Junalla - Porvoo

???

Joukkoliikenteen suosio kasvaa maailmalla mutta ei Suomessa.

http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2008/09/14283&sort=false

Porvooseen on rautatie. Kesäisin nostaligia-juna kulkee edestakaisin Helsingin ja Porvoon väliä. Miksi tätä rataa ei sähköistetä/kunnosteta ja oteta kaupunkijunana käyttöön? Porvoon moottoritien ruuhkat vähenisivät, saasteet vähenisivät ja saataisiin uusia asuntoja hyvin kulkuyhteyksien päähän Keravalta, Sipoosta ja Porvoosta...

http://tourism.porvoo.fi/fi/ohjelmapalveluita/museojuna

24

5261

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • historiaan
      • Porvooseen

        Kyllä sitä joukkoliikennettä tarvitaan. Ja hyvä, että asia etenee. Samalla herää kysymys miksi sitä ei ole otettu kunnalisvaaliteemaksi?

        http://www.savonsanomat.fi/uutiset/kotimaa/työryhmä-kaavailee-uutta-oikorataa-porvoosta-luumäelle(90547).ece

        "Liikenneministeriön työryhmä harkitsee uuden oikoradan rakentamista Porvoosta Luumäelle. Rata turvaisi junaliikennettä Helsingistä itään, kun Pietarin liikenne kasvaa lähivuosikymmeninä."

        "Ratahallintokeskuksen johdolla istunut työryhmä selvitti vaihtoehtoina myös oikoradan rakentamista Porvoosta Kouvolaan tai Vaalimaalle."


      • :-)

        "Junaliikenne Nikkilään
        YTV on tehnyt alustavia suunnitelmia junaliikenteestä Keravan asemalta Ahjon kautta Nikkilään[1] ja mahdollisesti edelleen Kilpilahteen ja/tai Porvooseen.[1] Junaliikennettä suunnitellaan parantamaan joukkoliikennetilannetta, kun Ahjoon kaavoitetaan lisää asutusta ja mahdollisesti Sipookin tekee samoin."

        Prvoon moottoritien ruuhkat poistuisivat, kun junalla pääsisi Porvooseen saakka.


    • Yhteistyökyvytön Porvoo

      "Reittiä Kotkan kautta Luumäelle pidetään idän rantaradan parhaana vaihtoehtona

      Paras reitti pääkaupunkiseudulta itään suunnitellulle uudelle junaradalle kulkee Porvoon, Kotkan ja Luumäen kautta. Näin arvioi työryhmä, joka selvitti Helsingin ja Pietarin välisen uuden radan mahdollisuuksia liikenneministeriön pyynnöstä."

      (HS 16.9.2008)

      Samassa lehtijutussa todettiin, että Porvoon kautta Kouvolaan rakennettava rata ei ole enää ajankohtainen, koska rakennettiin Lahden oikorata. Eli suomeksi sanottuna Porvoo nukkui onnensa ohi kun ei aikoinaan tehnyt juuri mitään radan saamiseksi Porvooseen. Helsinki-Porvoo-Kouvola olisi ollut selvästi lyhyempi ja halvempi rakennettava kuin Helsinki-Porvoo-Loviisa-Kotka-Luumäki. Porvoo saa siis odotella seuraavatkin vuosikymmenet, ainakin. Kerava-Sipoo-Porvoo museorata on surkeassa kunnossa, se jouduttaisiin rakentamaan käytännössä uusiksi ja kuinkakohan monia kiinnostaisi kiertää Helsinkiin mennessä Nikkilän ja Keravan kautta? Ei ainakaan kaikkia.

      • kuten tavallista

        "Kerava-Sipoo-Porvoo museorata on surkeassa kunnossa, se jouduttaisiin rakentamaan käytännössä uusiksi ja kuinkakohan monia kiinnostaisi kiertää Helsinkiin mennessä Nikkilän ja Keravan kautta?"

        Sipooseen aiotaan rakentaa tulevina vuosina 30 000 asuntoa ja siksi mm. Sipoon kunta on ilmoittanut haluavansa museoradan peruskorjaamista 2000-luvulle. Jopa politiikko ymmärtää, että Lahden & Porvoon moottoritielle ei mahdu enempää henkilöautoja.

        Samoin HS kirjoitti 16.9 artikkelissaan, että Porvoon kaupunkiradan suunnitelma on aiheellinen toteuttaa.

        Joten kyllä se juna kulkee ja rata korjataan käyttöön mutta vauhti saisi olla nopeampi. Kaikki on vain kiinni poliittisesta tahdosta. Tarve on jo olemassa...


      • Yhteistyökyvytön Porvoo
        kuten tavallista kirjoitti:

        "Kerava-Sipoo-Porvoo museorata on surkeassa kunnossa, se jouduttaisiin rakentamaan käytännössä uusiksi ja kuinkakohan monia kiinnostaisi kiertää Helsinkiin mennessä Nikkilän ja Keravan kautta?"

        Sipooseen aiotaan rakentaa tulevina vuosina 30 000 asuntoa ja siksi mm. Sipoon kunta on ilmoittanut haluavansa museoradan peruskorjaamista 2000-luvulle. Jopa politiikko ymmärtää, että Lahden & Porvoon moottoritielle ei mahdu enempää henkilöautoja.

        Samoin HS kirjoitti 16.9 artikkelissaan, että Porvoon kaupunkiradan suunnitelma on aiheellinen toteuttaa.

        Joten kyllä se juna kulkee ja rata korjataan käyttöön mutta vauhti saisi olla nopeampi. Kaikki on vain kiinni poliittisesta tahdosta. Tarve on jo olemassa...

        Niin siis miltä osin olen väärässä? Joku kohtako tuossa lainaamassasi mun tekstissä? Siis eikö Kerava-Sipoo-Porvoo museorata on surkeassa kunnossa? Siis eikö se jouduttaisi rakentamaan käytännössä uusiksi? Siis kiinnostaisiko porvoolaisia junayhteys Helsinkiin Nikkilän ja Keravan kautta?

        Mikään ei valitettavasti muuta sitä tosiasiaa, että Porvoo munasi mahdollisuutensa kun jäi kakkoseksi Lahden oikoradalle. Toki Niin siis miltä osin olen väärässä? Joku kohtako tuossa lainaamassasi mun tekstissä? Siis eikö Kerava-Sipoo-Porvoo museorata on surkeassa kunnossa? Siis eikö se jouduttaisi rakentamaan käytännössä uusiksi? Siis kiinnostaisiko porvoolaisia junayhteys Helsinkiin Nikkilän ja Keravan kautta?

        Mikään ei valitettavasti muuta sitä tosiasiaa, että Porvoo munasi mahdollisuutensa kun jäi kakkoseksi Lahden oikoradalle. Toki Niin siis miltä osin olen väärässä? Joku kohtako tuossa lainaamassasi mun tekstissä? Siis eikö Kerava-Sipoo-Porvoo museorata on surkeassa kunnossa? Siis eikö se jouduttaisi rakentamaan käytännössä uusiksi? Siis kiinnostaisiko porvoolaisia junayhteys Helsinkiin Nikkilän ja Keravan kautta?

        Mikään ei valitettavasti muuta sitä tosiasiaa, että Porvoo munasi mahdollisuutensa kun jäi kakkoseksi Lahden oikoradalle. Toki Kerava-Sipoo yhteys olisi hyvä sipoolaisille, mutta sen venyttäminen Porvooseen ei olisi mikään hyvä vaihtoehto porvoolaisille verrattuna suoraan Helsinki-Porvoo yhteyteen. Tämä selviää jo kun katsoo kartalta missä Kerava-Sipoo-Porvoo rata kulkee nykyisin.


      • Yhteistyökyvytön Porvoo
        Yhteistyökyvytön Porvoo kirjoitti:

        Niin siis miltä osin olen väärässä? Joku kohtako tuossa lainaamassasi mun tekstissä? Siis eikö Kerava-Sipoo-Porvoo museorata on surkeassa kunnossa? Siis eikö se jouduttaisi rakentamaan käytännössä uusiksi? Siis kiinnostaisiko porvoolaisia junayhteys Helsinkiin Nikkilän ja Keravan kautta?

        Mikään ei valitettavasti muuta sitä tosiasiaa, että Porvoo munasi mahdollisuutensa kun jäi kakkoseksi Lahden oikoradalle. Toki Niin siis miltä osin olen väärässä? Joku kohtako tuossa lainaamassasi mun tekstissä? Siis eikö Kerava-Sipoo-Porvoo museorata on surkeassa kunnossa? Siis eikö se jouduttaisi rakentamaan käytännössä uusiksi? Siis kiinnostaisiko porvoolaisia junayhteys Helsinkiin Nikkilän ja Keravan kautta?

        Mikään ei valitettavasti muuta sitä tosiasiaa, että Porvoo munasi mahdollisuutensa kun jäi kakkoseksi Lahden oikoradalle. Toki Niin siis miltä osin olen väärässä? Joku kohtako tuossa lainaamassasi mun tekstissä? Siis eikö Kerava-Sipoo-Porvoo museorata on surkeassa kunnossa? Siis eikö se jouduttaisi rakentamaan käytännössä uusiksi? Siis kiinnostaisiko porvoolaisia junayhteys Helsinkiin Nikkilän ja Keravan kautta?

        Mikään ei valitettavasti muuta sitä tosiasiaa, että Porvoo munasi mahdollisuutensa kun jäi kakkoseksi Lahden oikoradalle. Toki Kerava-Sipoo yhteys olisi hyvä sipoolaisille, mutta sen venyttäminen Porvooseen ei olisi mikään hyvä vaihtoehto porvoolaisille verrattuna suoraan Helsinki-Porvoo yhteyteen. Tämä selviää jo kun katsoo kartalta missä Kerava-Sipoo-Porvoo rata kulkee nykyisin.

        Oho, meni copypaste puihin, siis uusiksi:

        Niin siis miltä osin olen väärässä? Joku kohtako tuossa lainaamassasi mun tekstissä? Siis eikö Kerava-Sipoo-Porvoo museorata ole surkeassa kunnossa? Siis eikö se jouduttaisi rakentamaan käytännössä uusiksi? Siis kiinnostaisiko porvoolaisia junayhteys Helsinkiin Nikkilän ja Keravan kautta?

        Mikään ei valitettavasti muuta sitä tosiasiaa, että Porvoo munasi mahdollisuutensa kun jäi kakkoseksi Lahden oikoradalle. Toki Kerava-Sipoo yhteys olisi hyvä sipoolaisille, mutta sen venyttäminen Porvooseen ei olisi mikään hyvä vaihtoehto porvoolaisille verrattuna suoraan Helsinki-Porvoo yhteyteen. Tämä selviää jo kun katsoo kartalta missä Kerava-Sipoo-Porvoo rata kulkee nykyisin.


      • 8-D
        Yhteistyökyvytön Porvoo kirjoitti:

        Niin siis miltä osin olen väärässä? Joku kohtako tuossa lainaamassasi mun tekstissä? Siis eikö Kerava-Sipoo-Porvoo museorata on surkeassa kunnossa? Siis eikö se jouduttaisi rakentamaan käytännössä uusiksi? Siis kiinnostaisiko porvoolaisia junayhteys Helsinkiin Nikkilän ja Keravan kautta?

        Mikään ei valitettavasti muuta sitä tosiasiaa, että Porvoo munasi mahdollisuutensa kun jäi kakkoseksi Lahden oikoradalle. Toki Niin siis miltä osin olen väärässä? Joku kohtako tuossa lainaamassasi mun tekstissä? Siis eikö Kerava-Sipoo-Porvoo museorata on surkeassa kunnossa? Siis eikö se jouduttaisi rakentamaan käytännössä uusiksi? Siis kiinnostaisiko porvoolaisia junayhteys Helsinkiin Nikkilän ja Keravan kautta?

        Mikään ei valitettavasti muuta sitä tosiasiaa, että Porvoo munasi mahdollisuutensa kun jäi kakkoseksi Lahden oikoradalle. Toki Niin siis miltä osin olen väärässä? Joku kohtako tuossa lainaamassasi mun tekstissä? Siis eikö Kerava-Sipoo-Porvoo museorata on surkeassa kunnossa? Siis eikö se jouduttaisi rakentamaan käytännössä uusiksi? Siis kiinnostaisiko porvoolaisia junayhteys Helsinkiin Nikkilän ja Keravan kautta?

        Mikään ei valitettavasti muuta sitä tosiasiaa, että Porvoo munasi mahdollisuutensa kun jäi kakkoseksi Lahden oikoradalle. Toki Kerava-Sipoo yhteys olisi hyvä sipoolaisille, mutta sen venyttäminen Porvooseen ei olisi mikään hyvä vaihtoehto porvoolaisille verrattuna suoraan Helsinki-Porvoo yhteyteen. Tämä selviää jo kun katsoo kartalta missä Kerava-Sipoo-Porvoo rata kulkee nykyisin.

        Ota hyvä ihminen päivittäinen lääkityksesi. Sekoat pian aivan kokonaan 8-))))))))

        Porvoon kaupunkirataa pidetään esillä koko ajan jo Sipoon toimesta Porvoosta puhumattakaan. Kaikille on selvää, että museorata korjataan 2000-luvulle ja nykyaikaiseksi.

        Se, että ratalinjaus on muuttunut ei tarkoita muuta kuin sen, että kaupunkirata on edelleen työn alla ja sitä vaaditaan.


      • Yhteistyökyvytön Porvoo
        8-D kirjoitti:

        Ota hyvä ihminen päivittäinen lääkityksesi. Sekoat pian aivan kokonaan 8-))))))))

        Porvoon kaupunkirataa pidetään esillä koko ajan jo Sipoon toimesta Porvoosta puhumattakaan. Kaikille on selvää, että museorata korjataan 2000-luvulle ja nykyaikaiseksi.

        Se, että ratalinjaus on muuttunut ei tarkoita muuta kuin sen, että kaupunkirata on edelleen työn alla ja sitä vaaditaan.

        Kerro nyt vielä mitkä tahot Porvoossa haluavat Kerava-Sipoo-Porvoo ratayhteyden kunnostamista? Eipä ole paikallisissa tiedotusvälineissä ollut aiheesta mitään...


      • Yhteiskyvytön Porvoo
        8-D kirjoitti:

        Ota hyvä ihminen päivittäinen lääkityksesi. Sekoat pian aivan kokonaan 8-))))))))

        Porvoon kaupunkirataa pidetään esillä koko ajan jo Sipoon toimesta Porvoosta puhumattakaan. Kaikille on selvää, että museorata korjataan 2000-luvulle ja nykyaikaiseksi.

        Se, että ratalinjaus on muuttunut ei tarkoita muuta kuin sen, että kaupunkirata on edelleen työn alla ja sitä vaaditaan.

        Kerro nyt vielä mitkä tahot Porvoossa haluavat Kerava-Sipoo-Porvoo ratayhteyden kunnostamista? Eipä ole paikallisissa tiedotusvälineissä ollut aiheesta mitään. Sinulla on selvästi jotain sisäpiirin tietoa...


      • 16.9
        Yhteiskyvytön Porvoo kirjoitti:

        Kerro nyt vielä mitkä tahot Porvoossa haluavat Kerava-Sipoo-Porvoo ratayhteyden kunnostamista? Eipä ole paikallisissa tiedotusvälineissä ollut aiheesta mitään. Sinulla on selvästi jotain sisäpiirin tietoa...

        Jätä se paikallinen LIDL:in mainoslehti sivuun ja lue yleensä lehdistä muutakin kuin sarjakuvasivu. HS kirjoitti aiheesta mm. 16.9, joten kipin kapin tavaamaan asiaa. Pyydä äitisi apuun lukemaan lehtiartikkeli, jos siinä on vaikeita sanoja.


      • Yhteistyökyvytön Porvoo
        16.9 kirjoitti:

        Jätä se paikallinen LIDL:in mainoslehti sivuun ja lue yleensä lehdistä muutakin kuin sarjakuvasivu. HS kirjoitti aiheesta mm. 16.9, joten kipin kapin tavaamaan asiaa. Pyydä äitisi apuun lukemaan lehtiartikkeli, jos siinä on vaikeita sanoja.

        Et siis voinut vastata kysymyksen. Tuo Hesarin juttu on luettu jo 16.9. eikä siitä tuota väittämääsi vastausta löytynyt. Siis:

        Kerro nyt vielä mitkä tahot Porvoossa haluavat Kerava-Sipoo-Porvoo ratayhteyden kunnostamista?


      • se helpottaa... 8-D
        Yhteistyökyvytön Porvoo kirjoitti:

        Et siis voinut vastata kysymyksen. Tuo Hesarin juttu on luettu jo 16.9. eikä siitä tuota väittämääsi vastausta löytynyt. Siis:

        Kerro nyt vielä mitkä tahot Porvoossa haluavat Kerava-Sipoo-Porvoo ratayhteyden kunnostamista?

        Voit kysyä vaikka maailman tappiin saakka. Olet vaan reppana, joka ei halua myöntää, että se muutos on tulossa... junan vauhdilla. 8-D

        "Pitkällä aikavälillä tutkitaan raideliikenteen mahdollisuuksia Porvoonsuunnassa, mikä riippuu Sipoon kaavoituspolitiikasta. Suunnitelmia tällä suunnalla ovat Helsingin metronjatkaminen Söderkullan suuntaan ja lähiliikenneradan rakentaminen Porvooseen."

        http://64.233.183.104/search?q=cache:JMBs3LA-C_cJ:www.intermin.fi/intermin/biblio.nsf/F02B0A6A567AC594C225723600371B05/$file/532006.pdf sipoon kunnanjohtaja porvoon rata&hl=fi&ct=clnk&cd=4&gl=fi&lr=lang_fi


        Sipoon kunnanjohtaja Markku Luoma:

        "Sipoo pitää kaikkein kiireellisimpänä päätöstä henkilöliikenteen aloittamiseksi Keravan ja Nikkilän välillä.

        Radan kunnostaminen henkilöliikenteelle mahdollistaisi työmatkat raiteitse Sipoosta Helsingin keskustaan 40 minuutissa", Luoma sanoo.

        Pian valmistuva yleiskaava mahdollistaa Sipoon asukasluvun kaksinkertaistamisen 35000 asukkaaseen vuoteen 2025 mennessä.

        Siinä on varauduttu raideliikenteen tuloon Nikkilään ja Söderkullaan."

        http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Sipoo haluaa vauhtia raideratkaisuihin/HS20080620SI1KA04azx

        Toistoa Sipoon kunnanjohtaja Markku Luomalta:
        "Radan kunnostaminen henkilöliikenteelle mahdollistaisi työmatkat raiteitse Sipoosta Helsingin keskustaan 40 minuutissa", Luoma sanoo."


      • Yhteistyökyvytön Porvoo
        se helpottaa... 8-D kirjoitti:

        Voit kysyä vaikka maailman tappiin saakka. Olet vaan reppana, joka ei halua myöntää, että se muutos on tulossa... junan vauhdilla. 8-D

        "Pitkällä aikavälillä tutkitaan raideliikenteen mahdollisuuksia Porvoonsuunnassa, mikä riippuu Sipoon kaavoituspolitiikasta. Suunnitelmia tällä suunnalla ovat Helsingin metronjatkaminen Söderkullan suuntaan ja lähiliikenneradan rakentaminen Porvooseen."

        http://64.233.183.104/search?q=cache:JMBs3LA-C_cJ:www.intermin.fi/intermin/biblio.nsf/F02B0A6A567AC594C225723600371B05/$file/532006.pdf sipoon kunnanjohtaja porvoon rata&hl=fi&ct=clnk&cd=4&gl=fi&lr=lang_fi


        Sipoon kunnanjohtaja Markku Luoma:

        "Sipoo pitää kaikkein kiireellisimpänä päätöstä henkilöliikenteen aloittamiseksi Keravan ja Nikkilän välillä.

        Radan kunnostaminen henkilöliikenteelle mahdollistaisi työmatkat raiteitse Sipoosta Helsingin keskustaan 40 minuutissa", Luoma sanoo.

        Pian valmistuva yleiskaava mahdollistaa Sipoon asukasluvun kaksinkertaistamisen 35000 asukkaaseen vuoteen 2025 mennessä.

        Siinä on varauduttu raideliikenteen tuloon Nikkilään ja Söderkullaan."

        http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Sipoo haluaa vauhtia raideratkaisuihin/HS20080620SI1KA04azx

        Toistoa Sipoon kunnanjohtaja Markku Luomalta:
        "Radan kunnostaminen henkilöliikenteelle mahdollistaisi työmatkat raiteitse Sipoosta Helsingin keskustaan 40 minuutissa", Luoma sanoo."

        Ok, siis mikään taho _Porvoossa_ ei ole ollut noiden sinunkaan juttujesi mukaan Kerava-Sipoo-Porvoo radan kunnostamisen takana.

        Enkä ihmettele yhtään, koska:

        "Radan kunnostaminen henkilöliikenteelle mahdollistaisi työmatkat raiteitse Sipoosta Helsingin keskustaan 40 minuutissa"

        Siis Sipoosta 40 minuuttia, Porvoosta sitten vielä kauemmin. Aivan liian kauan kun vertaa jo nykyisin Porvoo-Helsinki moottoriteitä kulkeviin busseihin.

        Sipoolle varmaan hyvä juttu, mutta ei mikään erityinen Porvoolle, josta tässä on jo ekan viestin otsikon perusteella keskusteltu.

        Etkö muuten kykene keskustelemaan asioista menemättä henkilökohtaisuuksiin? Niihin meneminen on usein merkki argumenttien loppumisesta.


      • 8-D
        Yhteistyökyvytön Porvoo kirjoitti:

        Ok, siis mikään taho _Porvoossa_ ei ole ollut noiden sinunkaan juttujesi mukaan Kerava-Sipoo-Porvoo radan kunnostamisen takana.

        Enkä ihmettele yhtään, koska:

        "Radan kunnostaminen henkilöliikenteelle mahdollistaisi työmatkat raiteitse Sipoosta Helsingin keskustaan 40 minuutissa"

        Siis Sipoosta 40 minuuttia, Porvoosta sitten vielä kauemmin. Aivan liian kauan kun vertaa jo nykyisin Porvoo-Helsinki moottoriteitä kulkeviin busseihin.

        Sipoolle varmaan hyvä juttu, mutta ei mikään erityinen Porvoolle, josta tässä on jo ekan viestin otsikon perusteella keskusteltu.

        Etkö muuten kykene keskustelemaan asioista menemättä henkilökohtaisuuksiin? Niihin meneminen on usein merkki argumenttien loppumisesta.

        Hävisit kiistan... :-))))))

        Ja sekös sinua itkettää. Älä huoli, äiti antaa sinulle maitoa ja sokeria niin se helpottaa.

        Jo eilinen vaalikeskustelu 19.9 osoitti, että raideliikenteeseen panostetaan ja poliittinen koneisto raideliikenteen käynnistämiseksi ja Kerava-Porvoo radan kuunnostamiseksi etenee junan vauhdilla eteenpäin. :-)


      • Hjöördis-täti
        8-D kirjoitti:

        Hävisit kiistan... :-))))))

        Ja sekös sinua itkettää. Älä huoli, äiti antaa sinulle maitoa ja sokeria niin se helpottaa.

        Jo eilinen vaalikeskustelu 19.9 osoitti, että raideliikenteeseen panostetaan ja poliittinen koneisto raideliikenteen käynnistämiseksi ja Kerava-Porvoo radan kuunnostamiseksi etenee junan vauhdilla eteenpäin. :-)

        http://www.viperalley.com/gallery/data/502/109argue.jpg


    • niin...

      etenikö ?

    • gjhfgjjxfg

      Rata on sähköistetty ja sitä käyttää rahtijunat, joiden massa ylittää huomattavasti henkilöjunien massan.
      Mitään estettä ei olisi henkilöliikenteen aloittamiseen.

      Junamatka Keravan asemalta Helsingin keskustaan vain Tikkurilassa ja Pasilassapysähtyvillä junilla on 20min, joka tekisi Nikkilä-Helsinki välin ajallisestikin kilpailukykyiseksi.

      Porvoon Radan suurimpia ongelmia on rajoitettu nopeus, tasoristeykset ja yksirataisuus.

      Yksirataisuus ei ole ongelma jos vuoroväli on harva, mutta ajonopeus on. Jos Porvoo-Kerava väli saataisiin kahteenkymmeneen minuuttiin, niin juna olisi varteenotettava kilpailja busseille ja mahdollistaisi asutuksen leviämisen siihen suuntaan.

      • Väkeä_puuttuu

        Yksiraiteiselle radalle ei saa sopimaan riittävän tiuhaa henkilöjunien vuoroväliä eikä sitä kaavamaisuutta, joka on olennaista lähiliikenteen käyttömukavuudelle. Mennään asemalle, juna tulee pian ja vie perille. Jos matkustajan pitää katsella aikataulukirjaa ennen matkaa, hän ehtii omalla autolla siinä ajassa jo pitkälle. Varsinkin jos junamatka pitäisi tehdä Keravan kautta.

        Kaksoisraiteelle ja tiheälle vuorovälille Sipoon - Porvoon seudulla taas ei ole riittävää väestöpohjaa. Ainakaan toistaiseksi.


    • aika_hoitaa

      Tulemme näkemään vielä jännittäviä päätöksiä tämän kiskobuumin ansiosta. Joukkoliikenteen lippujen hinnat karkaavat käsistä näiden todella kalliiden päätösten vuoksi. Aikaisemmin junaliikenteen rinnalla on ollut bussiliikennettä joka on auttanut kiskopuolen häiriötilanteissa. Tulevaisuudessa junien häiriöiden merkitys tulee kasvamaan ja jos tilanne ei korjaannu niin asiakkaita saattaa kadota.
      Kaikki tämä tulee johtamaan tietullien käyttöönottoon. Kysymys on vain ajankohdasta. Helsingin osalta tilanne on tietysti ikävin, koska yritykset toimivat mieluummin toimivien logistiikka yhteyksien alueella.

      • hghjklhghjfgjkhgkjg

        Yksirataisuus ei ole ongelma.

        Jos meillä on harva vuoroväli, niin linjalla ei ole kuin yksi juna kerrallaan. Harva vuoroväli myös riittäisi hoitamaan junaliikenteen tarpeen.

        Nikkilä-Kerava väli on 12min ja saadaan todennäköisesti ajettua kymmeneen minuuttiin. Jos kerran tunnissa K-juna ei lähtisikään Keravalta vaan Nikkilästä, niin homma toimisi ihan hyvin.

        Nikkilän ainoa ongelma on siinä, että siellä ei liene vielä niin paljoa asukkaita, että VR:llä olisi mielenkiintoa tähän (omana toimintanaan).

        Toinen syy on se, että Sipoo ei kuulu YTL-alueeseen, eikä sillä ole halua liittyä siihen. Jos se kuuluisi, niin väli matkustettaisiin YTL-lipulla ja moni käyttäisi junaa. Nyt matka tehtäisiin VR:n omalla lippujärjestelmällä ja K-juniin olisi otettava kaksi eri lippujärjestelmää. Ihmiset tuskin myöskään innostuisivat käyttämään sitä, jos kuitenkin pitää ostaa erillinen lippu sitten vaihtoyhteyksiin.

        Jos vain tahtoa löytyisi, niin halvalla ja pienellä vaivalla saataisiin toimiva ratkaisu, joka hyödyttäisi kaikkia ajan kuluessa.


      • kyllä Sipooseenkin pääsee matkakortilla :D


    • Anonyymi

      Kerava-Porvoo välisellä rataosuudella ei ole riittävää asutusta tiheälle junaliikenteelle. Keravan ja Nikkilän välinen junayhteys saattaisi olla kannattavampi. Toinen asia on se, että vaikka Kerava-Kilpilahti "öljyrata" on sähköistetty, se on hankala mm. tasoristeysten kannalta säännölliseen junaliikenteeseen. Olli-Porvoo välisestä museoradasta ei kannata edes puhua. Se on tehty 1870-luvulla niillä materiaaleilla ja raaka-aineilla mitä oli ja siksi se on hyvin heikkokuntoinen ja mutkitteleva säännölliselle liikenteelle, sähköistyksen puutteesta puhumattakaan. Sielläkin on myös tasoristeyksiä, ko radalla on vain muutamia autotiesiltoja ja -alikulkuja.

      Toinen asia on se, että Olli-Porvoo museorata pitäisi olla yksinomaan Suomen ja ehkä Euroopankin ainoa museorata, mitä pitäisi vaalia ja jättää se siihen asuun missä se nytkin on ja parantaa historialliset seikat huomioon ottaen museojunaliikennettä varten. Mielummin vetää linja-autoyhteydet Keravalta ja Helsingistä Porvooseen, kun alkaa mylläämään geometrialtaan hankalaa Porvoon rataa ja tuhoamaan Porvoon alueen kulttuurihistoriaa ja ylipäätään itäisen Uudenmaan historiaa, kehitystä ja liikennettä muokannutta historiallista rataa, joka tuo jo nyt joka kesä tuhansia matkustajia Porvooseen. Jos aktiivisia jäseniä olisi enemmän, ehkä myös liikennettäkin olisi enemmän ja pidemmälle syksyyn/aikaisemmin keväästä.

      • Anonyymi

        Porvooseen on niin vilkas bussiliikenne, että mihin junaa tarvittaisiin?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      75
      4406
    2. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3095
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      133
      3075
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      396
      2152
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      217
      1269
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      11
      1203
    7. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      74
      1186
    8. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      29
      1055
    9. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      63
      1045
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      111
      973
    Aihe