Metabolinen myopatia

*utelias

Tutkimukset kesken, jotain lihasten aineenvaihdunnan sairautta epäillään. Siis metabolista myopatiaa.
Tiedän että ovat harvinaisia, mutta aika lieviä sairauksia kuitenkin jos ilmenevät vasta aikuisiässä.
Löytyykö ketään jolla on diagnoosi?

8

5319

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toi sama

Mulla just todettu toi mutta en tiedä vielä taudista paljookkaan ja kuinka tästä eteenpäin jatkan.

• *Miranna*

Haluisin kuulla tästä sairaudesta lisää..itselläni epäillään tätä myös :(

• Temppu teme

Todettu on. Elämäni on helvettiä ollut jo viimeiset 8 vuotta.
      Onneksi määräsivät isot annokset betasalpaajia sydänoireisiin.

• mitokond

Minulla epäillään tällä hetkellä jotakin lihastautia ja itse kallistun epäilyissä jonkinlaisen aineenvaihdunnalisen taudin puoleen.

Olisi mukava jutella teidän muiden kanssa jotka olette mahdollisen diagnoosin saaneet tai kamppailette näiden oireiden kanssa.

• Vanaha

Minulla on monta kertaa mietitty mahdollista lihastautia, mutta mitään ei löydy. On kylläkin kaulan alueen dystonia, virtsarakon heikkous ym. neurologisia. Mutta alaraajoissa myös ongelmia vuosia silloin tällöin. esim. lihasheikkoutta, kireykisä, vaikeita kramppeja ENMG ei sano mitään, paitsi kaulan-niskan alueella. Lihaskalvot jumittuvat myös.

On paljon muita sairauksia, joita epäilen syypääksi: mm. kilpirauhasvaajaatoiinta lisäkilpirauhasliikatoiminta, rytmihäiriöt, vapina, CFS, diabetes insipidusta ei ole voitu poissulkea Borreliaa ei ole haluttu Suomsessa uskoa, Saksassa positiivinen jne.

Nämä ovat semmoisia epämääräisiä juttuja, joista eivät lääkärit saa selvää, eikä kai niitä pysty kummoisesti tutkimaan muuten kuin ENMG:llä. Fysitorepaiaa saan alaraajoihin ja niskan alueeseen. Niskaan myös Botoxia.

• Näillä mennään

Minulla todettu ei-nekrotisoiva myopatia, jossa lihasten toimintaa ohjaavasta proteiiniketjusta (MHC) pätkähtelee jokin proteiini 2 prosentissa soluista pelistä pois. Oireina hitaus, jäykkyys, huono rasituksensieto, paineluarkuus, turvotus ja krampit. Tämmöstä tautia ei ole vielä keksittykään, joten vertauksena viitataan 2-tyypin Dystrofia Myotonicaan(DM2), joka tunnetuista taudeista eniten muistuttaa tätä mun versiota.
      Sairaus puhkesi alle nelikymppisenä, eläkekuntoon vei neljässä vuodessa. Tämän kanssa ihan hyvin pärjää, kun saa ite aikatauluttaa ja valita tekemisensä kulloisenkin voinnin mukaan ja taudin eteneminen on ollut tosi hidasta.

Tutkimukset kesti aikanaan vuoden ja yliopistollisen sairaalaan piti pyytää konsultointia ulkopuolisilta asiantuntijoilta, ennen kuin vika löytyi lihasbiopsian erikoisvärjäyksissä. Että lycka till, ei oo helppoja nämä jutut!

• syyspolkija

Löysin tämän viestiketjun vasta nyt, vaikka olen itse ihmetellyt omia oireitani jo vuosia. Olisi kiva kuulla, miten teillä täällä jo kommentoineet on elämä vienyt, kun uusimmat kommentit ovat jo 4 v. vanhoja. Ovatko oireet pahentuneet, oletteko kaikki saaneet diagnoosia?

Minulla on lieviä lihasoireita (lihaskipu, lihasväsymys, lihasjäykkyys ja kramppeja) ollut jo 15-20 vuotta, mutta viimeiset puoli vuotta olen alkanut yhdistämään väsymykseni ja uupumuksen nimenomaan lihasoireisiin. Toistaiseksi tutkimustulokset (verikokeet aika laajalla haarukalla) ovat olleet negatiivisia, lukuunottamatta silloin tällöin koholla ollutta ck-arvoa (600-2000). Lisäksi lihaskoepalassa oli jotain epäselvää löydöstä, mutta edelleen odotan tarkempia (DNA)tutkimuksia. Epäilykset mitokondriopuolella. Rasituskokeissa en ole ollut. Minulla oireet eivät ole tulleet yhdellä kertaa vaan "hiipien". Ongelmia ollut nimenomaan vauhtikestävyyttä vaativissa urheilusuorituksissa, mutta nykyään lihakset olleet niin "hapoilla", siis kädet ja jalat, ja muutenkin uupunut olo, ettei kävelyä tehokkaampaa liikuntaa sovi harrastaa. Siis niin, ettei tulisi oreita kuten väsymystä ja lihassärkyä (kuumeenkaltaisen tilan aiheuttamaa lihaskipua ilman kuumetta). Tämä oli lyhyt kuvaus tilasta, mutta normi ylikunto ei ole siis kyseessä, on sitä toki ehdotettu, mutta ei ole mahdollista "ylikuntoa" saada sillä tavalla kuin oireeni ovat tulleet. Aiemmin oireet ovat pääasiassa estäneet vain täysitehoisen reenaamisen ( aiheuttanut väsymystä) , nykyään on mennyt jo osa työkyvystä. Eli haittaa jo selkeästi normaalia elämää.

• Anonyymi

Minulla on diaknitosoitu metabolinen myopatia noin. 10 vuotta sitten. Aineenvaihdunnallinen juttu että lihakset eivät palaudu hyvin. Uupumusta ja lihaskipuja. Sitkutan edelleen työemämässä. Jossain vaiheessa pitää pakosti siirtyä ainakin osa aikaeläkkeelle. olen 48 vuotias.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      38
      4609
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      20
      3185
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      269
      2341
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      53
      2217
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      165
      2069
    6. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      89
      1670
    7. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      360
      1661
    8. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      17
      1653
    9. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      1632
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      15
      1279
    Aihe