Tyhjän trailerin veto

pollisisi

Saanko vetää tyhjää jarrullista traileria ilman pikku E:tä, jonka kantavuus on 1300kg?

40

13560

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuota joo

      Vettää täytenäkkii, vaekkapa 1800kilon pajerolla... Tyhjänä millä vaan jos koukkuun suapi laittaa yli kärrin omamassan verta...

      • polliisisi

        Onko tosiaan näin. Joku sanoin, että aivan sama onko lastattu vai ei niin menee aina maximi kokonaispainon mukaan.
        Vetoauto on iso 530 bmw niin eiköhän tuon 400 kilon trailerin siihen saa... Hyvän näin sitten!


      • JRxxx
        polliisisi kirjoitti:

        Onko tosiaan näin. Joku sanoin, että aivan sama onko lastattu vai ei niin menee aina maximi kokonaispainon mukaan.
        Vetoauto on iso 530 bmw niin eiköhän tuon 400 kilon trailerin siihen saa... Hyvän näin sitten!

        Ajokorttiasetus puhuu nimenomaan kokonaismassasta ja sillä tarkoitetaan rekisteriotteeseen merkittyä suurinta sallittua kokonaismassaa. Voit tarkistaa asian osoitteesta finlex.fi, jos et usko :)


      • polliisis
        JRxxx kirjoitti:

        Ajokorttiasetus puhuu nimenomaan kokonaismassasta ja sillä tarkoitetaan rekisteriotteeseen merkittyä suurinta sallittua kokonaismassaa. Voit tarkistaa asian osoitteesta finlex.fi, jos et usko :)

        soitin poliisille ja tarkistin. EI SAA VETÄÄ!


      • jos...
        polliisis kirjoitti:

        soitin poliisille ja tarkistin. EI SAA VETÄÄ!

        ajokortti riittää, elikkä siirretään tyhjää venetraileria jonka kokonaispaino on 2000 kg mutta tyhjänä painaa vähemmän kuin 800kg vetoauto?


      • polilis
        jos... kirjoitti:

        ajokortti riittää, elikkä siirretään tyhjää venetraileria jonka kokonaispaino on 2000 kg mutta tyhjänä painaa vähemmän kuin 800kg vetoauto?

        Itse ymmärsin tämän niin, että sellaista ei ole olemassa kuin "tyhjä traileri". Eli lasketaan sen kokonaispainon mukaan.

        Tai sitten (tarvitaan pikku e)
        a) vetoauto on kevyempi kuin vedettävä
        b)yhteenlaskettu kokonaismassa yli 3500kg


      • potaskaa
        JRxxx kirjoitti:

        Ajokorttiasetus puhuu nimenomaan kokonaismassasta ja sillä tarkoitetaan rekisteriotteeseen merkittyä suurinta sallittua kokonaismassaa. Voit tarkistaa asian osoitteesta finlex.fi, jos et usko :)

        Tilapäisesti saa ajaa vaikka tyhjää täysperävaunuyhdistelmää tavallisella kuorma-autokortilla!


      • JRxxx
        potaskaa kirjoitti:

        Tilapäisesti saa ajaa vaikka tyhjää täysperävaunuyhdistelmää tavallisella kuorma-autokortilla!

        ...kuorma-autokortilla oli tämän kanssa? Kirjoittaja ei maininnut sellaista hänellä olevan, joten ilmeisesti hänellä on AB tai B. Kuten useimmilla.


      • Minä niin luulen ...
        potaskaa kirjoitti:

        Tilapäisesti saa ajaa vaikka tyhjää täysperävaunuyhdistelmää tavallisella kuorma-autokortilla!

        Ei muuten saa urpo !


    • Pikkupoju

      Ilman pikku E:tä saa vetää kok.painoltaan 1300kg traileria, jos vetoauton ja trailerin rekisteriotteiden mukaisten kokonaispainojen summa ei ylitä 3500kg eikä vetoauton omapaino rekisteriotteen mukaan ole pienempi kuin trailerin kokonaispaino (jälleen rekisteriotteesta. Tässä tapauksessa vetoauton täytyy painaa yli 1300kg.

      Ajokortin riittävyyttä tutkittaessa tarvitaan vain auton ja trailerin rekisteriotteet. Trailerin kuormasta ei ole mitään väliä.

      Sen sijaan auton suurinta sallittua vetomassaa tarkasteltaessa punnitaan traileri vaaka renkaiden alla ja trailerin todellinen paino ratkaisee. Aisapaino kuormittaa autoa ja on otettava huomioon, ettei ylitetä auton suurinta kokonaispainoa.

      • toinen pikkupoju

        Kerrankin asia on kerrottu niin kuin se on.

        Korostan vielä, että auton OMApaino ja kärryn KOKONAISpaino ratkaisevat.


      • Sanotaan?

        Että kärryn kokonaispaino ei saa ylittää 1300?


      • toinen pikkupoju
        Sanotaan? kirjoitti:

        Että kärryn kokonaispaino ei saa ylittää 1300?

        Ei sellaista missään sanota, mutta ketjun aloittaja oli nimenomaan kiinnostunut 1300 kiloisesta trailerista. Sen varmaan huomasitkin kun luit koko ketjun, luithan.


      • ite?
        toinen pikkupoju kirjoitti:

        Ei sellaista missään sanota, mutta ketjun aloittaja oli nimenomaan kiinnostunut 1300 kiloisesta trailerista. Sen varmaan huomasitkin kun luit koko ketjun, luithan.

        Kärrin kantavuus oli 1300 ja toisessa viestissä aloittaja sanoo kärryn painoksi 400 kiloa, eli kärryn kokonaismassa on 1700kg. Tässä tuleekin onkelma mikäli pelataan papereihinkirjotetuilla painoilla. Auton pitäs painaa yli 1700 mutta alle 1800 kiloa. Sellaset kiesit on harvassa. Mun pajeron omamassa on tasan 1800 paperien mukaan, sillon yhdistelmän painoks paperilla tulee tasan 3500. Saakos sillon vetää ilman eemeliä?


      • toinen pikkupoju
        ite? kirjoitti:

        Kärrin kantavuus oli 1300 ja toisessa viestissä aloittaja sanoo kärryn painoksi 400 kiloa, eli kärryn kokonaismassa on 1700kg. Tässä tuleekin onkelma mikäli pelataan papereihinkirjotetuilla painoilla. Auton pitäs painaa yli 1700 mutta alle 1800 kiloa. Sellaset kiesit on harvassa. Mun pajeron omamassa on tasan 1800 paperien mukaan, sillon yhdistelmän painoks paperilla tulee tasan 3500. Saakos sillon vetää ilman eemeliä?

        Onko 3500kg yli 3500kg??

        Jos yhdistelmän paino ei ylitä...


      • Pikkupoju
        ite? kirjoitti:

        Kärrin kantavuus oli 1300 ja toisessa viestissä aloittaja sanoo kärryn painoksi 400 kiloa, eli kärryn kokonaismassa on 1700kg. Tässä tuleekin onkelma mikäli pelataan papereihinkirjotetuilla painoilla. Auton pitäs painaa yli 1700 mutta alle 1800 kiloa. Sellaset kiesit on harvassa. Mun pajeron omamassa on tasan 1800 paperien mukaan, sillon yhdistelmän painoks paperilla tulee tasan 3500. Saakos sillon vetää ilman eemeliä?

        Pilkunviilaajien mukaan alunperin oli kysymys pikku-E:n kantavuudesta...

        Mahoton tehtävä vastata ajokorttikysymykseen, jos kerrotaan vain kärryn kantavuus eikä sitä, että vedetäänkö sitä traktorilla vai millä. Niinpä pitää olettaa, mitä kysyjä oikeasti tarkoittaa.

        Mitä Pajeroon tulee, niin pitää ottaa rekisteriotteet esille ja katsoa. Todennäköisesti Pajeroissa on varsin erilaisia painoja mainittu eri vuosimalleissa.

        Kuten tuli kirjoitettua, kaksi ehtoa pitää täyttyä, jotta voi vedellä ilman pikku-E:tä: kokonaispainojen summa ei saa ylittää 3500kg ja auton omapaino pitää olla suurempi kuin trailerin kokonaispaino. On huomattava, että omapaino ja kokonaispaino ei ole sama asia.

        Ja pilkun tarkemmille tutkijoille jo tässä vaiheessa, että pikku-E:tä ei tarvita, jos kärryn kokonaispaino on alle 750kg, vaikka 3500kg yhdistelmäpaino ylittyisi.

        Itse en kuitenkaan S24-keskusteluista lukemani perusteella vetelisi mitään kärryä, oli se sitten kirjoitettu kuinka vakuuttavasti...


      • no johan on vitt#
        Pikkupoju kirjoitti:

        Pilkunviilaajien mukaan alunperin oli kysymys pikku-E:n kantavuudesta...

        Mahoton tehtävä vastata ajokorttikysymykseen, jos kerrotaan vain kärryn kantavuus eikä sitä, että vedetäänkö sitä traktorilla vai millä. Niinpä pitää olettaa, mitä kysyjä oikeasti tarkoittaa.

        Mitä Pajeroon tulee, niin pitää ottaa rekisteriotteet esille ja katsoa. Todennäköisesti Pajeroissa on varsin erilaisia painoja mainittu eri vuosimalleissa.

        Kuten tuli kirjoitettua, kaksi ehtoa pitää täyttyä, jotta voi vedellä ilman pikku-E:tä: kokonaispainojen summa ei saa ylittää 3500kg ja auton omapaino pitää olla suurempi kuin trailerin kokonaispaino. On huomattava, että omapaino ja kokonaispaino ei ole sama asia.

        Ja pilkun tarkemmille tutkijoille jo tässä vaiheessa, että pikku-E:tä ei tarvita, jos kärryn kokonaispaino on alle 750kg, vaikka 3500kg yhdistelmäpaino ylittyisi.

        Itse en kuitenkaan S24-keskusteluista lukemani perusteella vetelisi mitään kärryä, oli se sitten kirjoitettu kuinka vakuuttavasti...

        vain punnitut painot ratkaisevat , vaikka kärryn kokonaispaino olis 4000 kiloa vain punnittu paino ratkaisee !!! kyseisestä asiasta oli SUURI kädenvääntö kun joku viitasaarelainen vai mikä se oli konstuupeli oli oppinut myöhäisellä iällä oppinut lukemaan ja löysi rekisteriotteesta kokonaispainon ja eiku sakot , kyseinen uhri ei taipunut pölhölän poliisin päätökseen vaan valitti ja voitti jutun !!!!!! kipparilehdestä koko juttu löytyy mutta kun ei muista nummereita


      • Pikkupoju
        no johan on vitt# kirjoitti:

        vain punnitut painot ratkaisevat , vaikka kärryn kokonaispaino olis 4000 kiloa vain punnittu paino ratkaisee !!! kyseisestä asiasta oli SUURI kädenvääntö kun joku viitasaarelainen vai mikä se oli konstuupeli oli oppinut myöhäisellä iällä oppinut lukemaan ja löysi rekisteriotteesta kokonaispainon ja eiku sakot , kyseinen uhri ei taipunut pölhölän poliisin päätökseen vaan valitti ja voitti jutun !!!!!! kipparilehdestä koko juttu löytyy mutta kun ei muista nummereita

        Todennäköisesti Kipparin jutussa oli kyseessä auton vetokyvyn ja kokonaispainojen väärästä tulkinnasta eikä ajokortin riittävyydestä.

        Vetokyvyssä käytetään todellisia painoja, minkä todentaminen on hankalaa ilman kunnon vaakoja myös Kelminperän vanhalle passipolliisille.

        Kaiva lehden numero esille, niin luen jutun.


      • kannattaja
        Pikkupoju kirjoitti:

        Todennäköisesti Kipparin jutussa oli kyseessä auton vetokyvyn ja kokonaispainojen väärästä tulkinnasta eikä ajokortin riittävyydestä.

        Vetokyvyssä käytetään todellisia painoja, minkä todentaminen on hankalaa ilman kunnon vaakoja myös Kelminperän vanhalle passipolliisille.

        Kaiva lehden numero esille, niin luen jutun.

        Ennen kaikkea kannattaa kaivaa esiin se lehti, jossa komissarion antama tulkinta oikaistiin.

        Traileriasia on helppo kun ymmärtää, että kysymyksessä on kaksi toisistaan irrallaan olevaa asiaa eli ajo-oikeus ja laillinen vetokyky.

        Ajo-oikeus menee puhtaasti papereiden mukaan.

        Yariksella saa vetää kokonaispainoltaan 2500 kiloista traileria kunhan sen massa puntarilla ei ylitä Yariksen vetokykyä, joka lienee noin 1000kg. Silti Yariksen kuljettajalla pitää olla pikku-e.


      • löytyi totuus
        kannattaja kirjoitti:

        Ennen kaikkea kannattaa kaivaa esiin se lehti, jossa komissarion antama tulkinta oikaistiin.

        Traileriasia on helppo kun ymmärtää, että kysymyksessä on kaksi toisistaan irrallaan olevaa asiaa eli ajo-oikeus ja laillinen vetokyky.

        Ajo-oikeus menee puhtaasti papereiden mukaan.

        Yariksella saa vetää kokonaispainoltaan 2500 kiloista traileria kunhan sen massa puntarilla ei ylitä Yariksen vetokykyä, joka lienee noin 1000kg. Silti Yariksen kuljettajalla pitää olla pikku-e.

        Tämä on kyllä mukava asia inttää. Yksinkertainen muistisääntö on
        - ajokortti ratkeaa vain rekisteriotteita tutkimalla
        - kytkentäpainojen ylitykset ja ylikuormakuormauskysymykset ratkeavat vaa'an perusteella.

        Mutta tuo kuorma-autokortti on mukava knoppikysymys yhdessä suhteessa.
        C-kortilla saa kuljettaa todellakin tyhjää rekkaa tilapäisesti.
        Tämän täytyy merkitä, että C-kortilla (BC) saa kuljettaa myös tyhjää henkilöautoperävaunua henkilöautolla, vaikka rekiotteiden painot edellyttäisivät BE-korttia. Mutta kuljetuksen tilapäinen luonne pitää kyetä osoittamaan ja kärryn/trailerin tulee olla todellakin tyhjä.
        Pelkällä B-kortilla tätä etua ei ole, eli pelkällä B:llä on ainoa poikkeus tuo BE-inssiin menomatka (ja kait paluumatkakin, vaikka inssin möhlisi).

        Jos minulla olisi vain BC-kortti ja poliisi kirjottaisi ison tyhjän trailerin vetämisestä henkilöautolla sakot, niin kyllä valittaisin. Jos ja jos, mutta kun kortissa on noita kirjaimia kaikenlaisia.


      • Pointti.
        löytyi totuus kirjoitti:

        Tämä on kyllä mukava asia inttää. Yksinkertainen muistisääntö on
        - ajokortti ratkeaa vain rekisteriotteita tutkimalla
        - kytkentäpainojen ylitykset ja ylikuormakuormauskysymykset ratkeavat vaa'an perusteella.

        Mutta tuo kuorma-autokortti on mukava knoppikysymys yhdessä suhteessa.
        C-kortilla saa kuljettaa todellakin tyhjää rekkaa tilapäisesti.
        Tämän täytyy merkitä, että C-kortilla (BC) saa kuljettaa myös tyhjää henkilöautoperävaunua henkilöautolla, vaikka rekiotteiden painot edellyttäisivät BE-korttia. Mutta kuljetuksen tilapäinen luonne pitää kyetä osoittamaan ja kärryn/trailerin tulee olla todellakin tyhjä.
        Pelkällä B-kortilla tätä etua ei ole, eli pelkällä B:llä on ainoa poikkeus tuo BE-inssiin menomatka (ja kait paluumatkakin, vaikka inssin möhlisi).

        Jos minulla olisi vain BC-kortti ja poliisi kirjottaisi ison tyhjän trailerin vetämisestä henkilöautolla sakot, niin kyllä valittaisin. Jos ja jos, mutta kun kortissa on noita kirjaimia kaikenlaisia.

        Henkilöauto ei ole kuorma-auto.


      • kannattaja
        Pointti. kirjoitti:

        Henkilöauto ei ole kuorma-auto.

        Ei ole henkilöauto tosiaankaan kuorma-auto. Vastaavasti nykyään B-kortilla ei saa ajaa prätkää, vaikka se oikeus ennen muinoin tuli automaattisesti.


      • tulkinnanvaraista
        löytyi totuus kirjoitti:

        Tämä on kyllä mukava asia inttää. Yksinkertainen muistisääntö on
        - ajokortti ratkeaa vain rekisteriotteita tutkimalla
        - kytkentäpainojen ylitykset ja ylikuormakuormauskysymykset ratkeavat vaa'an perusteella.

        Mutta tuo kuorma-autokortti on mukava knoppikysymys yhdessä suhteessa.
        C-kortilla saa kuljettaa todellakin tyhjää rekkaa tilapäisesti.
        Tämän täytyy merkitä, että C-kortilla (BC) saa kuljettaa myös tyhjää henkilöautoperävaunua henkilöautolla, vaikka rekiotteiden painot edellyttäisivät BE-korttia. Mutta kuljetuksen tilapäinen luonne pitää kyetä osoittamaan ja kärryn/trailerin tulee olla todellakin tyhjä.
        Pelkällä B-kortilla tätä etua ei ole, eli pelkällä B:llä on ainoa poikkeus tuo BE-inssiin menomatka (ja kait paluumatkakin, vaikka inssin möhlisi).

        Jos minulla olisi vain BC-kortti ja poliisi kirjottaisi ison tyhjän trailerin vetämisestä henkilöautolla sakot, niin kyllä valittaisin. Jos ja jos, mutta kun kortissa on noita kirjaimia kaikenlaisia.

        Mikäli täysperävaunuyhdistelmän oikea kuski on vaikka sammunut ja c-kortin omaava apumies ajaa auton tilapäisesti Lapista Espooseen siirto ei välttämättä olekkaan tilapäinen.
        Tilapäinen siirto on korjaamotoimintaan tai vastaavaan liittyvää siirtoa. Aika eriskummallista.

        Anteeksi tämähän ei liittynyt alkuperäiseen kysymykseen johon oikean vastauksen löytäminen on iäisyyskysymys. Poliisitkaan eivät asiaa tunne.
        Kaveri ainakin sai sakot kun veteli isolla pikupletukalla isoa autonkuljetustraileria tyhjiltään b-kortilla. En muista jotta mikä pykälä siinä ylittyi.


      • JRxxx
        Pointti. kirjoitti:

        Henkilöauto ei ole kuorma-auto.

        mutta siitä huolimatta C-kortilla saa tyhjänä tilapäisesti siirtää pikku-E:n piiriin kuuluvaa yhdistelmää. Ajokorttiasetus määrittelee seuraavasti "E-luokka: ajoneuvoyhdistelmät, jotka eivät kuulu edellä mainittuihin luokkiin;" eli tämä pitää sisällään sekä pikku-E:n että "oikean" E:n. Ja sitten muutama pykälä myöhemmin: "C-luokan ajoneuvon ajo-oikeuden haltija saa Suomessa koeajaa ja tilapäisesti siirtää D- ja D1-luokan ajoneuvoja ilman matkustajia ja E-luokan ajoneuvoja ilman kuormaa.

        Eli asia on aika selvä: tyhjää pikku-E -yhdistelmää saa siirtää C-kortilla, mutta ei B-kortilla. Sitten jää enää avoimeksi, mikä on "tilapäistä siirtämistä".


      • nyt vielä
        tulkinnanvaraista kirjoitti:

        Mikäli täysperävaunuyhdistelmän oikea kuski on vaikka sammunut ja c-kortin omaava apumies ajaa auton tilapäisesti Lapista Espooseen siirto ei välttämättä olekkaan tilapäinen.
        Tilapäinen siirto on korjaamotoimintaan tai vastaavaan liittyvää siirtoa. Aika eriskummallista.

        Anteeksi tämähän ei liittynyt alkuperäiseen kysymykseen johon oikean vastauksen löytäminen on iäisyyskysymys. Poliisitkaan eivät asiaa tunne.
        Kaveri ainakin sai sakot kun veteli isolla pikupletukalla isoa autonkuljetustraileria tyhjiltään b-kortilla. En muista jotta mikä pykälä siinä ylittyi.

        Tilapäinen on todella tilapäistä. Ja koko yhdistelmän pitää olla tyhjä. Siis henkilöautossakaan ei saisi olla matkustajia. Mutta jos on BC-kortti voi esim käydä hakemassa liikkeestä tai yksityiseltä myyjältä vasta ostamansa raskaan perävaunun tyhjänä ja tuoda se omaan pihaan. Mutta sitten onkin edessä matka BE tai C1E-inssiin.
        Kuorma-autopuolella ei käy se, että C-kortin omaava apumies ajaa auton kuorman lastauspaikalle ja CE-kuski sitten lastatun auton purkupaikalle. Mutta jos tuttava kuorma-autoilija pyytäisi minua viemään tyhjän rekkansa lähikaupunkiin korjaamolle, niin saattaisin sen viedäkin.
        Ja tuttavasi sai sakot aiheesta, jos oli vaan B-kortti. Joko yhdistelmän rekisteröityjen kokonaismassojen summa meni yli 3500 kb:n tai peräkärryn rekisteröity kokonaismassa oli suurempi kuin vetoauton omamassa.


      • sakkonsa
        nyt vielä kirjoitti:

        Tilapäinen on todella tilapäistä. Ja koko yhdistelmän pitää olla tyhjä. Siis henkilöautossakaan ei saisi olla matkustajia. Mutta jos on BC-kortti voi esim käydä hakemassa liikkeestä tai yksityiseltä myyjältä vasta ostamansa raskaan perävaunun tyhjänä ja tuoda se omaan pihaan. Mutta sitten onkin edessä matka BE tai C1E-inssiin.
        Kuorma-autopuolella ei käy se, että C-kortin omaava apumies ajaa auton kuorman lastauspaikalle ja CE-kuski sitten lastatun auton purkupaikalle. Mutta jos tuttava kuorma-autoilija pyytäisi minua viemään tyhjän rekkansa lähikaupunkiin korjaamolle, niin saattaisin sen viedäkin.
        Ja tuttavasi sai sakot aiheesta, jos oli vaan B-kortti. Joko yhdistelmän rekisteröityjen kokonaismassojen summa meni yli 3500 kb:n tai peräkärryn rekisteröity kokonaismassa oli suurempi kuin vetoauton omamassa.

        Traileri oli helvetin iso kahdelle autolle tarkoitettu kärri vaikka käskettiin vuokraamaan pieni kelkalle sopiva kärri. Tarkoitus oli että toinen kelkka autoon ja toinen kärriin. Näin ei kuulemma tullut hiki lastatessa.

        Oikeasti nämä ajokorttiasetukset ja autokohtaiset määräykset ovat kohtuuttoman epäselviä. Ei niitä edes poliisit tiedä ja sitten sattuu ylilyöntejä molemmin puolin.


      • piikkikortti
        JRxxx kirjoitti:

        mutta siitä huolimatta C-kortilla saa tyhjänä tilapäisesti siirtää pikku-E:n piiriin kuuluvaa yhdistelmää. Ajokorttiasetus määrittelee seuraavasti "E-luokka: ajoneuvoyhdistelmät, jotka eivät kuulu edellä mainittuihin luokkiin;" eli tämä pitää sisällään sekä pikku-E:n että "oikean" E:n. Ja sitten muutama pykälä myöhemmin: "C-luokan ajoneuvon ajo-oikeuden haltija saa Suomessa koeajaa ja tilapäisesti siirtää D- ja D1-luokan ajoneuvoja ilman matkustajia ja E-luokan ajoneuvoja ilman kuormaa.

        Eli asia on aika selvä: tyhjää pikku-E -yhdistelmää saa siirtää C-kortilla, mutta ei B-kortilla. Sitten jää enää avoimeksi, mikä on "tilapäistä siirtämistä".

        Vietiin meijän rekalla lasti Lohjalle. Varsinaisena kuskina oli isoveljeni ja minä 17v loppi piikkikortti taskussa mukana muuten vaan. Lohjalla velipoika sairastui eikä pystynyt ajamaan. Mie ajelin rekan kotiin Kuopion kieppeille siinä yötä myöten. Velipoika makas sängyllä ja vaikerteli, mäni sitten aamulla lääkäriin ja umpisuolileikkaukseen.
        Hyvästi hoitu homma ja oli varmasti tilapäinen siirto. Isä oli uamulla vähän vihanen mutta sano että hyvä kun osasit ja olit harjotellu. Nykysi kyllä löytyy kortista kirjaimia ku aapisesta.
        Nyt ko rikos on vanhentunu niin voin kertoa asian.


    • Sama se

      Ei siitä tule kun pikku sakko.
      Ja jos ei omista pikku-e:tä, mutta omistaa kuoma-autokortin, niin kannattaa ajaa itselleen C1E.
      Sama homma kuin pikku-e:n ajaminen, mutta saa vedellä kuorma-autoilla ja samalla tulee pikku-e.

    • aika paljon
    • opittua

      Pikku-e kelpuuttaa ajamaan vain manuaalivaihteisella, jos koe on sellaisella suoritettu. Automaatilla uusiksi, jos sellaisella vetää. Iso-E ei korvaa pikku-e:tä, vaan taas uusiksi, ne vetoauton ja kärryn painot nääs.

      Kaikesta päättäen pikku-e:n vaativat yhdistelmät ovat niin vaikeasti hallittavia, että kelpuutus koskee vain kokeessa käytettyä autoa ja jotain muuta saman merkkistä, jonka vuosimalli ja väri eivät eroa siitä koeautosta. Kuka näitä päätöksiä oikein nikkaroi?

      • Meni...

        Jos ajokorttiluokan suorittaa automaatilla, tulee merkintä että vain automaattia saa käyttää, ei toisin päin.
        Ison e:n suorituksesta tulee automaattisesti pikku-e kuten C1E kortin suorituksesta.


      • pikku eeen
        Meni... kirjoitti:

        Jos ajokorttiluokan suorittaa automaatilla, tulee merkintä että vain automaattia saa käyttää, ei toisin päin.
        Ison e:n suorituksesta tulee automaattisesti pikku-e kuten C1E kortin suorituksesta.

        -sai ylimenovaiheessa viemällä valokuvan ja täyttämällä anomuskaavakkeen poliisilaitoksella,siinäpäs pätevyys vaatimus.


      • sen sai
        pikku eeen kirjoitti:

        -sai ylimenovaiheessa viemällä valokuvan ja täyttämällä anomuskaavakkeen poliisilaitoksella,siinäpäs pätevyys vaatimus.

        mutta se oli vain ylimenovaiheen homma. Nimittäin ennen tätä muutosta ei ollut BE:tä lainkaan ja silti sai vetää isoja kärryjä B:llä. Ja lainsäätäjä oli kohtelias, sellaista oikeutta, joka on kerran ollut, ei saa viedä pois. Oli ainakin silloin. Nythän se viedään ammattiajo-oikeus C-kortin omaavilta, tosin pitkän siirtymäajan jälkeen. Tyhjän CE-yhdistelmän ajooikeus viedään kohta. Linja-autojen siirto-oikeus meni jo muutama päivä sitten, ja miten tapahtuneekaan D1-kortin omaavien oikeudelle ajaa omaa D1-luokan autoa yksityisajossa.


      • vältti myös lääkärintarkast...
        sen sai kirjoitti:

        mutta se oli vain ylimenovaiheen homma. Nimittäin ennen tätä muutosta ei ollut BE:tä lainkaan ja silti sai vetää isoja kärryjä B:llä. Ja lainsäätäjä oli kohtelias, sellaista oikeutta, joka on kerran ollut, ei saa viedä pois. Oli ainakin silloin. Nythän se viedään ammattiajo-oikeus C-kortin omaavilta, tosin pitkän siirtymäajan jälkeen. Tyhjän CE-yhdistelmän ajooikeus viedään kohta. Linja-autojen siirto-oikeus meni jo muutama päivä sitten, ja miten tapahtuneekaan D1-kortin omaavien oikeudelle ajaa omaa D1-luokan autoa yksityisajossa.

        Niitä BE-kortteja vaihdettiin vuonna 1996. Ja jos seuraavan parin vuoden aikana sattui täyttämän 45 tai jonkun muun määrävuoden, ei kuitenkaan tarvinnut viedä lääkärintodistusta poliisille.


      • vain
        Meni... kirjoitti:

        Jos ajokorttiluokan suorittaa automaatilla, tulee merkintä että vain automaattia saa käyttää, ei toisin päin.
        Ison e:n suorituksesta tulee automaattisesti pikku-e kuten C1E kortin suorituksesta.

        Mutta edelliset tiedot annettiin katsastusasemalla koetta suoritettaessa.


    • kärrimiehillä

      Mielestäni kortti pitäisi olla kaikilla kärrinvetäjillä ja sellainen joka on tutkinnolla saatu.
      Työni puolesta tapaan päivittäin useita kevytperäkärrinvetäjiä hakemassa tai tuomassa kuormiaan.
      Varmaan 90% ei ymmärrä perruuttamisesta mitään. Etenkin kaupunkilaisomakotiasujat ovat täystolloja. Metrin peruutuksella kärri on linkussa kun ei ole hajuakaan mihin päin rattia on käännettävä. Venetrailerin vetäjät ovat ihan eri luokkaa sillä he ovat joutuneet harjoittelemaan sekä tietysti maajussit ja rekkamiehet.
      Luulis hävettävän kun ajaa hienolla autolla uusi kärri perskoukussa mutta ei osaa yhtään ajaa. Kärri saattaa joutua monen metrin päähän kohteesta ja kuski kantaa sitten painavaa tavaraa tyrä ja ohimot punaisina. Kääntäessä sitten irroitetaan kärri ja käännetään se käsipelillä. Voi tolvanoiden tolvanoita.

      • paska kuski vaikka e löytyy

        Ei se kortti mitään auta vaan harjoittelu.

        Vedän traileria vuosittain tuhansia kilometrejä. Homma on opittu ja helppoa, koska traileri on pitkä ja rauhallinen liikkeissään. Sen sijaan Nesteeltä vuokrattu pikkukärry on lyhyt ja menee pitkällä peräylityksellä varustetulla veturilla nopeasti ja varoittamatta linkkuun. Lyhytaisaisen kärryn peruutus ajettaessa työkaluvuokraamoon oksasilppuria hakemaan kerran vuodessa ei riitä pitämään taitoa yllä.

        Kortti ei siihen auta yhtään. Mulla on pikku-e ja silti pitää olla tarkkana.


      • turha,

        Ylipäänsä tuo vaatimus korttiin peräkärryn kanssa on idioottimainen. Ajokorttihan on keksitty turvallisuuden takaamiseksi. Peräkärryn peruuttelu parkkipaikalla ei juurikaan vaaranna turvallisuutta. Mitä sitten, jos jollain kestää peruuttelu? Joillekin tuntuu ostoskärryjen työntäminenkin olevan vaikeaa, mutta ei siihenkään kortteja tarvita. Nykyinen pikku-e-systeemi on pelkkää rahastusta.

        Kortin saamiseksihan tarvitaan pelkkä tutkinto, ei lainkaan opetusta. Eli kortin hankkivat kuitenkin menevät tutkintoon vasta, kun ovat ajelleet kärryn kanssa niin kauan että homma olisi jo muutenkin hanskassa.


    • suomiponi

      Sillä ei siis oo väliä vaikka lykkään sinne traikun sisään 500 kg painavan suomenheposen?

    • fdhhd

      Jos sen nimi on muuli - niin ei saa vetää, vaikka olis mitä kortteja.
      Voi saada syytteen eläimiin sekaantumisesta :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6955
    2. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1239
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1032
    4. Yksi kysymys

      Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Katseestasi näin

      Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    6. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

      Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      834
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

      Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

      tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      781
    9. Tietenkin täällä

      Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

      Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe