Mikähän Alfassa mahtaa olla kun tyhjäkäynti joka normaalisti on n 10000 kierroksen kohdalla melko tasaisesti menee noin 5000 kierroksen ja joskus jopa alle ja siitä hyppää heti 15000 tai toisinaan jopa 20 tonniin ja laskee jälleen normaaliksi. Tuota se ei tee juurikaan muuten kuin ajettaessa esim. liikennevaloihin ja painettaessa kytkin pohjaan, silloin laskee ja nousee yleensä kerran alhaalta ylös ja normaaliksi normaalia nopeammin. Missä siis voisi olla vika.
Kokeilen nyt 98E polttoaineen käyttöä josko sillä olisi vaikutusta, yleensä käytän 95E
Tyhjäkäynti seilaa
13
2314
Vastaukset
- noista
kierrosluvuista ottaa vika nolla poies? Oli miten oli niin miten on tuon käynnin laita, sen syyt ja syyn korjaus ehdotukset?
- 96/98E
nyt ainakaan bensasta johdu, eihän kukaan käyttäisi 95:sta jos kaikkien autojen tyhjäkäynnit pomppisi 1000-1500rpm välillä. Kyllä vika on tälläkin kertaa taas siinä Italian orissa.
95E ja 98E välinen ero on verrattain pieni, 98 palaa hieman "kylmempänä" ja siksi sitä suositellaan esim. joihinkin ilmajäähdytteisiin moottoreihin. Itse käytän 98:a puhallinjäähdytteisessä moottorikelkassa mutta ei sillä sentään vikoja korjata (vai oliko oktaanin vaihtaminen taas Delta-auton ohje tai jonkun "kokeneen" Alfistin). - jokumuu
Kyseessä lienee 16-venttiilinen Twin Spark -moottori? Niissä on ollut kohtuullisen usein kyseistä murhetta, johon on monta mahdollista aiheuttajaa.
- likainen ja jumittava kaasuläppä, vaatii puhdistuksen lisäksi kalibroinnin
- vettä tulpankoloissa tai puolien eristeet viallisia
- viallinen lambda
- viallinen kaasuläppämoottori
- viallinen ilmamassamittari- kyseessä
Jos noi paljon vaihtoehtoja niin en lähde edes sen tarkemmin miettimään mistä johtuu, neulkan etsintää heinäkasasta. Onlkoot siis noin, mutta jos 200 tonnin huollossa tulppienvaihdon yhteydessä siiten vian löytäisivät samalla. Kyselyssäni sanoivat tulppia tulevan 8 kpl, ja maksavan kappaleelta 30-50€ itse en näen pintapuolisen katsomisen perusteella kuin neljä kipaletta. Missä loput neljä sijaitsee, koneen allako? Hiieman on mennyt jo yli 200t, mutta vien auton sitten huoltoon kun on riittävästi käteistä rahaa. Tulee maksamaan kuitenkin yli 500€
- että....
Liityykö noihin sanoihin "vikoihin" seuraava tapaus, kone ei kylmänä siis juuri käynnistettyä n. 30 sekuntiin tai minuuttin tahdo kestää kaasu lainkaan. Kierrokset pokemminkin laskevat kuin nousevat.
- juuri samat oireet
että.... kirjoitti:
Liityykö noihin sanoihin "vikoihin" seuraava tapaus, kone ei kylmänä siis juuri käynnistettyä n. 30 sekuntiin tai minuuttin tahdo kestää kaasu lainkaan. Kierrokset pokemminkin laskevat kuin nousevat.
Kaasua annettaessa meinaa tukehtua hyvin kylmänä. Nyt tyhjäkäynti on alkanut seilaamaan kuin hullun mulkku mieletttömän persiissä. Hetken menee ylös ja alas, lisäksi kiihdyttäessä hyvin hiljaisessa vauhdissa esim, kakkosella tai ykkösellä pitä ääntä tyyliin brouunn, samantapaista kuin kone muurina muttakin mutta selkeästi painokaammin, jotenkin tulee mieleen kuin fuskaisia jostakin ilmaa.
????? Missä siis vika, saako kone jostakin liikaa ilmaa kaasuttaessa. - HR...
kyseessä kirjoitti:
Jos noi paljon vaihtoehtoja niin en lähde edes sen tarkemmin miettimään mistä johtuu, neulkan etsintää heinäkasasta. Onlkoot siis noin, mutta jos 200 tonnin huollossa tulppienvaihdon yhteydessä siiten vian löytäisivät samalla. Kyselyssäni sanoivat tulppia tulevan 8 kpl, ja maksavan kappaleelta 30-50€ itse en näen pintapuolisen katsomisen perusteella kuin neljä kipaletta. Missä loput neljä sijaitsee, koneen allako? Hiieman on mennyt jo yli 200t, mutta vien auton sitten huoltoon kun on riittävästi käteistä rahaa. Tulee maksamaan kuitenkin yli 500€
Jos se on TS niin kahdeksan tulppaa jos JTS niin neljä. Itse hommasin tulpat alfastumper.dk:lta ja ilmamäärämittarin (MAF) samalla. Jos tulpat on vaihdettu 100tkm kohdalla ei niiden pitäisi moisia ongelmia vielä tuottaa. Jos kone kakoo käynnistettäessä veikkaan aiemmin listatuista mahdollisuuksista vettä tulpanreijissä. tulpanreijät on venttiilikopan suojakannen alla semmoisissa syvissä koloissa joista ei vesi pääse pois edes haihtumalla koska päällä istuu puolat. Vesi kyllä pääsee hyvinkin sinne (teitenkin). MAF vika ilmenee epämääräisenä tyhjäkäyntinä ja vedon puutteena joillakin kierrosalueilla.
- ensimmäisenä
ilmansuodattimen
- mitään vastaavaa
että.... kirjoitti:
Liityykö noihin sanoihin "vikoihin" seuraava tapaus, kone ei kylmänä siis juuri käynnistettyä n. 30 sekuntiin tai minuuttin tahdo kestää kaasu lainkaan. Kierrokset pokemminkin laskevat kuin nousevat.
mutta liittyy siltikin, tosin se mitä halusit tietää on; onko kirjoittaja sama!!!! Siis ei ole! Onko ihmeellistä kun joku kirjoittaa kirjoitusvirheellisesti? Henkisesti köyhien ja psykolokisesti invaliidien mielestä se on oppimattomuutta. Sillä heidän pieneen ajatusmaailmaansa ei mahdu erilaisuus eikä tule pieneen mieleen että kyseessä voisi olla esimerkiksi lukivirhe. Kas kas' niin ihmeellinen on maailma, tapahtuu jotain muutakin kuin se mikä ahtaiden ja pölyisten mielten maailmankuvaan osuu ja tarttuu.
- Miten tuon
HR... kirjoitti:
Jos se on TS niin kahdeksan tulppaa jos JTS niin neljä. Itse hommasin tulpat alfastumper.dk:lta ja ilmamäärämittarin (MAF) samalla. Jos tulpat on vaihdettu 100tkm kohdalla ei niiden pitäisi moisia ongelmia vielä tuottaa. Jos kone kakoo käynnistettäessä veikkaan aiemmin listatuista mahdollisuuksista vettä tulpanreijissä. tulpanreijät on venttiilikopan suojakannen alla semmoisissa syvissä koloissa joista ei vesi pääse pois edes haihtumalla koska päällä istuu puolat. Vesi kyllä pääsee hyvinkin sinne (teitenkin). MAF vika ilmenee epämääräisenä tyhjäkäyntinä ja vedon puutteena joillakin kierrosalueilla.
MAF vian saisi korjattua?
- HR...
Miten tuon kirjoitti:
MAF vian saisi korjattua?
MAF maksaa jonkin verran. Osan vaihtaminen ei ole monimutkaista tai työlästä. MAF löytyy mustasta putkesta joka lähtee jostain moottoritilan vasemmassa etunurkassa alhaalla olevasta ilmanputsarista ja päätyy tulipellin lähellä olevaan imusarjaan. Siinä putkessa on lyhyt myös muovinen pätkä josta lähtee johtoja. Kun osa on vaihdettu olisi hyvä nollata moottorinohjauksen parametrit. Nollaukseen löytyy kikkoja alfabbs.fi foorumilta tai sitten viet auton huoltoon ko osan hankittuasi ja maksat sen puolen tunnin työn mikä hommaan menee. jos nollauksen jättää tekemättä menee moottorilta aikaa opetella uuden MAF:in parametrit.
- on mennyt
siiderissä hieman homma plörinäxx...
- tapaus.. ..
Selvä tapaus, tämä on niitä merimiesautoja.
Niillä näitä seilaus taipumuksia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vassarina hymyilyttää vaurastuminen persujen kustannuksella
Olen sijottanut määrätietoisesti osan Kelan tuista pörssiosakkeisiin, ja salkku on paisunut jo toiselle sadalle tuhanne202287Riikka runnoo: Elisalta potkut 400:lle
Erinomaisen hallitusohjelman tavoite 100 000 työllistä lisää yksityisellä sektorilla on kohta saavutettu. Toivotaan toiv332132Pääseekö kuka tahansa hoitaja katselemaan kenen tahansa ihmisen terveystietoja?
"Meeri selaili puhelinta uteliaisuuttaan ja katuu nyt – Moni hoitaja on tehnyt saman rikoksen Tuttujen ihmisten asiat k641683Niinistö neliraajajarrutteli Natoon liittymistä vielä sodan alettua
Myöntää nyt itsekin, mikä jo aikaisemmin tiedettiin. Marin vei Suomen ja Ruotsin Natoon. "”Myönnän auliisti jarruttelle1941657Kokoomus on Suomen kommunistisin puolue
"Hallituksessa on erimielisyyttä siitä, kuinka suuri osa veronkiristyksestä hyvitetään datakeskuksille uudella erillisel801602Jalankulkija kuoli. Poliisi etsii mustaa BMW Coupe -autoa, jossa on punertavat vanteet.
Jalankulkija kuoli jäätyään auton alle Joensuussa – kuljettaja pakeni, poliisi pyytää havaintoja https://www.mtvuutiset.521482- 1131460
- 831149
Martina haluaa tasoisensa miehen
Seiskassa juttu minkälaisen miehen Martina haluaa. Kumppanin pitää tuoda hänen herkkyytensä ja vahvuutensa esiin sekä ol2401017Voi ei! Katja Ståhl joutui sairaalaan - Syynä tämä vitsaus - Koskettava päivitys sairaalasängystä
Pikaista paranemista, Katja! Katja Ståhl on kertonut somessa joutuneensa sisään sairaalaan. Lue lisää: https://www.suom21905