Käytiin eilen ekassa rokotuksessa ja eläinlääkäri sanoi että kantsii antaa piimää nappuloiden kanssa ja näin ollaanki tehty, mutta sitten sanoi että muistathan että et anna lihaa koska olikohan valkuaisaineita tulee liikaa (vai olikohan jotain muuta)...
En siinä hetkessä asiaan niin takertunut, mutta kotona rupesi ihmetyttämään...
Oon useesti laittanu raakaa jauhelihaa tai jauheliha puuro sekotusta ja joskus pentu neua nappuloiden ja piimän kanssa...
Siis onko ny ruokinta menny muka ihan ketuiks?! Tarkotus oli myös ruveta antaa raakaa lihaa nappuloiden kanssa...
Pitääkö meijän sit unohtaa piimä vai mitä? Pentu siitä kovin tykkää...
Mahtaakohan tästä kysymyksestä saada mitään selvää, mutta kiva jos joku edes jotain osais vastata :)
piimää niin
7
677
Vastaukset
No ensinnä se rotu ei olisi pahitteeksi tietää ;)
Toi piimä nyt ei tee kesää eikä talvea,jos sitä hieman päivässä ruokaan lorauttaa,ja suhteuttaa koiran kokoon.
Myöskin noissa muissa on kyse pikemminkin määristä.
Jos ei ole luustovikoihin taipuvainen rotu,niin ei mitään merkitystä.Mutta jos on,niin lähinnä on kyse siitä,ettei proteiinin määrä nouse liian korkeaksi,joka saattaapi edesauttaa luustovikoja.
Jos käyttää jotain "terveysvaikutteista" piimää,niin sen vaikutus voi olla parhaimmillaan ihan paljaana välipalana.- tosiaan...
piti se rotu siihen loppuun laittaa :) Eli saksanpaimenkoiran pentu on kyseessä... Ruokaan oon yleensä ihan tilkan lorauttanu eli ihan vaan mausteeks :)
- että tarkoitti
sitä että kalsiumin ja fosvorin suhde voi mennä ruokkimallasi tavalla sekaisin, liha kun sisältää enemmän sitä fosforia ja jos se ei saa oikeaa määrää kalsiumia lihamäärän nähden, niin silloin ruokinnan fosfori pitoisuus nousee korkeammaksi kuin kalsiumi ja koirien ruokinnassa pitää olla hieman enempi kalsiumia fosforiin nähden(kalkki-fosfori -suhde on 2:1).
Toinen homma on se, että jos koira saa liian valkuaispitoista (vahvaa) ruokaa kasvuvaiheessa saattaa se aiheuttaa muunmuassa jalkojen virheasentoja.
Tässä yksi linkki jossa vinkkejä ruokintaan- http://www.koirakopla.com/ruokinta.htm
Rakeissa suhteet ovat valmiiksi tasapainotetut, mutta kun asiaan hieman perehtyy niin kyl se siitä selkiee pikkuhiljaa, niin että osaa ruveta annostelemaan noita lihoja ja sun muita (tuota kalsium fosfori suhdetta pitäisin itse aika tärkeänä juttuna, että sen tiimoilta asiaan kannattaa hieman paneutua ja ottaa selvää)...ittekkin vasta opettelu vaiheessa ollaan tuon kotiruokinnan puolella. Karkeasti ottaen jos koiraa esim. barffaamalla syöttäis niin siinä lihan ja luun suhde on, että molempia pitää olla suunnilleen puolet ja puolet, jotta kalsium ja fosfori pysyvät oikeassa suhteessa, koko ruokinnasta barffissa lihaa on noin 2/3 osaa ja loppu kasviksista,puurosta. Itse en tosin aío täys barffille koiria laittaa vaan sekaruokintaa ollaan harjoiteltu noin 6kk ajan:)- että onhan
tuossa piimässä sitä kalsiumia, mutten itse todellakaan osaa laskea mitä se sitten vastaa jotain liha määrää kohden..??
Tuota,ei ihan helppo rotu kuiteskaan.
Jos minä vastaisin perusteellisesti,niin menisi melkoisen pitkäksi.Myös kun mielipiteeni teollisesta on,mitä on,niin vastaan lyhyesti ja yritän olla sanomati mitään kovin karkeaa siitä teollisesta.
Toi piimä yhä edelleen ei tee kesää eikä talvea.Se,mitä koira siitä irti saa,on olematonta.Ellei litki litrakaupalla.
Jos syötät vahvaa kuivamuonaa,lähinnä on oleellista,ettei se lihan määrä ole suuri,koska proteiinipitoisuus voi tulla reippaaksi.Mutta jos taas syötät usein myös teollisen lisäksi myös puuroja,niin taas on eri juttu eli lihaa/protskuja voi antaa hieman enemmän.
Lähinnä kyse kuitenkin on nyt määristä,sekä kuivamuonan vahvuudesta.
Ja kun luustosta puhutaan,niin sehän sitten riippuu myös siitä liikunnasta.Ja viimekädessä perimästä.- lainattu...
Kalsium ja fosfori
Koirat ravitsemuksen keskeisimmät kivennäiset ovat kalsium (Ca) ja Fosfori (P) ja niiden kiinteän vuorovaikutuksen takia niitä tarkastellaan yhdessä. Ca ja P ovat luuston ja hampaiden tärkeimmät rakennusaineet ja lisäksi kalsium on mukana mm. hermoimpulssien kulussa.
Kalsiumin imeytyminen vaikuttaa ratkaisevasti sen saantiin ja imeytyvyys voi vaihdella lähes 0-90%. Sääntönä on, että kun kalsiumin määrä dieetissä laskee hyväksikäyttö paranee, ja sama toisinpäin. Kasvien kalsium ja fosfori ovat huonommin koiralle käyttökelposia kuin eläinperäisten tuotteiden, tämä johtuu kasvien sisältämästä fytaatista, joka sitoo kivennäisiä ja estää näiden imeytymisen. Lihassa (kana, nauta, sika, kala) on paljon fosforia ja luujauhossa puolestaan kalkkia.
Kalsiumvajaus syntyy tavallisesti kasvavalla koiralla, kun sitä ruokitaan ruuantähteillä. Tästä voi olla seurauksena vakavia luuston kehityshäiriöitä: selkäranka vääristyy, raajojen pitkät luut käyristyvät ja hampaat tippuvat. Tämä johtuu siitä, että parat-hormoni irrottaa luusta kalsiumia pitääkseen veren kalsiumin tasolla joka mahdollistaa hermoimpulssien kulun. - voi antaa
lisäksi, kunhan muistaa että kohtuus kaikessa. Itse olen antanut omille koirilleni pennusta lähtien. Laitat vaikka vain pari ruokalusikallista jokunen kerta viikossa. Kun koirasi on täysikasvuinen, voit lisätä lihan määrää. Itse annan pari kertaa viikossa päivän toisen annoksen pelkkää raakaa lihaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas2131413- 961266
Ikävöin sua
Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan31047Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?
Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle15951Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?
Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?9918Minä täällä vaan
Ukko jota oot joutunu joskus sietämään työnpuolesta. Toivottelen kauniita unia💛86890- 32820
Jos haluat jatkaa tutustumista
Pyydä mut suoraan kunnon treffeille. En lähde mihinkään epämääräiseen viestittelyyn enää.58814T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest37748Oho! Esko Eerikäinen joutuu palaamaan "kalakukkokaupunkiin" - Tämä syy ei jätä kylmäksi!
Esko Eerikäinen on kyllä monessa mukana ja uskaltaa heittäytyä. Hatun nosto siitä! Eerikäinen palasi “kalakukkokaupunkii44744