On ostettu uusia mutta aina vain narisee..pitäisikö oikesti satsata kaikkista kalleihimpiin vai onko jotain muuta kikkaa tarjolla?
Narisevat keulaköydet?
26
7610
Vastaukset
- ja uusia köysiäkin....
Narina syntyy varmaankin hankauskohdassa, tavallisesti keulaklyysseissä. Mikset laittaisi muoviletkun pätkiä hankauskohtiin, vai oletko kokeillut senkin konstin? Ne letkun pätkät estävät kalliiden köysien kulumista, narinan esto tulee siinä samalla.
Omassa veneessäni en ole huomannut kuvaamaasi ongelmaa. Ehkä pienet narinat eivät kuulu teräsveneeni sisälle tai sitten nukun sikeästi. Vaimokaan ei ole valitellut köysien narinoista. Olisikohan köysissäkin eroja? Kerro nyt muillekin, minkä tyyppiset kiinnitysköydet narisevat eniten. - laittanut
Kunnon joustimet niihin köysiin? Siis sellaiset 4,90 euroa tyyliin b.teema ei kelpaa - vaan tyyliin 50 euroa maritim kelpaa!
- JKL
Kyllä ne köydet saa hiljaisiksi ilman joustimia. Meillä niitä ei ole ja ollaan nukuttu hyvin.
Varmista että köydet eivät pääse hankaamaan knaapeja vastaan tai laita edellä mainitut letkun pätkät köysiin. - lähde selville
JKL kirjoitti:
Kyllä ne köydet saa hiljaisiksi ilman joustimia. Meillä niitä ei ole ja ollaan nukuttu hyvin.
Varmista että köydet eivät pääse hankaamaan knaapeja vastaan tai laita edellä mainitut letkun pätkät köysiin.Itsellä ajoittain sama ongelma. Olen paikantanut mielestäni ongelman siihen, että köysi hinkkaa knaapin "pystyputken" reunaa vasten. Omassa venessä suurin natina tulee siitä, että köysissä on valmiit lenkit mitkä pujotan knaapin ympärille; lenkki keskestä läpi ja ns. knaapin yli. Tuolloin köysi kiristyessään hinkkaa metallia vasten josta narina tulee. Meinaan ensi kaudeksi muttaa hommaa niin, että ottaa reilumman pituiset köydet eikä tee niitä lenkkejä. Kiristys ja kiinnitys sitten kuten esim. perässä eli normaalisti knaapiin. Tuolloin mahdollinen liike pitäisi siirtyä köysi-köysi hinkkaukseksi joka ei natise.
Nopea kikka kutonen on lorauttaa tippa pesuainetta hinkkauskohtaan kun menee nukkumaan. - toinen lähde
lähde selville kirjoitti:
Itsellä ajoittain sama ongelma. Olen paikantanut mielestäni ongelman siihen, että köysi hinkkaa knaapin "pystyputken" reunaa vasten. Omassa venessä suurin natina tulee siitä, että köysissä on valmiit lenkit mitkä pujotan knaapin ympärille; lenkki keskestä läpi ja ns. knaapin yli. Tuolloin köysi kiristyessään hinkkaa metallia vasten josta narina tulee. Meinaan ensi kaudeksi muttaa hommaa niin, että ottaa reilumman pituiset köydet eikä tee niitä lenkkejä. Kiristys ja kiinnitys sitten kuten esim. perässä eli normaalisti knaapiin. Tuolloin mahdollinen liike pitäisi siirtyä köysi-köysi hinkkaukseksi joka ei natise.
Nopea kikka kutonen on lorauttaa tippa pesuainetta hinkkauskohtaan kun menee nukkumaan.Niihinhän keulaköydet myös hankaa. Ehkä jossain veneissä ei ole klyyssejä ja köysi hankaa metalliseen parraslistaan.
Näin syksyn kosteiden kelien aikana on se hyvä puoli, että natinoita ei kuulu. Märkä köysi ei natise. Satamissakin on tilaa. JKL kirjoitti:
Kyllä ne köydet saa hiljaisiksi ilman joustimia. Meillä niitä ei ole ja ollaan nukuttu hyvin.
Varmista että köydet eivät pääse hankaamaan knaapeja vastaan tai laita edellä mainitut letkun pätkät köysiin.on kuitenkin yleensä hyvä olla. Ei narinan vuoksi vaan siksi, että harva satama on täysin suojassa tuulelta ja aalloilta. Paljon mukavampi nukkua, kun ei tule niin teräviä nykäyksiä. Ja kestää sekä laiturikiinnitykset että veneen rakenteet paremmin.
- Saippuaiset.
lähde selville kirjoitti:
Itsellä ajoittain sama ongelma. Olen paikantanut mielestäni ongelman siihen, että köysi hinkkaa knaapin "pystyputken" reunaa vasten. Omassa venessä suurin natina tulee siitä, että köysissä on valmiit lenkit mitkä pujotan knaapin ympärille; lenkki keskestä läpi ja ns. knaapin yli. Tuolloin köysi kiristyessään hinkkaa metallia vasten josta narina tulee. Meinaan ensi kaudeksi muttaa hommaa niin, että ottaa reilumman pituiset köydet eikä tee niitä lenkkejä. Kiristys ja kiinnitys sitten kuten esim. perässä eli normaalisti knaapiin. Tuolloin mahdollinen liike pitäisi siirtyä köysi-köysi hinkkaukseksi joka ei natise.
Nopea kikka kutonen on lorauttaa tippa pesuainetta hinkkauskohtaan kun menee nukkumaan.Köydet, likaantuvat, limaiset.
- veneen koosta ja
Perhepurjehtija kirjoitti:
on kuitenkin yleensä hyvä olla. Ei narinan vuoksi vaan siksi, että harva satama on täysin suojassa tuulelta ja aalloilta. Paljon mukavampi nukkua, kun ei tule niin teräviä nykäyksiä. Ja kestää sekä laiturikiinnitykset että veneen rakenteet paremmin.
myös köyden laadusta. En ole huomannut erityistä tempomista, vaikka en enää käytä minkäänlaisia kumijoustimia. Kiinnitysköydet on paksua tarzania ja vene painaa yli 15 tn. Tarzanin hyvä ominaisuus on materiaalin joustavuus. Luovuin kumijoustimista sitä mukaa kun ne alkoivat katkeilla. Mielestäni joustimet olivat turhia kapistuksia omassa käytössäni.
Tuulisessa satamassa suurin ongelma on köysien hankaantuminen laiturirakenteisiin, esim. betoniseen kaijan reunaan. Muoviletkut hankauskohtiin on hyvä juttu niissäkin tilanteissa. Mitä paksummat kiinnitysköydet sitä paremmin ne kestää.
Täysin venymätön kiinnitysköysi (esim. vanha skuutti) kevyehkössä veneessä on huono ratkaisu. Siihen kumijoustin voi olla hyvä.
Oletko nähnyt, että ammattilaiset käyttäisivät troolareissaan kumijoustimia? veneen koosta ja kirjoitti:
myös köyden laadusta. En ole huomannut erityistä tempomista, vaikka en enää käytä minkäänlaisia kumijoustimia. Kiinnitysköydet on paksua tarzania ja vene painaa yli 15 tn. Tarzanin hyvä ominaisuus on materiaalin joustavuus. Luovuin kumijoustimista sitä mukaa kun ne alkoivat katkeilla. Mielestäni joustimet olivat turhia kapistuksia omassa käytössäni.
Tuulisessa satamassa suurin ongelma on köysien hankaantuminen laiturirakenteisiin, esim. betoniseen kaijan reunaan. Muoviletkut hankauskohtiin on hyvä juttu niissäkin tilanteissa. Mitä paksummat kiinnitysköydet sitä paremmin ne kestää.
Täysin venymätön kiinnitysköysi (esim. vanha skuutti) kevyehkössä veneessä on huono ratkaisu. Siihen kumijoustin voi olla hyvä.
Oletko nähnyt, että ammattilaiset käyttäisivät troolareissaan kumijoustimia?mutta silkkaa laiskuuttani jätin kirjoittamatta, että suurissa ja painavissa veneissä nykiminen ei enää niin paljoa häiritse. Tosin laiturirakenteiden kannalta niillä silti voisi olla käyttöä, huviveneiden laiturit kun on yleensä vähän kevyempiä rakenteita kuin ne ammattilaisten troolarilaiturit.
Mutta yli 10 tonnin veneet ovat suhteellisen harvinaisia, siksi en viitsinyt niitä erikseen mainita.
- pulma
sudin pensselillä kilon vaseliinia keulaköysiin, mutta silti narina jatkuu, narisijana nyt vaimo.
- Ikäseilori
köysiä liian kireällä. Köysien kastelu myös helpottaa varsinkin, jos köyden venyminen aiheuttaa narinaa.
- narsk
Pitää paikkansa,ainakin kolmilyöty narisee.
- vetta
Köysien pitäminen löysällä poistaa narinan. Ongelma tässä systeemissä on se, että köysi tuppaa löysennyksen jälkeen kiristymään itsekseen.
Yleensä narina tulee jommasta kummasta etuköydestä. Narina poistuu lopullisesti, kun ottaa siltä puolelta köyden pois, josta narina kuuluu. - kiristyy, kun tuulee!
Älä myöskään pidä köysiäsi liian löysällä, ettei veneesi ala yöllä narisemaan laituria tai rantakalliota vasten.
Itselläni on 2-tuumaiset kolmilyödyt kiinnitysköydet eikä ne itsessään natise. Hankauskohtien natina on toinen juttu. Siihen auttaa köyden ympärille laitettu rätti tai muoviletku. Sen on tainnut moni muukin todeta. - köydet
kiristyy, kun tuulee! kirjoitti:
Älä myöskään pidä köysiäsi liian löysällä, ettei veneesi ala yöllä narisemaan laituria tai rantakalliota vasten.
Itselläni on 2-tuumaiset kolmilyödyt kiinnitysköydet eikä ne itsessään natise. Hankauskohtien natina on toinen juttu. Siihen auttaa köyden ympärille laitettu rätti tai muoviletku. Sen on tainnut moni muukin todeta.alkavat narista kiristyessään, siis kun punos kiristyy ajankanssa. Narina lakkaa kun vaihdat köydet monilyötyihin kiinnitysköysiin.
- ruvennut natisemaan,
köydet kirjoitti:
alkavat narista kiristyessään, siis kun punos kiristyy ajankanssa. Narina lakkaa kun vaihdat köydet monilyötyihin kiinnitysköysiin.
ehkä köyteni ovat vielä verraten uudet - vasta n. 15-vuotiaat. En siksi usko juttuasi tai sitten kolmilyödyissäkin köysissä on eroja. Niitähän valmistetaan erilaisista materiaaleista, polypropyleenistä, polyesteristä, nailonista, hampusta ja ties mistä. Aikaisemmat kiinnitysköyteni olivat nailoniset multiplait-tyyppiset. Muistaakseni nekin taisivat natista. Olivat ainakin herkempiä hankautumaan rikki ja niitä oli vaikea pleissata.
Kiinnitysköysien natina-, venymis- ja kestävyystesti olisikin hyvä aihe jollekin veneilylehdelle. Asia kiinnostanee monia. - puhut?
ruvennut natisemaan, kirjoitti:
ehkä köyteni ovat vielä verraten uudet - vasta n. 15-vuotiaat. En siksi usko juttuasi tai sitten kolmilyödyissäkin köysissä on eroja. Niitähän valmistetaan erilaisista materiaaleista, polypropyleenistä, polyesteristä, nailonista, hampusta ja ties mistä. Aikaisemmat kiinnitysköyteni olivat nailoniset multiplait-tyyppiset. Muistaakseni nekin taisivat natista. Olivat ainakin herkempiä hankautumaan rikki ja niitä oli vaikea pleissata.
Kiinnitysköysien natina-, venymis- ja kestävyystesti olisikin hyvä aihe jollekin veneilylehdelle. Asia kiinnostanee monia.>polypropyleenistä
Sellaista olekaan! Englanniksi nimellä 'polypropylene' kutsuttu muovilaatu on suomeksi 'polypropeeni', ruotsiksi 'polypropen'. Lyhenne on kielestä riippumatta 'PP'.
Polypropyleeni ei muutu olemassaolevaksi materiaaliksi sillä, että noin puolet polypropeenituotteiden myyjistä on myyvinään ”polypropyleenituotteita”.
Sama juttu polyeteenin kohdalla: sitä luullaan usein ”polyetyleeniksi”, vaikka sellaista ei olekaan. Englanniksi polyeteeni on 'polyethylene' (lyhenne on PE).
Narina-asiasta: omat kiinnitysköyteni ja niiden kumijoustimet olen ostanut Maritimista. 3-lyötyjen köysieni tuotenimi on kai Tarzan Birosoft ja luulen niiden olevan polyesteriä. Ne narisivat, kunnes pujotin n. 30-senttiset muoviletkut köyden ympärille hankauskohtaan. - perille??
puhut? kirjoitti:
>polypropyleenistä
Sellaista olekaan! Englanniksi nimellä 'polypropylene' kutsuttu muovilaatu on suomeksi 'polypropeeni', ruotsiksi 'polypropen'. Lyhenne on kielestä riippumatta 'PP'.
Polypropyleeni ei muutu olemassaolevaksi materiaaliksi sillä, että noin puolet polypropeenituotteiden myyjistä on myyvinään ”polypropyleenituotteita”.
Sama juttu polyeteenin kohdalla: sitä luullaan usein ”polyetyleeniksi”, vaikka sellaista ei olekaan. Englanniksi polyeteeni on 'polyethylene' (lyhenne on PE).
Narina-asiasta: omat kiinnitysköyteni ja niiden kumijoustimet olen ostanut Maritimista. 3-lyötyjen köysieni tuotenimi on kai Tarzan Birosoft ja luulen niiden olevan polyesteriä. Ne narisivat, kunnes pujotin n. 30-senttiset muoviletkut köyden ympärille hankauskohtaan.En halua kinastella jostain pikkuasioista enkä ole kiinnostunut lyhenteistä. Voin tietysti olla väärässä polypropyleenin oikeinkirjoituksesta, mutta sekin nimitys on yleisessä käytössä. http://www.ropesandtwines.com/
Myyvät siis köyttä, jota sinun mukaan ei ole olemassa! Myös suomalaisen venetarvikeliikkeen köysihinnastossa käytetään polypropyleeni-nimitystä: http://www.vestek.fi/vene/luettelo/purjehdusvarusteet/kiinnitysjaankkurikoydet.htmls
Tulen siis ymmärretyksi köyttä ostaessani, vaikka kotimaisen terminologian tietämykseni on vajavainen.
Viestisi asia-osiossa toteat juuri sen, mistä itsekin kirjoittelin. Natina tulee köyden hankauskohdasta ja häviää panemalla muoviletkut hankauskohtien suojaksi. Sen perusteella natina ei muodostu köyden säikeiden kiristymisestä toisiaan vastaan niinkuin joku otaksui. - Hakro
perille?? kirjoitti:
En halua kinastella jostain pikkuasioista enkä ole kiinnostunut lyhenteistä. Voin tietysti olla väärässä polypropyleenin oikeinkirjoituksesta, mutta sekin nimitys on yleisessä käytössä. http://www.ropesandtwines.com/
Myyvät siis köyttä, jota sinun mukaan ei ole olemassa! Myös suomalaisen venetarvikeliikkeen köysihinnastossa käytetään polypropyleeni-nimitystä: http://www.vestek.fi/vene/luettelo/purjehdusvarusteet/kiinnitysjaankkurikoydet.htmls
Tulen siis ymmärretyksi köyttä ostaessani, vaikka kotimaisen terminologian tietämykseni on vajavainen.
Viestisi asia-osiossa toteat juuri sen, mistä itsekin kirjoittelin. Natina tulee köyden hankauskohdasta ja häviää panemalla muoviletkut hankauskohtien suojaksi. Sen perusteella natina ei muodostu köyden säikeiden kiristymisestä toisiaan vastaan niinkuin joku otaksui.Varmastikin asia meni perille. Mutta nimimerkin "Mistä puhut" esittämä oikaisu oli jälleen yksi hyvä yritys korjata kielitaidottomien tai muuten asiantuntemattomien kauppiaitten virheitä.
- Kuuluu asiaan.
Se on osa merenkäyntiä, narisevat köydet.
ne on narissut laivoissa satoja vuosia, se on oma elementtinsä.- enää nykyään !
Kyllä kunnon köysi on täysin hiljainen.
Edellisessä veneessä säästelin ja ostin halvalla ison kelan Bilteman 3 lyötyä.
Narisivat niin p..keleesti, vaikka mitä yritti.
Nyt uudessa olikosenyt Roblinen siistit valmiiksi pleissatut köydet Maritimista. Ovat olleet käytössä yhden kauden ja ainakin vielä
täysin hiljaiset kaikissa olosuhteissa.
Hinta lienee kymmenkertainen, mutta niinhän se menee.....
- pätkällä
Itselläkin oli tuo samainen ongelma ja siihen auttoi kasteluletkun pätkät. Sopivan paksuisesta kasteluletkusta 15 cm pätkä ja halkaiset sen pituussuuntaan yhdeltä sivulta. Tämä pätkä kiinnitysköyden päälle siitä kohtaa missä se menee varvaslistan/laidan yli (halkio ylöspäin) ja nukut yöt ilman narinoita.
- letkua!!
En tiedä minkälaisesta kasteluletkusta kerrot. Itse käytän n. 30-35 mm läpimittaista muoviletkua, joka sopivasti mahtuu köyden päälle ja mahtuu keulan köysiuraan hyvin. Muoviletkun päässä on reikä, jossa on ohut naru. Sillä sidon letkun köyteen - siinä se pysyy. Näitä narulla varustettuja letkunpätkiä pidän varalla useita. Tarvittaessa laitan sellaiset estämään köysien hankautumisen laiturin reunukseen. Kivi- tai betonilaituri voi kuluttaa paksunkin köyden jo yhden tuulisen yön aikana!
Jos halkaiset niitä letkunpätkiä, jotta välttyisit pujottamiselta, saat selvän haitan. Veneen liikkuessa kiinnityksissään halkaistu letku tahtoo kiertyä irti köydestä. Pysyy paljon paremmin, kun et halkaise!
- Merikarju
En huomannut, että tässä ketjussa olisi vielä mainittu muutamaa yksinkertaista tekniikkaa, joita usein käytän. Narina syntyy keulaklyysseissä ja on pahimmillaan kun köysi tekee klyyssin kohdalla jyrkän mutkan kovassa vedossa, joka lisäksi muuttuu jatkuvasti. Seuraavia tekniikoita voi käyttää. Keulaköydet voi vetää ristiin, siis paapuurin köysi styyrpuurin pollariin ja vastoin päin. Tämä pienentää kulmaa klyyssin kohdalla. Keulaköysien leikkauskohdan alle voi laittaa vielä fenderin poikittain, mikä vähentää tempomista. Pikaisesti ajatellen fenderin eli joustimen käyttö klyyssien sisäpuolella pahentaisi narinaa, koska köydet tulevat liikkumaan enemmän klyyssien kohdalla, mutta narina kuitenkin pienenee koska joustimen ansiosta voimat pienenevät.
Köydet voi myös vetää keulapollareilta laidan yli suoraan maihin, jolloin klyyssit ohitetaan kokonaan. Meillä pollarit ovat hieman matalampia kuin varvaslista, joten pahassa paikassa voi pollarriin laittaa etukäteen yhden köydenpään, joka nostaa lähtevän kiinnitysköyden varvaslistaa korkeammalle.
Luonnonsatamissa sivutuulessa, jos tilaa on, voi vetää erillisen köyden pitkälle ylös tuulenpuolelle, mikä vähentää painetta klyyssien kohdalla. - kauko_matkaaja
Omassa veneessäni on ollut sama ongelma. kuluneet klyysit.
Narina lähtee kokonaan kun kirtää köyteen klyysin kohdalle (n. 15 cm) tavallista tiskirättiä, sellaista ohutta jossa on verkkomainen rakenne (joku sifonet tms).Repäise rätistä kapea suikale (n 3-5 cm) ja kierrä se köyteen.
Vaimo keksi, toimii hyvin. - ohje
Laita vähän paksumpaa pehmeää kangasta rullalle köyden ympärille ja työnnä se kohtaan, jossa köysi nojaa keulasilmukkaan (klyysi). Toimii takuuvarmasti!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053141Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391600Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951462- 921369
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461324Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561236Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803