Viinisnobbailua

crudo

Olen aina silloin tällöin seuraillut tätä viinikirjoittelua ja yleisimmin lähinnä hyvittuneena. En tunnustaudu miksikään suureksi viinintuntijaksi tai harrastajaksi, koska ala on niin suuri ja edellyttää aivan erityisiä aisteja ja taitoja, joita vain harvalla edes lienee - ei minulla ole siihen viininenää kylliksi. Mutta opiskelulla ja harjaannuksellakin voi päästä pitkälle ja nauttia enemmän elämästään.

Sen vuoksi hämmästyttävätkin joidenkin tämän palstan harrastelijoitten varsin hyökkäävät kirjoitukset aina silloin kun, joku asiaan sisälle pyrkivä tai tavallinen - jo vähän harjaantunutkin - asian harrastaja haluaisi saada kysymykseensä asiallisen vastauksen. En tiedä on tämä ylimielinen suhtautuminen vain yhden tai muutaman käsitys "keskustelusta" näillä palstoilla vaiko yleisempi sairaus, mutta eroon siitä olisi mielestäni syytä päästä.

Ruoat ja juomat ovat makukysymyksiä, joihin ei yhtä oikeata vastausta juurikaan löydy ja sen vuoksi ne parhaimmillaan tarjoavat elinikäisen seikkailun niitä haluaville.

Viini on siksi hieno asia, että en sallisi kaikenmaailman "yhdenasianmiesten" tai "olenainaoikeassanaisten" pilata sitä ja karkeasti tyrmätä asiallisia kysymyksiä ja keskustelunavauksia tällä palstalla. Nämä "viinisnobit" saisivat mielestäni hoitta luonnevikaansa ihan oikealla terapeutilla eikä näillä palstoilla.

Jos et tunnista itseäsi heti, niin käy lukemassa oheinen keskustelu - ehkä se sitten paremmin avautuu:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=2000000000000017&conference=4500000000001279&posting=22000000018575597

13

1003

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyvää kun

      sait purkautua, todellisuudessa annat itsestäsi aika amatöörimäisen vaikutelman - viini ei ole snoppailua vaan nautintoa varten. Osana viinin nauttimista kuuluu myös yleinen viinitietous, missä tuotetaan ja mitä, kuka tuottaa ja minkälaista viiniä. Nämä kuuluvat olennaisena osana viinien maisteluun, ja onneksi on olemassa myös viiniseuroja joissa voi keskustella asioista muiden harrastajien kanssa.

      Viinit ovat nautintoaineita ja vaativat hieman vaivaa, jotta niistä saa parhaan nautinnon irti. Tietämys auttaa tässäkin asiassa - ei snoppailu tai tietämättömyys.

      • "Viini ei ole snoppailua vaan nautintoa varten" - näinhän koitin sanoa. Täytyi oikein lukea oma teksti uudelleen, jotta olisin muistanut voiko joku ymmärtää minut näin väärin. Käsittääkseni vastustin kaikenasteista viinisnobbailua ja muiden tallaamista, eikö?

        Peruspointtisihan ovat alkua lukuunottamatta aivan oikeita, mutta en minä sitä koittanut suinkaan kiistääkään - ainoastaan hyökkäävää, itseriittoista, nenä pystyssä kulkevaa ja muita alaspäin katsovaa kirjoittelua halusin kritisoida.

        Oletko sinä se koira, joka älähti kalikan kalahtaessa vai halusitko muuten vain kirjoittaa ilman suurempaa asiaa?

        En minä enää tarvitse tällaista purkautumistietä - itsetuntoni löytää kyllä parempiakin keinoja toteuttaa itseään - vaan halusinpa vain hillitä tuollaista kirjoittelua, joka ajaa muut pois näiltä palstoilta.

        Ja amatöörejä me kaikki olemme - kunnes joku kruunaa itsenä ammattilaiseksi, vai?

        Niin - että mitä oikein halusitkaan sanoa?


      • mutta itse
        crudo kirjoitti:

        "Viini ei ole snoppailua vaan nautintoa varten" - näinhän koitin sanoa. Täytyi oikein lukea oma teksti uudelleen, jotta olisin muistanut voiko joku ymmärtää minut näin väärin. Käsittääkseni vastustin kaikenasteista viinisnobbailua ja muiden tallaamista, eikö?

        Peruspointtisihan ovat alkua lukuunottamatta aivan oikeita, mutta en minä sitä koittanut suinkaan kiistääkään - ainoastaan hyökkäävää, itseriittoista, nenä pystyssä kulkevaa ja muita alaspäin katsovaa kirjoittelua halusin kritisoida.

        Oletko sinä se koira, joka älähti kalikan kalahtaessa vai halusitko muuten vain kirjoittaa ilman suurempaa asiaa?

        En minä enää tarvitse tällaista purkautumistietä - itsetuntoni löytää kyllä parempiakin keinoja toteuttaa itseään - vaan halusinpa vain hillitä tuollaista kirjoittelua, joka ajaa muut pois näiltä palstoilta.

        Ja amatöörejä me kaikki olemme - kunnes joku kruunaa itsenä ammattilaiseksi, vai?

        Niin - että mitä oikein halusitkaan sanoa?

        olen ammattilainen ja luulin, että sinäkin olet.

        Olen ammatiltani viinuri/baarimestari ja harrastan viinien lisäksi oluita ja viskejä sekä luonnollisesti kaikki muutkin baarin juomat kiinnostavat ammatin puolesta.

        Snoppailu viineillä on sitä, että ei tiedä mitä puhuu ja juo, mutta kovasti yrittää selittämällä saada toisen uskomaan omia juttujaan. Näitä tulee viikoittain vastaan, mutta se kuuluu työnluonteeseen.

        Itse aloitin viinien kanssa pelaamisen jo ennen ravintolakoulua eli noin vuonna 1978-79 niillä samoilla joita kaikki muutkin lipittivät. Tosin tätä ei kestänyt kuin vuoden verran sen jälkeen onkin tullut jo muutaman pullo maisteltua yhtä sun toista. Viiniharrastus on paljon muutakin kun pelkkää viinin juomista, itse käytän useamman tunnin joka viikko alan lehtien, nettipalstojen ja vastaavien tietolähteiden äärellä. On mukavaa kun tietää ja osaa kertoa myös asiakkaille ja harrastuksen kautta tulleille ystäville jotain uutta.

        Itse en snoppaile vaan nautin viineistä ja hankin jatkuvasti lisää tietoa ja viinejä itselleni ja myös työpaikalle.

        En ymmärtänyt juttujasi, mutta se on luultavasti vain minun vikani. Ei muuta kuin hyviä viinejä hankkimaan ja maistelemaan hyvässä seurassa.


      • puolestasi
        mutta itse kirjoitti:

        olen ammattilainen ja luulin, että sinäkin olet.

        Olen ammatiltani viinuri/baarimestari ja harrastan viinien lisäksi oluita ja viskejä sekä luonnollisesti kaikki muutkin baarin juomat kiinnostavat ammatin puolesta.

        Snoppailu viineillä on sitä, että ei tiedä mitä puhuu ja juo, mutta kovasti yrittää selittämällä saada toisen uskomaan omia juttujaan. Näitä tulee viikoittain vastaan, mutta se kuuluu työnluonteeseen.

        Itse aloitin viinien kanssa pelaamisen jo ennen ravintolakoulua eli noin vuonna 1978-79 niillä samoilla joita kaikki muutkin lipittivät. Tosin tätä ei kestänyt kuin vuoden verran sen jälkeen onkin tullut jo muutaman pullo maisteltua yhtä sun toista. Viiniharrastus on paljon muutakin kun pelkkää viinin juomista, itse käytän useamman tunnin joka viikko alan lehtien, nettipalstojen ja vastaavien tietolähteiden äärellä. On mukavaa kun tietää ja osaa kertoa myös asiakkaille ja harrastuksen kautta tulleille ystäville jotain uutta.

        Itse en snoppaile vaan nautin viineistä ja hankin jatkuvasti lisää tietoa ja viinejä itselleni ja myös työpaikalle.

        En ymmärtänyt juttujasi, mutta se on luultavasti vain minun vikani. Ei muuta kuin hyviä viinejä hankkimaan ja maistelemaan hyvässä seurassa.

        kirjoittamaan "snobbailu" oikein.


      • sarjakorjaaja
        mutta itse kirjoitti:

        olen ammattilainen ja luulin, että sinäkin olet.

        Olen ammatiltani viinuri/baarimestari ja harrastan viinien lisäksi oluita ja viskejä sekä luonnollisesti kaikki muutkin baarin juomat kiinnostavat ammatin puolesta.

        Snoppailu viineillä on sitä, että ei tiedä mitä puhuu ja juo, mutta kovasti yrittää selittämällä saada toisen uskomaan omia juttujaan. Näitä tulee viikoittain vastaan, mutta se kuuluu työnluonteeseen.

        Itse aloitin viinien kanssa pelaamisen jo ennen ravintolakoulua eli noin vuonna 1978-79 niillä samoilla joita kaikki muutkin lipittivät. Tosin tätä ei kestänyt kuin vuoden verran sen jälkeen onkin tullut jo muutaman pullo maisteltua yhtä sun toista. Viiniharrastus on paljon muutakin kun pelkkää viinin juomista, itse käytän useamman tunnin joka viikko alan lehtien, nettipalstojen ja vastaavien tietolähteiden äärellä. On mukavaa kun tietää ja osaa kertoa myös asiakkaille ja harrastuksen kautta tulleille ystäville jotain uutta.

        Itse en snoppaile vaan nautin viineistä ja hankin jatkuvasti lisää tietoa ja viinejä itselleni ja myös työpaikalle.

        En ymmärtänyt juttujasi, mutta se on luultavasti vain minun vikani. Ei muuta kuin hyviä viinejä hankkimaan ja maistelemaan hyvässä seurassa.

        "snobbailu"


    • jos vain

      keskittyisit siihen, mitä osaat, Crudo, eli ruoista kertomiseen, ja jättäisit tuon typerän moralisoinnin kokonaan väliin. Se ei luonnistu sinulta ollenkaan.

    • siinä kyseessä

      "Sen vuoksi hämmästyttävätkin joidenkin tämän palstan harrastelijoitten varsin hyökkäävät kirjoitukset aina silloin kun, joku asiaan sisälle pyrkivä tai tavallinen - jo vähän harjaantunutkin - asian harrastaja haluaisi saada kysymykseensä asiallisen vastauksen."

      peikkometsän trollit?

      • Kokemusta on

        Olen Crudon kanssa täysin samaa mieltä tästä viinipalstasta. Ei täällä voi käydä kunnon keskustelua viineistä tai kysyä josstain asiasta. Aina löytyy pikkusielusia joilla on olevinaan tietoa asiasta esim. pilkun paikoista, viinin kasvatusmaaperästä ja viinin mausta. Ja nimeen omaan tässä järjestykksessä. Koittakaapa joskus tehdä sitä viiniä ja puhukaa vasta sitte.


      • Larry The Chef
        Kokemusta on kirjoitti:

        Olen Crudon kanssa täysin samaa mieltä tästä viinipalstasta. Ei täällä voi käydä kunnon keskustelua viineistä tai kysyä josstain asiasta. Aina löytyy pikkusielusia joilla on olevinaan tietoa asiasta esim. pilkun paikoista, viinin kasvatusmaaperästä ja viinin mausta. Ja nimeen omaan tässä järjestykksessä. Koittakaapa joskus tehdä sitä viiniä ja puhukaa vasta sitte.

        "Viinistä voidaan puhua paljon kristallien loisteessa ja kynttilänvalossa.
        Käyttää hienostelevia sivistyssanoja ja kuvailuja.
        Mutta muistakaa, sillä joka viinin teki oli jalassaan paskaiset saappaat".
        Vapaasti soveltaen Juha Berglundin sanomaa.


      • viinureita
        Larry The Chef kirjoitti:

        "Viinistä voidaan puhua paljon kristallien loisteessa ja kynttilänvalossa.
        Käyttää hienostelevia sivistyssanoja ja kuvailuja.
        Mutta muistakaa, sillä joka viinin teki oli jalassaan paskaiset saappaat".
        Vapaasti soveltaen Juha Berglundin sanomaa.

        On vain "Sommeliereja", jotka nimenomaa snobbailevat tiedoillaan, joita yleisesti ottaen ei heillä jo ikänsäkään puolesta voi olla, muuten kuin luettuna. Todellakin turhista turhin ammattikunta suomessa.


    • winokur

      Hyvä viini on hyvää viiniä ja huono huonoa. Jos nautin riistan kanssa 40€:n viiniä, se on nauttimista, mutta jos kerron siitä täällä, se on snobailua - vähemmän viinihullujen mielestä.

      Vertaan tätä siihen että joku ajelee Rolls Roycella ja kertoo siitä autopalstalla. Ladakuskit rupeavat herjaamaan, että hiton autosnobi.

      Snobailu on siis kateellisten ja viiniin perehtymättömien korvien välissä.

      • Ei veikkonen - jatka vain valitsemallasi tiellä. Voit kaikin mokomin nauttia riistasi 40 €:n viinillä istuen Rolssissa jatkossakin ja tarinoida näillä palstoilla nautinnostasi - kuka sen estäisi ja moni sitä lukisikin.

        Kunhan annat sen ladakuskin samalla syödä Saarioisten roiskeläppäänsä omassa kotterossaan ja nauttia samalla hartaudella El Tiempo Tintoa, 004801 0,75 5,05 €/plo etkä käy heti potkimaan lisää reikiä siihen Ladan kylkeen kun hän kertoo innoissaan omasta kokemuksestaan tai kysyy neuvoja omalle viinitaipaleelleen.

        Sitä potkimista nimittäin ehkä kutsuttaisiin snobbailuksi (=hienostelu, keikarointi, keikailu). Ja se lähtee vain sinun korviesi välistä eikä mistään muualta.


    • kuuraiivari

      Crudo on täysin oikeassa! Yhdessäkin keskustelussa joku kysyy luonnonkorkkiviinien säilytyksestä: pystyssä vai makuullaan? Eräs "snobi" vastaa todella pikästi, neuvoen alkon sivuille ja itkee että tietämätön kyselee väärällä palstalla. Olisiko ollut vain helpompi kirjoittaa että "makuullaan"?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      946
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      843
    3. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      840
    4. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      76
      737
    5. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      731
    6. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      46
      719
    7. Emme näe enää koskaan

      Näin ainakin uskon. Mutta ei hätää, et menetä yhtään mitään minussa. Sen kai jo tiesitkin. Hyvää vappua ja kesää. Toivon
      Ikävä
      34
      697
    8. Vornanen alkaa olla kusessa

      Kaikki vanhat synnit on kaiveltu esiin ja niitä tosiaan näyttää olevan. Poliisin asussa esiintyminen vaaliteltalla, työt
      Joensuu
      82
      682
    9. Mitäs meinaatte vappuna

      ikävöivät ihmiset?
      Ikävä
      107
      673
    10. Pistetään panokset

      Vielä korkeammalle! Eli mitäs numeroa kaipaat? Kaikki mukaan! Itse kaipaan 5
      Ikävä
      35
      620
    Aihe