Olen syönyt nelisen vuotta näitä SSRI-lääkkeitä ja haluaisin todella päästä eroon, mutta lopetus pelottaa sivuoireidensa vuoksi. Olen nyt uskaltanut puolittaa 20 mg tabletin, ja muuten olo hyvä, mutta pieniä "sähköiskuja" havaittavissa. Otin nyt rinnalle sen E-epan.
Millaisia kokemuksia lopettamisesta ja miten olette lopettaneet? Kiitos jo etukäteen vastauksista =)
Millaisia kokemuksia lopettamisesta ja miten olette lopettaneet? Kiitos jo etukäteen vastauksista =)
Vastaukset 5
Vanhimmat
Puolittaminen on mun kokemukseni perusteella ihan liian raju toimenpide kerralla tehtäväksi. Mä olen pilkkonut tabuja aika pieniin paloihin, esim. 100 mg Sertralinia käytin jossain vaiheessa 1/16 tabua per päivä (sen tietää siitä jos yksi tabu kestää noin 16 päivää :-), ja nykyään vielä vähemmän.
Mutta eihän lääkkeitä joissa on viiva että voi puolittaa, saa laittaa moneen osaan? sehän voi vaikuttaa silloin aivan väärin se lääke. Ja jos siinä ei ole sitä puolitusviivaa ollenkaan, niin silloin ei saa puolittaakaan. Itse olen lopettamassa nyt Cipralexia, 1,5 viikkoa olen syönyt puolikasta, ja ensi viikolla pitäisi aloittaa puolikas jokatoinen päivä. Siitä en kyllä ole varma, pystynkö vielä. (yli vuoden olen nyt syönyt)
SAA puolittaa tai laittaa vaikka kymmeneen eri osaan=)
Depot- ja enterovalmisteita EI tietenkään saa puolittaa.
Tämä EI siis pidä paikkaansa;"Ja jos siinä ei ole sitä puolitusviivaa ollenkaan, niin silloin ei saa puolittaakaan." Apteekissa myydään pillerinhalkaisijoita, n. 10 euron hintaan, sillä saa pienimmänkin pillerin vaikkapa halki.
Että näin. Ja ap:n lääke on sellainen jonka saa pieniä.-
mitään aivan vääriä vaikutuksia. Ainoastaan sen että vähemmän lääkettä vaikutti vähemmän kuin enemmän lääkettä (masennuslääke ja rauhoittavat).
Lääkärini vaihtoi osan lääkkeistäni toisen merkkisiin sen takia että niitä toisia tabuja oli helpompi halkoa.
Mä otin SSRI:tä tammikuun alussa 50 mg, ja nyt vielä otan ihan pienen hitusen. Mutta luulen että ei se hitaasti vähentäminenkään mikään taikasana ole. Uskon että mä pystyin vähentämään lääkitystä hitaasti sen takia että paranin hitaasti. Jos en olisi parantunut, niin en olisi pystynyt vähentämään.
Hei,
Minä olen yrittänyt lopettaa lääkityksen varmaan kymmeniä kertoja. Erittäin hitaasti täytyy edetä. Melkeinpä konsultoisin lääkkeen määrännyttä lääkäriä.
Itselleni on tullut AINA järjettömiä vieroitusoireita ja olen tuskissani päätynyt syömään lääkkeitä uudestaan. Nyt olen ollut pari kuukautta ilman lääkkeitä, mutta ensimmäinen kuukausi oli aikamoista helvettiä. Nyt voin vähän edes kuvitella, että miltä narkkarilta tuntuu kun yrittää vieroittautua heroiinista.Ajatus siitä, että vieroitusoireet loppuvat joskus, auttoi minua kestämään kaikki ne fyysiset ja henkiset oireet, mitä lopettaminen toi mukanaan.
Tsemppiä.