Paniikkihäiriö ja sepram 20 mg

Eli olen 16-vuotias tyttö ja olen syönyt kolme kuukautta sepramia. Ensin söin 10mg/vuorokausi ja sitten minun piti nostaa annosta 20 mg. Lääkkeestä on kyllä ollut apua, mutta se ei ole auttanut ihan täydellisesti, koska paniikkikohtauksia yrittää vielä nykyisinkin tulla. Lisäks minulle on tullut uusi kauhea oire. Nimittäin pakkomielteet, ajattelen esimerkiksi että jos en käy nyt kaupassa niin minulle tulee paniikkikohtaus ja kuolen. Joskus minun on pakko rikkoa joku tavara, koska uskon että muuten kuolen tai minulle tulee paniikkikohtaus. Ja minä pelkään ihan hirveästi niitä paniikkikohtauksia, enkä halua että niitä tulee. Mitä teen pakkomielteideni kanssa?
61037
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 6

Vanhimmat

Varmaankin sulla on hoitava lääkäri, koska sulle kerran aloitettu lääkityskin. Sitä paitsi, lienee myös omahoitaja, jonka luona käyt juttelemassa, muustakin kuin lääkityksestä? Kuulostaa siltä, että tarvitset vähän tiiviimpää yhteyttä hoitavaan tahoon. Kerro vaan ihan rehellisesti hoitajallesi, mitä kaikkia eri oireita sulla on. Sua on vaikea auttaa, jos et ongelmiasi kerro. Tsemppiä ja älä anna periksi!

Äänestä

Annos on kyllä tosi pieni. Itse söin sepramia pitkään 80mg vuorokaudessa. Luultavasti sitä pitäs vähän nostaa. Se voisi auttaa. Kysyppä sitä asiaa lääkäriltä ja kerro kunnolla nuo kaikki oireesi. Lääkitystä voidaan vaihtaakin tarvittaessa.

Eikö sulle ole annettu mitään lääkettä noihin paniikkikohtauksiin tarvittaessa otettavaksi? Pelkällä pienellä masennuslääkeannoksella hoidetaan yksistään?
Jotenkin tuntuu ettei tuohon hoitoon ole oikein panostettu.... oletkohan terveyskeskuksen asiakas... Sinuna menisin yksityiselle.

Äänestä

Mitä teen pakkomielteideni kanssa?

Tuo on kurja juttu. Onkohan kyseessä pakko-oireinen häiriö lisäksi? Sun täytyis varmaan saada terapiaa ja lääkitys kohdalleen. Jos sun hoito on jäänyt vähän heikolle, niin ala vaatia lisää toimenpiteitä ja ota yhteyttä lääkäriin.
selvitä kunnolla oireesi ja sano että pitää panostaa tähän hoitoon koska elämä menee pilalle.

Onhan se harmillista kun nuorella ihmisellä on tuollaisia kohtauksia ja pakko-ajatuksia. Tosiaan koita nyt tehdä kaikki mahdollinen hoidon saamiseksi ettei elämänlaatu menisi ihan huonoksi.
Mitä teen pakkomielteideni kanssa?


Sen kanssa ei pysty varmaan itse tekemään mitään ja oire on tosi rasittava. Ainoa keino etsiä ja löytää kunnon lääkitys joka toimii sulle.

Näissä kaikissa mielenterveysjutuissa tarvitaan kärsivällisyyttä koska eivät parane nopeasti. Itse olen syönyt useita lääkkeitä masennukseen ja joutunut vaihtamaan lääkäriä. Sitten viimein sain toimivan hoidon.

Äänestä

vaan nuo pakkoajatukset aiheutuvat melko varmasti lääkityksestäsi, ne ovat verraten yleisiä haittavaikutuksia. Ota välittömästi yhteyttä lääkkeen määränneeseen lääkäriin tai psykiatrisellepolille, on turha kärsiä tuollaisten oireiden aiheuttamasta pelosta.

Älä lopeta lääkkeen syöntiä ainakaan kokonaan ennen kuin olet keskustellut asiantuntevan lääkärin, mieluiten psykiatrin kanssa, mahdollisesta raúhoittavien tarpeesta vieroituksen tai lääkkeen vaihdon ajaksi.

Äänestä
  • Näitälääkkeitäei suositella käytettäväksi alle 18 vuotiaille ja kliinisissä tutkimuksissa niiden on todettu aiheuttavan lisääntynyttä itsetuhoisuutta alle 25 vuotiailla. Ihmettelen millainen lääkäri noin touhuaa vaikka lääkeinfossa on selkeät ohjeet.

    Mahdollisen itsetuhoisuuden tai psykoosin ensimmäisinä merkkeinä on juuri pakkoajatukset, siksi sinulla on kiire päästä lääkärille tai sitten pudottaa annos takaisin entiselle tasolle. Näitä vakavia psyyken häiriöitä esiintyy näillä lääkkeillä lääkitystä aloitettaessa tai lopettamisen jälkeen ja annosta vaihdettaessa, vaara-aika on yleensä 2-4 viikkoa.

    Äänestä

Varmaankin sinulle on määrätty oma terapeutti (tai vastaava) toivottavasti myös käyt hänen luonaan, koska pelkkä lääkitys ei yleensä koskaan riitä. Nuo pakko-oireet menevät kyllä ohi, mutta menisivät kyllä nopeammin jos keskustelisit asiasta terapeuttisi kanssa. Yleensäkään näitä asioita ei sinun kannattaisi netti palstoilla selvitellä, vaan oman lääkärisi tai terapeuttisi kanssa-.
Netissä kun voit saada niin monta erilaista vastausta kuin on vastaajaa, eikä mikään noista vastauksista välttämättä päde sinun kohdallasi.
Etkö todellakaan ole saanut mitään kohtauslääkettä paniikkiin , vaan vain pelkän Sepramin? Sepram on kyllä tosi hyvä lääke ja joillekin se riittää, mutta jos kohtaukset niin pelottavat olisi hyvä jos niihin olisi kohtauslääke.

Äänestä

Kommentoi aloitusta


tyttttö_1992 kirjoitti:

Eli olen 16-vuotias tyttö ja olen syönyt kolme kuukautta sepramia. Ensin söin 10mg/vuorokausi ja sitten minun piti nostaa annosta 20 mg. Lääkkeestä on kyllä ollut apua, mutta se ei ole auttanut ihan täydellisesti, koska paniikkikohtauksia yrittää vielä nykyisinkin tulla. Lisäks minulle on tullut uusi kauhea oire. Nimittäin pakkomielteet, ajattelen esimerkiksi että jos en käy nyt kaupassa niin minulle tulee paniikkikohtaus ja kuolen. Joskus minun on pakko rikkoa joku tavara, koska uskon että muuten kuolen tai minulle tulee paniikkikohtaus. Ja minä pelkään ihan hirveästi niitä paniikkikohtauksia, enkä halua että niitä tulee. Mitä teen pakkomielteideni kanssa?

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu