Onko ehtoollinen rituaali?

uskovainen89

Onko Luterilaisuuden mukaan ehtoollinen rituaali? Väittäisin, ettei ole, koska rituaalissa tulee olla symbolinen merkitys ja ainakin Hedberg väittää, että sellaista ei ole ehtoollisessa. Protestanttisessa vähemmistössähän ehtoollinen on rituaali. Mutta ei mielestäni luterilaisuudessa. Mitä mieltä olette?

"Tämä on minun ruumiini" ? Eihän se voi olla symbolinen asia? Vaan se "on" siinä yhteydessä.

54

457

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saivartelijoita riittää!

      Onkohan Jumalakin höyhenpukuinen, kun Raamattu sanoo, että:
      "sulillaan Hän sinua suojaa."

      • uskovainen89

        Oletko Jehovalainen? Vai kuulutko protestanttiseen vähemmistöön? Mielestäni kysymykseni jonka esitin: onko ehtoollinen symbolinen toimitus, ei ole saivartelua...


      • tyhmyyttä väittää,
        uskovainen89 kirjoitti:

        Oletko Jehovalainen? Vai kuulutko protestanttiseen vähemmistöön? Mielestäni kysymykseni jonka esitin: onko ehtoollinen symbolinen toimitus, ei ole saivartelua...

        että ehtoollisleipä on Kristuksen ruumista!

        "Tämä on minun ruumiini" ? Eihän se voi olla symbolinen asia? Vaan se "on" siinä yhteydessä."

        Söikö Jeesus omaa ruumistaan?


      • Anonyymi
        uskovainen89 kirjoitti:

        Oletko Jehovalainen? Vai kuulutko protestanttiseen vähemmistöön? Mielestäni kysymykseni jonka esitin: onko ehtoollinen symbolinen toimitus, ei ole saivartelua...

        On symbolinen.


      • Anonyymi

        Järvellä hiihdellessä tuokin kääntyy päälaelleen. On varottava tarkkaan sulia paikkoja.


    • raamatusta

      Eläimissäkin on sivistyneempiä kuin heissä jotka syö ja juo oman lajinsa ruumista:

      16 Mutta Jeesus sanoi: "Vieläkö tekin olette ymmärtämättömiä?
      17 Ettekö käsitä, että kaikki, mikä käy suusta sisään, menee vatsaan ja ulostuu?

      28. Jokaisen on tutkittava itseään, ennen kuin syö tätä leipää ja juo tästä maljasta.
      29. Se, joka syö ja juo ajattelematta, että kysymys on Kristuksen ruumiista, syö ja juo itselleen tuomion.

      1Kor.15:50. Sen sanon, veljet, ettei liha ja veri voi saada omakseen Jumalan valtakuntaa ja ettei katoava voi saada omakseen katoamattomuutta.

      27 Ja hän otti maljan, ja kiitti, antoi heille ja sanoi: Juokaa tästä kaikki,
      28 sillä tämä on minun perimä; sen Uuden Testamentin malja, jonka tähden monien syyttömien verta vuodatetaan synneistä jotka ei heille kuulu.
      29 Mutta minä sanon teille: En suinkaan minä teidän verta juo tästä viinipuun hedelmästä, sitä juodaan verenä siihen saakka, kunnes minä jälleen juon teidän kanssanne viinin viininä, Uuden Liiton mukaisesti, minun maallisen ja sielullisen Isäni valtakunnassa.

      [27] ja hän on kaitseva heitä rautaisella valtikalla, niinkuin saviastiat heidät särjetään-niinkuin minäkin sen vallan Isältäni sain-
      [28] ja minä annan hänelle kointähden.
      [29] Jolla on korva, se kuulkoon, mitä Henki seurakunnille sanoo.'"

    • Umpiluterilainen

      ...on muistoateria.

      Luukas 22:17-20
      "17 Hän otti käsiinsä maljan, kiitti Jumalaa ja sanoi: "Ottakaa tämä ja jakakaa keskenänne. 18 Minä sanon teille: tästedes en maista viiniköynnöksen antia, ennen kuin Jumalan valtakunta on tullut."
      19 Sitten hän otti leivän, siunasi, mursi ja antoi sen opetuslapsilleen sanoen: "Tämä on minun ruumiini, joka annetaan teidän puolestanne. Tehkää tämä minun muistokseni." 20 Aterian jälkeen hän samalla tavoin otti maljan ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka vuodatetaan teidän puolestanne."

      • ehtoollinen

        on myös sovintoateria jokaiselle, joka uskoo.


      • ei ollut
        ehtoollinen kirjoitti:

        on myös sovintoateria jokaiselle, joka uskoo.

        Jeesus ei ollut uskossa!
        Jeesus ei palvellut saatanaa jumalana.

        16 Mutta Jeesus sanoi: "Vieläkö tekin olette ymmärtämättömiä?
        17 Ettekö käsitä, että kaikki, mikä käy suusta sisään, menee vatsaan ja ulostuu?


        28. Jokaisen on tutkittava itseään, ennen kuin syö tätä leipää ja juo tästä maljasta.
        29. Se, joka syö ja juo ajattelematta, että kysymys on Kristuksen ruumiista, syö ja juo itselleen tuomion.

        1Kor.15:50. Sen sanon, veljet, ettei liha ja veri voi saada omakseen Jumalan valtakuntaa ja ettei katoava voi saada omakseen katoamattomuutta.


        Vanha tunnettu totuus on, että saatanaa jumalanaan palvelevat läträävät veren kanssa!


      • palstoilta.!!
        ei ollut kirjoitti:

        Jeesus ei ollut uskossa!
        Jeesus ei palvellut saatanaa jumalana.

        16 Mutta Jeesus sanoi: "Vieläkö tekin olette ymmärtämättömiä?
        17 Ettekö käsitä, että kaikki, mikä käy suusta sisään, menee vatsaan ja ulostuu?


        28. Jokaisen on tutkittava itseään, ennen kuin syö tätä leipää ja juo tästä maljasta.
        29. Se, joka syö ja juo ajattelematta, että kysymys on Kristuksen ruumiista, syö ja juo itselleen tuomion.

        1Kor.15:50. Sen sanon, veljet, ettei liha ja veri voi saada omakseen Jumalan valtakuntaa ja ettei katoava voi saada omakseen katoamattomuutta.


        Vanha tunnettu totuus on, että saatanaa jumalanaan palvelevat läträävät veren kanssa!

        Kun sinä Matti E. S-aho et ole luterilainen ja tuskin edes kristitty, mitä teet täällä?


      • Matti E Simonaho

      • Anonyymi

        Tännehän tämä kuuluu eikö niin.


    • Käsitys

      Ehtoollisessa nautitaan Kristuksen todellinen ruumis ja veri. Hän on todellisesti läsnä ehtoollisessa, ei ainoastaan symbolisesti.

      Lahkoilla on omat käsityksensä.
      Palstalla kirjoittava Matti E Simonaho ei edusta kristittyjä, vaan uuspakanuutta.

      • uskovainen89

        Mitä tarkoitatte: "ei ainoastaan sybolisesti"? Ajatteletteko, että luterilaisuuden mukaan ehtoollinen olisi sekä symbolinen, että konkreettinen?


      • luterialaisuuskin on

        on omaksunut tuon katolisen harhaopin, että ehtoollisleipä muuttuu Kristuksen todelliseksi ruumiiksi.
        Kristus on läsnä ehtoollisessa ainoastaan Pyhän-Hengen kautta, ei ruumiillisesti!
        Raamattu kieltää kannibalismin.

        Kun Jeesus viimeisellä ehtoollisella sanoi:
        "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan,"
        oli Hän itse ruumiillisesti siinä läsnä, eikä se
        leipä ollut konkreettisesti Hänen ruumistaan!!!!
        eikä muuttunutHänen ruumiikseen.
        Järkeäkin on lupa käyttää!


      • omaa itseäsi
        luterialaisuuskin on kirjoitti:

        on omaksunut tuon katolisen harhaopin, että ehtoollisleipä muuttuu Kristuksen todelliseksi ruumiiksi.
        Kristus on läsnä ehtoollisessa ainoastaan Pyhän-Hengen kautta, ei ruumiillisesti!
        Raamattu kieltää kannibalismin.

        Kun Jeesus viimeisellä ehtoollisella sanoi:
        "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan,"
        oli Hän itse ruumiillisesti siinä läsnä, eikä se
        leipä ollut konkreettisesti Hänen ruumistaan!!!!
        eikä muuttunutHänen ruumiikseen.
        Järkeäkin on lupa käyttää!

        Emme me luterilaiset puhu mistään muuttumisesta, vaan me uskomme Jumalan sanan.

        Oikeastaan se ei kuulu sinulle, miten me uskomme.


      • Tokihan saat uskoa
        omaa itseäsi kirjoitti:

        Emme me luterilaiset puhu mistään muuttumisesta, vaan me uskomme Jumalan sanan.

        Oikeastaan se ei kuulu sinulle, miten me uskomme.

        mihin haluat, vaikka noihin katolisen kirkon
        keksimiin mysteerioihin!
        Sinä et voi puhua muiden kuin itsesi puolesta,
        joten äläpä yleistä omia käsityksiäsi koskemaan
        kaikkia luterilaisia!


      • täytyy aina olla

        jotain konkreettista, näkyvää, ennenkuin hän uskoo.
        Leipää viiniä tai vettä.
        Leivän syönti antaa syntejä anteeksi, vesi pelastaa,
        suitsutussavu korvaa Pyhän-Hengen jne.

        Jeesus sanoi kuitenkin:
        "Autuaat ovat ne , jotka uskovat, vaikka eivät näe".
        Sellainen lahkolainen Jeesus oli!


      • tuotanoins
        Tokihan saat uskoa kirjoitti:

        mihin haluat, vaikka noihin katolisen kirkon
        keksimiin mysteerioihin!
        Sinä et voi puhua muiden kuin itsesi puolesta,
        joten äläpä yleistä omia käsityksiäsi koskemaan
        kaikkia luterilaisia!

        onko se luterilainen, joka ei pidä kiinni luterilaisesta tunnustuksesta ja raamatusta?


      • uskovainen89
        täytyy aina olla kirjoitti:

        jotain konkreettista, näkyvää, ennenkuin hän uskoo.
        Leipää viiniä tai vettä.
        Leivän syönti antaa syntejä anteeksi, vesi pelastaa,
        suitsutussavu korvaa Pyhän-Hengen jne.

        Jeesus sanoi kuitenkin:
        "Autuaat ovat ne , jotka uskovat, vaikka eivät näe".
        Sellainen lahkolainen Jeesus oli!

        Luterilaisilla on Raamattu puolella. :)

        Eivätkä harmillisesti kaikki luterilaiset usko niin kuin Luther on opettanut ja mitä tunnustuskirjat kertovat. Ei moni luterilainen pidä itseään edes uskovana. Suomalaisista n. 14% kokee olevansa uskova. ja n.5% uudestisyntynyt...

        Siinä huomaa, että läheskään kaikki luterilaiset eivät pidä luterilaista oppia oikeana, koska kaikki luterilaiset eivät pidä itseään edes uudestisyntyneinä, vaikka ovat saaneet kasteen!!

        Ehtoollisessa on Raamattu on luterilaisten puolella, vaikka se sotiikin järkeä vastaan. Eihän Raamattua aina järjellä voi ymmärtää... Tämä voi olla kompastus kivi joillekkin vapaa suuntalaisille ja luterilaisille...


      • Anonyymi
        uskovainen89 kirjoitti:

        Luterilaisilla on Raamattu puolella. :)

        Eivätkä harmillisesti kaikki luterilaiset usko niin kuin Luther on opettanut ja mitä tunnustuskirjat kertovat. Ei moni luterilainen pidä itseään edes uskovana. Suomalaisista n. 14% kokee olevansa uskova. ja n.5% uudestisyntynyt...

        Siinä huomaa, että läheskään kaikki luterilaiset eivät pidä luterilaista oppia oikeana, koska kaikki luterilaiset eivät pidä itseään edes uudestisyntyneinä, vaikka ovat saaneet kasteen!!

        Ehtoollisessa on Raamattu on luterilaisten puolella, vaikka se sotiikin järkeä vastaan. Eihän Raamattua aina järjellä voi ymmärtää... Tämä voi olla kompastus kivi joillekkin vapaa suuntalaisille ja luterilaisille...

        Kasteen tarkoitus ei ole uudelleen syntyminen vaan Jumalan lapsiksi liittyminen.... OPISKELKAA HERRA JEESUS USKONTOA!!!!!!!


      • Anonyymi

        Säilytetäänkö Jeesuksen ruumista Alppilan öylättitehtaalla, jossa Jeesuksen ruumiista viipaloidaan ohuita siivuja?

        Ehtoollinen on kyllä täysin symbolinen rituaali.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kasteen tarkoitus ei ole uudelleen syntyminen vaan Jumalan lapsiksi liittyminen.... OPISKELKAA HERRA JEESUS USKONTOA!!!!!!!

        Opiskele itse mitä uudessa testamentissa sanotaanko kasteesta. Paavali kuvailee itse yksityiskohtaisesti miten kasteessa ensin kuollaan yhdessä ristiinnaulitun Kristuksen kanssa jolloin jätetään vanha elämä taakseen ja noustessa synnytään uudelleen yhdessä Kristuksen kanssa.


    • Anonyymi

      Ei ole. Olisit katsonut googlesta.

      ” Rituaali tarkoittaa uskonnollisen toimituksen tai muun juhlamenon vakiintunutta suoritustapaa tai tällaista toimitusta, varsinkin palvontamenoja. Tällaisia ovat esimerkiksi kaste, rippi, jumalanpalvelus ja pyhiinvaellus.”

      • Anonyymi

        Samasta lähteestä:

        "Uskonnollisella rituaalilla on usein esikuva, joka toimii mallina rituaalin suorittamiselle... Kristillisessä perinteessä ehtoollinen viittaa aina Jeesuksen asettamaan ehtoolliseen."


    • Anonyymi

      Luterilainen ehtoollinen on taikauskoinen rituaali. Sen saa antaa vain pappi ja sanottuaan tarkat, ennaltamäärätyt hokkuspokkus sanat. Ehtoollisen saa antaa vain, jos ensin on tehty synnintunnustus rituaali ja vain kirkossa. Vain erityisestä syystä saa antaa muualla.

      • Anonyymi

        Jeesus opetti, että pääsiäisaterialla tulisi nostaa malja Jeesuksen muistoksi. Mitä taikauskoista siinä on?

        Myös ensi pääsiäisenä juhla-aterialla ollessaan voi nostaa maljan ja muistella Jeesusta. Ei tarvita mitään papin sanoja viiniä siunaamaan, kun noudattaa Jeesuksen ohjeita.

        Sen jälkeen voi arvioida kumpi tuntuu enemmän pyhältä sakramentilta: kirkossa vedetty papin siunaama öylätti joka juuttuu kitalakeen, vai Raamatussa olevien Jeesuksen ohjeiden noudattaminen pääsiäisaterialla.


    • Herran Pyhä Ehtoollinen EI ole rituaali, vaan OSALLISUUS Kristuksen RUUMIISTA ja VERESTÄ ikuiseksi ELÄMÄKSI ja SYNTIEN anteeksi saamiseksi!!!

      • Anonyymi

        Rituaali tarkoittaa uskonnollisen toimituksen tai muun juhlamenon vakiintunutta suoritustapaa tai tällaista toimitusta, mitä ehtoolinen sakramenttina luterilaisessa kirkossa on.


    • Anonyymi

      "Onko Luterilaisuuden mukaan ehtoollinen rituaali? Väittäisin, ettei ole, koska rituaalissa tulee olla symbolinen merkitys ja ainakin Hedberg väittää, että sellaista ei ole ehtoollisessa. Protestanttisessa vähemmistössähän ehtoollinen on rituaali. Mutta ei mielestäni luterilaisuudessa. Mitä mieltä olette?

      "Tämä on minun ruumiini" ? Eihän se voi olla symbolinen asia? Vaan se "on" siinä yhteydessä."

      Ehtoollinen on rituaali, tapa jota toistetaan formaalisesti uudelleen ja yhä uudelleen. Eli rituaali tarkoittaa uskonnollisen toimituksen tai muun juhlamenon vakiintunutta suoritustapaa tai tällaista toimitusta, varsinkin palvontamenoja. Usein sanoja riitti ja rituaali käytetään synonyyminä. Ei siis ole kyseenalaista onko ehtoolinen rituaali vai ei.

      Sana jota Ap kai tarkoitti ja haki on varmaan että onko ehtoolinen sakramentti. Luterilaisessa kirkossa sakramentteja on vain kaksi: kaste ja ehtoollinen. Sakramentteja ovat vain sellaiset pyhät toimitukset, jotka perustuvat Jeesuksen käskyyn ja joihin kuulu jokin aine. Kasteessa tämä aine on vesi, ja ehtoollisessa leipä ja viini. Ehtoollista pidetään Jeesuksen viimeisen aterian kunniaksi.

      • Anonyymi

        Myös aamiainen on rituaali. Ei-uskonnollinen sellainem. Se on joka aamu kahvikupillisella toistetyava traditio josta harvoin annetaanko lupaa poiketa. Jopa lääkärit kehottavat pitämään tästä rituaalista kiinni ja jatkamaam aamiaisen traditiota.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myös aamiainen on rituaali. Ei-uskonnollinen sellainem. Se on joka aamu kahvikupillisella toistetyava traditio josta harvoin annetaanko lupaa poiketa. Jopa lääkärit kehottavat pitämään tästä rituaalista kiinni ja jatkamaam aamiaisen traditiota.

        Aamiainen on arkirutiini, ei rituaali.
        Ei-uskonnollinen rituaali tarkoittaa juhlamenon vakiintunutta suoritustapaa, esim. maistraattivihkiminen ja vauvan nimenantotilaisuus ovat ei-uskonnollisia rituaaleja.


    • Anonyymi

      Se, että uskovainen uskoo, että ehtoollinen ei ole vain symbolinen vaan todellinen Jumalan ruumiin ja veren nauttiminen, ei tarkoita, etteikö ehtoollinen voisi tosiasiassa olla vain symbolinen. Mutta tämänhän voi selvittää. Kun pappi on ehtoollisella lausunut taikasanansa, viedään leipä ja viini laboratorioon ja tutkitaan ovatko ne leipää ja viiniä vai ruumista ja verta.

      • Anonyymi

        Panteistit uskovat myös öylättien olevan osa Jumalaa. Öylätin syödessään nauttii samalla palan todellista Jumalaa siten että Jumalan ruumista ei nautita ainoastaan symbolisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Panteistit uskovat myös öylättien olevan osa Jumalaa. Öylätin syödessään nauttii samalla palan todellista Jumalaa siten että Jumalan ruumista ei nautita ainoastaan symbolisesti.

        Jeesus kaiken lisäksi opetti panteistista uskontoa, eli kyllä ne öylätit vain ovat Jeesuksen ruumista.
        "77. Jeesus sanoi, ”Minä olen valo kaikkien yllä. Minä olen kaikki: minusta kaikki lähti ja minuun kaikki palaa. Leikkaa puusta pala; minä olen siellä. Nosta kiveä, ja löydät minut sieltä.” "


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus kaiken lisäksi opetti panteistista uskontoa, eli kyllä ne öylätit vain ovat Jeesuksen ruumista.
        "77. Jeesus sanoi, ”Minä olen valo kaikkien yllä. Minä olen kaikki: minusta kaikki lähti ja minuun kaikki palaa. Leikkaa puusta pala; minä olen siellä. Nosta kiveä, ja löydät minut sieltä.” "

        Sitten vois syödä paskaa ja juoda kusta, ja nauttia siten Jumalan ruumista.


    • Anonyymi

      Täyttä pelleilyä se on joka tapauksessa, muu pohdinta näin ollen tarpeetonta.

      • Anonyymi

        Kumpaahan ruumista nuo "lihansyöjät" syövät, sitäkö, joka pantiin hautaan vai sitä, joka nousi taivaaseen?
        Jos he syövät jälkimmäistä, niin silloinhan Jeesuksen ruumis on vajaa taivaassa. Mutta se edellinen ruumishan on jo mädäntynyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kumpaahan ruumista nuo "lihansyöjät" syövät, sitäkö, joka pantiin hautaan vai sitä, joka nousi taivaaseen?
        Jos he syövät jälkimmäistä, niin silloinhan Jeesuksen ruumis on vajaa taivaassa. Mutta se edellinen ruumishan on jo mädäntynyt.

        Kristuksen ruumis on ääreton ja kaltaisesi ateistin ei kannata tätä asiaa miettiä kun et mitään asiasta ymmärrä etkä Jeesusta usko.


    • Anonyymi

      Kaikki tietää että ehtoollinen on saatanallinen rituaali jossa harjoitetaan kannibalismia vertauskuvallisesti se ei siitä muuksi muutu.

      Mikä tahansa muu yhteisö kun harrastaa tuollaista primitiivistä leikkiä "kannibalismia" julkisesti vaikkakin vertauskuvallisesti mestattaisiin julkisesti saatanan palvonnaksi jos kristinusko tulisi nyt vasta jonkun uskonnoksi ja joku lahko harrastaisi tuollaista symbolista rituaalia kuin kannibalismi se kiellettäisiin julkisissa tiloissa välittömästi

      • Anonyymi

        Ehtoollinen ei kuulu alkuperäiseen kristinuskoon ja jo pelkkä ajatus ihmisen kannivalistisesta syömisestä on sekä etova, moraaliton että epäinhimillinen. Ehtoollisen ovat lisänneet kristinuskoon vasta keskiajalla katoliset vamppuäyyripapit yhdistämällä veren himoissaan kristinuskoon pakana kulttien veriateriat.


    • Anonyymi

      Rituaalipa hyvinkin, kuin toteemin ympäri pomppiminen.
      Symboolista kannibalismia. Hyi olkoon. Ei sillä, punkku on hyvää.

      • Anonyymi

        Jeesus kuoli sun syntien takia ettet joutuisi helvettiin . Mitä jos kiittäisit


    • Anonyymi

      Suomalaiset on syöneet ja juoneet Kristusta jo viissataa vuotta eikä mikään muutu, ellei pahenemista lasketa, milloinkahan se oikein mahtaa alkaa se syömisen vaikutus kansassa, onko ajatusta aiheesta?

      Jumala lähetti Poikansa että ihmispoloinen häneen uskoen saisi katkenneen jUmalasuhteen kuntoon, ei siksi että ihmiset söisivät häntä yhä uudelleen ja uudelleen.
      JA jokainen joka uskoo, saa kokea muutoksen elämässään ihan kuin Sakkeukselle kävi kohdatessaan Jeesuksen.
      Se uskominen vaan ei ole sanoissa vaan kyse on paljon suuremmast asiasta kuin sanoilla leikkiminen.

      • Anonyymi

        Voiko missään enää syödä ehtoollista? Ehtoolliset loppuivat vuosi sitten ja jumalanpalvelukset siirrettiin youtubeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voiko missään enää syödä ehtoollista? Ehtoolliset loppuivat vuosi sitten ja jumalanpalvelukset siirrettiin youtubeen.

        Ei kokonaan. Onneksi edelleen on mahdollista saada ehtoollista pienemmissä porukoissa. Ruokkii ja vahvistaa uskoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kokonaan. Onneksi edelleen on mahdollista saada ehtoollista pienemmissä porukoissa. Ruokkii ja vahvistaa uskoa.

        Ano 14.00 puhunee itsestään


      • Anonyymi

        Vai 500 vuotta ?? Paljon kauemmin kuulkaa 2000 vuotta.


    • Anonyymi

      Ei ole . Eikä niiden jotka ei kuulu kirkkoon kannata asioita miettiä .

      • Anonyymi

        Sillä ei kuules ole yhtään mitään merkitystä kuuluuko kirkkoon tai ei, kun puhutaan Jeesuksen asettamasta ehtoollisesta!

        Ehtoolinen on Raamatussa ja uudestisyntyneitten seurakunnassa, muotojumalisten kirkossa sillä ei ole mitään tekemistä.

        montako pilkkaajaa Jeesus kutsui ehtoolliselleen oppilaittensa lisäksi häh!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sillä ei kuules ole yhtään mitään merkitystä kuuluuko kirkkoon tai ei, kun puhutaan Jeesuksen asettamasta ehtoollisesta!

        Ehtoolinen on Raamatussa ja uudestisyntyneitten seurakunnassa, muotojumalisten kirkossa sillä ei ole mitään tekemistä.

        montako pilkkaajaa Jeesus kutsui ehtoolliselleen oppilaittensa lisäksi häh!

        Siksi jokainen nin luterilainen kuin ei-luterilainen kristitty voi ehtoollisen nauttia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siksi jokainen nin luterilainen kuin ei-luterilainen kristitty voi ehtoollisen nauttia

        Ehtoollinen on seurakunnan jäsenille


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ehtoollinen on seurakunnan jäsenille

        Jeesus asetti ehtoollisen uskovien yhteysateriaksi eikä minkään porukan jäsenille.

        🤓


    • Anonyymi

      Minun ymmärtääkseni ehtoollinen on asetettu uuden liiton merkiksi. Vähän kuin aiemmassa liitossa uhrattiin veri, Jeesuksen asettamassa uudessa liitossa annetiin viini ja leipä, vähän kuin liiton sinetiksi. Jokainen joka ottaa tuohon osaa, ottaa osaa siihen uuteen liittoon.

      "Ja hän otti leivän, kiitti, mursi ja antoi heille ja sanoi: "Tämä on minun ruumiini, joka teidän edestänne annetaan. Tehkää se minun muistokseni." Samoin myös maljan, aterian jälkeen, ja sanoi: "Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän edestänne vuodatetaan."
      Luuk. 22:19-20

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      104
      1676
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      80
      1315
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      92
      1210
    4. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      3
      1176
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      143
      1173
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1065
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      21
      1051
    8. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      977
    9. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      962
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      11
      854
    Aihe