Laitoshuoltajan näyttötutkinnot perussiivous

Auttakee

Onko joku suorittanut viimeisen parin vuoden aikana, jotta olisi tuoretta tietoa. Missä suoritit ja mitä kaikkea teit? Itsellä tulee tammikuussa ylläpitosiivouksen ja perussiivouksen näyttö. Missä ihmeessä sen teen? Sairaala olisi yksi vaihtoehto. Mutta missä muualla?

Vahaus kait on pakollinen perussiivouksen näytössä. Mutta mutta.. Miten yleensä sairaalassa missä vahauksen voisi suorittaa, kun tuntuu että siellä on aina ihmisiä joka kolkassa.

Aarrgghh.. mitein jo ny kuumeisesti miten selviän kaikista näytöistä. Niitä kun on 5 eri osaaluetta. Eli ylläpito- ja perussiivous ja ne 3 valinnaista

22

11670

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näytössä, koska

      sairaalassa oli pur pintaiset matot. Joten pesin vain lattian ja kiillotin. Mitä sitä näyttöjä vielä huolehtimaan. Niitä ehtii miettiä sitten työharjoittelussakin.

      • alkup.

        ja koneellisesti. Eräs paikka on johon menen työharjoitteluun nyt. Siellä ei ole koneita, koska kaikesta säästetään. No tuossa paikassa nyt on pari pientä huonetta jotka vahataan 1-2 kert/vuosi. Mutta ei varsinaisena työaikana vaan vuosiloman aikana. Eli voihan vitsi. Kyseessä alakoulu.


    • Meikäamaija

      omavalintanäytöt määräytyivät työharjoittelun aikana,,ope avusti ,mutta itekkin sai vaikuttaa
      perussiivousnäyttöpaikan ope hommas
      saatiin tutustuu paikkaan ja sitä rataa,kaikki ajallaan.

      • mepol

        tee niinkuin minä. teet ensin ne "helpot" valinnaiset näytöt. varmasti opettaja löytää sulle sopivan paikan. itse jouduin siivoamaan perusnäytössä katosta lattiaan ja vahauskerroksia kaksi. välineiden pesu ja huolto. ergonomia vaatetus kaikki vimosen päälle tarkkaa. älä ota isoa tilaa pp.näyttöön, muuten menee koko päivä eikä riitäkään. ps tarkka oli myös ylläpidon näyttö mutta kaikki onnelliseti takanapäin. Onnea!


    • katkera "luuttuaja"

      Olen ikuisesti katkera parille näytönvalvojalle, jotka huusivat ja nälvivät..

      Näytöt on perseestä ainakin aralle ihmiselle, joka kammoaa esiintymistä. Pakosti siinä tekee jotain virheliikkeitä..

      • kikkis74

        Itellä koulu alkaa täs vasta mut mulle sanottiin että pystyn tekee perus ja ylläpito näytöt omalla koululla..
        Ateria ja hoiva näytöt terveysasemalla ja tekstiilihuollon päiväkodissa jossa on kaikki pelit ja vehkeet


      • Anonyymi

        Kyllä on ihan p...s


    • TL

      Olen parasta aikaa suorittamassa kyseistä koulutusta olis enään perussiivous näyttö jäljellä eli sen näytön suoritan opiskelija asuntolassa huone suihku ja vessa. Ylläpitosiivouksen tein kirjastossa.kolme valinnaista suoritin samana päivänä tekstiilihuolto, huolenpito ja ateriapalvelu ja nämä palvelutalossa ja hyvin meni. Vahauksen suoritin kesällä koulussa kun harjoiteltiin perussiivousta(työharj.).. eli annetaan nyt näyttöön kirjallinen työ vahauksesta. Hyvin niistä selviää kun on perusasiat tiedossa mm. aineiden tensidit, ph:t, siivousvälineet, koneet...kyselevät aika paljon suullisesti! Onnea matkaan =)

      • keikkasiivoooja

        Kuulin tuttavalta hänen näyttösiivouksesta ja mietin miten voisinkaan tehdä samaa työtä hänen kanssaan, ilman koulutusta?! Miten tuon kaiken vaadittavan tekniikan ja tiedon oppisi pikaperehdytyksellä?


    • Ammatilainen

      Ylläpitosiivouksen näytön suoritat siinä tilassa missä muutenkin teet kokopäivä työtä ja peruspesu tila varataa etukäteen jotta voit sen suorittaa, näytön suunnittelu kuuluu myös kokonaiskuvaan, kaksikin näyttöä voi suorittaa samana päivänä.
      Peruspesu näytön voi suorittaa myös parin kanssa.
      Jos teet virheitä voi sen näytön aikan korjata ja loppukeskustelussa voi arvioida omaa osaamistaan, älä pelkää virheitä jos osaat ne hyvin perustella, miksi teit ja mitä olisi voinut tehdä, menee näyttö kyllä läpi
      Olen ollut usein näytön arvioija ja pienet virheet annetaan anteeksi.
      Teet näytöt sen kohteen mukaan, missä olet , eihän siinä voi muuta. koulussa, sairaalassa , toimistossa

      • Laikkariopiskelija

        Olen itse tällä hetkellä oppisopimuksella laitoshuoltajaksi. Ylläpitonäytön tein tuossa pari viikkoa sitten. Peruspesu näyttö on edessä parin kuukauden päästä. Minulla opettaja sanoin, että vahaus ei ole enää pakollinen. Tämä johtuu siitä, koska monissa paikoissa on uusia pintoja, joita ei tarvitse vahata välttämättä. Riittää jos tekee esim. pintapesun ja laittaa hoitoaineen.


    • diiddi

      kuule annettiinko teille siellä laitoshuoltajan koulussa swep mopista sellasta kopiota kostutusohjeista?meille annettiin mutta ei ole enää tallessa.löytyskö sulta jos niin pystytkö kopioimaan mulle vaikka 5-10 kappaletta niitä,toki korvaan ne sulle jos laittasit postissa vaikka kuoressa.palataan. p.s. uuteen työpaikan seinille niitä oisin tarvinnut kohteisiini.

      • ihkuoikeesti

        www.swep.fi


      • laikkariopiskelija

        Ei valitettavasti ole saatu tollasta. Mut eiköhän sen löytäs netistä, jos jaksas etsiä ?


    • luottava mieli

      hei vaan kaikki nyt näyttöä puivat itsellä edessä perusiivouksen näyttö tilas jota voin vaan kuvitella.vähän jännittää mut kyl se menee luottava mieli ja puhtaasta likaseen ei liian isoja alueita 1.6.2012 yritän ite ja huomen menen kattoo paikan t.luottava mieli

    • liinis-liisa

      Meillä on näyttö erikoiskohteen siivouksesta, onko kellään tietoo tästä , mikä olisi erikoiskohde, aloitin koulun vasta 2viikkoa sitten.

    • 3322

      Erikoiskohde voi olla esim joku esd-tila, tai joku korkean hygienian tila, esim jossa valmistetaan ruokaa tms..tai sit sairaalassa..

    • jännitys...

      Mulla juuri tulossa ylläpitosiivouksen näyttö..voitte kuvitella että jännittää..!
      Ohjaajan mukaan pH-taulukko on osattava ja wc:n aseptinen siivousjärjestys!
      Kaikkeen kannattaa kuitenkin varautua..nehän voi kysellä ihan mitä vain!
      käytännön harjotuksillahan sitä kuitenkin oppii kun muutaman kerran ennen näyttöä harjoittelee!! voi olla ettei jännitä niin paljon kun tietää mitä tekee ja missä.

    • Laikkariksi aikova

      Ei sairaala ole mikään erikoisikoiskohde.
      Erikoiskohde voi olla esim laikkaussali tai ilmaeristys huone

      • Lukihäiriö

        "Laikkaussali, erikoisikoiskohde". Kirjallisella ja suullisella ilmaisulla ei nähtävästi ole merkitystä?


    • laikkari10

      Hei, minulla on näytöt takana päin, eli ylläpito, perussiivous, ateriapalvelut. Nyt vaan pitäisi saada vielä tekstiilihuolto ja viherkasvit. mua jännittää ne ihan hirveesti.
      Mitä ne kyselee, paljonko kyselee.....onko kellään mittään kokemuksia kummastakaan? olen saanut sellaisen käsityksen että valinnaisista pääsee herkästi läpi. tai niin ainakin meidän opettaja sanoi. pakolliset ovat ne vaikeimmat. näyttösuunnitelmat ovat melkein valmiit. jännittää niin kamalasti :D

    • Löllykkä

      Peestä koko laikkarin koulutus ja tutkinto, olis itekki pitäny mennä sen sijaan lähihoitajan koulutukseen, olis ollu mielenkiintoisempi ja "tärkeämpi" koulutus eikä ois myöhemmin tullu ajatusta et I have waisted my precious time with this stupid siivoojan tutkinto.. Ja siivoojahan voidaan aina korvata suoraan kadulta otetulla kaverilla...se siitä laikkarin tutkinnosta, eli kovasti vaaditaan mut sit käytännössä siit ei oo mitään hyötyä! Itekki tykkäisin siivota mut ku työelämä ei oikein arvosta tota ammattii, niin teen sitä vaan nykysin kotona, muutoin toisella alalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      7936
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2892
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2472
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      120
      2198
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1855
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      11
      1616
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1459
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1456
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1415
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1374
    Aihe