täältä Karttula-Tervo alueelta?
Mistä löytäisin
7
1728
Vastaukset
- metsästä.
Olen käynyt tänä syksynä neljällä paikkakunnalla (Savossa, Uudellamaalla, Hämeessä) sienessä. Joka paikasta on suppilovahveroita löytynyt viimeistään puolen tunnin kävelyn jälkeen. Eiköhän sama ole siellä teilläkin päin.
- rinteiltä ja
notkelmista, joissa sammalkerros on paksu. Yleensä hieman varttuneemmissa metsissä, juuri tämän sammalpeitteisyyden vuoksi.
- jo löytänyt
Nyt on ollut niin kuivaa, että kannattaa suunnata kosteille sammaleille, esim. jos kuusikkoisen rinteen liepeillä on suo tai soista aluetta, sen reunoilta löytyy. Kuivilla rinteillä ovat jääneet kitukasvuisiksi.
Suppiloiden löytäminen vaatii tosiaan useinkintalsimista: vaikka näyttää että ei täällä mitään ole, kun vain käevlee tarpeeksi niin osuu kohtaan jossa niitä on. Hyvällä säkällä osuu heti mutta sitkeyttä vaaditaan.
- sibyllavon
parhaiten löytänyt kallioiden rinteiltä ja paikoista, joissa on hiekkaa lähellä.
- vähän kaikkialla
Vanhoista sammalikkokuusikoista yleensä löytyy.. ja jos yksi löytyy niin toinenkin ja useampi.
- A Aalto
Yleisemmin kuusimetsissä, mutta myös muidenkin puiden yhteydessä. Tiistaina löysin muovikassillisen lähes puhtaasta nuorehkosta mäntymetsästä, mutta oli siellä vähän kuusiakin. Metsä ei saa kuitenkaan olla kovin "pimeätä".
Parhaiten suppiksia esiintyy vanhojen tienmaiden kohdalta, eli sellaisten joiden käytöstä on yli 10 vuotta, mutta ura näkyy kumminkin metsässä. Jos urasta ei löydy, niin sitten on turha hakea muualtakaan.
Nyt on hyvä etsiä uusia paikkoja, koska sieniä on hyvin ja lisäksi nyt tuntuisi tulevan uusi sato.
Itse lähden ajelemaan vähän hiljaisempaa tietä ja pysäähdyn jokaisen vähän lupaavamman kuusimetsän kohdalla. Yleensä ainakin toinen tai kolmas kerta tärppää.- ericke
aivan niin, katso Sienipolku - sivustoja, siellä kaikki sienistä on.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?486358Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki854469- 494097
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t233330- 1973020
- 402762
mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k132629törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/202616- 1551589
Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3261519