Lupa nuohota itse !!

IF- asiakas

Kuinkas tämä oikein menee ? Meilläpäin on usein vaikeuksia saada nokisutari paikalle ja ajattelin että suoritan nuohouksen itse, reikiä on vain kaksi, takkauunille ja saunankiukaalle ja nekin ns. tehdashormeja. Soitin vakuutusyhtiööni ja kysyin heidän kantaansa, yllätys oli että he suostuivat ilman mitään ehtoja omatoimiseen nuohoukseen eikä puhettakaan mistään korvausten epäämisistä palon sattuessa jos nuohous on tehty. Puhelun jälkeen jäin vain miettimään miten todistan tehneeni nuohouksen vaikkeivat sitä vaadikaan ??? Valokuva vaiko miten ?

22

4316

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyvä vaan

Hyvä juttu, että eivät epää korvauksia vaikka olet piippua rassaillutkin. Pitävät sitä jopa hyvänä, eipä siinä mitään. Kerran vuodessa kun kutsut vielä oikean nuohoojan saat siitä sitten todistuksen vakuutuksen varalle.

• ja menestystä!

Toivottavasi edes nauhoitit puhelun, vaikka tosin en usko sen painoarvoon oikeustilanteessa koska IFfikin väittänee sitten että joku väärinymmärtänyt kesätyttö se sellaista puhelimessa väitti...

• kyllä

saa nuohota itse ihan laillisestikin,jollain pitää vaan pystyä se nuohoaminen toteen näyttämään jos jotain sattuu... Joskus jossain oli ihan sitä pykälä viidakkoa kaiveltu.

• Tietoa
        kyllä kirjoitti:

saa nuohota itse ihan laillisestikin,jollain pitää vaan pystyä se nuohoaminen toteen näyttämään jos jotain sattuu... Joskus jossain oli ihan sitä pykälä viidakkoa kaiveltu.

Pelastuslain mukaan itse kyllä saa nuohota miten usein tahansa, mutta kerran vuodessa on se virallinen nuohooja kuitenkin kutsuttava.

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2003/20030468?search[type]=pika&search[pika]=pelastuslaki

Laissa määrätään, että nuohouksen suorittajalla on oltava siihen hankittu pätevyys ja nuohouksesta on myös annettava todistus. Jos nuohouksesta ei tuota todistusta ole ja sattuu tulipalo, niin en kyllä luottaisi vakuutusyhtiön lupauksiin korvauksen maksamisesta.
        Nuohokseen liittyy muutakin kuin nokien putsaus. Esimerkiksi hormien ja tulisijojen kunnon tarkastus.

• onko varmaa tulkintaa
        Tietoa kirjoitti:

Pelastuslain mukaan itse kyllä saa nuohota miten usein tahansa, mutta kerran vuodessa on se virallinen nuohooja kuitenkin kutsuttava.

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2003/20030468?search[type]=pika&search[pika]=pelastuslaki

Laissa määrätään, että nuohouksen suorittajalla on oltava siihen hankittu pätevyys ja nuohouksesta on myös annettava todistus. Jos nuohouksesta ei tuota todistusta ole ja sattuu tulipalo, niin en kyllä luottaisi vakuutusyhtiön lupauksiin korvauksen maksamisesta.
        Nuohokseen liittyy muutakin kuin nokien putsaus. Esimerkiksi hormien ja tulisijojen kunnon tarkastus.

En ole juristi, mutta ei tuosta lakitekstistä kyllä selviä että saako nuohota itse, vai pitääkö käyttää ammattinuohoojaa.

Mitä taas tulee vakuutuksiin, niin ei se riitä korvauksen eväämiseksi että nuohousta ei ole suoritettu, kyllä sen lisäksi pitää kyetä todistamaan että palo johtui nuohouksen puutteesta.

Jos talo palaa sohvalle pudonneen kynttilän aiheuttamassa tulipalossa, niin ei siihen voi vaikuttaa mitenkään nuuhouksen laiminlyönti.

Tietysti jo palon syttymissyy on nokipalo piipussa, niin eihän se voi johtua oikein muusta kuin nuohouksen puutteesta.

• asia on selvä
        Tietoa kirjoitti:

"Alueen pelastusviranomainen voi yksittäisen kohteen osalta antaa luvan siihen, että nuohouksen suorittaa joku muukin kuin nuohooja."

Eli lupaa itsenuohoukseen ei voi antaa vakuutusyhtiö, vaan pelastusviranomainen.

>>>>>>

8 luku
        Nuohous
        39 §
        Nuohouksen järjestäminen

Alueen pelastustoimi päättää nuohouspalvelujen järjestämisestä alueellaan.

Alueen pelastustoimi voi alueellaan tai osassa sitä:

1) tuottaa nuohouspalvelut itse; tai

2) hankkia nuohouspalvelut muulta palvelujen tuottajalta; taikka

3) sallia rakennuksen omistajan tai haltijan sopia nuohouksesta palvelujen tuottajan kanssa.

Alueen pelastustoimen järjestäessä nuohouspalvelut 2 momentin 1 tai 2 kohdassa tarkoitetulla tavalla se päättää myös nuohouksesta perittävästä maksusta.

Alueen pelastusviranomainen voi yksittäisen kohteen osalta antaa luvan siihen, että nuohouksen suorittaa joku muukin kuin nuohooja.

40 §
        Nuohoojan kelpoisuus

Nuohoojan ammatin harjoittajalta, hänen palveluksessaan olevalta itsenäisesti nuohoustyötä tekevältä ja alueen pelastustoimen palveluksessa olevalta nuohoojalta vaaditaan nuohoojan ammattitutkinto.

Euroopan yhteisön lainsäädännön alaan kuuluvan ammattipätevyyden tunnustamisesta säädetään valtioneuvoston asetuksella.

• 4+059
        asia on selvä kirjoitti:

"Alueen pelastusviranomainen voi yksittäisen kohteen osalta antaa luvan siihen, että nuohouksen suorittaa joku muukin kuin nuohooja."

Eli lupaa itsenuohoukseen ei voi antaa vakuutusyhtiö, vaan pelastusviranomainen.

>>>>>>

8 luku
        Nuohous
        39 §
        Nuohouksen järjestäminen

Alueen pelastustoimi päättää nuohouspalvelujen järjestämisestä alueellaan.

Alueen pelastustoimi voi alueellaan tai osassa sitä:

1) tuottaa nuohouspalvelut itse; tai

2) hankkia nuohouspalvelut muulta palvelujen tuottajalta; taikka

3) sallia rakennuksen omistajan tai haltijan sopia nuohouksesta palvelujen tuottajan kanssa.

Alueen pelastustoimen järjestäessä nuohouspalvelut 2 momentin 1 tai 2 kohdassa tarkoitetulla tavalla se päättää myös nuohouksesta perittävästä maksusta.

Alueen pelastusviranomainen voi yksittäisen kohteen osalta antaa luvan siihen, että nuohouksen suorittaa joku muukin kuin nuohooja.

40 §
        Nuohoojan kelpoisuus

Nuohoojan ammatin harjoittajalta, hänen palveluksessaan olevalta itsenäisesti nuohoustyötä tekevältä ja alueen pelastustoimen palveluksessa olevalta nuohoojalta vaaditaan nuohoojan ammattitutkinto.

Euroopan yhteisön lainsäädännön alaan kuuluvan ammattipätevyyden tunnustamisesta säädetään valtioneuvoston asetuksella.

"Nuohoojan ammatin harjoittajalta...vaaditaan ammattitutkinto."

Oman piipun nuohoaminen on eri asia kuin ammatinharjoittaminen.

• mutta luvan tarvii
        4+059 kirjoitti:

"Nuohoojan ammatin harjoittajalta...vaaditaan ammattitutkinto."

Oman piipun nuohoaminen on eri asia kuin ammatinharjoittaminen.

Toisen piippua ei saa maksusta nuohota ellei ole tutkintoa.

Oman piipun saa nuohota, kunhan pyytää siihen pelastusviranomaiselta luvan.

• Lämmöllä.

Luvanantaja vaan:
      Alueen pelastusviranomainen voi yksittäisen kohteen osalta antaa luvan siihen,
      että nuohouksen suorittaa joku muukin kuin nuohooja.
      Palopäällikkö kävi ensinnä tekemässä palotarkastuksen.

Itse sain luvan nuohota koska en ollut tyytyväinen ammattinuohoojan työhön,
      pyysin kahden hormin lisäksi nuohoamaan myös öljylämmityskattilan.
      Ammattinuohoojan käynnin jälkeen jouduin itse nuohoamaan pannun uudestaan
      ja eritoten savusolan ( yhteen ) vedon loppuessa,
      savusolan ollessa melkein ummessa ja pannussa useamman millin nokikerros,
      tuhkaa tuli noin 1,5 ämpärillistä.

Nuohoojalle kyllä joutuu maksamaan ns. tarkastusmaksun joka oli 20 EUR.
      Kahden hormin ja pannun nuohous oli 50,33 EUR
      Eihän siinä paljoa säästöä tullut mutta tuli ainakin kunnolla nuohottua,
      poltin ei enää noettanut pannua oman nuohouksen jälkeen koska savusola tuli avattua.

• jatkossa itse

Sutari ei nuohonnut varaavan uunin savusolia vaikka mulla oli valmistajan, sekä nuohousliiton ohjeet käsissä. Ei kuulemma pysty kun ei ole vehkeitä.

• valmistajan
        jatkossa itse kirjoitti:

Sutari ei nuohonnut varaavan uunin savusolia vaikka mulla oli valmistajan, sekä nuohousliiton ohjeet käsissä. Ei kuulemma pysty kun ei ole vehkeitä.

uuni kyseessä?

• sitä jokainen

hormejansa rassata, ei sitä sentään ole vielä kielletty, tosin se nuohousTODISTUS jää siinä hommassa saamatta, ja sen perusteella vakuutusyhtiö VOI alentaa, tai evätä korvaukset, mahdollisen tulipalon sattuessa, ja kun vakuutusyhtiöllä on tällainen mahdollisuus, niin arvaas käyttääkö se sitä?

• nokinokka

Tottakai jokainen saa nuohota omat savuröörit. On myös toivottavaakin, jos lämmittää ahkerasti puilla.
        Vaikka kuukausittain, se vaan on totta että ammattisutaria näkee liian harvoin. Silloin se harmittaa, jos onkin justiin edellispäivänä itse nuohonnut kun nuohooja tulee... pääsee nuohooja helpolla... jääpähän ainakin kuitti vakuutuksia varten.

• lupia kysellä

20 vuotta itse nuohottu ja nokipojalle annettu porttikielto.
      Piipusta sen näkee onko nuohottu, eikä siihen tarvita todistuksia.
      Sutareita tietysti vituttaa, kun jotkut tekee työn itse ja yrittävät käyttää peloittelutaktiikkaa.

• zcbzcxbbbbbbb

Jos nuohouksen tarkoitus on estää nokipaloja niin syttyykö se nokipalo jos on itse nuohonnut useammin ja ehkä jopa huolellisemmin kuin nuohooja. Ja mihin se vakuutusyhtiö sitä nuohoustodistusta sitten tarvitsee jos nokipaloa ei ole.

Yleensäkin tuo nuohoustarve aika häilyvä. Tarvitseeko hormi nuohota joka vuosi jos sitä muutaman kerran vuodessa tai ei ollenkaan?

• Laissa lukee näin ja sillä ...

No onko auto paremmassa kunnossa, jos sen vain katsastaa kerran vuodessa, vai jos sitä tutkii ja tarkastelee itsekkin vaikka kerran kuussa?

Kyllähän sä voit nuohota hormis vaikka joka päivä, kuten voi tarksitaa autosi kunnon, mutta kerran vuodessa hormi pitää nuohota viranomaisten määrittelemällä tavalla ja auto pitää katsastaa kuten laissa lukee.

Ei se nuohous nyt niin ylivoimaisen kallista ole.

• maksan
        Laissa lukee näin ja sillä ... kirjoitti:

No onko auto paremmassa kunnossa, jos sen vain katsastaa kerran vuodessa, vai jos sitä tutkii ja tarkastelee itsekkin vaikka kerran kuussa?

Kyllähän sä voit nuohota hormis vaikka joka päivä, kuten voi tarksitaa autosi kunnon, mutta kerran vuodessa hormi pitää nuohota viranomaisten määrittelemällä tavalla ja auto pitää katsastaa kuten laissa lukee.

Ei se nuohous nyt niin ylivoimaisen kallista ole.

Nuohous on kohtuuttoman kallista silloin,kun hormit eivät nuohouksen jälkeenkään vedä.Silloin jää nuohoojan suorittama palotarkastuskin kyseen alaiseksi.

• vika ei ole järjestelmässä
        maksan kirjoitti:

Nuohous on kohtuuttoman kallista silloin,kun hormit eivät nuohouksen jälkeenkään vedä.Silloin jää nuohoojan suorittama palotarkastuskin kyseen alaiseksi.

Minusta tuohon nuohoukseen pitää suhtautua vähän samoin kuin auton huoltoon ja katasastukseen. Pelkkää rahastusta, mutta pakko tehdä.

• sinun tapasi
        vika ei ole järjestelmässä kirjoitti:

Minusta tuohon nuohoukseen pitää suhtautua vähän samoin kuin auton huoltoon ja katasastukseen. Pelkkää rahastusta, mutta pakko tehdä.

Eikä siinä ajattelussasi välttämättä ole mitään järkeä, eikä hyötyä, sinua on ilmeisesti peloteltu.

Nuohouksesta on hyötyä, veto paranee ja uuni hormeineen varaa paremmin lämpöä, kun ei ole paksun karstan peitossa. Nuohouksen voit tehdä itse, ellet ole tunari.

Nuohous ei estä nokipaloa, jos on poltettu kituliekillä märkiä puita ja hormi pikeentynyt, se paska ei lähde nuohouksessa. Nokipalo ei tarkoita tulipaloa, kunnon piippu kestää sen ja on ainut konsti päästä eroon nokipiestä.

• ihan miten vain
        sinun tapasi kirjoitti:

Eikä siinä ajattelussasi välttämättä ole mitään järkeä, eikä hyötyä, sinua on ilmeisesti peloteltu.

Nuohouksesta on hyötyä, veto paranee ja uuni hormeineen varaa paremmin lämpöä, kun ei ole paksun karstan peitossa. Nuohouksen voit tehdä itse, ellet ole tunari.

Nuohous ei estä nokipaloa, jos on poltettu kituliekillä märkiä puita ja hormi pikeentynyt, se paska ei lähde nuohouksessa. Nokipalo ei tarkoita tulipaloa, kunnon piippu kestää sen ja on ainut konsti päästä eroon nokipiestä.

Jaha, olet varmaan niitä jotka saa hepulin kun katsastuksessa jää joku vika huomaamatta ja leima tulee vaikka ei pitäisi.

• kertoisi miten
        ihan miten vain kirjoitti:

Jaha, olet varmaan niitä jotka saa hepulin kun katsastuksessa jää joku vika huomaamatta ja leima tulee vaikka ei pitäisi.

tuo edellä liittyy nuohoukseen?

• vakuutusyhtiöt

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      80
      4073
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      30
      3139
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      150
      2524
    4. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      14
      1825
    5. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1472
    6. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1366
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1140
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      999
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      953
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      852
    Aihe