Koska ruusupavut talteen?

Pihapuutarhuri.

Siis kuinka toimitaan, nyt on jo aikamoiset ruusupavun pavut, palot, kuinka kauan annetaan olla, koska otetaan talteen? Mitä tehdään kun ollaan otettu sisälle ne palot?

8

6040

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suihisi?

      Jos keräät syödäksesi, ota milloin haluat ja muista keittää kunnolla ainaski se 10 minuuttia. Littanoita palkoja voi syödä kokonaan, kun pavut alkavat pullistua, menee litu puiseksi ja syötäväksi jää pelkät pavut.

      Mikäli keräät papuja siemeniksi ensi vuotta varten, anna kasvaa mahdollisimman pitkään ja kerää talteen ennen pakkasia. Pavut kannattaa irrottaa paloista ja kuivattaa vaikka pimeässä komerossa, paloista tulee kokonaisina kuivattuina mahottoman kovia ja aukominen on vaikeeta.

    • Ruusupavut poimitaan, kun ovat omasta mielestä tarpeeksi suuria. Kuivataan sanomalehden päällä sisällä, voi mennä jopa kuukausi ennnenkuin ovat ruskeita ja rapeita kuoreltaan. Irroita pavut purkkiin EI KANTTA, ne kuivuvat edelleen purkissa kunnes ne kylvetään keväällä.

      • papuja

        Papujen pitää olla aika kookkaita siellä sisällä,lituskaiset pavut eivät idä keväällä.


    • Missukka

      Mulla oli ekaa kesää ja tein näin: ryöppäsin ennen pakastusta isot irtopapuina, isohkot kokonaisina n.6 cm:n paloiksi leikattuna ja pienet sellaisenaan. Lisäksi osan isoista irtopavuista kuivattelin ja laitoin osin aukinaiseen rasiaan viileäkaappiin ensi kesäksi. Näin jälkikäteen sanoen olisi kai pitänyt poimia pitkin matkaa kun palot olivat alle kymmensenttisiä. Ne isot palot oli vaan niin makean näköisiä.. Tämä viesti tulee liian myöhään tälle vuodelle, mutta ensi kesää ajatellen.

      • oli kysymys

        Niin, olikohan alkuperäisellä kysyjällä kysymys syömisestä vai siementen keräämisestä ensi kesää varten ?


      • aloituspuutarhuri!
        oli kysymys kirjoitti:

        Niin, olikohan alkuperäisellä kysyjällä kysymys syömisestä vai siementen keräämisestä ensi kesää varten ?

        Oli kysymys siementen talteen ottamisesta, kuinka toimitaan, nyt on palot kotona, olen poistanut A-R:n kanssa ruusupapuköynnökset ja otin talteen palot, jotka kait nyt avaan ja otan sieltä siemenet ja kuivatan ne ja eikun odottamaan enskevättä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4091
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3428
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2979
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2911
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2244
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2181
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1945
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1940
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1889
    Aihe