Tärkeimmät arvosi?

tankavaara

Aivan konkreetisesti...

Ja miten kuvittelet niiden poikkeavan muista palstalaisista?

Itselläni "vapaus" on ehdoton ykkönen. Tarkoitan sillä vapautta omistakin arvoistani, sekä ajattelusta... ei pelkästään "muiden".

Toisena tuon vapauden tuoma rakkaus, jolloin voi
rakastaa.

Kolmantena... ja ehkäpä kaikkein tärkeinpänä:
Ymmärrys siitä, että olemme "vain" suhteita... itsessämme... emme mitään... vain suhteen kautta voimme olla "jotain" ja määritellä "maailmaa/maailmamme".

21

1318

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Et ole koskaan aidosti

vapaa...aina olet jonkin orja.
      Ja tuo..."vain suhteen kautta voimme olla "jotain" ja määritellä "maailmaa/maailmamme"." mitä helekutin jorinaa tuo on muka!
      Olen aina ollut itsellinen, en ole tarvinnut mitään "suhteita" määrittelemään itseäni ja olemistani!
      En ikinä!

• :))

Olen kylläkin kanssasi samaa mieltä osittain, ja vaikka olen nainen, ärsyttää tuollainen ns. runollinen mielensä avaus, joka ei lopultakaan ole aitoa, sillä jos se olisi aitoa, ei aloittaja olisi täällä, vaan kohtalo olisi näyttänyt suorastaan keskisormella oikean puolison ja elämän jakajan. ;)

• tankavaara

olisi paremmin voinut "oivaltaa" ja jatkaa keskustelua. Aidosti.

• tankavaara
        :)) kirjoitti:

Olen kylläkin kanssasi samaa mieltä osittain, ja vaikka olen nainen, ärsyttää tuollainen ns. runollinen mielensä avaus, joka ei lopultakaan ole aitoa, sillä jos se olisi aitoa, ei aloittaja olisi täällä, vaan kohtalo olisi näyttänyt suorastaan keskisormella oikean puolison ja elämän jakajan. ;)

... en olisi täällä, vaan... :)

• ääääh
        :)) kirjoitti:

kohtalo määrää mitä määrää, ei sillä ole suden v*ttuakaan tekemistä sen kanssa miten joku avauksensa kirjoittaa.

• w-g

haluaisinko poiketa muitten arvoista?

Kunnioittaa itseänsä, ja antaa arvoa myös toisille, siinä kai minun vaatimattomat arvoni lienevät.

Elää arkea täysillä, iloita kun on ilon aika, itkeä, kun on surun aika.

Minkä suhteen, on paljon yksinäisiä ihmisiä?

• tankavaara

teen selkeän kysymyksen:

Jos veisin sinut aika "aikakoneella" natsi- Saksaan
        ajattelisitko edellen noin?

• w-g
        tankavaara kirjoitti:

teen selkeän kysymyksen:

arvoni siellä perustuisivat siihen, olisinko sinisilmäinen, lettipää Gertrud, vai ruskeasilmäinen polkkatukka Anne Frank.

Ympäristö sulattaa ihmiselle valmiiksi arvoasetelmia, joita vastaan hän ei ehkä edes ymmärrä taistella, jos taistelu olisi edes mahdollista.

• tietenkin mun arvoni muuttu...
        tankavaara kirjoitti:

teen selkeän kysymyksen:

senhetkisen olotilan mukaan! Ihminen on aikansa tuote! En ole nytkään samanlainen kuin -70luvulla, ihan eri arvot ja asenteet! Silloin kuiljuin kaljaa ärrälle ja nyt mietin mitä perkelettä tuli suustaan päästeltyä silloin! AIka aikaansa kutakin!
        Ehkä olisin natsien puolella, ehkä en, ei voi tietää!

• tankavaara
        w-g kirjoitti:

arvoni siellä perustuisivat siihen, olisinko sinisilmäinen, lettipää Gertrud, vai ruskeasilmäinen polkkatukka Anne Frank.

Ympäristö sulattaa ihmiselle valmiiksi arvoasetelmia, joita vastaan hän ei ehkä edes ymmärrä taistella, jos taistelu olisi edes mahdollista.

... ja voisiko tuon asian edes paremmin sanoa.

• tankavaara
        w-g kirjoitti:

juuri niin minäkin teen. Ja se, että olemme "suhteita" tekee meistä sitä me olemme. Välillä, joku meistä on Jokelan koulusurmaaja... välillä Hitlerin, tai jonkun muun seuraaja ja välillä seuraamme "ihan itseämme" :)

• w-g
        tankavaara kirjoitti:

juuri niin minäkin teen. Ja se, että olemme "suhteita" tekee meistä sitä me olemme. Välillä, joku meistä on Jokelan koulusurmaaja... välillä Hitlerin, tai jonkun muun seuraaja ja välillä seuraamme "ihan itseämme" :)

osa meistä on, enemmistö, perässähiihtäjiä, osa, ehkä odottamaton vähemmistö egoisteja, itseihmisiä, joiden ainoa halu on päästä maailmankirjoihin?

Tavalla tai toisella?

• tälle porukalle

saa arvoistani riittää sama tieto joka minusta verottajalla on, jos vain jostakin juorukalenterista jäljittämään pystytte. Muut arvot pidän omana tietonani, niitä en myy enkä ilmaiseksi jaa.

• Minulle riittää arvoksi se, että minä elän ja olen olemassa, saan vaikuttaa ja tuntea. Ja jokainen muu ihminen saa määrittää arvonsa ihan itse, en vertaile.

• Neljänelonen

1. Terveys
      2. Läheiset ihmiset
      3. Rakkaus

Lyhyesti ja ytimekkäästi.

• RosaLiiin

...on konkretia karonnut, mihin lie.

Usko, toivo, rakkaus ja kestävä kehitys olemisessa, elämisessä ja tekemisessä.

Pah, kuitenkin olen vain sirunen linnunrataa...

• ja ilman selityksiä "Pidä sydämesi"

• zartzuela

Nuo olivat ne Ranskan vallankumouksen aikaiset, mutta vieläkin tavoiteltavat.

Jos jotain sanoisin arvoista ilman etusijajärjestystä niin ehkäpä onni tai onnellisuus, rakkaus, terveys, oikeudenmukaisuus ja hyvyys.

• Angel of The Morning

Tämä ei liity kehenkään palstalaiseen, ihan omat
      on arvot.

Vapaus on tietenkin ykkönen. Vapaus sisältää
      kaiken hyvän ja helpottaa paljon kanssakäymistä
      ja peilaantuu ihmisistä takaisin.
      Minulle vapaus tarkoittaa myös sitä, että minulla
      on vapaus valita, AINAkin vähintään kaksi
      vaihtoehtoa.
      Sen olen sisäistänyt ja se luo ainankin illuusion
      vapaudesta, jota meillä ei tietenkään kenelläkään
      ole oikeasti. Henkilötunnus annetaan jo nopesti
      syntymän jälkeen, puhumattakaan siitä kaikesta
      muusta tiedosta mitä esim. minusta on kerätty
      ja talletettu ties minne. Mutta sitä asiaa en
      halua ajatella.

• histanoomi

Siinä vasta onkin vapautta kerrakseen. Miten voi omia arvoja, joista voi itsensä vapauttaa? Kerro ihmeessä. Kuuntelen aktiivisesti.

• tankavaara

arvonsa ja kyseenalaistamalla ne.

Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla

Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2
      Mikkeli
      90
      2997
    2. Suomalaiset nuoret Eu:n köyhimpiä?

Suomalaisen nuoren varallisuus keskimäärin 5000e. Eu:ssa keskimäärin 25 000e.
      Maailman menoa
      150
      1229
    3. Mitä jos saisit selville

että kaivattusi tekee susta pilaa?
      Ikävä
      210
      1191
    4. Mitä ajattelit ensimmäisenä kun

näit kaivattusi ekaa kertaa?
      Ikävä
      84
      1183
    5. Mikä on sun ja kaivattusi nimen viimeinen kirjain?

Välillä näin päin...
      Ikävä
      88
      1164
    6. Sofia teki aika pahat oharit

Leikkiikö Sofia kansainvälistä kosmopoliittia vai menikö rehdisti pupu pöksyyn, kun perui viestillä tulonsa puoli tunti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      1070
    7. Mikä on toinen nimesi?

Tiedätkö naisen?
      Ikävä
      65
      882
    8. Havaintoja ihmisen ulosteesta lenkkeilypoluilla

Oletteko havainneet ihmisen ulostetta taajamaa kiertävillä lenkkeilypoluilla?
      Kuhmo
      25
      785
    9. Mies, toivotko että kaivatullasi

olisi vähän isommat rinnat? Kuinka paljon isommat olisi kivat?
      Ikävä
      71
      757
    10. Peräännytkö nainen vai mitä sanot

Jos sanon sulle että rakastan sua? Suututko oletko vihainen vai olisiko tunteet molemminpuolisia?
      Ikävä
      59
      637
    Aihe