Tuo tuttu raamatunlause tuli vielä tutummaksi hoitokokousten aikoihin perheemme uuden lapsen ristiäisjuhlien alla.
Eräs kutsumistamme kummeista ei osallistunut juhlaan, koska häntä oli (tämän kertoman mukaan) varoitettu olemasta meidän kanssamme tekemisissä otsikossa mainitun raamatunlauseen perusteella.
Kysymys: Vastaisiko joku nyky-ry:läinen (tai ko. henkilö), millä perusteella tuontyyppinen porttikielto on myöhemmin kumottu tai sitä lievennetty?
Hoitokokoustapahtumia pidetään edelleenkin siunauksellisina. On ihaseltu nuorison suurta määrää, uusia toimitiloja sekä monenlaista toimintaa, mitkä sanotaan olevan noiden kokousten ansiota.
Kysynkin, millä perusteella noin sanotaan olevan?
Kokousten tiedetään aiheuttaneen varsin suurta inhimillistä kärsimystä ja surua.
On kuitenkin myönnetty ´muutamia ylilyöntejä´ tapahtuneen. Tietäisikö joku kertoa, mitkä nuo myönnetyt ylilyönnit olisivat?
Terveisin sirkka
"Antaa kuolleitten haudata kuolleensa"
33
1401
Vastaukset
- Nyt eletään jo vuotta 2008
Miksihän ihmiset eivät saa rauhaa omantuntonsa kanssa ? Jumala on kuitenkin tarkoittanut, ettei tarvitse elää kuormien kanssa, vaan saa laittaa ne pois ja aloittaa alusta.
- pitää
maton alla ne saatanan ja SRK:n teot, jotka johtivat ihmisten itsemurhiin, mielenterveyden järkkymisiin jne.
Missä päin Suomea toimit hoitomiehenä mummoja kyykyttäen? - wanhawaimo
Uskovainen ihminen ei voi uskoa "tunkion päältä" eli menneisyyden synnit anteeksi antamatta, kuten sinä ja monet muut vl:t yrittävät tehdä. He/te koettavat vain moittia asioista kertojia katkeriksi ja sielunrauhansa menettäneiksi, ja kehottavat siirtymään tälle vuosituhannelle, kuten sinä juuri nyt.
Miksi näin? Siksi kun teille on kiusallista, että tunkio haisee, kun sitä vähän pöyhii. SE tunkio on syntynyt juuri SRK:n hyväksymistä hoitomiesten synneistä ja väärästä henkiopista, joka on edelleen voimassa. Sitä ei ole peruttu, hoitokokouksia pidetään edelleen "siunauksellisina" eikä A. Hautamäen mukaan ole mitään syytä anteeksipyyntöön.
Mutta nuo lausunnot eivät poista sitä saastanhajua, mikä lähtee vl-liikkeestä. Miksikö? Siksi, että synti ei vanhene. Siitä pääsee eroon vain tunnustamalla se ja pyytämällä anteeksi.
Me näistä asioista kirjoittelijat emme tunne vihaa emmekä katkeruutta, vain surua siitä, että niin iso joukko tuhlaa elämäänsä synnin unessa ja väärässä vanhurskaudessa, perinnäissääntöjen orjina. Meillä on tunnonrauha, koska olemme aikoinamme nähneet sen ihmisopeista juontuvan menon, jossa ei Pyhällä Hengellä ole mitään tekemistä. Me olemme joko erotettuina tai itse lähteneinä jättäneet tuon vl-joukon.
Siellä on kuitenkin paljon tuttuja ja sukulaisia ja nuo hoitokokousjulmuudet, vaikka ovat tapahtuneet kolmisenkymmentä vuotta sitten, elävät edelleen muurina meidän ja vl-sukulaisten ja ystävien välissä. Sukulaisten kanssa joutuu useinkin kanssakäymisiin eikä seurustelu heidän kanssaan ole sujuvaa, kun tuollainen vääryys erottaa meidät. Siksikin on hyvä kirjoitella näistä asioista, että välit perheen ja suvun kesken tulisivat jälleen välittömiksi ja rakkaudellisiksi. - Erehtymätön ei erehdy
natsien julmuuksia.
SRK:lla ei ole mitään tarvetta pyytää anteeksi hoitokokousjulmuuksia. Päinvastoin SRK:n pääsihteeri Aimo Hautamäki tekee Kotimaa-lehdessä silmänkääntötempun ja toteaa:
"Hoitokokoukset olivat siunauksellisia." - SRK kysyy
perustaneet oman yhdistyksen? Hyvä nimi voisi olla:
"Saatanalliset hoitomiehet ry" - *sirkka
Voisitko vastata esittämiini kysymyksiin, jos osaat?
>>Miksihän ihmiset eivät saa rauhaa omantuntonsa kanssa ?>Jumala on kuitenkin tarkoittanut, ettei tarvitse elää kuormien kanssa, vaan saa laittaa ne pois ja aloittaa alusta. - voisin vähän näyttää
sulle!!!
Hei muuten, voisinhan vetästä sua kunnolla turpiin?
Sitten menisit toisena päivänä uliseen poliisille.
Mä sitten sanoisin että no äläs nyt, mehän eletään tätä päivää eikä eilistä ja laita se kuorma pois, niinhän se Jumalan sana opettaa ja aloita puhtaalta pöydältä.
Varmaan tuntuis aika kivalta.
p.s. tyhmä ei tajua vaikka miten vääntäisi. - .o.o.
Erehtymätön ei erehdy kirjoitti:
natsien julmuuksia.
SRK:lla ei ole mitään tarvetta pyytää anteeksi hoitokokousjulmuuksia. Päinvastoin SRK:n pääsihteeri Aimo Hautamäki tekee Kotimaa-lehdessä silmänkääntötempun ja toteaa:
"Hoitokokoukset olivat siunauksellisia."Hoitokokousten vertaaminen natsi-Saksaan on ehkä "hieman" yliampuvaa...
Poliitikon tms. esittämä julkinen "yhteisöllinen" anteeksipyyntö on hieno ja poliittisesti korrekti ele, mutta eipä sillä juuri ole todellisen, raamatullisen anteeksipyynnön ja -antamisen kanssa tekemistä. Eikä se iankaikkisuusnäkökulmasta katsottuna muuta "rikollisen" eikä "uhrin" tilannetta miksikään, vaikka "maallisessa" mielessä se toki voi tuoda "uhrille" jonkinlaista lohdutusta. - .o.o.
voisin vähän näyttää kirjoitti:
sulle!!!
Hei muuten, voisinhan vetästä sua kunnolla turpiin?
Mä sitten sanoisin että no äläs nyt, mehän eletään tätä päivää eikä eilistä ja laita se kuorma pois, niinhän se Jumalan sana opettaa ja aloita puhtaalta pöydältä.
Varmaan tuntuis aika kivalta.
p.s. tyhmä ei tajua vaikka miten vääntäisi."Hei muuten, voisinhan vetästä sua kunnolla turpiin?
Mä sitten sanoisin että no äläs nyt, mehän eletään tätä päivää"
Entä jos en menisi uliseen poliisille (tai keskustelupalstalle) vaan tulisin uliseen henkilökohtaisesti sinulle, että teit väärin kun vetäisit minua turpiin. Eikö homma hoituisi sillä tavalla Raamatun mukaisesti? - *sirkka
.o.o. kirjoitti:
"Hei muuten, voisinhan vetästä sua kunnolla turpiin?
Mä sitten sanoisin että no äläs nyt, mehän eletään tätä päivää"
Entä jos en menisi uliseen poliisille (tai keskustelupalstalle) vaan tulisin uliseen henkilökohtaisesti sinulle, että teit väärin kun vetäisit minua turpiin. Eikö homma hoituisi sillä tavalla Raamatun mukaisesti?Ulisemistako?
Tämä(kin) keskustelupalsta tavoittaa laajan joukon myös Ry:llä kulkevia. Tiedän varmasti, että myös tunnettuja johtohenkilöitä kuuluu tämän (parjatun) palstan lukijakuntaan.
Koska hoitokokoukset tapahtuivat kansankirkkoomme kuuluvan julkisen ja rekisteröidyn yhdistyksen piirissä hyvin suurta joukkoa koskien, pitää niistä voida myös avoimesti keskustella. Tämä kanava mahdollistaa sen.
Uhreista: Uhreja on monenlaisia. Jotkut jättivät elämänsä sikseen, ties kuinka moni sairastui tai menetti elämänhalunsa. Arpeutuneita haavoja on varmasti meillä itsekullakin nuo ajat kokeneilla.
Parannus on kuitenkin mahdollista niin kauan kuin on elämää. Anteeksipyyntöön on aihetta heillä, jotka tuolloin johtivat ihmisiä väärään oppiin, sekä heillä, jotka seurasivat johtajia mutta eivät Raamatun totuutta.
Ps. Kiitos .o.o. keskusteluun osallistumisista! - .o.o.
*sirkka kirjoitti:
Ulisemistako?
Tämä(kin) keskustelupalsta tavoittaa laajan joukon myös Ry:llä kulkevia. Tiedän varmasti, että myös tunnettuja johtohenkilöitä kuuluu tämän (parjatun) palstan lukijakuntaan.
Koska hoitokokoukset tapahtuivat kansankirkkoomme kuuluvan julkisen ja rekisteröidyn yhdistyksen piirissä hyvin suurta joukkoa koskien, pitää niistä voida myös avoimesti keskustella. Tämä kanava mahdollistaa sen.
Uhreista: Uhreja on monenlaisia. Jotkut jättivät elämänsä sikseen, ties kuinka moni sairastui tai menetti elämänhalunsa. Arpeutuneita haavoja on varmasti meillä itsekullakin nuo ajat kokeneilla.
Parannus on kuitenkin mahdollista niin kauan kuin on elämää. Anteeksipyyntöön on aihetta heillä, jotka tuolloin johtivat ihmisiä väärään oppiin, sekä heillä, jotka seurasivat johtajia mutta eivät Raamatun totuutta.
Ps. Kiitos .o.o. keskusteluun osallistumisista!Joo, kyllä tällä palstalla varmasti on tilauksensa; se "uliseminen" oli lainattu siitä edellisestä viestistä, johon vastasin, enkä todellakaan tarkoittanut, että kaikki keskustelu täällä olisi "ulisemista". Olen samaa mieltä, että asioista pitää pystyä keskustelemaan avoimesti. Siitä en ole aivan varma, onko tämä palsta oikea foorumi avoimeen keskusteluun.
Joka tapauksessa edellisen kommenttini pointti ei ollut "uliseminen" sinänsä, vaan se, miten asioita ehkä voisi ja kannattaisi hoitaa.
"Parannus on kuitenkin mahdollista niin kauan kuin on elämää."
Totta.
"Anteeksipyyntöön on aihetta heillä, jotka tuolloin johtivat ihmisiä väärään oppiin, sekä heillä, jotka seurasivat johtajia mutta eivät Raamatun totuutta."
Minulla ei ole henkilökohtaista kokemusta noilta ajoilta, joten en osaa ottaa kantaa siihen, kenellä loppujen lopuksi on aihetta anteeksipyyntöön. Uskon kuitenkin, että ne, joilla on aihetta anteeksipyyntöön, myös pyytävät (tai ovat jo pyytäneet) anteeksi, mikäli heidän sydämensä ei ole paatunut asian suhteen. Toisaalta uskon myös niin, kuten edellisessä kommentissani sanoin, että jos joku kokee tulleensa väärin kohdelluksi, niin on aivan oikein ja raamatullista lähestyä itse tuota "rikkonutta" ja kehottaa "parannuksen askelille".
Sen sijaan se, että kansan (tai yhteisön) "johtaja" pyytää anteeksi kansansa (tai yhteisönsä) rikkomuksia kuuluu mun mielestä enemmän maalliseen kuin hengelliseen regimenttiin. .o.o. kirjoitti:
Joo, kyllä tällä palstalla varmasti on tilauksensa; se "uliseminen" oli lainattu siitä edellisestä viestistä, johon vastasin, enkä todellakaan tarkoittanut, että kaikki keskustelu täällä olisi "ulisemista". Olen samaa mieltä, että asioista pitää pystyä keskustelemaan avoimesti. Siitä en ole aivan varma, onko tämä palsta oikea foorumi avoimeen keskusteluun.
Joka tapauksessa edellisen kommenttini pointti ei ollut "uliseminen" sinänsä, vaan se, miten asioita ehkä voisi ja kannattaisi hoitaa.
Totta.
"Anteeksipyyntöön on aihetta heillä, jotka tuolloin johtivat ihmisiä väärään oppiin, sekä heillä, jotka seurasivat johtajia mutta eivät Raamatun totuutta."
Minulla ei ole henkilökohtaista kokemusta noilta ajoilta, joten en osaa ottaa kantaa siihen, kenellä loppujen lopuksi on aihetta anteeksipyyntöön. Uskon kuitenkin, että ne, joilla on aihetta anteeksipyyntöön, myös pyytävät (tai ovat jo pyytäneet) anteeksi, mikäli heidän sydämensä ei ole paatunut asian suhteen. Toisaalta uskon myös niin, kuten edellisessä kommentissani sanoin, että jos joku kokee tulleensa väärin kohdelluksi, niin on aivan oikein ja raamatullista lähestyä itse tuota "rikkonutta" ja kehottaa "parannuksen askelille".
Sen sijaan se, että kansan (tai yhteisön) "johtaja" pyytää anteeksi kansansa (tai yhteisönsä) rikkomuksia kuuluu mun mielestä enemmän maalliseen kuin hengelliseen regimenttiin.Nyt ymmärrän, kun sanot ettet ole elänyt niitä hulluuden aikoja. Metodisi ei tosiaankaan toimi.
Hoitokokoukset olivat SRK:n masinoima puhdistus, ei tosiaankaan mikään yksittäisten ihmisten yksittäinen ylilyonti. Kysymyksessä oli organisoitu vaino ja hoitomiehet olivat SRK:n lähettäminä paikalla, joille kerrottiin ilmiannot sen hetkisistä "hoidettavista".- .o.o.
Devoit kirjoitti:
Nyt ymmärrän, kun sanot ettet ole elänyt niitä hulluuden aikoja. Metodisi ei tosiaankaan toimi.
Hoitokokoukset olivat SRK:n masinoima puhdistus, ei tosiaankaan mikään yksittäisten ihmisten yksittäinen ylilyonti. Kysymyksessä oli organisoitu vaino ja hoitomiehet olivat SRK:n lähettäminä paikalla, joille kerrottiin ilmiannot sen hetkisistä "hoidettavista".Olen syntynyt 70-luvun alkupuolella, ja minun lapsuusmuistoni vl-yhteisössä elämisestä ovat pääosin positiivisia. Päällimmäisenä taitaa olla sellainen turvallisuudentunne, joka nyt aikuisiässä on valitettavasti ehtinyt jo osittain karista. Se taas ei mielestäni johdu yhteisöstä vaan pikemminkin yksilön kasvamisesta.
"Hoitokokoukset olivat SRK:n masinoima puhdistus, ei tosiaankaan mikään yksittäisten ihmisten yksittäinen ylilyonti."
En tiedä. Näyttää siltä, että "totuus" riippuu siitä, keneltä kysytään. Ilmiselvää kuitenkin on, että jotain "korjattavaa" noilta ajoilta on, suuntaan tahi toiseen, koska asia niin paljon puhuttaa. - *sirkka
.o.o. kirjoitti:
Joo, kyllä tällä palstalla varmasti on tilauksensa; se "uliseminen" oli lainattu siitä edellisestä viestistä, johon vastasin, enkä todellakaan tarkoittanut, että kaikki keskustelu täällä olisi "ulisemista". Olen samaa mieltä, että asioista pitää pystyä keskustelemaan avoimesti. Siitä en ole aivan varma, onko tämä palsta oikea foorumi avoimeen keskusteluun.
Totta.
Sen sijaan se, että kansan (tai yhteisön) "johtaja" pyytää anteeksi kansansa (tai yhteisönsä) rikkomuksia kuuluu mun mielestä enemmän maalliseen kuin hengelliseen regimenttiin.noista hoitokokouksista omilta tutuiltasi ja ota aihe puheeksi myös ikäistesi kanssa! Kirjoitat, että:
>>Minulla ei ole henkilökohtaista kokemusta noilta ajoilta, joten en osaa ottaa kantaa siihen, kenellä loppujen lopuksi on aihetta anteeksipyyntöön. - tämän
.o.o. kirjoitti:
Olen syntynyt 70-luvun alkupuolella, ja minun lapsuusmuistoni vl-yhteisössä elämisestä ovat pääosin positiivisia. Päällimmäisenä taitaa olla sellainen turvallisuudentunne, joka nyt aikuisiässä on valitettavasti ehtinyt jo osittain karista. Se taas ei mielestäni johdu yhteisöstä vaan pikemminkin yksilön kasvamisesta.
"Hoitokokoukset olivat SRK:n masinoima puhdistus, ei tosiaankaan mikään yksittäisten ihmisten yksittäinen ylilyonti."
En tiedä. Näyttää siltä, että "totuus" riippuu siitä, keneltä kysytään. Ilmiselvää kuitenkin on, että jotain "korjattavaa" noilta ajoilta on, suuntaan tahi toiseen, koska asia niin paljon puhuttaa.takia olisi ehdottomasti se puolueeton tutkimus tuiki tarpeellinen. Itse hoitokokoukset kokeneena ja yhteisöstä erotettuna koen todella loukkaavina tuollaiset kommentit. Tekee mieli huutaa!!! Ja siinä samassa sitten jo kiroan mielessäni kaikki vl-papit, jotka ovat nyt hiljaa ja pakenevat vastuutaan. Mutta tulee se päivä heillekin, jolloin kysytään vain totuutta.
- sivusta, mutta
.o.o. kirjoitti:
Olen syntynyt 70-luvun alkupuolella, ja minun lapsuusmuistoni vl-yhteisössä elämisestä ovat pääosin positiivisia. Päällimmäisenä taitaa olla sellainen turvallisuudentunne, joka nyt aikuisiässä on valitettavasti ehtinyt jo osittain karista. Se taas ei mielestäni johdu yhteisöstä vaan pikemminkin yksilön kasvamisesta.
En tiedä. Näyttää siltä, että "totuus" riippuu siitä, keneltä kysytään. Ilmiselvää kuitenkin on, että jotain "korjattavaa" noilta ajoilta on, suuntaan tahi toiseen, koska asia niin paljon puhuttaa.en malta olla ottamatta kantaa.
olen myös syntynyt 70-luvulla ja hoitokokouksista minulla ei ole kokemuksia. Olen oikeasti luullut näihin päiviin asti että hoitokokukset olivat oikein. Nyt olen tullut toisiin aatoksiin. Juttelin vasta appeni kanssa jonka äidin terveys murentui hoitokokouksen takia. Häntä oli syytetty mm,huorin tekemisestä, mikä oli ihan tuulesta temmattu juttu. Synteihin sitomisen pelossa, hän oli tehnyt asiasta parannusta. Parannusta asiasta mitä ei ollut edes tehnyt! Hän oli itse luullut olevansa jo niin pimeä, ettei omaia syntejä näe. Silti hän ei muka kuollut uskovaisena!
Tänä päivänä, jos minua kohdeltaisiin kuin appeni äitiä nostaisin syytteen kunnianloukkauksesta ja kotirauhan rikkomisesta. Mitä muuta tuollainen toiminta on kuin rikollista toimintaa. Ihmisiltä vietiin ihmisarvo. Vietiin kaikki.
Noita ihmisiä elää edelleen keskellämme. He ovat kärsineet kaikki nämä vuodet. Tiedän, että heitä on. Appeni kertoi vanhasta naisesta jonka luona hän vierailee ja joka on myös hoitokokousten uhri. Ilman omaa syytään. Hän on kaikki nämä vuodet yksin kärsinyt hiljaa.
Onneksi meissä nuoremmissa sukupolvissa on kasvamassa ihmisiä joita kiinnostaa korjata vääryydet. Mutta kuka palauttasi menetetyn kunnian uhreille? - *sirkka
sivusta, mutta kirjoitti:
en malta olla ottamatta kantaa.
olen myös syntynyt 70-luvulla ja hoitokokouksista minulla ei ole kokemuksia. Olen oikeasti luullut näihin päiviin asti että hoitokokukset olivat oikein. Nyt olen tullut toisiin aatoksiin. Juttelin vasta appeni kanssa jonka äidin terveys murentui hoitokokouksen takia. Häntä oli syytetty mm,huorin tekemisestä, mikä oli ihan tuulesta temmattu juttu. Synteihin sitomisen pelossa, hän oli tehnyt asiasta parannusta. Parannusta asiasta mitä ei ollut edes tehnyt! Hän oli itse luullut olevansa jo niin pimeä, ettei omaia syntejä näe. Silti hän ei muka kuollut uskovaisena!
Tänä päivänä, jos minua kohdeltaisiin kuin appeni äitiä nostaisin syytteen kunnianloukkauksesta ja kotirauhan rikkomisesta. Mitä muuta tuollainen toiminta on kuin rikollista toimintaa. Ihmisiltä vietiin ihmisarvo. Vietiin kaikki.
Noita ihmisiä elää edelleen keskellämme. He ovat kärsineet kaikki nämä vuodet. Tiedän, että heitä on. Appeni kertoi vanhasta naisesta jonka luona hän vierailee ja joka on myös hoitokokousten uhri. Ilman omaa syytään. Hän on kaikki nämä vuodet yksin kärsinyt hiljaa.
Onneksi meissä nuoremmissa sukupolvissa on kasvamassa ihmisiä joita kiinnostaa korjata vääryydet. Mutta kuka palauttasi menetetyn kunnian uhreille?Kyllä näitä surullisia tapauksia on paljon. Jo monet heistä ovat kuitenkin päässeet voittajina perille kunnian taivaaseen, eikä mahtavinkaan maallinen tuomari ole voinut sitä estää.
Toivon sinulle sekä muille kaltaisillesi jaksamisia! Monet teistä ovat varmasti lapsuuden uskon säilyttäneitä. Älkää luopuko uskostanne, vaikka minkälaiset myrskyt puhaltaisivat.
Vanhan siioninlaulun säe:
"...ei hätää maailman merellä, kun Jeesus on laivassa"
Lämpimin ajatuksin sirkka
- .o.o.
"On ihaseltu nuorison suurta määrää, uusia toimitiloja sekä monenlaista toimintaa, mitkä sanotaan olevan noiden kokousten ansiota."
En ole kuullut noin sanottavan. Sen sijaan on joissain kirjoituksissa ja puheenvuoroissa sanottu, että vaikka 70-luvulla oli joskus hankalaa (mm. nuo hoitokokouset), niin silti silloin tapahtui paljon hyvääkin, kuten mainitsemasi nuorisotoiminnan kehittyminen.- mummujen mussu
miksi ja milloin se suhtautuminen nuorisotyöhön vl-uskovaisilla muuttui?
Kun minä olin lapsi ja nuori, pidettiin erillistä nuorisotyötä uskovaisille tarpeettomana, jopa pahana asiana.
Aina seuroissa vain sanottiin, että "nuoret vanhojen ilona, ja vanhat nuorten tukena".
Eikö se nuorille riittänytkään? - vastata
mummujen mussu kirjoitti:
miksi ja milloin se suhtautuminen nuorisotyöhön vl-uskovaisilla muuttui?
Kun minä olin lapsi ja nuori, pidettiin erillistä nuorisotyötä uskovaisille tarpeettomana, jopa pahana asiana.
Aina seuroissa vain sanottiin, että "nuoret vanhojen ilona, ja vanhat nuorten tukena".
Eikö se nuorille riittänytkään?kysymykseesi muuta kuin, että ainahan SRK:n tapana on ollut vain muuttaa käytäntöä ja väki on tullut sitten perässä, riippuen siitä milloin kenetkin tieto on saavuttanut. Muistan, kuinka päiviteltiin aikoinaan tuotakin naispappeusasiaa. Ensin taisteltiin kynsin-hampain, ettei varmasti hyväksytä ja sitten yhtäkkiä vl-papit olivatkin naispappien rinnalla alttarilla!
Mutta tuon nuorisotyöasian muistan samoin kuin Sinä (olen 59 v), jopa niin, että jos nuoret "vaati" jotain muuta ohjelmaa itselle, tuli heti kärkevä vastaus "että kyllä seurat pitää riittää".
- oppi muuttunut?
Ennen oli hyvin yleistä, että varoiteltiin kovasti vetämästä iestä epäuskoisten kanssa.
Uusimmassa Kotimaassa KUA:n vl-pomo läpyttelee kirkon piispaa ja näyttävät olevan hyvinkin veljellisessä kanssakäymisessä. Olisiko niin, että nämä säännöt koskevatkin vain alempiarvoisia vl:iä, koska aina nämä parempiosaiset ovat saaneet tehdä asiat oman korvasyyhynsä mukaan.
Mutta kun pappiskoulutuksen saanut henkilö sanoo noin, on ainakin tämä koulu mennyt harakoille.- *sirkka
elettiin ihan "tavallisesti". Esimerkiksi sukujuhliin osallistuttiin puolin ja toisin. Oltiin myös tekemisissä monenmoisten ihmisten ja asioiden kanssa uskonkäsityksistä riippumatta.
Jos kyse olisi Raamatun ohje ´eriseuraisten karttamisista´, miksi tuota ohjetta ei enää noudateta? Eri asia sitten on se, kuka ja ketkä todella ovat niitä eriseuraisia!
Pelättiinkö hoitokokousten tiimellyksissä alkuun sitä, josko moni muukin hoksaisi tarttua opillisten vääryyksien ja kamalien hoitokokousten vastustajiksi?
Paras varoittava esimerkki siis lienee täydellinen hylkääminen, tavallaan kuolleeksi luokiteltu.
>>Ennen oli hyvin yleistä, että varoiteltiin kovasti vetämästä iestä epäuskoisten kanssa. - alpomurberger
*sirkka kirjoitti:
elettiin ihan "tavallisesti". Esimerkiksi sukujuhliin osallistuttiin puolin ja toisin. Oltiin myös tekemisissä monenmoisten ihmisten ja asioiden kanssa uskonkäsityksistä riippumatta.
Jos kyse olisi Raamatun ohje ´eriseuraisten karttamisista´, miksi tuota ohjetta ei enää noudateta? Eri asia sitten on se, kuka ja ketkä todella ovat niitä eriseuraisia!
Pelättiinkö hoitokokousten tiimellyksissä alkuun sitä, josko moni muukin hoksaisi tarttua opillisten vääryyksien ja kamalien hoitokokousten vastustajiksi?
Paras varoittava esimerkki siis lienee täydellinen hylkääminen, tavallaan kuolleeksi luokiteltu.
>>Ennen oli hyvin yleistä, että varoiteltiin kovasti vetämästä iestä epäuskoisten kanssa....todella - siihen entiseen, aitoon, alkuperäiseen vanhoillislaestadiolaiseen uskoon perustuviin viesteihisi.
Valitan, että näppäimistöstäni ei löydy sitä tähteä, joka on nimesi edessä. Kirjoitan siis vain - sirkka.
Olen seurannut viestejäsi jo siitä asti kun hommasin internetin.
Henki vastaa henkeen - eli; luulen, että uskomme kokolailla samalla tavalla kuin silloin "aikoinaan".
Nuorille, palstalla kirjoitteleville sanoisin:
Etsikää - vain yhdeksi esimerkiksi, Hannu Karpon ohjelma, "Syntisin silmin", jota olen kommentoinut tällä palstalla, ja koska tunnen Karpon henkilökohtaisesti, voin vain taata sen, että "tarina" on täyttä totta.
En osaa sitä linkittää, mutta ehkä joku sen tänne voisi linkittää puolestani, epäilijöiden luettavaksi.
Vielä kerran sirkka - kiitos moninaisista viesteistäsi, joihin voin vastata aamen - jokaikiseen.
Terv. Alpo.M - *sirkka
alpomurberger kirjoitti:
...todella - siihen entiseen, aitoon, alkuperäiseen vanhoillislaestadiolaiseen uskoon perustuviin viesteihisi.
Valitan, että näppäimistöstäni ei löydy sitä tähteä, joka on nimesi edessä. Kirjoitan siis vain - sirkka.
Olen seurannut viestejäsi jo siitä asti kun hommasin internetin.
Henki vastaa henkeen - eli; luulen, että uskomme kokolailla samalla tavalla kuin silloin "aikoinaan".
Nuorille, palstalla kirjoitteleville sanoisin:
Etsikää - vain yhdeksi esimerkiksi, Hannu Karpon ohjelma, "Syntisin silmin", jota olen kommentoinut tällä palstalla, ja koska tunnen Karpon henkilökohtaisesti, voin vain taata sen, että "tarina" on täyttä totta.
En osaa sitä linkittää, mutta ehkä joku sen tänne voisi linkittää puolestani, epäilijöiden luettavaksi.
Vielä kerran sirkka - kiitos moninaisista viesteistäsi, joihin voin vastata aamen - jokaikiseen.
Terv. Alpo.Mjonkin matkan päässä tästä ketjusta sinulle esittämäni kysymykset? Kyseisen ketjun aiheeseen liittyen meillä oli erilainen näkemys.
Hyvää syksyä Sinulle ja perheellesi ja Onnea uuteen kotiinne, jonne muuttotouhuista kirjoitit!
- pidetään
Näyttää siltä, että ainakin osa keskustelijoista ajattelee hoitokokousten olleen vain joku menneisyyden ilmiö. Totta tietysti on, että näitä ERITYISEN RUNSAASTI jopa valtakunnallisena aaltona pidettiin 70-luvulla.
Mutta ku NIITÄ ON EDELLEEN JATKUVASTI. Koko ajan saa kuulla tapauksista, joissa milloin opillisten, milloin muiden asioiden varjolla henkilöä puhutellaan ja annetaan ymmärtää, että "jos sinä et näistä luovu, ei sinua oikein enää voi uskovaisena pitää" tms. Usein asia verhotaan vieläkin hienovaraisempiin sanakäänteisiin.
Näitä asioita voivat olla esim. meikkaus, kevyen musiikin kuuntelu, kirkossa käynti, urheilukilpailun kuuntelu radiosta seura-aikana, liian harvoin tapahtuva seuroissa käyminen jne.
Mielestäni tulisi saada selvyys tämmöisen menettelytavan oikeellisuuteen ja perustelut menettelylle.
Muutoin pelossa ja pinnallisessa hurskaudenharjoituksissa eläminen jatkuu monien kohdalla.
Kuitenkin uskon tulisi riittää eikä autuudelle saisi asettaa muita ehtoja.Syntikäsitys tulisi ottaa selkeämpään tarkasteluun.- maunolmaki
Jos niitä joskus on ollut - ovat ne historiaa.
Kyllä Jumalan Sanaa täytyy saada saarnata, vaikka voimallisestikin.
Laki on laki, ja armo on armo. Ne kulkevat käsi kädessä.
Laki herättää synnintunnon, jonka jälkeen tulee armo/armahdus. Mutta, vain jos se tosi ja totinen on.
Ei voida siis saarnata syntejä anteksi "tunkion päältä", vaan täytyy tehdä parannus, kokovikaisena ja myös kaikista nimellisistä synneistä, joihin kuuluu television omistaminen/katselu, sen kaikissa muodoissaan.
Kyllä tämä internettikin varmasti ihan kohta tulee seurakunnan vanhinten käsittelyyn.
Veikkaisin, että siinä tehdään sama ratkaisu kuin TV:nkin suhteen, eli: "Se tulee syntinä poishyljätä".
Voi kuinka paljon muuta meidän elämäämme rikastuttavaa toimintaa löytyykään - muualta, kuin virtuaalimaailmasta!
Terv. M.L. - pelkästään
maunolmaki kirjoitti:
Jos niitä joskus on ollut - ovat ne historiaa.
Kyllä Jumalan Sanaa täytyy saada saarnata, vaikka voimallisestikin.
Laki on laki, ja armo on armo. Ne kulkevat käsi kädessä.
Laki herättää synnintunnon, jonka jälkeen tulee armo/armahdus. Mutta, vain jos se tosi ja totinen on.
Ei voida siis saarnata syntejä anteksi "tunkion päältä", vaan täytyy tehdä parannus, kokovikaisena ja myös kaikista nimellisistä synneistä, joihin kuuluu television omistaminen/katselu, sen kaikissa muodoissaan.
Kyllä tämä internettikin varmasti ihan kohta tulee seurakunnan vanhinten käsittelyyn.
Veikkaisin, että siinä tehdään sama ratkaisu kuin TV:nkin suhteen, eli: "Se tulee syntinä poishyljätä".
Voi kuinka paljon muuta meidän elämäämme rikastuttavaa toimintaa löytyykään - muualta, kuin virtuaalimaailmasta!
Terv. M.L.vaan edelleen joku yksittäinen tai muutama ihminen kutsutaan kylään tai keskustelutilaisuuteen, missä sitten otetaan esille milloin minkäkinlaista asiaa, mistä vaaditaan tekemään parannusta. NE EIVÄT OLE HISTORIAA!!!
Asiat eivät painostamisella korjaannu, jos jotakin korjattavaa nyt sattuisi olemaan.
Internetin suhteen olen sillä kannalla, että jokainen omantunnon mukaan toimii siellä niinkuin muuallakin esim. kirjastossa, kaupassa jne.Sen kummempia kannanottoja ei tarvita. Jos tuntee omassa tunnossaan pistoksen lankeemuksen tullessa, siitä saa tehdä parannusta, jos voimia annetaan.
Ns. tunkion päältä uskominen voi olla työlästä. Kuinkahan moni kokee huonoa omaa tuntoa joutavanpäiväisistä asioista, jotka on iskostettu pääkoppaan jo lapsesta lähtien esim. televiosta uutisten katsominen. Eri asia sitten on, jos ei pysty lopettamaan tv:n katsomista vaan tulee katsottua sellaista, josta tulee vain pahaa mieltä.
Televisiosta tulee valitettavan huonoa ohjelmaa paljon. - autuuden ehtona.
Jos puhuteltu ei suostu pitämään sunnuntaina onkimista kadottavana syntinä, hänet ulkoistetaan uskovaisten yhteisöstä.
Nimim. Itse poikasena kokenut - päältä
pelkästään kirjoitti:
vaan edelleen joku yksittäinen tai muutama ihminen kutsutaan kylään tai keskustelutilaisuuteen, missä sitten otetaan esille milloin minkäkinlaista asiaa, mistä vaaditaan tekemään parannusta. NE EIVÄT OLE HISTORIAA!!!
Asiat eivät painostamisella korjaannu, jos jotakin korjattavaa nyt sattuisi olemaan.
Internetin suhteen olen sillä kannalla, että jokainen omantunnon mukaan toimii siellä niinkuin muuallakin esim. kirjastossa, kaupassa jne.Sen kummempia kannanottoja ei tarvita. Jos tuntee omassa tunnossaan pistoksen lankeemuksen tullessa, siitä saa tehdä parannusta, jos voimia annetaan.
Ns. tunkion päältä uskominen voi olla työlästä. Kuinkahan moni kokee huonoa omaa tuntoa joutavanpäiväisistä asioista, jotka on iskostettu pääkoppaan jo lapsesta lähtien esim. televiosta uutisten katsominen. Eri asia sitten on, jos ei pysty lopettamaan tv:n katsomista vaan tulee katsottua sellaista, josta tulee vain pahaa mieltä.
Televisiosta tulee valitettavan huonoa ohjelmaa paljon.uskoo ja opettaa tämä itse pääarkkitehti SRK!
TV:n suhteen olen samoilla linjoilla kanssasi eikä minulla ole pienintäkään hinkua katsoa mitään "inhottavaa", mutta se että lapsesta asti sillä syyllistetään ja synnillistetään, on jostain niin syvältä ja sairasta, että jääköön sanomatta.
Siitä olen hyvilläni, että pääsin tuosta joutavasta lahkosta irti ja saan edelleen uskoa ja turvata Häneen, joka on kuollut minunkin syntien puolesta! - *sirkka
>>Näitä asioita voivat olla esim. meikkaus, kevyen musiikin kuuntelu, kirkossa käynti, urheilukilpailun kuuntelu radiosta seura-aikana, liian harvoin tapahtuva seuroissa käyminen jne.
- kohtalotoveriltasi
*sirkka kirjoitti:
>>Näitä asioita voivat olla esim. meikkaus, kevyen musiikin kuuntelu, kirkossa käynti, urheilukilpailun kuuntelu radiosta seura-aikana, liian harvoin tapahtuva seuroissa käyminen jne.
hyvistä kirjoituksista!
Toivottavasti tämänkin viestisi joku veisi
Mopin palstalle tai tuonne Hakomajaan keskusteltavaksi ja talteen. - *sirkka
kohtalotoveriltasi kirjoitti:
hyvistä kirjoituksista!
Toivottavasti tämänkin viestisi joku veisi
Mopin palstalle tai tuonne Hakomajaan keskusteltavaksi ja talteen.Ketjun voi mielestäni siirtää myös muualle, jokuhan sen osaisi tehdäkin.
Kiitos sinulle, tuntematon(ko) kohtalotoveri viestistäsi! Kiitos myös muille tähän ketjuun osallistuneille, kirjoittelemisiin!
Hyvää ja valoisaa mieltä kaikille syksyn pimetessäkin!
Terveisin sirkka
- oli se, joka
kunnostautui sirkan mainitseman kummin "saattomiehenä". Niin että sellainen on uusi SRK:n pj!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its4058839Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.1723238- 171724
- 771126
- 761058
- 271045
Sylikkäin.
Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta641001Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!
"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss79975- 55973
- 65910