Ihme juttu

tällä palstalla

Kaikki keskustelut käydään Suomeksi. Minä kun kävin Ahvenanmaalla, niin Suomea osasi harva paikallinen. Voisiko siis olla ettei Ahvananmaa palstalla keskustele Ahvenanmaalaiset lainkaan, vaan umpisuomalaiset tällä palstalla meuskaavat?

15

986

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ainoastaan

      umpisuomalaiset. Ja SuoLikaasu käryää!

    • Eihän täälllä ahvenanmaalaisia liiku, minua lukuunottamatta, ja minäkin olen mantereelta tänne tullut. Kieli tietysti on esteenä, eivät täkäläiset pysty suomenkielisiä palstoja seuraamaan. Itse yritän kertoa millaista täällä on asua ja elää, mutta eivät tänne kirjoittavat mitään usko, vaan jahnaavat omia juttujaan yhä uudestaan.

      • Aikoinaan jouduin soittamaan ahvenanmaalle laiva yhtiöön. Niin ensimäisenä kysyin- puhuuko suomea- puhui


      • maagikko kirjoitti:

        Aikoinaan jouduin soittamaan ahvenanmaalle laiva yhtiöön. Niin ensimäisenä kysyin- puhuuko suomea- puhui

        Kesällä kävin Maarianhaminassa. Nuukana asuin matkakodissa (gästhem). Kolme vuorokautta. Sattui olemaan Ruotsinreissun jäljiltä kruunaja. Kysyin millä maksan. Vastaus oli, että Suomessa ollaan ja euroilla maksetaan, kiitos.


      • Putte
        maagikko kirjoitti:

        Aikoinaan jouduin soittamaan ahvenanmaalle laiva yhtiöön. Niin ensimäisenä kysyin- puhuuko suomea- puhui

        Oliko se ahvenanmaalainen varustamo?


      • kokko p-

        aikkakunta, tai sit niin ylimielisiä että ei edes alistuta juntin kaa pamlaamaan ko ollaan niin ruot. niin että sääliks käy.


      • både och
        kokko p- kirjoitti:

        aikkakunta, tai sit niin ylimielisiä että ei edes alistuta juntin kaa pamlaamaan ko ollaan niin ruot. niin että sääliks käy.

        Niinpä, sen juntin pitäisi osata edes suomea eikä tuollaista tekokieltä mitä tämä "kokko p-"


      • osaaikaahvenanmaalainen

        olen melko varma siitä että suurin osa näistä "jahnaajista"ei ole koskaan Ahvenanmaalla käynytkään...


      • Åke Storm
        osaaikaahvenanmaalainen kirjoitti:

        olen melko varma siitä että suurin osa näistä "jahnaajista"ei ole koskaan Ahvenanmaalla käynytkään...

        Olemme melko varmoja kirjoittajan kanssa, että häirintä palstalla on johdettua toimintaa ja peräisin asiaa koskevaan maakuntaan.


    • pohjoissuomalainen

      Monilla muillakin palstoilla suomalaiset keskustelevat suomeksi mm. pohjoismaista, Turkista, Espanjasta, Afrikasta,

    • pohjoissuomalainen

      Miten selität tämän: Suomalaiset keskustelevat USA:sta, Virosta, Saksasta, Venäjästä, jopa Kiinasta suomeksi!

      Kreikasta puhumattakaan vaikka Kreikassa puhutaan kreikkaa.

      Raamatustakaan suomalaiset eivät suostu keskustelemaan Raamatun alkukielellä, muinaiskreikalla, vaan suomeksi.

      Herranjestas. Tehkää joitain asialle.

      • Seurannut

        Ahvenanmaa on itsehallintoa pätevä maakunta maassamme eli valtiossa Suomi.
        Suomeen se kuuluu vastentahtoisesti ja on kiukkuinen sen takia kaikille suomenkielisille ja suomalaisuudelle saarellaan "åland".


      • Ja eihän
        Seurannut kirjoitti:

        Ahvenanmaa on itsehallintoa pätevä maakunta maassamme eli valtiossa Suomi.
        Suomeen se kuuluu vastentahtoisesti ja on kiukkuinen sen takia kaikille suomenkielisille ja suomalaisuudelle saarellaan "åland".

        Ahvenanmaasta saisi edes keskustelupalstoilla puhua suomeksi.


      • Ja eihän kirjoitti:

        Ahvenanmaasta saisi edes keskustelupalstoilla puhua suomeksi.

        Tietysti tällä palstalla saa keskustella suomeksi, mutta silloin ei voi odottaa että ahvenanmaalaiset (meitä muutamaa tänne muuttanutta suomenkielistä lukuunottamatta) osallistuisivat keskusteluun.


      • Seurannut
        ahvennainen kirjoitti:

        Tietysti tällä palstalla saa keskustella suomeksi, mutta silloin ei voi odottaa että ahvenanmaalaiset (meitä muutamaa tänne muuttanutta suomenkielistä lukuunottamatta) osallistuisivat keskusteluun.

        Suomessa ihmisillä on ollut melkoinen sananvapaus ottaa kantaa yhteiskunnallisiin asioihinsa.
        Nykyisin suomessa asustavat ruotsinkieliset pyrkivät tätä vapauttamme rajoittamaan.
        Tämä palsta on lähinnä häiriköiden vallassa eikä asiallista keskustelua pysty kukaan kehittämään.
        Taitaa olla myös rivoin palsta ainakin siltä osin, mitä nimimerkkejen nimittelyihin ja solvauksiin tulee. Jos ruotsalainen moraali on niin sivistymätöntä, että he eivät pysty muunlaiseen sanankäyttöön tai keskusteluun pitäisi käyttäjätuen poistaa heität ennen julkaisemista.


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      187
      1868
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      112
      1026
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      99
      947
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      717
    5. 52
      684
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      588
    7. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      28
      544
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      536
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      518
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      199
      473
    Aihe