Nordean ja Luottokunnan välinen sopimus = kortin vuosimaksun korotus vähintään 2,5 kertaiseksi

Juzukka

Nordean ja Luottokunnan välinen sopimus = kortin vuosimaksun korotus 16 eurosta jopa 52 euroon (Visa Silver).

"Nordea valitsi kumppanikseen Luottokunnan vuosia jatkuneen hyvän yhteistyön ansiosta. Uudet järjestelmät antavat Nordealle mahdollisuuden kehittää korttituotteita entistä paremmin", sanoo Nordean korttiliiketoiminnasta vastaava johtaja Markku Siitonen.

"Tämä sopimus toteuttaa tehokkaasti Luottokunnan strategiaa korttimaksamisen parhaana kumppanina toimimisesta niin Suomessa kuin jatkossa myös kattavasti Itämeren alueella", kommentoi Luottokunnan Asiakkuudet ja palvelut -yksikön johtaja Mikko Pilkama.
http://www.luottokunta.fi/fi/media/tiedotteet/view/1211790173.html

Tosiaan uusimman visalaskun liitteenä Nordean visan uusi hinnasto joka astuu voimaan 1.3.2009

Onkos meidät kortin höylääjät nyt myyty pankille?

81

4842

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pankki virkailija / nordea-...

      Kyllä, näinkin voi asian ilmaista.

    • Ruotsissa asuva

      Ongelamahan on Luottokunta, ei pankit. Luottokunta voi kirjoittaa sivuillaan vaikka mitä sillä suomalaiset eivät tiedä ettei muualla maailamssa ole olemassakaan Luottokuntaa vastaavaa hässääjää. Muualla toimitaan suoraan pankkien kanssa, ilman tuota Luottokuntaa=päällepäsmäriä joka haluaa että ihmiset käyttäisivät luttokortteja joiden käytöstä luonnollisestikkin Luottokunta velottaa ja vielä kaiken lisäksi kyykyttää pankkeja. Se on siis kauppiaat Suomessa kun määräävät ja ihmiset ja pankit saavat kyykistyä kauppiatten määräyksiin.

      Missään muualla ei ole myöskään pankkien kanssa ongelmia, tilit toimivat ja rahaa saa mistä automaatista tahaansa ilman maksuja.

      • Juzukka

        Jos luottokunta on ongelma ja maksaa 16 euroa / vuosi visakortista niin mikäs tämä Nordea ja 52 euroa sitten on - jollei isompi ongelma?
        Tässähän on nyt pankki ostanut kilpailijan pois?
        Luottokuntahan on käsittääkseni kauppojen perustama/omistama alkujaan ja tarkoitus tietenkin oli lisätä myyntiä. Kyllä minun moraali tämän kestää.


    • luottorajan mukaan

      No tuon mukaan ainakin minulla Visa Silverin vuosimaksu jopa halpenee. Olen maksanut tuon 64e/vuosi ja jos tämän jälkeen se on enää 52e/v tai 39e/v niin se on paljon halvempaa!

      • Juzukka

        Näin todellakin näyttäisi olevan. Ilmoituksen mukaan vuosimaksu ei enää jatkossa ole sidottu luottorajaan.
        Eli köyhät kyykkyyn? Vähän sama ajoneuvon väliaikaisella käyttömaksulla, joka täytti 50 vuotta tänä vuonna. Sama maksu käytit tai et.


      • Nordean Visa-korteista
        Juzukka kirjoitti:

        Näin todellakin näyttäisi olevan. Ilmoituksen mukaan vuosimaksu ei enää jatkossa ole sidottu luottorajaan.
        Eli köyhät kyykkyyn? Vähän sama ajoneuvon väliaikaisella käyttömaksulla, joka täytti 50 vuotta tänä vuonna. Sama maksu käytit tai et.

        Ymmärsinkö oikein, että vuosimaksu on jatkossa sidottu luottokortilla tehtyjen ostosten euromääräiseen summaan? Sillä on siis pienempi maksu, joka käyttää enemmän korttia?


      • Juzukka
        Nordean Visa-korteista kirjoitti:

        Ymmärsinkö oikein, että vuosimaksu on jatkossa sidottu luottokortilla tehtyjen ostosten euromääräiseen summaan? Sillä on siis pienempi maksu, joka käyttää enemmän korttia?

        Vuosimaksu ei ole sidottu ostosten määrään vaan siihen kuinka paljon sulla on pankissa rahaa/velkaa => taso normaali-kanta-avain asiakkuus. Ja täten esim kortin (Silver) hinta: 52 - 0 euroa/ vuosi.


      • vaatii säännöllisiä tuloja
        Juzukka kirjoitti:

        Näin todellakin näyttäisi olevan. Ilmoituksen mukaan vuosimaksu ei enää jatkossa ole sidottu luottorajaan.
        Eli köyhät kyykkyyn? Vähän sama ajoneuvon väliaikaisella käyttömaksulla, joka täytti 50 vuotta tänä vuonna. Sama maksu käytit tai et.

        No eiköhän noi kaikki luottokortit sentään myönnetä säännöllistä työtä tekeville. Ei siis edes kukaan ihan p** aukinen edes saa luottokorttia!

        ja jos 5000e säästöillä/luotoilla saa kortin 39e/kk, sen käyttö halpenee enmmistöllä asiakkaista. Ennen 1000e/kk rajalla siitä tosiaan on maksettu tuo jo aiemmin kerrottu n.65e/v. Säästyy siis n. 25e/v tavisasiakkaalle.

        tarpeeksi kun on fyffeä, on pankki mikä tahansa, ei kortit ennenkään ole mitään maksaneet.


      • ei sentään kk :)
        vaatii säännöllisiä tuloja kirjoitti:

        No eiköhän noi kaikki luottokortit sentään myönnetä säännöllistä työtä tekeville. Ei siis edes kukaan ihan p** aukinen edes saa luottokorttia!

        ja jos 5000e säästöillä/luotoilla saa kortin 39e/kk, sen käyttö halpenee enmmistöllä asiakkaista. Ennen 1000e/kk rajalla siitä tosiaan on maksettu tuo jo aiemmin kerrottu n.65e/v. Säästyy siis n. 25e/v tavisasiakkaalle.

        tarpeeksi kun on fyffeä, on pankki mikä tahansa, ei kortit ennenkään ole mitään maksaneet.

        eli siis korjaus: 39/v ei kk!


      • Juzukka
        vaatii säännöllisiä tuloja kirjoitti:

        No eiköhän noi kaikki luottokortit sentään myönnetä säännöllistä työtä tekeville. Ei siis edes kukaan ihan p** aukinen edes saa luottokorttia!

        ja jos 5000e säästöillä/luotoilla saa kortin 39e/kk, sen käyttö halpenee enmmistöllä asiakkaista. Ennen 1000e/kk rajalla siitä tosiaan on maksettu tuo jo aiemmin kerrottu n.65e/v. Säästyy siis n. 25e/v tavisasiakkaalle.

        tarpeeksi kun on fyffeä, on pankki mikä tahansa, ei kortit ennenkään ole mitään maksaneet.

        Siis eihän se vissiin 1000 euron käyttörajalla vielä 65 euroa maksa?
        800 ekun käyttörajalla ja 1000 ekun luottolimiitillä kun maksaa 16 ekua vuodessa.
        Vai onko luottolimiitti sitten jotain ihan muuta tuolla maksulla?


      • miksi.

        "Olen maksanut tuon 64e/vuosi"

        saako kysyä, miksi olet maksanut tuollaista maksua,
        mitä etua kortista on ?

        Oletko vain joskus hankkinut, silloin kun se oli täysin ilmainen, -90 luvulla.

        Kai tiedät, on täysin ilmaisiakin, minä en ainakaan maksaisi, vaikka siihen kyllä varaa olisi, mieluummin rahoitan silläkin veneen ja kesämökin lainaa.


      • en ole liittojen jäsen
        miksi. kirjoitti:

        "Olen maksanut tuon 64e/vuosi"

        saako kysyä, miksi olet maksanut tuollaista maksua,
        mitä etua kortista on ?

        Oletko vain joskus hankkinut, silloin kun se oli täysin ilmainen, -90 luvulla.

        Kai tiedät, on täysin ilmaisiakin, minä en ainakaan maksaisi, vaikka siihen kyllä varaa olisi, mieluummin rahoitan silläkin veneen ja kesämökin lainaa.

        Vastaan omalta osaltani, en ole tuo edellinen. Monet opiskelijat ottaa Visan tai Masterin, heti kun se on mahdollista eikä heillä ole mahista sada jotain liittojen ja seurojen ehkä ilmaisia kortteja.
        Tai sitten on ne kaupparyhmien kortit, joissa on piilotettu kuluja kalliimpaan korkoon ja johonkin "tilinhoitomaksuun".

        Mutta eikö MasterCard ole muuten vielä kalliimpi, sehän on jotain 50-80 euroa vuodessa.

        Hyvät tulot ja tarpeeksi tosiaan olisi rahaa niin ei kortitkaan maksais mitään.

        Saako muuten udella, mikä visa sulla on kun se on ilmainen vai oletko rikas ja hyvätuloinen?

        S-pankitkin muuten ottaa maksut käyttöön 1.1.2009 alusta, joten niitten "edullisuus" on kyseenalainen ja ainakin mulla on jatkuvaa ongelmaa niitten tilien kanssa. Päätin lopulta lopettaa sen.


      • jos 5000e säästöillä/luotoi...
        vaatii säännöllisiä tuloja kirjoitti:

        No eiköhän noi kaikki luottokortit sentään myönnetä säännöllistä työtä tekeville. Ei siis edes kukaan ihan p** aukinen edes saa luottokorttia!

        ja jos 5000e säästöillä/luotoilla saa kortin 39e/kk, sen käyttö halpenee enmmistöllä asiakkaista. Ennen 1000e/kk rajalla siitä tosiaan on maksettu tuo jo aiemmin kerrottu n.65e/v. Säästyy siis n. 25e/v tavisasiakkaalle.

        tarpeeksi kun on fyffeä, on pankki mikä tahansa, ei kortit ennenkään ole mitään maksaneet.

        ehei riitä edes tasoihoin pitää ostaa tuolla 5000 joka ainut kk kuukauden aivan alussa, ei keskimääräinen ostos riitä.

        minulla on nyt 1200 € eläke, tänä päivänä ja alle tuon kai se oli 2002, kun 5000 € luoton otin, silloin sai ekan vuoden ilmaiseksi, tai tarkemmin ekan ja seuraavan kokovuoden, sen ajan pidin tuota.

        ei ainakaan kohdallani ollut varallisuuskynnys.

        tällä hetkelläkin on kaikilla lapsillani 8-10000 € luottokortit, 2-3 vuotta ovat töissä olleet.


      • miksi.
        en ole liittojen jäsen kirjoitti:

        Vastaan omalta osaltani, en ole tuo edellinen. Monet opiskelijat ottaa Visan tai Masterin, heti kun se on mahdollista eikä heillä ole mahista sada jotain liittojen ja seurojen ehkä ilmaisia kortteja.
        Tai sitten on ne kaupparyhmien kortit, joissa on piilotettu kuluja kalliimpaan korkoon ja johonkin "tilinhoitomaksuun".

        Mutta eikö MasterCard ole muuten vielä kalliimpi, sehän on jotain 50-80 euroa vuodessa.

        Hyvät tulot ja tarpeeksi tosiaan olisi rahaa niin ei kortitkaan maksais mitään.

        Saako muuten udella, mikä visa sulla on kun se on ilmainen vai oletko rikas ja hyvätuloinen?

        S-pankitkin muuten ottaa maksut käyttöön 1.1.2009 alusta, joten niitten "edullisuus" on kyseenalainen ja ainakin mulla on jatkuvaa ongelmaa niitten tilien kanssa. Päätin lopulta lopettaa sen.

        pienet on tulot, viisikymppisenä jäätiin vapaalle ja nauttimaan elämästä, nyt 61v, eläke 1350 - verot.

        K-plussa Masteri on täysin ilmainen, jos maksaa laskun,
        eikä jätä velaksi.
        Yli vuosi on käytetty, en ole huomannut mitään piilomaksuja,
        sen tuote maksaa kun on tiskinreunassa, lisäksi saa tarjoukset joita tulee pari vuodessa ostettua ja kaikki yhdellä kortilla.
        (on kaukaisin kauppani)
        Toimii myös hyvin kaikissa muissakin kaupoissa joissa luottokortti käy.

        -------------------------------------------------------------------
        ”S-pankitkin muuten ottaa maksut käyttöön 1.1.2009 alusta, joten niitten "edullisuus" on kyseenalainen ja ainakin mulla on jatkuvaa ongelmaa niitten tilien kanssa. Päätin lopulta lopettaa sen.”


        EI mitenkään ole varmaa että s-pankki alkaa veloittaa 1,3 vuoden kuluttua ja jos ei ole silloin kilpailukykyinen, voihan ottaa uuden kortin.
        Meillä on S-pankin debit/kredit, ei mitään ongelmaa, tosin en aktiivisesti käyttänyt vasta kun toukokuusta, kun aloin suunnittelemaan Nordea Visan/pankkikortin lopettamista,
        koska huomasin, DEBIT toimii Lidl kassallakin hyvin.


      • sen verran
        en ole liittojen jäsen kirjoitti:

        Vastaan omalta osaltani, en ole tuo edellinen. Monet opiskelijat ottaa Visan tai Masterin, heti kun se on mahdollista eikä heillä ole mahista sada jotain liittojen ja seurojen ehkä ilmaisia kortteja.
        Tai sitten on ne kaupparyhmien kortit, joissa on piilotettu kuluja kalliimpaan korkoon ja johonkin "tilinhoitomaksuun".

        Mutta eikö MasterCard ole muuten vielä kalliimpi, sehän on jotain 50-80 euroa vuodessa.

        Hyvät tulot ja tarpeeksi tosiaan olisi rahaa niin ei kortitkaan maksais mitään.

        Saako muuten udella, mikä visa sulla on kun se on ilmainen vai oletko rikas ja hyvätuloinen?

        S-pankitkin muuten ottaa maksut käyttöön 1.1.2009 alusta, joten niitten "edullisuus" on kyseenalainen ja ainakin mulla on jatkuvaa ongelmaa niitten tilien kanssa. Päätin lopulta lopettaa sen.

        "S-pankitkin muuten ottaa maksut käyttöön 1.1.2009 alusta, joten niitten "edullisuus" on kyseenalainen ja ainakin mulla on jatkuvaa ongelmaa niitten tilien kanssa. Päätin lopulta lopettaa sen."

        En kyllä ymmärrä mistä olet tuollaista läpeä päähäsi saanut, S-pankin kortit on ilmaisia AINAKIN ensi vuoden ja en myöskään ymmärrä miten sulla voi olla ongelmia niiden tilien kanssa...mä olen itse käyttänyt S-pankin tilejä ja hyvin ovat pelittäneet, kelpaisi ottaa isompienkin pankkien mallia!!

        Tulee ihan mieleen että mahdatkohan olla edes oikeasti ollutkaan S-pankin asiakas tai sitten olet kyllä käsittänyt asiat väärin ja myös ryssinyt asiat ihan itse pahasti.

        PS. Katsopa tuosta sivusta kohtaa Tiesitkö?, heti siinä oikealla Kirjaudu verkkopankkiin-painikkeen alla..

        http://www.s-pankki.fi/kortit_luotot/fi_FI/kortit_ja_luotot/

        "Tiesitkö?

        Osuuskaupan asiakasomistajalle S-Etukortti Visa on maksuton ainakin vuoden 2009 loppuun."


      • S-pankista ei opintolainaa
        sen verran kirjoitti:

        "S-pankitkin muuten ottaa maksut käyttöön 1.1.2009 alusta, joten niitten "edullisuus" on kyseenalainen ja ainakin mulla on jatkuvaa ongelmaa niitten tilien kanssa. Päätin lopulta lopettaa sen."

        En kyllä ymmärrä mistä olet tuollaista läpeä päähäsi saanut, S-pankin kortit on ilmaisia AINAKIN ensi vuoden ja en myöskään ymmärrä miten sulla voi olla ongelmia niiden tilien kanssa...mä olen itse käyttänyt S-pankin tilejä ja hyvin ovat pelittäneet, kelpaisi ottaa isompienkin pankkien mallia!!

        Tulee ihan mieleen että mahdatkohan olla edes oikeasti ollutkaan S-pankin asiakas tai sitten olet kyllä käsittänyt asiat väärin ja myös ryssinyt asiat ihan itse pahasti.

        PS. Katsopa tuosta sivusta kohtaa Tiesitkö?, heti siinä oikealla Kirjaudu verkkopankkiin-painikkeen alla..

        http://www.s-pankki.fi/kortit_luotot/fi_FI/kortit_ja_luotot/

        "Tiesitkö?

        Osuuskaupan asiakasomistajalle S-Etukortti Visa on maksuton ainakin vuoden 2009 loppuun."

        S-pankista ei saanut opintolainaa eikä ilmaista Visaa. Joten S-pankki ei ole opiskelijalle (ainakaan siis mulle) vaihtoehto. Myöskin sössivät opintotuet johonkin ihan muille tileille ja niitä haettiin yli 2kk enne ku rahat löyty!

        Joten siksi mä irtisanoin sen S-tilin ja lopetin kortit. Mutta en mä tietty sano että muut pankit ei sössis. Sitten vaan kun sattuu omalle kohdalle se yksi kerta on jo liikaa!

        Mutta toi 39e/kk visasta nordeassa on hävyttömän paljon jos ei saa sitä stoccan ilmaista masteria.


      • Juzukka
        S-pankista ei opintolainaa kirjoitti:

        S-pankista ei saanut opintolainaa eikä ilmaista Visaa. Joten S-pankki ei ole opiskelijalle (ainakaan siis mulle) vaihtoehto. Myöskin sössivät opintotuet johonkin ihan muille tileille ja niitä haettiin yli 2kk enne ku rahat löyty!

        Joten siksi mä irtisanoin sen S-tilin ja lopetin kortit. Mutta en mä tietty sano että muut pankit ei sössis. Sitten vaan kun sattuu omalle kohdalle se yksi kerta on jo liikaa!

        Mutta toi 39e/kk visasta nordeassa on hävyttömän paljon jos ei saa sitä stoccan ilmaista masteria.

        Se on siis 39 tai 52 euroa / vuosi, ei kuukausi.


      • Hinnasto?
        sen verran kirjoitti:

        "S-pankitkin muuten ottaa maksut käyttöön 1.1.2009 alusta, joten niitten "edullisuus" on kyseenalainen ja ainakin mulla on jatkuvaa ongelmaa niitten tilien kanssa. Päätin lopulta lopettaa sen."

        En kyllä ymmärrä mistä olet tuollaista läpeä päähäsi saanut, S-pankin kortit on ilmaisia AINAKIN ensi vuoden ja en myöskään ymmärrä miten sulla voi olla ongelmia niiden tilien kanssa...mä olen itse käyttänyt S-pankin tilejä ja hyvin ovat pelittäneet, kelpaisi ottaa isompienkin pankkien mallia!!

        Tulee ihan mieleen että mahdatkohan olla edes oikeasti ollutkaan S-pankin asiakas tai sitten olet kyllä käsittänyt asiat väärin ja myös ryssinyt asiat ihan itse pahasti.

        PS. Katsopa tuosta sivusta kohtaa Tiesitkö?, heti siinä oikealla Kirjaudu verkkopankkiin-painikkeen alla..

        http://www.s-pankki.fi/kortit_luotot/fi_FI/kortit_ja_luotot/

        "Tiesitkö?

        Osuuskaupan asiakasomistajalle S-Etukortti Visa on maksuton ainakin vuoden 2009 loppuun."

        Onko tietoa mikä hinnasto tulee olemaan? Hintoja kun ei ole mainittu hinnastossa, sanotaan vain että toistaiseksi ilmainen. Olisi kiva tietää mitä tulee maksamaan jatkossa.


      • Opiskelija Hki
        S-pankista ei opintolainaa kirjoitti:

        S-pankista ei saanut opintolainaa eikä ilmaista Visaa. Joten S-pankki ei ole opiskelijalle (ainakaan siis mulle) vaihtoehto. Myöskin sössivät opintotuet johonkin ihan muille tileille ja niitä haettiin yli 2kk enne ku rahat löyty!

        Joten siksi mä irtisanoin sen S-tilin ja lopetin kortit. Mutta en mä tietty sano että muut pankit ei sössis. Sitten vaan kun sattuu omalle kohdalle se yksi kerta on jo liikaa!

        Mutta toi 39e/kk visasta nordeassa on hävyttömän paljon jos ei saa sitä stoccan ilmaista masteria.

        Sampo hukkasi mun koko opintolainan. Nauroin että onko se sit ok, että en maksa sitä pois ja saan uuden lainan teiltä. Eivät lämmenneet ajatukselle. Mutta lainan nostaminen myöhästyi myös pari kuukautta.


      • on se "normaalihinta...
        Hinnasto? kirjoitti:

        Onko tietoa mikä hinnasto tulee olemaan? Hintoja kun ei ole mainittu hinnastossa, sanotaan vain että toistaiseksi ilmainen. Olisi kiva tietää mitä tulee maksamaan jatkossa.

        mutta kuten sanottu, siinä tiedotteessa sanotaan että AINAKIN ensi vuoden loppuun ilmainen, se voi merkitä sitä että ilmaisuutta myös jatketaan vielä.


      • vaihtoehtona
        on se "normaalihinta... kirjoitti:

        mutta kuten sanottu, siinä tiedotteessa sanotaan että AINAKIN ensi vuoden loppuun ilmainen, se voi merkitä sitä että ilmaisuutta myös jatketaan vielä.

        Vaihtoehtona kerran vuodessa 16 euroa eikä riipu luottorajasta.

        Tässä on palveluhinnasto, josta näkyy tuo ja joitakin muitakin tässä ketjussa kyseltyjä asioita.

        http://www.s-pankki.fi/asiakkaana_s-pankissa/fi_FI/palveluhinnasto/_files/79830123406754291/default/Palveluhinnasto_asiakasomistajille_082008.pdf


    • juten aina.

      pari viikkoa takaperin irtisanoin miehen, vaimon ja 4 aikuisien lastemme rinnakaskortit, kuten aina pankin täti ihmetteli, ei kuulemma ollut järkeä.

      Ihmetteli myös mistä olin kuullut hintatiedot,
      tosin tänään vasta tuli kirje kotiin, minulla ei tullut visalaskun mukana,
      kun, sellaista ei ole enää tullut kuin pari kertaa tänä vuonna.

      Nythän maksaa rinnakaskorttikin, mahtava nousu,
      olen jo vuoden asiaa miettinyt, kun olen maksellut täysin ilmaisilla korteilla.

      Avainasiakkaalle tosin, joka tallettaa ”alikorolla” *) kymmeniä tonneja olisi kortti ilmainen, mutta, huomatkaa, ei heillekään ole rinnakkaiskortti ilmainen.

      *) tarkoittaa tällä hetkellä alle 5 % korkoja,
      ja
      kasvutiliä jossa maksetaan korkeampaa korkoa vain YLIMENEVÄLLE osalle,
      ei koko summalle kuten tietääkseni kaikissa muissa pankeissa pirtaan ylittyessä.

      • Juzukka

        Juu, eipä noilla koroilla pääoman kasvusta ole pelkoa.
        S-pankin tarjous visakorttien maksuttomuudesta vuoden 2009 loppuun asti kuulostaa hyvältä. Vielä kun saisi selville, että entäs jatkossa? Eipä ole ennustajan lahjoja kertynyt. Paljonkos ne ennustajat mahtavat velottaa? Jos kävis kysymässä.

        Mutta jos asiassa pysytellään, niin mulle tämä on enemmänkin periaatteellinen harmi. Maksetaan ikäänkuin tyhjästä. Ja tuommonen satojen prosenttien korotus maksuun.
        Tämmönen ilmiöhän on myös laajakaistaoperaattoreiden liittymien myynnissä. Tuputetaan mummolle 8 megan kaistaa vaikka mummo pärjäisi vanhalla 384 tai 512 nopeudella - siis jos niitä olisi kaupan. Mummohan ottaa laajimman kaistan kun myyjä sanoi, että ilman sitä ei pärjää - ja mummo uskoo.


      • muta ei suurempaa
        Juzukka kirjoitti:

        Juu, eipä noilla koroilla pääoman kasvusta ole pelkoa.
        S-pankin tarjous visakorttien maksuttomuudesta vuoden 2009 loppuun asti kuulostaa hyvältä. Vielä kun saisi selville, että entäs jatkossa? Eipä ole ennustajan lahjoja kertynyt. Paljonkos ne ennustajat mahtavat velottaa? Jos kävis kysymässä.

        Mutta jos asiassa pysytellään, niin mulle tämä on enemmänkin periaatteellinen harmi. Maksetaan ikäänkuin tyhjästä. Ja tuommonen satojen prosenttien korotus maksuun.
        Tämmönen ilmiöhän on myös laajakaistaoperaattoreiden liittymien myynnissä. Tuputetaan mummolle 8 megan kaistaa vaikka mummo pärjäisi vanhalla 384 tai 512 nopeudella - siis jos niitä olisi kaupan. Mummohan ottaa laajimman kaistan kun myyjä sanoi, että ilman sitä ei pärjää - ja mummo uskoo.

        "Mutta jos asiassa pysytellään, niin mulle tämä on enemmänkin periaatteellinen harmi."

        Kuulutko heihin joka on aina varaa, kännykkään, kaikkeen joka maksaa alta kuukauden tilin.
        Olet ostanut jo moneen ketrtaan huonekalusikin ennen kuin 35v on mittarissa, eli elät tyyikäästi.

        mutta muuhun ei olekaan varaa, asut kerrostalokopissa ja ajat velka-autolla.

        Voin sanoa että' jos automaattisesti osaa kaikessa säästää ja valita järkevästi, kyllä niitä omaisuuksia tulee aivan valtavasti, jo 40v ikään mennessä.


      • Juzukka
        muta ei suurempaa kirjoitti:

        "Mutta jos asiassa pysytellään, niin mulle tämä on enemmänkin periaatteellinen harmi."

        Kuulutko heihin joka on aina varaa, kännykkään, kaikkeen joka maksaa alta kuukauden tilin.
        Olet ostanut jo moneen ketrtaan huonekalusikin ennen kuin 35v on mittarissa, eli elät tyyikäästi.

        mutta muuhun ei olekaan varaa, asut kerrostalokopissa ja ajat velka-autolla.

        Voin sanoa että' jos automaattisesti osaa kaikessa säästää ja valita järkevästi, kyllä niitä omaisuuksia tulee aivan valtavasti, jo 40v ikään mennessä.

        Siinä olet oikeassa, että varaa on aina kuukauden tilin verran. Velkaa ei ole, muutama tonni säästössä, auto 18 vuotta vanha ruostekasa (toimii kuitenkin), huonekalun ostin 3 vuotta sitten - lipasto 29 euroa - muut on vanhaa, osittain jopa antiikkista kalustoa, tyylikkäästi en elä.
        Periaatteellinen sen vuoksi, että tässä nyt pakkomyydään kalliimpaa korttia vaikka vanhan kortin ominaisuudetkin olisi riittäneet.


      • kun.
        Juzukka kirjoitti:

        Siinä olet oikeassa, että varaa on aina kuukauden tilin verran. Velkaa ei ole, muutama tonni säästössä, auto 18 vuotta vanha ruostekasa (toimii kuitenkin), huonekalun ostin 3 vuotta sitten - lipasto 29 euroa - muut on vanhaa, osittain jopa antiikkista kalustoa, tyylikkäästi en elä.
        Periaatteellinen sen vuoksi, että tässä nyt pakkomyydään kalliimpaa korttia vaikka vanhan kortin ominaisuudetkin olisi riittäneet.

        ilmaisia on runsaasti ja
        ilmaisia yhdistelmäkortteja s-visat ja k-plussa masterit yms.


    • pankit alkaa

      itse myöntämään Visa-kortit ja Luottokunta jää vaan homman tekniseksi toteuttajaksi, aikaisemminhan Sampopankillakin oli Luottokunnan kanssa niin että Luottokunta myönsi ja luototti asiakkaiden Visat mutta se malli muuttui tuossa Sampopankki-Danske fuusiossa niin että Sampopankki (vai mikähän se nyt oli) alkoi itse myöntä Visakortteja.

      Sama näköjään tapahtuu nyt myös Nordeassa.

      S-pankilla on alusta asti ollut niin että se myöntää ja luotottaa itse Visa-korttinsa eikä siihen ole Luottokunta ollut kuin korkeintaan juuri työkalujen tuottajana.

      No hälläpä väliä jos homma vaan toimii, niin mitä väliä kenen kortteja ne loppujen lopuksi ovatkaan.

      Mutta mietin että mikähän pankki on sitten seuraava joka alkaa itse myöntämään ja luotottamaan Visa-kortteja..

      • Visa-korteista

        Otetaan nyt tähän vähän faktaa.

        Sampopankki ei myönnä toimivia Visa-kortteja omissa nimissään:

        "K: Sain helmikuussa kirjeen, jossa kerrottiin, että minulle toimitetaan huhtikuun aikana uusi Visa-kortti. En ole vielä saanut uutta korttia. Toimiiko nykyinen korttini?
        V: Kyllä, voit käyttää nykyistä korttiasi normaalisti. Haluamme varmistaa, että uudet kortit toimivat kaikissa maksupäätteissä, joten olemme siirtäneet korttien uusimisen syksyyn. Saat nykyiseen korttiisi liittyvän asiakaspalvelun Luottokunnan asiakaspalvelusta (09) 696 4603 (ma-pe 8-20, la 9-16)."
        http://www.sampopankki.fi/fi-fi/Henkiloasiakkaat/Pages/visa_faq.aspx

        Sampopankki irtisanoi pääsiäsikatastrofinsa yhteydessä Luottokunnan myöntämien Visa-kortttien VbV-toiminteen. Kortit eivät toimi siis useimmissa suomalaisissa nettikaupoissa. Luottokunnan Sampopankin kautta tulleet Visat lakkaavat toimimasta vuoden lopussa joka tapauksessa Sampopankista ja Luottokunnasta saamani tiedon mukaan. Ja Sampopankin omia toimivia Visa-kortteja ei tiedotteen mukaan saa.

        Toimiiko S-Pankin Visa VbV:llä? Itselläni on alkukesästä pari karvasta kokemusta toimimattomuudesta, vaikka S-Pankki lupasi jo keväällä, että toimisivat.

        Nordea ei sivuillaan olevan tiedon mukaan salli Visa-korttiensa käyttöä netissä ilman VbV:tä. Siis ulkomaisissa nettiostoksissa ei saisi yleensä korttia käyttää. Luottokunta ei tuollaista ehtoa ole asettanut.


      • Lentoja varailin
        Visa-korteista kirjoitti:

        Otetaan nyt tähän vähän faktaa.

        Sampopankki ei myönnä toimivia Visa-kortteja omissa nimissään:

        "K: Sain helmikuussa kirjeen, jossa kerrottiin, että minulle toimitetaan huhtikuun aikana uusi Visa-kortti. En ole vielä saanut uutta korttia. Toimiiko nykyinen korttini?
        V: Kyllä, voit käyttää nykyistä korttiasi normaalisti. Haluamme varmistaa, että uudet kortit toimivat kaikissa maksupäätteissä, joten olemme siirtäneet korttien uusimisen syksyyn. Saat nykyiseen korttiisi liittyvän asiakaspalvelun Luottokunnan asiakaspalvelusta (09) 696 4603 (ma-pe 8-20, la 9-16)."
        http://www.sampopankki.fi/fi-fi/Henkiloasiakkaat/Pages/visa_faq.aspx

        Sampopankki irtisanoi pääsiäsikatastrofinsa yhteydessä Luottokunnan myöntämien Visa-kortttien VbV-toiminteen. Kortit eivät toimi siis useimmissa suomalaisissa nettikaupoissa. Luottokunnan Sampopankin kautta tulleet Visat lakkaavat toimimasta vuoden lopussa joka tapauksessa Sampopankista ja Luottokunnasta saamani tiedon mukaan. Ja Sampopankin omia toimivia Visa-kortteja ei tiedotteen mukaan saa.

        Toimiiko S-Pankin Visa VbV:llä? Itselläni on alkukesästä pari karvasta kokemusta toimimattomuudesta, vaikka S-Pankki lupasi jo keväällä, että toimisivat.

        Nordea ei sivuillaan olevan tiedon mukaan salli Visa-korttiensa käyttöä netissä ilman VbV:tä. Siis ulkomaisissa nettiostoksissa ei saisi yleensä korttia käyttää. Luottokunta ei tuollaista ehtoa ole asettanut.

        Varailin tuossa lentoja useamman tuhannen edestä, sekä autot tms. VbV toimi täysin moitteitta. S-Pankin debit/credit kortilla.

        Tämä tietysti voi taas kerran olla "kauppa" kohtaista, jos jossain on vanhentuneet korttipäätteen tiedot.

        Tosin silloin pitää tehdä valitus:
        http://www.luottokunta.fi/fi/media/tiedotteet/view/1207233746.html

        Ilmoitus ongelmasta sekä luottokunnalle, että kauppiaalle.


    • uskaltaako luottaa kauppoihin?

      No tuo vuosimaksujen korotus ja tuleva riippumattomuus käytetystä luotosta/rajoista kyllä ottaa päähän monia. Myös minua!

      Mutta mikä ja mistä sitten Visa kannattaa ottaa?
      Olen Nordean asiakas, kortin toimivuus kun on minulle se tärkein pointti.
      Joudun reissaamaan ulkomailla töittenkin takia ja S-pankin Visasta ja K-Plussa Masterista on IKÄVIÄ kokemuksia. Molemmat ovat olleet hankalia ja toiminta satunnaista ainakin Pohjois-Amerikassa. Keskellä yötä ei ole kivaa jäädä junasta tai bussista vain sen takia, että automaatti ei huoli korttia.
      Nordean korteilla ei tätä ongelmaa ole koskaan ollut, mutta kuka toisaalta haluaa maksaa pakollisesta maksukortista jotain 40-50 euroa vuodessa.

      Kenen kortti toimii ja mitkä on hinnat, missä on maksutonta?

      S-pankin Visa 2009 loppuun maksuton (entä sen jälkeen?) - mutta toimivuus ongelma.

      Stocmann Mastercard ilmainen - miten tämän kortin toimivuus?

      K-Plussa Visa - myös ongelmia

      Sampo-Danske - ei uskalla ainakaan tuolta ottaa mitään kortteja jatkuvien sotkujen takia

      Entä muut pankkiryhmät, pakko olla tili ja asiakkuus esim OP, Handelsbank, Ålandsbank vai voisiko sieltä saada pelkän kortin? Mitä maksaa?

    • Onko Nordean 1.3.2009 voimaan tuleva Visa-hinnasto jossakin julkisesti nähtävänä? Nordean verkkopankin korttiesittelyistä en sitä löytänyt. Siellä todetaan edelleen, että Visa-kortista peritään maksua Luottokunnan hinnaston mukaan.

      • Juzukka

        Ei ole hinnasto julkinen näköjään. Voihan se olla, että nykyisille visa-asiakkaillekin tuli vahingossa laskun liitteenä.


      • Ruotsissa asuva

        "Onko Nordean 1.3.2009 voimaan tuleva Visa-hinnasto jossakin julkisesti nähtävänä? Nordean verkkopankin korttiesittelyistä en sitä löytänyt. Siellä todetaan edelleen, että Visa-kortista peritään maksua Luottokunnan hinnaston mukaan."

        monelle suomalaiselle uskoa että se on Luttokunta joka määrää ja kyykyttää ja ottaa siitä vielä maksun asiakkailtaan ja pankeilta.

        Suomalaisilla jotka matkustavat ulkomaille on suurin oneglma koska suomalaiset kortit ei oikein toimi tyydyttävällä tavalla. Sitä paitsi on pakko olla luottokortti ja sittenkään ei oikein toimi, koska tuo pahuksen kiusankappale Luttokunta on siinä välissä aina häärimässä. Helpompi olisi jos tarvitsisi vain toimia pankin kanssa ja suoraan.

        Itselläni on Visan pankkikortti.Ruotsissa on melkein kaikilla pankkikortti. Se toimii aina ja kaikkialla jos vaan on rahaa tilillä. Rahaa saa ulos mistä automaatista tahaansa ja missä maassa vain. Ei koskan ongelmia, ei pankkikatkoja, ei Luottokuntaa. Ulkomaillakin se toimii aina moitteettomasti, on paljon kokemusta siitäkin. Sitä paitsi se tulee paljon halvemmaksi käyttää kuin luottokortti.

        Pian Suomeenkin on pakko tehdä kansainvälinen systeemi jolloin asiakkaat toimivat suoraan pankin kanssa, ilman välikäsiä.


    • aina on ilmaiset kortit

      Eikö tuossa nyt ole vähän liioittelua noissa maksuissa. Harva tuollaisia oikeasti joutuu maksamaan tai mikään muuttuu entisestään.

      Tarkoitan, että ihan tavallisella perheellä jossa edes toinen käy töissä on 99% varmasti yhteen laskettuna missä tahansa pankissa vähintään 30.000 euroa lainoja tai säästöjä tai näitä yhteensä. Sen jälkeen Nordeassa kortit on ilmaisia.

      Sinkuille ja nuorille tuon summan saavuttaminen voi olla jo vaikeaa? Mutta nuorisolle taitaa olla muita halvempia kortteja tai ottavat sitten ne ilmaiset vanhempien rinnakkaiskortit käyttöön.

      • Juzukka

        Tuolla luottokunnan nettisivuilla mainittiin luku 1,7 miljoonaa korttiasiakasta. En oikein jaksa uskoa, että enemmistöltä löytyy tuo 30 tonnin vakuus.
        Paljonkohan keskivertotalouden velka on tänä pänä? Jos asut vuokralla niin velkaa saattaisi olla autosta - mutta tuskin siitäkään noin paljoa.
        Meillä taitaa olla aivan erilainen käsitys "tavallisesta perheestä"?
        Lisäksi uuden hinnaston mukaan rinnakkaiskortitkin maksaa 24 ekua/vuosi/kortti.


      • ao5

        "tai ottavat sitten ne ilmaiset vanhempien rinnakkaiskortit käyttöön"

        ei oo Nordeassa rinnakkaiskortitkaan ilmaisia 2 € kk menee, vaikka kuinka tallettaisit alikorolla rahojasi.

        oletko nähnyt hinnaston ?


      • Juzukka
        Juzukka kirjoitti:

        Tuolla luottokunnan nettisivuilla mainittiin luku 1,7 miljoonaa korttiasiakasta. En oikein jaksa uskoa, että enemmistöltä löytyy tuo 30 tonnin vakuus.
        Paljonkohan keskivertotalouden velka on tänä pänä? Jos asut vuokralla niin velkaa saattaisi olla autosta - mutta tuskin siitäkään noin paljoa.
        Meillä taitaa olla aivan erilainen käsitys "tavallisesta perheestä"?
        Lisäksi uuden hinnaston mukaan rinnakkaiskortitkin maksaa 24 ekua/vuosi/kortti.

        Täytyy vähän korjailla lausuntoa. Tilastollisesti tuo 30 tonnia tosiaankin täyttyy ikäryhmässä 25-64v kun lasketaan talletukset, arvopaperit ja velat. Näin tilastokeskuksen tuorein taulukko vuodelta 2004:
        http://www.stat.fi/til/vtutk/2004/vtutk_2004_2006-05-09_tau_001.html


      • Ruotsissa asuva
        ao5 kirjoitti:

        "tai ottavat sitten ne ilmaiset vanhempien rinnakkaiskortit käyttöön"

        ei oo Nordeassa rinnakkaiskortitkaan ilmaisia 2 € kk menee, vaikka kuinka tallettaisit alikorolla rahojasi.

        oletko nähnyt hinnaston ?

        rinnakkaiskortit Nordeassa? En semmoisia varmaan ole Ruotsissa. Ei löydy nettisivuiltakaan.


      • jos osaa lukea

      • Ruotsissa asuva
        Ruotsissa asuva kirjoitti:

        rinnakkaiskortit Nordeassa? En semmoisia varmaan ole Ruotsissa. Ei löydy nettisivuiltakaan.

        Kuinka rinnakakiskortti voi olla sama kuin Visa pankkikortti? Sano se minulle. Jo nimitys rinnakkaiskortti sanoo jotain ihan muuta.. Pankikortti on melkien kaikilla ruotsalaisilla, noin 90%:lla. Se on se jota käytetään kaikkeen ja kaikkialla, jopa ulkomaillakin. Itsellänikin on vain pankkikortti. Muuta kun ei tavallinen ihminen tarvitsekkaan täällä maailmalla. Suomessa ei näköjään pankkikortilla ole juuri mitään virkaa.


      • Suomessa asuva
        Ruotsissa asuva kirjoitti:

        Kuinka rinnakakiskortti voi olla sama kuin Visa pankkikortti? Sano se minulle. Jo nimitys rinnakkaiskortti sanoo jotain ihan muuta.. Pankikortti on melkien kaikilla ruotsalaisilla, noin 90%:lla. Se on se jota käytetään kaikkeen ja kaikkialla, jopa ulkomaillakin. Itsellänikin on vain pankkikortti. Muuta kun ei tavallinen ihminen tarvitsekkaan täällä maailmalla. Suomessa ei näköjään pankkikortilla ole juuri mitään virkaa.

        Minulla on ollut parikymmentä vuotta suomalainen Visa-pankkikortti yhdistelmäkortti. Visa on Luottokunnan myöntämä. Hyvin on pärjännyt suuressakin maailmassa, myös Ruotsissa. :)

        Suomessakin, ehkä sinulle yllätyksenä, melkein kaikilla on pankkikortti, nykyisin usein Visa Electron tai uudempana tulokkaana Visa debit.

        Ketjussa puhutaan RUOTSALAISEN Nordea-pankin Visa-korttien hinnoittelusta. :) Nordean Visa-korteilla ei muuten saa tehdä nettiostoksia kuin VbV:tä käyttävissä paikoissa.


      • rinnakkaiskortti on todellakin
        Ruotsissa asuva kirjoitti:

        Kuinka rinnakakiskortti voi olla sama kuin Visa pankkikortti? Sano se minulle. Jo nimitys rinnakkaiskortti sanoo jotain ihan muuta.. Pankikortti on melkien kaikilla ruotsalaisilla, noin 90%:lla. Se on se jota käytetään kaikkeen ja kaikkialla, jopa ulkomaillakin. Itsellänikin on vain pankkikortti. Muuta kun ei tavallinen ihminen tarvitsekkaan täällä maailmalla. Suomessa ei näköjään pankkikortilla ole juuri mitään virkaa.

        Itse väitit ketjussa, että "Ruotsissa Nordealla ei olisi rinnakkaiskortteja".
        HAH HAHA HAA _ hyvän vitsin murjaisit :))

        Ymmärrätkö ja tiedätkö edes mitä käsite rinnakkaiskortti tarkoittaa?

        Jeps jeps, se on ihan sama minkä nimisellä kortilla makselet, mutta kannattaa muistaa ettei ne DEBIT kortit toimi aina muualla kun EU-alueella. Joten jos matkustat sen RUOTSALAISEN DEBIT-kortin kanssa (jonka pitäisi toimia mysö ulkomailla), se ei EHKÄ toimikkaan esim Usassa ja Kanadassa!

        ja Suomalaisena mulla on ollut ainakin 15v jo hyvin toimivat pankki- ja luottokortit Nordeasta. Ei ole ollut koskaan ongelmaa, eikä kortit maksa erikseen mitään kun on sentään vähän säästöjä ehtinyt kertyä.


      • AutoComment
        rinnakkaiskortti on todellakin kirjoitti:

        Itse väitit ketjussa, että "Ruotsissa Nordealla ei olisi rinnakkaiskortteja".
        HAH HAHA HAA _ hyvän vitsin murjaisit :))

        Ymmärrätkö ja tiedätkö edes mitä käsite rinnakkaiskortti tarkoittaa?

        Jeps jeps, se on ihan sama minkä nimisellä kortilla makselet, mutta kannattaa muistaa ettei ne DEBIT kortit toimi aina muualla kun EU-alueella. Joten jos matkustat sen RUOTSALAISEN DEBIT-kortin kanssa (jonka pitäisi toimia mysö ulkomailla), se ei EHKÄ toimikkaan esim Usassa ja Kanadassa!

        ja Suomalaisena mulla on ollut ainakin 15v jo hyvin toimivat pankki- ja luottokortit Nordeasta. Ei ole ollut koskaan ongelmaa, eikä kortit maksa erikseen mitään kun on sentään vähän säästöjä ehtinyt kertyä.

        :Jeps jeps, se on ihan sama minkä nimisellä kortilla
        :makselet, mutta kannattaa muistaa ettei ne DEBIT
        :kortit toimi aina muualla kun EU-alueella. Joten
        :jos matkustat sen RUOTSALAISEN DEBIT-kortin kanssa
        :(jonka pitäisi toimia mysö ulkomailla), se ei EHKÄ
        :toimikkaan esim Usassa ja Kanadassa!

        Kyllä nyt itse vitsin murjasit, jenkeissä on Visa &
        MasterCard DEBIT kortteja ollut iät ajat kuten
        muuallakin Euroopassa. Visa Electron kortti
        kehitettiin jo 1981, mutta vasta joskus vuonna 2000
        sillä saattoi suomessa ostaa jotain, ennen sitä
        se oli vain ATM kortti jolla ei olisi saanut
        ostaa mitään kaupoissa, siis suomaisten pankkien
        Visa Electroneilla.


        Jenkkilä MC Debit:
        http://www.mastercard.com/us/personal/en/aboutourcards/debit/index.html

        Jenkkilä Visa Debit (Markkinanimi Visa Check Card)
        http://usa.visa.com/personal/cards/debit/index.html

        Suomessa ollaan haluttu omanlainen suljettu Pankkikortti systeemi & kokeiltiin omaa Avant
        rahakorttiakin joka ylihinnoiteltuna "yllättäen"
        floppasi täysin. Oikeassa olet siinä että
        jenkkilässä ei EMV sirukortteja viellä ole mutta
        NFC maksukortteja kylläkin. Nykyinen finanssi
        tornado syö muutenkin pankkien rahat jenkeissä,
        joten EMV levitys ei tule alkamaan laajamittaisesti
        piakkoinkaan.


        Ongelmia kyllä tuottaa nyt suomalaisille kun vasta
        2007 julkaistiin nämä Visa Debit & MC Debit
        tuotteet sekä joiden julkaisija on Pankit itse eikä mikään Luottokunta on aika joka menee
        korttitietojen levittämiseen järjestelmiin ympäri
        maailman.

        S-Pankillakin on ulkomailla & Suomessa ollut
        alkuvaikeuksia omien korttiensa suhteen. Yllättäen
        Sampo Pankin MasterCard Debit on ulkomailla
        toiminut paremmin kuin suomessa. Edellinen johtuu
        että lepää DanskeCard Platformilla eikä metsäläisen
        pankin koivuisesta konesalissa.


      • Ruotsissa asuva
        rinnakkaiskortti on todellakin kirjoitti:

        Itse väitit ketjussa, että "Ruotsissa Nordealla ei olisi rinnakkaiskortteja".
        HAH HAHA HAA _ hyvän vitsin murjaisit :))

        Ymmärrätkö ja tiedätkö edes mitä käsite rinnakkaiskortti tarkoittaa?

        Jeps jeps, se on ihan sama minkä nimisellä kortilla makselet, mutta kannattaa muistaa ettei ne DEBIT kortit toimi aina muualla kun EU-alueella. Joten jos matkustat sen RUOTSALAISEN DEBIT-kortin kanssa (jonka pitäisi toimia mysö ulkomailla), se ei EHKÄ toimikkaan esim Usassa ja Kanadassa!

        ja Suomalaisena mulla on ollut ainakin 15v jo hyvin toimivat pankki- ja luottokortit Nordeasta. Ei ole ollut koskaan ongelmaa, eikä kortit maksa erikseen mitään kun on sentään vähän säästöjä ehtinyt kertyä.

        mikä on rinnakkaiskortti ja siihen ei kukaan osannut antaa minulle vastausta. Joku laittoi linkin Nordean pankkikortista jollaista ei ole lainkaan Suomen Nordealla, eikä varmaan muillakaan pankeilla Suomessa.

        Tuo kortti mitä Nordea nimittää pankkikortiksi sivuillaan ei ole sama kuin ruotsalainen Nordean pankkikortti, kaukana siitä. Ruotsalainen pankkikortti kelpaa aina kaikkialla maailmassa, sillä voi nostaa ihan mistä vaan rahaa, maksaa sillä ihan missä vaan ja siihen liittyy täysin ilmainen täysi matkavakuutus. Halvimmaksikin se tulee käyttäjälle. Se on sama kuin käteinen. Vuosimaksu on 216 kruunua (=20 euroa) ja kuukausimaksu 18 kruunua (= 1,67 euroa). Maksu tulee jos maksaa laskuja samalta tililtä johon korttikin on kytketty. Muuten sen kortin käyttö ei maksa mitään.

        http://www.nordea.se/Privat/Kort och betalningar/Kort/Bankkort Visa/776432.html

        Yritän nyt arvata että mikä sillä sanalla rinnakkaiskortti tarkoitetaan, ja kai sen sama kuin Visa Gold Ruotsissa, ei siis Nordean pankkikortti, kuten joku minulle tarjosi linkissään.

        Nordean kortit ovat erilaisia Suomessa kuin Ruotsissa. Tässä linkit niihin:

        http://www.nordea.se/Privat/Kort och betalningar/Kort/205684.html

        http://www.nordea.fi/Henkilöasiakkaat/Kortit ja maksut/Kortit/859992.html


      • AutoComment
        Ruotsissa asuva kirjoitti:

        mikä on rinnakkaiskortti ja siihen ei kukaan osannut antaa minulle vastausta. Joku laittoi linkin Nordean pankkikortista jollaista ei ole lainkaan Suomen Nordealla, eikä varmaan muillakaan pankeilla Suomessa.

        Tuo kortti mitä Nordea nimittää pankkikortiksi sivuillaan ei ole sama kuin ruotsalainen Nordean pankkikortti, kaukana siitä. Ruotsalainen pankkikortti kelpaa aina kaikkialla maailmassa, sillä voi nostaa ihan mistä vaan rahaa, maksaa sillä ihan missä vaan ja siihen liittyy täysin ilmainen täysi matkavakuutus. Halvimmaksikin se tulee käyttäjälle. Se on sama kuin käteinen. Vuosimaksu on 216 kruunua (=20 euroa) ja kuukausimaksu 18 kruunua (= 1,67 euroa). Maksu tulee jos maksaa laskuja samalta tililtä johon korttikin on kytketty. Muuten sen kortin käyttö ei maksa mitään.

        http://www.nordea.se/Privat/Kort och betalningar/Kort/Bankkort Visa/776432.html

        Yritän nyt arvata että mikä sillä sanalla rinnakkaiskortti tarkoitetaan, ja kai sen sama kuin Visa Gold Ruotsissa, ei siis Nordean pankkikortti, kuten joku minulle tarjosi linkissään.

        Nordean kortit ovat erilaisia Suomessa kuin Ruotsissa. Tässä linkit niihin:

        http://www.nordea.se/Privat/Kort och betalningar/Kort/205684.html

        http://www.nordea.fi/Henkilöasiakkaat/Kortit ja maksut/Kortit/859992.html

        :mikä on rinnakkaiskortti ja siihen ei kukaan
        :osannut antaa minulle vastausta. Joku laittoi
        :linkin Nordean pankkikortista jollaista ei ole
        :lainkaan Suomen Nordealla, eikä varmaan muillakaan
        :pankeilla Suomessa.

        Rinnakkaiskortti on samaan luottotiliin liitetty
        toinen kortti, kortilla on kuitenkin sen
        rinnakkaiskortin käyttäjän nimi. Sellaisen voi
        saada 15.v täyttänyt lapsikin joka saa luottokortin
        käyttöönsä. Näitä rinnakkaiskortteja voi sitten
        olla useita. Juontaa juurensa siihen että suomessa
        perinteisesti aitoja luottokortteja on myönetty
        kitsaasti, ja nyt Debit kortit on suuri uutuus.
        Haluttiin tarjota koko perheelle kortit vaikka
        luottokelpoisia pankin mielessä on vain yksi.


        Sinun "Ruotsalainen Pankkikorttisi" on joko Visa
        tai MasterCard järjestelmän Debit luokan kortteja
        jotka kelpaa missä brändin kortit kelpaa. Visa
        Electron kortteja suomessa maksamiseen alettiin
        tuoda vasta 2001, tämä nyt on suomalaisen
        Pankkikortin korvaaja yhdessä Debit korttien
        kanssa. Maestro korttikin varmaan ilmestyy
        suomessa viellä jonkun pankin valikoimiin.


        Turha mainitakkaan että nämä maailman korteilla on
        tavattoman huono toimivuus suomessa, bensa
        automaatit sekä VR:n lippuautomaatit jotka hyväksyy
        vain suomalaisen pankin Visa & MasterCard kortit
        vaikka pitäisi hyväksyä kaikki... Kaupoissa toimivuus yleensä parempi.


      • ajasta jäljessä
        AutoComment kirjoitti:

        :mikä on rinnakkaiskortti ja siihen ei kukaan
        :osannut antaa minulle vastausta. Joku laittoi
        :linkin Nordean pankkikortista jollaista ei ole
        :lainkaan Suomen Nordealla, eikä varmaan muillakaan
        :pankeilla Suomessa.

        Rinnakkaiskortti on samaan luottotiliin liitetty
        toinen kortti, kortilla on kuitenkin sen
        rinnakkaiskortin käyttäjän nimi. Sellaisen voi
        saada 15.v täyttänyt lapsikin joka saa luottokortin
        käyttöönsä. Näitä rinnakkaiskortteja voi sitten
        olla useita. Juontaa juurensa siihen että suomessa
        perinteisesti aitoja luottokortteja on myönetty
        kitsaasti, ja nyt Debit kortit on suuri uutuus.
        Haluttiin tarjota koko perheelle kortit vaikka
        luottokelpoisia pankin mielessä on vain yksi.


        Sinun "Ruotsalainen Pankkikorttisi" on joko Visa
        tai MasterCard järjestelmän Debit luokan kortteja
        jotka kelpaa missä brändin kortit kelpaa. Visa
        Electron kortteja suomessa maksamiseen alettiin
        tuoda vasta 2001, tämä nyt on suomalaisen
        Pankkikortin korvaaja yhdessä Debit korttien
        kanssa. Maestro korttikin varmaan ilmestyy
        suomessa viellä jonkun pankin valikoimiin.


        Turha mainitakkaan että nämä maailman korteilla on
        tavattoman huono toimivuus suomessa, bensa
        automaatit sekä VR:n lippuautomaatit jotka hyväksyy
        vain suomalaisen pankin Visa & MasterCard kortit
        vaikka pitäisi hyväksyä kaikki... Kaupoissa toimivuus yleensä parempi.

        Toki se ettei Veikkauksen pelejä voi maksaa luottokortilla, on jotenkin ymmärrettävää, ei haluta rahoittaa mahdollista peliriippuvuutta.

        Mutta se on mielestäni kyllä ajastaan jälkeen jättäytymistä jos ei postissa kelpaa Visa, eikä VR:lläkään toimi pankkikorteista muut kuin se vanhan aikainen suomalainen pankkikortti ja VE ja VD eivät VR:lle kelpaa.

        Tarttis tehrä jotain niinkuin manu sanoisi...kyllä on pahasti vialla jos valtio tahallaan pitäytyy menneessä ajassa.

        Eivät vissiin ole valtion firmoissakaan kuulleet siitä että tulee SEPA (tai sehän on jo täällä) ja vanhan malliset kansalliset pankkikortit jää pois kokonaan ja ne korvataan Visa Electronilla ja Visa Debitillä (sekä Mastercard Debitillä ja Maestrolla)..

        Ja kauppiaille sanon sellasia terveisiä että mars kipin kapin tekemään jonkinlainen soppari luottokunnan kanssa jotta kortit kelpaa ja myös päivittämään sitten korttipäätteet! On kaupalle huono juttu jos asiakkaita jää pois kun kortit ei kelpaa tai ne ei toimi päivittämättä jääneen korttipäätteen takia, minä ainakin välttäisin sellasta kauppaa jossa ei Visa Electron tai Visa Debit toimi tai ei kelpaa.

        Kun kauppiaille on nykyään edullisempiakin soppareita olemassa!


      • euoma
        Ruotsissa asuva kirjoitti:

        rinnakkaiskortit Nordeassa? En semmoisia varmaan ole Ruotsissa. Ei löydy nettisivuiltakaan.

        http://www.nordea.fi/Henkil%C3%B6asiakkaat/Kortit ja maksut/Kortit/Hinnat/860252.html

        kun suomea osaat,
        maksu on olut 2 % luoton määrästä jonka perii Luottokunta, ei Nordea

        Rinnakkaiskortit ilmaisia, meilläkin on ollut valkoiseksi hiottuja ainoastaan siru ja magneettijuova näkyvissä
        ja tussilla kirjoitettu että "saa antaa vain henkilötodistusta vastaan",

        tietysti niillä on saanut jos on PIN koodin tietänyt, ovat olleet turvana autoissa ja aina matkoilla yms.

        Nyt "pakettimme" maksaisi yli 120 € vuosi.
        lopetin jo.


      • Juzukka
        euoma kirjoitti:

        http://www.nordea.fi/Henkil%C3%B6asiakkaat/Kortit ja maksut/Kortit/Hinnat/860252.html

        kun suomea osaat,
        maksu on olut 2 % luoton määrästä jonka perii Luottokunta, ei Nordea

        Rinnakkaiskortit ilmaisia, meilläkin on ollut valkoiseksi hiottuja ainoastaan siru ja magneettijuova näkyvissä
        ja tussilla kirjoitettu että "saa antaa vain henkilötodistusta vastaan",

        tietysti niillä on saanut jos on PIN koodin tietänyt, ovat olleet turvana autoissa ja aina matkoilla yms.

        Nyt "pakettimme" maksaisi yli 120 € vuosi.
        lopetin jo.

        Pistin mailia Luottokuntaan ja kyselin tuosta "kattavasta yhteistyöstä" Nordean kanssa ja siitä seuraavista vuosimaksumuutoksista. Luottokunnasta posti oli käännetty Nordeaan, josta korteista vastaava tuotepäällikkö vastaili ympäripyöreitä:

        "Nordea Visa -luottokorttiuudistuksen yhteydessä kortin maksut ja palkkiot muuttuvat. Muutoksen taustalla on Nordean halu tarjoata jatkossa Visa-kortinhaltijoilleen entistä enemmän lisäpalveluja. Korttinne sisältää esimerkiksi teille maksuttomat Internet Ostoturva- ja Kodinturva - vakuutukset. Jatkossa saatte myös valita, haluatteko korttinne vuosimaksullisena kuten nykyään, tai vaihtoehtoisesti kuukausimaksullisena, jolloin maksu jakautuu 12 erään. Maksu ei myöskään enää maaliskuun jälkeen ole sidoksissa nykyiseen käyttörajaanne. Myös laskun eräpäivän voitte jatkossa valita teille parhaiten sopivaksi."

        Lisäksi mainittiin siitä, että jos olet "kultalusikka"-asiakas niin kortit on maksuttomia.

        Ja lopuksi vielä tietenkin sanottiin:

        "Työskentelemme tuoteyksikössämme kehittääksemme korttituotteita ja niihin liittyviä lisäpalveluja asiakkaiden tarpeita vastaaviksi. Tavoitteenamme on tarjota asiakkaillemme toimivia ja turvallisia maksuvälineitä ja sitä kautta mahdollisimman positiivisia käyttökokemuksia."

        Elikkä jatkossa minulla on hieno ja turvallinen kortti ja maksan siitä 2,5 kertaa nykyistä enemmän.


      • AutoComment
        ajasta jäljessä kirjoitti:

        Toki se ettei Veikkauksen pelejä voi maksaa luottokortilla, on jotenkin ymmärrettävää, ei haluta rahoittaa mahdollista peliriippuvuutta.

        Mutta se on mielestäni kyllä ajastaan jälkeen jättäytymistä jos ei postissa kelpaa Visa, eikä VR:lläkään toimi pankkikorteista muut kuin se vanhan aikainen suomalainen pankkikortti ja VE ja VD eivät VR:lle kelpaa.

        Tarttis tehrä jotain niinkuin manu sanoisi...kyllä on pahasti vialla jos valtio tahallaan pitäytyy menneessä ajassa.

        Eivät vissiin ole valtion firmoissakaan kuulleet siitä että tulee SEPA (tai sehän on jo täällä) ja vanhan malliset kansalliset pankkikortit jää pois kokonaan ja ne korvataan Visa Electronilla ja Visa Debitillä (sekä Mastercard Debitillä ja Maestrolla)..

        Ja kauppiaille sanon sellasia terveisiä että mars kipin kapin tekemään jonkinlainen soppari luottokunnan kanssa jotta kortit kelpaa ja myös päivittämään sitten korttipäätteet! On kaupalle huono juttu jos asiakkaita jää pois kun kortit ei kelpaa tai ne ei toimi päivittämättä jääneen korttipäätteen takia, minä ainakin välttäisin sellasta kauppaa jossa ei Visa Electron tai Visa Debit toimi tai ei kelpaa.

        Kun kauppiaille on nykyään edullisempiakin soppareita olemassa!

        :Eivät vissiin ole valtion firmoissakaan kuulleet
        :siitä että tulee SEPA (tai sehän on jo täällä) ja
        :vanhan malliset kansalliset pankkikortit jää pois
        :kokonaan ja ne korvataan Visa Electronilla ja Visa
        :Debitillä (sekä Mastercard Debitillä ja
        :Maestrolla)..

        Totta valtiolla eletään edelleen jossain Kekkoslovakkian ajassa. Poliisille kelpaa
        lupamaksuihin ainoastaan käteinen sekä
        wanha suomalainen Pankkikortti. Luulisi
        että Lidl suuntaisesti edes Debit luokan kortit
        (Debit Visa Electron Maestro (On-Line Debit))
        saataisiin toimimaan jos Credit on liian kova
        On-Line pakkovarmennusten jälkeen. Selittää tätä
        jollain maksuasetuksella & tasa-arvolla, pitää
        saada juuri tietty summa eikä provissioita saa
        maksaa, toinen voi saada kortin edullisemmin kuin
        toinen..... Noh, 2010 voi ostaa Passin & muita Poliisin kortteja vain käteisellä kun Pankkikortit
        on kuopattu, sitten alkaa selvityskomitea
        valitsemaan systeemiä ja jo 2025 on korttimaksut
        taas käytössä.


      • tai netin kautta
        AutoComment kirjoitti:

        :mikä on rinnakkaiskortti ja siihen ei kukaan
        :osannut antaa minulle vastausta. Joku laittoi
        :linkin Nordean pankkikortista jollaista ei ole
        :lainkaan Suomen Nordealla, eikä varmaan muillakaan
        :pankeilla Suomessa.

        Rinnakkaiskortti on samaan luottotiliin liitetty
        toinen kortti, kortilla on kuitenkin sen
        rinnakkaiskortin käyttäjän nimi. Sellaisen voi
        saada 15.v täyttänyt lapsikin joka saa luottokortin
        käyttöönsä. Näitä rinnakkaiskortteja voi sitten
        olla useita. Juontaa juurensa siihen että suomessa
        perinteisesti aitoja luottokortteja on myönetty
        kitsaasti, ja nyt Debit kortit on suuri uutuus.
        Haluttiin tarjota koko perheelle kortit vaikka
        luottokelpoisia pankin mielessä on vain yksi.


        Sinun "Ruotsalainen Pankkikorttisi" on joko Visa
        tai MasterCard järjestelmän Debit luokan kortteja
        jotka kelpaa missä brändin kortit kelpaa. Visa
        Electron kortteja suomessa maksamiseen alettiin
        tuoda vasta 2001, tämä nyt on suomalaisen
        Pankkikortin korvaaja yhdessä Debit korttien
        kanssa. Maestro korttikin varmaan ilmestyy
        suomessa viellä jonkun pankin valikoimiin.


        Turha mainitakkaan että nämä maailman korteilla on
        tavattoman huono toimivuus suomessa, bensa
        automaatit sekä VR:n lippuautomaatit jotka hyväksyy
        vain suomalaisen pankin Visa & MasterCard kortit
        vaikka pitäisi hyväksyä kaikki... Kaupoissa toimivuus yleensä parempi.

        Kyse lienee niistä "junamaatti-lippuautomaateista". Näissä ei voi maksaa s-pankin visalla tai ulkomaisilla luottokorteilla. Ainakaan heinäkuussa automaatti sylkäisi S-pankin kortin ulos mutta Nordean kortti kelpasi kuten aina.

        Korjaisin tuota, että kyllä liput saa ulkolainenkin VR:n lippukassalta tai netistä luottokortilla. Junamaateissa tai bensa-asemilla ei kaikki ulkolaiset kortit käy, käteinen kyllä.

        Lidlin systeemit taas on ihan hanurista, mutta siellä lienee syynä myös haluttomuus osallistua yhtään mihinkään, edes yhmpäristön kannalta tärkeisiin lajittelu- ja pullonpalautusjärjestelmiin, korttipäätteistä puhumattakaan.

        Ongelmat on monet kun eri maiden järjestelmiä yhdistellään, toivottavasti jatkossa edes parin vuoden päästä on toimiva EU-alue ja kauppiaat uusineet taas kerran korttilaitteensa PIN-koodilukijoihin.

        Silti joistakin ongelmista huolimatta ei täällä Pohjolassa ole mitään todellisia pankki- tai korttiongelmia.
        Niitä kyllä senkin edestä riittää vaikka Briteissä ja Etelä-Euroopassa, joden koko pankkisysteemit on edelleen yhtä alkeellisia kun Pohjois-Amerikassakin. Meistä noin 10-15v jäljessä. Tämän sanon ihan kokemuksesta, vuosi töitten takia joutunut asumaan useassa maassa.


      • toinen samanlainen kortti
        Ruotsissa asuva kirjoitti:

        mikä on rinnakkaiskortti ja siihen ei kukaan osannut antaa minulle vastausta. Joku laittoi linkin Nordean pankkikortista jollaista ei ole lainkaan Suomen Nordealla, eikä varmaan muillakaan pankeilla Suomessa.

        Tuo kortti mitä Nordea nimittää pankkikortiksi sivuillaan ei ole sama kuin ruotsalainen Nordean pankkikortti, kaukana siitä. Ruotsalainen pankkikortti kelpaa aina kaikkialla maailmassa, sillä voi nostaa ihan mistä vaan rahaa, maksaa sillä ihan missä vaan ja siihen liittyy täysin ilmainen täysi matkavakuutus. Halvimmaksikin se tulee käyttäjälle. Se on sama kuin käteinen. Vuosimaksu on 216 kruunua (=20 euroa) ja kuukausimaksu 18 kruunua (= 1,67 euroa). Maksu tulee jos maksaa laskuja samalta tililtä johon korttikin on kytketty. Muuten sen kortin käyttö ei maksa mitään.

        http://www.nordea.se/Privat/Kort och betalningar/Kort/Bankkort Visa/776432.html

        Yritän nyt arvata että mikä sillä sanalla rinnakkaiskortti tarkoitetaan, ja kai sen sama kuin Visa Gold Ruotsissa, ei siis Nordean pankkikortti, kuten joku minulle tarjosi linkissään.

        Nordean kortit ovat erilaisia Suomessa kuin Ruotsissa. Tässä linkit niihin:

        http://www.nordea.se/Privat/Kort och betalningar/Kort/205684.html

        http://www.nordea.fi/Henkilöasiakkaat/Kortit ja maksut/Kortit/859992.html

        Kuullostat - anteeksi vaan - ehkä vanhan kansan ihmiseltä, jos et tiedä edes mikä on rinnakkaiskortti ja luulet, että pankkikortti (esim ruotsalainen debit-kortti josta puhut) on ainoa ja aina se edullisin maksutapa esim ulkomailla.

        Rinnakkaiskortilla tarkoitetaan saman kortin kopiota. Eli esim sinulla on se Nordean Debit-pankkikortti. Vaimollasi tai lapsillasi on samasta kortista kopio = rinnakkaiskortti. Laskut ja maksut menee yhdelle laskulle ja samalle tilille.


      • euoma
        Juzukka kirjoitti:

        Pistin mailia Luottokuntaan ja kyselin tuosta "kattavasta yhteistyöstä" Nordean kanssa ja siitä seuraavista vuosimaksumuutoksista. Luottokunnasta posti oli käännetty Nordeaan, josta korteista vastaava tuotepäällikkö vastaili ympäripyöreitä:

        "Nordea Visa -luottokorttiuudistuksen yhteydessä kortin maksut ja palkkiot muuttuvat. Muutoksen taustalla on Nordean halu tarjoata jatkossa Visa-kortinhaltijoilleen entistä enemmän lisäpalveluja. Korttinne sisältää esimerkiksi teille maksuttomat Internet Ostoturva- ja Kodinturva - vakuutukset. Jatkossa saatte myös valita, haluatteko korttinne vuosimaksullisena kuten nykyään, tai vaihtoehtoisesti kuukausimaksullisena, jolloin maksu jakautuu 12 erään. Maksu ei myöskään enää maaliskuun jälkeen ole sidoksissa nykyiseen käyttörajaanne. Myös laskun eräpäivän voitte jatkossa valita teille parhaiten sopivaksi."

        Lisäksi mainittiin siitä, että jos olet "kultalusikka"-asiakas niin kortit on maksuttomia.

        Ja lopuksi vielä tietenkin sanottiin:

        "Työskentelemme tuoteyksikössämme kehittääksemme korttituotteita ja niihin liittyviä lisäpalveluja asiakkaiden tarpeita vastaaviksi. Tavoitteenamme on tarjota asiakkaillemme toimivia ja turvallisia maksuvälineitä ja sitä kautta mahdollisimman positiivisia käyttökokemuksia."

        Elikkä jatkossa minulla on hieno ja turvallinen kortti ja maksan siitä 2,5 kertaa nykyistä enemmän.

        "Lisäksi mainittiin siitä, että jos olet "kultalusikka"-asiakas niin kortit on maksuttomia. "


        minun tiedotteessa oli että EI KORTIT, vaan pelkkä pääkortti on em. tapauksessa maksuton, muista, siis rinnakkaiskorteista on joka kappaleelta kuluja, 2 €/kk tai 24 € vuosi.

        Nuo turvat ovat olleet jo kauan, enkä ehtoja tarkemmin lukien olisi elämäni 60v aikana niistä korvauksia saanut, tuskin loppuelämänikää aikana.


      • Ruostissa asuva
        toinen samanlainen kortti kirjoitti:

        Kuullostat - anteeksi vaan - ehkä vanhan kansan ihmiseltä, jos et tiedä edes mikä on rinnakkaiskortti ja luulet, että pankkikortti (esim ruotsalainen debit-kortti josta puhut) on ainoa ja aina se edullisin maksutapa esim ulkomailla.

        Rinnakkaiskortilla tarkoitetaan saman kortin kopiota. Eli esim sinulla on se Nordean Debit-pankkikortti. Vaimollasi tai lapsillasi on samasta kortista kopio = rinnakkaiskortti. Laskut ja maksut menee yhdelle laskulle ja samalle tilille.

        "Kuullostat - anteeksi vaan - ehkä vanhan kansan ihmiseltä, jos et tiedä edes mikä on rinnakkaiskortti ja luulet, että pankkikortti (esim ruotsalainen debit-kortti josta puhut) on ainoa ja aina se edullisin maksutapa esim ulkomailla."

        En ole asunut 40 vuoteen Suomessa enkä osaa näitä erikoissanoja kuten "rinnakkaikortti" ja siksi kysyin että mitä sillä tarkoitetaan. Olen kuitenkin seurannut keskusteluja korteista jonkin aikaa enkä ole tuohon sanaan "rinnakkaiskortti" koskaan aikaisemmin törmännyt. En olisi edes unissani voinut kuvitella että tuonlaisiakin kortteja on olemassa. Hämmästyttää kovasti...

        Olen kirjoittanut muutaman viestin palstalla mutta en ole kertaakaan väittänyt että ruotsalainen debitkortti olisi ainoa ja edullisin kortti ulkomailla. Kirjoitat että pankkikkortti olisi sama kuin debitkortti mutta niin se ei ole lainkaan Ruotsissa, eikä muissakaan Euroopan maissa. Koko ajan olen puhunut PANKKIKORTISTA, ja kertonut että se on hyvä ja halvin tapa nostaa rahaa, maksaa kaupoissa, maksaa laskuja netissä, varata hotelli tai lento jne. Se on yhtä kuin käteinen.

        Olen huomannut että suomalaiset käyttävät sanaa luottokortti kaikista korteista ja nyt ymmärrän sen miksi, sillä näköjään ei Suomessa ole PANKKIKORTTIA joka toimisi kuten ruotsalainen tai eurooppalaiset pankkikortit toimivat. Ymmärrän kyllä ettei monikaan näytä ymmärtävän mitä olen kirjoittanut pankkikortista. Luin Nordea.fi:n sivuilta suomalaisesta pankkikortista ja sitä ei voi lainkaan verrata ruotsalaiseen pankkikorttiin. Ovat kaksi aivan eri asiaa.

        Suokaa anteeksi että kirjoitin sanan pankkikortti suurilla kirjaimilla. Tein sen siksi että on hyvä tehdä ero korttien nimikkeiden välillä. Ei millään pahalla ...


      • Ruotsissa asuva
        Juzukka kirjoitti:

        Pistin mailia Luottokuntaan ja kyselin tuosta "kattavasta yhteistyöstä" Nordean kanssa ja siitä seuraavista vuosimaksumuutoksista. Luottokunnasta posti oli käännetty Nordeaan, josta korteista vastaava tuotepäällikkö vastaili ympäripyöreitä:

        "Nordea Visa -luottokorttiuudistuksen yhteydessä kortin maksut ja palkkiot muuttuvat. Muutoksen taustalla on Nordean halu tarjoata jatkossa Visa-kortinhaltijoilleen entistä enemmän lisäpalveluja. Korttinne sisältää esimerkiksi teille maksuttomat Internet Ostoturva- ja Kodinturva - vakuutukset. Jatkossa saatte myös valita, haluatteko korttinne vuosimaksullisena kuten nykyään, tai vaihtoehtoisesti kuukausimaksullisena, jolloin maksu jakautuu 12 erään. Maksu ei myöskään enää maaliskuun jälkeen ole sidoksissa nykyiseen käyttörajaanne. Myös laskun eräpäivän voitte jatkossa valita teille parhaiten sopivaksi."

        Lisäksi mainittiin siitä, että jos olet "kultalusikka"-asiakas niin kortit on maksuttomia.

        Ja lopuksi vielä tietenkin sanottiin:

        "Työskentelemme tuoteyksikössämme kehittääksemme korttituotteita ja niihin liittyviä lisäpalveluja asiakkaiden tarpeita vastaaviksi. Tavoitteenamme on tarjota asiakkaillemme toimivia ja turvallisia maksuvälineitä ja sitä kautta mahdollisimman positiivisia käyttökokemuksia."

        Elikkä jatkossa minulla on hieno ja turvallinen kortti ja maksan siitä 2,5 kertaa nykyistä enemmän.

        Mielenkiitoista kuulla mitä vastasivat.

        Tässä taas vaan huomaa että on suuri ero Suomen Nordean ja Ruotsin Nordean välillä. Mistään "kultalusikasta" ei täällä puhuta mitään :).

        Toivotaan nyt ainakin että jatkossa tulee toimimaan vaikka tuleekin kalliimmaksi. Vaikuttaa kuin nuo vakuutukset jotka kaikille pakotetaan nostaa vuosi-tai kuukausimaksua. Kyllä ne osaa vetää omaan pussiin:).


      • asiasta
        Ruostissa asuva kirjoitti:

        "Kuullostat - anteeksi vaan - ehkä vanhan kansan ihmiseltä, jos et tiedä edes mikä on rinnakkaiskortti ja luulet, että pankkikortti (esim ruotsalainen debit-kortti josta puhut) on ainoa ja aina se edullisin maksutapa esim ulkomailla."

        En ole asunut 40 vuoteen Suomessa enkä osaa näitä erikoissanoja kuten "rinnakkaikortti" ja siksi kysyin että mitä sillä tarkoitetaan. Olen kuitenkin seurannut keskusteluja korteista jonkin aikaa enkä ole tuohon sanaan "rinnakkaiskortti" koskaan aikaisemmin törmännyt. En olisi edes unissani voinut kuvitella että tuonlaisiakin kortteja on olemassa. Hämmästyttää kovasti...

        Olen kirjoittanut muutaman viestin palstalla mutta en ole kertaakaan väittänyt että ruotsalainen debitkortti olisi ainoa ja edullisin kortti ulkomailla. Kirjoitat että pankkikkortti olisi sama kuin debitkortti mutta niin se ei ole lainkaan Ruotsissa, eikä muissakaan Euroopan maissa. Koko ajan olen puhunut PANKKIKORTISTA, ja kertonut että se on hyvä ja halvin tapa nostaa rahaa, maksaa kaupoissa, maksaa laskuja netissä, varata hotelli tai lento jne. Se on yhtä kuin käteinen.

        Olen huomannut että suomalaiset käyttävät sanaa luottokortti kaikista korteista ja nyt ymmärrän sen miksi, sillä näköjään ei Suomessa ole PANKKIKORTTIA joka toimisi kuten ruotsalainen tai eurooppalaiset pankkikortit toimivat. Ymmärrän kyllä ettei monikaan näytä ymmärtävän mitä olen kirjoittanut pankkikortista. Luin Nordea.fi:n sivuilta suomalaisesta pankkikortista ja sitä ei voi lainkaan verrata ruotsalaiseen pankkikorttiin. Ovat kaksi aivan eri asiaa.

        Suokaa anteeksi että kirjoitin sanan pankkikortti suurilla kirjaimilla. Tein sen siksi että on hyvä tehdä ero korttien nimikkeiden välillä. Ei millään pahalla ...

        Tuota ruotsaista pankkikorttiasi vastaavat kortit ovat Suomessa nimellä Visa Electron tai Visa debit. Tosin Nordealla ei vielä ole Visa debitiä. Kortit käyvät ulkomaillakin ja veloitus menee pankkitilitä varauksena eikä maksuajalla kuten luottokorteissa. Sinänsä luottokortti on mielestäni kätevin ratkaisu ulkomailla.


      • kaupassa ei kelpaa
        tai netin kautta kirjoitti:

        Kyse lienee niistä "junamaatti-lippuautomaateista". Näissä ei voi maksaa s-pankin visalla tai ulkomaisilla luottokorteilla. Ainakaan heinäkuussa automaatti sylkäisi S-pankin kortin ulos mutta Nordean kortti kelpasi kuten aina.

        Korjaisin tuota, että kyllä liput saa ulkolainenkin VR:n lippukassalta tai netistä luottokortilla. Junamaateissa tai bensa-asemilla ei kaikki ulkolaiset kortit käy, käteinen kyllä.

        Lidlin systeemit taas on ihan hanurista, mutta siellä lienee syynä myös haluttomuus osallistua yhtään mihinkään, edes yhmpäristön kannalta tärkeisiin lajittelu- ja pullonpalautusjärjestelmiin, korttipäätteistä puhumattakaan.

        Ongelmat on monet kun eri maiden järjestelmiä yhdistellään, toivottavasti jatkossa edes parin vuoden päästä on toimiva EU-alue ja kauppiaat uusineet taas kerran korttilaitteensa PIN-koodilukijoihin.

        Silti joistakin ongelmista huolimatta ei täällä Pohjolassa ole mitään todellisia pankki- tai korttiongelmia.
        Niitä kyllä senkin edestä riittää vaikka Briteissä ja Etelä-Euroopassa, joden koko pankkisysteemit on edelleen yhtä alkeellisia kun Pohjois-Amerikassakin. Meistä noin 10-15v jäljessä. Tämän sanon ihan kokemuksesta, vuosi töitten takia joutunut asumaan useassa maassa.

        niin ilmoitus vaan kyseiseen pankkiin, Luottokuntaan sekä kyseiseen kauppaan tai taholle joka omistaa koneen/automaatin ettei kortti toimi.

        Kyseessä on silloin se ettei kyseisiä laitteita ole päivitetty uusille korteille, S-pankin Visa kortit on täysin kelpoisia kortteja ja virallisia hyväksyttyjä maksuvälineitä ja jos jokin taho ei niitä huoli, niin silloin pitää tosiaan ottaa yhteyttä noihin kolmeen tahoon eli pankkiin, Luottokuntaan sekä tuohon paikkaan missä kortti ei kelvannut. Loppu riippuu sitten ihan siitä viitsiikö kyseinen kauppa/koneen omistava taho päivittää laitteitaan ja jos ei niin suositan ostamista jostain muualta!


      • myös Visa Debit
        asiasta kirjoitti:

        Tuota ruotsaista pankkikorttiasi vastaavat kortit ovat Suomessa nimellä Visa Electron tai Visa debit. Tosin Nordealla ei vielä ole Visa debitiä. Kortit käyvät ulkomaillakin ja veloitus menee pankkitilitä varauksena eikä maksuajalla kuten luottokorteissa. Sinänsä luottokortti on mielestäni kätevin ratkaisu ulkomailla.

        eli suositan menemään Nordea-pankin sivuille, siellä näkyy ihan selkeästi Visa Debit, myös vanhanaikainen pankkikortti on vielä näkyvissä mutta ei ne käytännössä sellaisia anna juuri kellekään (paitsi jos ottaa Visa silverin siihen kylkeen).

        http://www.nordea.fi/Henkilöasiakkaat/Kortit ja maksut/Kortit/859992.html

        Itselläni on kolmekin korttia Nordeasta: Visa Electron jota kannan aina mukanani, Visa Debit sekä Visa Silver (ja suomalaista pankkikorttia en olisi edes huolinutkaan tuohon Silverin kylkeen koska se suomalainen pankkikortti on kuolevaa luonnonvaraa).


      • Juzukka
        myös Visa Debit kirjoitti:

        eli suositan menemään Nordea-pankin sivuille, siellä näkyy ihan selkeästi Visa Debit, myös vanhanaikainen pankkikortti on vielä näkyvissä mutta ei ne käytännössä sellaisia anna juuri kellekään (paitsi jos ottaa Visa silverin siihen kylkeen).

        http://www.nordea.fi/Henkilöasiakkaat/Kortit ja maksut/Kortit/859992.html

        Itselläni on kolmekin korttia Nordeasta: Visa Electron jota kannan aina mukanani, Visa Debit sekä Visa Silver (ja suomalaista pankkikorttia en olisi edes huolinutkaan tuohon Silverin kylkeen koska se suomalainen pankkikortti on kuolevaa luonnonvaraa).

        Kyllä se ns. tavallinen pankkikorttiominaisuus on joskus ihan paikallaan. Kortillahan voi ostaa vaikka kaupan linjat jostain syystä takkuaisivatkin - esim. Lidlin päätteet tuntuivat olevan murroksessa vielä alkukesälläkin.
        Electronilla ei ostella mitään jos linjat on tukkeessa vaikka Jouluruuhkassa.


      • Ruotsissa asuva
        Juzukka kirjoitti:

        Kyllä se ns. tavallinen pankkikorttiominaisuus on joskus ihan paikallaan. Kortillahan voi ostaa vaikka kaupan linjat jostain syystä takkuaisivatkin - esim. Lidlin päätteet tuntuivat olevan murroksessa vielä alkukesälläkin.
        Electronilla ei ostella mitään jos linjat on tukkeessa vaikka Jouluruuhkassa.

        sivun netistä.

        http://www.laina-tieto.com/debit-kortti-nostaa-kuluttajahintoja/

        Selitys tuolle täytyy olla ettei luttokunta Suomessa anna pankeille lupaa ruotsalaista ja eurooppalaista pankkikorttia vastaavaa korttia jaella asiakkailleen. Luttokunta haluaa AINA olla se joka määrää kenelle kortit annetaan.

        Jos pankit saisivat luvan omin nimin antaa pankkikortteja jotka toimivat kuten eurooppalaiset pankkikortit niin luottokunann monopoli olisi vaarassa ja luttokunta ei saisi veloittaa korttienkäytöstä. Juuri tuo luottokunan sekaantumineen jokaiseen rahaliikkeeseen (kun korttia käytetään) tekee ongelmia kaupoissa, netissä ja automaateissa.


      • Ruotsissa asuva
        Ruotsissa asuva kirjoitti:

        sivun netistä.

        http://www.laina-tieto.com/debit-kortti-nostaa-kuluttajahintoja/

        Selitys tuolle täytyy olla ettei luttokunta Suomessa anna pankeille lupaa ruotsalaista ja eurooppalaista pankkikorttia vastaavaa korttia jaella asiakkailleen. Luttokunta haluaa AINA olla se joka määrää kenelle kortit annetaan.

        Jos pankit saisivat luvan omin nimin antaa pankkikortteja jotka toimivat kuten eurooppalaiset pankkikortit niin luottokunann monopoli olisi vaarassa ja luttokunta ei saisi veloittaa korttienkäytöstä. Juuri tuo luottokunan sekaantumineen jokaiseen rahaliikkeeseen (kun korttia käytetään) tekee ongelmia kaupoissa, netissä ja automaateissa.

        vielä tämäkin

        http://www.taloussanomat.fi/omatalous/2008/05/31/sitkealle-luottokortti-maksutta/200814468/139


      • AutoComment
        kaupassa ei kelpaa kirjoitti:

        niin ilmoitus vaan kyseiseen pankkiin, Luottokuntaan sekä kyseiseen kauppaan tai taholle joka omistaa koneen/automaatin ettei kortti toimi.

        Kyseessä on silloin se ettei kyseisiä laitteita ole päivitetty uusille korteille, S-pankin Visa kortit on täysin kelpoisia kortteja ja virallisia hyväksyttyjä maksuvälineitä ja jos jokin taho ei niitä huoli, niin silloin pitää tosiaan ottaa yhteyttä noihin kolmeen tahoon eli pankkiin, Luottokuntaan sekä tuohon paikkaan missä kortti ei kelvannut. Loppu riippuu sitten ihan siitä viitsiikö kyseinen kauppa/koneen omistava taho päivittää laitteitaan ja jos ei niin suositan ostamista jostain muualta!

        :Jos kone tai automaatti sylkee kortin tai
        :kaupassa ei kelpaa
        :niin ilmoitus vaan kyseiseen pankkiin,
        :Luottokuntaan sekä kyseiseen kauppaan tai taholle
        :joka omistaa koneen/automaatin ettei kortti toimi.
        :Kyseessä on silloin se ettei kyseisiä laitteita
        :ole päivitetty uusille korteille, S-pankin Visa
        :kortit on täysin kelpoisia kortteja ja virallisia
        :hyväksyttyjä maksuvälineitä ja jos jokin taho ei
        :niitä huoli, niin silloin pitää tosiaan ottaa
        :yhteyttä noihin kolmeen tahoon eli pankkiin,
        :Luottokuntaan sekä tuohon paikkaan missä kortti ei
        :kelvannut. Loppu riippuu sitten ihan siitä
        :viitsiikö kyseinen kauppa/koneen omistava taho
        :päivittää laitteitaan ja jos ei niin suositan
        :ostamista jostain muualta!


        Kysymys on monimutkainen & valitusta on Luottokunta
        & bensafirmojen asiakaspalvelut täynnä ulkomaisilta
        pankeilta tullutta valitusta. Bensa-automaatit
        pohjautuu suomessa antiikkisiin systeemeihin
        johon ei tunnu vaikuttavan vaikka front-end
        olisikin AutoPay / AutoCard termis kun
        taustajärjestelmä edelleen on kivikautinen.


        Pääasiallinen ongelma nyt on että bensafirmat
        pelkää tekevänsä tappiota kun joutuu maksamaan
        ulkomaisista korteissa kovat provikat
        (maksukannassa luokkaa 6% ulkopuoliset SEPA alueen
        ulkopuolinen korttikanta aineistosta, 94% SEPA
        aineistoa). Silti on kova itkun aihe uusia
        koko systeemi nyt vaan EMV kortteja syöväksi,
        nyt pankkien kanta on että EMV korttien tulee
        kelvata 2010 loppuun mennessä, hassuja USA / Canada
        alueen siruttomia kortteja ei tarvitse tukea
        kuten muutamaa hassua muuta julkaisualuetta joilla
        ei ole EMV kanta päällä. Eli tulevaisuudessa
        bensa mittari edelleen syö sirukortit sisuksiinsa
        mutta MG raitaa ei enää tulla lukemaan lainkaan.
        Pankkikortit tapetaan 2010 loppuun mennessä,
        Visa Electron, Maestro tai Debit luokan kortit
        korvaa Pankkikortin. Automaateilla tulee olla
        realiaikainen varmenneyhteys VisaNet/MasterCard
        Network järjestelmiin tulevaisuudessa vaikka sitten
        Rahaxin tai muun välittäjän kautta. Sama koskee
        myös Amex Network & DinersClub network jos tukee
        korttia.

        SYY: nämä automaatit
        osaa jo muutakin kuin Suomea & Ruotsia, EU
        alueen yleisimmät kielet tuettuna. Lisäksi
        Luottokunta tehnyt omituisen sopimuksen '80 luvulla
        johon bensafirmat vetoaa.



        PCI standardi tappaa tämän sopimuksen 2010
        mennessä, koska sirut on ainoa vaihtoehto.
        Pankit lopettaa MG raidan 2015 mennessä
        SEPA alueelta, jos North America ei ole
        valmis, ei voi mitään. Pistoituskin poistuu
        korteilta cyclien mukaan 2012 mennessä. Kortit
        tulee olemaan "Electronic use only". Samassa
        vaiheessa tulee poistumaan käyttäjälle
        näkyvä kortin numero, kortin käyttö
        on vastaisuudessa cerificaatteja & virtuaalisia kortteja certificaatein.



        VR:

        VR:n ongelma on valtion yhtiömäisyys sekä
        kova pakkoruotsitus, vaikka automaatit
        on tarroitettu englanniksi niin ohjelmistosta
        puuttuu tuki Englanti / Saksa / Ranska
        toiminnallisuuksille. Lisenssi syissä
        ja rahan säästön takia ei ole mainittuja kieliä
        tuettu. Tulevat ehkä lisäämään Venäjän tuen
        tulevaan softaansa, jos menee poliitikoissa
        koostuvalta komitealta läpi, venäläisiä muutenkin
        jo suomessa tuomassa rahaa. Uusi softa tulee
        tukemaan alkuvalikosta asti SEPA alueen Venäjän
        kieltä.

        Ongelma kortit toimii VR asemilla ja Konductöörin
        myyntilaitteessa jo nyt. Uusivat Konductöörien
        myyntilaitteita nyt uutta YTV korttia varten
        sekä EMV korteille sopiviksi uudet laitteet
        käyttöön 2008 - 2009. Juniin ei tule
        näillä näkymis varmoja On_line yhteyksiä joten
        On-Line Debit (VE Maestro) ei tule junissa
        toimimaan vastaisuudessakaan.



        VR uusii automaattinsa 2010 loppuun mennessä
        vain sirukortteja lukeviksi. Jos USA / Canda
        alueen kortit on siruttomia niiden käyttökelpoisuus
        SEPA alueella romahtaa koska PIN kirjauksesta tulee
        välttämättömyys jota ei voi ohittaa. MG korteilla
        voi vastaisuudessa ostaa ainoastaan kaupoissa.


        MGPIN=VISAPVV & co = järjestelmä ajetaan alas
        2015 loppuun mennessä kun MG raidat poistuu
        korteilta. Vain EMV & EMV NFC kortteja
        vastaisuudessa ei MG juovia.


      • AutoComment
        Ruotsissa asuva kirjoitti:

        sivun netistä.

        http://www.laina-tieto.com/debit-kortti-nostaa-kuluttajahintoja/

        Selitys tuolle täytyy olla ettei luttokunta Suomessa anna pankeille lupaa ruotsalaista ja eurooppalaista pankkikorttia vastaavaa korttia jaella asiakkailleen. Luttokunta haluaa AINA olla se joka määrää kenelle kortit annetaan.

        Jos pankit saisivat luvan omin nimin antaa pankkikortteja jotka toimivat kuten eurooppalaiset pankkikortit niin luottokunann monopoli olisi vaarassa ja luttokunta ei saisi veloittaa korttienkäytöstä. Juuri tuo luottokunan sekaantumineen jokaiseen rahaliikkeeseen (kun korttia käytetään) tekee ongelmia kaupoissa, netissä ja automaateissa.

        :Selitys tuolle täytyy olla ettei luttokunta
        :Suomessa anna pankeille lupaa ruotsalaista ja
        :eurooppalaista pankkikorttia vastaavaa korttia
        :jaella asiakkailleen. Luttokunta haluaa AINA olla
        :se joka määrää kenelle kortit annetaan.
        :Jos pankit saisivat luvan omin nimin antaa
        :pankkikortteja jotka toimivat kuten eurooppalaiset
        :pankkikortit niin luottokunann monopoli olisi
        :vaarassa ja luttokunta ei saisi veloittaa
        :korttienkäytöstä. Juuri tuo luottokunan
        :sekaantumineen jokaiseen rahaliikkeeseen (kun
        :korttia käytetään) tekee ongelmia kaupoissa,
        :netissä ja automaateissa.

        Tämä Luottokunta keskeisyys perustuu siihen että
        aiemmin piti olla joku vastaamassa VisaNet
        & MasterCard network uteluihin muuloinkin kuin suomen 'pankkiaikaan'. Pankit jakoivat ongelman
        tekemällä "Luottokokortti" sopimukset Luottokunnan kautta. Tosin suomalaiset Visat oikeasti oli maksuaikakortteja ja "Luottokortti" nimi oli
        kansan suussa. Suomen Pankki hillitsi & moralisoi
        velalla elämissä joten maksuaikakortti oli vastaus.

        Tähän edelliseen pohjautuu osin American Expressin suomen korttien maksuaikaisuus. Suomeen tulee Amex Credit 2010 mennessä jos nyt haluaa niitä tänne
        lainkaan.

        Nyt pankit ostaa Luottokunnalta palveluja
        kortteihin liittyen mutta luotottajana
        & lainan myöntäjänä on pankit itse. Luottokunnan
        tunnetuin palvelu on Varmennus, jota Amex
        käyttää suomessa, mutta myös erilaiset EMV
        palvelut on tunnettuja.


        Sampo Pankki, OsuusPankki, Nordea ovat kaikki
        jo julkaisseet Debit tuotteensa. Näitä siis
        on MasterCard Debit (Sampo, nimittää sitä MasterCard Pankkikortiksi), Visa Electron sekä
        Visa Debit.


      • kylläkin kotimaisia
        AutoComment kirjoitti:

        :Jos kone tai automaatti sylkee kortin tai
        :kaupassa ei kelpaa
        :niin ilmoitus vaan kyseiseen pankkiin,
        :Luottokuntaan sekä kyseiseen kauppaan tai taholle
        :joka omistaa koneen/automaatin ettei kortti toimi.
        :Kyseessä on silloin se ettei kyseisiä laitteita
        :ole päivitetty uusille korteille, S-pankin Visa
        :kortit on täysin kelpoisia kortteja ja virallisia
        :hyväksyttyjä maksuvälineitä ja jos jokin taho ei
        :niitä huoli, niin silloin pitää tosiaan ottaa
        :yhteyttä noihin kolmeen tahoon eli pankkiin,
        :Luottokuntaan sekä tuohon paikkaan missä kortti ei
        :kelvannut. Loppu riippuu sitten ihan siitä
        :viitsiikö kyseinen kauppa/koneen omistava taho
        :päivittää laitteitaan ja jos ei niin suositan
        :ostamista jostain muualta!


        Kysymys on monimutkainen & valitusta on Luottokunta
        & bensafirmojen asiakaspalvelut täynnä ulkomaisilta
        pankeilta tullutta valitusta. Bensa-automaatit
        pohjautuu suomessa antiikkisiin systeemeihin
        johon ei tunnu vaikuttavan vaikka front-end
        olisikin AutoPay / AutoCard termis kun
        taustajärjestelmä edelleen on kivikautinen.


        Pääasiallinen ongelma nyt on että bensafirmat
        pelkää tekevänsä tappiota kun joutuu maksamaan
        ulkomaisista korteissa kovat provikat
        (maksukannassa luokkaa 6% ulkopuoliset SEPA alueen
        ulkopuolinen korttikanta aineistosta, 94% SEPA
        aineistoa). Silti on kova itkun aihe uusia
        koko systeemi nyt vaan EMV kortteja syöväksi,
        nyt pankkien kanta on että EMV korttien tulee
        kelvata 2010 loppuun mennessä, hassuja USA / Canada
        alueen siruttomia kortteja ei tarvitse tukea
        kuten muutamaa hassua muuta julkaisualuetta joilla
        ei ole EMV kanta päällä. Eli tulevaisuudessa
        bensa mittari edelleen syö sirukortit sisuksiinsa
        mutta MG raitaa ei enää tulla lukemaan lainkaan.
        Pankkikortit tapetaan 2010 loppuun mennessä,
        Visa Electron, Maestro tai Debit luokan kortit
        korvaa Pankkikortin. Automaateilla tulee olla
        realiaikainen varmenneyhteys VisaNet/MasterCard
        Network järjestelmiin tulevaisuudessa vaikka sitten
        Rahaxin tai muun välittäjän kautta. Sama koskee
        myös Amex Network & DinersClub network jos tukee
        korttia.

        SYY: nämä automaatit
        osaa jo muutakin kuin Suomea & Ruotsia, EU
        alueen yleisimmät kielet tuettuna. Lisäksi
        Luottokunta tehnyt omituisen sopimuksen '80 luvulla
        johon bensafirmat vetoaa.



        PCI standardi tappaa tämän sopimuksen 2010
        mennessä, koska sirut on ainoa vaihtoehto.
        Pankit lopettaa MG raidan 2015 mennessä
        SEPA alueelta, jos North America ei ole
        valmis, ei voi mitään. Pistoituskin poistuu
        korteilta cyclien mukaan 2012 mennessä. Kortit
        tulee olemaan "Electronic use only". Samassa
        vaiheessa tulee poistumaan käyttäjälle
        näkyvä kortin numero, kortin käyttö
        on vastaisuudessa cerificaatteja & virtuaalisia kortteja certificaatein.



        VR:

        VR:n ongelma on valtion yhtiömäisyys sekä
        kova pakkoruotsitus, vaikka automaatit
        on tarroitettu englanniksi niin ohjelmistosta
        puuttuu tuki Englanti / Saksa / Ranska
        toiminnallisuuksille. Lisenssi syissä
        ja rahan säästön takia ei ole mainittuja kieliä
        tuettu. Tulevat ehkä lisäämään Venäjän tuen
        tulevaan softaansa, jos menee poliitikoissa
        koostuvalta komitealta läpi, venäläisiä muutenkin
        jo suomessa tuomassa rahaa. Uusi softa tulee
        tukemaan alkuvalikosta asti SEPA alueen Venäjän
        kieltä.

        Ongelma kortit toimii VR asemilla ja Konductöörin
        myyntilaitteessa jo nyt. Uusivat Konductöörien
        myyntilaitteita nyt uutta YTV korttia varten
        sekä EMV korteille sopiviksi uudet laitteet
        käyttöön 2008 - 2009. Juniin ei tule
        näillä näkymis varmoja On_line yhteyksiä joten
        On-Line Debit (VE Maestro) ei tule junissa
        toimimaan vastaisuudessakaan.



        VR uusii automaattinsa 2010 loppuun mennessä
        vain sirukortteja lukeviksi. Jos USA / Canda
        alueen kortit on siruttomia niiden käyttökelpoisuus
        SEPA alueella romahtaa koska PIN kirjauksesta tulee
        välttämättömyys jota ei voi ohittaa. MG korteilla
        voi vastaisuudessa ostaa ainoastaan kaupoissa.


        MGPIN=VISAPVV & co = järjestelmä ajetaan alas
        2015 loppuun mennessä kun MG raidat poistuu
        korteilta. Vain EMV & EMV NFC kortteja
        vastaisuudessa ei MG juovia.

        Tuossa käsittelit etenkin ulkomaisten korttien ongelmia ja niiden toimivuutta mutta S-pankki on kyllä täysin kotimainen joten sen kortitkin on täysin kotimaisia! Eli niihin riittäisi kyllä se että viitsittäisiin softapäivittää ne maksupäätteet ja automaatit!


      • tuollainen!
        Juzukka kirjoitti:

        Kyllä se ns. tavallinen pankkikorttiominaisuus on joskus ihan paikallaan. Kortillahan voi ostaa vaikka kaupan linjat jostain syystä takkuaisivatkin - esim. Lidlin päätteet tuntuivat olevan murroksessa vielä alkukesälläkin.
        Electronilla ei ostella mitään jos linjat on tukkeessa vaikka Jouluruuhkassa.

        Visa Debit ja Visa Electron eivät ole täysin samanlaisia kortteja, Debit on offline kortti kuten suomalainen pankkikorttikin, Electron on sitten online kortti joka pitää varmentaa online-yhteydellä.

        Tosin itse en ole huomannut ongelmia myöskään Electronin kanssa.

        Ja suomalaisista pankeista Visa Debit (siis täysin pankkikorttia vastaava mutta laajemmilla käyttömahdollisuuksilla varustettu) löytyy ainakin Nordealta ja S-pankilta.


      • silläkin on
        AutoComment kirjoitti:

        :Selitys tuolle täytyy olla ettei luttokunta
        :Suomessa anna pankeille lupaa ruotsalaista ja
        :eurooppalaista pankkikorttia vastaavaa korttia
        :jaella asiakkailleen. Luttokunta haluaa AINA olla
        :se joka määrää kenelle kortit annetaan.
        :Jos pankit saisivat luvan omin nimin antaa
        :pankkikortteja jotka toimivat kuten eurooppalaiset
        :pankkikortit niin luottokunann monopoli olisi
        :vaarassa ja luttokunta ei saisi veloittaa
        :korttienkäytöstä. Juuri tuo luottokunan
        :sekaantumineen jokaiseen rahaliikkeeseen (kun
        :korttia käytetään) tekee ongelmia kaupoissa,
        :netissä ja automaateissa.

        Tämä Luottokunta keskeisyys perustuu siihen että
        aiemmin piti olla joku vastaamassa VisaNet
        & MasterCard network uteluihin muuloinkin kuin suomen 'pankkiaikaan'. Pankit jakoivat ongelman
        tekemällä "Luottokokortti" sopimukset Luottokunnan kautta. Tosin suomalaiset Visat oikeasti oli maksuaikakortteja ja "Luottokortti" nimi oli
        kansan suussa. Suomen Pankki hillitsi & moralisoi
        velalla elämissä joten maksuaikakortti oli vastaus.

        Tähän edelliseen pohjautuu osin American Expressin suomen korttien maksuaikaisuus. Suomeen tulee Amex Credit 2010 mennessä jos nyt haluaa niitä tänne
        lainkaan.

        Nyt pankit ostaa Luottokunnalta palveluja
        kortteihin liittyen mutta luotottajana
        & lainan myöntäjänä on pankit itse. Luottokunnan
        tunnetuin palvelu on Varmennus, jota Amex
        käyttää suomessa, mutta myös erilaiset EMV
        palvelut on tunnettuja.


        Sampo Pankki, OsuusPankki, Nordea ovat kaikki
        jo julkaisseet Debit tuotteensa. Näitä siis
        on MasterCard Debit (Sampo, nimittää sitä MasterCard Pankkikortiksi), Visa Electron sekä
        Visa Debit.

        oma pankkikorttia korvaava Debit-korttinsa.


      • AutoComment
        kylläkin kotimaisia kirjoitti:

        Tuossa käsittelit etenkin ulkomaisten korttien ongelmia ja niiden toimivuutta mutta S-pankki on kyllä täysin kotimainen joten sen kortitkin on täysin kotimaisia! Eli niihin riittäisi kyllä se että viitsittäisiin softapäivittää ne maksupäätteet ja automaatit!

        :S-pankin kortit on
        :kylläkin kotimaisia. Tuossa käsittelit etenkin
        :ulkomaisten korttien ongelmia ja niiden :toimivuutta
        :mutta S-pankki on kyllä täysin kotimainen joten
        :sen
        :kortitkin on täysin kotimaisia! Eli niihin
        :riittäisi kyllä se että viitsittäisiin
        :softapäivittää ne maksupäätteet ja automaatit!

        Niinpä, S-Pankin kortit ovat jo SEPA kortteja.
        Mitään ongelmaa ei olisi jos voitaisiin ihan
        oikeasti toimia tavalla että kun automaatissa
        kerran on Visa, MasterCard, Maestro & Visa
        Electron peruskorttien logot, niin nämä kaikki
        mainitut kortit menisivät läpi. Ongelma nyt on
        että joku on päättänyt alkaa hölmöilemään
        hyväksymällä vain korttisarjan 4920 =(Luottokunta=
        Visa & Pankkikortti) esimerkiksi. Nyt on paljon
        muitakin korttijulkaisijoita sekä bensafirmat pitää
        ainoastaan suomalaisia asiakkainna ja muut ovat
        hylkiöitä joille ei myydä ettei vaan tule tappioo.


        Pankit on nyt päättäneet ajaa alas Pankkikortit
        vaikka Kilpailuvirasto kuvittelee että ne
        säilyisivät. Ihmiset haluaa kortin jolla tilata
        vaikka Amazonissa jotain, ei haluta luottokorttia
        tai sellaista ei voitaisi henkilölle edes myöntää.
        Pankit ovat myös siirtyneet ulkomaiseen
        omistukseen, korttisarjoja hallitaan Tanskassa tai
        ruotsissa, NYT HALUTAAN SAADA NE TOIMIVIKSI. Emme
        enään kerro mitään mitkä sarjat missäkin maassa on.
        Jos haluaa ajaa mainittuja kortteja pitää ne
        hyväksyä kaikki, tätä jo Visa & MasterCard
        ohjeetkin sanoo. Wanhat parrat jotka tälläisen hyväksyivät siirtyy jo täysillä eläkkeelle ja komento tulee Tanskassa vastedes. PCI Pakotus
        ajaa uusimaan laitteet tai suljemme Visa & MasterCard sopparit, myykööt vaan Pankkikortille sitten, tälläistä noottia jo Visa Europe &
        MasterCard International antanut tulla
        toteutukseen. World Elite kortit eivät pelanneet
        kun salkkumiehet yrittivät ostaa bensaa
        automaattiasemalla.



        Suomessa ei ole avointa lehdistöä mutta viimeaikoinna on korttiväärennöksiä tullut lisää, muualla jo EMV & Pin (Chip & PIN) ja vain tunnusluvulla kuittaus hyväksytty. Tämän takia siirymme sirukortteihin ja pitääksemme korttivalikoiman haluttuna uusi peruskortti on jo Visa Electron / Maestro, Pankkikortin korvaaja on MasterCard Debit tai Visa Debit.

        Olisi rasistista mainita mitkä tietyt ryhmät nyt käyttelee väärennettyjä kortteja (MG raidalla eri numero kuin pistoitus, voi olla täysin eri maa.....). Myös varastettuja kortteja käytetään suomessa nykyisin paljon, henkkareita ei tarkastella jne....


      • AutoComment
        tuollainen! kirjoitti:

        Visa Debit ja Visa Electron eivät ole täysin samanlaisia kortteja, Debit on offline kortti kuten suomalainen pankkikorttikin, Electron on sitten online kortti joka pitää varmentaa online-yhteydellä.

        Tosin itse en ole huomannut ongelmia myöskään Electronin kanssa.

        Ja suomalaisista pankeista Visa Debit (siis täysin pankkikorttia vastaava mutta laajemmilla käyttömahdollisuuksilla varustettu) löytyy ainakin Nordealta ja S-pankilta.

        :Visa Debit ja Visa Electron eivät ole täysin
        :samanlaisia kortteja, Debit on offline kortti
        kuten :suomalainen pankkikorttikin, Electron on
        sitten :online kortti joka pitää varmentaa
        :online-yhteydellä.
        :Tosin itse en ole huomannut ongelmia myöskään
        :Electronin kanssa.
        :Ja suomalaisista pankeista Visa Debit (siis täysin
        :pankkikorttia vastaava mutta laajemmilla
        :käyttömahdollisuuksilla varustettu) löytyy ainakin
        :Nordealta ja S-pankilta.


        Korttiongelmat kohdistuu ulkomaisiin & suomalaisiin
        jolla ulkomainen kortti. Suomalaiset kortit pelaa
        lähes varmasti. Nyt joko hyväksyvät kaikki
        brändisopimuksen kortit mukisematta & käyttävät EMV
        sirua tai saavat tyytyä hyväksymään käteisen
        sekä MG juovallisen Pankkikortin. Lähtölaskenta
        alkanut kun MC & VISA Europe antoi punaista.

        PCI pakotus tuo tämän hyvin pian että käytä
        EMV sirua tai olet ULKONA. Tuo sisältää
        palomuuria, VPN & cryptografiaa joka päivittää
        '80 lukuisen järjestelmän täysin.


      • Ruotsissa asuva
        AutoComment kirjoitti:

        :Visa Debit ja Visa Electron eivät ole täysin
        :samanlaisia kortteja, Debit on offline kortti
        kuten :suomalainen pankkikorttikin, Electron on
        sitten :online kortti joka pitää varmentaa
        :online-yhteydellä.
        :Tosin itse en ole huomannut ongelmia myöskään
        :Electronin kanssa.
        :Ja suomalaisista pankeista Visa Debit (siis täysin
        :pankkikorttia vastaava mutta laajemmilla
        :käyttömahdollisuuksilla varustettu) löytyy ainakin
        :Nordealta ja S-pankilta.


        Korttiongelmat kohdistuu ulkomaisiin & suomalaisiin
        jolla ulkomainen kortti. Suomalaiset kortit pelaa
        lähes varmasti. Nyt joko hyväksyvät kaikki
        brändisopimuksen kortit mukisematta & käyttävät EMV
        sirua tai saavat tyytyä hyväksymään käteisen
        sekä MG juovallisen Pankkikortin. Lähtölaskenta
        alkanut kun MC & VISA Europe antoi punaista.

        PCI pakotus tuo tämän hyvin pian että käytä
        EMV sirua tai olet ULKONA. Tuo sisältää
        palomuuria, VPN & cryptografiaa joka päivittää
        '80 lukuisen järjestelmän täysin.

        juuri tänään että niin kauan kuin sirukorteissa on magneettinauha jäljellä niin kauan ei sirukortit ole sen turvallsiempia kuin kotit joissa on pelkkä magneettinauha. Itsellänikin on kortissa niin siru kuin magneetinauha.

        Ohjelamssa sanottiin että magneettinauha on jätetty ruotsalaisiin korttteihin siksi että niillä voi nostaa rahaa myös eu:n ulkopuolella, maissa joissa ei ole vielä sirujärjestelmää ja niissä eu-maissa joissa ei vielä sirujärjestelmä ole kehitetty valmiksi.


      • Ruotsissa asuva
        AutoComment kirjoitti:

        :Selitys tuolle täytyy olla ettei luttokunta
        :Suomessa anna pankeille lupaa ruotsalaista ja
        :eurooppalaista pankkikorttia vastaavaa korttia
        :jaella asiakkailleen. Luttokunta haluaa AINA olla
        :se joka määrää kenelle kortit annetaan.
        :Jos pankit saisivat luvan omin nimin antaa
        :pankkikortteja jotka toimivat kuten eurooppalaiset
        :pankkikortit niin luottokunann monopoli olisi
        :vaarassa ja luttokunta ei saisi veloittaa
        :korttienkäytöstä. Juuri tuo luottokunan
        :sekaantumineen jokaiseen rahaliikkeeseen (kun
        :korttia käytetään) tekee ongelmia kaupoissa,
        :netissä ja automaateissa.

        Tämä Luottokunta keskeisyys perustuu siihen että
        aiemmin piti olla joku vastaamassa VisaNet
        & MasterCard network uteluihin muuloinkin kuin suomen 'pankkiaikaan'. Pankit jakoivat ongelman
        tekemällä "Luottokokortti" sopimukset Luottokunnan kautta. Tosin suomalaiset Visat oikeasti oli maksuaikakortteja ja "Luottokortti" nimi oli
        kansan suussa. Suomen Pankki hillitsi & moralisoi
        velalla elämissä joten maksuaikakortti oli vastaus.

        Tähän edelliseen pohjautuu osin American Expressin suomen korttien maksuaikaisuus. Suomeen tulee Amex Credit 2010 mennessä jos nyt haluaa niitä tänne
        lainkaan.

        Nyt pankit ostaa Luottokunnalta palveluja
        kortteihin liittyen mutta luotottajana
        & lainan myöntäjänä on pankit itse. Luottokunnan
        tunnetuin palvelu on Varmennus, jota Amex
        käyttää suomessa, mutta myös erilaiset EMV
        palvelut on tunnettuja.


        Sampo Pankki, OsuusPankki, Nordea ovat kaikki
        jo julkaisseet Debit tuotteensa. Näitä siis
        on MasterCard Debit (Sampo, nimittää sitä MasterCard Pankkikortiksi), Visa Electron sekä
        Visa Debit.

        "Tämä Luottokunta keskeisyys perustuu siihen että
        aiemmin piti olla joku vastaamassa VisaNet
        & MasterCard network uteluihin muuloinkin kuin suomen 'pankkiaikaan'."

        Kuinka sitten on mahdollista että muissa maissa ei tarvita Luottokuntaa tai vastaavaa päällepäsmäriä? Toimii aivan hyvin ilman Luttokuntaakin.


        "Pankit jakoivat ongelman
        tekemällä "Luottokokortti" sopimukset Luottokunnan kautta."

        Mitähän tuolla mahdat tarkoittaa. Voisitko selventää hieman.

        "Tosin suomalaiset Visat oikeasti oli maksuaikakortteja ja "Luottokortti" nimi oli
        kansan suussa."

        Hmmm... olivatko? olen huomannut tuon että Suomessa kansan suussa on kaikki kortit luottokortteja. Ruotissa käytetään selvenpää nimitystä ja oikeaa nimitystä, kontokort= tilikortti kun puhutaan kaikista korteista yleensä.

        "Suomen Pankki hillitsi & moralisoi
        velalla elämissä joten maksuaikakortti oli vastaus."

        Jaa niinkö. Kyllähän luottokortti on kallis ja epäkäytännöllinen kortti meille tavallisille pulliaisille.


        "Nyt pankit ostaa Luottokunnalta palveluja
        kortteihin liittyen mutta luotottajana
        & lainan myöntäjänä on pankit itse."

        Ei se nyt ole oikein noinkaan. Kun höylään luotokorttia kaupassa tai ostan netistä lennon tai vastaavaa niin sehän on kaupaan antamaa lainaa, ei pankin rahoista pois. Vain pankissa tehty laina on pankin rahoista pois.

        "Luottokunnan
        tunnetuin palvelu on Varmennus, jota Amex
        käyttää suomessa, mutta myös erilaiset EMV
        palvelut on tunnettuja."

        Tuosta en ymmärrä höykäsen pölähtävää. Kukaan ulkopuolinen joka ei ole töissä Luottokunnassa ei ymmärrä noita termejä ja lyhennyksiä.


      • AutoComment
        Ruotsissa asuva kirjoitti:

        "Tämä Luottokunta keskeisyys perustuu siihen että
        aiemmin piti olla joku vastaamassa VisaNet
        & MasterCard network uteluihin muuloinkin kuin suomen 'pankkiaikaan'."

        Kuinka sitten on mahdollista että muissa maissa ei tarvita Luottokuntaa tai vastaavaa päällepäsmäriä? Toimii aivan hyvin ilman Luttokuntaakin.


        "Pankit jakoivat ongelman
        tekemällä "Luottokokortti" sopimukset Luottokunnan kautta."

        Mitähän tuolla mahdat tarkoittaa. Voisitko selventää hieman.

        "Tosin suomalaiset Visat oikeasti oli maksuaikakortteja ja "Luottokortti" nimi oli
        kansan suussa."

        Hmmm... olivatko? olen huomannut tuon että Suomessa kansan suussa on kaikki kortit luottokortteja. Ruotissa käytetään selvenpää nimitystä ja oikeaa nimitystä, kontokort= tilikortti kun puhutaan kaikista korteista yleensä.

        "Suomen Pankki hillitsi & moralisoi
        velalla elämissä joten maksuaikakortti oli vastaus."

        Jaa niinkö. Kyllähän luottokortti on kallis ja epäkäytännöllinen kortti meille tavallisille pulliaisille.


        "Nyt pankit ostaa Luottokunnalta palveluja
        kortteihin liittyen mutta luotottajana
        & lainan myöntäjänä on pankit itse."

        Ei se nyt ole oikein noinkaan. Kun höylään luotokorttia kaupassa tai ostan netistä lennon tai vastaavaa niin sehän on kaupaan antamaa lainaa, ei pankin rahoista pois. Vain pankissa tehty laina on pankin rahoista pois.

        "Luottokunnan
        tunnetuin palvelu on Varmennus, jota Amex
        käyttää suomessa, mutta myös erilaiset EMV
        palvelut on tunnettuja."

        Tuosta en ymmärrä höykäsen pölähtävää. Kukaan ulkopuolinen joka ei ole töissä Luottokunnassa ei ymmärrä noita termejä ja lyhennyksiä.

        :"Tämä Luottokunta keskeisyys perustuu siihen että
        :aiemmin piti olla joku vastaamassa VisaNet
        :& MasterCard network uteluihin muuloinkin kuin
        :suomen 'pankkiaikaan'."
        :
        :Kuinka sitten on mahdollista että muissa maissa ei
        :tarvita Luottokuntaa tai vastaavaa päällepäsmäriä?
        :Toimii aivan hyvin ilman Luttokuntaakin.

        Selkeytetään sitten, '80 luvulla pankit oli auki
        virka-aikaan eikä muut kuin firmat asioineet
        sähköisesti pankkien kanssa, sitten tuli
        Mikropankit '80 luvun loppupuolella. Luottokortti
        käyttö perustui mankeliin sekä soiteltiin pankkiin
        varmennusrajoissa, maksupäätteitä ei ollut
        kuin harvoilla. Kieltolista oli hämärä vihkonen
        jota piti lukea ennen jokaisen slipin käsittelyä
        oliko numero salakirjoitettuna sinne...


        Tämä toimi erinomaisesti pikkuympyröissä mutta
        kun tuli kansainväliset kortit käyttöön OLI PAKKO
        toimia kuten lisenssisopimus edellytti.
        Kansainväliset tietoliikenneyhteydet oli kalliita
        70 & 80 luvuilla joten kustannustenjakamiseksi oli
        Luottokunta joka toteutti 24/7 toiminnallisen
        ympäristön kansainvälisiin pankkiverkkoihin.
        Tämä osaltaan oli myös syy miksi suosittiin
        "omaa Pankkikorttia" eikä tuotu Visa & MasterCard
        Debit tuotteita markkinoille, yllättävää on
        että Visa Electron oli maksukortti syntynyt jo
        1980, suomalaisessa järjestelmässä ei olisi
        toiminut lainkaan kun jokainen tapahtuma olisi pitänyt varmentaa....


        Suomessa pankit ovat halunneet yhteistyötä tehdä
        sekä kilpailua on katsottu kieroon. Muualla
        Pankit ostaneet Visa & MasterCard lisenssin sekä
        tehneet itse korttinsa. Muualla yhteydet
        VisaNet & MasterCard Networkkeihin meni pankkien
        kautta suomessa koko sotkun hoiti Luottokunta
        "tehokkaasti". Suomessa maksupäätteet omisti
        yrittäjä sekä joka päivittää niitä kun tarpeeksi
        moni kortti ei enään mene läpi. Muualla päätteet
        hoitaa pankki joka lataa uusimmat softat &
        parameterit vehkeiden muistiin, toimivuus
        jotain muuta kuin suomessa "Korttinne ei kelpaa meille", ulkomainen Visa kortti jota vuodelta
        2002 koskaan päivittämätön pääte ei hyväksy.....


        :"Tosin suomalaiset Visat oikeasti oli
        :maksuaikakortteja ja "Luottokortti" nimi oli
        :kansan suussa."
        :
        :Hmmm... olivatko? olen huomannut tuon että
        :Suomessa kansan suussa on kaikki kortit
        :luottokortteja. Ruotissa käytetään selvenpää
        :nimitystä ja oikeaa nimitystä, kontokort=
        :tilikortti kun puhutaan kaikista korteista
        yleensä.


        Taas olet täysin oikeassa, suomessa käsitteet
        hukassa. Kuvitellaan että maksuaika on luottoa,
        tavallaan onkin. Aidot Luottokortit tulivat tänne
        vasta 2000 luvulla, jossa oikeasti saat maksaa
        velkaasi X kuukautta kunhan nyt vähintään sen 5%
        vähintään lyhennät laskukutuskuukautta kohden
        kannassa. Toinen uutuus Debit kortit wanha juttu
        kaikkialla muualla paitsi suomessa jossa kauhia
        uutuus kun kortit ei taaskaan pelaa missään....



        :"Luottokunnan
        :tunnetuin palvelu on Varmennus, jota Amex
        :käyttää suomessa, mutta myös erilaiset EMV
        :palvelut on tunnettuja."
        :
        :Tuosta en ymmärrä höykäsen pölähtävää. Kukaan
        :ulkopuolinen joka ei ole töissä Luottokunnassa ei
        :ymmärrä noita termejä ja lyhennyksiä

        Tuolla tarkoitin että Luottokunta myy halukkaille
        kaikkea tuotteistamaansa Visa & MasterCard
        teknologiaa kuten kuinka teen Visa & MasterCard
        kortin, millainen EMV sirun tulee olla, siihen
        taustajärjestelmää. Vaikka Gemalto ja vaikka
        Giesecke & Devrient toki myös tarjoaa ratkaisujaan
        pankki IT:tä pitää myös olla. Halutestasi
        ostat koko kortti toteutuksen luottokunnassa
        ja oma front-end lähettää Luottokunnan systeemeille
        jauhettavaksi Visa / MasterCard lisenssimallin
        mukaan jauhettavaksi luottohakemukset.

        Kyllä luottokunta hoitaa suomen Amex varmennustoimintaa kun sopparin nappasivat Rahaxilta. Pitävät paikallista kantaa yllä
        sekä ohjaa kyselyitä Amex Networkkiin.

        Kyllä finanssifirmat tarjoaa laskentamallejakin
        kuka kelpaa kortinhaltijaksi, mikä on riski että
        X jättää laskunsa maksamatta.... Toki pankit voi
        olla tyyliin SubPrime päättää että
        X maan kansalaisuus on riittävä 800EUR/kk
        tuloilla saa 100 000 lainan välittömästi. Kyllä
        siellä jenkkipankeillakin oli näitä systeemejä
        confattu rahahanoiksi kaikille tahoille.


      • AutoComment
        Ruotsissa asuva kirjoitti:

        juuri tänään että niin kauan kuin sirukorteissa on magneettinauha jäljellä niin kauan ei sirukortit ole sen turvallsiempia kuin kotit joissa on pelkkä magneettinauha. Itsellänikin on kortissa niin siru kuin magneetinauha.

        Ohjelamssa sanottiin että magneettinauha on jätetty ruotsalaisiin korttteihin siksi että niillä voi nostaa rahaa myös eu:n ulkopuolella, maissa joissa ei ole vielä sirujärjestelmää ja niissä eu-maissa joissa ei vielä sirujärjestelmä ole kehitetty valmiksi.

        :juuri tänään että niin kauan kuin sirukorteissa on
        :magneettinauha jäljellä niin kauan ei sirukortit
        :ole sen turvallsiempia kuin kotit joissa on pelkkä
        :magneettinauha. Itsellänikin on kortissa niin siru
        :kuin magneetinauha.

        Tarkoitat tuota juttua chippien kopioimisessa.....
        On olemassa SDA = staattinen tarkistus jossa
        pääte juttelee ** SALAAMATTOMANA ** kortin kanssa.
        Tarkistus on tyyliä kortin PIN 3698, syöte
        3698 tapahtuma ok.


        Sitten on DDA = dynaaminen tarkistus, jossa chippi
        tarkastaa asioita hitusen enenmän sekä vaatii
        salatut yhteydet. Jos pääte tekee On-Line
        tarkistuksen myöntäjäänsa nämä cloonatut kortit
        paljastuu välittömästi. Chipin ulkoasussa
        on hankala sanoa mitä se on syönyt ulkoasun
        perusteella.


        Nykyisiä MG kortteja kopioi jo 8.v lapsetkin,
        sirukopiointi vaati vähän enenmän. MG kuoseja
        saat ostettua suh helposti, sirukortteja varten
        pitää ostaa ne valmistajalta ja silti DeV
        Kittienkin ostossa jää jäljet ja painatukset
        on muuta kuin totuttu sekä istutettua IC:tä
        pitää osata poisto tehdä sitä rikkomatta.
        Mafiat kyllä jo kloonaa näitä mutta ei Pete 8.v
        viellä.


        MG kortin luet lukijalla, EMV sirulle pääsemiseksi
        tarvitaan osaamissa siruissa kuinka jutella
        oikein, siellä on jo palomuuria ja muuta....

        Osana tulevaisuutta on jo V Pay kortti Visalta.
        Se on Visa Electronissa kehitetty kortti jolla
        maksat ainoastaan sirulta, MG juova on ATM
        käyttöä varten siellä missä siruja ei käytetä
        muuten pitää ATM:stäkin käyttää sirua. V PAY
        tapahtumat pitää kuitata PIN koodilla,
        allekirjoitus kieletty. MG juovaa sekä pistoitusta
        ajetaan jo kovasti alas. North America jää
        elämään omaa elämäänsä kohta "Vapauden muurin"
        taakse jos eivät ota EMV siruja käyttöön.
        Rahoitushölmöilyjensä takia jenkkipankkien
        IT budjetit kuristettu & EMV projektit peruttu vuoteen 2025 asti.....


      • AutoComment
        AutoComment kirjoitti:

        :"Tämä Luottokunta keskeisyys perustuu siihen että
        :aiemmin piti olla joku vastaamassa VisaNet
        :& MasterCard network uteluihin muuloinkin kuin
        :suomen 'pankkiaikaan'."
        :
        :Kuinka sitten on mahdollista että muissa maissa ei
        :tarvita Luottokuntaa tai vastaavaa päällepäsmäriä?
        :Toimii aivan hyvin ilman Luttokuntaakin.

        Selkeytetään sitten, '80 luvulla pankit oli auki
        virka-aikaan eikä muut kuin firmat asioineet
        sähköisesti pankkien kanssa, sitten tuli
        Mikropankit '80 luvun loppupuolella. Luottokortti
        käyttö perustui mankeliin sekä soiteltiin pankkiin
        varmennusrajoissa, maksupäätteitä ei ollut
        kuin harvoilla. Kieltolista oli hämärä vihkonen
        jota piti lukea ennen jokaisen slipin käsittelyä
        oliko numero salakirjoitettuna sinne...


        Tämä toimi erinomaisesti pikkuympyröissä mutta
        kun tuli kansainväliset kortit käyttöön OLI PAKKO
        toimia kuten lisenssisopimus edellytti.
        Kansainväliset tietoliikenneyhteydet oli kalliita
        70 & 80 luvuilla joten kustannustenjakamiseksi oli
        Luottokunta joka toteutti 24/7 toiminnallisen
        ympäristön kansainvälisiin pankkiverkkoihin.
        Tämä osaltaan oli myös syy miksi suosittiin
        "omaa Pankkikorttia" eikä tuotu Visa & MasterCard
        Debit tuotteita markkinoille, yllättävää on
        että Visa Electron oli maksukortti syntynyt jo
        1980, suomalaisessa järjestelmässä ei olisi
        toiminut lainkaan kun jokainen tapahtuma olisi pitänyt varmentaa....


        Suomessa pankit ovat halunneet yhteistyötä tehdä
        sekä kilpailua on katsottu kieroon. Muualla
        Pankit ostaneet Visa & MasterCard lisenssin sekä
        tehneet itse korttinsa. Muualla yhteydet
        VisaNet & MasterCard Networkkeihin meni pankkien
        kautta suomessa koko sotkun hoiti Luottokunta
        "tehokkaasti". Suomessa maksupäätteet omisti
        yrittäjä sekä joka päivittää niitä kun tarpeeksi
        moni kortti ei enään mene läpi. Muualla päätteet
        hoitaa pankki joka lataa uusimmat softat &
        parameterit vehkeiden muistiin, toimivuus
        jotain muuta kuin suomessa "Korttinne ei kelpaa meille", ulkomainen Visa kortti jota vuodelta
        2002 koskaan päivittämätön pääte ei hyväksy.....


        :"Tosin suomalaiset Visat oikeasti oli
        :maksuaikakortteja ja "Luottokortti" nimi oli
        :kansan suussa."
        :
        :Hmmm... olivatko? olen huomannut tuon että
        :Suomessa kansan suussa on kaikki kortit
        :luottokortteja. Ruotissa käytetään selvenpää
        :nimitystä ja oikeaa nimitystä, kontokort=
        :tilikortti kun puhutaan kaikista korteista
        yleensä.


        Taas olet täysin oikeassa, suomessa käsitteet
        hukassa. Kuvitellaan että maksuaika on luottoa,
        tavallaan onkin. Aidot Luottokortit tulivat tänne
        vasta 2000 luvulla, jossa oikeasti saat maksaa
        velkaasi X kuukautta kunhan nyt vähintään sen 5%
        vähintään lyhennät laskukutuskuukautta kohden
        kannassa. Toinen uutuus Debit kortit wanha juttu
        kaikkialla muualla paitsi suomessa jossa kauhia
        uutuus kun kortit ei taaskaan pelaa missään....



        :"Luottokunnan
        :tunnetuin palvelu on Varmennus, jota Amex
        :käyttää suomessa, mutta myös erilaiset EMV
        :palvelut on tunnettuja."
        :
        :Tuosta en ymmärrä höykäsen pölähtävää. Kukaan
        :ulkopuolinen joka ei ole töissä Luottokunnassa ei
        :ymmärrä noita termejä ja lyhennyksiä

        Tuolla tarkoitin että Luottokunta myy halukkaille
        kaikkea tuotteistamaansa Visa & MasterCard
        teknologiaa kuten kuinka teen Visa & MasterCard
        kortin, millainen EMV sirun tulee olla, siihen
        taustajärjestelmää. Vaikka Gemalto ja vaikka
        Giesecke & Devrient toki myös tarjoaa ratkaisujaan
        pankki IT:tä pitää myös olla. Halutestasi
        ostat koko kortti toteutuksen luottokunnassa
        ja oma front-end lähettää Luottokunnan systeemeille
        jauhettavaksi Visa / MasterCard lisenssimallin
        mukaan jauhettavaksi luottohakemukset.

        Kyllä luottokunta hoitaa suomen Amex varmennustoimintaa kun sopparin nappasivat Rahaxilta. Pitävät paikallista kantaa yllä
        sekä ohjaa kyselyitä Amex Networkkiin.

        Kyllä finanssifirmat tarjoaa laskentamallejakin
        kuka kelpaa kortinhaltijaksi, mikä on riski että
        X jättää laskunsa maksamatta.... Toki pankit voi
        olla tyyliin SubPrime päättää että
        X maan kansalaisuus on riittävä 800EUR/kk
        tuloilla saa 100 000 lainan välittömästi. Kyllä
        siellä jenkkipankeillakin oli näitä systeemejä
        confattu rahahanoiksi kaikille tahoille.

        Aiemmin korttitapahtumat kaupoissa pankkiin oli
        eräajollista, ei realiaikaista kuten vaikka
        Visa Electron / Maestro korteilla pitää
        jokainen tapahtumalle hakea varmennus.

        Uusi EMV malli on sekoitus wanhaa & uutta, voi
        olla täysin realiaikainen tai osa varmennetaan.

        On myös Rahaxi malli jossa kaikki korttitapahtumat
        menee Rahaxille ja mitään siirtoerää ei ole,
        on vain päiviä jossa oli X määrä eri luokan
        tapahtumia.


      • Juzukka
        AutoComment kirjoitti:

        :juuri tänään että niin kauan kuin sirukorteissa on
        :magneettinauha jäljellä niin kauan ei sirukortit
        :ole sen turvallsiempia kuin kotit joissa on pelkkä
        :magneettinauha. Itsellänikin on kortissa niin siru
        :kuin magneetinauha.

        Tarkoitat tuota juttua chippien kopioimisessa.....
        On olemassa SDA = staattinen tarkistus jossa
        pääte juttelee ** SALAAMATTOMANA ** kortin kanssa.
        Tarkistus on tyyliä kortin PIN 3698, syöte
        3698 tapahtuma ok.


        Sitten on DDA = dynaaminen tarkistus, jossa chippi
        tarkastaa asioita hitusen enenmän sekä vaatii
        salatut yhteydet. Jos pääte tekee On-Line
        tarkistuksen myöntäjäänsa nämä cloonatut kortit
        paljastuu välittömästi. Chipin ulkoasussa
        on hankala sanoa mitä se on syönyt ulkoasun
        perusteella.


        Nykyisiä MG kortteja kopioi jo 8.v lapsetkin,
        sirukopiointi vaati vähän enenmän. MG kuoseja
        saat ostettua suh helposti, sirukortteja varten
        pitää ostaa ne valmistajalta ja silti DeV
        Kittienkin ostossa jää jäljet ja painatukset
        on muuta kuin totuttu sekä istutettua IC:tä
        pitää osata poisto tehdä sitä rikkomatta.
        Mafiat kyllä jo kloonaa näitä mutta ei Pete 8.v
        viellä.


        MG kortin luet lukijalla, EMV sirulle pääsemiseksi
        tarvitaan osaamissa siruissa kuinka jutella
        oikein, siellä on jo palomuuria ja muuta....

        Osana tulevaisuutta on jo V Pay kortti Visalta.
        Se on Visa Electronissa kehitetty kortti jolla
        maksat ainoastaan sirulta, MG juova on ATM
        käyttöä varten siellä missä siruja ei käytetä
        muuten pitää ATM:stäkin käyttää sirua. V PAY
        tapahtumat pitää kuitata PIN koodilla,
        allekirjoitus kieletty. MG juovaa sekä pistoitusta
        ajetaan jo kovasti alas. North America jää
        elämään omaa elämäänsä kohta "Vapauden muurin"
        taakse jos eivät ota EMV siruja käyttöön.
        Rahoitushölmöilyjensä takia jenkkipankkien
        IT budjetit kuristettu & EMV projektit peruttu vuoteen 2025 asti.....

        Oikein mielenkiintoista luettavaa. On hienoa, että joku täällä oikeasti tuntuu tietävän mistä puhuu!
        Käsitinköhän oikein, että on osittain kaupan maksupäätteestä kiinni tehdäänkö esim. perinteiselle pankkikorttitapahtumalle reaaliaikainen online varmennus?
        Joissakin pikkubutiikeissa electron-korttimaksutapahtuma tuntui kestävän ikuisuuden joten siirryin näissä kaupoissa käyttämään visan kupeessa olevaa pankkikorttiominaisuutta mikä tuntuukin pelaavan oikein hyvin myös näissä "tukkoisan kaistan kaupoissa".
        Jossain Prisman kassalla tuntuu olevan aivan sama millaista korttia tarjoaa - maksutapahtuma sujuu aina silmänräpäyksessä.


      • AutoComment
        Juzukka kirjoitti:

        Oikein mielenkiintoista luettavaa. On hienoa, että joku täällä oikeasti tuntuu tietävän mistä puhuu!
        Käsitinköhän oikein, että on osittain kaupan maksupäätteestä kiinni tehdäänkö esim. perinteiselle pankkikorttitapahtumalle reaaliaikainen online varmennus?
        Joissakin pikkubutiikeissa electron-korttimaksutapahtuma tuntui kestävän ikuisuuden joten siirryin näissä kaupoissa käyttämään visan kupeessa olevaa pankkikorttiominaisuutta mikä tuntuukin pelaavan oikein hyvin myös näissä "tukkoisan kaistan kaupoissa".
        Jossain Prisman kassalla tuntuu olevan aivan sama millaista korttia tarjoaa - maksutapahtuma sujuu aina silmänräpäyksessä.

        :Oikein mielenkiintoista luettavaa. On hienoa, että
        :joku täällä oikeasti tuntuu tietävän mistä puhuu!
        :Käsitinköhän oikein, että on osittain kaupan
        :maksupäätteestä kiinni tehdäänkö esim.
        :perinteiselle pankkikorttitapahtumalle
        :reaaliaikainen online varmennus?
        :Joissakin pikkubutiikeissa
        :electron-korttimaksutapahtuma tuntui kestävän
        :ikuisuuden joten siirryin näissä kaupoissa
        :käyttämään visan kupeessa olevaa
        :pankkikorttiominaisuutta mikä tuntuukin pelaavan
        :oikein hyvin myös näissä "tukkoisan kaistan
        :kaupoissa".
        :Jossain Prisman kassalla tuntuu olevan aivan sama
        :millaista korttia tarjoaa - maksutapahtuma sujuu
        :aina silmänräpäyksessä.

        Kyllä, etenkin EMV softalla varustetut
        maksupäätteet "pyörittää noppaa" rajummin kuin
        MG softalliset laitteet, on ihan sama ostatko 2,45,
        15 vaiko 170 EUR ostoksen ja maksat Suomi
        Pankkikortilla (on sirua tai ei) kaikissa
        tapahtumissa on yhtä suuri todennäköisyys tulla
        varmennetuksi. Chipiltä kun Debit korttia luetaan
        sekin arpoo tiettyjen parameterien perusteella
        varmennuksensa ellei maksupääte nyt halua
        varmentaa aivan kaikkea pakosti.


        Kaupat on alkaneet siirtyä Rahaxin asiakkaiksi
        joukolla jolloin voivat liisata heiltä softat
        & raudat helposti, Alko, K-Kauppa ja moni muu jo
        asiakkainna. Paravant & Point & Manison ScreenWay
        myös tarjoillee vuokrausmahdollisuutta jolloin ne
        korttitiedot & softat pakosti on jo päivitetty
        näin mennään malliin joka muuallakin käytössä.
        Luottokunta osti ScreenWay jotta pääsi vuokraamaan
        laitteita "Ei ole rahaa ostaa kallista uutta
        maksupäätettä" tahoille, vuokrahinnat TODELLA
        matalat.

        Wanhat modeemipäätteet nyt on ongelma mutta
        siirtymä niissä alkanut GSM & laajakaistamalleiksi
        jolloin varmennukset menee nopsaan, toki löytyy
        paljon vastarannankiiskiä joille ei kelpaa kuin
        Pankkikortti mutta bisnes loppuu 2010 lopussa
        ellei halua nyt edes Debit luokkaa hyväksyä.
        Sanotaan että ketjuilla jo laajakaistayhteydet
        verkkoihin kaikilla, varmmennusrivi tulostuu
        allekirjoituskuittiin ainoastaan ei asiakaskuittiin
        eli jos ei osaa etsiä kenttää ei voi olla täysin
        varma varmennettinko tapahtumaa vai ei. Osassa
        asiakaskuiteissa varmennusrivi kyllä löytyy...



        Kun itse tunnen kuinka hyvin suomen maksupäätteet
        toimii itsekin pysyn Pankkikortissa viellä, Debit
        kortit ei viellä pelaa virallisesti Lidlissä.
        Myös Visa Electron / Maestro toimivuus häilyvää
        etenkin kun toimivuus mainituilla moderneilla
        korteilla kiini tähtien asennossa. Tilanne on
        parantunut merkittävästi 2008 aikana, myös
        Visa & MasterCard tarkastukset Suomessa on tuonut
        vastarannankiiskille sanktioita kun eivät ole
        lisenssisopimuksen mukaan toimineet (hyljitty
        ulkomaisia kortteja jne....)


      • oikeinkirjoitusta kiitos
        AutoComment kirjoitti:

        :Oikein mielenkiintoista luettavaa. On hienoa, että
        :joku täällä oikeasti tuntuu tietävän mistä puhuu!
        :Käsitinköhän oikein, että on osittain kaupan
        :maksupäätteestä kiinni tehdäänkö esim.
        :perinteiselle pankkikorttitapahtumalle
        :reaaliaikainen online varmennus?
        :Joissakin pikkubutiikeissa
        :electron-korttimaksutapahtuma tuntui kestävän
        :ikuisuuden joten siirryin näissä kaupoissa
        :käyttämään visan kupeessa olevaa
        :pankkikorttiominaisuutta mikä tuntuukin pelaavan
        :oikein hyvin myös näissä "tukkoisan kaistan
        :kaupoissa".
        :Jossain Prisman kassalla tuntuu olevan aivan sama
        :millaista korttia tarjoaa - maksutapahtuma sujuu
        :aina silmänräpäyksessä.

        Kyllä, etenkin EMV softalla varustetut
        maksupäätteet "pyörittää noppaa" rajummin kuin
        MG softalliset laitteet, on ihan sama ostatko 2,45,
        15 vaiko 170 EUR ostoksen ja maksat Suomi
        Pankkikortilla (on sirua tai ei) kaikissa
        tapahtumissa on yhtä suuri todennäköisyys tulla
        varmennetuksi. Chipiltä kun Debit korttia luetaan
        sekin arpoo tiettyjen parameterien perusteella
        varmennuksensa ellei maksupääte nyt halua
        varmentaa aivan kaikkea pakosti.


        Kaupat on alkaneet siirtyä Rahaxin asiakkaiksi
        joukolla jolloin voivat liisata heiltä softat
        & raudat helposti, Alko, K-Kauppa ja moni muu jo
        asiakkainna. Paravant & Point & Manison ScreenWay
        myös tarjoillee vuokrausmahdollisuutta jolloin ne
        korttitiedot & softat pakosti on jo päivitetty
        näin mennään malliin joka muuallakin käytössä.
        Luottokunta osti ScreenWay jotta pääsi vuokraamaan
        laitteita "Ei ole rahaa ostaa kallista uutta
        maksupäätettä" tahoille, vuokrahinnat TODELLA
        matalat.

        Wanhat modeemipäätteet nyt on ongelma mutta
        siirtymä niissä alkanut GSM & laajakaistamalleiksi
        jolloin varmennukset menee nopsaan, toki löytyy
        paljon vastarannankiiskiä joille ei kelpaa kuin
        Pankkikortti mutta bisnes loppuu 2010 lopussa
        ellei halua nyt edes Debit luokkaa hyväksyä.
        Sanotaan että ketjuilla jo laajakaistayhteydet
        verkkoihin kaikilla, varmmennusrivi tulostuu
        allekirjoituskuittiin ainoastaan ei asiakaskuittiin
        eli jos ei osaa etsiä kenttää ei voi olla täysin
        varma varmennettinko tapahtumaa vai ei. Osassa
        asiakaskuiteissa varmennusrivi kyllä löytyy...



        Kun itse tunnen kuinka hyvin suomen maksupäätteet
        toimii itsekin pysyn Pankkikortissa viellä, Debit
        kortit ei viellä pelaa virallisesti Lidlissä.
        Myös Visa Electron / Maestro toimivuus häilyvää
        etenkin kun toimivuus mainituilla moderneilla
        korteilla kiini tähtien asennossa. Tilanne on
        parantunut merkittävästi 2008 aikana, myös
        Visa & MasterCard tarkastukset Suomessa on tuonut
        vastarannankiiskille sanktioita kun eivät ole
        lisenssisopimuksen mukaan toimineet (hyljitty
        ulkomaisia kortteja jne....)

        Kiitos sinulle kun viitsit kirjoittaa ja hyvinkin pitkästi.
        Olet ilmeisesti ollut töissä Luottokunnassa tai pankissa?
        Mutta en ole varmasti ainoa lukija, jolla on suuria vaikeuksia ymmärtää kirjoittamaasi tekstiäsi.

        Joten hieman enemmän huomiota oikeinkirjoitukseen! Kaikki lause- , välimerkki- ja kappelejaot on ihan hakoteillä ja asian ydin tahtoo hukkua sekamelskaan.
        Kirjoituksesi muistuttaa enemmän tajunnanviraa :)

        Äidinkielen maikka taitaisi reputtaa tuon armotta jos olisi yo-aine.


      • Ruotsissa asuva
        AutoComment kirjoitti:

        :"Tämä Luottokunta keskeisyys perustuu siihen että
        :aiemmin piti olla joku vastaamassa VisaNet
        :& MasterCard network uteluihin muuloinkin kuin
        :suomen 'pankkiaikaan'."
        :
        :Kuinka sitten on mahdollista että muissa maissa ei
        :tarvita Luottokuntaa tai vastaavaa päällepäsmäriä?
        :Toimii aivan hyvin ilman Luttokuntaakin.

        Selkeytetään sitten, '80 luvulla pankit oli auki
        virka-aikaan eikä muut kuin firmat asioineet
        sähköisesti pankkien kanssa, sitten tuli
        Mikropankit '80 luvun loppupuolella. Luottokortti
        käyttö perustui mankeliin sekä soiteltiin pankkiin
        varmennusrajoissa, maksupäätteitä ei ollut
        kuin harvoilla. Kieltolista oli hämärä vihkonen
        jota piti lukea ennen jokaisen slipin käsittelyä
        oliko numero salakirjoitettuna sinne...


        Tämä toimi erinomaisesti pikkuympyröissä mutta
        kun tuli kansainväliset kortit käyttöön OLI PAKKO
        toimia kuten lisenssisopimus edellytti.
        Kansainväliset tietoliikenneyhteydet oli kalliita
        70 & 80 luvuilla joten kustannustenjakamiseksi oli
        Luottokunta joka toteutti 24/7 toiminnallisen
        ympäristön kansainvälisiin pankkiverkkoihin.
        Tämä osaltaan oli myös syy miksi suosittiin
        "omaa Pankkikorttia" eikä tuotu Visa & MasterCard
        Debit tuotteita markkinoille, yllättävää on
        että Visa Electron oli maksukortti syntynyt jo
        1980, suomalaisessa järjestelmässä ei olisi
        toiminut lainkaan kun jokainen tapahtuma olisi pitänyt varmentaa....


        Suomessa pankit ovat halunneet yhteistyötä tehdä
        sekä kilpailua on katsottu kieroon. Muualla
        Pankit ostaneet Visa & MasterCard lisenssin sekä
        tehneet itse korttinsa. Muualla yhteydet
        VisaNet & MasterCard Networkkeihin meni pankkien
        kautta suomessa koko sotkun hoiti Luottokunta
        "tehokkaasti". Suomessa maksupäätteet omisti
        yrittäjä sekä joka päivittää niitä kun tarpeeksi
        moni kortti ei enään mene läpi. Muualla päätteet
        hoitaa pankki joka lataa uusimmat softat &
        parameterit vehkeiden muistiin, toimivuus
        jotain muuta kuin suomessa "Korttinne ei kelpaa meille", ulkomainen Visa kortti jota vuodelta
        2002 koskaan päivittämätön pääte ei hyväksy.....


        :"Tosin suomalaiset Visat oikeasti oli
        :maksuaikakortteja ja "Luottokortti" nimi oli
        :kansan suussa."
        :
        :Hmmm... olivatko? olen huomannut tuon että
        :Suomessa kansan suussa on kaikki kortit
        :luottokortteja. Ruotissa käytetään selvenpää
        :nimitystä ja oikeaa nimitystä, kontokort=
        :tilikortti kun puhutaan kaikista korteista
        yleensä.


        Taas olet täysin oikeassa, suomessa käsitteet
        hukassa. Kuvitellaan että maksuaika on luottoa,
        tavallaan onkin. Aidot Luottokortit tulivat tänne
        vasta 2000 luvulla, jossa oikeasti saat maksaa
        velkaasi X kuukautta kunhan nyt vähintään sen 5%
        vähintään lyhennät laskukutuskuukautta kohden
        kannassa. Toinen uutuus Debit kortit wanha juttu
        kaikkialla muualla paitsi suomessa jossa kauhia
        uutuus kun kortit ei taaskaan pelaa missään....



        :"Luottokunnan
        :tunnetuin palvelu on Varmennus, jota Amex
        :käyttää suomessa, mutta myös erilaiset EMV
        :palvelut on tunnettuja."
        :
        :Tuosta en ymmärrä höykäsen pölähtävää. Kukaan
        :ulkopuolinen joka ei ole töissä Luottokunnassa ei
        :ymmärrä noita termejä ja lyhennyksiä

        Tuolla tarkoitin että Luottokunta myy halukkaille
        kaikkea tuotteistamaansa Visa & MasterCard
        teknologiaa kuten kuinka teen Visa & MasterCard
        kortin, millainen EMV sirun tulee olla, siihen
        taustajärjestelmää. Vaikka Gemalto ja vaikka
        Giesecke & Devrient toki myös tarjoaa ratkaisujaan
        pankki IT:tä pitää myös olla. Halutestasi
        ostat koko kortti toteutuksen luottokunnassa
        ja oma front-end lähettää Luottokunnan systeemeille
        jauhettavaksi Visa / MasterCard lisenssimallin
        mukaan jauhettavaksi luottohakemukset.

        Kyllä luottokunta hoitaa suomen Amex varmennustoimintaa kun sopparin nappasivat Rahaxilta. Pitävät paikallista kantaa yllä
        sekä ohjaa kyselyitä Amex Networkkiin.

        Kyllä finanssifirmat tarjoaa laskentamallejakin
        kuka kelpaa kortinhaltijaksi, mikä on riski että
        X jättää laskunsa maksamatta.... Toki pankit voi
        olla tyyliin SubPrime päättää että
        X maan kansalaisuus on riittävä 800EUR/kk
        tuloilla saa 100 000 lainan välittömästi. Kyllä
        siellä jenkkipankeillakin oli näitä systeemejä
        confattu rahahanoiksi kaikille tahoille.

        "Suomessa pankit ovat halunneet yhteistyötä tehdä
        sekä kilpailua on katsottu kieroon. Muualla
        Pankit ostaneet Visa & MasterCard lisenssin sekä
        tehneet itse korttinsa. Muualla yhteydet
        VisaNet & MasterCard Networkkeihin meni pankkien
        kautta suomessa koko sotkun hoiti Luottokunta
        "tehokkaasti""

        Muualla kuin Suomessa ottaa jokainen kortin omistaja itse yhteyden tililleen pankkiinsa. Korttiterminaalit toimivat niin koska ei ole mitään luottokuntaa välissä. Rahansiirto tapahtuu reaaliajassa vaikka luotolla maksaja ei nää saldoaan ihan minuutin sisällä kuten pankkortin haltija näkee.

        Kauppaneiti ei nää särmissään muuta kuin että onko tilillä tarpeekis rahaa, ei saldoa vaan että rhaa niin että riittää maksaa ostokset. Kassaneidillä ei ole eikä tarvitsekkaan olla mitään muita tietoja kortinkäyttäjästä. Trakistysyhteyden hoitaa kortinomistaja höylätessään. Kortinhaltija itse näppää luoton puolelle termiaaalissa höylätessään jos niin haluaa. Koskaan ei kassaneiti saa kysellä mitään asiakkalta koskien korttia. Olen lukenut että Suomessa kassaneidit saavat jopa napata kortin pois kortinhaltijalta ja viedä sen pankkiin. Muualla maailmassa tuo olisi rikos, joko varkaus tai ryöstö. Se olisi sama kuin että minä nappaisin kortin joltain henkilöltä.


      • Ruotsissa asuva
        Ruotsissa asuva kirjoitti:

        "Suomessa pankit ovat halunneet yhteistyötä tehdä
        sekä kilpailua on katsottu kieroon. Muualla
        Pankit ostaneet Visa & MasterCard lisenssin sekä
        tehneet itse korttinsa. Muualla yhteydet
        VisaNet & MasterCard Networkkeihin meni pankkien
        kautta suomessa koko sotkun hoiti Luottokunta
        "tehokkaasti""

        Muualla kuin Suomessa ottaa jokainen kortin omistaja itse yhteyden tililleen pankkiinsa. Korttiterminaalit toimivat niin koska ei ole mitään luottokuntaa välissä. Rahansiirto tapahtuu reaaliajassa vaikka luotolla maksaja ei nää saldoaan ihan minuutin sisällä kuten pankkortin haltija näkee.

        Kauppaneiti ei nää särmissään muuta kuin että onko tilillä tarpeekis rahaa, ei saldoa vaan että rhaa niin että riittää maksaa ostokset. Kassaneidillä ei ole eikä tarvitsekkaan olla mitään muita tietoja kortinkäyttäjästä. Trakistysyhteyden hoitaa kortinomistaja höylätessään. Kortinhaltija itse näppää luoton puolelle termiaaalissa höylätessään jos niin haluaa. Koskaan ei kassaneiti saa kysellä mitään asiakkalta koskien korttia. Olen lukenut että Suomessa kassaneidit saavat jopa napata kortin pois kortinhaltijalta ja viedä sen pankkiin. Muualla maailmassa tuo olisi rikos, joko varkaus tai ryöstö. Se olisi sama kuin että minä nappaisin kortin joltain henkilöltä.

        Kyllä luottokortilla maksavakin näkee heti ostokset tehtyään tilillään rahansiirron.


      • Ruotsissa asuva
        AutoComment kirjoitti:

        :Oikein mielenkiintoista luettavaa. On hienoa, että
        :joku täällä oikeasti tuntuu tietävän mistä puhuu!
        :Käsitinköhän oikein, että on osittain kaupan
        :maksupäätteestä kiinni tehdäänkö esim.
        :perinteiselle pankkikorttitapahtumalle
        :reaaliaikainen online varmennus?
        :Joissakin pikkubutiikeissa
        :electron-korttimaksutapahtuma tuntui kestävän
        :ikuisuuden joten siirryin näissä kaupoissa
        :käyttämään visan kupeessa olevaa
        :pankkikorttiominaisuutta mikä tuntuukin pelaavan
        :oikein hyvin myös näissä "tukkoisan kaistan
        :kaupoissa".
        :Jossain Prisman kassalla tuntuu olevan aivan sama
        :millaista korttia tarjoaa - maksutapahtuma sujuu
        :aina silmänräpäyksessä.

        Kyllä, etenkin EMV softalla varustetut
        maksupäätteet "pyörittää noppaa" rajummin kuin
        MG softalliset laitteet, on ihan sama ostatko 2,45,
        15 vaiko 170 EUR ostoksen ja maksat Suomi
        Pankkikortilla (on sirua tai ei) kaikissa
        tapahtumissa on yhtä suuri todennäköisyys tulla
        varmennetuksi. Chipiltä kun Debit korttia luetaan
        sekin arpoo tiettyjen parameterien perusteella
        varmennuksensa ellei maksupääte nyt halua
        varmentaa aivan kaikkea pakosti.


        Kaupat on alkaneet siirtyä Rahaxin asiakkaiksi
        joukolla jolloin voivat liisata heiltä softat
        & raudat helposti, Alko, K-Kauppa ja moni muu jo
        asiakkainna. Paravant & Point & Manison ScreenWay
        myös tarjoillee vuokrausmahdollisuutta jolloin ne
        korttitiedot & softat pakosti on jo päivitetty
        näin mennään malliin joka muuallakin käytössä.
        Luottokunta osti ScreenWay jotta pääsi vuokraamaan
        laitteita "Ei ole rahaa ostaa kallista uutta
        maksupäätettä" tahoille, vuokrahinnat TODELLA
        matalat.

        Wanhat modeemipäätteet nyt on ongelma mutta
        siirtymä niissä alkanut GSM & laajakaistamalleiksi
        jolloin varmennukset menee nopsaan, toki löytyy
        paljon vastarannankiiskiä joille ei kelpaa kuin
        Pankkikortti mutta bisnes loppuu 2010 lopussa
        ellei halua nyt edes Debit luokkaa hyväksyä.
        Sanotaan että ketjuilla jo laajakaistayhteydet
        verkkoihin kaikilla, varmmennusrivi tulostuu
        allekirjoituskuittiin ainoastaan ei asiakaskuittiin
        eli jos ei osaa etsiä kenttää ei voi olla täysin
        varma varmennettinko tapahtumaa vai ei. Osassa
        asiakaskuiteissa varmennusrivi kyllä löytyy...



        Kun itse tunnen kuinka hyvin suomen maksupäätteet
        toimii itsekin pysyn Pankkikortissa viellä, Debit
        kortit ei viellä pelaa virallisesti Lidlissä.
        Myös Visa Electron / Maestro toimivuus häilyvää
        etenkin kun toimivuus mainituilla moderneilla
        korteilla kiini tähtien asennossa. Tilanne on
        parantunut merkittävästi 2008 aikana, myös
        Visa & MasterCard tarkastukset Suomessa on tuonut
        vastarannankiiskille sanktioita kun eivät ole
        lisenssisopimuksen mukaan toimineet (hyljitty
        ulkomaisia kortteja jne....)

        Nyt minkäin opin että mikä se vehje on nimeltään suomeksi jota nimittelin tuolla toisessa viestissäni korttiterminaaliksi. Sehän on maksupääte, vaikka pitää sanoa että ihmeen kumma nimi vehkeelle on kesitty;).


        "Kun itse tunnen kuinka hyvin suomen maksupäätteet
        toimii itsekin pysyn Pankkikortissa viellä, Debit
        kortit ei viellä pelaa virallisesti Lidlissä.
        Myös Visa Electron / Maestro toimivuus häilyvää
        etenkin kun toimivuus mainituilla moderneilla
        korteilla kiini tähtien asennossa. Tilanne on
        parantunut merkittävästi 2008 aikana, myös
        Visa & MasterCard tarkastukset Suomessa on tuonut
        vastarannankiiskille sanktioita kun eivät ole
        lisenssisopimuksen mukaan toimineet (hyljitty
        ulkomaisia kortteja jne....)"

        On se ihme ettei suomalaiset maksupäätteet näytä toimivan kun ne toimii ihan ilman häiriöitä esim Ruotsissa. Jopa nakkikisoskillakin:): Luulisin sen johtuvan siitä että ruotsalainen (tai eurooppalainen) systeemi on hyvin yksinkertainen ja siksi sopii kaikille. Ongelmana on tuo "tarkistysyhteys" Suomessa. Tarkistusyhetys ymmärrykseni mukaan kulkee Luottokunnan kautta, ei pankkien, ei siis oman tilin kautta suoraan.


    • AutoComment

      :On se ihme ettei suomalaiset maksupäätteet näytä
      :toimivan kun ne toimii ihan ilman häiriöitä esim
      :Ruotsissa. Jopa nakkikisoskillakin:): Luulisin sen
      :johtuvan siitä että ruotsalainen (tai
      :eurooppalainen) systeemi on hyvin yksinkertainen :jasiksi sopii kaikille. Ongelmana on tuo
      :"tarkistysyhteys" Suomessa. Tarkistusyhetys
      :ymmärrykseni mukaan kulkee Luottokunnan kautta, ei
      :pankkien, ei siis oman tilin kautta suoraan.

      Niinpä tuo juuri juontaa siitä että maksupäätteet
      Suomessa omistaa firma, niitä ei aiemmin saanut
      edes vuokrattua. Nyt saa vuokrattua kaikilta
      ScreenWay avasi pelin valtavirtaan mutta Manison &
      Paravant sekä Point ovat tehneet sitä
      pienimuotoisemmin aiemminkin.


      Sitten kun maksupääte on saatu, sitä ei osata
      päivittää ja tulee nämä ongelmat Debit korttien
      kanssa sekä ihmettely ulkomaisten korttien kanssa
      kuten vaikka Elite MasterCard korttien kera
      jollaista kukaan myyjissä ole nähnyt aiemmin "Eikä
      myyjät uskalla höylätä" vaikka kuinka on Visa tai
      MasterCard logot kortissa, keksitään hätävalhe
      "vain kotimaiset Visat kelpaa.....". Nyt kun
      Suomessa lankalinjat katoaa vauhdilla on
      Pizzerioissakin GSM maksupäätteet jotka nopeasti
      hoitaa varmennukset vrt modeemipäätteeseen. Myös
      EMV ohjelmien päivittämisessä on ollut kamalat
      itkut vaikka sen saa maksutta ylläpitosopparin
      mukana.


      Vihdoinkin toreille & kioskeihinkin on tullut
      näitä gsm maksupäätteitä, vähän pakko kun ihmiset
      ei enään kanniskele mukanaan käteistä, loppuisi
      myynti nopeasti jos vain käteinen kelpaisi.
      Moni torikauppias on muuten jo lopettanut kun
      vain käteismyynti Helsingin toreilla ei oikein toiminut.
      Läheinen kauppa myy ongelmitta Amexilla ne
      tomaatit 1/2 hintaan mitä torilla yritti myydä.
      Luokattoman huonosti on pelannut VE / Maestro
      korteilla Taxi maksutkin suomessa kun systeemit ei
      ole pelanneet & kuski pamputtaa asiakassa kun ei
      maksa käteisellä.... Autossa silti Visa Electron
      & Maestro tarrat mutta kuskille ei kortti
      kelpaa....


      Mitä tulee varmennusongelmiin, monessa syypäänä
      koheltava myyjä, joka keskeyttää "liian pitkän"
      kyselyn sekä tekee uuden. Useimiten kun antaa
      systeemin mennä loppuun sekä uusintayrityksen vasta
      tämän jälkeen kaikki menee nappiin, muuten syntyy
      haamuja jotka pankki vain pystyy peruuttamaan
      tai MC Net/VisaNet tappaa kun 20.pv ikkuna umpeutuu
      ilman tapahtumaa varmennukselle. Myös
      päivittämättömät päätteet tuottaa ongelmia,
      helpoiten soitto tukinumeroon sekä sopiminen koska
      päivitys noudetaan. Parhaimat systeemit pelkkä
      valikkovalinta & parameterilataukset niin se oli
      siinä.


      Varmennusverkot suomessa toimii hyvin
      laajakaistan & gsm:n takaa, ongelmia vain tuottaa
      että on uusia kortteja joita maksupäätteiden
      ohjelmat ei osaa täysin päivittämättömyyden vuoksi
      käsitellä. VE & Maestro kortit räjäytti varmennusverkkojen käytön joten Luottokunta joutui
      uusimaan oman systeeminsä täysin. Kun SampoPankki
      siirsi korttikyselyt VisaNet & MasterCard
      Networkkeihin aiemman itsensä sijaan se paljasti
      suomalaisten maksupäätteiden päivittämättömyyden,
      eivät hallinneet kyselyitä
      jotka oli paljon tarkempia kuin aiemmin. Sampo
      sai turhaan valitusta "toimimattomissa korteissa"
      oikea syy oli päivittämättömät päätteet.

      • Uteliasko

        Montaakohan eri merkkistä laitetta ja softaa on Suomessa käytössä? Ja sisältyyköhän päivitykset aina laitetoimitukseen ja kuinka pitkäksi aikaa?


      • AutoComment
        Uteliasko kirjoitti:

        Montaakohan eri merkkistä laitetta ja softaa on Suomessa käytössä? Ja sisältyyköhän päivitykset aina laitetoimitukseen ja kuinka pitkäksi aikaa?

        :Montaakohan eri merkkistä laitetta ja softaa on
        :Suomessa käytössä? Ja sisältyyköhän päivitykset
        :aina laitetoimitukseen ja kuinka pitkäksi aikaa?

        Vastaus on summittaisesti: 7 (hardis),

        1. Ingenico
        2. Sagem Monetel
        3. Verifone Dione Systek
        4. AutoTank
        5. Thyron Hypercom


        Softaversioita sitten näihin on useilta tahoilta.
        AutoTank nyt käyttää Ingenico modulia. Nyt
        Sagem-Monetel on Ingenicoa joten yksi kilpailija
        katoaa markkinoilta. Kaikki maksupäätteet
        tarvitsee pakollisen ylläpitosopimuksen johon
        kuuluu korttipäivitykset sekä softan pito ajantasalla. Ylläpitosopimus on pakollinen, ilman sitä maksupääte kuolee kun tajuaa että lisenssiä ei uusittu kausi on yleensä 12.kk.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      298
      3269
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      234
      1773
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      91
      1315
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1273
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1169
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1168
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      53
      1093
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      984
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      916
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      65
      844
    Aihe