Ahvenanmaa vuonna 1922

etninen puhdistus?

Mitä tapahtui Ahvenanmaan suomenkielisille kun Ahvenanmaasta tehtiin vuonna 1922 kun se erotettiin Turun ja Porin läänistä omaksi maakunnakseen?

Onko asia tabu vai löytyykö tietoa. Ahvenanmaallehin oli muuttanut vuosisatojen varrella suomenkielisiä mm. kalastajiksi ja maanviljelijöiksi vapaasti mantereelta esim. Kustavista ja Turusta.

Ainakin vanhojen karttojen suomenkielisten kylien nimet on hävinneet Präntiön nykykartoista.

Ei meidän tarvitse mennä mihinkään Etelä- ja Pohjois-Osseetiaan. Osataan sitä meilläkin;)

7

568

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paineesta

      näiden jälkeläiset ovat siirtyneet puhumaan ruotsia. Ja kouluthan ovat olleet ruotsinkielisiä eikö vaan?

      • äländare ej

        Kysymys on siitä, että vuoden 1922 päätöksen seurauksia ei suomenkielisten ahvenanmaalaisten ihmisoikeuksien kannalta ole tutkittu.

        Se on suurempi tabu kuin vuosien 1917-1918 sisällissodan tapahtumat.

        Esim. Eckerön edustalla on Suomen läntisimmät saaret. Siellä on vieläkin ihmisiä,jotka osaavat puhua suomea, koska heidän esi-isänsä ovat muuttaneet sinne Kustavista.

        Lukea ja kirjoittaa he eivät osaa enää omalla äidinkielellään,koska suomenkielinen opetus ja jopa suomen opetus on ollut kiellettyä Ahvenanmaan kouluissa. (Pitäisi olla yksityiskoulu mutta mistä kalastajat sellaisen pystyvät perustamaan)

        Ko. saarilta oli pari vuotta sitten tv-ohjelma, jossa haastateltiin noilla saarilla vielä asuvia viimeisiä suomalaisia.


        Jouko Kinnunen keräsi joku vuosi sitten adressin Ahvenanmaan Rauhaninstituutissa missä vaadittiin oman äidinkielen opetuksen sallimista ei-ruotsinkielisille Ahvenanmaalla.

        Ahvenanmaan maakuntahallitus kieltäytyi sellaisen järjestämisestä suomenkielisille lapsille. Ei siis omakielistä koulutusta,vaan ainoastaan oman äidin kielen opetusta.

        Perusteluna itsehallinto. Ahvnanmaa häpäisee käsitteen itsehallintokin. Niin röyhkeitä he ovat.

        Sama röyhkeys paistaa nimimerkki Ahvennaisen kirjoittelusta. Tulee mieleen että hän kärsii Tukholma-syndroomasta.

        Jos ette tiedä mitä se tarkoittaa googlatkaa niin valkenee.


      • äländare ej kirjoitti:

        Kysymys on siitä, että vuoden 1922 päätöksen seurauksia ei suomenkielisten ahvenanmaalaisten ihmisoikeuksien kannalta ole tutkittu.

        Se on suurempi tabu kuin vuosien 1917-1918 sisällissodan tapahtumat.

        Esim. Eckerön edustalla on Suomen läntisimmät saaret. Siellä on vieläkin ihmisiä,jotka osaavat puhua suomea, koska heidän esi-isänsä ovat muuttaneet sinne Kustavista.

        Lukea ja kirjoittaa he eivät osaa enää omalla äidinkielellään,koska suomenkielinen opetus ja jopa suomen opetus on ollut kiellettyä Ahvenanmaan kouluissa. (Pitäisi olla yksityiskoulu mutta mistä kalastajat sellaisen pystyvät perustamaan)

        Ko. saarilta oli pari vuotta sitten tv-ohjelma, jossa haastateltiin noilla saarilla vielä asuvia viimeisiä suomalaisia.


        Jouko Kinnunen keräsi joku vuosi sitten adressin Ahvenanmaan Rauhaninstituutissa missä vaadittiin oman äidinkielen opetuksen sallimista ei-ruotsinkielisille Ahvenanmaalla.

        Ahvenanmaan maakuntahallitus kieltäytyi sellaisen järjestämisestä suomenkielisille lapsille. Ei siis omakielistä koulutusta,vaan ainoastaan oman äidin kielen opetusta.

        Perusteluna itsehallinto. Ahvnanmaa häpäisee käsitteen itsehallintokin. Niin röyhkeitä he ovat.

        Sama röyhkeys paistaa nimimerkki Ahvennaisen kirjoittelusta. Tulee mieleen että hän kärsii Tukholma-syndroomasta.

        Jos ette tiedä mitä se tarkoittaa googlatkaa niin valkenee.

        Minua ei ole kukaan ottanut panttivangiksi, joten TUkholman syndroomasta en kärsi. Olen ihan vapaaehtoisesti tänne muuttanut, välillä olin reilun kymmenen vuotta mantereella, mutta takaisin tulin. Ihan ilman minkäänlaista pakkoa.


      • Seurannut
        ahvennainen kirjoitti:

        Minua ei ole kukaan ottanut panttivangiksi, joten TUkholman syndroomasta en kärsi. Olen ihan vapaaehtoisesti tänne muuttanut, välillä olin reilun kymmenen vuotta mantereella, mutta takaisin tulin. Ihan ilman minkäänlaista pakkoa.

        Valitettavasti historiaa voi muokata mieleisekseen
        ja sen näkemyksiä vääristellä mikä on ihan tavallista ruotsalaisille luopioille.


      • arveluta se
        ahvennainen kirjoitti:

        Minua ei ole kukaan ottanut panttivangiksi, joten TUkholman syndroomasta en kärsi. Olen ihan vapaaehtoisesti tänne muuttanut, välillä olin reilun kymmenen vuotta mantereella, mutta takaisin tulin. Ihan ilman minkäänlaista pakkoa.

        että sun jälkeläisistä tulee Sfeduja. vai onko synti olla finni.


    • on meille

      mantereen sfeduille rikkaus jonka msksaa finni. ja tämä tarina on totta

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      127
      2336
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      105
      1384
    3. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      330
      1119
    4. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      110
      1085
    5. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      104
      1067
    6. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      99
      965
    7. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      44
      700
    8. Palstan ylivoimaisesti suosituin keskustelunaihe

      Palstan suosituin keskustelunaihe näyttää olevan homoseksuaalisuus. Otsikoiden perusteella voisi kuvitella olevansa Seks
      Luterilaisuus
      252
      699
    9. Ei koskaan saatu tuntea

      Mitä olisi ollut painautua toisiimme vasten. Hengittää syvään, hyväillä ja rakastella vailla kiirettä. Tai repiä vaattee
      Ikävä
      33
      680
    10. 50
      674
    Aihe