Miten virranjakaja toimii?

Ihmettelijä

Tuli tuossa äskettäin sytytysongelmia ja piti sitten yrittää perehtyä sytytysjärjestelmän toimintaan.
Vika (toivottavasti) tuli korjattua mutta jäi kiinnostamaan että miten virranjakaja oikeastaan toimii.
Tässä mitä itse olen pähkäillyt:
Puolalta tulee suurjännite jakajaan, pyörijä lähettää jännitteen sytytysjohtoihin, jakajan asentoa muuttamalla voidaan esim. alipaineella säätää millä hetkellä kukin tulppa saa sähköiskun.

Sitten se osuus mitä en tajua:
Mitä se kaikki elektroniikka siellä tekee? Sytytysyksikkö oli hajonnut autostani, mitä se tekee? Mitäs tekee ns. induktiivinen anturi jakajan sisällä? Niistä näkyy menevän johdot puolan "matalajännite" pistokkeisiin, katkooko ne jotenkin puolan sähköntuotantoa? Jos, niin miksei puola voisi tuottaa koko ajan sähköä ja jakaja vain sitten jakaisi sen sähkön eri tulpille sopivana hetkenä?
Jos tämä "lastut" vaikuttaakin sytytysennakon säätöön, miten ne sen tekevät, kääntääkö ne jotenkin sitä jakajan asentoa?

Kyse on siis tavallisesta ilman kattia olevasta kaasarikoneesta jossa on kärjetön puolasytytys.

Niin ja turha naureskella, en ole oikein perillä autotekniikasta... ;)

7

2371

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Esko

      Vanhemmissa autoissa on virran katkoja, ja kärkien avautuessa katkeaa virta puolasta. Sillä hetkellä puola antaa korkean jännitteen ja jakaja ohjaa sen oikeaan sylinteriin. Uudemmissa ei ole enää kärkiä, vaan katkomisen hoitaa elekroninen yksikkö. Anturi ohjaa elektronista yksikköä, ja se katkaisee virran puolasta oikealla hetkellä. Sytytyksen säätö on kai vanhaan malliin virranjakajaa kääntämällä. Jos sieltä löytyy jotain muutakin, en tunne ehkä kaikkia malleja. Puola ei voi antaa virtaa kaiken aikaa. Lyhyet pulssit ovat voimakkaampia.

      • Mimmi

        Puolahan on muuntaja ja muuntaja voi muuntaa sähköä (jännitettä) VAIN jännitteen ollessa vaihtosähköä ja katkojan kärjillä (tai kärjettömällä) "muutetaan" akun antama tasajännite vaihtojännitteeksi, joka siis indusoituu korkeajännitekelalle ja siirtyy puolan johtoa pitkin virranjakajan pyörijän kautta ko. sylinterin sytytysjohtimeen ja sitä kautta sytytystulppaan ja sytyttää polttoaine/ilmaseoksen sylinterissä.


      • Esko
        Mimmi kirjoitti:

        Puolahan on muuntaja ja muuntaja voi muuntaa sähköä (jännitettä) VAIN jännitteen ollessa vaihtosähköä ja katkojan kärjillä (tai kärjettömällä) "muutetaan" akun antama tasajännite vaihtojännitteeksi, joka siis indusoituu korkeajännitekelalle ja siirtyy puolan johtoa pitkin virranjakajan pyörijän kautta ko. sylinterin sytytysjohtimeen ja sitä kautta sytytystulppaan ja sytyttää polttoaine/ilmaseoksen sylinterissä.

        Korkea jännite syntyy magneettikentän äkkiä kadotessa virran katkeamisen jälkeen. Tässä tapauksessa ei siis ollut vaihtojännitettä, virta vaan katkesi. Vaihtosähkö on sellaista, että jännite liikkuu nolla-akselin molemmilla puolilla.
        Auton puolassa esiintyy vain katkottua tasajännitettä.


      • Mimmi
        Esko kirjoitti:

        Korkea jännite syntyy magneettikentän äkkiä kadotessa virran katkeamisen jälkeen. Tässä tapauksessa ei siis ollut vaihtojännitettä, virta vaan katkesi. Vaihtosähkö on sellaista, että jännite liikkuu nolla-akselin molemmilla puolilla.
        Auton puolassa esiintyy vain katkottua tasajännitettä.

        Kerrataanpas vähän sähkötekniikan alkeita. Puola on käämipari, eli muuntaja, jossa toiseen (tässä tapauksessa suurempikelaiseen)käämiin indusoituu jännite kun (pienempi) kela muuttaa jännitetasoansa. Tasavirralla (jännitteellä) EI indusoidu jännitettä kelaan.
        Joten vaikka sinä puhut "katkotusta tasajännitteestä" se on puolalle (ja samalla myös tulpille) vaihtojännitettä.
        Vai oletkos nähnyt tasavirtamuuntajia?


      • Esko
        Mimmi kirjoitti:

        Kerrataanpas vähän sähkötekniikan alkeita. Puola on käämipari, eli muuntaja, jossa toiseen (tässä tapauksessa suurempikelaiseen)käämiin indusoituu jännite kun (pienempi) kela muuttaa jännitetasoansa. Tasavirralla (jännitteellä) EI indusoidu jännitettä kelaan.
        Joten vaikka sinä puhut "katkotusta tasajännitteestä" se on puolalle (ja samalla myös tulpille) vaihtojännitettä.
        Vai oletkos nähnyt tasavirtamuuntajia?

        Olet väärässä siinä sen verran, että luulet toisiojännitteen syntyvän vain vaihtojännitteellä ensiökäämissä. Toisiojännitteen synnyttää sähkömagneettisen kentän muutokset. Siten myös tasavirran katkeaminen aiheuttaa sähkömagneettisessa kentässä muutoksen ja siitä syntyy toisiojännite.
        Vaihtovirta muuttaa suuntaansa ja sitä ei tapahdu puolan ensiöpuolella. Siinä kulkeen vain tasavirtaa. Toisiopuolelle syntyy jo vaihtojännitettä, koska sähkökenttä sekä kasvaa, että heikkenee.
        Sähkötekniikan alkeissakin pitää olla näin tarkkana.


      • esko
        Esko kirjoitti:

        Olet väärässä siinä sen verran, että luulet toisiojännitteen syntyvän vain vaihtojännitteellä ensiökäämissä. Toisiojännitteen synnyttää sähkömagneettisen kentän muutokset. Siten myös tasavirran katkeaminen aiheuttaa sähkömagneettisessa kentässä muutoksen ja siitä syntyy toisiojännite.
        Vaihtovirta muuttaa suuntaansa ja sitä ei tapahdu puolan ensiöpuolella. Siinä kulkeen vain tasavirtaa. Toisiopuolelle syntyy jo vaihtojännitettä, koska sähkökenttä sekä kasvaa, että heikkenee.
        Sähkötekniikan alkeissakin pitää olla näin tarkkana.

        piste


    • jep

      > Mitäs tekee ns. induktiivinen anturi jakajan sisällä? <

      sehän korvaa katkojankärjet, eli pieni kela, mikä saadaan tuottamaan heikkoa vaihtosähköä, mikä sitten viedään modulille, ja siellä tämän virran suunna muutoksen 0 kohdallä, katkaistaan virta puolalta.
      Nykyään käytetään sellaisia moduleita mitä ohjataan lisäksi auton ECU:lla, eli silloin voidaan säätää sytytystä, ilman alipaine/keskipaois säätöä.
      Se lastu on taas prom (flash,eeprom,eprom.. jne), eli ROM... pysyvä muisti, sinne sitten on kirjoitettu sytytysennakot sun muut, jota ECU:n prosessori käy lukemassa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

      En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      19
      2198
    2. Nainen, sellaista tässä ajattelin

      Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      228
      1704
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

      Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      302
      1207
    4. Miten tämä meidän tarina

      Sitten päättyy?
      Ikävä
      65
      939
    5. Kulujen jako parisuhteessa

      Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      53
      895
    6. En todellakaan halua että

      Tämä päättyy näin
      Ikävä
      39
      824
    7. Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?

      Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.
      Ikävä
      53
      805
    8. J miehelle viesti menneisyydestä

      On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e
      Ikävä
      31
      706
    9. Valitse, kenen kanssa seurustelet

      Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan
      Hindulaisuus
      273
      663
    10. Paikat tapeltu

      Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh
      Ähtäri
      33
      632
    Aihe