Kirkosta eroaminen ja uudet kummit

Ihmette

Meillä on tilanne, että lapset kastettu, mutta olemme eronneet kirkosta, myös lapset. Onko heillä tällöin oikeastaan enää (kirkollisia) kummeja? Osa kummeista on lopettanut valitettavasti yhteydenpidon ja ei enää ole lapsen elämässä. Mitä mieltä ootte uusista "nimiäisistä" ja samalla uusista kummeista? Jos lapset ei enää kuulu kirkkoon, miten voi olla enää kirkon kummejakaan?

4

628

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Turha juttu

      Kummit on aivan turha juttu.

    • akaasi

      Asia on ristiriitainen sinänsä, että jos olette eronneet kirkosta juuri siksi että ette usko kirkon oppeihin jne. kummit ovat turhia koska heidän tehtävänsä kirkon mukaan kuitenkin on huolehtia lapsen hengellisestä kasvatuksesta. Käytännössä kummius kuitenkin harvoin tarkoittaa tuota. Onko sillä mitään väliä, onko alunperin valitsemanne kummit enää virallisia kummeja vai eivät? Kunhan lasten elämässä on luotettavia aikuisia, myös vanhempien lisäksi, niin sehän on hieno juttu, olipa virallinen nimike mikä hyvänsä :).

      • akaasi

        Olin itsekin n. kolme vuotta virallisesti (syli)kummi, mutta n. vuosi sitten erosin kirkosta. En enää pidä itseäni virallisesti kummina, mutta esimerkiksi lapsi ja hänen vanhempansa myös puhuvat minusta kummina, vaikka tietävät etten kuulu kirkkoon enää. Ei sillä ole ollut käytännössä mitään eroa, enemmänkin perheen ja kummin tai 'kummin' oma sopimus :).


      • Ihmette

        Tavallaan olet oikeassa Akaasi, mutta kummit merkitsee mulle myös sitä turvallista aikuista. Eli eivät merkinneet alunperinkään vain lapsen hengellisestä kasvatuksesta huolehtimista. Uusien kummien nimeäminen (siis samoja kuin alunperin, mutta joista osa poistunut) ja uudet kummitodistukset houkuttelisivat, koska haluaisin kuitenkin säilyttää lapsilla kummit. Tosin en kirkollisia kummeja, vaan ei-kirkolliset "kummit" ja olisi mukava, että sitten vain heistä puhuisi "kummeina" (tai mitä nimitystä nyt sitten käyttäisikään). Tuolla onko alunperin valitut kummit enää virallisia vai ei on se merkitys, että en halua heidän kaikkien olevan enää kummeja, koska eivät myöskään pysyneet lapsen elämässä.

        Osaisiko joku sanoa mitä mieltä on noista uusista kummitodistuksista?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 109
      2128
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      57
      1996
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1925
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1677
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1608
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1336
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1321
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe