Erittäin suurella osuudella Suomen väestöstä on nykyään oma Facebook-tili. Ei ole ollenkaan kummaksuttavaa, jos esim. 50-vuotias perheenäiti avaa sivustolle oman tilin.
Itselleni facebookista on tullut suuri riippuvuus. Aamulla kun herään on mahdollisimman pian tarkistettava onko kenties tullut kaveripyyntöjä, mielenkiintoisia application-kutsuja yms.yms.. Sama juttu koulun, töiden tai harrastusten jälkeen.
Facebookia voi täydellä syyllä verrata huumeisiin.
Onko minulla kohtalotovereita? Mikä on oma suhteesi facebookiin? Mitkä ovat sen sinulle suomat hyödyt ja ennen kaikkea: Ovatko ne mielestäsi suurempia kuin sen mukanaan tuomat haitat?
Facebook, mitään hyötyä?
11
3463
Vastaukset
- Kasvoton buukkaaja
Mulla ei ole facebookia. Hädin tuskin tiedän mitä se tarkoittaa enkä ole koskaan käynyt katsomassa kenenkään facebookia. Olen vissiin nynny. Omat kaverini ovat live-elämässä. Harvoin tulee laitettua sähköpostia, mutta keskustelupalstoille tulen melkein joka ilta ennen saunomista ja viivyn about tunnin verran. Siinäpä minun netin käyttö - siis vapaa-aikanani.
- kaverit live-elämässä
eikä missään nettisaiteilla!sehän olis hirveetä ja aivan säälittävää jos näin olisi!
menkää ihmiset oikeeseen elävään elämän sykkeeseen eikä mihkään saiteille koneen välityksellä! se ei ole aitoa alkuunkaan!!!!!!!! - holistinen
kaverit live-elämässä kirjoitti:
eikä missään nettisaiteilla!sehän olis hirveetä ja aivan säälittävää jos näin olisi!
menkää ihmiset oikeeseen elävään elämän sykkeeseen eikä mihkään saiteille koneen välityksellä! se ei ole aitoa alkuunkaan!!!!!!!!Hyödyt; olen tavannut monia vanhoja tuttuja/ystäviä/kamuja, jotka olivat ruuhkavuosien aikana jääneet matkan varrelle...ihanaa päivittää kuulumisia:)
Toinen hyötypuoli on se, että fb:n ansiosta omistan nyt uusia ystäviä mailman eri laidoilta ja englannin kieltä on tullut petrattua lähes huomaamatta.
3.hyöty; en omista televisiota, joten fb korvaa "pään nollaus" viihteen(esim.salkkarit, kauniit&rohkeat yms."laadukkaat" viihdesarjat
4.hyöty; se on harmitonta hupia: koskaan ennen en ole elämässäni saanut yhtä paljon kukkia, lahjoja, virtuaalihymyjä- ja haleja. Vaikka touhu onkin aika lapsellista, silti tuntuu hyvältä, että kaveri suo elämästään hetken sinua ajatellen(vaikkakin ohikiitävän napinpainallus-hetken)!!
Harmit; touhu koukuttaa ja aikaa hurahtaa koneella huomaamatta.
Keinoja siihen, ettei homma lähde "lapasesta" on elää tavallista eloa ja hoitaa FB-asioita vain pieni osa päivästä ja käyttää sitä luppoaika-ajanvietteenä.
Metsässä on sieniä mahdottomasti; kone kiinni välillä ja hirvikärpäsiä moikkaamaan:D
- ....
facebook on vähän kuin sähköpostin tarkistus, rutiininomainen toimenpide onko tullut uusia viestejä jne.
plussia ja miinuksia
vanhojen tuttujen tapaaminen ja yhteydenpito
muiden elämän seuraaminen on aina mielenkiintoista
verkostoituminen ylipäänsä, "mukana menossa pysyminen"
muutamia ihan hauskoja sovelluksia ja pelejä, joita voi pelata esim. ulkomaalaisia vastaan reaaliajassa
mahdollisuus itse valita periaatteessa ketkä näkevät profiilin
-tietojen mahdollinen väärinkäyttö (esim. "ketä kaverin kaveria deittailisit" -sovellus, jota en edes ollut asentanut, mutta silti kuvani oli siellä ihan vieraiden ihmisten arvioitavana, erittäin inhottavaa)
-sovellusten toimiminen tahdon vastaisesti (lähettelee joskus itsestään kavereille "i love you" -tyylisiä viestejä jos esim. tulosten näkemiseksi joutuu kutsumaan muutaman kaverin käyttämään sovellusta)
-vaara paisua liian laajaksi ja raskaaksi, riisutumpi ja selkeämpi versio toimisi paremmin - Blackböle
heissan Othello,
No onhan sulla kohtalontovereita. ja viljalti.
oma suhteeni facebookkiin on se, että sitä tulee kyllä lähes päivittäin pollattuu...ainaki illal että mitä contacteille kuuluu ja heitettyy oma statustieto... ei kyllä muuten perhetilanteen hektisyydestä johtuen pyöri FB mieles päivällä eikä yöllä.
FB:n plussat:
kiva nähä erittäinkin vanhojen tuttujen tietoja ja statuksia ja fotoja...tää erityisesti koskee niitä tuttavia joiden kaa vähemmän tulee oltuu täl hetkel kontaktis.
mukava kokeilla kaiken mualiman visailuja, quizzeja ja kilpailuja...tälläsen kilpailuviettisen kaverin saa aina tuollaiset motivoitua...yllättävän hyviä noi jotkut applikaziot.
et pelkästään itse löydä friendejä, vaan he voivat myös löytää sinut!
uusien tuttavuuksien kanssa kun vaihtaa facebook-tiedot niin siinä on yks hyvä tapa pitää jollain lailla kontaktia yllä
mahdollistaa sekä kevyemmän sorttisen viestinvaihdon että sitte voi one-to-one meilissä jaaritella ummet ja lammet ja terapiat ystävän kanssa
simppeli. jopa huonolla englannin taidoilla ja putteellisilla atk-taidoilla pääsee hommaan mukaan...tosi iso plussa.
FB:n haittoja
-yksityisyyssuojan heikkous....eli riski että tietosi menevät vääriin käsiin....jos profiili on avoin, voi sen tietojen ja fotojen avulla vaikka tehdä rikollinen "uuden" passin jonkun muun kuin itsesi käyttöön
-addiktoi. nerokkaasti tehty. jos oot koukkuun jäävä persoona, niin tuohon jää koukkuun...sälää ja uutta on facebookissa vaikka millä mitalla...koskaan et tiedä kaikkea tai et ole penkonut kaikkea
-mahdollisesti facebook-kommunikointi vähentää tarvetta enemmän real-life tyyppiseen yhteydenpitoon...
-> kyllä noi edut on haittoi parempia...jos facebookkiin jää pahasti koukkuun niin sitten jää muuhunkin ja kannattaa vähän ylipäänsä rajoittaa komputerin kanssa seurustelua. esim. koiran hankinta vois olla aika loistava korvaava hankinta :) ...ihan tosielämää sataprosenttisesti.- seuranneena
että jos jokin addiktoi niin taitaa olla ykkönen tuo suomi24 chatti.Aina,kun erään ikäryhmän sivuja vilkaisee,siellä on samat nimimerkit lähes yötä päivää.Ja jaarittelut sen laatuisia,että ei voi kuin ihmetellä kuinka kenelläkään on mielenkiintoa jumittaa siellä.
- Näiti Nenä
Sain itseasiassa facebookissa kutsun osallistua tähän keskusteluun, ja viestisi luettuani tajusin, että käytän ihan liikaa facebookia.
Kiitos siis ajatuksia herättäneistä kommenteista.
Peace & Love.
- markotanninen
Moro,
Mulle tää naamakirja on ihan täyttä hyvää vaan kun täälä jenkkilässä nyt oon niin voin olla yhteydessä Suomeen ilman että joutuu maksaamaan kännykkälaskua tai kirjoittaamaan erikseen sähköposteja. Teknologia kehittyy, tekee ihmiset laiskaksi, vai tekeekö? Ehkä ne käyttävät niiden aika hyväksi muihin juttuihin, esim facebook, kun ei tarvi enään pestä vaatteet joen rannalla tai painia tiikereiden kanssa... - JiiÄsKoo
Varmasti itsekukin on jonkinlaisen "riippuvuuden" uhri, mikäli on Facebook-tilin avannut. Itsekin tulee päivittäin, useampaan otteeseen, käytyä katsomassa josko jotain uutta olisi tapahtunut.
Enkä näe siinä mitään pahaa. Facebook ei kuitenkaan ole missään määrin terveydelle haitallinen. Vai? :D
Mitä hyötyä siitä sitten on? Usein perustelee itselleen, kuinka helppoa sitä kautta on pitää yhteyttä myös vähän kaukaisempiin kavereihin. Todellisuudessa mitä muuta tulee tehtyä, kuin lähetettyä kaveripyyntö tai hyväksyä jo saatu? Ehkä kerran laittaa postia ja kysellä kuulumisia. Siinä se yhteydenpito.
Enemmän varmaan on kyse oman uteliaisuuden täyttämisestä, kun seurailee toisten profiilien kautta, mitä kenenkin elämässä tapahtuu.- facebookin käyttäjä
Itse tunnustaudun facebookin jokapäiväiseksi käyttäjäksi. Koen että se tukee sosiaalisia kontaktejani, ei rajoita niitä. Se helpottaa yhteydenpitoa sellaisiin ihmisiin, joihin tuskin olisin juurikaan yhteydessä muutoin. Jos minulla on parisataa kontaktia siellä, ja olen yhteydessä vaikkapa kymmeneen päivän aikana, niin luulen että en pitkässä juoksussa kerkeäisi näkemään kyseisiä ihmisiä yhtä usein. Varsinkin kun useat asuvat toisella paikkakunnalla tai jopa toisessa maassa.
lisäksi olen erimieltä niiden kanssa jotka sanovat että facebook täyttää kaiken vapaa ajan. Itse käytän ohjelmaan n. 15 minuuttia päivässä. (No hyvä on, joskus enemmän jos innostun pelaamaan Texas Holdemia, mutta sinällään se ei liity tähän ohjelmaan)
Läheisimpiä ystäviä koen että näen jokatapauksessa aivan yhtä paljon kuin ennenkin, joten facebook on minun kohdalla vain lisännyt sosiaalisuutta, vaikkakin lähinnä netissä.
- Kiiski
On pyydetty multakin, että tulisin facebook-ystäväksi, mutta en ole mennyt, kun en tajua mitä hyötyä siitä on. Ihan tuttuja ja sukulaisia, mutta jos en oo niiten kaa muutenkaan tekemisis, niin miks? Ei mua kiinnosta, mitä niille kuuluu, kun niitäkään ei se, mitä mulle. Jos haluan tiedottaa, niin käytän s-postia tai puhelinta. Mikä pirun pakko facebook tai myspace on? Lapsellista ja lällyä touhua. Oon muuten ihan heteroakkaihmisiä, mutta ärsyttää tuo feminiinikulttuuri, jota esim. M Jungner edustaa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht2123916Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii632485Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3922326- 472243
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321531Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul5151295Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em931271- 561257
- 721186
Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles1251136