Yksityistien rakentamiskulut

yksityistien pj

Onpa perustettu yksityistie pääasiassa kesämökkikäyttöön. Nyt metsänomistaja myy tontin, joten yksi mökkikiinteistö tulee lisää osakkaaksi. Tie on vielä sen verran kesken, että pintasora puuttuu. Kuinka peritään tältä tontinostajalta osuus rakentamiskuluista? Muut mökkiläiset ovat jo tähänastiset kulut muutama vuosi sitten maksaneet.
Voiko osuutta kustannuksista korottaa esim. rakennuskustannusindeksillä vai vähenevätkö ne tuon lain mainitseman 15 vuoden ajan suhteessa?

12

2359

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oliko kiinteistö.

      Olemassa jo kun sitä tietä tehtiin silloin sen omistaja tekohetkellä on se maksaja eli metsänomistajan velvollisuus on maksaa se tiekin kun tonttia myy, määräala eri juttu.
      Aika kinkkinen tilanne koska jos joku ostaa tonttia itselleen niin sinne pitää olla tie (rakennuslupa) ja itse en ostajana lisämaksuihin lähtisi vaan hinta on myyjän määrämä ja sisältää sen rasitetienkin ko. kiinteistölle.
      No metsänomistajathan sanovat yleensä ettei tietä tarvitse , helikopterillako meinaavat viedä puustonsa joskus.
      Ja tässä tapauksessa siis vielä seuraavat sivusta kun tietä tehdään ja siivellä yrittävät myydä kiinteistön tieyhteydellä ja maksattaa senkin ostajalla aika hurjaa.

      • yksityistien pj

        on myyty määräala tontiksi. Rakennuskulut on maksettu vain metsäkiinteistön osalta, eli vain murto-osa mökinomistajin kuluista.


      • Tieto siitä?
        yksityistien pj kirjoitti:

        on myyty määräala tontiksi. Rakennuskulut on maksettu vain metsäkiinteistön osalta, eli vain murto-osa mökinomistajin kuluista.

        Tulevasta laskusta?


    • asiallisesti

      Vähenevät,riippuen siitä montako vuotta on rakentamisesta kulunut.
      Kunnan tielautakunnan,tai tekn.lautakunnan tiejaoksen sihteeriltä saat ohjeet.

      • yksityistien pj

        tie katsotaan valmiiksi. Kuten alussa totesin, pintasora puuttuu vielä. Ajetaan ehkä tulevan talven aikana. Tietä on tehty kuten iisakinkirkkoa. Itse sain aikaiseksi, että yksityistie edes virallisesti perustettiin. Osakkaat kun asuvat Hangosta Enontekiölle, niin kokous on hiukka hankala saada koolle päättämään yleensä mistään.


      • asiallisesti.
        yksityistien pj kirjoitti:

        tie katsotaan valmiiksi. Kuten alussa totesin, pintasora puuttuu vielä. Ajetaan ehkä tulevan talven aikana. Tietä on tehty kuten iisakinkirkkoa. Itse sain aikaiseksi, että yksityistie edes virallisesti perustettiin. Osakkaat kun asuvat Hangosta Enontekiölle, niin kokous on hiukka hankala saada koolle päättämään yleensä mistään.

        Ei kai sillä ole merkitystä onko tie valmis.
        Helppo kai se on laskea perustamiskustannukset
        yhteen siihen mennessä,ja tontin omistaja vaan
        maksamaan osuutensa.

        Hyvää työtä olet kyllä tehnyt,josta kuuluu kiitokset.


      • Jaakkimaakki
        yksityistien pj kirjoitti:

        tie katsotaan valmiiksi. Kuten alussa totesin, pintasora puuttuu vielä. Ajetaan ehkä tulevan talven aikana. Tietä on tehty kuten iisakinkirkkoa. Itse sain aikaiseksi, että yksityistie edes virallisesti perustettiin. Osakkaat kun asuvat Hangosta Enontekiölle, niin kokous on hiukka hankala saada koolle päättämään yleensä mistään.

        Yleensähän tien osakkaat kokoontuvat vähintään kerran vuodessa tiekokoukseen. Paikallaolijat päättävät asioista , ja poissaolevat tyytyvät läsnäolijoiden päätöksiin. Tien pitoon laitetut todelliset kulut voi jyvittää 10 vuoden ajalta uusille osakkaille. Meillä on vielä aloitteleva rakentaja maksaa 100€ extraa ensimmäisenä vuonna muun maksamisen lisäksi. Tiekokous asiat yleensä päättää.
        Kokous valitsee tiekunnan toimitsijamiehen, joka sitten hoitaa juoksevia asioita. Näitä asoita on kokouksessa päätettyjen osakasmaksujen kerääminen, ja sorien ym maksujen maksaminen tiekunnan tililtä. kokouskutsu lähetettävä 2 - 3 viikkoa ennen kokousta. Valtakirjalla voi edustaa toista osakasta.
        Kokouskutsussa esitettävä käsiteltävät asiat. Meidän tiekunta pitää joka kesä myöskin tienhoitotalkoot.
        Kyllähän se hieman viitseliäisyyttä toimitsijamieheltä vaatii.
        Virallisen tiekunnan tiemaksut ovat suoraan ulosottokelpoista maksua.
        Meillä on vain muutama porukka , joka ei osallistu tietalkoisiin. Näkeehän siinä myöskin muita osakkaita.
        Asioista pitää pystyä sopimaan. Aina ei tarvita yksimielisyyttä.


      • PeeOo
        Jaakkimaakki kirjoitti:

        Yleensähän tien osakkaat kokoontuvat vähintään kerran vuodessa tiekokoukseen. Paikallaolijat päättävät asioista , ja poissaolevat tyytyvät läsnäolijoiden päätöksiin. Tien pitoon laitetut todelliset kulut voi jyvittää 10 vuoden ajalta uusille osakkaille. Meillä on vielä aloitteleva rakentaja maksaa 100€ extraa ensimmäisenä vuonna muun maksamisen lisäksi. Tiekokous asiat yleensä päättää.
        Kokous valitsee tiekunnan toimitsijamiehen, joka sitten hoitaa juoksevia asioita. Näitä asoita on kokouksessa päätettyjen osakasmaksujen kerääminen, ja sorien ym maksujen maksaminen tiekunnan tililtä. kokouskutsu lähetettävä 2 - 3 viikkoa ennen kokousta. Valtakirjalla voi edustaa toista osakasta.
        Kokouskutsussa esitettävä käsiteltävät asiat. Meidän tiekunta pitää joka kesä myöskin tienhoitotalkoot.
        Kyllähän se hieman viitseliäisyyttä toimitsijamieheltä vaatii.
        Virallisen tiekunnan tiemaksut ovat suoraan ulosottokelpoista maksua.
        Meillä on vain muutama porukka , joka ei osallistu tietalkoisiin. Näkeehän siinä myöskin muita osakkaita.
        Asioista pitää pystyä sopimaan. Aina ei tarvita yksimielisyyttä.

        "Virallisen tiekunnan tiemaksut ovat suoraan ulosottokelpoista maksua."

        Ei se noin mene. Tiemaksusta voi valittaa. Jos valituksen tekijä on jokin "yleishyödyllinen" toimija, on tiekunta heikoilla. Tuolla suunnalla on mielipiteenä kaikkien rajoittamaton tienkäyttäoikeus. Eivät tunnusta tien omilla rahoillaan tehneen oikeutta rajoittaa tien käyttöä. Tiekunnan oikeudet kaatuvat jo kunnan käsittelyssä. Eikä maaoikeuskaan ymmärrä TIEN TEKIJÄÄ.

        Lakimiehillä selvitettiin menestymismahdollisuutta eri oikeusasteissa. Vastauseksi tuli: Saatte kyllä oikeutta, mutta se vaatii menoa korkeimpaan hallinto-oikeuteen saakka. Jätettiin muuten sikseen, mutta puomi väkisin laitettiin ja oikeutta vaille jäätiin. "Yleishyödyllisellä" on puomin avain.
        Näkyispä tien tekijöitä yhtä usein kuin käyttäjiä.


    • OoPee

      Läänisi maanmittaustoimiston pitäisi antaa ohjausta tienpidon eri pulmatilanteissa, mutta sielläkin eri henkilöiltä voi saada erilaisen ohjeen, tielaki on Suomen vaikeaselkoisin laki. Sen laadinnassa ovat poliittiset intohimot leiskuneet.
      Kuntasi tielautakunnan tai tiejaoston puheenjohtajalla saattaa olla yksisilmäistä näkemystä. Em. toimielimet on kokoonpantu poliittisin perustein, eikä jäsenillä ole yleensä lainopillista tai tieteknistä koulutusta. Silti tuo toimielin, valitustapauksissa, käyttää tuomiovaltaa.
      Omakohtainen kokemukseni on, ettei tiejaoston ratkaisu perustunut Yksityistielakiin, eikä ollut oikeudenmukainen.

      Suomen tieyhdistys on enemmän erilaisten tienkäyttäjäryhmien yhteenliittymä, kuin tiekuntien (tien tekijät ja ylläpitäjät) järjestö. (katso jäsenluettelo www.tieyhdistys.fi )
      Käsittääkseni tieyhdistyksen kanta on, että tietä (yksityistietäkin saa käyttää) kuka tahansa ja tiekunnan tai yksityishenkilän huoleksi jää periä tienkäyttömaksut. Tuo periminen on käytännössä mahdotonta (eihän tiedä kuka ajaa ja milloin) ellei tietä ole pitävästi suljettu puomilla ja ajo tapahdi kirjallisen luvan perusteella. Luvassa tulee olla milloin ajetaan, paljonko tonneja liikkuu ja kuinka monta kilometriä tietä ajetaan sekä tonnikilometrin hinta. Oma kokemus on, ettei suullinen sopimus pitänyt ja poliisilla uhaten oli metsäyhtiö palautettava sovitulle reitille.

      Kiejallisuutta: Painatuskeskuksen lakikokoelmasta: Tielait, Maanmittauslaitoksen julkaisu: Käsikirja yksityisteiden tienpidon osittelusta, Suomen tieyhdistys: Tiekunta ja tieosakas (yksityistien hallinnon ja kunnossapidon perusteet).

      Lukuisat kirjat opstavat tiekunnan vuosikokouksen muotoseikkojen osaamisessa. Kokous voi mennä uusiksi muotovirheen vuoksi (mikäli joku haluaa vielä päätökset itselleen edullisemmiksi).

      • eteen

        Tämä ei liity kysyjän ongelmaan suoraan mutta

        muistaakseni olisi niin, että jos tien tekemiseen tai ylläpitoon saadaan valtion tai kunnan rahaa, kuka tahansa saa teidä käyttää ja minkäälaista puomia ei saa tien tukkeeksi pistää.


      • ploooo
        eteen kirjoitti:

        Tämä ei liity kysyjän ongelmaan suoraan mutta

        muistaakseni olisi niin, että jos tien tekemiseen tai ylläpitoon saadaan valtion tai kunnan rahaa, kuka tahansa saa teidä käyttää ja minkäälaista puomia ei saa tien tukkeeksi pistää.

        Puomia EI saa laittaa tielle , jossa on asuintaloja / mökkejä.
        Miettikääpä paloautoa tai sairaankuljetusta ..
        Paloauto kyllä tulee läpi puomin , kuin puomin , mutta sydänkohtauksen saanut ei saa apua ambulanssilta, jos puomi on kiinni..
        Aiemmin sai puomi olla, vaan eipä suosita enää moista


    • rahoista kyse

      niin kannattaa soittaa "YKSITYISTIEASIOIDEN NEUVONTAPUHELIN 0200 345 20

      Yksityistieasioiden valtakunnallinen palvelupuhelin on avattu. Numerosta 0200 345 20 voi jokainen saada vastauksia yksityistieasioihin liittyviin kysymyksiin. Asiantuntija vastaa soittoihin klo 9-18 välisenä aikana. Puhelun hinta on 0,92 euroa/min pvm" http://www.tieyhdistys.fi/ sivuilta löytyy muutakin kiintoisaa tie asiaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Maailman menoa
      258
      2366
    2. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      81
      2075
    3. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      98
      1790
    4. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      115
      1629
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      169
      1191
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      65
      1190
    7. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      65
      1042
    8. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      115
      1036
    9. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      60
      1026
    10. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      33
      1023
    Aihe