Fretin hankinta

Fretti tyttö

Moi... Kuinka paljon fretti oikeastaan maksaa? Minulla on nyt 5 kesyrottaa mutta sitten kun rotat pääsevät taivaaseen niin otan ilmeisemmin fretin. Ja kuinka iso häkki täytyy olla? Mille taudeille fretit ovat herkkiä? Ja onko jotain sivuja josta voisin löytää freteistä kuvia ja tietoa.? Kiitos jo etukäteen.

4

1146

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nennuliinu

      Fretti maksaa 250-300 euroa, mutta se on vain pieni pisara siitä mitä fretti tulee elämänsä aikana maksamaan.

      Fretti ei välttämättä tarvitse häkkiä ollenkaan, mutta jos olet hankkimassa häkin (huom! frettiä ei saa sulkea häkkiin, se ei ole häkkieläin!) fretille pesäpaikaksi yms. sen tulisi olla mahdollisimman suuri, eli suurin minkä löydät. Itse rakentamalla saa kivan ja ison häkin tehtyä ja maksaa vähemmän kuin kaupasta ostettuna.

      Frettien yleisimmät sairaudet ovat erilaiset kasvaimet, lisämunuaistauti sekä insulinooma.

      Lisää tietoa voi aloittaa lukemaan täältä: http://vs-fretit.com/abc.php
      ja kannattaa liittyä myös ko yhdistyksen foorumille ja kysellä sieltä apuja ja neuvoja.

      :)

      • ;)

        Olen itse kanssa hankkimassa Frettiä ja olen lukenut niistä aika paljon fretin hinta vaihtelee sen turkin värin perusteella ja 1 ruoka säkki maksaa about 10 e ja sillä pärjää ainakin tyttöfretin kanssa useitakin kuukausia.. Fretille voi toki ostaa häkin, mutta sitä ei saa pitää kokoaikaa siellä Minusta häkki tulisi olla auki josta fretti pääsisi sitten sieltä pois ja sinne nukkumaan jollei erikseen halua ostaa sille nukkumapaikkaa tai muita tarvikkeita fretillä olisi myös hyvä olla leluja joista se ei saa mitään irti ja ettei se ole alttiina tukehtua kannattaa ostaa vaikka kissan teline sillä fretit rakastavat kiipeilemistä! Ihmisellä oleva sairaus voi tarttua frettiin. Freteillä on myös hieman ikävä haju..mutta kun fretin leikkaa haju ei ole enää niin paha. Tälläisiä juttuja olen kuullut freteistä kirjoitettavan! ;)


      • Straightjacket
        ;) kirjoitti:

        Olen itse kanssa hankkimassa Frettiä ja olen lukenut niistä aika paljon fretin hinta vaihtelee sen turkin värin perusteella ja 1 ruoka säkki maksaa about 10 e ja sillä pärjää ainakin tyttöfretin kanssa useitakin kuukausia.. Fretille voi toki ostaa häkin, mutta sitä ei saa pitää kokoaikaa siellä Minusta häkki tulisi olla auki josta fretti pääsisi sitten sieltä pois ja sinne nukkumaan jollei erikseen halua ostaa sille nukkumapaikkaa tai muita tarvikkeita fretillä olisi myös hyvä olla leluja joista se ei saa mitään irti ja ettei se ole alttiina tukehtua kannattaa ostaa vaikka kissan teline sillä fretit rakastavat kiipeilemistä! Ihmisellä oleva sairaus voi tarttua frettiin. Freteillä on myös hieman ikävä haju..mutta kun fretin leikkaa haju ei ole enää niin paha. Tälläisiä juttuja olen kuullut freteistä kirjoitettavan! ;)

        Fretin hinta ei todellakaan riipu aina sen väristä. Angora saattaa maksaa enemmän, kaikki riippuu kasvattajasta.

        Mitään kunnollista ruokasäkkiä et saa 10€lla, eikä sillä pärjää USEITA kuukausia. Toki fretti syö kesällä vähemmän, mutta sittenkään esim. 2kg säkki ei kestä 2kk pidempään. Mistä keksit että juuri nartulla tuo kestäisi pidempään? Koska se on pienempikö?

        Fretit eivät tarvitse kissan raapimapuuta tai vastaavaa, jos sitä tarkoitit. Ne kiipeilevät jos siihen tarjoutuu tilaisuus, mutta se ei ole kovin turvallista. Fretin syvyysnäkö, ja näkö muutenkaan, ei ole erityisen hyvä. Niiden uteliaisuus on rajaton, joten mihin ne päättävät mennä, sinne sitten mennään.. Itselläni ei esim. ole huonekasveja, koska minulla ei ole paikkoja jossa uskaltaisin niitä pitää. Amppeli voisi olla vaihtoehto, jollen pelkäisi että ötöt kasvattavat siivet jotta pääsevät siihen käsiksi :D

        Kun puhutaan fretin hajusta, se haisee jokaisen nenään joko pahemmin tai ei juuri ollenkaan. Pahin haju johtuu anaalirauhasista erittyvästä nesteestä, joka on näätäeläimille ominainen tapa puolustautua. Freteillä se lähinnä ilmaisee kiihtymystä, suuttumusta tai jos eläin pelästyy. Syitä on monia.
        Koirilla ja kissoilla jne. on myös anaalirauhaset, mutta ne tyhjenevät eläimen ulostaessa. Näätäeläimet voivat tyhjentää omansa ihan muutenkin vain ;)
        Leikkauttaminen vähentää fretin hajua, koska hormonitoiminta ei enää ole kuin leikkaamattomalla eläimellä.


      • gdgdgs
        Straightjacket kirjoitti:

        Fretin hinta ei todellakaan riipu aina sen väristä. Angora saattaa maksaa enemmän, kaikki riippuu kasvattajasta.

        Mitään kunnollista ruokasäkkiä et saa 10€lla, eikä sillä pärjää USEITA kuukausia. Toki fretti syö kesällä vähemmän, mutta sittenkään esim. 2kg säkki ei kestä 2kk pidempään. Mistä keksit että juuri nartulla tuo kestäisi pidempään? Koska se on pienempikö?

        Fretit eivät tarvitse kissan raapimapuuta tai vastaavaa, jos sitä tarkoitit. Ne kiipeilevät jos siihen tarjoutuu tilaisuus, mutta se ei ole kovin turvallista. Fretin syvyysnäkö, ja näkö muutenkaan, ei ole erityisen hyvä. Niiden uteliaisuus on rajaton, joten mihin ne päättävät mennä, sinne sitten mennään.. Itselläni ei esim. ole huonekasveja, koska minulla ei ole paikkoja jossa uskaltaisin niitä pitää. Amppeli voisi olla vaihtoehto, jollen pelkäisi että ötöt kasvattavat siivet jotta pääsevät siihen käsiksi :D

        Kun puhutaan fretin hajusta, se haisee jokaisen nenään joko pahemmin tai ei juuri ollenkaan. Pahin haju johtuu anaalirauhasista erittyvästä nesteestä, joka on näätäeläimille ominainen tapa puolustautua. Freteillä se lähinnä ilmaisee kiihtymystä, suuttumusta tai jos eläin pelästyy. Syitä on monia.
        Koirilla ja kissoilla jne. on myös anaalirauhaset, mutta ne tyhjenevät eläimen ulostaessa. Näätäeläimet voivat tyhjentää omansa ihan muutenkin vain ;)
        Leikkauttaminen vähentää fretin hajua, koska hormonitoiminta ei enää ole kuin leikkaamattomalla eläimellä.

        "mutta kun fretin leikkaa haju ei ole enää niin paha" -Kyllä meillä leikattu uros ainakin haisee vieläkin ihan kamalalle vaikka on leikattu. Sekin on niin fretistä kiinni, toinen urokseni ei ole koskaan haissut oikeestaan. 10e:lla ei kyllä saa mitään hyvää ruokaa, meillä maksaa 2kg säkki ruokaa 24,95e ja niitä tulee ostettua monta kappaletta. Kyllä frettiin uppoo rahaa aika paljon, noita yllättäviä eläinlääkärikulujakin kun tulee.
        Teillä aloittelijoilla on vielä vähän puutteelliset tiedot, mutta lukemalla lisää selviää paljon!
        Kirjoitat vain googleen fretti niin tietoa tulee, ei se ole sen vaikeempaa..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1425
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      154
      1137
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      94
      994
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      877
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      82
      840
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      64
      750
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      747
    8. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      733
    9. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      718
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      44
      692
    Aihe