Pellinkiläinen fiskari?

vesille

Onko kokemuksia nopean pellinkiläis fiskarin merikelpoisuudesta? Onko mikään firma tehnyt samalla nopealla rungolla olevaa lasikuituista
versiota? Kiinnostaisi tuollainen 15 solmua matkavauhtina mutta pienemmän koneen taloudellisuus tällaisessa veneessä.

16

14568

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • knooli

      Laita hakukoneeseen MARSUND niin alkaa löytyä ainakin yksi joka vastaa kuvaustasi.

    • marsundista

      Marsundia on tehty useampaa versiota, ainakin 880, 905 ja 906. Tuo viimeksi mainittu on veneen nykyinen versio. Venettä on testattu pariin kertaan Vene-lehdessä (4/83 ja 8/92) ja lisäksi kerrottu käyttäjän kokemuksista Kipparissa. Testit ovat olleet ylistäviä etenkin meriominaisuuksien suhteen, asumistiloissa vene häviää nykyisille pullukkaveneille. Noista jutuistahan saa tilattua kopioita lehtien toimituksista.

      Tässä Marsund 906
      http://www.pellinge.net/marsund/fi906.htm

      ja tässä vanhempi 880
      http://www.perko.net/marsund.htm

    • Fiskari

      Kysymys kaikessa ysävällisyydessä, mikä vika on puuveneissä? Vai onko niin, että lasikuituimppaus
      on välttämätöntä. Kuten jo sanoin - kaikessa ystävällisyydessä.

      • hydratech

        Vastaan kohteliaimmin kysymykseesi: muovivene on huolettomampi kuin puuvene varsinkin keväällä ja syksyllä (myöhemmin ylös). Ja varmasti tiiviimpi. Muovivene voi olla yhtä ikuinen kuin puuvenekin jos vesisuojaus on hoidossa.

        Kunnioitan ihmisten mielipidettä ja arvostan puuveneilijöitä. Itse en kuitenkaan siihen viitsi ryhtyä... ellei sitten rima-epoksi veneestä ole kyse.


      • lisäys
        hydratech kirjoitti:

        Vastaan kohteliaimmin kysymykseesi: muovivene on huolettomampi kuin puuvene varsinkin keväällä ja syksyllä (myöhemmin ylös). Ja varmasti tiiviimpi. Muovivene voi olla yhtä ikuinen kuin puuvenekin jos vesisuojaus on hoidossa.

        Kunnioitan ihmisten mielipidettä ja arvostan puuveneilijöitä. Itse en kuitenkaan siihen viitsi ryhtyä... ellei sitten rima-epoksi veneestä ole kyse.

        Puuveneellä ei voi ajaa ollenkaan jäissä ellei se ole kusilaidutettu tai sitten pellitetty (jolloin se oikeastaan on peltivene).


      • Fiskari
        lisäys kirjoitti:

        Puuveneellä ei voi ajaa ollenkaan jäissä ellei se ole kusilaidutettu tai sitten pellitetty (jolloin se oikeastaan on peltivene).

        Kiitos hyvistä vastauksista, mutta on valitettavasti sanottava - asiantuntijana, että mollemmat perseestä - kaikella ystävyydellä.


      • Fiskari
        Fiskari kirjoitti:

        Kiitos hyvistä vastauksista, mutta on valitettavasti sanottava - asiantuntijana, että mollemmat perseestä - kaikella ystävyydellä.

        Tietämättömyys on tämän maan ja tämänkin ammattitaidon surma, niinkuin moni muu asia tässä maassa ja muualla. Lohdutukseksenne voin sanoa, teille niin kutsutuille tietäville, että tämä ei ole mitenkään ainutlaatuista, sillä tämä on hyvin on hyvin yleinen suuntaus kaikkialla - valitettavasti.


      • hydratech
        Fiskari kirjoitti:

        Kiitos hyvistä vastauksista, mutta on valitettavasti sanottava - asiantuntijana, että mollemmat perseestä - kaikella ystävyydellä.

        Et pysy asialinjalla vaan aloitat perinteisen puuvenehössötyksen juupas-eipäs -linjalla.

        En missään vaiheessa mollannut puuveneitä, puuveneilijöitä, enkä arvokasta puuvenerakentamisen perinnettä. Mielestäni on loistavaa että vuosituhanteen vaihde aloitti puuveneen "uuden tulemisen".

        Se ei ole vain minun lajini, koska itselleni vesilläolo ja purjehdus ovat tärkeimpiä veneenkunnostuksen ollessa välttämätön paha.


      • tuntematon
        Fiskari kirjoitti:

        Tietämättömyys on tämän maan ja tämänkin ammattitaidon surma, niinkuin moni muu asia tässä maassa ja muualla. Lohdutukseksenne voin sanoa, teille niin kutsutuille tietäville, että tämä ei ole mitenkään ainutlaatuista, sillä tämä on hyvin on hyvin yleinen suuntaus kaikkialla - valitettavasti.

        Kyllä kai kaikilla on tiedossa, että nykyisillä kemikaalioilla puuveneetkin saadaan kohtalaisen käyttökelpoisiksi. Sitten ei jää enää ongelmaksi muut kuin hinta ja saatavuus.

        Valitettavasti Owatrolit ym. mömmöt ovat uusia keksintöjä ja puuveneistä on monta vuosikertaa poistunut juhannuskokkoina ilmaan kun sen sijaan saman ikäiset muovipaatit elää ja voi hyvin.

        Toinen asia on sitten kokonaan kysymys siitä missä suhteessa puuvene on parempi kuin muovivene.


      • GRP
        hydratech kirjoitti:

        Et pysy asialinjalla vaan aloitat perinteisen puuvenehössötyksen juupas-eipäs -linjalla.

        En missään vaiheessa mollannut puuveneitä, puuveneilijöitä, enkä arvokasta puuvenerakentamisen perinnettä. Mielestäni on loistavaa että vuosituhanteen vaihde aloitti puuveneen "uuden tulemisen".

        Se ei ole vain minun lajini, koska itselleni vesilläolo ja purjehdus ovat tärkeimpiä veneenkunnostuksen ollessa välttämätön paha.

        Olen vahvasti hydratechin linjoilla. Arvostan ja ihailen puuveneitä, mutta ei minusta ole sellaisen pitäjäksi. Guttaperkkaveneen kanssa tulen keväisin ja syksyisin joten kuten toimeen, mutta puuveneelle kävisi MINUN KÄSISSÄNI varmuudella jo hyvinkin pian niin kuin niille väitetään joskus käyvän: siitä tulisi kukkamultaa tai ainakin komean juhannuskokon tarpeet.

        En tule hankkimaan puuvenettä ainakaan ennen eläkkeelle pääsyä.


      • tuntematon
        GRP kirjoitti:

        Olen vahvasti hydratechin linjoilla. Arvostan ja ihailen puuveneitä, mutta ei minusta ole sellaisen pitäjäksi. Guttaperkkaveneen kanssa tulen keväisin ja syksyisin joten kuten toimeen, mutta puuveneelle kävisi MINUN KÄSISSÄNI varmuudella jo hyvinkin pian niin kuin niille väitetään joskus käyvän: siitä tulisi kukkamultaa tai ainakin komean juhannuskokon tarpeet.

        En tule hankkimaan puuvenettä ainakaan ennen eläkkeelle pääsyä.

        Kyllähän nuo venelehdet kirjoittelee, että uudet puuveneet ovat helppohoitoisia mutta mitä sitten. Vaikka olisivat oikeassakin niin silti puuveneessä ei ole mitään sellaista mitä ei saisi muoviseenkin.

        Sitä paitsi olen ymmärtänyt, että puuveneen tekijöillä ovat tilauskirjat täynnä moneksi vuodeksi eteenpäin.


      • vesille
        tuntematon kirjoitti:

        Kyllähän nuo venelehdet kirjoittelee, että uudet puuveneet ovat helppohoitoisia mutta mitä sitten. Vaikka olisivat oikeassakin niin silti puuveneessä ei ole mitään sellaista mitä ei saisi muoviseenkin.

        Sitä paitsi olen ymmärtänyt, että puuveneen tekijöillä ovat tilauskirjat täynnä moneksi vuodeksi eteenpäin.

        Kiitos vastauksista!
        Olen itse myös laskikuituveneen kannalla
        ammattitaidon puuttuessa puuveneisiin sekä sellaisen hankkimiseen. Tietysti jostain saisi lainaksi asiantuntija tutkimaan vene-ehdokkaan


    • Kalakalle

      Mulla on ollut nyt pari kesää tuollainen vanhempi Marsund 880 Yanmar 77 hv koneella. Huippunopeus on kevyellä kuormalla tuo 15 solmua, käytännön ajonopeus n. 10-12 solmua. Kulutus on ajonopeudella. n. 6-8 litraa/tunti. Mikäli nopeutta laskee 8-9 solmun huiteille tippuu kulutus n. 4-5 litraan tunnissa.

      Sisätilat ovat ahtaat ja matalat, mutta merikelpoisuus on kyllä huippuluokkaa; vene viihtyy hyvin kaikenlaisessa aallokossa. Vauhtia täytyy kyllä sivuaallokossa pitää yllä, jotta välttyy rullaamiselta. Ja etuviistosta tuleva aallokko heittää kyllä lujasti vettä päälle. No, sitä vartenhan on tietysti tuulilasinpyyhkijät keksitty.
      Jos vielä haluaa miinuksia hakea, niin kankeahan tuo on ahtaissa satamissa käännellä ja varsinkin peruutella.

    • Pilot

      Matkanopeus vaatimus 15 solmua on kova.
      Pikaisesti ei tule muita mieleen, kuin pitkät Haivelit, jotka luontevasti siihen pystyy.
      Vähän kun tingit nopeudesta, niin listalle löytyy muitakin.

      • sladi

        Jos nopeus on tärkeetä, puoliliukuvilla rungoilla niihin pääsee helpommin ja pienemmällä koneteholla. Kaikki yltää tuohon 15 knotsiin varsinkin jos konetehon valitsee suositusrajan yläpäästä.
        Malleja onkin sitten jo useempia: Minor, Naviga, Fiskari, Kulkuri, Whiteline, Kirri, Kaunotar, jne.

        Matkanopeus kykyä tärkeempi ominaisuus on kuitenkin sellanen matkanopeus jossa viittii koneen ja potkurin ääntä kuunnella pitempään. Se taas onkin hyvin subjektiivinen käsite.


    • arskaw

      tarvitset niin Korsö niminen putiikki tekee eri kokoisia veneitä,esim.8 metriseen voit huoletta asentaa 350 hp koneen ja kestää hyvin kelit ja nopeutta riittää ja on muuten uppoumarunkoinen.
      isompaan malliin 10 ja silleen metriä tarvitaan jo isompi kone mutta kulkee sekin plaanissa.ja muuten jos ei nouse tarpeeksi nopeasti pintaan hommaa siihen ZF 2 speed vaihteisto ja toimii.
      on muuten kokeiltu asia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      206
      3250
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1640
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      96
      1488
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1399
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1344
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      160
      1276
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1198
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1029
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      932
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      52
      855
    Aihe