6,5x55

mitä mieltä?

onko turhan järeä kaliiperi mettäkanalinnuille?Kumman ostaisitte itse 222rem. vai 6,5x55?ilmeisesti mitä oon ymmärtäny niin tuota kaliiperin panoksia on vaikea löytää?ainaki 222 löytyy melkeen joka kaupasta.kiitoksia vastauksista oikein paljon!

24

15650

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • RiK

      6,5x55 on ehdottomasti paras. Patruunoita saa hyvin eivätkä ole edes kovin kalliita. Luodin lentorata on todella suora ja luoti ei ole tuuliherkkä niin kuin 222. Kuuspuolikkaalla metsästetään Ruotsissa valtaosa hirvistä. Iskuenergiat ovat lähellä kolmenollakasia. Esim lapuan patruuna ladattuna 9g scenar luodilla tekee teereen tosi siistin reijän. Kun kohdistaa aseen 75-100m niin se käy 300m päässä vain 3cm alle tällä kaliderilla ja ko. 9g luodilla!!! Joten minä unohtaisin sen 222:sen heti alkuun :)

      • 222 ,,,, 6,5*55

        ehdottomasti 6,5*55 lapua lataa hyviä pateja teeri jahtiin esim,7gr sgenar ja jos itse lataa valikoima luodeissa erittäin hyvä,siispä lento radan suoruudessa ja sivu tuulen siedossa ehdoton valinta olis 6,5 kalinperi.


      • mieli muuttuu

        Velipoka asuu ja metästelee ruotsissa. Sielläpäin ovat luopumassa kuuspuolikkaasta vauhdilla, käytettyjä saa halvalla. Kaliberihan on ruotsalaisten vanha sotilasase koko. Siivekkäille riittää vallan mainiosti pienempikin kaliiberi. Jo ajatellen metästysturvallisuutta ilmaan ammuttuna luoti lentää kilometritolkulla. On niitä parempiakin kalibereja linnustukseen, eikä se patruunavalikoimakaan niin monipuolinen ole. Rimaa hipoen se riittää hirvelle. Ja harvemmin sitä 300m teerejä tarvii ampua.


      • hieno kaliberi
        mieli muuttuu kirjoitti:

        Velipoka asuu ja metästelee ruotsissa. Sielläpäin ovat luopumassa kuuspuolikkaasta vauhdilla, käytettyjä saa halvalla. Kaliberihan on ruotsalaisten vanha sotilasase koko. Siivekkäille riittää vallan mainiosti pienempikin kaliiberi. Jo ajatellen metästysturvallisuutta ilmaan ammuttuna luoti lentää kilometritolkulla. On niitä parempiakin kalibereja linnustukseen, eikä se patruunavalikoimakaan niin monipuolinen ole. Rimaa hipoen se riittää hirvelle. Ja harvemmin sitä 300m teerejä tarvii ampua.

        Ja hyvä esim. kauriille ja sen kokoselle riistalle. Mutta niinkuin edellinen kirjoittaja sanoi, metsästysturvallisuus on yksi asia jota jokaisen kannattaa kohdallaan harkita. Itse metsästelen Etelä- Suomessa ja olenkin tuon lintu kaliberin pudottanut jo hornettiin, jolla voi lintua yrittää joltain sadanmetrin matkalta.
        No sitten taas pohjpisessa on tilanne toinen asukastiheyden puolesta, vaan kannattaa sitä turvallisuutta sielläkin pohtia.
        Noista kahdesta itse ottaisin tuon .222.


      • metsästelijä
        hieno kaliberi kirjoitti:

        Ja hyvä esim. kauriille ja sen kokoselle riistalle. Mutta niinkuin edellinen kirjoittaja sanoi, metsästysturvallisuus on yksi asia jota jokaisen kannattaa kohdallaan harkita. Itse metsästelen Etelä- Suomessa ja olenkin tuon lintu kaliberin pudottanut jo hornettiin, jolla voi lintua yrittää joltain sadanmetrin matkalta.
        No sitten taas pohjpisessa on tilanne toinen asukastiheyden puolesta, vaan kannattaa sitä turvallisuutta sielläkin pohtia.
        Noista kahdesta itse ottaisin tuon .222.

        jos ei metsästetä sentään asutusten liepeillä vaan salo mailla niin ei ole 6,5*55,tosen ohittajaa,ei pienet tuulet kulettele samalla tavalla kuin kepeitä 5,7,kal luoteja,asian voit tarkistaa lapuan ballistiikka taulukosta,minä metsästelen valtion korvessa ympäri kainuuta ja lappia myöten niin ehdoton valinta on 6,55*55 olen joskus kokeillut 222kalinperia mut luovuin sen tuuliherkkyyden takia ja lentoratakin on selvästi huonompi kuin 6,5sessa,suositus 6,5*55 se.


      • ääni ranuan soilta
        metsästelijä kirjoitti:

        jos ei metsästetä sentään asutusten liepeillä vaan salo mailla niin ei ole 6,5*55,tosen ohittajaa,ei pienet tuulet kulettele samalla tavalla kuin kepeitä 5,7,kal luoteja,asian voit tarkistaa lapuan ballistiikka taulukosta,minä metsästelen valtion korvessa ympäri kainuuta ja lappia myöten niin ehdoton valinta on 6,55*55 olen joskus kokeillut 222kalinperia mut luovuin sen tuuliherkkyyden takia ja lentoratakin on selvästi huonompi kuin 6,5sessa,suositus 6,5*55 se.

        ei ole paljon jakoa 222 sella täällä ranuan isoilla soilla,täällä on pitkät ampuma matkat ja tahtoo myös pieniä tuulen vireitä olla nyky syksyinä harvoin on täysin tyyni keli,kyl 6,5 tonen täällä on ehdoton kingi on tarkka kalinperi ja lapua lataa hyviä kuteja esi 7gr silver jacet sgenar,suositus unohda 5,7 kalinperit ja hanki 6,5*55


      • Keskinkertaisuuteen
        ääni ranuan soilta kirjoitti:

        ei ole paljon jakoa 222 sella täällä ranuan isoilla soilla,täällä on pitkät ampuma matkat ja tahtoo myös pieniä tuulen vireitä olla nyky syksyinä harvoin on täysin tyyni keli,kyl 6,5 tonen täällä on ehdoton kingi on tarkka kalinperi ja lapua lataa hyviä kuteja esi 7gr silver jacet sgenar,suositus unohda 5,7 kalinperit ja hanki 6,5*55

        Ota 264WM.yltää kauemmaksi.


      • kokeilkaa
        Keskinkertaisuuteen kirjoitti:

        Ota 264WM.yltää kauemmaksi.

        mittaa matkaksi 200 metriä ja ampukkaa 222 ja 6,5*55 kalinpereillä pieneen sivutuuleen niin ei tarvii miettiä millä lähtee teerijahtiin,tiedän kokemuksesta että 222,kosta vie pulet lisää ja kun matkaa laitetaan 300metriin niin 222,selle pitää olla jo iso taulu että löytyy luodin reiät,hus,hus testaamaan siitä...


      • jaarittelua.
        kokeilkaa kirjoitti:

        mittaa matkaksi 200 metriä ja ampukkaa 222 ja 6,5*55 kalinpereillä pieneen sivutuuleen niin ei tarvii miettiä millä lähtee teerijahtiin,tiedän kokemuksesta että 222,kosta vie pulet lisää ja kun matkaa laitetaan 300metriin niin 222,selle pitää olla jo iso taulu että löytyy luodin reiät,hus,hus testaamaan siitä...

        Kuulaana pakkasaamuna tuskin tuulee niin paljon, ettei 222:lla sais teereä tiputettua. Ja tuulisella säällä niitä harvemmin näkee. Jo pelkästään 308 tai 3006 ovat lyömättömiä ruotsin kaliberiin verrattuna. Niin meinasi unohtua tämä tosioloissa testattu 7,62russian, eli 762*53R. Näihin saa jos jonnimoista latausta kaikelle riistalle. En suosittele katoavaa kaliberia kuten 6,5*55 on. Ruotsissa se on hyvää vauhtia katoamassa metsästäjien keskuudessa.


      • keksi svedut jotakin hyvääkin
        jaarittelua. kirjoitti:

        Kuulaana pakkasaamuna tuskin tuulee niin paljon, ettei 222:lla sais teereä tiputettua. Ja tuulisella säällä niitä harvemmin näkee. Jo pelkästään 308 tai 3006 ovat lyömättömiä ruotsin kaliberiin verrattuna. Niin meinasi unohtua tämä tosioloissa testattu 7,62russian, eli 762*53R. Näihin saa jos jonnimoista latausta kaikelle riistalle. En suosittele katoavaa kaliberia kuten 6,5*55 on. Ruotsissa se on hyvää vauhtia katoamassa metsästäjien keskuudessa.

        Tuskin 6,5*55 sentään ihan niin helposti katoaa. Tarkkuusampujien suosikki (pieneksi kaliiperiksi) hyvän ballistiikkansa takia, karvan verran parempi kuin .308 ja muut mainitut.


      • vai joutavaa
        keksi svedut jotakin hyvääkin kirjoitti:

        Tuskin 6,5*55 sentään ihan niin helposti katoaa. Tarkkuusampujien suosikki (pieneksi kaliiperiksi) hyvän ballistiikkansa takia, karvan verran parempi kuin .308 ja muut mainitut.

        jaarittaja vois tutustua ballistiikkaan mitä tarkoittaa ballistinen kerroin kun luoti ammutaan tietyllä nopeudella,ei taida 308,sista löytyä kertoimia 547,615 tai 637 nää on 6,5 millisen ballistisia kertoimia ja vauhtia näihin saa niin paljon et taitaa 308,si jäädä sijalle 2 ja nyt olikin kysymys 222 vai6,5*55se ei kaveri ollut kiinnostunutkaan muista kalinpereista,kyseessä oli kanalintujen metsästys ei hirvi jahti joten pysytään asiassa


      • on se näin
        vai joutavaa kirjoitti:

        jaarittaja vois tutustua ballistiikkaan mitä tarkoittaa ballistinen kerroin kun luoti ammutaan tietyllä nopeudella,ei taida 308,sista löytyä kertoimia 547,615 tai 637 nää on 6,5 millisen ballistisia kertoimia ja vauhtia näihin saa niin paljon et taitaa 308,si jäädä sijalle 2 ja nyt olikin kysymys 222 vai6,5*55se ei kaveri ollut kiinnostunutkaan muista kalinpereista,kyseessä oli kanalintujen metsästys ei hirvi jahti joten pysytään asiassa

        arvot tehdas latauksista,6,5*55 putoama 200metrissä 135 milliä... 308 luodin putoama 200 metrissä 157 milliä ja 400 metrissä 6,5 mil putoama 325mil ja 308 400 metrissä 364 milliä,näin se vain on.


      • 270 WIN
        jaarittelua. kirjoitti:

        Kuulaana pakkasaamuna tuskin tuulee niin paljon, ettei 222:lla sais teereä tiputettua. Ja tuulisella säällä niitä harvemmin näkee. Jo pelkästään 308 tai 3006 ovat lyömättömiä ruotsin kaliberiin verrattuna. Niin meinasi unohtua tämä tosioloissa testattu 7,62russian, eli 762*53R. Näihin saa jos jonnimoista latausta kaikelle riistalle. En suosittele katoavaa kaliberia kuten 6,5*55 on. Ruotsissa se on hyvää vauhtia katoamassa metsästäjien keskuudessa.

        Tämä unohtu! Mutta on sitten muuten aivan sikahintaset kuulat! Onko hyviä vinkkejä/linkkejä alle 2e/kpl. Alkaapi olla jo tingittynä 35e/20 paketti. Ei tai olla ihan läpihuutojuttu tilata ulkomailta eli juueseistä niitä kuulia???


      • Kiväärimies
        on se näin kirjoitti:

        arvot tehdas latauksista,6,5*55 putoama 200metrissä 135 milliä... 308 luodin putoama 200 metrissä 157 milliä ja 400 metrissä 6,5 mil putoama 325mil ja 308 400 metrissä 364 milliä,näin se vain on.

        Alle puolen kilometrin matkalla lähtönopeuden merkitys on suurin. Ballistinen kerroin alkaa tehdä suurempia eroja siinä vaiheessa kun luoti hidastuu.

        Itsekin valitsisin 6,5x55SE:n kanalintujen metsästykseen. Kun sen kohdistaa sopivalle etäisyydelle eikä ammu kovaan tuuleen, niin hyvä ampuja voi laittaa ristikon kaikilla käytännössä vastaan tulevilla ampumamatkoilla (enintään reilut 200 metriä) keskelle lintua.


      • rifle77
        270 WIN kirjoitti:

        Tämä unohtu! Mutta on sitten muuten aivan sikahintaset kuulat! Onko hyviä vinkkejä/linkkejä alle 2e/kpl. Alkaapi olla jo tingittynä 35e/20 paketti. Ei tai olla ihan läpihuutojuttu tilata ulkomailta eli juueseistä niitä kuulia???

        ite oon käyttäny norman 7,8gr jaktmatch 6,5 x 55 paukkua linnulle,joensuussa 52e 50kpl,minusta kohtuu hintainen ja ainakin omaan kivääriini käypänen.


    • kapoint

      On se kumma, kun tällaiset kaliberi keskustelut saa aina näin valtaisan suosion. Oikeasta asiasta ei tahdo syntyä kunnon keskustelua, kyllä niillä lähes kaikilla kaliibereilla onnistuu linnustus. Sitäpaitsi latvalintu kivääri pitää panna tänäsyksynä (jollei lopullisesti) naulaan ainakin pohjoisensuomen suunnassa. Niin heikot on kanalintukannat.

    • huitakin hyviä vaihtoehtoja

      pidemmille ampumamatkoille. kal. 243 ja 22-250 ovat myös suoran lentoradan omaavia, eikä sivutuuliherkkyys ole niin paha kuin 222 kaliiperin luodilla. Onko kokemuksia, onko 6,5 x 55 parempi kuin 243 tai 22-250? Itse jättäisin 222 aseen näistä vaihtoehdoista neljännelle sijalle latvalinnustus käytössä.

      • ei se kannatte

        Kyllä se nykyään on melkoisen satunnaista hommaa koko latvalinnustus. Sen homman takia ei kannata pohtia, mikä on himpunverran parempi kuin joku toinen kaliberi. Olen vuosikausia kantanut haulikkoa ja kivääriä mukana. Saaliit olen saanut haulikolla kivääri on ollut mukana painolastina. Ei niitä suomessa niin sanottuja latvalinnustus aikoja ole enää juurikaan. Tyyliin"lähempä tässä huurremettojahtiin" Muualla kuin AE Järvisen tammikuun kilisevän helisevässä pakkas-saduissa.


      • ovat aamuisin
        ei se kannatte kirjoitti:

        Kyllä se nykyään on melkoisen satunnaista hommaa koko latvalinnustus. Sen homman takia ei kannata pohtia, mikä on himpunverran parempi kuin joku toinen kaliberi. Olen vuosikausia kantanut haulikkoa ja kivääriä mukana. Saaliit olen saanut haulikolla kivääri on ollut mukana painolastina. Ei niitä suomessa niin sanottuja latvalinnustus aikoja ole enää juurikaan. Tyyliin"lähempä tässä huurremettojahtiin" Muualla kuin AE Järvisen tammikuun kilisevän helisevässä pakkas-saduissa.

        aukkojen reunoilla puiden latvoissa 10.9 lähtien sääoloista riippuen. Joskus iltapäivälläkin sopivalla sumuisella säällä tapaa teeriä joskus jopa ukkometson männynlatvasta. Kyllä näitä voi nimittää latvalinnuiksi eikä siihen A.E Järvisen satuaikaan ole paluuta. Mutta latvalinnustus jatkuu vaan nykyisinkin uusissa muodoissa ja siihen tarvitaan tarkkaa kivääriä. Tänä syksynä pitäisi kylläkin haulikot ja kiväärit pistää rasvaan ja odotella aikoja parempia - latvalintusyksyjäkin.


      • ÄKÄNEN

        22-250 pitää osata sitten ampua, ittelläni on kyseinen ja alle 200m pitää osuman olla kaulasta ylöspäin tai pataan ei jää mitään laitettavaa.


    • on se hyvä

      ammuin 6.5 harakan 60metriin ja kippas

      • asdasdasdlol

        Juu ammui kymmenee metrii ko kaliberil pahvitauluu ja repi koko paskan rieakaleikks "mitä vittuu ajattelin" sit faija sano et oli nähny paljaal silmäl ko luoti oli laajentunu heti ko pääs piipust ulos.
        Ei tällee.. 6,5x55se:llä ossuu jopa laton seinää 40 metrin päästa etää ota se 5,5mm ilmakko sinne jahtii...


      • asdasdasdlol
        asdasdasdlol kirjoitti:

        Juu ammui kymmenee metrii ko kaliberil pahvitauluu ja repi koko paskan rieakaleikks "mitä vittuu ajattelin" sit faija sano et oli nähny paljaal silmäl ko luoti oli laajentunu heti ko pääs piipust ulos.
        Ei tällee.. 6,5x55se:llä ossuu jopa laton seinää 40 metrin päästa etää ota se 5,5mm ilmakko sinne jahtii...

        ei tämmösii lisää


    • Anonyymi

      Vanha viestiketju, mutta itsellä molemmat kaliberit olemassa ja tykkään itse 6,5x55:sta enemmän. On myös käytössä 7,62x53R jolla hirvet pistänyt nurin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      127
      3187
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      108
      1292
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1275
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1076
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      13
      1033
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      966
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      52
      957
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      924
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      826
    Aihe