Tuli tuossa äskettäin sytytysongelmia ja piti sitten yrittää perehtyä sytytysjärjestelmän toimintaan.
Vika (toivottavasti) tuli korjattua mutta jäi kiinnostamaan että miten virranjakaja oikeastaan toimii.
Tässä mitä itse olen pähkäillyt:
Puolalta tulee suurjännite jakajaan, pyörijä lähettää jännitteen sytytysjohtoihin, jakajan asentoa muuttamalla voidaan esim. alipaineella säätää millä hetkellä kukin tulppa saa sähköiskun.
Sitten se osuus mitä en tajua:
Mitä se kaikki elektroniikka siellä tekee? Sytytysyksikkö oli hajonnut autostani, mitä se tekee? Mitäs tekee ns. induktiivinen anturi jakajan sisällä? Niistä näkyy menevän johdot puolan "matalajännite" pistokkeisiin, katkooko ne jotenkin puolan sähköntuotantoa? Jos, niin miksei puola voisi tuottaa koko ajan sähköä ja jakaja vain sitten jakaisi sen sähkön eri tulpille sopivana hetkenä?
Jos tämä "lastut" vaikuttaakin sytytysennakon säätöön, miten ne sen tekevät, kääntääkö ne jotenkin sitä jakajan asentoa?
Kyse on siis tavallisesta ilman kattia olevasta kaasarikoneesta jossa on kärjetön puolasytytys.
Niin ja turha naureskella, en ole oikein perillä autotekniikasta... ;)
Miten virranjakaja toimii?
7
2354
Vastaukset
- Esko
Vanhemmissa autoissa on virran katkoja, ja kärkien avautuessa katkeaa virta puolasta. Sillä hetkellä puola antaa korkean jännitteen ja jakaja ohjaa sen oikeaan sylinteriin. Uudemmissa ei ole enää kärkiä, vaan katkomisen hoitaa elekroninen yksikkö. Anturi ohjaa elektronista yksikköä, ja se katkaisee virran puolasta oikealla hetkellä. Sytytyksen säätö on kai vanhaan malliin virranjakajaa kääntämällä. Jos sieltä löytyy jotain muutakin, en tunne ehkä kaikkia malleja. Puola ei voi antaa virtaa kaiken aikaa. Lyhyet pulssit ovat voimakkaampia.
- Mimmi
Puolahan on muuntaja ja muuntaja voi muuntaa sähköä (jännitettä) VAIN jännitteen ollessa vaihtosähköä ja katkojan kärjillä (tai kärjettömällä) "muutetaan" akun antama tasajännite vaihtojännitteeksi, joka siis indusoituu korkeajännitekelalle ja siirtyy puolan johtoa pitkin virranjakajan pyörijän kautta ko. sylinterin sytytysjohtimeen ja sitä kautta sytytystulppaan ja sytyttää polttoaine/ilmaseoksen sylinterissä.
- Esko
Mimmi kirjoitti:
Puolahan on muuntaja ja muuntaja voi muuntaa sähköä (jännitettä) VAIN jännitteen ollessa vaihtosähköä ja katkojan kärjillä (tai kärjettömällä) "muutetaan" akun antama tasajännite vaihtojännitteeksi, joka siis indusoituu korkeajännitekelalle ja siirtyy puolan johtoa pitkin virranjakajan pyörijän kautta ko. sylinterin sytytysjohtimeen ja sitä kautta sytytystulppaan ja sytyttää polttoaine/ilmaseoksen sylinterissä.
Korkea jännite syntyy magneettikentän äkkiä kadotessa virran katkeamisen jälkeen. Tässä tapauksessa ei siis ollut vaihtojännitettä, virta vaan katkesi. Vaihtosähkö on sellaista, että jännite liikkuu nolla-akselin molemmilla puolilla.
Auton puolassa esiintyy vain katkottua tasajännitettä. - Mimmi
Esko kirjoitti:
Korkea jännite syntyy magneettikentän äkkiä kadotessa virran katkeamisen jälkeen. Tässä tapauksessa ei siis ollut vaihtojännitettä, virta vaan katkesi. Vaihtosähkö on sellaista, että jännite liikkuu nolla-akselin molemmilla puolilla.
Auton puolassa esiintyy vain katkottua tasajännitettä.Kerrataanpas vähän sähkötekniikan alkeita. Puola on käämipari, eli muuntaja, jossa toiseen (tässä tapauksessa suurempikelaiseen)käämiin indusoituu jännite kun (pienempi) kela muuttaa jännitetasoansa. Tasavirralla (jännitteellä) EI indusoidu jännitettä kelaan.
Joten vaikka sinä puhut "katkotusta tasajännitteestä" se on puolalle (ja samalla myös tulpille) vaihtojännitettä.
Vai oletkos nähnyt tasavirtamuuntajia? - Esko
Mimmi kirjoitti:
Kerrataanpas vähän sähkötekniikan alkeita. Puola on käämipari, eli muuntaja, jossa toiseen (tässä tapauksessa suurempikelaiseen)käämiin indusoituu jännite kun (pienempi) kela muuttaa jännitetasoansa. Tasavirralla (jännitteellä) EI indusoidu jännitettä kelaan.
Joten vaikka sinä puhut "katkotusta tasajännitteestä" se on puolalle (ja samalla myös tulpille) vaihtojännitettä.
Vai oletkos nähnyt tasavirtamuuntajia?Olet väärässä siinä sen verran, että luulet toisiojännitteen syntyvän vain vaihtojännitteellä ensiökäämissä. Toisiojännitteen synnyttää sähkömagneettisen kentän muutokset. Siten myös tasavirran katkeaminen aiheuttaa sähkömagneettisessa kentässä muutoksen ja siitä syntyy toisiojännite.
Vaihtovirta muuttaa suuntaansa ja sitä ei tapahdu puolan ensiöpuolella. Siinä kulkeen vain tasavirtaa. Toisiopuolelle syntyy jo vaihtojännitettä, koska sähkökenttä sekä kasvaa, että heikkenee.
Sähkötekniikan alkeissakin pitää olla näin tarkkana. - esko
Esko kirjoitti:
Olet väärässä siinä sen verran, että luulet toisiojännitteen syntyvän vain vaihtojännitteellä ensiökäämissä. Toisiojännitteen synnyttää sähkömagneettisen kentän muutokset. Siten myös tasavirran katkeaminen aiheuttaa sähkömagneettisessa kentässä muutoksen ja siitä syntyy toisiojännite.
Vaihtovirta muuttaa suuntaansa ja sitä ei tapahdu puolan ensiöpuolella. Siinä kulkeen vain tasavirtaa. Toisiopuolelle syntyy jo vaihtojännitettä, koska sähkökenttä sekä kasvaa, että heikkenee.
Sähkötekniikan alkeissakin pitää olla näin tarkkana.piste
- jep
> Mitäs tekee ns. induktiivinen anturi jakajan sisällä? <
sehän korvaa katkojankärjet, eli pieni kela, mikä saadaan tuottamaan heikkoa vaihtosähköä, mikä sitten viedään modulille, ja siellä tämän virran suunna muutoksen 0 kohdallä, katkaistaan virta puolalta.
Nykyään käytetään sellaisia moduleita mitä ohjataan lisäksi auton ECU:lla, eli silloin voidaan säätää sytytystä, ilman alipaine/keskipaois säätöä.
Se lastu on taas prom (flash,eeprom,eprom.. jne), eli ROM... pysyvä muisti, sinne sitten on kirjoitettu sytytysennakot sun muut, jota ECU:n prosessori käy lukemassa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3482805Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201549Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481380Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan151046Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa57997Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta28958En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm82933- 80908
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149898Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205839