Diagnoosina keuhkosyöpä.Karseet luustokivut!

Auttaako paikallinen sädetys ?

Levinnyttä keuhkosyöpää sairastava sukulaiseni kärsii kamalista luustokivuista. Syöpä levinnyt luustoon. Mikä on tehokas apu hurjiin kipuihin ?
Auttaako paikallinen sädetys kipuun , entä kuinka kauan kipu pysyy kurissa sädetyksellä ?
Onko siis sädetys vain hyvin lyhytaikainen apu vai tehoaako pidempään ?

10

3304

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sädehoito

ole sinällään kivunlievitystä. Sädehoidolla pyritään tuhoamaan syöpäsoluja. Käsittääkseni kivut saattavt jatkua jonkun aikaa. Kyllä llääkärit määräävät aika tehokkaita kipulääkkeitä.

• just kivun takia

... eli luustopesäkkeitä sädetetään, kun ne aiheuttavat kovaa kipua. Minulla ainakin kipu loppui pari viikkoa luustometarin sädetyksen jälkeen. Ensin sädetys "turvottaa" kasvainta ja kipu saatta lisääntyä, mutta sitten kun sädetetyt syöpäsolut kuolevat, kipu loppuu.

Sädetystä ei voi antaa kuin kerran pari samaan paikkaan, siksi sitä annetaan vain lääkärin harkinnan mukaan ja usein juuri kovan kivun vuoksi.

Se, kuinka kauan sädetys auttaa kipuihin, riippuu ihan siitä, miten syöpä muuten käyttäytyy. Eli jatkaako se etenemistään, jolloin sädetetyt alueet kipeytyvät uudestaan, ja kuinka pian... Tauti voi myös pysähtyä joksikin aikaa. Tähän vaikuttaa taudin aktiivisuus, eikä tätä voida ennustaa etukäteen. Mitään yleispätevää vastausta ei siis ole.

• Nimetön

Hei!

Haluaisitko kertoa miten sinun luustometarit ovat käyttäytyneet. Itse olen päässyt sytojen ansiosta lepokivusta, mutta liikkeellä en voi paljoakaan olla. Selkä kipeytyy jo 30 min pystyssä olosta. Sytohoidot ovat kesken.

Kiinnostaisi tietää miten olet kuntoutunut, miten selviät kipujen kanssa, oletko työelämässä, mikä on ennusteesi ja ennen kaikkea voiko vaurioituneelle selkärangalle tehdä mitään? Onko selkä "menetetty" vaikka syöpä muuten saataisiin kuriin ja parannettua?

• tietoa,,,
        Nimetön kirjoitti:

Hei!

Haluaisitko kertoa miten sinun luustometarit ovat käyttäytyneet. Itse olen päässyt sytojen ansiosta lepokivusta, mutta liikkeellä en voi paljoakaan olla. Selkä kipeytyy jo 30 min pystyssä olosta. Sytohoidot ovat kesken.

Kiinnostaisi tietää miten olet kuntoutunut, miten selviät kipujen kanssa, oletko työelämässä, mikä on ennusteesi ja ennen kaikkea voiko vaurioituneelle selkärangalle tehdä mitään? Onko selkä "menetetty" vaikka syöpä muuten saataisiin kuriin ja parannettua?

http://finohta.stakes.fi/NR/rdonlyres/ED83CD66-454E-466A-BEB9-D384FEC9D126/0/1996_Arviointiseloste_2.pdf

• myös tästä...
        Nimetön kirjoitti:

Hei!

http://www.uupumus.fi/potilaskertomus2.html

• Lusiina1

"kärsii kamalista luustokivuista."

Ja mitä sanoo hoitava taho? Jos kivut ovat noin kovat niin kyllä on aihetta mennä päivystysluontoisesti osastolle kivun hoitoon- Siellä kipulääkityksen ajan tasalle saattaminen. Hurjista syöpäkivuista ei tarvitse tänä päivänä kärsiä, lääkkeitä on siihen tarkoitukseen.

• Zom

...sopivan kipulääkitysyhdistelmän löytäminen kestää tosin kovin kauan.

• Lusiina1
        Zom kirjoitti:

...sopivan kipulääkitysyhdistelmän löytäminen kestää tosin kovin kauan.

ja sen vuoksi useat tulevatkin osastohoitoon sopivan kotilääkityksen löytämiseksi. Ajatus kuitenkin on että kipu on saatava hallintaan.

• Zom
        Lusiina1 kirjoitti:

ja sen vuoksi useat tulevatkin osastohoitoon sopivan kotilääkityksen löytämiseksi. Ajatus kuitenkin on että kipu on saatava hallintaan.

...miehenikin viipyi osastolla kolme viikkoa, joiden aikana etsittiin hänelle sopivaa, tehokasta lääkitystä,jonka sivuvaikutukset olisivat mahdollisimman vähäisiä. Kipusädehoito ja sopiva kipulääkeyhdistelmä tekivät kotihoidon mahdollisesksi, vaikka liikuntakyky oli mennyt.

• Surusilmä

Oma isäni menehtyi maaliskuussa keuhkosyöpään sairastettuaan sitä noin 3 vuotta. Loppuvaiheessa hänellä oli varmasti kovat kivut mutta hän ei meille omaisille valittanut. Kipulääkkeinä hänellä oli loppuvaiheessa Durogesic-laastari ja Oxynorm.Ikävä on kova mutta toivottavasti Teillä on kaikki hyvin.Tämä sairaus vaatii kaikilta voimia että jaksaa aina seuraavaan päivään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      140
      6653
    2. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      149
      5739
    3. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      123
      4891
    4. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      43
      4490
    5. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      52
      3892
    6. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      62
      3061
    7. Itkin oikeasti aamulla taas

Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.
      Ikävä
      52
      2966
    8. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      24
      2402
    9. Where are you

Now 🫂☕️🩷
      Ikävä
      42
      2270
    10. Naiselle hyvää viikkoa

olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢
      Ikävä
      15
      2197
    Aihe