Pellinkiläinen fiskari?

vesille

Onko kokemuksia nopean pellinkiläis fiskarin merikelpoisuudesta? Onko mikään firma tehnyt samalla nopealla rungolla olevaa lasikuituista
versiota? Kiinnostaisi tuollainen 15 solmua matkavauhtina mutta pienemmän koneen taloudellisuus tällaisessa veneessä.

16

14507

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • knooli

      Laita hakukoneeseen MARSUND niin alkaa löytyä ainakin yksi joka vastaa kuvaustasi.

    • marsundista

      Marsundia on tehty useampaa versiota, ainakin 880, 905 ja 906. Tuo viimeksi mainittu on veneen nykyinen versio. Venettä on testattu pariin kertaan Vene-lehdessä (4/83 ja 8/92) ja lisäksi kerrottu käyttäjän kokemuksista Kipparissa. Testit ovat olleet ylistäviä etenkin meriominaisuuksien suhteen, asumistiloissa vene häviää nykyisille pullukkaveneille. Noista jutuistahan saa tilattua kopioita lehtien toimituksista.

      Tässä Marsund 906
      http://www.pellinge.net/marsund/fi906.htm

      ja tässä vanhempi 880
      http://www.perko.net/marsund.htm

    • Fiskari

      Kysymys kaikessa ysävällisyydessä, mikä vika on puuveneissä? Vai onko niin, että lasikuituimppaus
      on välttämätöntä. Kuten jo sanoin - kaikessa ystävällisyydessä.

      • hydratech

        Vastaan kohteliaimmin kysymykseesi: muovivene on huolettomampi kuin puuvene varsinkin keväällä ja syksyllä (myöhemmin ylös). Ja varmasti tiiviimpi. Muovivene voi olla yhtä ikuinen kuin puuvenekin jos vesisuojaus on hoidossa.

        Kunnioitan ihmisten mielipidettä ja arvostan puuveneilijöitä. Itse en kuitenkaan siihen viitsi ryhtyä... ellei sitten rima-epoksi veneestä ole kyse.


      • lisäys
        hydratech kirjoitti:

        Vastaan kohteliaimmin kysymykseesi: muovivene on huolettomampi kuin puuvene varsinkin keväällä ja syksyllä (myöhemmin ylös). Ja varmasti tiiviimpi. Muovivene voi olla yhtä ikuinen kuin puuvenekin jos vesisuojaus on hoidossa.

        Kunnioitan ihmisten mielipidettä ja arvostan puuveneilijöitä. Itse en kuitenkaan siihen viitsi ryhtyä... ellei sitten rima-epoksi veneestä ole kyse.

        Puuveneellä ei voi ajaa ollenkaan jäissä ellei se ole kusilaidutettu tai sitten pellitetty (jolloin se oikeastaan on peltivene).


      • Fiskari
        lisäys kirjoitti:

        Puuveneellä ei voi ajaa ollenkaan jäissä ellei se ole kusilaidutettu tai sitten pellitetty (jolloin se oikeastaan on peltivene).

        Kiitos hyvistä vastauksista, mutta on valitettavasti sanottava - asiantuntijana, että mollemmat perseestä - kaikella ystävyydellä.


      • Fiskari
        Fiskari kirjoitti:

        Kiitos hyvistä vastauksista, mutta on valitettavasti sanottava - asiantuntijana, että mollemmat perseestä - kaikella ystävyydellä.

        Tietämättömyys on tämän maan ja tämänkin ammattitaidon surma, niinkuin moni muu asia tässä maassa ja muualla. Lohdutukseksenne voin sanoa, teille niin kutsutuille tietäville, että tämä ei ole mitenkään ainutlaatuista, sillä tämä on hyvin on hyvin yleinen suuntaus kaikkialla - valitettavasti.


      • hydratech
        Fiskari kirjoitti:

        Kiitos hyvistä vastauksista, mutta on valitettavasti sanottava - asiantuntijana, että mollemmat perseestä - kaikella ystävyydellä.

        Et pysy asialinjalla vaan aloitat perinteisen puuvenehössötyksen juupas-eipäs -linjalla.

        En missään vaiheessa mollannut puuveneitä, puuveneilijöitä, enkä arvokasta puuvenerakentamisen perinnettä. Mielestäni on loistavaa että vuosituhanteen vaihde aloitti puuveneen "uuden tulemisen".

        Se ei ole vain minun lajini, koska itselleni vesilläolo ja purjehdus ovat tärkeimpiä veneenkunnostuksen ollessa välttämätön paha.


      • tuntematon
        Fiskari kirjoitti:

        Tietämättömyys on tämän maan ja tämänkin ammattitaidon surma, niinkuin moni muu asia tässä maassa ja muualla. Lohdutukseksenne voin sanoa, teille niin kutsutuille tietäville, että tämä ei ole mitenkään ainutlaatuista, sillä tämä on hyvin on hyvin yleinen suuntaus kaikkialla - valitettavasti.

        Kyllä kai kaikilla on tiedossa, että nykyisillä kemikaalioilla puuveneetkin saadaan kohtalaisen käyttökelpoisiksi. Sitten ei jää enää ongelmaksi muut kuin hinta ja saatavuus.

        Valitettavasti Owatrolit ym. mömmöt ovat uusia keksintöjä ja puuveneistä on monta vuosikertaa poistunut juhannuskokkoina ilmaan kun sen sijaan saman ikäiset muovipaatit elää ja voi hyvin.

        Toinen asia on sitten kokonaan kysymys siitä missä suhteessa puuvene on parempi kuin muovivene.


      • GRP
        hydratech kirjoitti:

        Et pysy asialinjalla vaan aloitat perinteisen puuvenehössötyksen juupas-eipäs -linjalla.

        En missään vaiheessa mollannut puuveneitä, puuveneilijöitä, enkä arvokasta puuvenerakentamisen perinnettä. Mielestäni on loistavaa että vuosituhanteen vaihde aloitti puuveneen "uuden tulemisen".

        Se ei ole vain minun lajini, koska itselleni vesilläolo ja purjehdus ovat tärkeimpiä veneenkunnostuksen ollessa välttämätön paha.

        Olen vahvasti hydratechin linjoilla. Arvostan ja ihailen puuveneitä, mutta ei minusta ole sellaisen pitäjäksi. Guttaperkkaveneen kanssa tulen keväisin ja syksyisin joten kuten toimeen, mutta puuveneelle kävisi MINUN KÄSISSÄNI varmuudella jo hyvinkin pian niin kuin niille väitetään joskus käyvän: siitä tulisi kukkamultaa tai ainakin komean juhannuskokon tarpeet.

        En tule hankkimaan puuvenettä ainakaan ennen eläkkeelle pääsyä.


      • tuntematon
        GRP kirjoitti:

        Olen vahvasti hydratechin linjoilla. Arvostan ja ihailen puuveneitä, mutta ei minusta ole sellaisen pitäjäksi. Guttaperkkaveneen kanssa tulen keväisin ja syksyisin joten kuten toimeen, mutta puuveneelle kävisi MINUN KÄSISSÄNI varmuudella jo hyvinkin pian niin kuin niille väitetään joskus käyvän: siitä tulisi kukkamultaa tai ainakin komean juhannuskokon tarpeet.

        En tule hankkimaan puuvenettä ainakaan ennen eläkkeelle pääsyä.

        Kyllähän nuo venelehdet kirjoittelee, että uudet puuveneet ovat helppohoitoisia mutta mitä sitten. Vaikka olisivat oikeassakin niin silti puuveneessä ei ole mitään sellaista mitä ei saisi muoviseenkin.

        Sitä paitsi olen ymmärtänyt, että puuveneen tekijöillä ovat tilauskirjat täynnä moneksi vuodeksi eteenpäin.


      • vesille
        tuntematon kirjoitti:

        Kyllähän nuo venelehdet kirjoittelee, että uudet puuveneet ovat helppohoitoisia mutta mitä sitten. Vaikka olisivat oikeassakin niin silti puuveneessä ei ole mitään sellaista mitä ei saisi muoviseenkin.

        Sitä paitsi olen ymmärtänyt, että puuveneen tekijöillä ovat tilauskirjat täynnä moneksi vuodeksi eteenpäin.

        Kiitos vastauksista!
        Olen itse myös laskikuituveneen kannalla
        ammattitaidon puuttuessa puuveneisiin sekä sellaisen hankkimiseen. Tietysti jostain saisi lainaksi asiantuntija tutkimaan vene-ehdokkaan


    • Kalakalle

      Mulla on ollut nyt pari kesää tuollainen vanhempi Marsund 880 Yanmar 77 hv koneella. Huippunopeus on kevyellä kuormalla tuo 15 solmua, käytännön ajonopeus n. 10-12 solmua. Kulutus on ajonopeudella. n. 6-8 litraa/tunti. Mikäli nopeutta laskee 8-9 solmun huiteille tippuu kulutus n. 4-5 litraan tunnissa.

      Sisätilat ovat ahtaat ja matalat, mutta merikelpoisuus on kyllä huippuluokkaa; vene viihtyy hyvin kaikenlaisessa aallokossa. Vauhtia täytyy kyllä sivuaallokossa pitää yllä, jotta välttyy rullaamiselta. Ja etuviistosta tuleva aallokko heittää kyllä lujasti vettä päälle. No, sitä vartenhan on tietysti tuulilasinpyyhkijät keksitty.
      Jos vielä haluaa miinuksia hakea, niin kankeahan tuo on ahtaissa satamissa käännellä ja varsinkin peruutella.

    • Pilot

      Matkanopeus vaatimus 15 solmua on kova.
      Pikaisesti ei tule muita mieleen, kuin pitkät Haivelit, jotka luontevasti siihen pystyy.
      Vähän kun tingit nopeudesta, niin listalle löytyy muitakin.

      • sladi

        Jos nopeus on tärkeetä, puoliliukuvilla rungoilla niihin pääsee helpommin ja pienemmällä koneteholla. Kaikki yltää tuohon 15 knotsiin varsinkin jos konetehon valitsee suositusrajan yläpäästä.
        Malleja onkin sitten jo useempia: Minor, Naviga, Fiskari, Kulkuri, Whiteline, Kirri, Kaunotar, jne.

        Matkanopeus kykyä tärkeempi ominaisuus on kuitenkin sellanen matkanopeus jossa viittii koneen ja potkurin ääntä kuunnella pitempään. Se taas onkin hyvin subjektiivinen käsite.


    • arskaw

      tarvitset niin Korsö niminen putiikki tekee eri kokoisia veneitä,esim.8 metriseen voit huoletta asentaa 350 hp koneen ja kestää hyvin kelit ja nopeutta riittää ja on muuten uppoumarunkoinen.
      isompaan malliin 10 ja silleen metriä tarvitaan jo isompi kone mutta kulkee sekin plaanissa.ja muuten jos ei nouse tarpeeksi nopeasti pintaan hommaa siihen ZF 2 speed vaihteisto ja toimii.
      on muuten kokeiltu asia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

      Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      149
      6439
    2. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      32
      2302
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

      Vähän luulen että on..
      Ikävä
      187
      2089
    4. Mitä tämä on

      Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1313
    5. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

      gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      78
      1245
    6. Olen valmis

      Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      73
      1067
    7. Hyvää yötä kaivatulleni

      En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      24
      1047
    8. Nyt on konstit vähänä.

      Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      25
      987
    9. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

      Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      44
      951
    10. Hevoset ajoteillä Karhulanvaaralla

      Minkä ihmeen takia osaamattomat ihmiset tuovat hevosia ajoteille ja pyöräteille? Eilen oli kolari lähellä tämän takia. I
      Suomussalmi
      12
      835
    Aihe