Miksi yksinäisyys tuntuu pahalta vaikka siihen on jo tottunut?

yksinään

En tietenkään voi verrata vaikka kymmeniä vuosia syrjässä ja yksinään eläneisiin itseäni, mutta luulisi että jossain vaiheessa alkaa turtua.
Olen 20-vuotias, asunut yksin hieman yli kolme vuotta. Minulla ei koskaan ole ollut läheisiä ihmissuhteita. Mutta ei kepeämpiä kaverisuhteitakaan, joitain joiden kanssa vaan jutella kuulumisia, tai (asia jota en ymmärrä) käydä juhlimassa tai vastaavaa. Jos on ollut jotain, niin eihän se kuitenkaan ole yksinäisyyttä poistanut, voi mennä viikkokausia etten puhu kenellekään yhtään mitään, paitsi kaupan kassalla "kiitos" ja sekin tuntuu turhalta. Välillä mietin osaanko enää puhuakaan.
Olen yrittänyt puhua tästä, muttei kukaan taida uskoakaan siihen että olen totaalisen yksinäinen, ollut oikeastaan aina.
Tahtoisin tietää onko täällä muita samassa tilanteessa olevia? (erityisesti ikäisiäni, vaikka iästä en niin välitä)

On aina niitä jotka sanovat: Aloita harrastuksia, juttele ihmisille, mene töihin tai hae opiskelemaan jne. Harrastuksia on kyllä, olen aloittanutkin, töitä haen jossain vaiheessa ja yritän hakea taas syksyksi opiskelemaan. Mutta eihän nuo millään poista ongelmaa, jos on aina ollut ns. totaaliyksinäinen? Minusta ihminen tarvitsee kuitenkin tukiverkon läheisistä, perheestä tms. ennen kuin uskaltaa mennä tuntemattomiin kunnolla tutustumaan.

12

1103

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 20v.

Mutta oma yksinäisyys ei nyt tunnu niin pahalta. Voisi sanoa että minun yksinäisyyteni johtuu läheisteni hiljaisuudesta. Minulla ei ole muuta ihmiskontaktia kuin he, joten kun he eivät minulle lähetä viestiä tai mitään muutakaan, saatan ahdistua. Tämä tilanne luultavasti tulee nyt vaikeutumaan, kun kaikki tutut hajoavat ympäri Suomea ja ovat entistä kiireisimpiä.

Mutta erakko-luonne olen ja olen saanut osani yksinäisyyden tunteesta. Hyvistä että huonoista puolista ja olen täysin kokematon ihmiskontaktien kanssa. En ymmärrä ikäisiäni ja nuorempia, en sosiaalisia ihmisiä ainakaan ja näiden kulttuuria ja tapoja.

Lohtua sain uskonnostani todella paljon, enkä yksin olostani huolimatta vihaa itseäni, ole masentunut, itsetuhoinen tai ajattele että tämä yksinään olo olisi välttämättä pahasta. Tosin huolestuneena seuraan tilannettani jos joudunkin yllättäen kokonaan sellaiseen tilaan, joka tuntuu siltä kuin olisin normaalista maailmasta eristävän seinän takana. Voin vain katsoa ja toisinaan ihmiset sen seinän takana eivät kuule ääntäni. Leikittelen silloin tällöin ajatuksella että entä jos muutun muille näkymättömäksi. Mutta kaikesta synkkyydestä huolimatta jaksan uskoa ja toivoa.

Olen kuitenkin ottanut kohtaloni omiin käsiini. Olen päättänyt aloittaa varovaisesti ihmisten pariin menemistä. Tämä on edennyt todella hitaasti, mutta kuljenkin omassa tahdissani. Huomenna kahvilaan. Yritän olla jännittämättä, vaikka yleensä tuollaiset tilanteet aiheuttavat melkein paniikkia.

Voi olla etten sulaudu ihmisten joukkoon sekä erakkona olo on vain kuka olen, mutta siinä tapauksessa aion elää tyytyväisenä. Kuitenkin yritän pitää tilanteeni sellaisena, että edes toisinaan saisin kontaktia normaaliin maailmaan.

Tuli pitkä tilitys, kiitos sille joka jaksoi lukea loppuun asti.

terv. Byronic hero

• Yksinään

Tuli mieleen tuosta kahvila jne. jännityksestä että onko sinulle diagnosoitu mitään siihen liittyvää?
        Itselläni tehtiin sosiaalisten tilanteiden pelko-diagnoosi 16-vuotiaana, ja alkoi valottua vähän että en ole vain arka tai outo.

Tuo se juuri onkin, että tavallaan vaikka on läheisiä. mutta eivät asu saman katon alla ja ole ihan perhettä tai muuten niitä ihan lähimmäisiä, niin yksinäistä on kun tietää että heillä on kuitenkin oma elämänsä eivätkä vaivaudu viestilläkään nakkaamaan tai muuta.
        Sitä juuri ajoin takaa viestilläni kun laitoin että ihminen tarvitsisi ihan aluksi tueksi juuri niitä jotka ovat mukana ja tukena jokapäiväisessä elämässä.

• Yleinen vuodattaja

Lisääpäs vielä ikääsi 10 vuotta ja toivottavasti et enää sitten ole yksinäinen. Olen asunut yksin noin 8 vuotta, seurustellut noin 5 kk --> hieno homma! (säälittävää lähinnä).

Olin nuorempana (iässäsi) sairaalloisen arka. Enkä uskaltanut silloin hakea apua ongelmaani. Nyt itsevarmuuteni on hieman, oikeastaan aika paljonkin kohonnut. Seurauksena on ollut se, että onhan minulla koulussa seuraa ihan yllin kyllin. Mutta ei se pinnallinen jutustelu poista minun sielun yksinäisyyttäni. Tarvitsisin naisen kosketusta ja toki minä itsekin tarjoaisin hyvää yhdessäoloa ja henkeviä keskusteluja.
      Yksinäisyys ei kuitenkaan poistu, vaikka tumppaan itseeni antidepressantteja ja rauhoittavia. Jotain muutosta on tehtävä, jotta tavoitan seurustelukumppanin.

Aloita sinäkin opiskelut ja varmaankin saat sieltä kavereita.

"Minusta ihminen tarvitsee kuitenkin tukiverkon läheisistä, perheestä tms. ennen kuin uskaltaa mennä tuntemattomiin kunnolla tutustumaan."

Tuosta olen samaa mieltä. Kuinka etulyöntiasemassa ovatkaan etenkin he, joilla on kumppani tukemassa elämän kolhuissakin.

• Minä vain.....................

Se kuulostaa nuoresta ihmisestä varmasti idioottimaiselta, mutta jossain sellaisessa tuntisit itsesi tarpeelliseksi ja työn huiskeessa epävarmuutesi häipyy ja tulet huomaamatta solmineeksi kontakteja.
      Vaikka SPR ja erilaiset sairaaloiden ja vanhusten auttamisjutut, esimerkiksi vanhukset tarvitsevat kipeästi ulkoiluttajaa ja ystäviä.

Tai hakeudu johonkin luontojuttuun, missä patikoidaan ja retkeillään yhdessä. Kun patikoi vaikkapa 20 kilometrin taivalta, solmii väkisinkin kontakteja!!! Minulla on kokemusta tästä itselläni!

Jossain luontoharrastuksessa tapaat myös sellaisia nuoria ihmisiä, joilla ei ole elämässä tärkeintä bilettäminen, vaan ihan herkkiä kivoja ihmisiä.

Pikku hiljaa vapaudut ja opit luottamaan ihmisiin. Sillä se on mistä selvästi sinulla kiikastaa läheisten ihmissuhteiden puuttuessa!

• Yksinään

Kokemus on opettanut, ettei heti kerralla kannata luottaa, mutta paljon avoimempi olen nykyään. Ujoutta on vielä jäljellä mutta kyllä suutani saan auki ihan eri tavalla esimerkiksi aloittamassani harrastuksessa.
        Pahin lukossa oleminen oli alle parikymppisenä, toivottavasti tämä tästäkin vielä kehittyy eteenpäin.
        Ei kuulosta vapaaehtoistyö idioottimaiselta, minusta se on kiinni enemmän luonteesta kuin iästä. Tietäisinkin yhden johon voisin päästäkin.
        Pitää vaan katsella omaa vointia kun siis olen fyysisen seikan takia sairaslomalla.
        Ja toki se että vapaaehtoistyön lisäksi tarvitsisin sitten toisenkin paikan, kun ei tuilla ja päivärahoillakaan voi jatkuvasti elää :)

• annina88

moi..toi kuulostaa niin tutulta oon itsekkin 20-vuotias asun kotona ja mulla on kuusi sisarusta ja vanhemmat..mutta ei ne korvaa tosiystävää tai edes kaveria..viimeks tänään yks mun sisaruksista sano että sulla ainakaan ei oo yhtään kaveria tai ainakaan se ei oo nähny..tottahan se onki..mutta en halua sitä porukoille myöntää..yksin tässä taaskin melkein itken ja kirjotan..ne siskon sanat loukkas taas mitä se sano..oon yrittäny olla kouluski mutta sielläkää ei oo yhtään kaveria..oon varmaan niin vaikeasti lähestyttävä ja ujo..ajattelen vaan jos helpottas ku muuttasin toiselle paikkakunnalle mistä en tunne vie ketää..jos vaik sieltä sais ystävän ja kavereita..mun siskoilla on kavereita ja ne on aina jossain tekemisis niiden kans mut mulla ei oo ketää. se tuntuu niin väärältä..ajattelen et olenko jotenki outo kun oon sun tavoin 20-vuotias ja ei yhtään ketään kaveria puhumattakaan ystävästä..:)

• Yksinään

Muuttaminen ei yksinään ratkaise kuitenkaan ongelmaa :/ Noin minäkin ajattelin 16-17 vuotiaana muutettuani yksinäni toiselle paikkakunnalle, että josko siellä kaikki "alkaisi alusta", mutta olin yhtä yksinäinen. Olin vanhempieni ainoa lapsi, ja välit olivat etäiset, enkä tietenkään enää myöhäisessä teini-iässä paljoa heille puhunut asioista. Olin siis siellä lapsuuden kodissakin oikeastaan yksin. Tiedä sitten olisiko ne sisarukset auttaneet, ehkä jos olisivat olleet sellaisia että yhtään tulisi juttuun.

Tuo häpeäminen tai vastaava kuulostaa tutulta, ettei välillä oikein haluaisi tunnustaa (vaikka vanhemmille) että on tämän ikäinen eikä juuri ole sosiaalista elämää.
        Helpottaa kuitenkin kuulla että on muitakin.
        Ehkä sinulla voisi auttaa etukäteen jos tiedät mille paikkakunnalle olet muuttamassa että yrittäisit jotenkin tutustua juuri sieltä joihinkin? Tai jos aloitat opiskelut tai muut siellä niin voihan olla mahdollistakin että saat kavereita. Ihan kiinni paikasta ja ihmisistä :)

• Ruumislus

Tuttuja piirteitä tossa sun tilanteessa.

Mullakin on ollut vähän samanlaisia ongelmia. Oon nyt abi, ja tietysti ajatukset ylppäreissä. Mulla on kyl kavereita ja yks hyväkin ystävä, mut mä oon jotenkin niin arka ja "muka kiireinen" näkemään enemmän koulun ulkopuolella, vaikka oikeasti mä häpeän vaan itseäni. Musta olis toisaalta hauska nähdä kavereita, mutta pelkään kamalasti mokaavani tms.
      Mä oon varmasti jotenkin häiriintynyt, en jaksa enää. Niin no-life!

• Yksinään

Ymmärsinkö oikein että haluaisit tavata muita vapaa-ajalla mutta on jokin este, ettet kuitenkaan pysty? Mokaamisen tai itsensä nolaamisen pelko liittyy minulla ainakin jotenkin siihen että niin on joskus käynyt. Mutta ei se tarkoita sitä että niin tulisi aina käymään :)

Eihän siinäkään mitään pahaa että ajatukset on koulussa. Minulla on vaan yksi ammatillinen koulutus käytynä ( välivuosia) ja tässä nyt sitten rullaan ja mietin että väärälle alalle tullut kouluttauduttua. Ei auta kun yrittää päästä taas koulutukseen syksyksi.

• Ruumislus
        Yksinään kirjoitti:

Ymmärsinkö oikein että haluaisit tavata muita vapaa-ajalla mutta on jokin este, ettet kuitenkaan pysty? Mokaamisen tai itsensä nolaamisen pelko liittyy minulla ainakin jotenkin siihen että niin on joskus käynyt. Mutta ei se tarkoita sitä että niin tulisi aina käymään :)

Eihän siinäkään mitään pahaa että ajatukset on koulussa. Minulla on vaan yksi ammatillinen koulutus käytynä ( välivuosia) ja tässä nyt sitten rullaan ja mietin että väärälle alalle tullut kouluttauduttua. Ei auta kun yrittää päästä taas koulutukseen syksyksi.

Ei mulla mitään este-estettä ole, mulla se liittyy vaan liiaksi sellaseen itsensä mokaamisen pelkoon.
        Mua on kiusattu nuorempana, ja vanhemmat on ollut vähän ylisuojelevia joskus. Se on luottamuksen puutetta muita kohtaan. Se on sellasta sairasta itsekeskeisyyttä, jota yritän lievittää yksinkertaisesti tapaamalla kavereita ja no, terapian avulla.

Minkälaisena ongelmana sinä sitten koet yksinäisyyden?

• J88.

itse alkanut vähän turtumaan jo. itsekkin olen asunut yksin nyt 3,5 vuotta. ystäviä ei ole koskaan ollut. kavereita joskus mutta nekin meni kauan sitten. asuin ikävuodet 12-16 viidellä eri paikkakunnalla. neljässä eri perhekodissa ja nuorten mielisairaalassa. siinä 16 vuotiaana tulin takaisin "kotiin" ja huomasin etten tunne enää ketään. kaikki kaverit jäi perhekoteihin eri puolille suomea. tai ties missä ne häiskät nyt on. viimeiset 4 vuotta ainoat ihmiskontaktit on ollut vanhemmat noin kerran parissa viikossa, ja kolme velipoikaa joita näen melkein päivittäin. niillä on omat kaverit, eikä mua sekaan tarvita. enkä toisaalta kyllä haluakkaan.

• Ruumislus

Täytyy kyl sanoa, että taidan itse vähän liioitella omaa ongelmaani. Sun tilanne on ollut vaikea, mutta kyl varmasti vielä on jotain tehtävissä.

Joo, yritän piristää (huonosti).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen noin mustis musta

Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      89
      7259
    2. Sen kerran kun siellä käyn

Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      35
      3841
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      45
      3440
    4. Kauan säkin jaksoit

Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      2572
    5. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      209
      2433
    6. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      41
      2372
    7. Sä olet nainen kuuluisa..

..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      123
      2266
    8. Miksi kaipaat

Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      29
      2179
    9. Mietin tässä T....

Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..
      Suhteet
      24
      1888
    10. Siis hetkonen

Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      41
      1846
    Aihe