Iskutilavuus ja kulutus

eivät

joka suhteessa korreloi keskenään, ainakin itse olen tällaisia huomioita tehnyt. Vaihdoin vanhemman autoni hieman uudempaan (samaa mallia, Citroen ZX), jossa on 1.4 litrainen moottori, edellisessä oli 1.8 litrainen. Pienemmän moottorin otin nimenomaan taloudellisista syistä, köyhä kun olen ja joudun kuitenkin paljon ajamaan.
Olen huomnannut, että pieni moottori voi kuluttaa jopa enemmän, kuin suurempi. 1.4 kuluttaa 1.8 litraista enemmän esimerkiksi motarilla, raskaasti kuormattuna, tai mäkisillä osuuksilla. Toisin sanoen huonomman väännön omaava pikkumoottori on paljon herkempi kulutusmuutoksille, kuin vääntävä moottori. Eikä pienemmän moottorin kulutus "normaaliloissa" ole kuin muutamaa desiä isompaa pienempi. Eli ainakin minun kohdallani pienemmästä moottorista saatu hyöty on ollut lähes olematon.
Ovatko muut tehneet samanlaisia huomioita?

9

676

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keskikulutus 9.1

ja asustan kehäkolmen sisällä matka ajossa pääsee nätisti jopa 7 litraan satasella. mikä parasta koneesta löytyy tarvittaessa tehoa tehdä ohitukset turvallisesti.

huomautan myös että perheemme toinen auto vw golf jossa on 1.8 kone kuluttaa seka ajossa noin 8 litraa satasella. joten täyttä paska puhetta tuo että pieni moottorinen auto olisi taloudellisempi valtio vain haluaa uudistaa suomen auto kannan ja näin saada lisää rahaa jotta edustajamme voisivat nostaa palkkojaan

• vuosikymmeniä

koskahan se oppii ajattelemaan itsenäisesti ,eikä ole politiikkojen paskapuheiden ohjattavissa.

• jokainen kyllä

ymmärtää kyllä että isompi on taloudellisempi. Ihme kun autotehtaat ei moista itsestään selvyyttä tajua, ja viitsii valmistaa pienimoottorisia autoja. Jenkeissä tämä on tajuttu jo ajat sitten, siellä autojen keskikulutus on vain n. puolet meikäläisten pikkuautojen kulutuksesta.

• ylämäet vaikeaa

tuohan on ollut tiedossa kauan.Raskaan korin liikuttaminen pienellä moottorilla kuluttaa polttoainetta ja huonontaa kiihtyvyyttä ohitustilanteissa.Isolla moottorilla ei tarvitse revittää viimeisiä ja moottorikin on pitkäikäisempi.

• volvokuski ensimmäisessä po...

kaksipaikkainen Smartti kulutti TM-kestotestissä 6,5 litraa sadalla. Autossa litrainen moottori. Kyllä autojen saasteverot tulisi määrittää todellisen kulutuksen perusteella sekä suhteuttaa auton kuljetuskykyyn. 6 henkisen perheemme kuskaaminen noilla ekoautoilla aiheuttaisi kolminkertaiset hiilidioksiidipäästöt verrattuna volvon ökymaasturiimme (xc-90 d man), joka kuluttaa keskimäärin noin 7,3 litraa sadalla. Siitä vaan maasturimme renkaita puhkomaan ;-)

• kaikki on suhteellista........

Tuon smartin kulutuksen mukaan laskien mun auton kolme litranen V6 bensakone pitäs syödä huimat 19.5l sadalla. Ei helvata... Kulutus on kuitenkin nois 8.5l sekalaisessa ajossa ja liikkuu pikkasen paremmin ku toi smart...

• Turborenttu

Edellinen kärry oli uusi 1,4 litrainen ja tämä nykyinen saman merkkinen, saman mallin ns. tila-auto 2 litraisella bensaturbolla varustettuna. Sitä 1,4:sta sai polkea kuin heikkopäinen, että se yleensä suostui liikkumaan ja sen kulutus oli sama, kuin tämän turbon. Ja tällä turbolla on mahdollisuus päästä todella pienellä kulutuksella, jos tahtoo.
      Ja sitten se liikkuminen...

• se on

Kulutukseen vaikuttaa myös se, kuinka äärirajoilla moottorin suorituskykyä mennään. Taannoinhan Top Gear-ohjelmassa oli 'testi', jossa Toyota Prius:lla ajettiin rataa ympäri (sen verran minkä irtosi) ja BMW M3:lla perässään; Prius vei enemmän polttoainetta.

Useasti omilla ajotapojen muutoksella saa vastaavan polttoaineen säästön aikaiseksi, puhumattakaan, ettei uuteen autoon tarvitse laittaa lisää rahaa. Yllättävän monelta unohtuu myös laskea kuinka kauan aikaa sen hetkisen autonsa korkeampaa kulutusta kustantaa sillä auton vaihdon hinnalla.

• on paskapuhetta

Tiukat päästövaatimukset ja turvallisuuden vaatima lisämassa syövät kaikki tekniikalla saavutetut pienet edut. Jos saatuja tehoja käyttää kiihdytyksiin, kulutus todellakin kasvaa.

Päästövaatimukset on tehty hyvässä sovussa EU:n päättäjien kanssa, jotta kiinalaiset auton valmistajat pysyvät poissa EU:n sisä markkinoilta. Vertaa: jos minä rapsutan sinua, rapsutatko sinä minua. Kulutus taas ei ole autonvalmistajan ongelma vaan lähinnä auton käyttäjän, joka maksaa laskun.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan

Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html
      Maailman menoa
      212
      5304
    2. Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?

Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,
      Maailman menoa
      44
      4630
    3. Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa

Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/5937699
      Maailman menoa
      18
      3239
    4. Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa

Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana
      Maailman menoa
      277
      3211
    5. Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat

"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien
      Maailman menoa
      168
      3119
    6. Sä veit mun sydämen ihan totaalisesti

Aivan totaalisesti..
      Ikävä
      66
      2719
    7. Vieläkö olet

Rakastunut minuun? Minä sinuun
      Ikävä
      63