Miten virranjakaja toimii?

Ihmettelijä

Tuli tuossa äskettäin sytytysongelmia ja piti sitten yrittää perehtyä sytytysjärjestelmän toimintaan.
Vika (toivottavasti) tuli korjattua mutta jäi kiinnostamaan että miten virranjakaja oikeastaan toimii.
Tässä mitä itse olen pähkäillyt:
Puolalta tulee suurjännite jakajaan, pyörijä lähettää jännitteen sytytysjohtoihin, jakajan asentoa muuttamalla voidaan esim. alipaineella säätää millä hetkellä kukin tulppa saa sähköiskun.

Sitten se osuus mitä en tajua:
Mitä se kaikki elektroniikka siellä tekee? Sytytysyksikkö oli hajonnut autostani, mitä se tekee? Mitäs tekee ns. induktiivinen anturi jakajan sisällä? Niistä näkyy menevän johdot puolan "matalajännite" pistokkeisiin, katkooko ne jotenkin puolan sähköntuotantoa? Jos, niin miksei puola voisi tuottaa koko ajan sähköä ja jakaja vain sitten jakaisi sen sähkön eri tulpille sopivana hetkenä?
Jos tämä "lastut" vaikuttaakin sytytysennakon säätöön, miten ne sen tekevät, kääntääkö ne jotenkin sitä jakajan asentoa?

Kyse on siis tavallisesta ilman kattia olevasta kaasarikoneesta jossa on kärjetön puolasytytys.

Niin ja turha naureskella, en ole oikein perillä autotekniikasta... ;)

7

2443

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Esko

      Vanhemmissa autoissa on virran katkoja, ja kärkien avautuessa katkeaa virta puolasta. Sillä hetkellä puola antaa korkean jännitteen ja jakaja ohjaa sen oikeaan sylinteriin. Uudemmissa ei ole enää kärkiä, vaan katkomisen hoitaa elekroninen yksikkö. Anturi ohjaa elektronista yksikköä, ja se katkaisee virran puolasta oikealla hetkellä. Sytytyksen säätö on kai vanhaan malliin virranjakajaa kääntämällä. Jos sieltä löytyy jotain muutakin, en tunne ehkä kaikkia malleja. Puola ei voi antaa virtaa kaiken aikaa. Lyhyet pulssit ovat voimakkaampia.

      • Mimmi

        Puolahan on muuntaja ja muuntaja voi muuntaa sähköä (jännitettä) VAIN jännitteen ollessa vaihtosähköä ja katkojan kärjillä (tai kärjettömällä) "muutetaan" akun antama tasajännite vaihtojännitteeksi, joka siis indusoituu korkeajännitekelalle ja siirtyy puolan johtoa pitkin virranjakajan pyörijän kautta ko. sylinterin sytytysjohtimeen ja sitä kautta sytytystulppaan ja sytyttää polttoaine/ilmaseoksen sylinterissä.


      • Esko
        Mimmi kirjoitti:

        Puolahan on muuntaja ja muuntaja voi muuntaa sähköä (jännitettä) VAIN jännitteen ollessa vaihtosähköä ja katkojan kärjillä (tai kärjettömällä) "muutetaan" akun antama tasajännite vaihtojännitteeksi, joka siis indusoituu korkeajännitekelalle ja siirtyy puolan johtoa pitkin virranjakajan pyörijän kautta ko. sylinterin sytytysjohtimeen ja sitä kautta sytytystulppaan ja sytyttää polttoaine/ilmaseoksen sylinterissä.

        Korkea jännite syntyy magneettikentän äkkiä kadotessa virran katkeamisen jälkeen. Tässä tapauksessa ei siis ollut vaihtojännitettä, virta vaan katkesi. Vaihtosähkö on sellaista, että jännite liikkuu nolla-akselin molemmilla puolilla.
        Auton puolassa esiintyy vain katkottua tasajännitettä.


      • Mimmi
        Esko kirjoitti:

        Korkea jännite syntyy magneettikentän äkkiä kadotessa virran katkeamisen jälkeen. Tässä tapauksessa ei siis ollut vaihtojännitettä, virta vaan katkesi. Vaihtosähkö on sellaista, että jännite liikkuu nolla-akselin molemmilla puolilla.
        Auton puolassa esiintyy vain katkottua tasajännitettä.

        Kerrataanpas vähän sähkötekniikan alkeita. Puola on käämipari, eli muuntaja, jossa toiseen (tässä tapauksessa suurempikelaiseen)käämiin indusoituu jännite kun (pienempi) kela muuttaa jännitetasoansa. Tasavirralla (jännitteellä) EI indusoidu jännitettä kelaan.
        Joten vaikka sinä puhut "katkotusta tasajännitteestä" se on puolalle (ja samalla myös tulpille) vaihtojännitettä.
        Vai oletkos nähnyt tasavirtamuuntajia?


      • Esko
        Mimmi kirjoitti:

        Kerrataanpas vähän sähkötekniikan alkeita. Puola on käämipari, eli muuntaja, jossa toiseen (tässä tapauksessa suurempikelaiseen)käämiin indusoituu jännite kun (pienempi) kela muuttaa jännitetasoansa. Tasavirralla (jännitteellä) EI indusoidu jännitettä kelaan.
        Joten vaikka sinä puhut "katkotusta tasajännitteestä" se on puolalle (ja samalla myös tulpille) vaihtojännitettä.
        Vai oletkos nähnyt tasavirtamuuntajia?

        Olet väärässä siinä sen verran, että luulet toisiojännitteen syntyvän vain vaihtojännitteellä ensiökäämissä. Toisiojännitteen synnyttää sähkömagneettisen kentän muutokset. Siten myös tasavirran katkeaminen aiheuttaa sähkömagneettisessa kentässä muutoksen ja siitä syntyy toisiojännite.
        Vaihtovirta muuttaa suuntaansa ja sitä ei tapahdu puolan ensiöpuolella. Siinä kulkeen vain tasavirtaa. Toisiopuolelle syntyy jo vaihtojännitettä, koska sähkökenttä sekä kasvaa, että heikkenee.
        Sähkötekniikan alkeissakin pitää olla näin tarkkana.


      • esko
        Esko kirjoitti:

        Olet väärässä siinä sen verran, että luulet toisiojännitteen syntyvän vain vaihtojännitteellä ensiökäämissä. Toisiojännitteen synnyttää sähkömagneettisen kentän muutokset. Siten myös tasavirran katkeaminen aiheuttaa sähkömagneettisessa kentässä muutoksen ja siitä syntyy toisiojännite.
        Vaihtovirta muuttaa suuntaansa ja sitä ei tapahdu puolan ensiöpuolella. Siinä kulkeen vain tasavirtaa. Toisiopuolelle syntyy jo vaihtojännitettä, koska sähkökenttä sekä kasvaa, että heikkenee.
        Sähkötekniikan alkeissakin pitää olla näin tarkkana.

        piste


    • jep

      > Mitäs tekee ns. induktiivinen anturi jakajan sisällä? <

      sehän korvaa katkojankärjet, eli pieni kela, mikä saadaan tuottamaan heikkoa vaihtosähköä, mikä sitten viedään modulille, ja siellä tämän virran suunna muutoksen 0 kohdallä, katkaistaan virta puolalta.
      Nykyään käytetään sellaisia moduleita mitä ohjataan lisäksi auton ECU:lla, eli silloin voidaan säätää sytytystä, ilman alipaine/keskipaois säätöä.
      Se lastu on taas prom (flash,eeprom,eprom.. jne), eli ROM... pysyvä muisti, sinne sitten on kirjoitettu sytytysennakot sun muut, jota ECU:n prosessori käy lukemassa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kunpa minä tietäisin

      Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      30
      2836
    2. paras asia kaivatussasi?

      ❤️‍🔥
      Ikävä
      143
      2696
    3. Vihaan sua todella paljon.

      Tiedoksi vaan 🙃
      Ikävä
      137
      2227
    4. Syitä välttelyyn

      En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?
      Ikävä
      116
      2153
    5. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

      Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      13
      1910
    6. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

      Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      178
      1450
    7. Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu

      Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu
      Ikävä
      31
      1246
    8. Miksi kaivattunne

      ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo
      Ikävä
      95
      1214
    9. Pelottaa kohdata hänet

      En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      89
      1182
    10. Olisin halunnu vaan tutustua

      Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      38
      1138
    Aihe