Laihdutusleikkaus kesto

Odottelija ...

Miten kauan laihdutusleikkaus kokonaisuudessaan on teillä kestänyt, eli siitä kun keskustelit lääkärin kanssa ensi kertaa laihdutus leikkauksesta siihen asti kun sinut oli leikattu?

Minulla on mennyt jo 8kk ja nyt vasta olen menossa vatsalaukun tähystykseen. Tähän odotteluun on mahtunut jo useita laihdutuksia ja lopputulos on ollut se että olen lihonut 2-3kg tänä aikana.

Mitä arvioitte että kauanko tähystyksestä leikkaukseen vielä kestää?

PS.Painoindeksi 42, Korkea verenpaine, Aikuistyypin diabetes.

11

2673

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • odottelen

Prosessi käynnistyi lääkärilläkäynnillä toukokuun lopussa ja vatsalaukun tähystyksessä olin 3 viikkoa sitten ja nyt odottelen sitä suostuvatko kirurgit leikkaamaan minua vai onko jotain estettä sille.Lääkäri kyllä suositteli.Mulla aikalailla samat sairaudet ja muutama vielä päälle.Olisi kiva tietää todellakin kauanko vastaus kestää tähystyksen jälkeen.

• tapauskohtaista

Lääkäritkin ovat ihmisiä, kuten kaikki muutkin hoitohenkilökuntaan kuuluvat. Jokainen potilas käsitellään erillisenä tapauksena ja punnitaan kokonaisuus, sekä sairaudet, painonpudotushistoria, sekä motivaatio leikkaukseen ja sen jälkeiseen elämään.
        Sairaalakohtaiset erot ovat suureta, johtuen henkilökunnan määrästä, joten siksi nuo odotusajat ovat pitkiä.
        Leikkauksen odotusaikahan alkaa vasta siitä, kun on sanottu, että leikkaukseen pääsee. Hoitotakuun aikana pitäsisi leikata, mutta sekään ei päde, henkilökunnan puutteesta, sekä kysynnän määrästä.
        Toiset laitetaan kiireellisyysasteessa jonoon 1, toiset 2- jonoon, joka on ei niin kiireellinen, eli mitä lievempi lihavuus ja sairaudet, sitä pidempään saattaa mennä.

• tornipöllöö

Odotusaika kokonaisuudessaan vaihtelee sairaanhoitopiirien mukaan. Ihmisiä kun on jonossa siellä enemmän kuin tuolla.
      Omalla kohdalla prosessi alkoi helmikuussa ja leikkauspöydällä olin marraskuussa. Tuo pitkä odotusaika on hyvä, koska silloin on aikaa varmistua, että todellakin sitä haluaa. Ja tietysti opetella samalla uutta ruokailutapaa. Itse aloitin samalla viikolla, kun sain tietää pääseväni leikkaukseen, uuden ruokailurytmin. Söin parin tunnin välein pieniä annoksia, aivan kuten leikatutkin tekevät. Tosin ennen leikkausta korvasin noin puolet aterioista Nutrilett-tuotteilla.

• itikkaliini

Hei, kerroppa kuulumisia, miten on mennyt leikkauksen jälkeen. Kulunut on jo melkein vuosi.
        Minä odottelen leikkaukseen ja gastroskopia oli ok. Ensi viikolla minulla on aika kirurgille. Määrätäänköhän minulle jo aika tähän leikkaukseen vai millainen prosessi kirurgin jälkeen on ennen leikkausta.

• tornipöllöö
        itikkaliini kirjoitti:

Hei, kerroppa kuulumisia, miten on mennyt leikkauksen jälkeen. Kulunut on jo melkein vuosi.
        Minä odottelen leikkaukseen ja gastroskopia oli ok. Ensi viikolla minulla on aika kirurgille. Määrätäänköhän minulle jo aika tähän leikkaukseen vai millainen prosessi kirurgin jälkeen on ennen leikkausta.

Elämäni laihdutusleikkauksen jälkeen on ollut ihanaa. Kilot ovat pudonneet takaisin tulematta, terveyteni on parempi kuin koskaan.
        Kaiken kaikkiaan voin sanoa leikkauksen olleen elämäni paras päätös, vaikka silloin aikanaan hirvitti ja pelotti enemmän kuin voin sanoakaan.

Suosittelen kaikille, jotka kituvat kilojensa kanssa, lopputulos maksaa vaivan.

• utelias hoikka

Miksi haluat syödä itsesi kuoliaaksi?

Oletko ajatellut terapiaa?

Leikkaus ei auta ylensyönnin syyhyn vaan oireisiin.

Sinusta voi tulla alkoholisti, niinkuin jenkeissä on tapahtanut monelle ruoka-addiktiolle.

• laiheliini

Kuvitteleppa että sairastut kilpirauhasen vajaatoimintaan ja syöt edelleen samoin kun laihana olessasi mutta lihot silti koko ajan.Mitään ei meinaa suolesta tulla ulos ja jos tulee niin noin viikon välein.On muuten aika tukala olo jo silloin.Käyt lääkärissä ja valitat lihomista,lääkäri ei korvaa lotkauta vaan kertoo sinun syövön liikaa,ei edes yhtä verikoetta voi ottaa.Kuluu muutama vuosi ja olet jo tosi lihava ilman omaa syytä kunnes löytyy se lihomisen aiheuttama peikko eli aineenvaihdunta ei toimi.Saat lääkityksen ja kuvittelet nyt laihtuvasi takaisin omiin mittoihin mutta lääkäri pommina toteaakin että se ei ole enää realistista.Kiloja jo liikaa.Siksi varmaankin leikkaukseen meno ainakin minulla on se ainoa vaihtoehto,muita ei enää ole jos haluan selvitä elämästä hengissä. Ja meitä on varmaan muitakin kun minä jotka on sairauden takia lihoneet.

• Heli

Ihmettelit miksi joku haluaa syödä itsensä kuoliaaksi, mutta jos ajattelit tässä syömishäöiriöisiä, niin laihdutusleikkaukseen ei pääse jos on syömishäiriö. Heidät ohjataan terapiaan ja tukiryhmiin.

Ensimmäisessä haastattelussa tehdään monisivuinen syömistapoja ja ajatuksia kattava testi, jossa katsotaan löytyykö syömishäiriöihin viittaavaa käytöstä.

Monella lihominen on sellaista "on kohteliasta syödä lautanen tyhjäksi"-meininkiä, tai tullut lastensaannin jälkeen yms. siis pitkällä ajalla.

• ODOTTELEN

Nyt tuli tieto että pääsen mahalaukun ohitusleikkaukseen.Käynti kirurgien luona loppuvuodesta ja silloin saan tietää leikkauspäivän.Nyt sitten aloitan laihduttamisen nutriletilla kun painoa pitäisi saada pois mahdollisimman paljon ennen leikkausta.

• Odottelija ...

Leikkauspäivä tiedossa, 8 viikon päässä. Koko projekti kestää 1v ja 4kk minun kohdallani.

• Heli

Ehkä olet jo saanut vastauksia, mutta laitan tässä oman tarinani mukaan. Maaliskuussa 2008 omalääkäri laittoi lähetteen laihdutusleikkausta varten, elokuussa 2008 pääsin ensimmäiseen haastatteluun ja tehtiin syömistapakysely, jopa piti läpäistä. Lokakuussa 2008 tehtiin vatsalaukun tähystys, joka oli ok ja marraskuussa 2008 pääsin virallisesti leikkausjonoon. Nyt helmikuun 2009 puolessa välissä aloitin 4viikkoa kesätävän VLDC-dietin ja sen jälkeen on viikko osittaista CLCD-diettiä ja sitten on leikkaus. Eli elokuun 2008 tapaamisesta sovittuun leikkauspäivään maaliskuun 2009 lopulla on mennyt 8kk.
      Näin siis minulla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      31
      5376
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      36
      3711
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      183
      3273
    4. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      11
      2525
    5. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      29
      2112
    6. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      2047
    7. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      163