pystyykö kummin erottamaan

kummin tehtävästään

lapseni kummi ei ole nähnyt 6-vuotiasta kummipoikaansa nyt 5 vuoteen.. nyt haluankin tämän kummitädin pois myös kirkon kirjoista ja kansista , onnistuuko se??

14

2088

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lisää kummeja

      voi ottaa ja lisätä sinne kirkon kirjoihin ja kansiin. Mutta kerran valittua ei valitettavasti enää voi "erottaa tehtävästään".

      Samaa tuskailevat myös muutkin, et ole yksin.

    • onnistu

      mutta mitä se kummin nimi siellä kirkonkirjoissa haittaa? Ei sitä tarvitse yhtikäs mihinkään.

      Edes virkatodistusta eri asioihin pyydettäessä ei mihinkään tule kummien nimiä näkyviin.

    • ++++++

      Kummilla ei ihan oikeasti ole mitään juridisia oikeuksia eikä velvollisuuksia kummilastaan kohtaan, eli jos kummi ei pidä yhteyttä, on hän sitä vain nimellisesti, eikä hänellä ole mitään valtaa tulla jälkikäteen oikeuksiaan kyselemään, koska sellaisia hänellä ei ole.

      Eli jos kummi on unohtanut kummilapsensa, pääsette vähimmällä kuin tekin unohdatte, että hän on lapsenne kummi, ja valitsette yhdessä lapsen kanssa lapselle uuden kummin.

    • juttu???

      Miksi tämä kummi juttu on niin tärkeä sinulle?

    • miksiköhän on tärkeä

      Kummi on tärkeä ihminen joka valitaan lapselle sen vuoksi että on tärkeä ihminen sekä vanhemmille että lapsille. Kummin tehtävä on olla tukena vanhemmille eli olla ystävä! Mikäli hän tekee jotain loukkaavaa kuten katkaisee siteet niin minusta olisi ihan hyvä että saisi poistaa kirjoista pois. Pelkkä vitutus ja ärsytys ihmistä kohtaan on niin suuri ja ystävyyden menettäminen hiertää että kyllä se nimi siellä ärsyttää..... kummilla ei ole juridisia velvollisuuksia eikä velvollisuuksia ostella lahjoja tai olla lapsen kanssa mutta lupautuessaan kummiksi, lupautui olemaan ystävä perheelle. TÄMÄN VUOKSI KUMMI JUTTU ON NIIN TÄRKEÄ! MIksi tyhmät ja lapselliset ihmiset sitten lupautuu kummeiksi jos ei ole aikomustakaan pysyä ystävänä elämässä. Ärsyttävää...

      • 536356356

        kummilla EI OLE mitään velvollisuutta perhettä kohtaan, AINOASTAAN LASTA . ei mitään ystävänä tai yukijana olemista vanhemmille, mistä semmoista olet saanut päähäsi. on kyse lapsesta ei vanhemmasta.


    • 1xkummi,1xexkummi

      Jos kummi laittaa välit poikki, niin yleensä sille on joku syy. Ja todennäköisesti kummilla on kyllä ollut alunperin halua ja aikomusta pitää yhteyttä, mutta jotain on sattunut lapsen vanhempien kanssa ja kummi on siksi katkaissut yhteydenpidon. Sen lisäksi että kummilta odotetaan ystävyyttä lapsen vanhempia kanssa ja kiinnostusta lasta kohtaan, vanhemmat voisivat myös olla kiinnostuneita kummin kuulumisista ja osoittaa arvostavansa kummia niin kummina kuin ystävä. Ystäväsuhde joutuu lujille, jos se on pelkästään antopuolella toisen (kummin) osalta, ja alkaa ajanmyötä lopahtaa ja siinä samalla kummisuhdekin lopahtaa. Miten hoitaa kummisuhdetta, jos välit kummilapsen vanhempiin ovat poikki? Ei minusta ole asiallista puuhailla tapaamisia ja pitää yhteyttä lapseen vanhempien selän takana (varsinkaan pieneen lapsen), ja ei kai nyt kumminkaan tarvitse paketteja lähetellä postissa jos välit on kerran vihamieliset vanhempien kanssa. Usein katkenneet välit harmittavat kummiakin edes vähän.

      • Kummitus

        Kummina olo on esirukousta ja ystävyyttä. Kummihan on kasteen todistaja, mutta myös aikuisystävä. Ja sitten päästään ystävyyteen. Joskus ihan kristittynä itseään pitävä ja uskon olevankin saattaa olla armoton vaatija kummille ja dissata kummin tarpeet. Yksipuolinen suhde ei toimi, vaikka kuinka kummius on minulle palvelutehtävä.

        Jouduin poistumaan kummilapseni elämästä, kun sain vihamailin, jota en ymmärtänyt. Kummilapsi kyseli kirkkain silmin, että olenko vihannut hänen äitiään. En ollut, mutta loukkaannuin kyllä antamastani avusta ja tuesta tulleeseen reaktioon. Mielenterveyden häiriöistä kärsivä äiti vai oikeasti vihainen? Se ei selvinnyt minulle. Tämä siinä vaiheessa, kun oma parisuhteeni kariutui.
        Kahdesti on annettu ymmärtää, että olet vain kummi ja minulla ei ole oikeuksia vastavuoroisuuteen. En halua opettaa sellaista malli-oppimisella.

        Eli taitaa olla minulla vielä kasvun varaa hengellisissä ulottuvuuksissa, kun kypsyttää vieläkin rakennettu suhde ja mitätöinti vanhempien taholta. Omaa elämää elän ja rukouksin muistan lapsukaisia sekä merkkipäivinä konkreettisesti.


      • paha kummi

        no ajallisesti tuo kummius saattaa koskea minua.
        Ja voin koittaa omalta osaltani selvittää miksi yhteydenpitoni lopetin. Poikaystäväni paras ystävä vaimoineen sai vauvan ja meidät haluttiin kummeiksi.
        Yritin estellä koska harkitsin eroa, enkä ole muutenkaan erityisen lapsirakas.
        Minua kuitenkin syyllistettiin, ettei kummiudesta kuulemma saa kieltäytyä, joten pakko se sitten oli suostua, mutta sylikummiuden sain sälytettyä poikaystävälleni onneks.
        No pian sen jälkeen meille tuli se ero ja poikaystäväni löysi pian uuden puolison.
        Minulle alkoi tulla kyselyitä, miksi en pidä yhteyttä kummilapseeni.
        Yritin selittää että mikä hiton järki siinä sitten on, että kaikissa pippaloissa, synttäreissä jne olen MINÄ mukana, etenkin kun exäni uusi puoliso oli erittäin mustasukkainen minusta ja toivoi ettei me (minä ja ex) oltaisi missään yhteyksissä. Exälläni oli edelleen tunteita minua kohtaan, joten totesin että on parempi kun poikkaisen yhteydet niin he saavat seurustella rauhassa.
        Kun kummini vielä asuu kaukana toisessa kaupungissa, aina hankalammaksi menee.
        Koen sen niin että "uhrasin itseni", jotta exäni uusi suhde ei menis piloille siksi että minä tungen mukaan kaikkiin lastenpippaloihin.
        Pystyynhän minut haukuttiin, mutta sanoin että toivottavasti jonain päivänä ymmärrätte miksi näin on parempi.
        Lisäksi eroomme liittyy paljon ongelmia ja dramatiikkaa, asioita joita muut eivät edes tiedä.. Exäni niitä tuskin on mainostellut...
        Kaiken sen vihan ja selvittämättömien asioiden takia masennuin.
        Kävin todella pohjalla ja olin pari vuotta varsin pihalla.
        Toivottavasti oman kummilapseni vanhemmat olisivat jo unohtaneet minut ja koko jupakan, olen tosi pahoillani, mutta asiat ei ole aina niin mustavalkoisia miltä näyttää.
        Exäni on edelleen sen saman muijan kanssa ja heillä on 2 lasta, mitä ei varmaan olisi tapahtunut jos minä olisin ollut aina mukana kuvioissa.
        Muutenkin elän niin erilaista elämää kun en halua lapsia ja viihdyn sinkkuna, että varmaan minua olisi pidetty vaan uhkaavana ja ärsyttävänä.
        Minulle oli kyllä yllättävä tieto tuo, ettei kummiutta voi poistaa, eli ilmeisesti olen edelleenkin kyseisen lapsen kummi....


      • 5335737
        paha kummi kirjoitti:

        no ajallisesti tuo kummius saattaa koskea minua.
        Ja voin koittaa omalta osaltani selvittää miksi yhteydenpitoni lopetin. Poikaystäväni paras ystävä vaimoineen sai vauvan ja meidät haluttiin kummeiksi.
        Yritin estellä koska harkitsin eroa, enkä ole muutenkaan erityisen lapsirakas.
        Minua kuitenkin syyllistettiin, ettei kummiudesta kuulemma saa kieltäytyä, joten pakko se sitten oli suostua, mutta sylikummiuden sain sälytettyä poikaystävälleni onneks.
        No pian sen jälkeen meille tuli se ero ja poikaystäväni löysi pian uuden puolison.
        Minulle alkoi tulla kyselyitä, miksi en pidä yhteyttä kummilapseeni.
        Yritin selittää että mikä hiton järki siinä sitten on, että kaikissa pippaloissa, synttäreissä jne olen MINÄ mukana, etenkin kun exäni uusi puoliso oli erittäin mustasukkainen minusta ja toivoi ettei me (minä ja ex) oltaisi missään yhteyksissä. Exälläni oli edelleen tunteita minua kohtaan, joten totesin että on parempi kun poikkaisen yhteydet niin he saavat seurustella rauhassa.
        Kun kummini vielä asuu kaukana toisessa kaupungissa, aina hankalammaksi menee.
        Koen sen niin että "uhrasin itseni", jotta exäni uusi suhde ei menis piloille siksi että minä tungen mukaan kaikkiin lastenpippaloihin.
        Pystyynhän minut haukuttiin, mutta sanoin että toivottavasti jonain päivänä ymmärrätte miksi näin on parempi.
        Lisäksi eroomme liittyy paljon ongelmia ja dramatiikkaa, asioita joita muut eivät edes tiedä.. Exäni niitä tuskin on mainostellut...
        Kaiken sen vihan ja selvittämättömien asioiden takia masennuin.
        Kävin todella pohjalla ja olin pari vuotta varsin pihalla.
        Toivottavasti oman kummilapseni vanhemmat olisivat jo unohtaneet minut ja koko jupakan, olen tosi pahoillani, mutta asiat ei ole aina niin mustavalkoisia miltä näyttää.
        Exäni on edelleen sen saman muijan kanssa ja heillä on 2 lasta, mitä ei varmaan olisi tapahtunut jos minä olisin ollut aina mukana kuvioissa.
        Muutenkin elän niin erilaista elämää kun en halua lapsia ja viihdyn sinkkuna, että varmaan minua olisi pidetty vaan uhkaavana ja ärsyttävänä.
        Minulle oli kyllä yllättävä tieto tuo, ettei kummiutta voi poistaa, eli ilmeisesti olen edelleenkin kyseisen lapsen kummi....

        sinä teet itse omat valintasi. Jos olit noin VARMA haluttomuudestasi, niin oliisit kieltäytynyt. TUO ON VÄÄRIN. jos olet hommaan ryhtynyt, hoida se loppuun, käy eri päivinä lapsen synttäreillä . muu on tekosyiden hakua. Ole itse kummi niin kuin lupauduit!!!


    • Itselläni ihana kaunis ja herttainen 12-vuotias kummityttö. Hänen alkoholisoitunut äitinsä ja säännölliset tappouhkaukset ovat tehneet yhteydenpidosta mahdotonta. Lapsi on silti sydämessä ja ajatuksissa jatkuvasti. Sitä toivoo vain että lapsi selviää vahvana noissa hankalissa olissa. Sostoimi onneksi ottanut perheen tukitoimien piiriin ....

    • mitäkähä?

      Miksi ihmeessä kummi pitäisi erottaa? Siksikö että voisi muka näpäyttää ja näyttää että näin tässä nyt kävi... luuletko että kummia kiinnostaisi erottaminen, jos ei kiinnosta kummina oleminenkaan? Eiköhän helpointa nyt vain ole unohtaa kyseinen ihminen elämästä ja sillä siisti. Ei tarvita mitään paperihommia siihen.

    • Muuriainen

      Just näin, kun ei niihin kirkonkirjoihin pääse käsiksi eikä sieltä mtään poistelemaan. Koittakaa nyt vain tämä ymmärtää.

      Se kummimerkintä siellä on siksi, kun lasta kastettaessa hänelle merkittiin ne kummit, silloin. Se oli siis se senhetkinen tilanne ja sille ei enää mitään mahda. Ei ajan pyörää voi kääntää taaksepäin. He oli silloin sen lapsen kummina ja sillä siisti.

      Jos nyt kummiin on välit poikki, niin sitten vain pitää jättää ne kummiasiat huomioimatta hänen kohdallaan. Voi hyvät hyssykät miten tärkeitä te nykyäidit olette, kummiuskin on kuin jokin maailman kohtalokkain asia. Itse sain vasta aikuisena tietää, että eräskin täti oli kummini niiden kahden muun lisäksi, joista tiesin. Mihinkään suuntaan se ei elämääni heilauttanut.

      Kummius ei velvoita yhtään mihinkään ystävyyksiin lapsen vanhempien kanssa. Minunkin yhden ystäväni kummisetä oli hänen isänsä työpaikan eli tehtaan patruuna. Ei todellakaan ollut mikään perheystävä, vaan jostain muusta syystä kummiksi merkitty, lapsi syntynyt jonain merkittävänä päivänä tai muuta vastaavaa. Kummius ei velvoita oikeastaan yhtään mihinkään, nämä on sellaisia vanhoja jäänteitä ajoilta, jolloin sosiaalihuoltoa ei ollut ja ihmisiä kuoli kuin kirppuja, piti merkitä kirkonkirjoihin joku, joka sitten edes jollain lailla huolehtisi lapsesta jos jotain sattuisi. Nykyään kummiutta ei näissä asioissa huomioida millään lailla. Kirkolla oli ennen isompi valta ihmisten elämässä ja kirkko vaati ihmisiltä edes jonkin tasoista kristillistä oppia ja kasvatusta, piti olla sitä varten määrätty joku ihminen, joka tästä puolesta huolehtisi jos vanhemmat ei kykenisi. Mutta tuskinpa sitä tuolloinkaan niin kirjaimellisesti noudatettiin.

      Minä en ole ollut yhden kummilapseni kanssa tekemisissä millään lailla sen jälkeen, kun välit lapsen vanhempiin katkesivat. Jos he nyt sen minun nimeni haluavat sieltä kirkonkirjoista poistaa ja jollain ilveellä sen todella onnistuisivat tekemään (eivät kylläkään onnistu) niin minua se ei haittaisi pätkääkään, aivan se ja sama minulle. Maailma ei muutu mihinkään suuntaan.

    • JK

      KYLLÄ PYSTYY

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 170
      4993
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4533
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2911
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1937
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1719
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1706
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1700
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1613
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe