Heips ystäväiset
Mulla on nyt 4-kuukautinen tyttökoira ja ongelmana on,että miten saan sen kakkimaan ulos hihnassa.
Asuimme ennen omakotitalossa,missä tyttö sai juoksennella aidatulla pihalla melkein milloin halusi. Kävelyllä käytiin jonkin verran,mutta koiruus ei tien poskeen tarpeitaan tehnyt. Nyt muutimme n. viikko sitten kaupunkialueelle kerrostaloon eli hihnassa ulkoilu on jatkuvaa.
Koirapa ei suostu nyt ulos tekemään kakkosasiaa vaan jopa yli tunnin ulkoilun jälkeen menee samantien ja turauttaa läjän lattialle. Pissit tekee kyllä ulos,mutta pökäleet vain aamulla,jolloin on unenpöpperössä vielä.
Koira on todella kiltti ja kuuliainen/oppivainen luonteeltaan eli varmaan tuonkin asian saisi korjattua,jos vaan tietäisi oikeat toimintatavat.
Olen nyt tietoisesti jättänyt torumisen asiassa pois (vaikka kyllähän tuo sapettaa lattiaa jatkuvasti luututa),onko oikein?
Kiitokset jo etukäteen vinkeistä ja neuvoista ja mukavaa syksyn jatkoa!
PISSAKAKKAONGELMA :)
7
428
Vastaukset
- MareH
Itselläni ollut 3 koiraa, 1 lisää tulossa marraskuussa.
En tidä millainen käytöntö teillä on ollut ja kuinka aloittelja (tai osaava)koiran omistaja olet, mutta tässä vinkkejä alusta asti.
Itse koirani sisäsiitiksi olen opettnut sillä että aina kun koira syö, sen jälkeen mennään ulos. Koirat ovat ainakin mulla itse hoitaneet asiansa sen jälkeen. Toki aluksi koiraa voi aina kehua ja palkita kun se tekee lirut ym asiat ulos.
Yleensä myös kun koira saa paljon liikuntaa sen vatsa toimii paremmin eli juoksuta koiraa pelkkä kävely ei välttämättä riitä. Mun toinen koira saa usein "hepulin" enne kakkimista (juoksee kuin päätön kana ympäri puistoa ja sen jälkeen tekee asiansa jonnekkin puskaan).
Muista myös jos sinä kiskot koko ajan hihnasta ei koira välttämättä ehdi tehdä aisoitaan. Kiinnitä huomiota koiran käyttäytymiseen. Kun se nuuskii ja pyörii vähän niinkun ympyrää se etsii sopivaa paikaa asioida.
Koiraa saa myös mielestäni torua, mikäli muistaa myös kehua kun koira tekee oiken. Jos läjä on lattialla koira voi ottaa kevyesti niskasta ja näyttää läjää puhu rauhallisella mutta vahvalla äänellä. Älä kuitenkaan huuda ja riehu koira ei tiedä mitä väärää teki jos et selvästi viestitä sille mikä on väärin.
Kuitenkin tärkentä on kärsivällisyys ja koiran kehuminen. Olet sitten niin kauan ulkona että asia hoidetaan siellä, paljon kehuja, haleja ja leikkiä. Sitten taas uudestaan. Tsemppiä kyllä se siitä lähtee.- iduli
Minä EN lähtisi torumaan sisälle ilmestyneestä läjästä. Koira oppii vain tekemään vielä tarpeensa jonnekin syrjemmälle, mistä sitä ei huomaa. Eihän toruminen opeta mitään. Negatiivinen palaute vain lannistaa koiraa:(
Millä tavalla olet yrittänyt opettaa koiraa? Kehuja saa antaa reippaasti, kun koira tekee tarpeet oikeaan paikkaan. Muista ilahtua ja riemastua. Siitä koira huomaa, että teki oikein. Myös kehumisen oikea ajoitus on tärkeää, että et kehu esim. nurmikon haistelemisesta.
Syömisen jälkeen alkaa suoli toimimaan, joten silloin kannattaa lähteä ulos. Myös jos sisällä huomaa koiran levottoman käytöksen (pissa/kakkapaikan hakemisen) niin koira kannattaa viedä ulos ennen kuin ehtii sisälle tulemaan. Ja taas kehuja, jos tuli tehtyä tarpeet ulos. Eli koiraa kannattaa vähän seurata mitä se meinaa tehdä.
Eihän koiralla ole tulehduksia, joka aiheuttaisi käytöksen. Onko sillä ikäviä kokemuksia tarpeiden teosta ulkona. Missä käytät koiraa ulkona. Pelkääkö se. Onko sillä rauhallista paikkaa tehdä asioitaan.
Tsemppiä;)
ps. Ethän käytä ammoniakkia sisältäviä pesuaineita.
Eli aamulla tekee ulos = hirveet bileet ja palio kehumista, iha riehaantumiseen asti alakuun :)
ja jos ei ulos tuu, nii sitte sisälle tullessa, seuraa koiraa ja ku alkaa pyörimään sen näkösenä että alakais kakka tuleen, nappat vaa kiinni ja viet ulos, ei se sen jälkee enää kauaa jaksa piätellä :)
toinen konsti on että käytte ulkona lenkkeilemässä (lue. riehumassa ja leikkimässä) eikä kakkaa tuu vaikka pari tuntia ulkona viettäisitte, (koulutustuokio samaan syssyyn) ja jos ei vielä sittekää tuu muuta kehumisen aihetta ku makupalan nähdessä istuminen, menkää sisälle ja piä koira remmissä sen aikaa että meette uuestaa ulos nii ei pääse "piilokakalle" toiseen huoneeseen, vaa että koira joutuu kulkemaan mukana.
joha alkaa levottomuuden merkkejä näkyä ja eiku ulos vaa nii luulis sen kakan sieltä tulevan, ja jos ei, nii koira remmissä nii kauan että se tulee ulos ja sitte pileet pystyyn taas ja paljo kehuja =)
ja alakuun kannattaa koira viiä johonki luonnonläheiseen paikkaan asioilleen, johonki missä on puita, pensaita tai vähä pitempi ruohikko ja remmiä kannattaa varata vähä pitempi pätkä mukaan, ku koiralle voi olla alakuun vähä hankalaa "kakata varpaille" :)- ...
Viikonloppu on tulossa. Lähde telttailemaan koiran kanssa. Viikonloppu metässä, paljon liikkumista, ei varmasti jaksa pidätellä ja hirveästi kehuja kun se kakka tulee...
Tarvitset nyt nimittäin sen onnistuneen ulos tekemisen, että koira alkaa hiffaamaan mitä siltä odotetaan. Jos sillä on mahdollisuus tehdä sisälle, ei se ymmärrä että siltä odotetaan ulos tekemistä. Todennäköisesti koira vierastaa tehdä ne tarpeet hihnassa,kun sillä on ollut alunperin hyvät mahollisuudet tehdä ne irti,ja todennäköisesti ehkä mennä vähän rauhaan.Luonnollisia koiran vaistoja.
Ja kun sitä ei ole ihan heti riittävästi totutettu myö hihnassa tekemään,niin ei ehkä tajua vaan koko hommaa.
Eli nyt vaan pitää ennakoida,koska voi hätä tulla.Jos aamulla tekee,niin kehut ja makupala.
Ja sitten vaan koettaa varata aikaa niin,että pystyy olemaan hyvinkin pitkään siellä ulkona,niin että tarpeet tulee ja kehut ja hyvät makupalat.Alussa se voi kestää,kunnes koira tajuaa homman.Torumista en suosittaisi,koska vaikuttaa,että koira ei ymmärrä,mitä siltä odotetaan.
Voisi myös kokeilla fleksiä (mitä en yleensä suosita) tai pitkää narua,ja kokeilla viedä koira johonkin "pöheikköön" tai paikkaan,jossa koiralla olisi enemmän mahollisuutta olla rauhassa tarpeillaan ja ehkä suojassa,ja sitä kautta se voi honata,että hihnassakin voi homman hoitaa.- sitten???
Annahan nyt kodinvaihtajalle hieman aikaa ja omaa kärsivällisyyttäsi(?)
Muutitte siis vasta viikko sitten ja pentu on 4kk? - luututa?
Nyt jo? Koira ollut muutaman viikon.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 693114
- 453003
Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?
Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle512331Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas3411980- 1401749
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161565Ikävöin sua
Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan111408Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?
Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?101237- 421156
Oho! Esko Eerikäinen joutuu palaamaan "kalakukkokaupunkiin" - Tämä syy ei jätä kylmäksi!
Esko Eerikäinen on kyllä monessa mukana ja uskaltaa heittäytyä. Hatun nosto siitä! Eerikäinen palasi “kalakukkokaupunkii661106