Metabolinen myopatia

*utelias

Tutkimukset kesken, jotain lihasten aineenvaihdunnan sairautta epäillään. Siis metabolista myopatiaa.
Tiedän että ovat harvinaisia, mutta aika lieviä sairauksia kuitenkin jos ilmenevät vasta aikuisiässä.
Löytyykö ketään jolla on diagnoosi?

8

4666

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toi sama

      Mulla just todettu toi mutta en tiedä vielä taudista paljookkaan ja kuinka tästä eteenpäin jatkan.

    • *Miranna*

      Haluisin kuulla tästä sairaudesta lisää..itselläni epäillään tätä myös :(

    • Temppu teme

      Todettu on. Elämäni on helvettiä ollut jo viimeiset 8 vuotta.
      Onneksi määräsivät isot annokset betasalpaajia sydänoireisiin.

    • mitokond

      Minulla epäillään tällä hetkellä jotakin lihastautia ja itse kallistun epäilyissä jonkinlaisen aineenvaihdunnalisen taudin puoleen.

      Olisi mukava jutella teidän muiden kanssa jotka olette mahdollisen diagnoosin saaneet tai kamppailette näiden oireiden kanssa.

    • Vanaha

      Minulla on monta kertaa mietitty mahdollista lihastautia, mutta mitään ei löydy. On kylläkin kaulan alueen dystonia, virtsarakon heikkous ym. neurologisia. Mutta alaraajoissa myös ongelmia vuosia silloin tällöin. esim. lihasheikkoutta, kireykisä, vaikeita kramppeja ENMG ei sano mitään, paitsi kaulan-niskan alueella. Lihaskalvot jumittuvat myös.

      On paljon muita sairauksia, joita epäilen syypääksi: mm. kilpirauhasvaajaatoiinta lisäkilpirauhasliikatoiminta, rytmihäiriöt, vapina, CFS, diabetes insipidusta ei ole voitu poissulkea Borreliaa ei ole haluttu Suomsessa uskoa, Saksassa positiivinen jne.

      Nämä ovat semmoisia epämääräisiä juttuja, joista eivät lääkärit saa selvää, eikä kai niitä pysty kummoisesti tutkimaan muuten kuin ENMG:llä. Fysitorepaiaa saan alaraajoihin ja niskan alueeseen. Niskaan myös Botoxia.

    • Näillä mennään

      Minulla todettu ei-nekrotisoiva myopatia, jossa lihasten toimintaa ohjaavasta proteiiniketjusta (MHC) pätkähtelee jokin proteiini 2 prosentissa soluista pelistä pois. Oireina hitaus, jäykkyys, huono rasituksensieto, paineluarkuus, turvotus ja krampit. Tämmöstä tautia ei ole vielä keksittykään, joten vertauksena viitataan 2-tyypin Dystrofia Myotonicaan(DM2), joka tunnetuista taudeista eniten muistuttaa tätä mun versiota.
      Sairaus puhkesi alle nelikymppisenä, eläkekuntoon vei neljässä vuodessa. Tämän kanssa ihan hyvin pärjää, kun saa ite aikatauluttaa ja valita tekemisensä kulloisenkin voinnin mukaan ja taudin eteneminen on ollut tosi hidasta.

      Tutkimukset kesti aikanaan vuoden ja yliopistollisen sairaalaan piti pyytää konsultointia ulkopuolisilta asiantuntijoilta, ennen kuin vika löytyi lihasbiopsian erikoisvärjäyksissä. Että lycka till, ei oo helppoja nämä jutut!

    • syyspolkija

      Löysin tämän viestiketjun vasta nyt, vaikka olen itse ihmetellyt omia oireitani jo vuosia. Olisi kiva kuulla, miten teillä täällä jo kommentoineet on elämä vienyt, kun uusimmat kommentit ovat jo 4 v. vanhoja. Ovatko oireet pahentuneet, oletteko kaikki saaneet diagnoosia?

      Minulla on lieviä lihasoireita (lihaskipu, lihasväsymys, lihasjäykkyys ja kramppeja) ollut jo 15-20 vuotta, mutta viimeiset puoli vuotta olen alkanut yhdistämään väsymykseni ja uupumuksen nimenomaan lihasoireisiin. Toistaiseksi tutkimustulokset (verikokeet aika laajalla haarukalla) ovat olleet negatiivisia, lukuunottamatta silloin tällöin koholla ollutta ck-arvoa (600-2000). Lisäksi lihaskoepalassa oli jotain epäselvää löydöstä, mutta edelleen odotan tarkempia (DNA)tutkimuksia. Epäilykset mitokondriopuolella. Rasituskokeissa en ole ollut. Minulla oireet eivät ole tulleet yhdellä kertaa vaan "hiipien". Ongelmia ollut nimenomaan vauhtikestävyyttä vaativissa urheilusuorituksissa, mutta nykyään lihakset olleet niin "hapoilla", siis kädet ja jalat, ja muutenkin uupunut olo, ettei kävelyä tehokkaampaa liikuntaa sovi harrastaa. Siis niin, ettei tulisi oreita kuten väsymystä ja lihassärkyä (kuumeenkaltaisen tilan aiheuttamaa lihaskipua ilman kuumetta). Tämä oli lyhyt kuvaus tilasta, mutta normi ylikunto ei ole siis kyseessä, on sitä toki ehdotettu, mutta ei ole mahdollista "ylikuntoa" saada sillä tavalla kuin oireeni ovat tulleet. Aiemmin oireet ovat pääasiassa estäneet vain täysitehoisen reenaamisen ( aiheuttanut väsymystä) , nykyään on mennyt jo osa työkyvystä. Eli haittaa jo selkeästi normaalia elämää.

    • Anonyymi

      Minulla on diaknitosoitu metabolinen myopatia noin. 10 vuotta sitten. Aineenvaihdunnallinen juttu että lihakset eivät palaudu hyvin. Uupumusta ja lihaskipuja. Sitkutan edelleen työemämässä. Jossain vaiheessa pitää pakosti siirtyä ainakin osa aikaeläkkeelle. olen 48 vuotias.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      71
      5100
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      16
      2357
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1867
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1568
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1561
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1348
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1267
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      3
      1195
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1187
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe