Takuuaika loppunut? Ikää 3v.

Jääkaappipakastimeni

Jääkaappipakastimeeni on ilmestynyyt sellainen vika, että pakastinosa lopetti yhtäkkiä toimintansa ja jääkaappiosa kylmeni oudosti. Myyjäfirma veikkasi termostaattivikaa. Joudun kuulema maksamaan varaosan vaihdon työt matkat. Ikää laitteella on siis 3 v 3 kk.
Kuluttajaviraston nettisivun http://www.kuluttajavirasto.fi/page/80bb2d70-0c19-4efa-99a8-a15394e4e8a1.aspx
mukaan laitteen pitäisi kestää ehjänä kauemmin.
Onko kellään vastaavanlaisia kokemuksia? Joudunko itse maksamaan, saako kallis laite näin pian rikkoontua?

10

2247

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joku electroluxin laite?

      Meillä on AEG:n kylmälaitteet ja 1/2 vuotta takuun mentyä umpeen jää/viileäkaapin lämpötila alkoi vaellella. No korjaaja paikalle ja hän sanoi että voi kokeilla osaa saada takuuseen, muttei se mennyt. Noo maksettiin sitten se korjaus ettei tartte korjaajan kärsiä/osotella rahojaan. Sitten otin yhteyttä myyjään ja ilmoitin että vaikka takuu on ummessa niin virhevastuu ko laitteissa kestää nykyisinkin sellaisin 5-7 vuotta. Asiaa selviteltuä myyjä soitti ja lupasi maksaa vaihdetun osan takaisin, johon sanoin että parempi tuokin kun ei mitään, mutta mulla on aikaa odotella myös tuota työn osuutta. Myyjä toki tiesi että kaikki kulut tulee maksettavaski joten hän maksoi kaikki takaisin. Kaikki tehtiin ihan hyväsasä yhteisymmärryksessä ja olen edelleen ko liikkeen asiakas. Tappelemalla jos olisin joutunut rahani hakemaan niin myös ostopaikka olisi vaihtunut.
      Kyllä ne myyjät tietää että virhevastuu jatkuu vaikka takuu menisikin umpeen, muttei toki sitä paljon toitottele. Asiallisesti vaan kerron tilanteen etkä puhu mitään takuusta vaan virheestä tuotteessa niin kuluitta korjataan. Jos ei hyvällä niin sitten tappelemalla, joloin joudut rahojasi jonkun aikaa odottelemaan, mutta takuulla saat rahasi takaisin.

    • rikkoutua

      tulee kestää kauemmin.

      Takuu on vain myyjän antama lisäetuus, eikä sen umpeutumisella ole merkitystä.

      Kestokulutushyödykkeelle on määritelty tietty elinkaari, eikä toiminnalle oleellinen vika ole sallittu vielä pakastimelle 3:ssa vuodessa.

      Esim. kuvaputkitelevisiolle myönnetään 1-2 v takuita, mutta kuvaputken tulee kestää huomattavasti pidempään, ja valmistajan tulee korvata korjaus takuun jälkeenkin, jos kuvaputki poksahtaa. (nimim. kokemusta omaava)

      Sinuna en suostuisi maksamaan !! Valmistaja on mielestäni korvausvelvollinen.

    • Kylmälaitteiden tulee kyllä kestää huomattavasti pidempään. Itse katoisin noin kymmenen vuotta minimikäyttöajaksi. Minun viimeiset laitteet kestivät noin 20 vuotta.

      Tietysti, jos myyjä ja maahantuoja alkaa tappelemaan, ei sitä juuri ole vaihtoehtoja kuin maksaa. Jälkikäteen toki voi tehdä valituksen, mutta sen käsittely voi kestää vuosia.

    • geenahuoltaja

      sinulle toisella palstalla. Takuuaika päättyy juuri sinä päivänä kuin ostokuittiisi on merkitty. Jos kyseessä todella on termostaatin rikkoontuminen ovat korjauskulut 70-100€ ja silloin ei ole kyseessä KOHTUUTON KORJAUS vaan normaalia kulumista. Eihän mikään laite toki korjaamatta kestä. Jos taas huoltomies käy toteamassa että esim kylmäainevuoto tai kompressorivika niin maahantuoja tulee vastaan kuluissa. Sinä maksat työn matkana. Ja maahantuoja osan. Käytä huoltoliikettä paikalla niin teidät mikä on tilanne.

      • UPO RF3321

        Kyseessä malli UPO RF3321


      • mutta ei virhevastuu...

        todellakaan ei kuulu termostaatin mennä rikki muutamassa vuodessa. Joten pidä puolesi niin kyllä valmistajamyyjä maksaa. Tosin voi kestää jonkun aikaa että saat rahasi mutta kyllä ne sieltä tulee...


      • mieltä
        mutta ei virhevastuu... kirjoitti:

        todellakaan ei kuulu termostaatin mennä rikki muutamassa vuodessa. Joten pidä puolesi niin kyllä valmistajamyyjä maksaa. Tosin voi kestää jonkun aikaa että saat rahasi mutta kyllä ne sieltä tulee...

        laitteelle on laskettu tietty käyttöikä, minkä sen tulee kestää, takuu ei tätä ratkaise, jos joku näin väittää, hän on taatusti ko. firman palveluksessa. AINA YHTEYS KULUTTAJANEUVOJAAN!! Huom! lukekaa takuuehdot tarkkaan, eräällä tutulla pesukone meni rikki ja eikun takuuhuoltoon. Kuukauden päästä kyseltiin missä vaiheessa on? Vastattiin ei vielä kunnossa ja soitto maahantuojalle. Siellä sanottiin, että korjaus saa kestää korkeintaan 5 päivää ja luvattiin ottaa yhteyttä ko. firmaan. PARIN TUNNIN kuluttua tuli soitto, että olisi tulossa uusi kone, milloin voidaan toimittaa. Älkää hyvät ihmiset sortuko noiden firmojen kusetukseen, vaan ottakaa aina yhteyttä kuluttajaneuvojaan!!!!!!!


      • geenahuoltaja
        mutta ei virhevastuu... kirjoitti:

        todellakaan ei kuulu termostaatin mennä rikki muutamassa vuodessa. Joten pidä puolesi niin kyllä valmistajamyyjä maksaa. Tosin voi kestää jonkun aikaa että saat rahasi mutta kyllä ne sieltä tulee...

        tasan sinä päivänä kuin kuittiin on merkitty. Kuluttajasuojalain mukaan virhevastuu on maahantuojalla mikäli laitteeseen tulee KOHTUUTON KORJAUS. Kuten kirjoitin 600,- laitteeseen 100,- korjaus EI ole kohtuuton vaan normaalia kulumista! Ei sellaista laitetta/konetta ole koskaan keksitty joka huoltamatta kestäisi 10 vuotta. Tottakai kaikkiin laitteisiin autot mukaanlukien täytyy tehdä huoltoja. Näillä palstoilla on koko ajan virheeellistä keskustelua näistä asioista.
        On ihan turha lähteä valittamaan 3-4 vuotta vanhan kodinkoneen pienestä huoltokorjauksesta.
        Näitä asioita on tullut hoidettua 20 vuotta


      • geenahuoltaja kirjoitti:

        tasan sinä päivänä kuin kuittiin on merkitty. Kuluttajasuojalain mukaan virhevastuu on maahantuojalla mikäli laitteeseen tulee KOHTUUTON KORJAUS. Kuten kirjoitin 600,- laitteeseen 100,- korjaus EI ole kohtuuton vaan normaalia kulumista! Ei sellaista laitetta/konetta ole koskaan keksitty joka huoltamatta kestäisi 10 vuotta. Tottakai kaikkiin laitteisiin autot mukaanlukien täytyy tehdä huoltoja. Näillä palstoilla on koko ajan virheeellistä keskustelua näistä asioista.
        On ihan turha lähteä valittamaan 3-4 vuotta vanhan kodinkoneen pienestä huoltokorjauksesta.
        Näitä asioita on tullut hoidettua 20 vuotta

        aika on muutunut 20v aikana.takuu on vain myyjän keksimä ei se tarkoita että ostaja hyväksyy sen.
        jos tuitteessa on materiaalivirheestä johtuva vika tai kokoonpanossa tehty virhe vastuu on periaatteesa ikuinen.


      • höh1
        arvo-poika kirjoitti:

        aika on muutunut 20v aikana.takuu on vain myyjän keksimä ei se tarkoita että ostaja hyväksyy sen.
        jos tuitteessa on materiaalivirheestä johtuva vika tai kokoonpanossa tehty virhe vastuu on periaatteesa ikuinen.

        Ei se mitään ikuinen ole sanoisin, että 10 vuotta on maximi olipa miten päin persettä tehty tahansa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1094
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      824
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      619
    4. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      606
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      68
      567
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      95
      552
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      512
    8. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      49
      510
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe