Miten suostutella vanhempia ostamaan hevonen?

nosse95

No miten voisin suostutella vanhempia ostamaan Hevonen jos ensin opettelan Hevosen hoitoa kaverilla ja Mikonmajoilla ratsastustallilla? Miten itse olette saaneet/saatte?? pistäkää viestiä tähän tai sähköpostiini: [email protected]

22

4098

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nimetön2008

      Vasta sitten voi saada hevosen kun on tarpeeksi kokenut ja on varaa. =)

      • ...

        Homma on sellainen, että hevonen on hieman eri asia kuin vaikkapa... marsun ostaminen. Tietenkin marsuakin ostaessa kannattaa katsoa kirjoja jne, mutta siihen ei tarvitse erityistä kokemusta. Perushevonen sen sijaan on 400-800 kg painavampi kuin marsu - ja se on aika tärkeä osa, jos ei ole kokemusta. On erittäin vaativaa, jos yrittää saada marsua könittämään itseään sairaalakuntoon, kun hevosilla se ei olekaan sama asia.

        Käy vain siellä ratsastuskoululla ja kaverin opetuksessa, hanki hoitohevonen. Järjestetäänkö siellä ponikerhoa? Kannattaa käydä, jos vain voit. Lue kirjoja, käy tallilla, mutta homma on se, että sinun ei vielä kannata hankkia hevosta jos kotijoukoissa ei ole ketään kokenutta hevosihmistä.


      • nosse95
        ... kirjoitti:

        Homma on sellainen, että hevonen on hieman eri asia kuin vaikkapa... marsun ostaminen. Tietenkin marsuakin ostaessa kannattaa katsoa kirjoja jne, mutta siihen ei tarvitse erityistä kokemusta. Perushevonen sen sijaan on 400-800 kg painavampi kuin marsu - ja se on aika tärkeä osa, jos ei ole kokemusta. On erittäin vaativaa, jos yrittää saada marsua könittämään itseään sairaalakuntoon, kun hevosilla se ei olekaan sama asia.

        Käy vain siellä ratsastuskoululla ja kaverin opetuksessa, hanki hoitohevonen. Järjestetäänkö siellä ponikerhoa? Kannattaa käydä, jos vain voit. Lue kirjoja, käy tallilla, mutta homma on se, että sinun ei vielä kannata hankkia hevosta jos kotijoukoissa ei ole ketään kokenutta hevosihmistä.

        kiitos vinkistä.. =) kaverini on kokenut mutta on vanhemmillani ollut kun he asuivat kotoinaan mutta se oli silloin kun niillä vielä oli se.. Aion kyllä lukea kirjoja käydä ystävälläni ja tallilla jos saan kyytejä sinne.. =) toi oli minulle tärkeä kommentti.. =) kiitos teille kaikille jotka olette vastanneet minulle.. =) olen hyvin kiitollinen.. =)


    • unehduttu_94

      hevosen ostamista kannattaa harkita tarkkaan.itse oli ratsastanut jotai yli vuoden ja sain hevosen jo silloin,että kokemusta kannattaa hankkia niin paljon kun vaan voi.hevonen kannattaa viedä ensin johki tallille minä tein niin ja se on hyvä ratkaisu.

      • nosse95

        kiitos vinkistä.. koitan hankkia kokemusta paljon.. ja sitten vasta mietiskelen asiaa.. =)


    • jos edes vanhemmat eivät vielä ole samoilla linjoilla niin suosittelen että odotat. Itse olin 12v kun äitini yllättäen kerran mökkireissulla ehdotti jos käytäisiin jotain welsh cobia kattomassa paluumatkalla kotio? Kertaakaan en ollut kinunnut heiltä että heppa pitäisi saada, kun en mielestäni vielä NIIN osaava ollut. Siis perusasiat olivat hallussa ja tiedot, vaikken koskaan elämäni aikana ole ollut hevosenhoitajana. Mutta hienoa oli että paikkakunnan talli jonne vuononi kanssa sitten muutimme, oli täynnä minua PALJON vanhempia omistajia isoine hevosineen, ja kaikki todella miellyttäviä ja heiltä oli vuosien varrella hienoa oppia uusia asioita kun vain kävi kiltisti kysymässä jos jokin asia vähän epäilytti että mahdanko nyt tehdä ihan oikein..?

      MUTTA pointti nyt on että vanhempasi eivät ilmeisesti ole vielä aivan varmoja asiasta, ja he kuitenkin tulevat maksupuolen hoitamaan että jos antaisit heille vähän aikaa? :) Voithan varmasti yhä käydä tunneilla? leireillä? entäpä mahdollinen hoitohevonen?

      • omistan hevosen

        ja toista olemme hankkimassa. Kaikki alkoi kun eskarissa aloin ratsastaa ja no äitikin päätti aloittaa ratsastamisen. Sitten myös hänen kihlattunsa. Joten nyt yksi hevonen ja sunnuntaina katsomaan toista. Sinänsä sanoisin että sinun kannattaisi yrittää saada äitisi kerran tai kaksi ratsastamaa. Itse olen ratsastanut nut 6 vuotta ja äitini n. 2 vuotta ja hyvin menee hevosen kanssa. Toivotan onnea! kaikkki sanovat että se on kovaa puuhaa. No enpä tiedä kun melkein itse sen hoidan, talli on kotona niin aamulla ruuat sitten laitumelle (se on jo eläkkeellä mutta ratsastamassa käyn yhä), harjaan vähän ennen iltakauroja kun otan laitumelta iltaruuan jälkeen ratsastamaan jos en niin hevonen saa viettää vapaata ja minä siivoan karsinan joko silloin tai silloin kun hevonen on laitumella. Toivotan onnea kovasti hevosen saamiseen.


    • kassu 12

      moi minä saan noin 2 vuoden päästä oman ponin tai hevosen. aluksi minullakin oli pientä mietintää omasta hevosesta, mutta isäni sanoi että otetaan vaikka vuokra poni! ekaksi kantsii ottaa omaa hoitsu ja sitten vaikka vuokralle hepvonen, kun sinusta tuntuu sille että sen hoitaminen on helppoa ja pärjäät omistajana niin voit alkaa "miettimään omaa hevosta" jos et pärjää hevosesi kanssa ja sinulla ei ole aikaa hevosellesi niin ei kuitenkaan kannata sanoa että pärjäisit hevosen kanssa, se saattaisi olla kohtalokasta hevoselle ja sinulle hevonen saattaa olla liian vaativa tai et osaa huolehtia siitä jolloin hevoselle saattaa tulla joitakin ruokinta virhe juttuja kuten ähky tai madotus unohtunut.

      kysyin isältäni että saisinko vaikka koe ajalle hevosen ja huolehdin itse siitä. isäni sanoi että minun on myös huolehdittava ja lupaus kun on ja sitä ei voi purkaa ,enkä missään nimessä pettäisi sitä!

      sanon nyt että jos aikoo hankkia omaa ponia tai hevosta niin on mietittävä tarkkaan, hevonen ei ole mikä tahansa eläin... Sinun annattaa ensin kääntyä ammattilaisen puolelle ja vaikka ottaa jonkun tutun kanssa puoliksi hevonen:)

    • allinoora

      Sinun kannattaa harkita asiaa tarkkaan ja jutella Ratsastuksen opettajasi kanssa.Niin kuin jo aijemmissa viesteissä luki kannataisi ensin hankkia hoitohevonen ja käydä mahdollisimman paljon tallilla...
      Kannattaa miettiä ,miten paljon hevoseen menee kuluja (madotukset,rokotukset,talli paikka yms muut hoito kulut...)
      omassa hevosessa on todella suuri vastuu!!!

    • Heivain(:

      Hei!

      Tiedän kokemuksesta että se on rankkaa suostutella vanhemmat osramaan hevosen mmutta neovoja en kyllä oikein osaa sanoa, mutta kyllä hätäkeinot keksii! ;) Mulla oli kuuden vuoden työ saada ne suostumaan ja vihdoin kaupat on tehty ja heppa tulee mulle ens kuun viiespäivä, tai sen verran voin sanoa että kannattaa ottaa vuokralle poni ja käydä paljon tallilla että näytät vanhemmillesi että jaksat käydä hoitamassa hevosen säännöllisesti.

    • Mulle on tullut tällänen vastaus kun hevosta olen hinkunut "sitte kun oot täysikänen ja sulla on rahaa niiin osta hevonen!" Oon tyytyväinen etten sitä hevosta ole saanut vaika ponia tossa muutamavuos sitte harkittii. Mulla ei oo tällähetkellä edes mun vuokrahevoselle tarpeeks aikaa hädintustin edes kerranviikossa ja kun omalla hevosella åitäis käydä mitein joka päivä. Kasvat vielä jonkinverran ni huomaan,että ei kyllä kannata vielä sitä heppaa hankkia ;D Pitää myös tietää hevosten sairauksista ja hoidosta eikä pelkästään ratsastamisesta..hyvä olis jos kävis jossain tallilla vapaaehtosesti tekememässä tallihommii ni huomaat miten rankkaa se on (= Itse kävin koko kesän tallilla tekemäs aamu ja ilta talleja auttamassa tunneilla hevostenkanssa,esteiden kasaamisessa,karsinoiden siivouksessa,hevosten sisään ja ulosviennissä,ruokkimisessa ja alottelijoijenkanssa ja vaikka tämä ei kuulosta isolta se oli aika rankkaa ja oman hevosen omistamiseen tulee todella paljon lisää töitä!

    • mäaaa1234

      oon 11 vuotta ratsastanu 7 vuotta mulla on oma suokki papan tilalla jossa oli lampaiakin mut ei niiitä enäää ole mut se heppa on mun ja mun papan yhteinen ja mun kamun myös mut sulle suosittelisin yylläpito ponia tai yhteisek hepan jonkun vanhemman kanssa älä yksin rupee hevosta hankkimmaan

    • pullamursu

      Hei haloo, ihmiset ! nosse95 ei oo kutsunu tänen semmosta ihmistä, että '' joo en mäkää saanu nii et säkää '' tai '' siin tarvii tosipaljon töitä ja näi!sul pitää olla aikaa tosi paljo sit !'' mun mielestä se on hyvä juttu, että aikoo opetella hevosen hoitoa! ootteko ihmiset lukenut ton loppuun?!?!?!?! Hyvänen aika sentään!! Se kaipaa apua eikä mitää turhia kommentteja!

    • juliana2

      Mulla on oma islanninhevonen ja oon ratsastanu 5 vuotta.Eise hevonen vie paljon aikaa.Mä ite pidän sille viikossa yhden vapaa päivän.
      Mun äiti oli ratsastanut 10 vuotta ja sit yhtenä päivänä äiti ja iskä sano et ostetaanko hevonen ja sit me ostettiin.Se on täyshoito tallilla.Rahaakaan ei oo menny hirveesti.
      Hevosen osto on kyllä iso asia ja sitä kannattaa miettiä tarkkaan,mutta kun hankit kokemusta ja tietoa niin sit voit oastaa hevosen. :)

      • Anonyymi

        Siis ihan vaan kysyn, miten ihmeessä sulla ei mee paljoa rahaa jos sun hevonen on täyshoitotallilla?!?! Itselläkin on hevonen täyshoitotallilla ja se maksaa paaaljon. Tallivuokra noin. 500€/kk kengitys 100€/kk ja mulle on plussaa vielä et pitää hankkia ITSE kuivaheinät (koska hepalla herkkä vatsa eikä kestä säilöttyä). Ja siis aloittajalle vaan tsemppiä hevosen ostoon tai jos olet jo ostanut niin tsemppiä hoitoon. Ja jos VIELÄ harkitset ostoa niin osta vaan jos löytyy täydellinen. Mikäs siinä koska kun se hevonen on niin sinne pitää mennä ja jos se ei tunnu omalta jutulta niin voihan sen hevosen myydäkin (vaikka ei hevosten kierrättäminen ole kyllä hyvästä ja ostoa pitää harkita tarkkaan).


    • omistaja

      oon 13 ja sain 11 vuotiaana irlannin cob risteytyksen. On aika rankkaa. heppa on aika villi mut mä oon ratsastanut 7 vuotta......

      • elluliini

        kysynpähän vaan mut mitä tarkottaa "aika villi"?
        ja aloittaja, opettele vaan sielä tallilla ja kaverisi luona, sitten voisit kysyä aluksi vaikka ylläpitoheppaa vuodeksi tai pariksi, jos vielä sen jälkeen kiinnostaa niin voisit pyytää omaa hevosta.


    • julia ritola

      Mä haluisin kauheest oman hevosen tai ponin ja oon 11.v mut vaikka olis halpa ja silee ni mun vanhdmmat ei vaa suostu vaikka äiskä on kiinnostunu. Tarvin hirvees neuvoi et voin saada sen.

      • Anonyymi

        Osa varmaan sitä ettei suostu on se että vaikka hevonen on halpa (ja halpa hevosesta on ehkä noin. 3000-7000€ jos siis tahtoo hyväluonteisen ja peruskoulutetun ja perusterveen) niin se tallivuokra mitä kuukaudessa menee on suunnilleen saman verran kun kuukauden sapuskat ja laskut. 450€-850€ tallivuokraan jos tahtoo hyvän tallipaikan, 1-2kk välein noin 100€ kengitys, eläinlääkäri kulut (jotka voivat olla suuremmat kuin normaalin työntekijän 3kk palkka eli voivat olla suuremmat kuin vaikka 8 000€ kerralta jos jotain suurta pitää tehdä. Ja kun suuresta puhun niin sitä tarkoitan eli vaativampaa kuin esim. ähkyn hoito).


    • sitä saa mitä tilaa.

      Eka hyvä neuvo :) Kasva ensin n.15vuotiaaksi, silloin aloitat opiskelut -> tiedät että riittääkö aikasi hevoseen, oot vanhempi ja viisaampi ja osaat ottaa tuolloin omaa vastuuta hevosesta.si.
      Toinen neuvo; haluaminen ei riitä, eli maksat hevosestasi noin puolet ja sen kuluista myös -> näin osaat kunnioittaa enemmän hevostasi ja ymmärrät hieman rahan päälle.. käyt tallilla ja hankit kokemusta muustakin kuin ratsastamisesta -> teet siellä sitä ruumiillista työtä muutaman viikon niin ajatuksesi selkenee eli ymmärrät miten rankkaa työtä se on..
      Kolmas hyvä neuvo; opettele hevosten sairaudet, ruokinnasta ja muista perus asioista -> ihan yleisiä vaatimuksia "hevosen/ponin omistajalta
      Neljäs neuvo; älä osta sitä söpöintä tai halvinta hevosta varsinkaan koeratsastamatta sitä ensin tai ilman kunnollista tukea ja apua..
      Viides neuvo; pärjää koulussa hyvin, älä vongu hevosta joka päivä saatika viikko..

      Tässä niitä hieman kylmempiä totuuksia teille lapsille

    • LoveHorseI

      No jos sun äiti vaikka ei tykkää hevosista nii kokeile saada sitä tallille ratsastamaan sun kanssa... Minä sain yhteisen hevosen äitini kanssa kun se ei aluksi tykännyt hevosista lainkaan mutta kun toin hänet ratsastamaan hän rupesi tykkäämään hevosista ja sitten me ostimme yhteisen hevosen ja nyt meillä on kaksi hevosta❤️❤️❤️

    • Anonyymi

      Mitäs järkee tänne on laittaa mitään jos ei osaa auttaa??????!!!!!?!?? 🤔

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2201
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1948
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1908
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1700
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe