Onko kokemuksia nopean pellinkiläis fiskarin merikelpoisuudesta? Onko mikään firma tehnyt samalla nopealla rungolla olevaa lasikuituista
versiota? Kiinnostaisi tuollainen 15 solmua matkavauhtina mutta pienemmän koneen taloudellisuus tällaisessa veneessä.
Pellinkiläinen fiskari?
16
14477
Vastaukset
- knooli
Laita hakukoneeseen MARSUND niin alkaa löytyä ainakin yksi joka vastaa kuvaustasi.
- marsundista
Marsundia on tehty useampaa versiota, ainakin 880, 905 ja 906. Tuo viimeksi mainittu on veneen nykyinen versio. Venettä on testattu pariin kertaan Vene-lehdessä (4/83 ja 8/92) ja lisäksi kerrottu käyttäjän kokemuksista Kipparissa. Testit ovat olleet ylistäviä etenkin meriominaisuuksien suhteen, asumistiloissa vene häviää nykyisille pullukkaveneille. Noista jutuistahan saa tilattua kopioita lehtien toimituksista.
Tässä Marsund 906
http://www.pellinge.net/marsund/fi906.htm
ja tässä vanhempi 880
http://www.perko.net/marsund.htm - Fiskari
Kysymys kaikessa ysävällisyydessä, mikä vika on puuveneissä? Vai onko niin, että lasikuituimppaus
on välttämätöntä. Kuten jo sanoin - kaikessa ystävällisyydessä.- hydratech
Vastaan kohteliaimmin kysymykseesi: muovivene on huolettomampi kuin puuvene varsinkin keväällä ja syksyllä (myöhemmin ylös). Ja varmasti tiiviimpi. Muovivene voi olla yhtä ikuinen kuin puuvenekin jos vesisuojaus on hoidossa.
Kunnioitan ihmisten mielipidettä ja arvostan puuveneilijöitä. Itse en kuitenkaan siihen viitsi ryhtyä... ellei sitten rima-epoksi veneestä ole kyse. - lisäys
hydratech kirjoitti:
Vastaan kohteliaimmin kysymykseesi: muovivene on huolettomampi kuin puuvene varsinkin keväällä ja syksyllä (myöhemmin ylös). Ja varmasti tiiviimpi. Muovivene voi olla yhtä ikuinen kuin puuvenekin jos vesisuojaus on hoidossa.
Kunnioitan ihmisten mielipidettä ja arvostan puuveneilijöitä. Itse en kuitenkaan siihen viitsi ryhtyä... ellei sitten rima-epoksi veneestä ole kyse.Puuveneellä ei voi ajaa ollenkaan jäissä ellei se ole kusilaidutettu tai sitten pellitetty (jolloin se oikeastaan on peltivene).
- Fiskari
lisäys kirjoitti:
Puuveneellä ei voi ajaa ollenkaan jäissä ellei se ole kusilaidutettu tai sitten pellitetty (jolloin se oikeastaan on peltivene).
Kiitos hyvistä vastauksista, mutta on valitettavasti sanottava - asiantuntijana, että mollemmat perseestä - kaikella ystävyydellä.
- Fiskari
Fiskari kirjoitti:
Kiitos hyvistä vastauksista, mutta on valitettavasti sanottava - asiantuntijana, että mollemmat perseestä - kaikella ystävyydellä.
Tietämättömyys on tämän maan ja tämänkin ammattitaidon surma, niinkuin moni muu asia tässä maassa ja muualla. Lohdutukseksenne voin sanoa, teille niin kutsutuille tietäville, että tämä ei ole mitenkään ainutlaatuista, sillä tämä on hyvin on hyvin yleinen suuntaus kaikkialla - valitettavasti.
- hydratech
Fiskari kirjoitti:
Kiitos hyvistä vastauksista, mutta on valitettavasti sanottava - asiantuntijana, että mollemmat perseestä - kaikella ystävyydellä.
Et pysy asialinjalla vaan aloitat perinteisen puuvenehössötyksen juupas-eipäs -linjalla.
En missään vaiheessa mollannut puuveneitä, puuveneilijöitä, enkä arvokasta puuvenerakentamisen perinnettä. Mielestäni on loistavaa että vuosituhanteen vaihde aloitti puuveneen "uuden tulemisen".
Se ei ole vain minun lajini, koska itselleni vesilläolo ja purjehdus ovat tärkeimpiä veneenkunnostuksen ollessa välttämätön paha. - tuntematon
Fiskari kirjoitti:
Tietämättömyys on tämän maan ja tämänkin ammattitaidon surma, niinkuin moni muu asia tässä maassa ja muualla. Lohdutukseksenne voin sanoa, teille niin kutsutuille tietäville, että tämä ei ole mitenkään ainutlaatuista, sillä tämä on hyvin on hyvin yleinen suuntaus kaikkialla - valitettavasti.
Kyllä kai kaikilla on tiedossa, että nykyisillä kemikaalioilla puuveneetkin saadaan kohtalaisen käyttökelpoisiksi. Sitten ei jää enää ongelmaksi muut kuin hinta ja saatavuus.
Valitettavasti Owatrolit ym. mömmöt ovat uusia keksintöjä ja puuveneistä on monta vuosikertaa poistunut juhannuskokkoina ilmaan kun sen sijaan saman ikäiset muovipaatit elää ja voi hyvin.
Toinen asia on sitten kokonaan kysymys siitä missä suhteessa puuvene on parempi kuin muovivene. - GRP
hydratech kirjoitti:
Et pysy asialinjalla vaan aloitat perinteisen puuvenehössötyksen juupas-eipäs -linjalla.
En missään vaiheessa mollannut puuveneitä, puuveneilijöitä, enkä arvokasta puuvenerakentamisen perinnettä. Mielestäni on loistavaa että vuosituhanteen vaihde aloitti puuveneen "uuden tulemisen".
Se ei ole vain minun lajini, koska itselleni vesilläolo ja purjehdus ovat tärkeimpiä veneenkunnostuksen ollessa välttämätön paha.Olen vahvasti hydratechin linjoilla. Arvostan ja ihailen puuveneitä, mutta ei minusta ole sellaisen pitäjäksi. Guttaperkkaveneen kanssa tulen keväisin ja syksyisin joten kuten toimeen, mutta puuveneelle kävisi MINUN KÄSISSÄNI varmuudella jo hyvinkin pian niin kuin niille väitetään joskus käyvän: siitä tulisi kukkamultaa tai ainakin komean juhannuskokon tarpeet.
En tule hankkimaan puuvenettä ainakaan ennen eläkkeelle pääsyä. - tuntematon
GRP kirjoitti:
Olen vahvasti hydratechin linjoilla. Arvostan ja ihailen puuveneitä, mutta ei minusta ole sellaisen pitäjäksi. Guttaperkkaveneen kanssa tulen keväisin ja syksyisin joten kuten toimeen, mutta puuveneelle kävisi MINUN KÄSISSÄNI varmuudella jo hyvinkin pian niin kuin niille väitetään joskus käyvän: siitä tulisi kukkamultaa tai ainakin komean juhannuskokon tarpeet.
En tule hankkimaan puuvenettä ainakaan ennen eläkkeelle pääsyä.Kyllähän nuo venelehdet kirjoittelee, että uudet puuveneet ovat helppohoitoisia mutta mitä sitten. Vaikka olisivat oikeassakin niin silti puuveneessä ei ole mitään sellaista mitä ei saisi muoviseenkin.
Sitä paitsi olen ymmärtänyt, että puuveneen tekijöillä ovat tilauskirjat täynnä moneksi vuodeksi eteenpäin. - vesille
tuntematon kirjoitti:
Kyllähän nuo venelehdet kirjoittelee, että uudet puuveneet ovat helppohoitoisia mutta mitä sitten. Vaikka olisivat oikeassakin niin silti puuveneessä ei ole mitään sellaista mitä ei saisi muoviseenkin.
Sitä paitsi olen ymmärtänyt, että puuveneen tekijöillä ovat tilauskirjat täynnä moneksi vuodeksi eteenpäin.Kiitos vastauksista!
Olen itse myös laskikuituveneen kannalla
ammattitaidon puuttuessa puuveneisiin sekä sellaisen hankkimiseen. Tietysti jostain saisi lainaksi asiantuntija tutkimaan vene-ehdokkaan
- Kalakalle
Mulla on ollut nyt pari kesää tuollainen vanhempi Marsund 880 Yanmar 77 hv koneella. Huippunopeus on kevyellä kuormalla tuo 15 solmua, käytännön ajonopeus n. 10-12 solmua. Kulutus on ajonopeudella. n. 6-8 litraa/tunti. Mikäli nopeutta laskee 8-9 solmun huiteille tippuu kulutus n. 4-5 litraan tunnissa.
Sisätilat ovat ahtaat ja matalat, mutta merikelpoisuus on kyllä huippuluokkaa; vene viihtyy hyvin kaikenlaisessa aallokossa. Vauhtia täytyy kyllä sivuaallokossa pitää yllä, jotta välttyy rullaamiselta. Ja etuviistosta tuleva aallokko heittää kyllä lujasti vettä päälle. No, sitä vartenhan on tietysti tuulilasinpyyhkijät keksitty.
Jos vielä haluaa miinuksia hakea, niin kankeahan tuo on ahtaissa satamissa käännellä ja varsinkin peruutella. - Pilot
Matkanopeus vaatimus 15 solmua on kova.
Pikaisesti ei tule muita mieleen, kuin pitkät Haivelit, jotka luontevasti siihen pystyy.
Vähän kun tingit nopeudesta, niin listalle löytyy muitakin.- sladi
Jos nopeus on tärkeetä, puoliliukuvilla rungoilla niihin pääsee helpommin ja pienemmällä koneteholla. Kaikki yltää tuohon 15 knotsiin varsinkin jos konetehon valitsee suositusrajan yläpäästä.
Malleja onkin sitten jo useempia: Minor, Naviga, Fiskari, Kulkuri, Whiteline, Kirri, Kaunotar, jne.
Matkanopeus kykyä tärkeempi ominaisuus on kuitenkin sellanen matkanopeus jossa viittii koneen ja potkurin ääntä kuunnella pitempään. Se taas onkin hyvin subjektiivinen käsite.
- arskaw
tarvitset niin Korsö niminen putiikki tekee eri kokoisia veneitä,esim.8 metriseen voit huoletta asentaa 350 hp koneen ja kestää hyvin kelit ja nopeutta riittää ja on muuten uppoumarunkoinen.
isompaan malliin 10 ja silleen metriä tarvitaan jo isompi kone mutta kulkee sekin plaanissa.ja muuten jos ei nouse tarpeeksi nopeasti pintaan hommaa siihen ZF 2 speed vaihteisto ja toimii.
on muuten kokeiltu asia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491506Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761335Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊86993- 16972
- 86936
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187876Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20831- 82811
Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi87788Kaipaan seuraasi niin
monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.17740