Kerokaa paljonko saatte omaishoidontukea?

Joonarmi1429

Minä saan autistisesta(lapsuusiän autismi) pojasta 417 euroa-verot/kk.
Poika on tosi raskas tapaus, karkailee, pissaa housuunsa, sotkee aivan kamalasti, tahraa ja vaikka mitä..menisi koko ilta jos kaikki luettelisin. Useasti saa hävetä koska ihmiset luulevat että häntä ei ole lainkaan kasvatettu. Olen saanut joskus käsityksen että jotku saa enemmän omaishoidontukea. Tietysti eihän raha kaikkea merkitse mutta kun on tiukkaa kun vuorotöitä ei voi ottaa ja alaltani ei muuta löydy, joten olen kotona ilman työttömyysavustusta koska sitä ei myönnetä enää kun olen joutunut kieltäytymään vuorotöistä.

17

5890

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • otsikossa..

      Kertokaa...

    • autistin äiskä

      Saan 310e/kk ja lapsen diagnoosi on lapsuusiän autismi. En myöskään voi olla työelämässä mukana joten aloin opiskella. Rankkaahan tämä on erityislapsen hoitamisen rinnalla, mutta saan kuitenkin määrätä aikatauluni itse ja opintotuki on parempi kuin ei mitään.

      Onko lapsesi jo koulussa? Oma lapseni alkoi rauhoittua koulun myötä kun pääsi autistiluokalle. Myös lääkitys on auttanut todella paljon(Risperdal).

      Jaksamista Sinulle : )

      • vastauksesta

        On koulussa viidennellä. Kunnassa ei ole autismiluokkaa joten on harjaantumisluokalla. Se näyttää olevan kuntakohtasta miten paljon saa omaishoidontukea.Meillä ei ole palveluseteleitä siksi kuulema vähän enempi. Nyt poika onneksi on viikonlopun tukiperheessä(kerran kuussa vl)Nyt on meneillään keinumisvillitys, keinuu vaikka useamman tunnin kerrallaan. Me ei olla vielä otettu varsinaista lääkitystä mutta hän syö melatoniiniä tarvittaessa eli annetaan illalla ennen nukkumaan menoa 1mg. Meidän poika ei oikein tahdo nukkua muuten sitähän aivot tuottaa itsestään mutta autistella lapsella käpylisäke ei tuota kys.ainetta sama juttu on vanhuksilla kun vanhenevat(70v). Viikonloppuisin pidetään taukoa tuosta "lääkkeestä" on rauhottunut aika-ajoittain vaikka välistä hyppii seinille kun tressaantuu milloin mistäkin. Ei nyt käyn nukkumaan! Hyvää yötä ja jaksamisia myös teille!


      • oli sama

        diagnoosi,nykyisin asperger mutta oireet ja käytös samaa kuin ennen,omaishoidontukea saan 318e- verot vaikka hain sitä yhteisesti perheen asperger ja ad/hd lapsille.


      • ssinäitee
        oli sama kirjoitti:

        diagnoosi,nykyisin asperger mutta oireet ja käytös samaa kuin ennen,omaishoidontukea saan 318e- verot vaikka hain sitä yhteisesti perheen asperger ja ad/hd lapsille.

        Moikka.Minä saan 14v as adhdpojastani 436.66e omaishoidontukea.tuosta summasta miinus verot tietty...kesällä sain ylintä tukea koska en voinut olla töissä olenkaan kun pojalla ei olisi ollut hoitopaikaa..silloin omaishoidonpalkkio oli hieman yli 600e...


      • kysymys...
        oli sama kirjoitti:

        diagnoosi,nykyisin asperger mutta oireet ja käytös samaa kuin ennen,omaishoidontukea saan 318e- verot vaikka hain sitä yhteisesti perheen asperger ja ad/hd lapsille.

        kaikille, jotka saatte ala-ikäisestä as-lapsesta omaishoidon tukea, että saatteko sen lisäksi kelan verotonta vammaistukea?


      • jupsis
        kysymys... kirjoitti:

        kaikille, jotka saatte ala-ikäisestä as-lapsesta omaishoidon tukea, että saatteko sen lisäksi kelan verotonta vammaistukea?

        Kyllä saan kelan vammaistukea sen omaishoidon lisäsksi..sehän ei poissulje mitenkään toisiaan..


      • erilaisia
        jupsis kirjoitti:

        Kyllä saan kelan vammaistukea sen omaishoidon lisäsksi..sehän ei poissulje mitenkään toisiaan..

        käytäntöjä on eri puolilla suomea, noissa tuki-asioissa. Olen kuullut useilta tahoilta, että riippuu paikkakunnasta( "onnesta ja tuurista") saako mitään tukia. Tosin as ilmenee eri tavoi eri ihmisillä, mutta silti tuntuu käytännöt eivät ole samat.

        Noista kuulin aikoinaan vanhemmilta mm kun olimme sopeutumis ym kursseilla.
        Ei ole tasapuolista, ei ja vanhemmilta vaaditaan sitkeyttä ajaa oikeuksia. Kaikki eivät jaksa vaatia ja valittaa. Oma kokemus erilaisesta kohtelusta tuli, kun tuli paikkakunnan vaihto. Ei auttanut valituskaan ja sen käsittely kesti toista vuotta.

        Siinä vaiheessa asia oli edennyt toista tietä, mutta jos sitä toista ei olisi ollut, niin olisi pitänyt vain tyytyä. Tietämättömyys ja
        asiantuntemattomuus on suurin puute kaikilla hoitavilla tahoilla. Sellaista ainakin itselle kerrottiin, että meillä( kunnassa tehty sellainen periaatepäätös) pitää potilaan olla pyörätuolikunnossa, ennen kuin saa omaishoidon tukea. Eli täysin autettavissa ja täysin hoitajan varassa.


      • Autistisen 13 v lapsen äiti
        ssinäitee kirjoitti:

        Moikka.Minä saan 14v as adhdpojastani 436.66e omaishoidontukea.tuosta summasta miinus verot tietty...kesällä sain ylintä tukea koska en voinut olla töissä olenkaan kun pojalla ei olisi ollut hoitopaikaa..silloin omaishoidonpalkkio oli hieman yli 600e...

        Päätäjistä taitaa olla asia kiinni että paljonko saa omaishoidontukea. Kylläpä käytäntö vaihtelee kovasti eli kunta maksaa mitä maksaa..Silloin kun käydään vuositarkastuksessa niin taulukoita "päättäjä" katselee ja kyselee kysymyksiä jotka ovat paremmin vanhuksille kun autistiselle suunnattuja..Me saadaan vähän auki 400 euroo-verot. Lapsi on todella rankkahoitoinen..pissat joskus pönttöön mutta ulosteet ei koskaan.Sotkee, repii jne..valvottava jatkuvasti vieläkin..


      • meilläkin,
        oli sama kirjoitti:

        diagnoosi,nykyisin asperger mutta oireet ja käytös samaa kuin ennen,omaishoidontukea saan 318e- verot vaikka hain sitä yhteisesti perheen asperger ja ad/hd lapsille.

        9 vuotias poikani oli tähän vuoteen asti lapsuus-iän autismi diagnoosilla,nyt siitä tehtiin aspergerin syndrooma...mutta oireet aivan kuten ennenkin ja koska suvussani on 2assia niin ei poikani ole ollenkaan heidän kaltaisensa vaan erittäin paljon "syvemmällä"itsessään.Omaishoidontukea tulee miniminä,318-verot...


    • AnninaK

      Minulla nyt 14 vuotias autistitytär,olen saanut omaishoidontukea noin 4 vuotta kun ihan "vahingossa" kuulin eräältä tuttavalta että minulla siihen oikeus.Summa hieman yli 300 euroa netto/kk. Hieman harmitti kun en tiennyt siitä aiemmin kun minäkin yh ja raha tiukassa mutta ei sitä voinut takautuvasti edes saada.
      Luin tuolta vastauksista että jotkut saavat vammaistukea,onko se myös Kelalta haettava?Onko se sama kuin hoitotuki?

      • ihmeessä

        vammaisen hoitotukea ja on merkillistä, ettei sinua ole opastettu hakemaan hoitavalta taholta. Siihen tarvitsee hoitavan lääkärin c-lausunnon, jossa hän puoltaa korotettua hoitotukea( siinä on kolme tasoa, keskimmäinen korotettu vammais/hoitotuki on vajaa 200e/kk veroton).

        Lääkärin lausunnon lisäksi sinun pitää täyttää huolella vammaisen hoitotukeen tarkoitettu kaavake. Täytä hyvin yksityiskohtaisesti. Korosta asioita, joissa lapsesi tarvitsee apua. Aivan pienetkin seikat ovat tärkeät. Vammaishoitotukea voi saada takautuvasti ainakin kuudelta kuukaudelta.


      • Anneliäiti

        Ei ne kunnasta ainakaan kaikista vapaaehtoisesti tahdo kertoa tuosta oikeudesta omaishoidontukeen,koska se on kunnalle menoa. Ajatella mitä maksaisi laitospaikka kunnalle? Tottakai halutaan itse hoitaa poikamme 16 vuotiaaksi, sitten olisi kiva löytää opinahjo pojalle ja sen jälkeen oma tuettu koti. Minäkin kuulin tuosta "autismiluennon" tauolla eräältä vanhemmalta. Mekin oltais saatu jo monta vuotta aikaisemmin omaishoidontukea jos olisi kunnasta kerrottu kieltämättä kyllä se päähän otti. Meidän poika oli jo 8 v kun alettiin saada omaishoidon tukea, nyt ollaan saatu reilut 4 vuotta. Nämä asiat pitäis kertoa jo heti vaikka neuvolassa. Olen ravintolakokki koulutukselta ja alan töitä en ole voinut ottaa työaikojen vuoksi ja on siitä miehenkin ura kärsinyt varsinkin silloin kun poika oli tosi hankala. Karkaili ja meni niin lujaa että mies sai vaan kiinni. Nyt olen sitten kotona ollut monta vuotta pelkällä kodinhoidontuella. Pitäisi varmaan kouluttautua uudelleen koska eihän 376 eurolla/kk pitkälle pötki. Nyt on hiukka helpompaa pojan kanssa ja voisin ajatella työelämää lähinnä päivätöitä, olen kokeillut vähän aikaa vuorotyötä mutta poika menee ihan sekasin, kun tykkää että on sama struktuuri päivittäin. Muuten poika kyllä vähän jo sietää muutoksia kuvien avulla mutta ei kovin paljon. Kauheesti piti taistella omaishoitoasian kanssa ennenkuin kunta myönsi aluksihan se oli ainoastaan 200 euroa-verot niinkuin silloin oli omaishoidontuen vähimmäismäärä ja mokomasta summasta piti tapella. Kyllä oli vaikeaa omaishoidontuen saanti,tuntui että tuen myöntäjä olisi omasta pussistaan maksanut.


      • pelkällä omaishoidontuella..
        Anneliäiti kirjoitti:

        Ei ne kunnasta ainakaan kaikista vapaaehtoisesti tahdo kertoa tuosta oikeudesta omaishoidontukeen,koska se on kunnalle menoa. Ajatella mitä maksaisi laitospaikka kunnalle? Tottakai halutaan itse hoitaa poikamme 16 vuotiaaksi, sitten olisi kiva löytää opinahjo pojalle ja sen jälkeen oma tuettu koti. Minäkin kuulin tuosta "autismiluennon" tauolla eräältä vanhemmalta. Mekin oltais saatu jo monta vuotta aikaisemmin omaishoidontukea jos olisi kunnasta kerrottu kieltämättä kyllä se päähän otti. Meidän poika oli jo 8 v kun alettiin saada omaishoidon tukea, nyt ollaan saatu reilut 4 vuotta. Nämä asiat pitäis kertoa jo heti vaikka neuvolassa. Olen ravintolakokki koulutukselta ja alan töitä en ole voinut ottaa työaikojen vuoksi ja on siitä miehenkin ura kärsinyt varsinkin silloin kun poika oli tosi hankala. Karkaili ja meni niin lujaa että mies sai vaan kiinni. Nyt olen sitten kotona ollut monta vuotta pelkällä kodinhoidontuella. Pitäisi varmaan kouluttautua uudelleen koska eihän 376 eurolla/kk pitkälle pötki. Nyt on hiukka helpompaa pojan kanssa ja voisin ajatella työelämää lähinnä päivätöitä, olen kokeillut vähän aikaa vuorotyötä mutta poika menee ihan sekasin, kun tykkää että on sama struktuuri päivittäin. Muuten poika kyllä vähän jo sietää muutoksia kuvien avulla mutta ei kovin paljon. Kauheesti piti taistella omaishoitoasian kanssa ennenkuin kunta myönsi aluksihan se oli ainoastaan 200 euroa-verot niinkuin silloin oli omaishoidontuen vähimmäismäärä ja mokomasta summasta piti tapella. Kyllä oli vaikeaa omaishoidontuen saanti,tuntui että tuen myöntäjä olisi omasta pussistaan maksanut.

        eikä kodinhoidontuella. Tuo oli painovirhepaholainen.Lisäksi tietysti miehellä on työtuloja ja minun työttömyysturva meni kun en voinut ottaa vuorotöitä vastaan..kun ei saa kieltäytyä töistä vaikka oli esittää faktaa pojan sairaudesta mutta se on kuulme järjestely kysymys. Lisäksi miehellä on matkatöitä ja en olisi saanut poikaa hoitooon. Sukulaisia ei asu samalla paikkakunnalla. Nyt on tukiperhe ja poika on siellä k


      • äsköseen..
        pelkällä omaishoidontuella.. kirjoitti:

        eikä kodinhoidontuella. Tuo oli painovirhepaholainen.Lisäksi tietysti miehellä on työtuloja ja minun työttömyysturva meni kun en voinut ottaa vuorotöitä vastaan..kun ei saa kieltäytyä töistä vaikka oli esittää faktaa pojan sairaudesta mutta se on kuulme järjestely kysymys. Lisäksi miehellä on matkatöitä ja en olisi saanut poikaa hoitooon. Sukulaisia ei asu samalla paikkakunnalla. Nyt on tukiperhe ja poika on siellä k

        Nyt on tukiperhe ja poika on siellä kerran kuukaudessa yhden viikonlopun ja poikamme tykkää olla siellä kovasti. Hyvää syksyn jatkoa kaikille.


      • vammaistuesta
        Anneliäiti kirjoitti:

        Ei ne kunnasta ainakaan kaikista vapaaehtoisesti tahdo kertoa tuosta oikeudesta omaishoidontukeen,koska se on kunnalle menoa. Ajatella mitä maksaisi laitospaikka kunnalle? Tottakai halutaan itse hoitaa poikamme 16 vuotiaaksi, sitten olisi kiva löytää opinahjo pojalle ja sen jälkeen oma tuettu koti. Minäkin kuulin tuosta "autismiluennon" tauolla eräältä vanhemmalta. Mekin oltais saatu jo monta vuotta aikaisemmin omaishoidontukea jos olisi kunnasta kerrottu kieltämättä kyllä se päähän otti. Meidän poika oli jo 8 v kun alettiin saada omaishoidon tukea, nyt ollaan saatu reilut 4 vuotta. Nämä asiat pitäis kertoa jo heti vaikka neuvolassa. Olen ravintolakokki koulutukselta ja alan töitä en ole voinut ottaa työaikojen vuoksi ja on siitä miehenkin ura kärsinyt varsinkin silloin kun poika oli tosi hankala. Karkaili ja meni niin lujaa että mies sai vaan kiinni. Nyt olen sitten kotona ollut monta vuotta pelkällä kodinhoidontuella. Pitäisi varmaan kouluttautua uudelleen koska eihän 376 eurolla/kk pitkälle pötki. Nyt on hiukka helpompaa pojan kanssa ja voisin ajatella työelämää lähinnä päivätöitä, olen kokeillut vähän aikaa vuorotyötä mutta poika menee ihan sekasin, kun tykkää että on sama struktuuri päivittäin. Muuten poika kyllä vähän jo sietää muutoksia kuvien avulla mutta ei kovin paljon. Kauheesti piti taistella omaishoitoasian kanssa ennenkuin kunta myönsi aluksihan se oli ainoastaan 200 euroa-verot niinkuin silloin oli omaishoidontuen vähimmäismäärä ja mokomasta summasta piti tapella. Kyllä oli vaikeaa omaishoidontuen saanti,tuntui että tuen myöntäjä olisi omasta pussistaan maksanut.

        kertoi lasten neurologi samalla, kun tuli vahvistus diagnoosista. Neurologi kertoi ja sanoi kirjoittavansa tarvittavan lausunnon ja samalla tuli myös lähete toimintaterapiaan. Kyse on aspergerista. Sitä ennen lasta oli tutkittu n puoli vuotta. Oli sitten viimeksi lasten neurologisella.


    • Anonyymi

      0€ koska autisti lapsellani ei ole kehitysvammaa. Hoitotaho tätä suosittelee ja vammaispalvelu ei myönnä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4849
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1732
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1468
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1359
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      23
      1337
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1218
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1010
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      895
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      859
    Aihe