Diagnoosina keuhkosyöpä.Karseet luustokivut!

Auttaako paikallinen sädetys ?

Levinnyttä keuhkosyöpää sairastava sukulaiseni kärsii kamalista luustokivuista. Syöpä levinnyt luustoon. Mikä on tehokas apu hurjiin kipuihin ?
Auttaako paikallinen sädetys kipuun , entä kuinka kauan kipu pysyy kurissa sädetyksellä ?
Onko siis sädetys vain hyvin lyhytaikainen apu vai tehoaako pidempään ?

10

3351

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sädehoito

ole sinällään kivunlievitystä. Sädehoidolla pyritään tuhoamaan syöpäsoluja. Käsittääkseni kivut saattavt jatkua jonkun aikaa. Kyllä llääkärit määräävät aika tehokkaita kipulääkkeitä.

• just kivun takia

... eli luustopesäkkeitä sädetetään, kun ne aiheuttavat kovaa kipua. Minulla ainakin kipu loppui pari viikkoa luustometarin sädetyksen jälkeen. Ensin sädetys "turvottaa" kasvainta ja kipu saatta lisääntyä, mutta sitten kun sädetetyt syöpäsolut kuolevat, kipu loppuu.

Sädetystä ei voi antaa kuin kerran pari samaan paikkaan, siksi sitä annetaan vain lääkärin harkinnan mukaan ja usein juuri kovan kivun vuoksi.

Se, kuinka kauan sädetys auttaa kipuihin, riippuu ihan siitä, miten syöpä muuten käyttäytyy. Eli jatkaako se etenemistään, jolloin sädetetyt alueet kipeytyvät uudestaan, ja kuinka pian... Tauti voi myös pysähtyä joksikin aikaa. Tähän vaikuttaa taudin aktiivisuus, eikä tätä voida ennustaa etukäteen. Mitään yleispätevää vastausta ei siis ole.

• Nimetön

Hei!

Haluaisitko kertoa miten sinun luustometarit ovat käyttäytyneet. Itse olen päässyt sytojen ansiosta lepokivusta, mutta liikkeellä en voi paljoakaan olla. Selkä kipeytyy jo 30 min pystyssä olosta. Sytohoidot ovat kesken.

Kiinnostaisi tietää miten olet kuntoutunut, miten selviät kipujen kanssa, oletko työelämässä, mikä on ennusteesi ja ennen kaikkea voiko vaurioituneelle selkärangalle tehdä mitään? Onko selkä "menetetty" vaikka syöpä muuten saataisiin kuriin ja parannettua?

• tietoa,,,
        Nimetön kirjoitti:

Hei!

Haluaisitko kertoa miten sinun luustometarit ovat käyttäytyneet. Itse olen päässyt sytojen ansiosta lepokivusta, mutta liikkeellä en voi paljoakaan olla. Selkä kipeytyy jo 30 min pystyssä olosta. Sytohoidot ovat kesken.

Kiinnostaisi tietää miten olet kuntoutunut, miten selviät kipujen kanssa, oletko työelämässä, mikä on ennusteesi ja ennen kaikkea voiko vaurioituneelle selkärangalle tehdä mitään? Onko selkä "menetetty" vaikka syöpä muuten saataisiin kuriin ja parannettua?

http://finohta.stakes.fi/NR/rdonlyres/ED83CD66-454E-466A-BEB9-D384FEC9D126/0/1996_Arviointiseloste_2.pdf

• myös tästä...
        Nimetön kirjoitti:

Hei!

http://www.uupumus.fi/potilaskertomus2.html

• Lusiina1

"kärsii kamalista luustokivuista."

Ja mitä sanoo hoitava taho? Jos kivut ovat noin kovat niin kyllä on aihetta mennä päivystysluontoisesti osastolle kivun hoitoon- Siellä kipulääkityksen ajan tasalle saattaminen. Hurjista syöpäkivuista ei tarvitse tänä päivänä kärsiä, lääkkeitä on siihen tarkoitukseen.

• Zom

...sopivan kipulääkitysyhdistelmän löytäminen kestää tosin kovin kauan.

• Lusiina1
        Zom kirjoitti:

...sopivan kipulääkitysyhdistelmän löytäminen kestää tosin kovin kauan.

ja sen vuoksi useat tulevatkin osastohoitoon sopivan kotilääkityksen löytämiseksi. Ajatus kuitenkin on että kipu on saatava hallintaan.

• Zom
        Lusiina1 kirjoitti:

ja sen vuoksi useat tulevatkin osastohoitoon sopivan kotilääkityksen löytämiseksi. Ajatus kuitenkin on että kipu on saatava hallintaan.

...miehenikin viipyi osastolla kolme viikkoa, joiden aikana etsittiin hänelle sopivaa, tehokasta lääkitystä,jonka sivuvaikutukset olisivat mahdollisimman vähäisiä. Kipusädehoito ja sopiva kipulääkeyhdistelmä tekivät kotihoidon mahdollisesksi, vaikka liikuntakyky oli mennyt.

• Surusilmä

Oma isäni menehtyi maaliskuussa keuhkosyöpään sairastettuaan sitä noin 3 vuotta. Loppuvaiheessa hänellä oli varmasti kovat kivut mutta hän ei meille omaisille valittanut. Kipulääkkeinä hänellä oli loppuvaiheessa Durogesic-laastari ja Oxynorm.Ikävä on kova mutta toivottavasti Teillä on kaikki hyvin.Tämä sairaus vaatii kaikilta voimia että jaksaa aina seuraavaan päivään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Karhuryhmä

Kellään tarkempaa tietoa miksi ja missä karhuryhmä ollut? Perheväkivaltaa vai huumeperintää kenties taas?
      Jämsä
      28
      3376
    2. Mitä sä pelkäät

Ettei tää etene?
      Ikävä
      97
      3176
    3. Mitä kaikkea sä

Olisit valmis tekeen mun eteen vielä? Vai oletko mitään?
      Ikävä
      76
      3014
    4. Raisionkaaren koira hyökkäys

Taas nähtiin että koiriin ei voi luottaa. Eilen illalla vapaana ollut koira hyökkäsi Raisionkaarella kolmen henkilön kim
      Raisio
      70
      2938
    5. "Mielipide: Äärivasemmiston uhka on otettava vakavasti"

Demokratia näyttäisi olevan Halla-aholle enemmänkin välttämätön paha kuin tavoiteltava asia. Väkivallan ihannointi ja m
      Maailman menoa
      53
      2881
    6. Tapa jolla kohtelit minua viimeksi miellytti erityisesti

Osaat huomioida kauniisti ja katsot aina tilanteita yhteisen hyvän kannalta. Sitä arvostan erityisesti.
      Ikävä
      86
      2648
    7. Ei me saada toisiamme

Ei vaan saada. On vain haaveita ja uunelmia
      Ikävä
      35
      2470
    8. Mikä on luonteesi parhain ominaisuus

ja mikä huonoin?
      Ikävä
      57
      2331
    9. Satuit vain olemaan

Ensimmäinen joka avasi minussa sen nähdyksi ja rakastetuksi tulemisen puolen. Pitäisi vain muistaa että et ole ainoa. Se
      Ikävä
      43
      2185
    10. Vielä ei ainakaan

Kukaan muu tunnu miltään sun jälkeen. Olit niin ainutlaatuista
      Ikävä
      32
      1953
    Aihe