Purjenumerot

Historiaan.

Uusi iso on tilattu ensi kesälle.
Siihen tulee veneeni rekisterinumero, ei vanhaa purjenumeroa.
Kun rekisterinumero pitää olla, niin miksi pitää kahta eri numeroa.
Luulempa että rekisterinumeron myötä purjenumerot katoavat.
Toivottavasti tajuavat SPL:ssä ruveta laittamaan purjenumeroksi rekisterinumeron.

56

6925

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maatunnukset?

Toivoisin juuri päinvastaista eli FIN-alkuisten purjenumeroiden siirtämistä rekisterinumeroiksi. Mikä sen esteenä oli?

Purjehduksen "sivistysvaltioissa" käytetään purjetunnuksia, joissa on kansallisuustunnus. Rekisteripakkokaan ei ole niitä poistanut. Esim Uudessa-Seelannissa purjeveneiden olemassa oloevat purjenumerot hyväksyttiin uuden venerekisterin numeroiksi. Niinkuin jokainen tietää Suomi on nyt ainoa pohjoinen valtio, jossa on pakkorekisteröinti eivätkä olemassa olevat purjetunnukset jostain syystä kelvanneet rekisteribyrokraateille. Saa nähdä käykö meille samoin kuin Ruotsissa, jossa samanlaisesta älyttömyydestä luovuttiin muutama vuosi sitten.

Rekisterisotkun huippu on mielestäni se, että osa veneistä on nyt saanut uuden L-alkuisen rekisteritunnuksen. Jos laitat sellaisen purjeeseesi, ehkä vesillä kohtaat toisen aivan samanlaisella purjetunnuksella varustetun veneen. Osalla purjeveneistähän on yhä entinen L-alkuinen purjetunnus! Mistä ulkopuolinen tietää kumpi on purjetunnus ja kumpi rekisteritunnus? Monissa veneissä vanha purjetunnus on myös veneen rungossa ja kaikissa kelluvissa varusteissa kuten pelastusrenkaissa. Pitääkö niihin nyt kiinnittää toinenkin tunnus?

Taitaa tulla ihmetystä kansainvälisillä vesillä purjehtiessasi siitäkin, että purjeessasi on joku uusi, kansainvälisesti tuntematon rekisterikirjain. R-alkuinen voi viedä ajatukset RUS-tunnukseen, A kenties Itävaltaan, L Latviaan???
      Historiaan jäänee siis suomalaisveneiden kansallisuustunnus. Samoin näyttävät jo jääneen veneiden nimetkin. Nykyisinhän uusissa veneissä on suurikokoisilla kirjaimilla venevalmistajan merkki. Valmistajan tunnus voi olla jopa purjeessa. Suomalaispurjehtijat tuntuvat mielellään mainostavan venekauppiasta ja panevat veneensä nimen huomaamattoman pienillä kirjaimilla kuin häpeillen. Valmistajan nimen näyttäminen on suomalaisille tärkeää? Kotipaikkaa ei monikaan merkitse veneensä peräpeiliin, joten sekin kansainvälinen tapa taitaa Suomessa olla historiaa.

• oikeassa

Rekisteri olisi pitänyt tehdä niin, että Purjehtijaliiton ja veneilyliiton rekisterit olisi lakkautettu ja kaikille olisi annettu uusi Fin-alkuinen rekisterinumero. Sen olisi sitten voinut panna purjeeseen.

Purjehtijaliiton rekisteri on niin epäluotettava ja huonosti dokumentoitu, ettei sillä tee oikeastaan mitään.

Virkamiehet ilmeisesti pelkäsivät purjenumeroiden uusintahässäkkää ja tekivät kompromissin. Mielestäni kyllä päätös oli huono.

• vetta

Mulla on U rekkari ja olen paljon ulkomailla. En halua, että luulevat ukrainalaiseksi.
        Mm. siksi valitsin rekisteritunnuksen tarroille ulkoasultan psykedeelisen fontin.
        Se näyttää kaikkea muuta kuin viralliselle, ja vaati aika paljon hyvää tahtoa, että ymmärtää sen U:n aakkosten U:ksi. Tunnus on selvästi näkyvissä ja erottuu taustastaan, joten se on lain sanamuodon mukainen.

• Historiaan.

Olen laittanut rekisteritunnuksen eteen FIN- tekstin, sama tulee purjeeseen.
        Tälle ei kuulemma ole mitään estettä.
        Eli rekisteritunnukseni on muotoa FIN-X-XXXXX
        Ei tule sekaannuksia eikä epäselvyyksiä.
        Numeroita on veneessä vain yksi jatkossa.
        Ja kun toinen on pakollinen olemassa, niin ei lie vaikea arvata kumpi saa väistyä.

• jonain päivänä
        vetta kirjoitti:

Mulla on U rekkari ja olen paljon ulkomailla. En halua, että luulevat ukrainalaiseksi.
        Mm. siksi valitsin rekisteritunnuksen tarroille ulkoasultan psykedeelisen fontin.
        Se näyttää kaikkea muuta kuin viralliselle, ja vaati aika paljon hyvää tahtoa, että ymmärtää sen U:n aakkosten U:ksi. Tunnus on selvästi näkyvissä ja erottuu taustastaan, joten se on lain sanamuodon mukainen.

vaikeuksiin suomalaisen poliisin tai merivartijan kanssa. Olen satavarma, että häviät skaban yrittäessäsi väittää sellaista tunnusta lailliseksi, jota ei kykene selvästi lukemaan.

• Sen verran.

Kukaan kokenut maailmalla liikkuja, oli kyse veneestä tai muusta, ei todellakaan luule että r=russia jne.
        Kyllä kansaenväliset maatunnukset tuntee ne jotka maailmalla liikkuu.
        Purjetunnuksia on muuten maailmalla jos jonkilaisia, eivät aina kerro alkuperämaasta mitään.
        Ja fiksu ihminen osaa katsoa perälippua tai peräpailissä olevaa maan nimeä.
        Maan nimihän on kaikilla kiertäjillä peräpailissä nimen alla.
        Tuskin maailmalla luullaan että suurin osa nykyisistä uusista veneistä ovat saksan bavariassa kotilaiturissa, onko siellä es laitureita:)

• Sen verran. kirjoitti:

Kukaan kokenut maailmalla liikkuja, oli kyse veneestä tai muusta, ei todellakaan luule että r=russia jne.
        Kyllä kansaenväliset maatunnukset tuntee ne jotka maailmalla liikkuu.
        Purjetunnuksia on muuten maailmalla jos jonkilaisia, eivät aina kerro alkuperämaasta mitään.
        Ja fiksu ihminen osaa katsoa perälippua tai peräpailissä olevaa maan nimeä.
        Maan nimihän on kaikilla kiertäjillä peräpailissä nimen alla.
        Tuskin maailmalla luullaan että suurin osa nykyisistä uusista veneistä ovat saksan bavariassa kotilaiturissa, onko siellä es laitureita:)

yleistä panna maan nimi veneen perään, edes pallonkiertokeikoilla? Eikös sinne yleensä panna vain kotikaupunki? Niinhän laivoillakin on.

• rekisterinumeroiksi

"Toivoisin juuri päinvastaista eli FIN-alkuisten purjenumeroiden siirtämistä rekisterinumeroiksi. Mikä sen esteenä oli? "

Muuten asiaa kommentoimatta: Purjenumeroita ei olisi ollut mahdollista suoraan siirtää rekisterinumeroiksi, koska useammalla veneellä saattaa olla sama purjenumero. Esimerkiksi oman veneeni purjenumerolla löytyy kaksi muutakin venettä. Monella veneluokalla kun on oma juokseva numerosarjansa.

• vetta
        jonain päivänä kirjoitti:

vaikeuksiin suomalaisen poliisin tai merivartijan kanssa. Olen satavarma, että häviät skaban yrittäessäsi väittää sellaista tunnusta lailliseksi, jota ei kykene selvästi lukemaan.

Laissa sanotaan, että tunnuksen on oltava selvästi näkyvä ja että sen täytyy erottua taustastaan.
        Näkyvyydellä on esitöiden mukaan tarkoitettu sitä, että tunnus näkyy esteettä.
        Taustastaan erottuvuus on esitöiden mukaan värikysymys.

Olet oikeassa, luulen että joku voi minua sakottaa. Mutta kun Suomessa on rikos vain sellainen teko, joka on lain (sanamuodon)vastainen, ei tunnukseni riko tästä asiasta säädettyä asetusta. Psykedeelinen fonttini on luettavissa (tämähän on viimekädessä älystä kiinni, eli älyääkö lukija mistä kirjaimesta jne on kysymys; tästä syntynee mielenkiintoista keskustenlunvaihtoa todistaja-poliisin ja minun välille oikeudessa), se on sijoitettu näkyvästi ja erottuu taustastaan. Lain hengen vastaisuudesta ei voi saada rangaistusta, syy on silloin epäonnistuneesta lainsäädännöstä, josta tässä tapauksessa on kyse!

Siksi voitan juttuni oikeudessa. Ja kun olen syytön, maksaa valtio minulle samalla rahaa eli oikeudenkäyntikuluni laskun mukaan (laki oikeudenkäynnistä rikosasioissa).
        Eli se poliisin sakko on vaan rahaa mulle veronmaksajien lompakosta.

• pahalla, mutta
        vetta kirjoitti:

Laissa sanotaan, että tunnuksen on oltava selvästi näkyvä ja että sen täytyy erottua taustastaan.
        Näkyvyydellä on esitöiden mukaan tarkoitettu sitä, että tunnus näkyy esteettä.
        Taustastaan erottuvuus on esitöiden mukaan värikysymys.

Olet oikeassa, luulen että joku voi minua sakottaa. Mutta kun Suomessa on rikos vain sellainen teko, joka on lain (sanamuodon)vastainen, ei tunnukseni riko tästä asiasta säädettyä asetusta. Psykedeelinen fonttini on luettavissa (tämähän on viimekädessä älystä kiinni, eli älyääkö lukija mistä kirjaimesta jne on kysymys; tästä syntynee mielenkiintoista keskustenlunvaihtoa todistaja-poliisin ja minun välille oikeudessa), se on sijoitettu näkyvästi ja erottuu taustastaan. Lain hengen vastaisuudesta ei voi saada rangaistusta, syy on silloin epäonnistuneesta lainsäädännöstä, josta tässä tapauksessa on kyse!

Siksi voitan juttuni oikeudessa. Ja kun olen syytön, maksaa valtio minulle samalla rahaa eli oikeudenkäyntikuluni laskun mukaan (laki oikeudenkäynnistä rikosasioissa).
        Eli se poliisin sakko on vaan rahaa mulle veronmaksajien lompakosta.

esitöissä ei puhuta mitään siitä erottumisesta. Se juttu mainitaan vasta asetuksessa. Onhan tuossa jotain ideaa, mitä sanot rangaistavuuden edellytyksistä. Kuitenkin uskallan vähän epäillä, taipuisiko oikeus kannallesi. Kannattaako ottaa riskiä tappiosta ja sen aiheuttamista kustannuksista tällaisessa bagatellissa?
        Peruskysymys ei välttämättä ole, erottuuko tunnus värinsä puolesta taustastaan, vaan voidaanko sitä pitää "normaalisti" luettavana. Jos ei, niin silloin kyseessä ei ole lain ja asetuksen tarkoittama tunnus ja sinut tuomitaan sillä perusteella, että tunnus ei ole näkyvissä.

• vetta
        pahalla, mutta kirjoitti:

esitöissä ei puhuta mitään siitä erottumisesta. Se juttu mainitaan vasta asetuksessa. Onhan tuossa jotain ideaa, mitä sanot rangaistavuuden edellytyksistä. Kuitenkin uskallan vähän epäillä, taipuisiko oikeus kannallesi. Kannattaako ottaa riskiä tappiosta ja sen aiheuttamista kustannuksista tällaisessa bagatellissa?
        Peruskysymys ei välttämättä ole, erottuuko tunnus värinsä puolesta taustastaan, vaan voidaanko sitä pitää "normaalisti" luettavana. Jos ei, niin silloin kyseessä ei ole lain ja asetuksen tarkoittama tunnus ja sinut tuomitaan sillä perusteella, että tunnus ei ole näkyvissä.

lain esitöissä, kuten huomasit, ei pohdita näkyvyyttä jne lainkaan. Asiasta on yksinkertaisuudessaan annettu asetus.
        Mutta, että jos fontti on poliisin mielestä vaikeselkoinen, niin tuomio perusteltaisiin sillä, että tunnus ei ole näkyvä! Haloo, ei oikein ole kestävä tuomioistuimen perusteeksi. Lakia ei voi venyttää siten, on pitäydyttävä sanamuodossa. Jos tunnus on selvästi näkyvä ja erottuu taustastaan, niin asia ok. Itse asiassa kaikki julkaistut fontit käy, käräjillä ei oikein voida tuomita jonkun tekemää fonttia sellaiseksi, ettei se ole fontti lainkaan ts ettei teoskynnys ylity.

• näkyvyydestä
        vetta kirjoitti:

lain esitöissä, kuten huomasit, ei pohdita näkyvyyttä jne lainkaan. Asiasta on yksinkertaisuudessaan annettu asetus.
        Mutta, että jos fontti on poliisin mielestä vaikeselkoinen, niin tuomio perusteltaisiin sillä, että tunnus ei ole näkyvä! Haloo, ei oikein ole kestävä tuomioistuimen perusteeksi. Lakia ei voi venyttää siten, on pitäydyttävä sanamuodossa. Jos tunnus on selvästi näkyvä ja erottuu taustastaan, niin asia ok. Itse asiassa kaikki julkaistut fontit käy, käräjillä ei oikein voida tuomita jonkun tekemää fonttia sellaiseksi, ettei se ole fontti lainkaan ts ettei teoskynnys ylity.

Jos tunnus ei ole luettavissa, niin onko se silloin näkyvä? Eikö ole loogista tulkita, että "näkyvä" tarkoittaa myös "tunnukseksi tunnistettavissa oleva"? Maallikkojärki sanoo, että tunnus ei näy, jos fontti on sellainen, ettei normaaleihin rekkarifontteihin tottunut mieli kykene sitä lukemaan. Eihän silloin tiedä, onko se rekisteritunnus ollenkaan?
        En tiedä, mitä toi teoskynnys tässä tekee. Mutta ei kai autojenkaan rekisterikilpiin ole määritelty mitään fonttia. En ihan usko, että selviäisit oikeudessa voittajana, jos panisit autoosi rekkarit, jotka kyllä täyttävät väri- ja kokovaatimukset mutta ovat kovasti merkillisellä fontilla.

• vetta
        näkyvyydestä kirjoitti:

Jos tunnus ei ole luettavissa, niin onko se silloin näkyvä? Eikö ole loogista tulkita, että "näkyvä" tarkoittaa myös "tunnukseksi tunnistettavissa oleva"? Maallikkojärki sanoo, että tunnus ei näy, jos fontti on sellainen, ettei normaaleihin rekkarifontteihin tottunut mieli kykene sitä lukemaan. Eihän silloin tiedä, onko se rekisteritunnus ollenkaan?
        En tiedä, mitä toi teoskynnys tässä tekee. Mutta ei kai autojenkaan rekisterikilpiin ole määritelty mitään fonttia. En ihan usko, että selviäisit oikeudessa voittajana, jos panisit autoosi rekkarit, jotka kyllä täyttävät väri- ja kokovaatimukset mutta ovat kovasti merkillisellä fontilla.

Olet oikeassa siinä, että varmaan lainsäätäjä on tottumuksesta ajatellut, kuten kirjoitit.
        Mutta kun rikoksesta ei voi tuomita, jos täyttää lain sanamuodon.
        Autojen ym. rekisterikilvet ovat ihan eri juttu. Venepuolella lainsäätäjä antoi meille asiakkaille mahdollisuuden tehdä tunnisteen juuri sellaisella fontilla kuin haluamme, kunhan tunnus on sijoitettu selvästi näkyvästi veneeseen ja erottuu taustastaan.Itse asiassa tämä luettavuus ei ole vitsin juuri; se on se, että tunnuksen fontiksi varmuudella kelpaa esimerkiksi "flower power" (kukkasista) "sex" (merkit muodostuvat niehestä ja naisesta aktin eri asennoissa) "weed "(merkit tehty ruohosta) jne, näitä on tuhansittain. Minä valitsin retrotyyppisen ja väritykseltään psykedeelisen fontin, äkkisiltään ei heti tulisi mieleen, että kyseessä on ihan virallinen rekisteritunnus!

Teoskynnysjuttu liittyy siihen, että tuomioistuin päättäisi, että tämän henkilön se ja se fontti muodosta kirjaimia jne eikä siksi kelpaa. stalininkin aikana taidenäyttelyitä jyrättiin katepillarilla; tuotteet eivät olleet taidetta...meillä; käräjäoikeus päätti, että nämä eivät ole kirjaimia!

• Ulkopuolinen..
        näkyvyydestä kirjoitti:

Autoihin ei itse voi rekkaria tehdä.
        Moottoriajoneuvoissa saa käyttää vain virallista rekisterikilpeä, jonka valmistaja on AKE.
        Veneessä on mahdollisuus tehdä rekkari itse, joten vaikea verrata.

• köyhää
        rekisterinumeroiksi kirjoitti:

"Toivoisin juuri päinvastaista eli FIN-alkuisten purjenumeroiden siirtämistä rekisterinumeroiksi. Mikä sen esteenä oli? "

Muuten asiaa kommentoimatta: Purjenumeroita ei olisi ollut mahdollista suoraan siirtää rekisterinumeroiksi, koska useammalla veneellä saattaa olla sama purjenumero. Esimerkiksi oman veneeni purjenumerolla löytyy kaksi muutakin venettä. Monella veneluokalla kun on oma juokseva numerosarjansa.

Yhdellä lisämerkillä olisi nekin harvat samanumeroiset erottaa toisistaan. Ei se mikään ongelma olisi ollut, mutta eihän rekisterin sisältöä muutenkaan muutettu lainkaan vastaamaan siihen uusina tulevia veneitä. Hyvä tilaisuushan siihen olisi ollut, kun joka tapauksessa kaikki rekisteröitiin uudestaan.

• minäkin. Olen melko lailla varma, että SPL:n todellinen motivaatio uuden rekisterin vastustamisessa oli pelko jäsenkadosta.

Ihmettelen noita kansallistunnuksesta itkijöitä. Ensinnäkin jo sitä, miksi yleensä pitäisi olla jokin kansallistunnus? Toiseksi lain mukaan kansallistunnus on lippu. Kolmanneksi, jos kokee tarpeelliseksi, että purjeista näkisi kansallisuuden, niin voihan sinne pistää joka tapauksessa sen "FIN" -tekstin. Vaikkapa niin, että ensin on yhdellä rivillä "FIN" ja sitten toisella rivillä "A-99999".

Olen muuten nähnyt aikamoisen määrän purkkareita, joissa on ilmiselvä SPL:n tai luokkaliiton purjenumero mutta ei mitään kansallistunnuksen tapaistakaan.

Itsellä ei ole purjeiden uusinta ajankohtainen moneen vuoteen, mutta sitten kun tulee, pitää miettiä, haluanko sinne mitään tekstiä. Jos jotain laitan, niin virallisen rekisteritunnuksen.

• on ammatti

kalastajien venetunnus FIN-xxx kuuluvat merenkuhallinnon alusrekisteriin.

• on ammatti kirjoitti:

Mutta enhän minä ehdottanutkaan pistämään tunnusta muodossa "FIN-A-99999" vaan eri riveille. Näin:

FIN
        A-99999

Ei senpuoleen, mahtaako missään olla kiellettykään tuota samalle riville pistämistä? Pitäisin tuota ehdottamaani tapaa kylläkin selvempän. En silti itse aio sitä käyttää, koska en pidä tarpeellisena koko kansallisuustunnusta.

Muuten, muistankos väärin: eikös suomalaisten kalastusalusten tunnukset olleet joskus ennen K-alkuisia?

• On ihan
        on ammatti kirjoitti:

Yleisesti käytössä muuallakin kuin kalastajien veneissä.
        Mikään laki ei estä fin tunnuksen käyttöä.

• vetta
        Perhepurjehtija kirjoitti:

Mutta enhän minä ehdottanutkaan pistämään tunnusta muodossa "FIN-A-99999" vaan eri riveille. Näin:

FIN
        A-99999

Ei senpuoleen, mahtaako missään olla kiellettykään tuota samalle riville pistämistä? Pitäisin tuota ehdottamaani tapaa kylläkin selvempän. En silti itse aio sitä käyttää, koska en pidä tarpeellisena koko kansallisuustunnusta.

Muuten, muistankos väärin: eikös suomalaisten kalastusalusten tunnukset olleet joskus ennen K-alkuisia?

jos rekisteritunnuksen läheisyydessä on numeroita tai kirjaimia, ei tunnus erotu välttämättä taustastaan.
        siksi fin ja muut tunnuksen ympärillä olevat merkit voivat antaa aiheellisen oikeuden sakottaa.

• vetta kirjoitti:

jos rekisteritunnuksen läheisyydessä on numeroita tai kirjaimia, ei tunnus erotu välttämättä taustastaan.
        siksi fin ja muut tunnuksen ympärillä olevat merkit voivat antaa aiheellisen oikeuden sakottaa.

...viitsi, hyvä mies. Erottuuhan ne purjenumerot nytkin, vaikka yläpuolella saattaa olla samalla fontilla vaikkapa luokkatunnus. Mutta itse asiassa sillä erottuvuudella purjeissa ei ole edes väliä, koska laki vaatii tunnuksen veneen kylkeen, pelkästään purjeeseen merkitty ei kelpaa eikä purjeessa tarvitse olla tunnusta. Jos siihen kylkitunnukseen pistää liian lähelle kirjaimet "FIN", voisi tuo sinun sakkoperusteesi ehkä jopa toteutua.

• Purje käy

...viitsi, hyvä mies. Erottuuhan ne purjenumerot nytkin, vaikka yläpuolella saattaa olla samalla fontilla vaikkapa luokkatunnus. Mutta itse asiassa sillä erottuvuudella purjeissa ei ole edes väliä, koska laki vaatii tunnuksen veneen kylkeen, pelkästään purjeeseen merkitty ei kelpaa eikä purjeessa tarvitse olla tunnusta. Jos siihen kylkitunnukseen pistää liian lähelle kirjaimet "FIN", voisi tuo sinun sakkoperusteesi ehkä jopa toteutua.

Ihan yhtä lailla se rekisteritunnus voi olla purjeessa, sillonhan se on veneen sivulla selvästi näkyvissä.

• Tuulen loppuessa
        Purje käy kirjoitti:

Ihan yhtä lailla se rekisteritunnus voi olla purjeessa, sillonhan se on veneen sivulla selvästi näkyvissä.

Mitenkäs sitten, kun tuuli loppuu ja purje kerätään kasaan?

• Ollaan laiturissa.
        Tuulen loppuessa kirjoitti:

Esim minulla kun ei ole moottoria veneessäni, niin purjehtiminen suunnitellaan niin että tuulta on.

• kristallipallon
        Ollaan laiturissa. kirjoitti:

Esim minulla kun ei ole moottoria veneessäni, niin purjehtiminen suunnitellaan niin että tuulta on.

Mistäs sitä voit koskaan etukäteen tietää, onko tuulta koko suunnitellun merelläoloajan? Ja millä täytät sen sivullenäkymisvaatimuksen, jos iso pitää skuutata kauas sivulle? Tai jos tilanteeseen sopisikin pelkällä keulapurjeella meno?

• tilanteeseen?????
        kristallipallon kirjoitti:

Mistäs sitä voit koskaan etukäteen tietää, onko tuulta koko suunnitellun merelläoloajan? Ja millä täytät sen sivullenäkymisvaatimuksen, jos iso pitää skuutata kauas sivulle? Tai jos tilanteeseen sopisikin pelkällä keulapurjeella meno?

Sopii pelkällä keulapurjeella meno???
        Tuuli tai ei, purjeet on ylhällä kun ollaan liikkeellä.
        Tuuliennusteet löytyy netistä.

• pitävät aina
        tilanteeseen????? kirjoitti:

Sopii pelkällä keulapurjeella meno???
        Tuuli tai ei, purjeet on ylhällä kun ollaan liikkeellä.
        Tuuliennusteet löytyy netistä.

paikkansa?

• murheet...
        pitävät aina kirjoitti:

paikkansa?

Purjehtiminen ei ole hätäisen miehen hommaa.
        On niitä isoja ulkoilmatapahtumiakin toteutettu sääennusteiden perusteella.
        Ja jos tuuli loppuu, se loppuu, entäs sitten.
        Moottoria ei silti ole.

• omainen
        Tuulen loppuessa kirjoitti:

Voit kyllä laittaa purjeisiisi mitä numeroita
        hyvänsä tai vaikkapa oman kuvasi.
        Rekisterinumeron paikaksi se ei kuitenkaan kelpaa.

• rekisteritunnus

FIN
        A-99999

Mutta silloin kun ammattikalastajan määritelmä muutettiin (tuli alv-velvollisuus) niin aluevesirajan ulkopuolella kalastavilta vaadittiin tuo FIN tunnus veneeseen. Nyt se on noissa pohjoisen turistiveneissäkin jotka ammatikseen kuskaa lohenpyytäjiä joella. Tämä on nimenomaan erona ammattikalastajan ja kotitarvekalsatjan veneissä.

• Vielä....
        omainen kirjoitti:

Perustelut, miksi ei kelpaa?

• VÄÄRIN.
        omainen kirjoitti:

Rekisteritunnuksesta sanotaan näin:

"Veneen rekisteritunnus määräytyy sattumanvaraisesti, tunnuskirjainta voi itse ehdottaa. Omistajan tulee itse hankkia kaksi vähintään 7,5 cm korkeaa tunnusta. Rekisteritunnukset tulee kiinnittää veneen kummallekin sivulle niin että ne ovat selvästi näkyvissä ja erottuvat taustastaan."

Kummallekin sivulle siis.
        Missään ei sanota että purje ei kelpaa.

• oikein hyvinnii
        VÄÄRIN. kirjoitti:

Rekisteritunnuksesta sanotaan näin:

"Veneen rekisteritunnus määräytyy sattumanvaraisesti, tunnuskirjainta voi itse ehdottaa. Omistajan tulee itse hankkia kaksi vähintään 7,5 cm korkeaa tunnusta. Rekisteritunnukset tulee kiinnittää veneen kummallekin sivulle niin että ne ovat selvästi näkyvissä ja erottuvat taustastaan."

Kummallekin sivulle siis.
        Missään ei sanota että purje ei kelpaa.

Lain esitöissä eli hallituksen esityksessä sanotaan, että "purjeveneillä ajetaan usein myös purjeet alhaalla, jolloin rekisteritunnus ei ole näkyvissä". Siinä kohdassa tosin viitataan lähinnä siihen, miksi liittojen purjetunnukset eivät ole peruste jättää purkkareita ulos rekisteröinnistä.
        Maistraatin sivuilla taas todetaan, että "Asetuksen mainitsema ’liikkuessa selvästi näkyvissä’ ei välttämättä toteudu, jos tunnus on purjeessa tai puomissa. Tunnuksen ollessa purjeessa sen ollessa laskettuna, tunnusnumero peittyy."
        Ettekö muka ikinä ole nähneet purkkaria, jonka purjenumeroa ei pysty lukemaan suoraan sivulta (koska purjeet sattuvat olemaan sillätavoin jalustettu tai vene ajaa pelkällä keulapurjeella)?

Johtopäätös on 100% selvä: pelkkä purje ei voi kelvata.

• Kiellettyä-
        oikein hyvinnii kirjoitti:

Lain esitöissä eli hallituksen esityksessä sanotaan, että "purjeveneillä ajetaan usein myös purjeet alhaalla, jolloin rekisteritunnus ei ole näkyvissä". Siinä kohdassa tosin viitataan lähinnä siihen, miksi liittojen purjetunnukset eivät ole peruste jättää purkkareita ulos rekisteröinnistä.
        Maistraatin sivuilla taas todetaan, että "Asetuksen mainitsema ’liikkuessa selvästi näkyvissä’ ei välttämättä toteudu, jos tunnus on purjeessa tai puomissa. Tunnuksen ollessa purjeessa sen ollessa laskettuna, tunnusnumero peittyy."
        Ettekö muka ikinä ole nähneet purkkaria, jonka purjenumeroa ei pysty lukemaan suoraan sivulta (koska purjeet sattuvat olemaan sillätavoin jalustettu tai vene ajaa pelkällä keulapurjeella)?

Johtopäätös on 100% selvä: pelkkä purje ei voi kelvata.

Niin sallittua.
        Lakiteksti ei kiellä purjetta.
        Sanotaan vain sivulla.

• vaadittua
        Kiellettyä- kirjoitti:

Niin sallittua.
        Lakiteksti ei kiellä purjetta.
        Sanotaan vain sivulla.

niin täytettävä, eikö totta. Jos vaatimus näkyvyydestä ei täyty, niin rikesakko napsahtaa. Viime kädessä pohdinta kai menee siihen, voitko sinä "käsi sydämellä" vakuuttaa, että purjeesi ei koskaan liikkuessa ole niin, että näkyvyys sivulle ei toteutuisi? Ja vaikka voisitkin, uskooko virkamies sinua? Ja viimekädessä, uskooko tuomioistuin että virkamiehen olisi pitänyt uskoa...

• Menee niin.
        vaadittua kirjoitti:

niin täytettävä, eikö totta. Jos vaatimus näkyvyydestä ei täyty, niin rikesakko napsahtaa. Viime kädessä pohdinta kai menee siihen, voitko sinä "käsi sydämellä" vakuuttaa, että purjeesi ei koskaan liikkuessa ole niin, että näkyvyys sivulle ei toteutuisi? Ja vaikka voisitkin, uskooko virkamies sinua? Ja viimekädessä, uskooko tuomioistuin että virkamiehen olisi pitänyt uskoa...

Esim vene jossa rekisteritunnus keulassa sivulla, ei näy välttämättä takaviistosta sivulta katsottuna.
        Loppupelissähän nämä asiat ratkeavat oikeudessa.

Se, epäileekö virkamies, että joissain olosuhteissa rekisterinumero mahdollisesti ei näkyisi, ei ole relevanttia.
        Se ratkaisee, näkyykö se sillä hetkellä kun virkamies sen haluaa nähdä.
        Voihan kyljessä oleva rekisteritunnus olla veden alla, kun purjehditaan kovin kallellaan, sillonhan se ei näy.

• pitää olla
        Menee niin. kirjoitti:

Esim vene jossa rekisteritunnus keulassa sivulla, ei näy välttämättä takaviistosta sivulta katsottuna.
        Loppupelissähän nämä asiat ratkeavat oikeudessa.

Se, epäileekö virkamies, että joissain olosuhteissa rekisterinumero mahdollisesti ei näkyisi, ei ole relevanttia.
        Se ratkaisee, näkyykö se sillä hetkellä kun virkamies sen haluaa nähdä.
        Voihan kyljessä oleva rekisteritunnus olla veden alla, kun purjehditaan kovin kallellaan, sillonhan se ei näy.

luettavissa kun vene on laiturissa purjeet oletettavsti käärittynä.

• Ihmeestä?
        pitää olla kirjoitti:

luettavissa kun vene on laiturissa purjeet oletettavsti käärittynä.

Päättelit että se pitää olla luettavissa juuri laiturissa.
        Eihän vene ole vene, ennenkuin sillä ajetaan vesillä.
        Laiturissa ollessaan se voi olla vaikka kalakassi.

• on sellainen
        Ihmeestä? kirjoitti:

Päättelit että se pitää olla luettavissa juuri laiturissa.
        Eihän vene ole vene, ennenkuin sillä ajetaan vesillä.
        Laiturissa ollessaan se voi olla vaikka kalakassi.

vaatimus todellakin. Tämä tietysti koskee vain katsastustoiminnan piirissä olevia eli seuroihin kuuluvia veneitä.

• tunnuksen
        on sellainen kirjoitti:

vaatimus todellakin. Tämä tietysti koskee vain katsastustoiminnan piirissä olevia eli seuroihin kuuluvia veneitä.

pitkämallisen (ainoan) ikkunan etupuolelle, niin näyttävät ruotsalaisetkin tehneen. Näkyy sivulle mutta ei esim. aina genuan kanssa. Katsastuksessa vaaditaan aika monia asioita, joista viranomainen ei ole kiinnostunut.

• merkillistä

Minä en ole vuosikymmenten aikana tavannut yhtäkään purjenumeroa ilman maatunnusta. Sellaisia kyllä, joissa on joku valmistajan numero. Perälipun määräävät omistussuhteet, joten vene, jonka omistaa puoleksi vaikkapa ruotsalainen, on Ruotsin lipun alla, mutta voi silti olla rekisteröitynä SPL:on.

• mitä asetus määrää!
        tunnuksen kirjoitti:

pitkämallisen (ainoan) ikkunan etupuolelle, niin näyttävät ruotsalaisetkin tehneen. Näkyy sivulle mutta ei esim. aina genuan kanssa. Katsastuksessa vaaditaan aika monia asioita, joista viranomainen ei ole kiinnostunut.

Tietoa löydät vaikkapa maistraatin sivuilta, josta siteeraus:

"Rekisteritunnuksen sijoitus purjeveneeseen?

Kysymys:

Minne ja miten rekisteritunnus tulee sijoittaa purjeveneeseen (joka välillä kulkee erittäin kallellaan), niin että se täyttää asetuksen? Minne kohtaan runkoon ne saa laittaa? Minkä värisiä kirjaimia saa käyttää? Veneen pääväri on valkoinen, mutta siinä on punaiset viivat rungon yläosassa ja vesilinjassa, myös kansirakenteessa on punaista, saanko käyttää punaisia kirjaimia?
        Kysyjällä on vanha, mahonkinen kansainvälinen viisvitonen, jota ollaan rekisteröimässä. Kysyjältä ei tunnu hyvältä liimata lakatulle kauniille rungolle rekisterinumeroa. Onko mahdollista laittaa rekisteritunnus puomille tai purjeeseen?

Vastaus:

Asetuksen 7 §: "Tunnus on merkittävä vesikulkuneuvon kummallekin sivulle siten, että se on vesikulkuneuvon liikkuessa selvästi näkyvissä. Kirjaimen ja numeroiden tulee olla sen väriset, että ne hyvin erottuvat taustastaan. Tunnuksen numero- ja kirjainkorkeuden tulee olla vähintään 7,5 senttimetriä ja viivaleveyden vähintään 1,5 senttimetriä. Numeroiden välin tulee olla vähintään 2 senttimetriä sekä kirjain- ja numero-osan välin vähintään 4 senttimetriä ja korkeintaan 10 senttimetriä.

Rekisteritunnus tulee sijoittaa veneen runkoon tai katteeseen, ei puomiin tai purjeeseen.
        Käytännössä rekisteritunnus merkitään runkoon tai ruffiin (katteeseen). Asetuksen mainitsema ’liikkuessa selvästi näkyvissä’ ei välttämättä toteudu, jos tunnus on purjeessa tai puomissa. Tunnuksen ollessa purjeessa sen ollessa laskettuna, tunnusnumero peittyy.
        Merkinnän voi tehdä esim. tarroilla, maalaamalla tai erillisellä kilvellä. Olennaista on, että tunnus erottuu taustastaan. Esim. keula on aika hyvä paikka. Tunnusnumeroiden väri on hyvä valita niin, että ne erottuvat hyvin taustasta. Jos esimerkiksi veneen keulassa on tilaa rekisteritunnukselle, niin ne ovat suuremman osan purjehduksen ajasta näkyvissä.
        Jos vene pysäytetään esimerkiksi valvontatilanteessa, vene yleensä käännetään piihin (keula vasten tuulta) ja silloin tunnukset näkyvät selvästi.
        (asetus 641/2007 7 §)"
        -------------------------------------------------
        Se, että aiot kopioida "numero yhteen ikkunaan" jostain ruotsalaisveneestä on todella huono idea. Siellä muuten ei enää ole pakkorekisteröintiä. Rekisteristähän luovuttiin jo vuosia sitten!

Valtioneuvoston säätämä asetus toteaa yksiselitteisesti myös, että rekisterinumeroa ei sijoiteta purjeeseen!

• Wiki
        tunnuksen kirjoitti:

Itseasiassa tämä on vastaus nimimerkille "mitä asetus määrää!" mutta hierakia ei enää pelitä...

Nimimerkki "tunnuksen" luultavimmatusti suunnittelee ihan asetuksen mukaista asennusta. "mitä asetus määrää!" ymmärsi väärin, vaikka luki oikein kun "tunnuksen" kirjoitti: "pitkämallisen (ainoan) ikkunan..."

No, minä käsitän tuon niin että se pitkämallinen ikkuna ei olekaan ainoa, vaan niitä on kaksi, molemmin puolin ruffia - eiköstä niin? Monissa ruottalaispaateissa epäonnistuneeksi kokeiluksi osoittautuneet rekisterinumerot olivat sijoitettuina näiden ruffin sivuikkunoiden etupuolelle.

• väärin??
        tunnuksen kirjoitti:

"Ainoa ikkuna" oli mielestäni yksi ainoa valoventtiili ruffissa. "Etupuolella" ymmärsin siten keulan puolta.
        Eikö "ainoan ikkunan" peittäminen rekisterinumeroilla olisi häiritsevämpi kuin numeroiden teippaaminen kumpaankin kylkeen?

Eräässä puuveneklassikossa oli laitettu mahonkinen rekisterinumerokilpi sitlooran sarjaan. Näytti hyvältä.

Silloin kun Ruotsissa vielä oli rekisteripakko, jotkut puuveneiden omistajat sijoittivat rekisterinumerot vesilinjaraitaan. Sekin taisi täyttää asetuksen määräykset, vaikka numerot eivät näkyneet veneen ollessa kulussa.

Jenkkiveneissä rekisterinumero on merkittävä keulan puolelle kylkeen ja tunnuksen edessä täytyy olla rekisterinumeroon viittaava lyhenne "R.N.", ettei numeroa sotketa purjeneumeroksi. Ehkä sielläkin on ollut harmeja kaksoisnumeroinnista?...en tosin tiedä onko rekisteröinti pakollinen kaikissa USA:n osavaltioissa...

• Yksi kysymys.

Milloin vene on vene?
      Minulla on vanha puinen moottorivene suulin takana lahoamassa, pitääkö sekin rekisteröidä?
      Entäs kun rakennan toista suulin sisällä, millon se luokitellaan veneeksi? Millon pitää rekisteröidä?

• niitä veden

päällä liikkumiseen niin ei mitään syytä rekisteröidä, aivan kuten tekstissä lukee. Käyttö on ratkaiseva.

• Kun...
        niitä veden kirjoitti:

päällä liikkumiseen niin ei mitään syytä rekisteröidä, aivan kuten tekstissä lukee. Käyttö on ratkaiseva.

Ohjeissa lukee että:

"1.10.2007 astuneen lain mukaan kaikki vähintään 5,5 metriä pitkät purjeveneet ja moottoriveneet tulee rekisteröidä. Rekisteröintivaatimus täyttyy myös mikäli veneen moottoriteho on yli 15 kilowattia (20,4 hevosvoimaa). Rekisteröinti- ilmoitus tulee tehdä Maistraattiin viimeistään 1.10.2008 mennessä."

Siinä lukee että "KAIKKI".
        Ei veneitä ole eroteltu käyttötavan mukaan.
        Siis mikä on määritelmä vene?

• kannattaa lukea
        Kun... kirjoitti:

Ohjeissa lukee että:

"1.10.2007 astuneen lain mukaan kaikki vähintään 5,5 metriä pitkät purjeveneet ja moottoriveneet tulee rekisteröidä. Rekisteröintivaatimus täyttyy myös mikäli veneen moottoriteho on yli 15 kilowattia (20,4 hevosvoimaa). Rekisteröinti- ilmoitus tulee tehdä Maistraattiin viimeistään 1.10.2008 mennessä."

Siinä lukee että "KAIKKI".
        Ei veneitä ole eroteltu käyttötavan mukaan.
        Siis mikä on määritelmä vene?

myös muut pykälät.
        Rekisteröitävät vesikulkuneuvot
        Moottorilla varustettu vesikulkuneuvo, jonka moottoriteho on moottorin valmistajan ilmoituksen mukaan vähintään 15 kilowattia, sekä moottorilla tai purjeella varustettu vesikulkuneuvo, jonka rungon pituus on valmistajan ilmoituksen mukaan vähintään 5,5 metriä, on rekisteröitävä siten kuin tässä laissa ja sen nojalla annetuissa säännöksissä säädetään.

Ei lue missään että KAIKKI

-----
        7 §
        Ilmoitusvelvollisuus
        Rekisteröitävän vesikulkuneuvon omistajan ja rekisteröidyn vesikulkuneuvon uuden omistajan on ennen vesikulkuneuvon käyttöönottoa tehtävä kirjallinen rekisteröinti-ilmoitus rekisterinpitäjälle, jollei tässä laissa toisin säädetä.

Ennen käyttööä....

• Pikkaisen.
        kannattaa lukea kirjoitti:

myös muut pykälät.
        Rekisteröitävät vesikulkuneuvot
        Moottorilla varustettu vesikulkuneuvo, jonka moottoriteho on moottorin valmistajan ilmoituksen mukaan vähintään 15 kilowattia, sekä moottorilla tai purjeella varustettu vesikulkuneuvo, jonka rungon pituus on valmistajan ilmoituksen mukaan vähintään 5,5 metriä, on rekisteröitävä siten kuin tässä laissa ja sen nojalla annetuissa säännöksissä säädetään.

Ei lue missään että KAIKKI

-----
        7 §
        Ilmoitusvelvollisuus
        Rekisteröitävän vesikulkuneuvon omistajan ja rekisteröidyn vesikulkuneuvon uuden omistajan on ennen vesikulkuneuvon käyttöönottoa tehtävä kirjallinen rekisteröinti-ilmoitus rekisterinpitäjälle, jollei tässä laissa toisin säädetä.

Ennen käyttööä....

"Moottorilla varustettu vesikulkuneuvo"

Onko vene vesikulkuneuvo vasta kun sillä mennään veteen?
        Jos näin, niin asia on harvinaisen selvä.
        Miksiköhän joillakin sivustoilla lukee muta kuin laki sanoo.

• tulee ainakin
        Pikkaisen. kirjoitti:

"Moottorilla varustettu vesikulkuneuvo"

Onko vene vesikulkuneuvo vasta kun sillä mennään veteen?
        Jos näin, niin asia on harvinaisen selvä.
        Miksiköhän joillakin sivustoilla lukee muta kuin laki sanoo.

vesikulkuneuvo silloin kun se on vedessä. Oisko niin että venekään ei ole vesikulkuneuvo niin kauan kun se ei ole vedessä.

• Rekisteröitävä???
        tulee ainakin kirjoitti:

vesikulkuneuvo silloin kun se on vedessä. Oisko niin että venekään ei ole vesikulkuneuvo niin kauan kun se ei ole vedessä.

Jos se kerta on vesikulkuneuvo vedessä ollessaan.

"Rekisteröitävät vesikulkuneuvot
        Moottorilla varustettu vesikulkuneuvo, jonka moottoriteho on moottorin valmistajan ilmoituksen mukaan vähintään 15 kilowattia"

Entäs hydrokopteri?

• Sitten?
        tulee ainakin kirjoitti:

Auto jolla voi ajaa myös vedessä?
        Tai nämä kuubalaisten autot?
        http://www.floatingcubans.com/

• Joutuisi?
        tulee ainakin kirjoitti:

laittaa suomessa rekisterinumerot kylkeen?
        http://www.youtube.com/watch?v=N-OuvNziLSU

• Anonyymi

ygd7yf7yre87y3wrei7soylwoi7rlwo6y4rl7sue7436uow65o657365675367666737

• Anonyymi

Saako purjeeseen laittaa ihan mitä kirjaimia tai numeroita haluaa?

Vai onko jollain taholla tekijänoikeus purjeiden merkintöjen suhteen?

• Anonyymi

Mikään virallinen taho ei sano mitään, mitä purjeissa tulee tai saa olla. Kilpailusäännöt edellyttävät SPV:n antamaa purjenumeroa, mutta kilpailussakin purjeessa saa olla vaikka melkein koko purjeen kokoinen mainos. Siitä kyllä saa sakot, jos rekisterinumero on vain purjeessa, sen pitää olla rungossa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen noin mustis musta

Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      74
      4888
    2. Sen kerran kun siellä käyn

Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      33
      2741
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      40
      2514
    4. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      26
      1943
    5. Kauan säkin jaksoit

Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      1842
    6. Sä olet nainen kuuluisa..

..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      88
      1671
    7. Miksi kaipaat

Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      25
      1612
    8. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      165
      1544
    9. Mietin tässä T....

Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..
      Suhteet
      24
      1348
    10. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      94
      1200
    Aihe