306:n sähköikkunat

Poikki

13

1100

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niissä

      johdoissa ole ne värit. Xsarassa oli helppo korjata sen mukaan.

      • Poikki

        Johdot ovat poikki liittimen juuresta ja monet vielä liittimen sisältä. Siten värejä ei näe! Liitin on valettu yhdeksi möykyksi.


      • huonompi
        Poikki kirjoitti:

        Johdot ovat poikki liittimen juuresta ja monet vielä liittimen sisältä. Siten värejä ei näe! Liitin on valettu yhdeksi möykyksi.

        juttu. Haynesin korjausoppaassa on sähkökaaviot, ainakin Xsaran kirjassa.


      • lisäys
        huonompi kirjoitti:

        juttu. Haynesin korjausoppaassa on sähkökaaviot, ainakin Xsaran kirjassa.

        Saisiko sen liittimen vastakappaleen katsottua, miten ne johdot menee siitä eteenpäin ja sitten järkeiltyä oikeat värit oikeaan paikkaan.


      • Poikki
        lisäys kirjoitti:

        Saisiko sen liittimen vastakappaleen katsottua, miten ne johdot menee siitä eteenpäin ja sitten järkeiltyä oikeat värit oikeaan paikkaan.

        Vastakappale on tietysti ovessa ja auto on 250:n km:n päässä ja ajossa, joten sitä ei voi hakea tutkittavaksi.
        Tuostakin Xsaran liitinjärjestys- ja värikaaviostakin voisi olla apua? löytyyköhän sitä kaaviota kenties Internetistä jostakin?
        Pelkkä liitin maksaisi n.90-euroa liikkeessä, eikä värit myyjän mukaan täsmää alkuperäisiin, joten kytkentätiedot ovat välttämättömät.


      • - MOK -
        Poikki kirjoitti:

        Vastakappale on tietysti ovessa ja auto on 250:n km:n päässä ja ajossa, joten sitä ei voi hakea tutkittavaksi.
        Tuostakin Xsaran liitinjärjestys- ja värikaaviostakin voisi olla apua? löytyyköhän sitä kaaviota kenties Internetistä jostakin?
        Pelkkä liitin maksaisi n.90-euroa liikkeessä, eikä värit myyjän mukaan täsmää alkuperäisiin, joten kytkentätiedot ovat välttämättömät.

        ... liittimeen yleensä jonkinlainen johdon pätkä jää jäljelle (eli ei se johto aivan juuresta katkea), eli suurimman osan siitä johtonipusta saa sillä tavalla värinkin perusteella järkeiltyä. Niistä n. 16 johdosta on muistaakseni 3 sellaista, jotka ovat keskenään saman värisiä ja saman vahvuisia.

        Kaikkein helpoiten sen nipun saat korjattua ostamalla alkuperäisen liitinsarjan (kun siellähän ei kovin montaa ehjää johtoa kuitenkaan ole jäljellä). Sitten vaan rupeat yksitellen kaikessa rauhassa niitä johtoja liittelemään - esim. kosteuden kestävillä abikoliittimillä. Minä tein liitokset tinaamalla kutistesukka päälle, mutta se on melko työläs homma...


      • Poikki
        - MOK - kirjoitti:

        ... liittimeen yleensä jonkinlainen johdon pätkä jää jäljelle (eli ei se johto aivan juuresta katkea), eli suurimman osan siitä johtonipusta saa sillä tavalla värinkin perusteella järkeiltyä. Niistä n. 16 johdosta on muistaakseni 3 sellaista, jotka ovat keskenään saman värisiä ja saman vahvuisia.

        Kaikkein helpoiten sen nipun saat korjattua ostamalla alkuperäisen liitinsarjan (kun siellähän ei kovin montaa ehjää johtoa kuitenkaan ole jäljellä). Sitten vaan rupeat yksitellen kaikessa rauhassa niitä johtoja liittelemään - esim. kosteuden kestävillä abikoliittimillä. Minä tein liitokset tinaamalla kutistesukka päälle, mutta se on melko työläs homma...

        Johdot ovat poikki aivan juuresta ja muutamat jopa tasopinnan alapuolelta.

        Liikkeessä oleva liitinsarja ei ole alkuperäinen, vaan jokin ns. yleissarja eivätkä värit ole myyjän mukaan samat alkuperäisten kanssa. Lisäksi liitin on kohtuuttoman kallis. Lieneekö Citroenin tms. liitin sopiva/halvempi?


      • - MOK -
        Poikki kirjoitti:

        Johdot ovat poikki aivan juuresta ja muutamat jopa tasopinnan alapuolelta.

        Liikkeessä oleva liitinsarja ei ole alkuperäinen, vaan jokin ns. yleissarja eivätkä värit ole myyjän mukaan samat alkuperäisten kanssa. Lisäksi liitin on kohtuuttoman kallis. Lieneekö Citroenin tms. liitin sopiva/halvempi?

        ... vähän vaikeampi homma...

        Se johtosarja (vaikka merkkiliikkeen varaosatiskiltä myydäänkin) on sellainen yleissarja. Johtojen värit eivät mene samalla tavalla kuin alkuperäisessä ja johtoja siinä on maksimimäärä (= eli löytyy kaikki johdot siihen varustelluimpaan lux-lux -malliinkin), karvalakkivehkeissä osa johdoista jää käyttämättömiksi.

        Minä veikkaan, että samaa johtosarjaa myydään kaikkiin ranskalaismerkkeihin, mutta kysymällähän tuo asia selviää...


      • - MOK -
        Poikki kirjoitti:

        Johdot ovat poikki aivan juuresta ja muutamat jopa tasopinnan alapuolelta.

        Liikkeessä oleva liitinsarja ei ole alkuperäinen, vaan jokin ns. yleissarja eivätkä värit ole myyjän mukaan samat alkuperäisten kanssa. Lisäksi liitin on kohtuuttoman kallis. Lieneekö Citroenin tms. liitin sopiva/halvempi?

        ... mutta tuli mieleen, että mitenkähän ne värit juoksee siellä apukuskin johtonipussa - onkohan se liitin täsmälleen samanlainen kuin kuskin puolella?


      • Poikki
        - MOK - kirjoitti:

        ... mutta tuli mieleen, että mitenkähän ne värit juoksee siellä apukuskin johtonipussa - onkohan se liitin täsmälleen samanlainen kuin kuskin puolella?

        En pääse tarkistamaan värejä, mutta tietojeni mukaan esim. molempia ikkunoita voidaan käyttää vain kuljettajan puolelta. Siten kytkennät täytynevät olla erilaisia?


      • 306Pösöilijä
        Poikki kirjoitti:

        Johdot ovat poikki liittimen juuresta ja monet vielä liittimen sisältä. Siten värejä ei näe! Liitin on valettu yhdeksi möykyksi.

        Omassa pösössäni rupesi aikoinaan reistaamaan kuskin oven keskuslukitus. Nopean tarkastuksen jälkeen huomasin, että oven johtosarjan johtimet olivat melkoisen huonossa kunnossa, osa lähes täysin poikki.

        Merkkikorjaamolta sanoivat suoraan, että jos vaan työkalut pysyy kädessä, niin osta johtosarja (maksoi silloin noin 75e) ja tee itse. Perustelivat puhtaasti kustannuksilla, joita syntyy jos he puoli päivää tinailevat johtimia. Päätin siis yrittää itse...

        Lähdin innokkaasti suorittamaan korjausoperaatiota. Ensin oven irroitus, jotta tulee työtilaa. Ja sitten tapahtui yli-innokkuudesta johtuva paha virhe...

        Otin sivuleikkurit ja katkaisin vanhan viallisen johtosarjan liittimen juuresta. Sitten vasta tämän jälkeen aloin tutkia tarkemmin uutta johtosarjaa ja totesin kauhukseni, ettei johtimien värit täsmänneet miltään osin!

        Seuraavat 4h kului pelkästään vanhan ja uuden johtosarjojen yhteensopivuustaulukon tekemisessä. Otin vanhan liittimen käsittelyyn. Lämmittelin sen valettua muovikuorta kuumailmapuhaltimella ja leikkasin halki mattoveitsellä ja puukolla. Myös kärkipihtejä ja sivuleikkureita tarvittiin, mutta sain esille suurimman osan johtimista ja eteenkin niiden suojavaipoista!

        Piippasin yleismittarilla vanhan liittimen ja merkkasin ylös mikä liittimen nasta on minkäkin värinen piuha johtosarjassa. Homman teki hauskaksi se, että vanhassa johtosarjassa oli samaa väriä useampia johtimia. Johtimien paksuus vaihteli, joten se oli erottava tekijä. Se että minkä värisiä ja/tai paksuisia johtimia piti löytää, oli helppo tarkastaa johtosarjan auton korin puoleisesta nipusta.

        Noin 6kpl johtoja jäi tunnistamatta liittimeltä. Tässä kohden otin irroitetusta ovesta paneelit pois ja piippasin tuntemattomat nastat yleismittarilla oven liittimeltä ovessa oleville kojeille. Näin sain selville mikä toiminto tuntemattomalla piuhalla on. Seuraavaksi piippailin auton puolella selvittämäni toimintojen virtapiirit, niin että pääsin kuskin oven johtosarjaan asti. Näin tuli selvitettyä "mysteerijohtimetkin".

        Noh, totuuden nimissä... Kyllähän niitä tuntemattomia jäi vielä 2kpl ja jouduin tinausvaiheen lopussa heittämään kolikolla että kuinka kaksi viimeistä johdinparia kytketään. 50/50-todennäköisyys, ja pieleen meni ja sulake paloi. Mutta onneksi kaikki toimi kytkentämuutoksen ja sulakkeen vaihdon jälkeen. Huh...

        Jos minulla olisi vielä tuo yhteensovittamislista tallessa, niin olisin kirjoittanut sen tähän vastaukseen tämän surullisen tarinan sijasta. On varmaan mennyt mappi-ööhön joskus aikoinaan... Pahoittelen.

        Loppukommentti. Mukana urakan aikana minulla oli Haynesin korjausopas, josta löytyy kirjan tekijöiden tekemiä sähkökuvia. Ei ollut haitaksi selvitystyössä, mutta ei sieltä suoraa ratkaisua löydy...


      • Poikki
        306Pösöilijä kirjoitti:

        Omassa pösössäni rupesi aikoinaan reistaamaan kuskin oven keskuslukitus. Nopean tarkastuksen jälkeen huomasin, että oven johtosarjan johtimet olivat melkoisen huonossa kunnossa, osa lähes täysin poikki.

        Merkkikorjaamolta sanoivat suoraan, että jos vaan työkalut pysyy kädessä, niin osta johtosarja (maksoi silloin noin 75e) ja tee itse. Perustelivat puhtaasti kustannuksilla, joita syntyy jos he puoli päivää tinailevat johtimia. Päätin siis yrittää itse...

        Lähdin innokkaasti suorittamaan korjausoperaatiota. Ensin oven irroitus, jotta tulee työtilaa. Ja sitten tapahtui yli-innokkuudesta johtuva paha virhe...

        Otin sivuleikkurit ja katkaisin vanhan viallisen johtosarjan liittimen juuresta. Sitten vasta tämän jälkeen aloin tutkia tarkemmin uutta johtosarjaa ja totesin kauhukseni, ettei johtimien värit täsmänneet miltään osin!

        Seuraavat 4h kului pelkästään vanhan ja uuden johtosarjojen yhteensopivuustaulukon tekemisessä. Otin vanhan liittimen käsittelyyn. Lämmittelin sen valettua muovikuorta kuumailmapuhaltimella ja leikkasin halki mattoveitsellä ja puukolla. Myös kärkipihtejä ja sivuleikkureita tarvittiin, mutta sain esille suurimman osan johtimista ja eteenkin niiden suojavaipoista!

        Piippasin yleismittarilla vanhan liittimen ja merkkasin ylös mikä liittimen nasta on minkäkin värinen piuha johtosarjassa. Homman teki hauskaksi se, että vanhassa johtosarjassa oli samaa väriä useampia johtimia. Johtimien paksuus vaihteli, joten se oli erottava tekijä. Se että minkä värisiä ja/tai paksuisia johtimia piti löytää, oli helppo tarkastaa johtosarjan auton korin puoleisesta nipusta.

        Noin 6kpl johtoja jäi tunnistamatta liittimeltä. Tässä kohden otin irroitetusta ovesta paneelit pois ja piippasin tuntemattomat nastat yleismittarilla oven liittimeltä ovessa oleville kojeille. Näin sain selville mikä toiminto tuntemattomalla piuhalla on. Seuraavaksi piippailin auton puolella selvittämäni toimintojen virtapiirit, niin että pääsin kuskin oven johtosarjaan asti. Näin tuli selvitettyä "mysteerijohtimetkin".

        Noh, totuuden nimissä... Kyllähän niitä tuntemattomia jäi vielä 2kpl ja jouduin tinausvaiheen lopussa heittämään kolikolla että kuinka kaksi viimeistä johdinparia kytketään. 50/50-todennäköisyys, ja pieleen meni ja sulake paloi. Mutta onneksi kaikki toimi kytkentämuutoksen ja sulakkeen vaihdon jälkeen. Huh...

        Jos minulla olisi vielä tuo yhteensovittamislista tallessa, niin olisin kirjoittanut sen tähän vastaukseen tämän surullisen tarinan sijasta. On varmaan mennyt mappi-ööhön joskus aikoinaan... Pahoittelen.

        Loppukommentti. Mukana urakan aikana minulla oli Haynesin korjausopas, josta löytyy kirjan tekijöiden tekemiä sähkökuvia. Ei ollut haitaksi selvitystyössä, mutta ei sieltä suoraa ratkaisua löydy...

        Kiitos korjausartikkelistasi!

        Oli mielenkiintoista lukea...! Korjausoppaat toteavat yleisesti, ettei Peugeotista voi piirtää kytkentäohjeita..! Harmi, kun hukkasit sen tekemäsi yhteensopivuustaulukon? Minulla on alkaessa sama tilanne, kuin sinulla oli sivuleikkureiden käytön jälkeen. Pitäisi saada auto viikoksi pois ajosta, jotta voisi rauhassa piirrellä kytkentäohjeita!
        Kiitos vastauksestasi!


    • Why

      Kiitos vastauksista !

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      135
      5429
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3355
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1873
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1855
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1695
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      72
      1542
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      12
      1443
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1327
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1326
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      21
      1295
    Aihe