eli ongelma on se leivinuunissani (kulmauuni) että kun kohentaa pesää, lisää puita, tai vetää hiilet niin uuni savuaa aina sisälle juuri silloin kun aukaisee luukun muuten toimii ihan hyvin..onko kellään mitään ratkaisuja olen koittanut nostaa piippua yms savuimuria on ainoa jota en ole kokeillu. vai toi nakella pihalle noin 3 vuotta vanha, vanhan paikalle tehty. edellinen veti ihan hyvin mut oli ihan horo.,.
Leivinuunin savuaminen???
14
2104
Vastaukset
- -Savuton
Älä avaa sitä luukkua kerralla, vaan ensin raolleen ja sitten rauhallisesti auki.
- jukes
on..aluksi savua ei tule mut ku luukku on vähän aikaa auki niin rupeaa tuleen..ja varsinki kun vetää hiilet niin se noki paska koikein tupsahtaa siälle nousten ylös leivinuunin etuseinää pitkin ylös ja järkyttävä haju sen jälkeen ovet ja ikkunat auki ja se siitä lämmittämisestä..oisko savuimuri ratkaisu?
- veikkausta.
Joku rakenteellinen vika siinä varmaan on, niitä on monia, joten näkemättä voi vain veikata. Yksi veikkaus on, että lähtevä kanavisto ei vedä riittävästi. Kun luukusta menee paljon ilmaa, veto ei riitä pitämään savuja uunissa. Toinen veikkaus, että luukku on korkeaa mallia ja luukun yläpuolelle sisälle ei jää "kupolitilaa" losta veto poistaa savut, kunhan laki on taakse ylös riittävän viisto. Meillä itsellä on tiileri-mallin mukaan muurattu pikkuleivinuuni , ei savuta sisälle koskaan normaalikäytössä, vaikka luukku olisi sepposen selällään.
- kunnollinen virtaus
Jos se uuni on joskus vetänyt, niin nyt voisi joku kanavista olla tukossa. Jos niitä ei osaa itse tarkastaa, niin nuohoojat kyllä osaa. Jos muurari on ollut vähän huolimaton ja pudotellut kanaviin ylimääräistä laastia, niin sen pois naputtelu on hivenen työläämpää -- mikäli sen pääsee naputteleen irti.
Näillä kosteilla ilmoilla voi olla hormit vähän kosteita ja se haittaa alkuun pääsyä. Tai sitten hormi kannattaisi vain nuohota.
- -Savuton
...että se on muurattu päin peetä. Ne on leivinuunit aika tarkkoja kanavien ja tulipesän suhteista ym. Millanen ilman vaihto sulla on talossa. Onko alipainetta?
- jukes
vanha talo, tässä ei ole mitään ilmanvaihtokoneita yms..horo paska...
- jos auttaisi
Onko uunissa ilman tulo arinan alle? Jos on niin voisi kokeilla laittaa alailma kiinni, ennen kuin avaa luukkuja.
Liikaa alipainetta? Jos avaa ikkunan tai oven ennen luukkujen avaamista, niin savuttaako silloinkin?
Lämmitätkö päivittäin? Jos piippu on kylmä ja kostea, se vetää huonosti.- jukes
ei ole ilmantuloa arinan alle..uuni sijaitsee takkahuoneessa noin 2m päästä taka ovesta ja jos siitä ei saa korvausilmaa kun sen aukaisee niin ei sitten mistään olen kokeillu myös hieman raottaa räppänää yms.. nyt olen lämmittänyt kahtena päivänä peräkkäin kai piipun pitäisi olla jo kuiv aja kosteuden poistunut. pitää tuota nuohousta vielä kokeilla.
- arvatenkin
jukes kirjoitti:
ei ole ilmantuloa arinan alle..uuni sijaitsee takkahuoneessa noin 2m päästä taka ovesta ja jos siitä ei saa korvausilmaa kun sen aukaisee niin ei sitten mistään olen kokeillu myös hieman raottaa räppänää yms.. nyt olen lämmittänyt kahtena päivänä peräkkäin kai piipun pitäisi olla jo kuiv aja kosteuden poistunut. pitää tuota nuohousta vielä kokeilla.
Onko se muurarin itse ryssimä, vai teollisesti tuotettu? Veikkaan ensimmäistä.
- KokemustaVastaavasta
Siellä on uunin savukaasusolissa nokea ja pikkunen käytävä noen seassa/päällä, mistä savut vielä pääsee piippuun. Jos se siis on joskus toiminut ok, ja nyt ei enää.
Yksi vastaava puukiuas on tullut tutulle putsattua.. Oireet juuri nuo, savutti sisään luukun avatessa. Teollisuusimurilla vaan kylmät tuhkat pois ja kyllä veto humisi!- jukes
että vaikuttaako se kun tuhkaluukut vuotaa pikkusen eli kun sytkärillä kiertää luukut niin sauma kohdissa tuli aina imee uuniin päin eli sisälle???????
- jukes
toinen poskikanava oli kokonaan tukossa ihan ummessa...kiitos helvetin hyvien nuohoojien luottoa tuli lisää het kerralla...
- Anonyymi
jukes kirjoitti:
toinen poskikanava oli kokonaan tukossa ihan ummessa...kiitos helvetin hyvien nuohoojien luottoa tuli lisää het kerralla...
Näitä poskikanavaongelmia näyttää riittävän. Eivätkö nykynuohoojat osaa työtänsä?
- Anonyymi
Pakko kädet Saastamoinen omelle ilmeisesti ex vaimolle on kuulemma sama ongelma taas myynnissä Pyhäjärvi, leivinuuni häkä, aluksi vetää hyvin ja tulee savulukko.
Asian ympärillä liikaa sepustelua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde192420- 1482214
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292112Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522099Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti191655Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3841560Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961506- 2721371
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm121356- 1301346