Mitä lakia rikon?

Lappu pois

Mitä lakia rikon, jos otan tuulilasinpyyhkimen alle pujotetun pysäköintivirhemaksukehoituksen taskuuni?

En omista tai hallinnoi tai muutoinkaan liity millään tavalla ko. autoon josta lapun poistan.

Minulla on nimittäin tapana napata "pikavoittoja" taskuuni aika usein. Sakotettu (termi sallittaneen) autoilija (sen haltija/omistaja) joutuu nimittäin maksamaan korotetun (20 euroa) maksun, koska ei tietenkään voi virhemaksua ajoissa maksaa, jos lappu on poissa.

Nappaan lappuja mukaani vain öky-autoista, en koskaan köyhemmännäköisistä kaaroista, koska ne voivat olla jonkun opiskelijan, työttömän tai muuten jo (raha)vaikeuksissa olevan autoja.

Rikonko mitään asetusta tai lakia jos vien luvatta tuulilasista tuon lapun? En koske autoon millään tavoin, en edes niihin pyyhkimiin.

9

674

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voiko joku hemmo olla oikeasti noin sekaisin ja kuitenkin pistää kerjaimia peräkkäin niin että niistä selvää......ellei tämä sitten ole provo

    • yhtä lakia

      Ainakin syyllistyt varkauteen. Tai paremminkin näpistykseen, koska tavaran arvo on vähäinen.

      • varkauteen

        Kuka sen pysäköintivirhemaksulapun omistaa?

        Sehän ei ole kirje, koska se on osoitettu autolle rekisterinumeron perusteella. Ei auto voi omistaa mitään???

        Minusta se lappu on roska ikkunassa, jonka kuka tahansa voi sanktioitta poimia.


    • Vahingonteko

      Vahingonteko

      Joka oikeudettomasti hävittää tai vahingoittaa toisen omaisuutta, on tuomittava vahingonteosta sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi.

      Vahingonteosta tuomitaan myös se, joka toista vahingoittaakseen oikeudettomasti hävittää, turmelee, kätkee tai salaa tietovälineelle tallennetun tiedon tai muun tallennuksen.

      Edellä 2 momentissa tarkoitetun vahingonteon yritys on rangaistava. (11.5.2007/540)

      • Jaa että silleen

        Milenkintonen heitto lakitekstiin. Ei taida kyllä millään tavalla sopia "lappuvarkaan" tapaukseen. Nooh, täällä yleensäkin vedotaan enimmäkseen vääriin lainkohtiin, joten menköön toikin.

        Kyllä laki tuntee ihan oikeankin kohdan tommosen tapauksen käsittelyyn. Koitas ettiä...


      • omistaja lapulle?
        Jaa että silleen kirjoitti:

        Milenkintonen heitto lakitekstiin. Ei taida kyllä millään tavalla sopia "lappuvarkaan" tapaukseen. Nooh, täällä yleensäkin vedotaan enimmäkseen vääriin lainkohtiin, joten menköön toikin.

        Kyllä laki tuntee ihan oikeankin kohdan tommosen tapauksen käsittelyyn. Koitas ettiä...

        Kuka sen lapun omistaa?

        Auton haltija, auton omistaja, pysäköintivalvontaviranomainen?

        Auto sitä lappua ei omista, eikä se ole autoon kuuluva osa tms.


      • ...
        omistaja lapulle? kirjoitti:

        Kuka sen lapun omistaa?

        Auton haltija, auton omistaja, pysäköintivalvontaviranomainen?

        Auto sitä lappua ei omista, eikä se ole autoon kuuluva osa tms.

        En osaa sanoa muuta kuin sen, että JOKU sen lapun omistaa, mutta se joku et ole sinä.


      • ei oo tiedon väärtti
        ... kirjoitti:

        En osaa sanoa muuta kuin sen, että JOKU sen lapun omistaa, mutta se joku et ole sinä.

        Minäpä väitän, että laki ei tunne tällaista vaihtoehtoa. Eli lapun napannutta ei voida tuomita mistään, koska lapulla ei ole tosiasiallista omistajaa, se ei ole kirje kirjesalaisuuden piirissä, sitä ei koske mikään toimitussopimus tms.


      • luulo ei TOD tiedon väärti
        ei oo tiedon väärtti kirjoitti:

        Minäpä väitän, että laki ei tunne tällaista vaihtoehtoa. Eli lapun napannutta ei voida tuomita mistään, koska lapulla ei ole tosiasiallista omistajaa, se ei ole kirje kirjesalaisuuden piirissä, sitä ei koske mikään toimitussopimus tms.

        Lapun anastamisesta tuomitaan tietenkin tuon kakkosmomentin mukaan. Eli virhemaksu on tietenkin tietovälineelle tallennettua tietoa tai "muu tallennus", jonka oikeudeton hävittäminen/kätkeminen vahingontekotarkoituksessa täyttää vahingonteon tunnusmerkistön.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka tai ketkä tappo eilen?

      Kenet ja miksi?
      Varkaus
      58
      2996
    2. Kuka varasti Sisun rahat

      Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!
      Sysmä
      13
      1027
    3. Mitä teet mies?

      Oletko jonkun naisen kanssa? 😞
      Ikävä
      89
      1008
    4. Arvostele kaivattusi

      ulkonäköä, asteikolla 1-10. Perustelut myös 🧢
      Ikävä
      49
      886
    5. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      84
      854
    6. Miten sulla on niin kaunis

      Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t
      Ikävä
      35
      781
    7. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      96
      764
    8. Ajattelen sinua

      vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu
      Ikävä
      27
      660
    9. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      86
      635
    10. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      595
    Aihe