Kuinka sienet pois nurmikolta

Puutarhuri

Meillä takapiha rajoittuu metsikköön ja nyt syksyisin alkaa lähelle metsärajaa pihanurmelle työntämään reippaasti erilaisia sieniä.
Onkohan jokin lisäaine/lannos joka tappaisi sienet pois? Sienethän kasvattavat laajan rihmaston multaan ja niistä tuskin pääsee iäksi eroon vaikka vaihtaisi kaikki pintamaat. Sienethän kai elävät noiden puiden kanssa symbioosissa...

Mutta on ne hirveen näköisiä!

18

13136

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Auvo

      Siis nuo syksyn aidoimmat tunnelmatekijät. Hävittäisit sienet?

      Jos suinkin voit, rakenna sieluusi neljän vuodenajan perustunnusmerkit. Syksyn tunnelman luovat pudonneet lehdet ja sienet.Sade vihmoo ja luonto valmistautuu selviämään tulevasta talvesta.

      Selaile joskus sienikirjaa. Useat sienet ovat ihan kauniita. Muistathan punaisen kärpässienen?
      Ehkä kirjan kuvien jälkeen tunnetkin jonkin niistä. Ainakin voi sattua niin, ettet enää sano niitä "hirveen näköisiksi".

      terveisin Auvo

      • Puutarhuri

        Nimenomaan tätä minä Auvo tarkoitin kun kysymyksen tänne postasin...

        Minun puolestani sinä voit kasvattaa kivijalassasi vaikka kääpiä ja herkkutatteja, mutta minun tontilleni älä tule antamaan neuvojasi mistään tunnelmatekijöistä. Annahan osoite, niin kerään sienet laatikkoon ja lähetän ne sulle niin pääset tunnelmoimaan ja haistelemaan mätäneviä sieniä.


      • Auvo
        Puutarhuri kirjoitti:

        Nimenomaan tätä minä Auvo tarkoitin kun kysymyksen tänne postasin...

        Minun puolestani sinä voit kasvattaa kivijalassasi vaikka kääpiä ja herkkutatteja, mutta minun tontilleni älä tule antamaan neuvojasi mistään tunnelmatekijöistä. Annahan osoite, niin kerään sienet laatikkoon ja lähetän ne sulle niin pääset tunnelmoimaan ja haistelemaan mätäneviä sieniä.

        Pihassamme on runsaasti sieniä niikuin muillakin. Kiitos tarjouksestasi lähettää sieniä vielä lisää.

        En tarkoittanut neuvoani sinulle Puutarhuri. En kirjoittaessani tiennyt sinun olevan olemassakaan, joten en mitenkään voinut tulla tontillesi neuvoineni.

        Kirjoitukseni oli mielipide. Sen voi ottaa täi jättää.

        Eikö pääasia ole kuitenkin että olemme kumpikin puutarhaamme tyytyväisiä. Sinä ilman sieniä ja minä niiden kanssa.

        terveisin Auvo


      • Puutarhuri
        Auvo kirjoitti:

        Pihassamme on runsaasti sieniä niikuin muillakin. Kiitos tarjouksestasi lähettää sieniä vielä lisää.

        En tarkoittanut neuvoani sinulle Puutarhuri. En kirjoittaessani tiennyt sinun olevan olemassakaan, joten en mitenkään voinut tulla tontillesi neuvoineni.

        Kirjoitukseni oli mielipide. Sen voi ottaa täi jättää.

        Eikö pääasia ole kuitenkin että olemme kumpikin puutarhaamme tyytyväisiä. Sinä ilman sieniä ja minä niiden kanssa.

        terveisin Auvo

        Selvempi juttu. Minä taas luulin että Auvo on vain provosoimassa. Näissä keskusteluryhmissä kun pyörii monenlaista vastaajaa ja tulkitsin tuon tunnelmoinnin ***tuiluksi. Eipä tässä sitten tästä aiheesta sen enempää. No hard feelings.


      • Auvo
        Puutarhuri kirjoitti:

        Selvempi juttu. Minä taas luulin että Auvo on vain provosoimassa. Näissä keskusteluryhmissä kun pyörii monenlaista vastaajaa ja tulkitsin tuon tunnelmoinnin ***tuiluksi. Eipä tässä sitten tästä aiheesta sen enempää. No hard feelings.

        Hymyillään vaikkei tavatakaan

        terveisin Auvo


      • Anonyymi
        Auvo kirjoitti:

        Pihassamme on runsaasti sieniä niikuin muillakin. Kiitos tarjouksestasi lähettää sieniä vielä lisää.

        En tarkoittanut neuvoani sinulle Puutarhuri. En kirjoittaessani tiennyt sinun olevan olemassakaan, joten en mitenkään voinut tulla tontillesi neuvoineni.

        Kirjoitukseni oli mielipide. Sen voi ottaa täi jättää.

        Eikö pääasia ole kuitenkin että olemme kumpikin puutarhaamme tyytyväisiä. Sinä ilman sieniä ja minä niiden kanssa.

        terveisin Auvo

        Voi vit… mitä touhuu🤮


    • myös sieniä pihanurmikolla

      Siinä se otsikossa jo tulikin. Ei muu auta kuin rihmaston tuhoaminen. Se onkin eri juttu miten :)

      • Auvo

        Melkein (ellei jopa ihan) kaikki puut ja pensaat tarvitsevat sienirihmaston juuriensa ympärille. Sieni saa puulta valon avulla tehtyjä yhteyttämistuotteita, ja maksaa tuotteet muokkaamillaan maan ravinteilla. Kaupankäynnissä kumpikin hyötyy. Sieni on siis puulle ja monille muillekin kasveille välttämätön.

        Lisäksi luulen, että rihmaston tuhoaminen on niin tuhoisa,että koko pieneliöstö ja bakteerikanta tuhoutuvat. Tuloksena olisi pelkkiä mineraaleja, niinkuin tuhkassa.

        Kannattaisi nyppiä pois jos inhottaa.

        terveisin Auvo


    • ari

      Sinullahan on ilmaisia koristeita nurmikolla. Monethan hankkivat nurmikolleen tekosieniä, kun ei niitä muuten ilmesty sinne. Jotain on vialla, kun pidät niitä hirveän näköisinä.

    • sieniin kyllästynyt

      kertokaa ihmeessä minullekkin miten sienistä pääsee eroon

      • rita

        Eihän se nyt kummosempi homma ole poistaa käsin sienet sitä mukaa kun niitä ilmestyy.


    • Anonyymi

      Moro provojen Kuningas!

      • Anonyymi

        Moro porojen kunigas, eli lappalainen.


    • Anonyymi

      Moro vanhojen aloitusten nostojen / palstojen aktivointien kuningas

    • Anonyymi

      Kutsu poliisit viemään ne putkaan.

    • Anonyymi

      Itsellämme sama ongelma, kaadettiin kymmenisen vuotta sitten pihalta iso jalava ja nyt on pari vuotta ko kannon ympärillä - 2-3 metriä - kasvanut elokuusta lähtien suurina ryppäinä harmaamustesientä. Haisee ja töhrii vanhetessaan, syötävä sieni, mutta sisältää antabuksen kaltaisia aineita... ei siis alkoholia samalla aterialla. Tosin ovat sen verran rumia, ettei tee edes mieli syödä. Jostain luin, että Atamon-vesi auttaisi. Tein liuoksen eli kaksi pussia/10 litraa vettä, rikoin maanpintaa ja kastelin ko vedellä. Ei auttanut, edelleen niitä nousee pintaan ja keräilen niitä pois nurmikolla, jos vain ehtii ennen niiden muuttumista mustiksi "limakasoiksi".
      Eli onko joku jo löytänyt ratkaisun pihasienien hävittämiseen?

    • Anonyymi

      Meillä kokona kertoo aiheesta näin.

      "Typpilannoituksella voi merkittävästi pienentää sienirihmastojen muodostusta. Varsinkin urea-lannoitteen levitys nurmikolle on tehokas. Typpilannoitus on syytä tehdä kesän alussa, jotta nurmikon talvehtiminen onnistuu. Annetun typpimäärän tulee olla lannoitussuositusten mukainen.

      Nurmikoilta sieniä voi yrittää vähentää ilmastamalla tiivistynyttä maata esimerkiksi talikolla, jonka jälkeen alue kastellaan säilöntäaine Atamonia sisältävällä vedellä. Laimennussuhde on kaksi pussia Atamonia 10 litraan vettä. Ilmareiät on lisäksi hyvä täyttää karkealla hiekalla, joka kuohkeuttaa kasvualustaa ja parantaa nurmiheinien juuriston hapensaantia."

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2022
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      45
      1557
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      28
      1458
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1437
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1405
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe