Pitäisi tietää pian

kasvin nimi

Hei

Tarvitsen kasvin tunnistus apua. Olen yrittänyt ko kasvin nimeä etsiä kuvan perusteella huonekasvi kirjasta mutta en ole löytänyt.

Olen saanut kasvin ja se oli kasvatettu siemenestä. Ja tämä onkin ainoa alku mitä mulla on hengissä. Tosin tämä kasvattaa vain lehtiä kärjestä tosin nyt sekin kasvu on päättynyt ja kasvi on alkanut tiputtamaan lehtiä. Nytkin saisi taas ottaa yhden lehden pois.

Nyt tarvitsen teiltä apua, ettei kasvi kuolisi. Haluaisin sen säilyttää. Kun en tiedä mikä kasvi on nimeltään en voi hoitaa sitä oikein. Olen vain antanut vettä ja pitänyt auringossa välillä käännellen. Nyt olen huolestunut kun lehdet tippuvat ja pelkään että kasvi kuolee talven aikana.

Kerrothan minulle nimen jos siintä jotakin tiedät.

13

8319

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hennuli.
    • ja pois auringosta

Kuvalinkki ei aukea.

Ota se pois suorasta auringonvalosta, ei se kestä paahdetta. Laita vaikka ikkunan sivuun, niin ettei aurinko suoraan osu siihen.
      Minkälainen ruukku on? Nukkatyräkki (kuten moni muukin kasvi) pitää saviruukusta, ja menestyy hiukan ahtaassakin ruukussa, juuret ovat aika pienet. Muoviruukku ei hengitä ja altakastelevassa ruukussa voi tulla vähän liian märkä olo. Älä nyt kuitenkaan ala vaihtamaan ruukkua, vaan anna kasvin olla. Älä kastele liikaa. Toisin sanoen älä hoida sitä hengiltä.

Nukkatyräkissä on lehtiä vain varren yläosassa, 20-40 kpl n. 20-25 sentin matkalla. Uudet lehdet tulee ylimmäiseksi ja vanhat lehdet kellastuvat ja kuihtuvat alhaalta lukien. Lehtien lähteminen on siis ihan normaalia.

• ja pois auringosta

Toimihan se linkki.

Sinulla näyttää olevan saviruukku, joka on hyvä. Jos olet vaihanut kasvin uuteen multaan, se on saattanut kärsiä. Kasvisi on vielä aika nuori, joten sitä sopii kastella esim. pari kertaa viikossa. Nuorella taimella on vaarana, että viljelys kuivahtaa.

Minusta se näyttää ihan normaalilta, ainakin tuosta kuvakulmasta.

• tarkennusta
        ja pois auringosta kirjoitti:

Toimihan se linkki.

Sinulla näyttää olevan saviruukku, joka on hyvä. Jos olet vaihanut kasvin uuteen multaan, se on saattanut kärsiä. Kasvisi on vielä aika nuori, joten sitä sopii kastella esim. pari kertaa viikossa. Nuorella taimella on vaarana, että viljelys kuivahtaa.

Minusta se näyttää ihan normaalilta, ainakin tuosta kuvakulmasta.

Linkki on huono, joten tässä uudestaan vanha linkki ja yksi uusi.

http://www.aijaa.com/v.php?i=2686482.jpg
        http://www.aijaa.com/v.php?i=2686538.jpg

Kasvin alku oli erittäin pieni kun sain sen. Vain kaksi erittäin pientä lehteä ja ihan olemattomat juuret. kasvi on voinut kärsiä kun irrotin alun mullasta,joka oli erittäin kuiva. Olikohan ollut vuosi 06 kevät, kun kasvi tuli meille. Toimitin alun kotiin märkään vessapaperiin käärittyneenä ja istutin tähän ko ruukkuun. Muistaakseni kasvi on ollut tässä saannin jälkeen ihan ensimmäisestä istuttamisesta lähtien. Kasvi on kasvanut tästä lähtien. Vasta tänä vuonna suunnilleen elokuun vaihteessa lopetti lehden kasvun kärjestä ja alkoi kellastuttamaan lehtiä, jotka sitten tippuivat tai otin itse pois. Keittiön ikkunalla ollut, mutta ei ihan suoraan auringossa. Katollinen terassi on keittiön ikkunan edessä, joka antaa suojaA sen verran ettei aurinko tule suoraan. Aurinko paistaa kuitenkin. Kesän aikana nosti kerran yhden lehden ylös, mutta laski sen taas alas muutaman päivän jälkeen kun käänsin kasvia. Olen nyt kastellut vaan ja käännellyt. Lehdet vain tippuvat kun menevät keltaiseksi tai löysäksi. Lehdet riippuvat(kuvassa)ja on ajan kysymys kun taas yksi lehti olisi tiputuskunnossa. Keltainen tai ilman mitään ryhtiä. Mutta on huojentavaa kuulla, että tämä lehtien tiputtelu olisi normaalia. Täytyy siis seurata mitä syksy tuo tullessaan. Ilmeisesti uusiakin lehtiä pitäisi alkaa kohta taas tulemaan. Ellei meinaa kuolla ja näin ollen tiputaa kaikkia jäljellä olevia lehtiä pois. Ei ehkä ole tarkoitus että se siihen menisi?

Korkeutta on vain 7cm. Hento alku vielä joten harmi, jos toinenkin alku kuolee. Kasvihan alkoi jo kasvaa ihan hyvää alkua.

• ja pois auringosta
        tarkennusta kirjoitti:

Kasvin alku oli erittäin pieni kun sain sen. Vain kaksi erittäin pientä lehteä ja ihan olemattomat juuret. kasvi on voinut kärsiä kun irrotin alun mullasta,joka oli erittäin kuiva. Olikohan ollut vuosi 06 kevät, kun kasvi tuli meille. Toimitin alun kotiin märkään vessapaperiin käärittyneenä ja istutin tähän ko ruukkuun. Muistaakseni kasvi on ollut tässä saannin jälkeen ihan ensimmäisestä istuttamisesta lähtien. Kasvi on kasvanut tästä lähtien. Vasta tänä vuonna suunnilleen elokuun vaihteessa lopetti lehden kasvun kärjestä ja alkoi kellastuttamaan lehtiä, jotka sitten tippuivat tai otin itse pois. Keittiön ikkunalla ollut, mutta ei ihan suoraan auringossa. Katollinen terassi on keittiön ikkunan edessä, joka antaa suojaA sen verran ettei aurinko tule suoraan. Aurinko paistaa kuitenkin. Kesän aikana nosti kerran yhden lehden ylös, mutta laski sen taas alas muutaman päivän jälkeen kun käänsin kasvia. Olen nyt kastellut vaan ja käännellyt. Lehdet vain tippuvat kun menevät keltaiseksi tai löysäksi. Lehdet riippuvat(kuvassa)ja on ajan kysymys kun taas yksi lehti olisi tiputuskunnossa. Keltainen tai ilman mitään ryhtiä. Mutta on huojentavaa kuulla, että tämä lehtien tiputtelu olisi normaalia. Täytyy siis seurata mitä syksy tuo tullessaan. Ilmeisesti uusiakin lehtiä pitäisi alkaa kohta taas tulemaan. Ellei meinaa kuolla ja näin ollen tiputaa kaikkia jäljellä olevia lehtiä pois. Ei ehkä ole tarkoitus että se siihen menisi?

Korkeutta on vain 7cm. Hento alku vielä joten harmi, jos toinenkin alku kuolee. Kasvihan alkoi jo kasvaa ihan hyvää alkua.

Ei se niin kamalan pahalta noissa kuvissa näytä.
        Siis ei ole keltaisia lehtiä.
        Nukkatyräkki kasvaa hitaasti, ERITTÄIN HITAASTI. En ole omistani pitänyt mitään kasvatuspöytäkirjaa, mutta jos muistan oikein, niin eipä tuo parissa vuodessa ole enempää kasvanut minullakaan.
        Niin kauan kuin uusia lehtä pukkaa yläpäästä, ei pitäisi olla hätää.
        Minä olen laittanut pari-kolme siementä samaan ruukkuun ja antanut olla siinä niin kauan kunnes kasvi on 10-15 senttinen.
        Anna sen nyt vaan kasvaa, ei suoraa auringonvaloa eikä muutenkaan kovin kuumaa ja anna vettä. Jos se kyykähtää, niin uusia siemeniä saa aina, kunhan vaan kerää lattialta ennen iurointia.

• kasvin nimi

Ei se niin kamalan pahalta noissa kuvissa näytä.
        Siis ei ole keltaisia lehtiä.
        Nukkatyräkki kasvaa hitaasti, ERITTÄIN HITAASTI. En ole omistani pitänyt mitään kasvatuspöytäkirjaa, mutta jos muistan oikein, niin eipä tuo parissa vuodessa ole enempää kasvanut minullakaan.
        Niin kauan kuin uusia lehtä pukkaa yläpäästä, ei pitäisi olla hätää.
        Minä olen laittanut pari-kolme siementä samaan ruukkuun ja antanut olla siinä niin kauan kunnes kasvi on 10-15 senttinen.
        Anna sen nyt vaan kasvaa, ei suoraa auringonvaloa eikä muutenkaan kovin kuumaa ja anna vettä. Jos se kyykähtää, niin uusia siemeniä saa aina, kunhan vaan kerää lattialta ennen iurointia.

Hyvä että ei ole paha tapaus kyseessä. Keltaisia lehtiä ei alussa ole. Olen poistanut kyseiset lehdet. Juu olen huomannut että aikaa menee kasvin kasvamiseen, mutta se ei ole minua haitannut koskaan. Aloin vain ihmettelemään kun lehdet keltaistuivat ja alkoi tippumaan mutta se sitten kuului asiaan ja hyvä näin. Hieman nyt odotan koska tulee taas uusia lehtiä kärjestä. Teki tosi usein ennen kuin alkoi lehdet tippumaan. Jospa sitten kohtaa taas ilostuttaa meitä uusilla lehdillä.

Minullakaan ei ole kasvatuspöytäkirjaa mittasin sen juuri ennen kirjoitustani tänne. Mutta kiitos vinkistä että useamman alun voi laittaa kasvamaan samaan ruukkuun ja voi odottaa niiden kasvua rauhassa ennen kuin ne erotellaan. Itsekin annan sitten oman alkuni kasvaa vielä kaksinkertaiseksi ennen kuin vaihdan ruukkua.

Joten nyt vain sitten kasvatetaan rauhassa kun sain noita hyviä kasvatus vinkkejäkin ja toivotaan että lehtiä tulee vielä lisää kun ei ole vielä kertaakaan siementänyt. Niin ei pääse ihan heti laittamaan uutta alkua tulemaan.

• ja pois auringosta
        kasvin nimi kirjoitti:

Hyvä että ei ole paha tapaus kyseessä. Keltaisia lehtiä ei alussa ole. Olen poistanut kyseiset lehdet. Juu olen huomannut että aikaa menee kasvin kasvamiseen, mutta se ei ole minua haitannut koskaan. Aloin vain ihmettelemään kun lehdet keltaistuivat ja alkoi tippumaan mutta se sitten kuului asiaan ja hyvä näin. Hieman nyt odotan koska tulee taas uusia lehtiä kärjestä. Teki tosi usein ennen kuin alkoi lehdet tippumaan. Jospa sitten kohtaa taas ilostuttaa meitä uusilla lehdillä.

Minullakaan ei ole kasvatuspöytäkirjaa mittasin sen juuri ennen kirjoitustani tänne. Mutta kiitos vinkistä että useamman alun voi laittaa kasvamaan samaan ruukkuun ja voi odottaa niiden kasvua rauhassa ennen kuin ne erotellaan. Itsekin annan sitten oman alkuni kasvaa vielä kaksinkertaiseksi ennen kuin vaihdan ruukkua.

Joten nyt vain sitten kasvatetaan rauhassa kun sain noita hyviä kasvatus vinkkejäkin ja toivotaan että lehtiä tulee vielä lisää kun ei ole vielä kertaakaan siementänyt. Niin ei pääse ihan heti laittamaan uutta alkua tulemaan.

Olen laittanut useamman siemenen yhteen ruukkuun, 2- 4 kpl ja ruukkuja on kerralla 3-4. Laitan ne kaikki pienet saviruukut samaan muovivatiin joten kastelu käy kerralla ja siinä alusvadissa on aina hiukan vettä.
        MUTTA kun itäminen on tapahtunut niin en ala niitä taimia siirtämään, vaan napsaisen ylimääräiset poikki. Juuret ovat todella hennot ja en ainakaan luota siihen, että siirto onnistuisi. Siirrän kasvin uuteen purkkiin vasta, kun se on n. 10-senttinen. Ja varovasti sittenkin, koitan antaa vanhan multapaakun säilyä mahd. ehjänä.

Tuossa on näköjään kultapalmun juurella tulitikun mittainen nukkatyräkki, ehkä koitan siirtää sen..
        Siementen keräämisessä on inhottavaa, kun ne lentelevät ympäri huonetta ja löytäminen on vaikeaa (= konttaa kirjoituspöydän alla taskunlampun kera).

• hortsonomi
        tarkennusta kirjoitti:

hyvältä. Itselläni on 8v vanha ja on tosi komea "poika". Sitten kun se alkaa kukkimaan ja siemeniä "sylkemään, niin heitä ne vaan sen juurelle ja siirrät taimet omiin ruukkuihinsa. Olen jakanut tutuille vaikka kuinka monta tainta ja taitaa tuolla "emon" juurella vieläkin niitä olla. Olen omani saanut sellaisena 5:n cm taimena.Ikkunalle jossa kukka minulla on ei paista suoraan aurinko vaan on sellainen puolivarjo, lehtiä tippuu pitkin talvea ja uusia tulee tilalle.

• kasvin nimi
        hortsonomi kirjoitti:

hyvältä. Itselläni on 8v vanha ja on tosi komea "poika". Sitten kun se alkaa kukkimaan ja siemeniä "sylkemään, niin heitä ne vaan sen juurelle ja siirrät taimet omiin ruukkuihinsa. Olen jakanut tutuille vaikka kuinka monta tainta ja taitaa tuolla "emon" juurella vieläkin niitä olla. Olen omani saanut sellaisena 5:n cm taimena.Ikkunalle jossa kukka minulla on ei paista suoraan aurinko vaan on sellainen puolivarjo, lehtiä tippuu pitkin talvea ja uusia tulee tilalle.

Voiko olla mahdollista että ko kasvi tiputtaisi kaikki lehdet pois ennenkuin tekee taas uusia lehtiä? Uusia lehtiä kun ei näytä tulevan lisää. Kuvassa näkyy että pieni hius on kärjessä mutta ei ole valmiimpaa tullut. Jäljellä on kohta vain kolme upeaa lehteä.

http://www.aijaa.com/v.php?i=2750891.jpg
        http://www.aijaa.com/v.php?i=2750897.jpg

• hortsonomi
        kasvin nimi kirjoitti:

Voiko olla mahdollista että ko kasvi tiputtaisi kaikki lehdet pois ennenkuin tekee taas uusia lehtiä? Uusia lehtiä kun ei näytä tulevan lisää. Kuvassa näkyy että pieni hius on kärjessä mutta ei ole valmiimpaa tullut. Jäljellä on kohta vain kolme upeaa lehteä.

http://www.aijaa.com/v.php?i=2750891.jpg
        http://www.aijaa.com/v.php?i=2750897.jpg

kastele kasviasi liikaa, lehdet on vähän sen näköiset. Mullan saa antaa kuivahtaa välillä.

• tarvitsee tietää pian
        hortsonomi kirjoitti:

kastele kasviasi liikaa, lehdet on vähän sen näköiset. Mullan saa antaa kuivahtaa välillä.

vettä aina välillä. Olen katsonut ettei pääse kuivaksi. Joskus on jopa kuivahtanut kun unohdin kastella. Saako olla rutikuiva? Jos päästäisin tälläiseksi kunnes annan vähän vettä lisää. Olisiko tämä oikea kastelu- kuivatus oikeata ko kasvin kasvatusta?

Tarvitseeko kasvi tipan vettä vai tarviiko antaa kokonaan mullan kastua. Toivottavasti kasvi vielä toipuu..

• ja pois auringosta
        tarvitsee tietää pian kirjoitti:

vettä aina välillä. Olen katsonut ettei pääse kuivaksi. Joskus on jopa kuivahtanut kun unohdin kastella. Saako olla rutikuiva? Jos päästäisin tälläiseksi kunnes annan vähän vettä lisää. Olisiko tämä oikea kastelu- kuivatus oikeata ko kasvin kasvatusta?

Tarvitseeko kasvi tipan vettä vai tarviiko antaa kokonaan mullan kastua. Toivottavasti kasvi vielä toipuu..

Jos sinulla on kunnollinen saviruukku, niin en pitäisi liikakastelua mahdollisena.
        Olen joskus pitänyt omia nukkatyräkkipurkkejani matalassa laakeassa vadissa, jossa on pari senttiä vettä pohjalla.
        On kauhean vaikeaa antaa etänä kasteluneuvoja, kuinka paljon lorautat ja kuinka usein. teepä niin, että kun kastelet, odota vartti ja kaada tassilta ylimääräinen vesi pois.
        Minä kastelen aikuista nukkistani noin kerran-2 kertaa viikossa. En tosin kaada ylim. vettä pois.

• kasvin nimi

Jos sinulla on kunnollinen saviruukku, niin en pitäisi liikakastelua mahdollisena.
        Olen joskus pitänyt omia nukkatyräkkipurkkejani matalassa laakeassa vadissa, jossa on pari senttiä vettä pohjalla.
        On kauhean vaikeaa antaa etänä kasteluneuvoja, kuinka paljon lorautat ja kuinka usein. teepä niin, että kun kastelet, odota vartti ja kaada tassilta ylimääräinen vesi pois.
        Minä kastelen aikuista nukkistani noin kerran-2 kertaa viikossa. En tosin kaada ylim. vettä pois.

Tämä minun saviruukku ei ole altakastelu ruukku. Mutta kasvi ei ole koskaan lillunut märässä ruukussa ja kaiken veden se on kyllä aina imenyt. Mutta edellä mainitusta syystä en ole 100 varma. Olen kastellut viimeaikoina nyt kaksi kertaa viikossa ko kasvia tosin nyt kokeilin, niin etten ole viikkoon antanut vettä koska ajattelin että saa kuivahtaa hieman jos on kostea. Vettä ajattelin antaa jatkossa harvemmin ja vain tilkan kerralla.

Tosin nyt en tiedä jos kasvia vielä ensiviikon kuivattaa niin onko sillä selviytymisen mahdollisuuksia jos on saanut hieman liikaa vettä? Onko sinulla hortonomi tietoa tästä??

Minulla on taitanut nyt käydä niin etten ole osannut hoitaa kasvia oikein. En tiennyt pitkään kasvin nimeä, joten olen tainnut tuhota kasvini. Jos näin on että kasvi kuolee tai uusia lehtiä ei edelleenkään tule ja tiputtaa noi kaikki. Niin voitteko kertoa minulle mistä voisi ostaa uusia ko kasvin siemeniä??

Saattaa olla myös ehkä että kasvillani on vaikka jokin tauti ehkä mullan mukana tai jotain koska lehtien väri muuttuu. Vai onko kyse auringosta? Toisaalta silloin se olisi tehnyt jo valmiinpaa kärjestä olevasta tupsusta, mutta lehtiä ei ainakaan vielä näytä tulevan. Ellei alkanut talvehtiminen??

Voinko yrittää herätellä kasvia jos antaisin jotakin ravinteita pikapuoliin tai jos laittaisin päälle tuoretta multaa ja sit aivan pieni tilkka vettä. En malttaisi joutua odottamaan kahta vuotta että kasvini on tuon 5 cm:n pituinen, mutta jos se siihen menee niin ei sitten voi mitään. Tai yritän ostaa suuremman alun jostain. Myydäänkö jossakin?

En ole huonekasvien kasvattaja ja valitettavasti meillä ei oikein mikään huonekasvi menesty. Onkohan ilma sitten liian viileä tai kostea?

Tykkääkö huonekasvit tai ylipäänsä nukkatyräkki alku kukkalampusta?

Osaatko sinä hortonomi vastata minulle?

Laitan tähän taas muutaman tuoreen kuvan kasvistani.

http://www.aijaa.com/v.php?i=2799821.jpg
        http://www.aijaa.com/v.php?i=2799908.jpg
        http://www.aijaa.com/v.php?i=2799918.jpg

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan

Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html
      Maailman menoa
      176
      4967
    2. Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?

Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,
      Maailman menoa
      18
      4346
    3. Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa

Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/5937699
      Maailman menoa
      9
      3087
    4. Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa

Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana
      Maailman menoa
      248
      2910
    5. Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat

"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien
      Maailman menoa
      143
      2852
    6. Sä veit mun sydämen ihan totaalisesti

Aivan totaalisesti..
      Ikävä
      52
      2491
    7. Oot se sinä

Ihan varmasti oot, tuo olemus ei valehtele 😘💓🪅 🏡 ihana 😍🙏
      Ikävä
      27