keskihytillinen moottorivene

Nimetön

Hei, onko kenelläkään kokemuksia keskihytillisistä moottoriveneistä? Olen itse innostunut hankkimaan Ryds 510 MC, Lami 570AC yms. tyyppisen pienen keskihyttiveneen. Ovatko merikelpoisia Helsingin edustalle päivä/parin yön yöpymiseen tarvittaessa. Miten ajo-ominaisuudet? Moottorisuosituksia? Itselläni kokemusta vain diesel-moottoreista ja perämoottorit hieman tuntemattomia.

12

2357

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vasttausta

En tunne ko. venetyyppejä mutta jos nuo luvut tarkoittavat pituutta, niin en nyt menisi 5-6 metrisillä veneillä vielä puhumaan "merikelpoisuudesta".

Oikeastaan merikelpoisuus on aika monimutkainen asia; siihen vaikuttaa myös sääolosuhteet, miehistön merimiestaito, harkinta ja monet muut seikat veneen koon ja mallin lisäksi. Jos nyt pelkästä veneestä puhutaan (moottoriveneestä) niin ulkosaaristoon sopivin voisi olla joku 7-10 metrin pituinen, uppoumarunkoinen vene jolla ei mennä kovaa. Siis "merikelpoisuuden" kannalta. Jos taas tyydyt cruisailemaan pelkästään sisäsaaristossa ja kesyillä keleillä, voi merikelpoisuuteen riittää tuo 5-6 metrinenkin vene.

• Nimetön

Joo, tarkoitus olisi aika kesyillä keleillä liikkua rannikolla ja sisäsaaristossa. Itse olen entisenä purjehtijana jäänyt miettimään veneen vakautta ja miten tuollainen noin 5 metrinen kulkee pienessä aallokossa. Onkohan vanhalla perämoottorilla, noin vm 1990 mallisella ostettu vene heti moottorin vaihdos edessä. Riippuu tietysti miten huollettu mutta miten yleensä kestävät. TG-keskihyttiveneistä olen kuullut kehuja.

• Edellinen kirj.
        Nimetön kirjoitti:

Joo, tarkoitus olisi aika kesyillä keleillä liikkua rannikolla ja sisäsaaristossa. Itse olen entisenä purjehtijana jäänyt miettimään veneen vakautta ja miten tuollainen noin 5 metrinen kulkee pienessä aallokossa. Onkohan vanhalla perämoottorilla, noin vm 1990 mallisella ostettu vene heti moottorin vaihdos edessä. Riippuu tietysti miten huollettu mutta miten yleensä kestävät. TG-keskihyttiveneistä olen kuullut kehuja.

No isommassa veneessäni on tietenkin sisämoottoridiesel, mutta mulla on tuommoinen 5m pituinen avovenekin jossa käytän (aina vaan) jostain 80-luvun alkupuolelta olevaa perämoottoria minkä vain olen huoltanut joka vuosi aika hyvin. Näkisin että 90-luvun koneella on vielä paljonkin käyttöikää jäljellä jos se on hyvin huollettu ja pidetty. Tietysti merkeilläkin on vähänä väliä, ainakin vanhemmissa koneissa. Itse olen hyväksi havainnut aina Johnssonin ja Evinruden ja muita en peräprutkuiksi ole enää pitkiin aikoihin ostanutkaan. Ennen mulla oli Terhiä, Tohatsua ja vaikka mitä mutta huonot kokemukset niistä vaan jäi. Evariin ja Jonssoniin voi luottaa! kaikki siis riippuu kaikesta mutta en minä nyt ainakaan vielä lähtökohtaisesti "vanhana" pitäisi 90-luvun prutkua.

• Sama kirj.
        Nimetön kirjoitti:

Mun 5 metrinen on aika tukeva, korkealaitainen ja raskaskin johtuen puurungon kuidutuksesta, tosin katetta eikä hyttiä ei ole. Sanoisin että n. 6m/s alkaa olla jo siinä rajoilla viitsiikö enää lähteä ainakaan isommille selille. Riippuuhan se tietenkin myös aallonkorkeudesta/hyrkkyydestä ym.
        Eli kyllähän ne vähän sellaisia järviveneitä tahtoo olla nämä alle 8 metriset. Ainakin avo/perämoottoriveneessä haluaisin tasaperän ja aika syvän v-keulan sekä perään hiukan pyöreyttä kulmiin. veneellä saisi olla myös mahd. paljon painoa. Huonoin mahdollinen malli on joku buster tai silver-mallinen hakkaaja joka pomppii aalloilla kuin kenguru.

• venettä

Älä hanki edestä avointa venettä, ne eivät ole merikelpoisia.

• Nimetön

Kiitos opastuksesta. Moottori taitaa olla monesti tällaisen keskihyttiveneen hankinnassa se heikoin lenkki? Itse kun en omaa kokemusta moottoreista niin varmaankin yritän hankkia luotettavan ja varmatoimisen perämoottorin. Varmaankin keskihytillisellä voi kauniina kesäpäivinä cruisailla sisäsaaristossa ja käydä lähellä olevissa satamissa piipahtamassa. Ht-veneet ja muutenkin keulasta katetut tuntuvat vaikeakulkuisilta ja onhan läpikäveltävä keskihyttivene turvallinen vaihtoehto myös kaikille jotka eivät ole niin ketteriä pomppimaan kannella.

• joku

Lami vakaa vene merellä. Ei 90 luvun moottorit vielä ikäloppuja ole. Kyllä merellä pienemmälläki pärjää ei tarvi aina olla rahtilaiva että merelle tohtii lähteä.

• rannikolla pärjää pienellä

Rannikko ja saaristo merellä on kuin sisävesillä olisi.
        Vain ulkomerellä on laajoja tuuli-aukeita.

Itse olen veneillyt merellä 4,5 m veneellä ja se riittää tähän rannikolle aivan hyvin !
        On jopa parempi matalissa ja kivisissä vesissä kuin iso ja kömpelö vene.

• sen verran...

älä vaan osta tossa mainittua jonskia tai evikkaa muuten olet kusessa, on vain yksi ylitse muiden ja se on YAMAHA!!!

• ja merikelpoisuus

Jos tarkoituksena on kruisailla saaristossa edes takaisin päiväretkiä tehden en panostaisi merikelpoisuuteen hirveästi. Vai haluatko lähteä viettämään päivää ns huonolla kelillä?

Kaverilla on ryds joku about 5m avo vene ja on riittävän merikelpoinen vetouisteluun. Kyllä sillä pärjää hyvin saaristossa vaikka vähän kovempikin keli. Täällä kommentoitu paljon veneen koosta mielestäni veneen koolla ei ole hirveästi merkitystä minkälaista kyytiä vene tarjoaa kovalla kelillä. Enemmän merkitystä on pohjan muodolla mitä syvempi V sitä paremmat kyydit. Syvä V pohja vaatii sitten enemmän tehoja koneelta ja polttoaine kustannukset nousee. Eli kompromissiä täytyy tehdä.

Osta vene mikä on helppo myydä jos ei miellytä vaikka vene olisi mainio saattaa tarpeet tai halut muuttua melko nopeasti. Oletko katsonut Bella 572C? Ehkä bellalla painetta myydä vähän halvemmalla?

• saimaalla

semmonen pikkuve ykspyttynen volvopenta ja varmaan lähtee halvalla!

• Nimetön

Kiitos arvokkaasta tiedosta veneenhankinnassa. Ensi keväänä innokkasti katselen jos löytyisi tuollainen Ryds tai Belle esimerkiksi saaristocruisailuun. Hyvä tietää moottoreista kun minulle aika vieraita nuo perämoottorit. Varmaan tuollaisessa veneessä kuitenkin tärkeä peli ja syytä olla toimiva.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      96
      1896
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1340
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1037
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      119
      1010
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      873
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      791
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      782
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      741
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe