Kysynpä nyt ilmeisen tyhmän kysymyksen. Mitä järkeä on hankkia taksiautoksi jokin hyvin kallis auto, esim. joku huippuvarusteltu E-sarjan Mersu? Äkkipäätään tuntuisi järkevämmältä, että tuollaisessakin käytössä riittäisi hyvin joku diesel-Nissan tai Toyota, Fiat, Pösö, ihan sama mikä suht. edullinen auto.
Tuttu kertoi seuraavaa: oli mennyt taksilla, joka oli joku poikkeuksellisen kallis Mersu isolla koneella. Taksirenkikin oli pyöritellyt päätään ja päivitellyt, että eihän tässä mitään järkeä ole tällaista autoa taksina pitää, mutta "isäntä" ilmeisesti haluaa vain näyttää että rahaa on.
Mitkä siis ovat perusteluna pl. tuo näyttämisen halu, oletettu kestävyys, pienempi polttoaineen kulutus? Asiakas kun ei taksiaan valitse automerkin mukaan, puhelinsoiton jälkeen sieltä tulee se mikä sattuu tulemaan. Ei asiakas VAADI kallista Mersua.
Kiitos
Kallis auto taksina
46
5055
Vastaukset
- huolto ratkaisee
Vaikka auto olisi hyvä ja huolto ei toimi, on hankittava sellainen auto jossa huolto toimii.
Kuten tälläkin palstalla on jo useamman kerran todettu, on halvan ja kalliimman pirssin osuus kuluissa minimaalinen!
Eli lopputulokseen ei paljonkaan vaikuta, maksaako pirssi 50.000 tai 20.000, sen osuus kaikissa menoissa on hirvittävän pieni.
Toisekseen, jos pitää hienosta työkalusta, niin sitten pitää. Tuskin asiakkaatkaan mielellään mihinkään Ladaan hyppäävät??
Toisekseen, jotkut laittavat tuotostaan osan hienoon autoon kuin että maksaisi lisää veroja...- Pirssimiekkonen (alkup.)
No ei se nyt tietenkään ihan sama ole, maksaako auto 20 vai 50 tuhatta euroa, siinä on jo merkittävä ero. Eli totta kai nuo kustannuslaskelmat perustuu johonkin yleiseen hintatasoon, mutta toki kalliilla autolla kustannukset nousee ihan oikeasti.
Toki huollolla on merkitystä, mutta kyllä se huolto pääsääntöisesti pelaa yleisimmillä merkeillä riittävän hyvin, ei sitä esim. kolminkertaista hankintahintaa voi millään järkisyyllä perustella.
Jos on liikaa rahaa, niin sama kai se on minne sitä työntää.... - Halpaa/kallista kokeillut
Pirssimiekkonen (alkup.) kirjoitti:
No ei se nyt tietenkään ihan sama ole, maksaako auto 20 vai 50 tuhatta euroa, siinä on jo merkittävä ero. Eli totta kai nuo kustannuslaskelmat perustuu johonkin yleiseen hintatasoon, mutta toki kalliilla autolla kustannukset nousee ihan oikeasti.
Toki huollolla on merkitystä, mutta kyllä se huolto pääsääntöisesti pelaa yleisimmillä merkeillä riittävän hyvin, ei sitä esim. kolminkertaista hankintahintaa voi millään järkisyyllä perustella.
Jos on liikaa rahaa, niin sama kai se on minne sitä työntää...."Toki huollolla on merkitystä, mutta kyllä se huolto pääsääntöisesti pelaa yleisimmillä merkeillä riittävän hyvin, ei sitä esim. kolminkertaista hankintahintaa voi millään järkisyyllä perustella."
Jarkisyy: Mielenrauha!
Olen kokeillut halpaa, sinällään ihan hyvää pirssiä. Mutta jos huolto ei toimi, menee hermot. Pitäisitkö itse siitä, jos autosi seisoo esim. viikon pikkuvian takia, kun ei saa aikaa korjaamolle? PRKL, ottihan pattiin! Vaihdon merkkiä ja pian. Nyt on sellainen merkki (kolminkertainen hinta edelliseen nähden), ettei huoltoon tarvitse jonottaa!
Tiedän vian sattuessa, että osia on ja huoltoon pääsee. HETI!
Ja kun sitä rahaakin on, kun ei seiso autot! Pyörii 24/7/365. Aina! - riisseli
En ymmärrä mistä tämä huollon toimivuus juttu tulee.Mulla on taksina sellainen auto joka jäi maksamaan veroalen ja alv:n palautuksen jälkeen 21000€ eikä ole ollut mitään ongelmia saada autoa määräaikaishuoltoon.Taitaa vaan tuntua MB ja BMW miehistä mukavammalta sanoa korjauksia huolloiksi.Oma autoni on nyt 150000 ajettu ja toiminut täysin ilman ongelmia joten huoltoaika on aina löytynyt silloin kun olen halunnut.Sitten tuohon kustannusjuttuun , kyllä sillä on merkitystä teenkö taksiautoon lainaa 20000 vai 50000 € eikö?Kukaan asiakkaista ei ole valittanut autoni merkistä vaan päinvastoin hyvin moni on kehunut että hienosti kulkee.Jos taksiammattia harjoittavan ainoa sijoituskohde on auto niin ei hyvin mene.Ainoat kenen olen kuullut valittavan merkkivalintaani on tiettyihin merkkeihin paatuneet kolleegat.Ihmettelen muuten vieläkin sitä miksi mersu on sellainen merkki että se tarvitsee 24h korjaamon , eikö se pysy vuorokautta kunnossa Heh!
- Pirssimiekkonen (alkup.)
Halpaa/kallista kokeillut kirjoitti:
"Toki huollolla on merkitystä, mutta kyllä se huolto pääsääntöisesti pelaa yleisimmillä merkeillä riittävän hyvin, ei sitä esim. kolminkertaista hankintahintaa voi millään järkisyyllä perustella."
Jarkisyy: Mielenrauha!
Olen kokeillut halpaa, sinällään ihan hyvää pirssiä. Mutta jos huolto ei toimi, menee hermot. Pitäisitkö itse siitä, jos autosi seisoo esim. viikon pikkuvian takia, kun ei saa aikaa korjaamolle? PRKL, ottihan pattiin! Vaihdon merkkiä ja pian. Nyt on sellainen merkki (kolminkertainen hinta edelliseen nähden), ettei huoltoon tarvitse jonottaa!
Tiedän vian sattuessa, että osia on ja huoltoon pääsee. HETI!
Ja kun sitä rahaakin on, kun ei seiso autot! Pyörii 24/7/365. Aina!Jos mersuun tarvitsee huonon luotettavuuden takia 24H-huollon, otan osaa. Ei ole koskaan sellaiseen ollut tarvista, ja firmat nykyään ottaa huomioon sen, että taksi tarvitsee päästää jonon ohi, jos vika yllättää. Ihan sama jos auto seisoo vuoron tai kaksi vuodessa, sen enempää ei ole koskaan tarvinnut jättää ajamatta. Minä keksin sille säästyneelle muutamalle kymppitonnille muutakin käyttöä....
- riisseli
Pirssimiekkonen (alkup.) kirjoitti:
Jos mersuun tarvitsee huonon luotettavuuden takia 24H-huollon, otan osaa. Ei ole koskaan sellaiseen ollut tarvista, ja firmat nykyään ottaa huomioon sen, että taksi tarvitsee päästää jonon ohi, jos vika yllättää. Ihan sama jos auto seisoo vuoron tai kaksi vuodessa, sen enempää ei ole koskaan tarvinnut jättää ajamatta. Minä keksin sille säästyneelle muutamalle kymppitonnille muutakin käyttöä....
Siinä on täyttä asiaa.Täytyyhän mersumiesten jollakin lailla todistella itselleen typeryytensä ja vehon propaganda puree.
- jazu 67
riisseli kirjoitti:
Siinä on täyttä asiaa.Täytyyhän mersumiesten jollakin lailla todistella itselleen typeryytensä ja vehon propaganda puree.
täällä taas kitisee.Ajakaa niillä Huihaillanne vaan nythän on Perjantai.Mersumiehet lepäilee raskaan viikon (4000km) jälkeen.
- riisseli
jazu 67 kirjoitti:
täällä taas kitisee.Ajakaa niillä Huihaillanne vaan nythän on Perjantai.Mersumiehet lepäilee raskaan viikon (4000km) jälkeen.
Tämä kertoo kaiken ,totuus tekee kipeetä.
- Olet köyhä
riisseli kirjoitti:
En ymmärrä mistä tämä huollon toimivuus juttu tulee.Mulla on taksina sellainen auto joka jäi maksamaan veroalen ja alv:n palautuksen jälkeen 21000€ eikä ole ollut mitään ongelmia saada autoa määräaikaishuoltoon.Taitaa vaan tuntua MB ja BMW miehistä mukavammalta sanoa korjauksia huolloiksi.Oma autoni on nyt 150000 ajettu ja toiminut täysin ilman ongelmia joten huoltoaika on aina löytynyt silloin kun olen halunnut.Sitten tuohon kustannusjuttuun , kyllä sillä on merkitystä teenkö taksiautoon lainaa 20000 vai 50000 € eikö?Kukaan asiakkaista ei ole valittanut autoni merkistä vaan päinvastoin hyvin moni on kehunut että hienosti kulkee.Jos taksiammattia harjoittavan ainoa sijoituskohde on auto niin ei hyvin mene.Ainoat kenen olen kuullut valittavan merkkivalintaani on tiettyihin merkkeihin paatuneet kolleegat.Ihmettelen muuten vieläkin sitä miksi mersu on sellainen merkki että se tarvitsee 24h korjaamon , eikö se pysy vuorokautta kunnossa Heh!
Ajelehan säästöporsaallasi. Minä ajan Volvollani.
Volvo maksaa 40 t, skodan ja Huihain saa reilulla 20 tonnilla. Vaan vertailes nyt vähän.
Kokemusta on jostain riisipussista, ei ikinä enää riisipussia!
Pitääkö tuollainen halpisromu ostaa lainarahalla? Sehän selittääkin autovalintasi. Perseaukinen!
;-) - jos ajan
riisseli kirjoitti:
En ymmärrä mistä tämä huollon toimivuus juttu tulee.Mulla on taksina sellainen auto joka jäi maksamaan veroalen ja alv:n palautuksen jälkeen 21000€ eikä ole ollut mitään ongelmia saada autoa määräaikaishuoltoon.Taitaa vaan tuntua MB ja BMW miehistä mukavammalta sanoa korjauksia huolloiksi.Oma autoni on nyt 150000 ajettu ja toiminut täysin ilman ongelmia joten huoltoaika on aina löytynyt silloin kun olen halunnut.Sitten tuohon kustannusjuttuun , kyllä sillä on merkitystä teenkö taksiautoon lainaa 20000 vai 50000 € eikö?Kukaan asiakkaista ei ole valittanut autoni merkistä vaan päinvastoin hyvin moni on kehunut että hienosti kulkee.Jos taksiammattia harjoittavan ainoa sijoituskohde on auto niin ei hyvin mene.Ainoat kenen olen kuullut valittavan merkkivalintaani on tiettyihin merkkeihin paatuneet kolleegat.Ihmettelen muuten vieläkin sitä miksi mersu on sellainen merkki että se tarvitsee 24h korjaamon , eikö se pysy vuorokautta kunnossa Heh!
Jos autoni vuosibrutto on 150.000 euroa, paljonko 50.000 euroa kahdeksi vuodeksi sijoitettuna tekee? Näitä halppisautoja on tullut kokeiltua ja mitä säästin? Viimeinen halppisautoni seisoi korjaamolla kahden vuoden aikana 67 päivää! Näistä päivistä jouduin maksamaan palkkaa myös vakituisille kuskeilleni sovittujen vuorojen puuttumisesta. Eli ei ollut halpaa. Vara-autoa eo ole enkä edes harkitse.
Nykyinen autoni oli kalliimmasta päästä, maksoi hieman yli 40.000 euroa. Vuoden ja kuukauden taksikäytössä olleena, tämä on seissyt korjaamolla 1,5 päivää!!
Halppisauto on paikallaan sellaisella autoilijalla, joka ajaa yksin. Missään tapauksessa en suosittele halvan työkalun hankkimista sellaisille autoilijoille, jotka harjoittavat taksiliikennettä pyörittämällä autoa lupaehtojen mukaan. Nykyisen taksilain ollessa voimassa on auton pyörittävä jokaisena vuorokauden tuntina tuottaakseen yrittäjälle sitä mitä yrittäjä haluaa....
"Kukaan asiakkaista ei ole valittanut autoni merkistä vaan päinvastoin hyvin moni on kehunut että hienosti kulkee."
Mites on kuljettajat kommentoineet? ;-) - riisseli
Olet köyhä kirjoitti:
Ajelehan säästöporsaallasi. Minä ajan Volvollani.
Volvo maksaa 40 t, skodan ja Huihain saa reilulla 20 tonnilla. Vaan vertailes nyt vähän.
Kokemusta on jostain riisipussista, ei ikinä enää riisipussia!
Pitääkö tuollainen halpisromu ostaa lainarahalla? Sehän selittääkin autovalintasi. Perseaukinen!
;-)Olet oikeassa olen köyhä ja sellaisena varmaan pysynkin .Mutta miten se liittyy MB:n laadukkuuteen.En aja muuten huihailla enkä sokotalla mutta toimivalla japanilaisella kylläkin.OLET RIKAS kun pystyt ajamaan Merssulla Heh.
- riisseli
riisseli kirjoitti:
Olet oikeassa olen köyhä ja sellaisena varmaan pysynkin .Mutta miten se liittyy MB:n laadukkuuteen.En aja muuten huihailla enkä sokotalla mutta toimivalla japanilaisella kylläkin.OLET RIKAS kun pystyt ajamaan Merssulla Heh.
Ja vielä rikkaampi jos volovovoortilla.
- riisseli
jos ajan kirjoitti:
Jos autoni vuosibrutto on 150.000 euroa, paljonko 50.000 euroa kahdeksi vuodeksi sijoitettuna tekee? Näitä halppisautoja on tullut kokeiltua ja mitä säästin? Viimeinen halppisautoni seisoi korjaamolla kahden vuoden aikana 67 päivää! Näistä päivistä jouduin maksamaan palkkaa myös vakituisille kuskeilleni sovittujen vuorojen puuttumisesta. Eli ei ollut halpaa. Vara-autoa eo ole enkä edes harkitse.
Nykyinen autoni oli kalliimmasta päästä, maksoi hieman yli 40.000 euroa. Vuoden ja kuukauden taksikäytössä olleena, tämä on seissyt korjaamolla 1,5 päivää!!
Halppisauto on paikallaan sellaisella autoilijalla, joka ajaa yksin. Missään tapauksessa en suosittele halvan työkalun hankkimista sellaisille autoilijoille, jotka harjoittavat taksiliikennettä pyörittämällä autoa lupaehtojen mukaan. Nykyisen taksilain ollessa voimassa on auton pyörittävä jokaisena vuorokauden tuntina tuottaakseen yrittäjälle sitä mitä yrittäjä haluaa....
"Kukaan asiakkaista ei ole valittanut autoni merkistä vaan päinvastoin hyvin moni on kehunut että hienosti kulkee."
Mites on kuljettajat kommentoineet? ;-)Kuljettajien kommentit ovat olleet myönteisiä järjestään kun täälläpäin ei ole niin heikolla itsetunnolla olevia kuskeja että tarvitsee merkeillä kehuskella.Kuten aiemmin kerroin autoon EI ole tehty mitään korjauksia 1v.7kk.ja 150000 km:n aikana.Auto on ollut jokaisen vuoron jokaisena tuntina ajossa.Maaseudulla muuten ajellan vielä sorateilläkin eikä ole niveliä yms.tarvinnut uusia, mites esim volvoissa.Täällä ei auton tarvitse olla 24/7/365 ajossa kun ei ole ajoa niin paljon mutta uskaltaisin kyllä pitää sitä niinkin jos olisi.Eli autoni on jo 1,5 päivää ollut vähemmän korjaamolla kuin sinun.Mistä epäilet ettei se kelpaisi kuljettajille ??
- sulla
riisseli kirjoitti:
Kuljettajien kommentit ovat olleet myönteisiä järjestään kun täälläpäin ei ole niin heikolla itsetunnolla olevia kuskeja että tarvitsee merkeillä kehuskella.Kuten aiemmin kerroin autoon EI ole tehty mitään korjauksia 1v.7kk.ja 150000 km:n aikana.Auto on ollut jokaisen vuoron jokaisena tuntina ajossa.Maaseudulla muuten ajellan vielä sorateilläkin eikä ole niveliä yms.tarvinnut uusia, mites esim volvoissa.Täällä ei auton tarvitse olla 24/7/365 ajossa kun ei ole ajoa niin paljon mutta uskaltaisin kyllä pitää sitä niinkin jos olisi.Eli autoni on jo 1,5 päivää ollut vähemmän korjaamolla kuin sinun.Mistä epäilet ettei se kelpaisi kuljettajille ??
Heikko itsetunto, kun noin kovin selittelet?
- jos ajan
jos ajan kirjoitti:
Jos autoni vuosibrutto on 150.000 euroa, paljonko 50.000 euroa kahdeksi vuodeksi sijoitettuna tekee? Näitä halppisautoja on tullut kokeiltua ja mitä säästin? Viimeinen halppisautoni seisoi korjaamolla kahden vuoden aikana 67 päivää! Näistä päivistä jouduin maksamaan palkkaa myös vakituisille kuskeilleni sovittujen vuorojen puuttumisesta. Eli ei ollut halpaa. Vara-autoa eo ole enkä edes harkitse.
Nykyinen autoni oli kalliimmasta päästä, maksoi hieman yli 40.000 euroa. Vuoden ja kuukauden taksikäytössä olleena, tämä on seissyt korjaamolla 1,5 päivää!!
Halppisauto on paikallaan sellaisella autoilijalla, joka ajaa yksin. Missään tapauksessa en suosittele halvan työkalun hankkimista sellaisille autoilijoille, jotka harjoittavat taksiliikennettä pyörittämällä autoa lupaehtojen mukaan. Nykyisen taksilain ollessa voimassa on auton pyörittävä jokaisena vuorokauden tuntina tuottaakseen yrittäjälle sitä mitä yrittäjä haluaa....
"Kukaan asiakkaista ei ole valittanut autoni merkistä vaan päinvastoin hyvin moni on kehunut että hienosti kulkee."
Mites on kuljettajat kommentoineet? ;-)"...Vuoden ja kuukauden taksikäytössä olleena, tämä on seissyt korjaamolla 1,5 päivää!! "
Vuodessa ja kuukaudessa autollani on ajettu 195.000 km. Usean ajurin voimin.
Aika huono auto, eikö? - äkkiä käyttöön
Pirssimiekkonen (alkup.) kirjoitti:
No ei se nyt tietenkään ihan sama ole, maksaako auto 20 vai 50 tuhatta euroa, siinä on jo merkittävä ero. Eli totta kai nuo kustannuslaskelmat perustuu johonkin yleiseen hintatasoon, mutta toki kalliilla autolla kustannukset nousee ihan oikeasti.
Toki huollolla on merkitystä, mutta kyllä se huolto pääsääntöisesti pelaa yleisimmillä merkeillä riittävän hyvin, ei sitä esim. kolminkertaista hankintahintaa voi millään järkisyyllä perustella.
Jos on liikaa rahaa, niin sama kai se on minne sitä työntää....Aika uskomattoman moni ihminen tätä tosiaan ihmettelee. Jotkut muuten ihan tosissaan uskovat siihenkin, että taksit olisivat paljon halvempia, jos ajeltaisiin jollain Kia Ceedeillä(joka muuten on ihan mainio auto omaan tarkoitukseensa).
Laskepas huviksesi 50k ja 30k erotus esim. kolmelle vuodelle ihan ilman jälleenmyyntiarvoakin. 20000e/360000 on 0,055 euroa per laskutettu kilometri. Jälleenmyyntiarvon takia ero on noin puolet tuosta.
Lisävarustelun osuus onkin sitten ihan toinen juttu, onko järkeä vai ei. Vaikutus kustammuksiin toki täysin olematon.
Ehkä moni on tästä jo maininnutkin, kun maksat taksimaksun, siitä karkeasti puolet menee kuskin palkkaan.
- renki
Itse ajan mersulla noin 12 tuntisia vuoroja ja homma maistuu, mutta ajaisitko sinä jollain räppänällä pitkiä vuoroja päivästä toiseen??
Tuskin.
Elikkä jos asiakkaalle riittää joku toyotan paska vartin matkaan ymmärrän sen, mutta jos asiakas menee stadista vaikkapa tampereelle niin kumman auton hän valitsee??
Kokemusta on siitä että asiakas ottaa minut jonon hänniltä mieluummin kuin jonkun räppänän keulilta.
Ja hinnat ei tipu alaspäin vaikka kaikilla olis toyotat alla sillä kallein kustannuskulu on siellä ratin takana...- tuleva invataksin asiakas?
Kun tsiikailee taksikuskien(maahanmuuttajien) ammattiAJOtaitoa niin hirvittää hypätä jonkun halpisauton kyytiin jossa kolarin sattuessa riski vammautua on moninkertainen verrattuna yli 2 tonnia painavaan mersuun.
- yli 2 tonnia?
tuleva invataksin asiakas? kirjoitti:
Kun tsiikailee taksikuskien(maahanmuuttajien) ammattiAJOtaitoa niin hirvittää hypätä jonkun halpisauton kyytiin jossa kolarin sattuessa riski vammautua on moninkertainen verrattuna yli 2 tonnia painavaan mersuun.
Kysynpähän vaan.
- sprintteri jos
yli 2 tonnia? kirjoitti:
Kysynpähän vaan.
joku semmosen alleen haluaa...
- riisseli
Sen verran kanssa autoja ajaneena voin kyllä sanoa ettei siinä mersussa ole yhtään sen paremmat ajo-ominaisuudet kun muissakaan.Penkki on surkeimmasta päästä mitä löytyy.Taitaa rengin itsetunto vaan olla kovin huono.En muuten sitten omista Toyotaa ettei tarvitse siihen vedota , vaikkakin ostan kyllä senkin ennen taksiksi kun ylihinnoitellun MB:n se nimittäin kestää.
- mb super star taxi driver cdi
kuin olla köyhä ja näyttää köyhältä. väliraha on se mitä autoa ostaessa katsotaan huolto palvelut, mitä enemmän autoa ajetaan sitä tärkeämpi huollon palvelu on. jos autolla ajetaan 20 000 km/kk huollot ja korjaukset on lähes yhtä suuret kuin väliraha, 3 vuoden ajalla. siksi monet taksit vaihtavat autoja ennen kuin ne tulevat kolmevuotisiksi jotta säästävät korjaus kuluissa. ja joutuvat taas maksamaan autoveroa takaisin valtiolle.
- Per Saukko
Yrittäjän tähtihetkiä on ajaa ilman taksikilpeä katolla siviiliajojaan. Kaikki luulevat, että siinäpä menee rikas mies, jolla on noin hieno autokin. Se varmaan antaa jotenkin ryhdikkään olon.
- noin mene
320 DMB taksiin rekisteröidyllä autollani ei ajeta centiäkään muuta kuin taksiajoon sisältyvät ajot. Yksityisessä käytössä on huomattivasti tasokkaampi auto kuin mersu. Luupäitäkin on koneplootun alla yli sataviisikymmentä enemmän.
- Pirssimiekkonen (alkup.)
noin mene kirjoitti:
320 DMB taksiin rekisteröidyllä autollani ei ajeta centiäkään muuta kuin taksiajoon sisältyvät ajot. Yksityisessä käytössä on huomattivasti tasokkaampi auto kuin mersu. Luupäitäkin on koneplootun alla yli sataviisikymmentä enemmän.
Menehän nyt kysymään äitiltä josko korottaisi 5 euron viikkorahaasi, että saisit kenties täysikäisenä edes sen ajokortin, puhumattakaan noista satuautoistasi....
- valitettavasti
Pirssimiekkonen (alkup.) kirjoitti:
Menehän nyt kysymään äitiltä josko korottaisi 5 euron viikkorahaasi, että saisit kenties täysikäisenä edes sen ajokortin, puhumattakaan noista satuautoistasi....
en saa yhteyttä enää äitiini, hänet on jo tuhkautettu. Hengellistä yhteyttä on myös vaikeaa toteutta, koska erottivat kirkosta jo 50 luvulla. Voin kyllä yrittää ilman kirkon kulisseja ja noudattaa kehoitustasi. Viikkorahaa en kyllä odota. Puppua puhuin yksityiskilometreistä, näkyy muodostuneen tänävuonna 22,4 km.
- riisseli
En aja koskaan ilman taksikupua koska autoni on vain taksiajoa varten.Ainoa johon sen irrotan on pesu.Ai niin unohdin että minulla ei olekaan kunnon taksiautoa koska se ei maksa 50000€.Niin ja kaikki tietää etten ole rikas kuten tuolla aikaisemmissa kirjoituksissa todettiin.Ei kannattaisi minunkaan kuunnella asiakkaiden kehuja,vaan vain ja ainoastaan kolleegoiden.VOI MINUA RAUKKAA.
- hesalaistollo
...että se auto, jossa n 50000eur hintalappu kaupassa, on se järkevin vaihtoehto. Täysi autoveronpalautus takaa maksimaalisen jälleenmyyntiarvon, eli kohtuu välirahalla pysyy kunnon työkalussa. Huolto myös yleensä asiallisesti järjestetty näillä (toki varmaan muillakin). Jos asiakkaalle on sama ,mikä auto tulee tilattaessa, niin tilanne ihan eri asia sille kuljettajalle, joka istuu n 200t kuussa siinä työpaikassaan. Yksityispuolella, kun ei ole vähennyksiä autosta, tilanne on tottakai ihan toinen, ja varmaan näistä syistä suurin osa Suomen taksareista käyttää työkaluinaan juuri noita "kalliita" autoja, ja ne isäntien omat privaattiautot usenkin melko vanhoja ruppanoita.
Toki poikkeuksiakin on, mutta en kyllä muista nähneeni kovinkaan monta esim 70-100.000 uutena maksavaa peliä taksissa.- Pirssimiekkonen (alkup.)
No ensinnäkin, se täysi autoveronpalautus ei liity mitenkään auton jälleenmyyntiarvoon. Auton arvo katsotaan myyntihetkellä sen ovh-hinnan, kilometrien ja iän mukaan, ei siihen vaikuta paskaakaan se, paljonko siitä on ostaessa veroa saatu pois.
Ja tuo on myös kaksiteräinen miekka. Harva kuitenkaan pitää tänä päivänä enää autoa kolmea vuotta. Pitoaika alkaa painua sinne 1,5 vuoden tienoille. Jos vaihdat täyden veron auton silloin uuteen, maksat valtiolle takaisin lähes 6 tonnia. Sen sijaan jos olet saanut siitä ostaessa pois vaikkapa 8 tonnia, niin siitä tarvitsee maksaa valtiolle takaisin "vain" 4000 euroa.
Tuo täyden autoveron saaminen ostaessa on turhaa löpinää, jolla moni koettaa puolustella kallista ostostaan.
Ja läheskään kaikista edes 50 tonnia maksavista autoista ei vielä saa täyttä veroetua pois...kas kun päästöt vaikuttaa paljon. Mitä enemmän päästöjä, sen halvempi taksihinta. - tarkennus
Niin se on vajaat 4000 euroa per vuosi, kolmelta ensimmäiseltä vuodelta. Uuden auton arvosta tippuu ensimmäisenä vuonna tuon neljän tonnin päälle vielä kymmenkunta, jotka siis lähtevät yrittäjän pussista(miinus alv).
- mannelavetti
tarkennus kirjoitti:
Niin se on vajaat 4000 euroa per vuosi, kolmelta ensimmäiseltä vuodelta. Uuden auton arvosta tippuu ensimmäisenä vuonna tuon neljän tonnin päälle vielä kymmenkunta, jotka siis lähtevät yrittäjän pussista(miinus alv).
nykyään vaikeampi laskea,kuin ennen.Nykyään monessa 40t siviilihintaises autos ei ole vero ns"täyteen"veronpalurukseen.Toki kuoleentumisaika 3v on suurimmalle osalle liian pitkä
- Juhy
Olen samaa mieltä kanssasi, että 'liian kalliit' taksit ovat vallanneet ihmeellisellä tavalla taksimarkkinat. Itse käytän taksia suht paljon ja olen muutenkin alasta kiinnostunut. Sanoisin jopa, että hyppään paljon mieluummin hiukka halvemman tai muuten harvinaisemman taksin kyytiin. Esimerkiksi jossain S- tai E-sarjan, V70 tai S80:ssä, Passatissa tai Touranissa puuttuu 'se jokin'. Paljon enemmän olen ollut innoissani tähän mennessä, kun Golf, Peugeot 307, Fiat tai Kia on tullu hakemaan. Myös hieman iäkkäämmät yksilöt ovat olleet elämyksiä. Minua tavallaan säälittääkin, kun autoilijat ajautuvat ostamaan 'luksusautoja' arkikäyttöön. Kun jotain pitäis jäädä työstä käteenkin. Autot mallinimien takana 'kasvavatkin' polvi polvelta, mutta silti muutosta ei juuri ole näkynyt. Myös huoltoasioihin liittyen merkittäviä eroja ei ole niinkään hintaluokan, vaan merkin suhteen. Elektroniikka- ym viat eivät myöskään ole todettu missään hintasidonnaisiksi. Takseiks hankitaan myös ihmeen paljon hintavia, mutta pienehköjä autoja. Jos itsellä olisi taksi ja etsisin hyvää keskitason taksifarkkua, jättäisin esim 'sokeasti' C-mersun tilaamisen varasijalle ja harkitsisin käytännössä samankokoisista autoista esim Opel Astraa, Kia cee'diä' Hyundai i30:ä, Golf Variantia...
- 5.s volvo menossa
"ajautuvat ostamaan 'luksusautoja' arkikäyttöön. Kun jotain pitäis jäädä työstä käteenkin. "
Selkeästi täällä nyt tarkastellaan tätä aihetta tavallisen kuluttajan näkökulmasta, jolloin tietenkin on sulaa hulluutta körötellä mökkireissuja uudella E mersulla. Kun sitä työstä käteen jäämistä mietitte, niin kannattaa ehkä tutun kirjanpitäjän tms kanssa asiaa miettiä. Kaava ei todella ole niin simppeli, että "mb 50.000-toyota 25.000 = säästöä 25.000 eur, ja sen saa itselleen sitten käyttöön sen erotuksen. - Juhy
5.s volvo menossa kirjoitti:
"ajautuvat ostamaan 'luksusautoja' arkikäyttöön. Kun jotain pitäis jäädä työstä käteenkin. "
Selkeästi täällä nyt tarkastellaan tätä aihetta tavallisen kuluttajan näkökulmasta, jolloin tietenkin on sulaa hulluutta körötellä mökkireissuja uudella E mersulla. Kun sitä työstä käteen jäämistä mietitte, niin kannattaa ehkä tutun kirjanpitäjän tms kanssa asiaa miettiä. Kaava ei todella ole niin simppeli, että "mb 50.000-toyota 25.000 = säästöä 25.000 eur, ja sen saa itselleen sitten käyttöön sen erotuksen.Yo-pohjainen taloushallintotutkinto tässä taskussa onkin... ja satun tietämäänkin autoveronpalautusten enimmäisrajoista ym. Eli käytännössä siitä tosiseikasta ei pääse juuri mihinkään, että mitä arvokkaamman auton hankit, sitä enemmän maksat. Kyse varmasti jossain määrin vaan siitä uusien kohalla, että uhraudutaan ostamaan kallis, ettei vaan yhtään luvattua veronpalautusta jää saamatta, vaikka itelle lopputulos on, että 'takkiin tuli' venyttäessä auton bruttohintaluokkaa ylöspäin. Ja onpahan muuten varmasti useampi 'luksustaksi' vähän käytettynä ostettu, kun on haluttu hieno auto, mutta veronpalautuskatto on tullu uuden kohdalla vastaan. Eli eipä esim sitä 50 000 €:n arvoisesta autosta saa yrittäjäkään millään 25 000 € veronpalautushinnaks. Sen sijaan 25 000 €:n arvoisen auton hinta tippuu entisestään tonneja.
- sepi
Juhy kirjoitti:
Yo-pohjainen taloushallintotutkinto tässä taskussa onkin... ja satun tietämäänkin autoveronpalautusten enimmäisrajoista ym. Eli käytännössä siitä tosiseikasta ei pääse juuri mihinkään, että mitä arvokkaamman auton hankit, sitä enemmän maksat. Kyse varmasti jossain määrin vaan siitä uusien kohalla, että uhraudutaan ostamaan kallis, ettei vaan yhtään luvattua veronpalautusta jää saamatta, vaikka itelle lopputulos on, että 'takkiin tuli' venyttäessä auton bruttohintaluokkaa ylöspäin. Ja onpahan muuten varmasti useampi 'luksustaksi' vähän käytettynä ostettu, kun on haluttu hieno auto, mutta veronpalautuskatto on tullu uuden kohdalla vastaan. Eli eipä esim sitä 50 000 €:n arvoisesta autosta saa yrittäjäkään millään 25 000 € veronpalautushinnaks. Sen sijaan 25 000 €:n arvoisen auton hinta tippuu entisestään tonneja.
Taksikalusto on vuosien aikana halventunut huomattavasti, messuja on noin 25%. Halpeneminen jatkuu koko ajan koska välirahat kasvaa jatkuvasti.
Taksiautoilijat ei ole mitään ekonomisteja, eivätkä aina oikein ymmärrä sitä että ne lainojen lyhennykset maksetaan sieltä nettotulosta, siis siitä tulosta joka muuten jäisi omaan käyttöön.
Toinen syy mersujen ja volvojen yleisyyteen on näiden myyjien tapa rahoittaa uusia autoilijoita. Rahoitus menee näissä liikkeissä niin että autoliike rahoittaa ilman takaajia käsirahan osuuden ja rahoitusyhtiö loput. Eli mersuun ja volvoon pääsee käsiksi vaikkei olisi penniäkään omaa rahaa. Rahoittavat samalla myös taksivarusteetkin, tähän ei muut liikkeet ole taipuneet. Eli lyhyt päätelmä on se että mersu ja volvo on persaukisten automerkki koska sieltä saa 100% rahoituksen. - Pirssimiekkonen (alkup.)
sepi kirjoitti:
Taksikalusto on vuosien aikana halventunut huomattavasti, messuja on noin 25%. Halpeneminen jatkuu koko ajan koska välirahat kasvaa jatkuvasti.
Taksiautoilijat ei ole mitään ekonomisteja, eivätkä aina oikein ymmärrä sitä että ne lainojen lyhennykset maksetaan sieltä nettotulosta, siis siitä tulosta joka muuten jäisi omaan käyttöön.
Toinen syy mersujen ja volvojen yleisyyteen on näiden myyjien tapa rahoittaa uusia autoilijoita. Rahoitus menee näissä liikkeissä niin että autoliike rahoittaa ilman takaajia käsirahan osuuden ja rahoitusyhtiö loput. Eli mersuun ja volvoon pääsee käsiksi vaikkei olisi penniäkään omaa rahaa. Rahoittavat samalla myös taksivarusteetkin, tähän ei muut liikkeet ole taipuneet. Eli lyhyt päätelmä on se että mersu ja volvo on persaukisten automerkki koska sieltä saa 100% rahoituksen.Jos puhutaan uusista autoilijoista, niin tuskin autoliikkeet kuitenkaan lähtevät rahoittamaan kaikkea mikä aloittamiseen liittyy, mm. välityskeskuksiiin liittyminen saattaa maksaa useita tuhansia, eli sitä rahaa on muutenkin otettava muualta, mieluummin pankista.
Ja sitten taas jatkossahan ei ole mitään ongelmaa, koska välirahaan rahoituksen saa aina autokaupasta, kun laki muuttui muutama vuosi sitten ja omistajana voi olla myös rahoitusyhtiö. Aika vaikea nimittäin kuvitella että nykyisellä tulotasolla olisi aina kahden vuoden välein varaa maksaa vaikkapa vuoden vero ja parikymmentä tuhatta euroa aina käteisellä.... - Sepi
Pirssimiekkonen (alkup.) kirjoitti:
Jos puhutaan uusista autoilijoista, niin tuskin autoliikkeet kuitenkaan lähtevät rahoittamaan kaikkea mikä aloittamiseen liittyy, mm. välityskeskuksiiin liittyminen saattaa maksaa useita tuhansia, eli sitä rahaa on muutenkin otettava muualta, mieluummin pankista.
Ja sitten taas jatkossahan ei ole mitään ongelmaa, koska välirahaan rahoituksen saa aina autokaupasta, kun laki muuttui muutama vuosi sitten ja omistajana voi olla myös rahoitusyhtiö. Aika vaikea nimittäin kuvitella että nykyisellä tulotasolla olisi aina kahden vuoden välein varaa maksaa vaikkapa vuoden vero ja parikymmentä tuhatta euroa aina käteisellä....Houkutus on suuri ostaa esim Volvo ensimmäiseksi autoksi koska Bilialta saa 100% rahoituksen autoon ja taksivarusteisiin. Bilia antaa vekselillä 20% hankintahinnasta ja rahoitusyhtiö rahoittaa loput.
Esim Lähitaksin liittymismaksu on 500e, mikä ei ole kohtuuton summa kenellekään. Näin täysin tyhjätaskukin autoilijan alku pääsee hommiin kiinni, tosin tuottoon nähden liian kalliilla autolla.
Jos esim Hyndain saisi samalla tavalla, voisi niidenkin menekki uusien autoilijoiden keskuudessa olla surempi. Aloittavalla autoilijalla tosin saattaa tuo järkikin sumentua autokaupassa kun ei vielä ole taksiliikenteen todellinen tuottotaso auennut koko karmeudessaan. - Taksi 24
sepi kirjoitti:
Taksikalusto on vuosien aikana halventunut huomattavasti, messuja on noin 25%. Halpeneminen jatkuu koko ajan koska välirahat kasvaa jatkuvasti.
Taksiautoilijat ei ole mitään ekonomisteja, eivätkä aina oikein ymmärrä sitä että ne lainojen lyhennykset maksetaan sieltä nettotulosta, siis siitä tulosta joka muuten jäisi omaan käyttöön.
Toinen syy mersujen ja volvojen yleisyyteen on näiden myyjien tapa rahoittaa uusia autoilijoita. Rahoitus menee näissä liikkeissä niin että autoliike rahoittaa ilman takaajia käsirahan osuuden ja rahoitusyhtiö loput. Eli mersuun ja volvoon pääsee käsiksi vaikkei olisi penniäkään omaa rahaa. Rahoittavat samalla myös taksivarusteetkin, tähän ei muut liikkeet ole taipuneet. Eli lyhyt päätelmä on se että mersu ja volvo on persaukisten automerkki koska sieltä saa 100% rahoituksen."Taksiautoilijat ei ole mitään ekonomisteja, eivätkä aina oikein ymmärrä sitä että ne lainojen lyhennykset maksetaan sieltä nettotulosta, siis siitä tulosta joka muuten jäisi omaan käyttöön"
Kun sitä lyhennystä maksetaan kuitenkin(en ole tavannut ilmaista autoa)minulle on aivan sama maksanko sitä 465€tai700€kk,tuossa lyhennyksen ero 20000€ ja 30000€ auton välillä,mikäli auto maksaa 40000 lyhennys ja korko on jo kokoluokkaa 930€/kk eli jos ajat neljänkympin autolla sinulle jää käteen 500€ vähemmän kuussa eli 16,6euroa puhdasta per päivä.
Laskelmassa ei ole otettu huomioon sitä että neljänkympin autolla saa verotettavaa tuloa 4000€ alemmaksi kuin 20t maksavalla.
Mikäli tuo otetaan huomioon,on ero enää 13,50€/päivä eli 405€/kk.
Onko kysymyksessä iso satsaus loppujen lopuksi kunnon kalustoon? - Sepi
Taksi 24 kirjoitti:
"Taksiautoilijat ei ole mitään ekonomisteja, eivätkä aina oikein ymmärrä sitä että ne lainojen lyhennykset maksetaan sieltä nettotulosta, siis siitä tulosta joka muuten jäisi omaan käyttöön"
Kun sitä lyhennystä maksetaan kuitenkin(en ole tavannut ilmaista autoa)minulle on aivan sama maksanko sitä 465€tai700€kk,tuossa lyhennyksen ero 20000€ ja 30000€ auton välillä,mikäli auto maksaa 40000 lyhennys ja korko on jo kokoluokkaa 930€/kk eli jos ajat neljänkympin autolla sinulle jää käteen 500€ vähemmän kuussa eli 16,6euroa puhdasta per päivä.
Laskelmassa ei ole otettu huomioon sitä että neljänkympin autolla saa verotettavaa tuloa 4000€ alemmaksi kuin 20t maksavalla.
Mikäli tuo otetaan huomioon,on ero enää 13,50€/päivä eli 405€/kk.
Onko kysymyksessä iso satsaus loppujen lopuksi kunnon kalustoon?Niin, emmehän me ole mitään ekonomisteja ja ajattelemme juuri noin. Ei ole yhdentekevää ostaako auton velaksi vai omalla rahalla. Mitä nopeammin auton saa velattomaksi, sitä edullisempaa se on. Jos talous hoidetaan oikein niin auton vaihdot maksetaan tulorahoituksella, eikä velalla. Jotta vasta hommansa aloittanut autoilijan alku pääsisi velattomaksi on hänen järkevää katsella sellainen auto jonka saa sen käyttöaikana maksettua ja pystyy saman aikaisesti säästämään rahaa seuraavan auton välirahaan.
Velka taseessa syö yrityksen nettovarallisuutta ja sitä kautta verotus kiristyy. Velaton autoilija voi tehdä kalustosta samat poistot kun valkainen, mutta velattoman kokonaisvero on alhaisempi kuin velkaislla.
Näin siksi että yksityisliikkeessä pääomatulo osuudeksi katsotaa kaikista tuloista se määrä joka vastaa 20% yrityksen nettovarallisuudesta.
Eli jos taseessa on 30 000e nettovarallisuus, yrittäjän elinkeinotulosta verotetaan pääomatulona 6000,00e. Jos nettovarallisuus on nolla, kaikki verotetaan progressiivisen verotaulukon mukaisesti.
Tämän lisäksi velaton säästää korkokulut. - Pirssimiekkonen (alkup.)
Sepi kirjoitti:
Niin, emmehän me ole mitään ekonomisteja ja ajattelemme juuri noin. Ei ole yhdentekevää ostaako auton velaksi vai omalla rahalla. Mitä nopeammin auton saa velattomaksi, sitä edullisempaa se on. Jos talous hoidetaan oikein niin auton vaihdot maksetaan tulorahoituksella, eikä velalla. Jotta vasta hommansa aloittanut autoilijan alku pääsisi velattomaksi on hänen järkevää katsella sellainen auto jonka saa sen käyttöaikana maksettua ja pystyy saman aikaisesti säästämään rahaa seuraavan auton välirahaan.
Velka taseessa syö yrityksen nettovarallisuutta ja sitä kautta verotus kiristyy. Velaton autoilija voi tehdä kalustosta samat poistot kun valkainen, mutta velattoman kokonaisvero on alhaisempi kuin velkaislla.
Näin siksi että yksityisliikkeessä pääomatulo osuudeksi katsotaa kaikista tuloista se määrä joka vastaa 20% yrityksen nettovarallisuudesta.
Eli jos taseessa on 30 000e nettovarallisuus, yrittäjän elinkeinotulosta verotetaan pääomatulona 6000,00e. Jos nettovarallisuus on nolla, kaikki verotetaan progressiivisen verotaulukon mukaisesti.
Tämän lisäksi velaton säästää korkokulut.Mutta tuo autonvaihto ja sen rahoittaminen riippuu täysin tilanteesta. Käsittääkseni tuollainen 20 tonnin väliraha (olus veroa entisestä...) ei ole edes mitenkään harvinainen, eikä ainakaan meikäläisellä tuollaisia rahoja joka parin vuoden välein ole heittää tuosta vaan tiskiin. Kas kun elääkin pitäisi....mutta hyvä jos jollain on.
- näyttämisen halua
Kyllä nuo poikkeuksellisen kalliit autot on pelkästään näyttämisen halua. Tuttu taksi on ajellut Kia Cerato 1.6 litrasella dieselillä. Ei ole ollut mitään valittamista omistajalla eikä asiakkailla. Ja taatusti jää viivan alle enemmän kuin noilla E-Mersu ökyilijöillä.
- MaalaisVossikka
Taksiyrittäjän melkein ainoita "viranomaisen"määräämättömiä asioita onkin tuo auton hinta,luulisi ketään liikauttavan millaisen pirssin kukin laittaa,onpahan valinnanvapaus.
Seuraavaksi voitte kadehtia maanviljelijöiden kalliita nelivetotraktoreita,se vaan on työkalu/työpaikka jossa tulee viihtyä ja homman pelata.
Joku syö 23€ annoksen huoltiksella,vaikka 8€ annoksellakin pysyis hengissä,mitäs väliä,,,pönttöön se menee kumminki,oma valinta. - vähän mietittävää
MaalaisVossikka kirjoitti:
Taksiyrittäjän melkein ainoita "viranomaisen"määräämättömiä asioita onkin tuo auton hinta,luulisi ketään liikauttavan millaisen pirssin kukin laittaa,onpahan valinnanvapaus.
Seuraavaksi voitte kadehtia maanviljelijöiden kalliita nelivetotraktoreita,se vaan on työkalu/työpaikka jossa tulee viihtyä ja homman pelata.
Joku syö 23€ annoksen huoltiksella,vaikka 8€ annoksellakin pysyis hengissä,mitäs väliä,,,pönttöön se menee kumminki,oma valinta.Sinä olet täällä etunenässä itkemässä huonoja taksoja. Mene nyt itseesi ja mieti hetki miten niitä KULUJA voisi pienentää. Jos jollakin on varaa kuskata asiakkaita öky-Mersulla niin turha itkeä taksoista. On meinaan OMA valinta ... mitäs väliä!!!
- MaalaisVossikka
vähän mietittävää kirjoitti:
Sinä olet täällä etunenässä itkemässä huonoja taksoja. Mene nyt itseesi ja mieti hetki miten niitä KULUJA voisi pienentää. Jos jollakin on varaa kuskata asiakkaita öky-Mersulla niin turha itkeä taksoista. On meinaan OMA valinta ... mitäs väliä!!!
Ei ole ökyautoja,joten sieltä ei kuluja voi "karsia".
Enkä ole itkemässä,esimerkkilaskelmat ovat heille jotka tästä alasta luulee mahdottomia,varmaan näillä taksoilla eläneeksi tulee,mutta esim. lupien vapauttaminen ja taksien lisääminen ei ainakaan kenenkään "katetta" paranna,päinvastoin myös taksien saatavuus tulisi heikkenemään tai jopa joissain paikoilla loppumaan kokonaan.
Taksarakenne olisikin aivan hyvä jos niitä asikkaita/ajoja riittäisi ja voisi organisoida kuljetukset useammin meno/paluuna.
Huomaat noista esimerkkilaskelmista itsekkin että mitä pitempi ajo,sitä huonompaa katetta jää autolle,sillekään emme voi kukaan mitään,kaikki ajot ovat tervetulleita ja ne myös reippain mielin ajetaan,,,nuo "meidän (taksojen) kadehtijat vaan ottaa päähän,taksiala niinkuin moni muukaan kuljetusala/yrittäjät painivat ja tulevat aina painimaan taksojen ja kustannusten nousun kanssa kannattavuuden rajamailla,ainakin täällä missä asikkaita/kyytejä on vain muutama vuorokaudessa,päivystys pelaa silti ympärivuorokauden,pyhänä ja arkena(24/7/365),siitä kun alat laskea itsellesi tuntiliksoja, toivoisi että edes ajetuista keikoista saat mahdollisimman hyvän tuoton.
Seon moro,,, - myös....
vähän mietittävää kirjoitti:
Sinä olet täällä etunenässä itkemässä huonoja taksoja. Mene nyt itseesi ja mieti hetki miten niitä KULUJA voisi pienentää. Jos jollakin on varaa kuskata asiakkaita öky-Mersulla niin turha itkeä taksoista. On meinaan OMA valinta ... mitäs väliä!!!
Ihan turha heittää mietittävää kaverille, joka tietää jo ne kustannukset. Jos et hanki mitään ylimääräisiä telkkareita ym. niin mistä sinä taksien kuluja pienentäisit? Auton hinnastako? Vaikka ostaisi sen 25 000€ auton, niin siinä on ihan ne samat kulut, kun kalliimmissakin autoissa.
Taksien taksan kustannustekijät ovat seuraavat:
Palkat 43%
Välilliset palkat 26,5%
Poltto-ja voiteluaineet 6,7%
Korjaus, huolto ja renkaat 3,4%
Pääoman poisto 6,4%
Korot 1,0%
Vakuutukset 2,0%
Liikennöimismaksut 1,3%
Ylläpito 4,7%
Hallinto 5,0%
Eli pakkojen osuus taksaan on yhteensä 69,5%!!!!!
- jee jee
saa helpommin kuljettajia, nuoret miehet ei oo niin kiinnostuneita kiasta ja muista vastaavista jos voi valita mersun tai bemarin
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244666- 883724
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483105- 542667
- 2062621
- 512599
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322400- 1522328
- 311955
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1081539