Kuinka monella mielenterveysongelmien taustalla piilee seksuaalisuus ja sen erimuotoiset ongelmat?
Itselläni täydellinen kokemattomuus naisten suhteen mursi olemukseni 22 vuoden iässä, jolloin täytyi siirtyä lääkitykseen. Tästä on nyt kolme vuotta.
Ongelman ydin on haluta seksuaalista kokemusta, mutta silti taustalla on ajottain hyvinkin voimakas vastenmielisyys seksiä kohtaan. Ajan myötä tuli myös se "suuri" seksuaalinen kokemus, joka taas oli hyvinkin katastrofaalinen. Elämä kulkee näitä pieniä piiriä myöten. Ilman työtäni joku neljästä (lievästä) "itsemurhayrityksestä" olisi saattanut olla varteenotettava teko. Onko muita, joilla on tälläinen sisäinen ristiriita? Valtava halukkuus vastassaan huomattava vastenmielisyys?
Mielenterveysongelmana seksuaalisuus?
16
1254
Vastaukset
- kotalotoveri
Mä kärsin samasta ongelmasta. Oon tosin nainen. Ja mulla on ollu vilkas seksielämä nuoresta asti. Se vaan on vaikeeta mulle tehä alotetta seksiin, vaikka haluisinkin. Sitte toivon aina et mies ymmärtäs olla ajatustenlukija..
Mullakin on takana ikäviä ja traumaattisiakin seksikokemuksia, eli ehkä tää johtuu osittain niistä. Ja oon masentunu, ja aina kun masis on pahimmillaan, ei mulla oo seksihaluja ollenkaan.- ehdokas mieheksi
heti lähtisin kanssasi naimisiin. ilman seksiä jo vuosia meinaa. tulee kaljoille lähdettyä ja naisia yritettyä iskea mutta en mä kellekään kelpaa.
- Admiral Observer
No tuossa on tietysti ero. Itselläni kun seksielämä, siis yksityinenkin, on ollut ajottaisia aktiivikausia lukuunottamatta ollut suppea ja alkanut myöhään. En tiedä mikä on pohjimmillaan vikana, kun haluaisi tehdä aloitteen mutta silti ajatus itse fyysisestä aktista on jotenkin... jotenkin vastenmielinen. Ja kuten tunnettua, ahdistunut ja epätoivoinen ei-ok ulkonäöllä ja keholla varustettu mies on ihmissuhdemarkkinoilla täysin arvoton. Ainoa kokemus naisen kanssa sängystä olosta (siinä tarkoituksessa) johti kolmen kuukauden impotenssiin joka kertonee aika paljon. Olen ilmeisesti ajautunut pelkäksi runkkariksi, kun vastakkaisen sukupuolen tavoittelu on a. turhaa ja b. ei osaa sen kanssa mitään tehdä. Ei halua aiheuttaa toiselle tarpeetonta mielipahaa. Joskus ei haluaisikaan vastakkaiselta sukupuolelta kuin pelkkää läsnäoloa. Silloin on pahinta, kun tajuaa kuinka epänormaalia 25 vuotiaan "nuorenmiehen" puhetta ja elämää tämä on. Ja kun ei tiedä syytä miten tämä on tähän mennyt. Välillä mietityttää olisiko joutunut hyväksikäytetyksi ihan pikkuisena, joskin kasvuympäristö (isätön, äidillä ei uusia miehiä, ei miesesikuvaa jne.) tuntuu silti olevan yksi selitys. Ja saamaton luonne. Onneksi on työt.
- tuota..
Voisikohan esim. city.fi:n sivuilta hakea naista, joka olisi halukas opettamaan sinulle seksistä niitä asioita, joista naiset pitävät? Kasvattaisi varmasti miehistä itsetuntoasi, jos tietäisit olevasti erittäin hyvä esim. suuseksissä. Sen hallitessasi ei mahdollisesta h-hetken aktikyvyttömyydestä olisi niin paljon mielenterveydellistä haittaa. Kannattaa kysellä! Ehdotellaan siellä kummempiakin asioita. ;)
- Admiral Observer
On minulle suositeltu jopa prostitutioidun palveluiden käyttämistä. Näin on tehty radiossa soittaessani asiassa sinne. Suuren rakkauteni kohde suositteli minulle tätä tapaa ja psykologinikaan ei suoralta kädeltä tyrmännyt ajatusta. Mutta siinä, kuten tuossa city.fi-asiassa on estoisuutta huomattavasti. Jokin sisällä sanoo, "se ei ole oikein" ja sitä ei pysty tekemään. Ja ei minulla ainoan kerran kokemuksen perusteella ole ongelmaa h-hetken aktikyvykkyydessä, se vain on jotenkin... vastenmielistä. Suuseksiin en kyennyt ollenkaan. Ruumis toimii, mieli ei. Kai.
- tuota..
Admiral Observer kirjoitti:
On minulle suositeltu jopa prostitutioidun palveluiden käyttämistä. Näin on tehty radiossa soittaessani asiassa sinne. Suuren rakkauteni kohde suositteli minulle tätä tapaa ja psykologinikaan ei suoralta kädeltä tyrmännyt ajatusta. Mutta siinä, kuten tuossa city.fi-asiassa on estoisuutta huomattavasti. Jokin sisällä sanoo, "se ei ole oikein" ja sitä ei pysty tekemään. Ja ei minulla ainoan kerran kokemuksen perusteella ole ongelmaa h-hetken aktikyvykkyydessä, se vain on jotenkin... vastenmielistä. Suuseksiin en kyennyt ollenkaan. Ruumis toimii, mieli ei. Kai.
Voitko suht mielelläsi katsoa seksileffoja vai tuleeko niistäkin vastenmielisyyttä? Jos inhoa ilmenee, voisi yrittää tarkkailla, missä kohdassa (mitä tehdään, ollaan juuri tehty jne) ja määritellä sitä kautta suuntaa antavasti, mikä voisi fyysisessä puolessa helpoiten laukaista vastenmielisyyttä.
Minkälainen näkemys sinulla on omasta ihanneseksistäsi? - Admiral Observer
tuota.. kirjoitti:
Voitko suht mielelläsi katsoa seksileffoja vai tuleeko niistäkin vastenmielisyyttä? Jos inhoa ilmenee, voisi yrittää tarkkailla, missä kohdassa (mitä tehdään, ollaan juuri tehty jne) ja määritellä sitä kautta suuntaa antavasti, mikä voisi fyysisessä puolessa helpoiten laukaista vastenmielisyyttä.
Minkälainen näkemys sinulla on omasta ihanneseksistäsi?Enpä juuri katsele seksileffoja, paitsi pientä pätkää joskus harvoin runkkauksen yhteydessä. Ei katsomisessa ole vastenmielisyyttä. Ei aktissa ole vastenmielisyyttä. Joskus itsetyydytyksen jälkeen tulee vain sellainen tuskainen/likainen tunne. Naisen sukupuolielimet? Kehon nesteet? Läheisyyskammo? Ihanneseksin näkemys lienee nyt yleensäkin vain saada seksiä. En osaa sanoa. Silloin kun sain, nainen ratsasti sen pari sekuntia ennekuin totesi ettei tästä helvetti mitään tule. Ei halunnut "raiskata" minua. Itsetyydytyspuolella taas maku menee yhä hardcorempaan ja hardcorempaan. Joskus mietin, olenko eräällä lailla polttanut "makuhermoni" seksuaalisuuteni suhteen, kun suhteutan makuani ns. normaaliin seksuaalisuuteen. Pahoittelen, jos oli kovin sekava vastaus.
- ----
Enpä juuri katsele seksileffoja, paitsi pientä pätkää joskus harvoin runkkauksen yhteydessä. Ei katsomisessa ole vastenmielisyyttä. Ei aktissa ole vastenmielisyyttä. Joskus itsetyydytyksen jälkeen tulee vain sellainen tuskainen/likainen tunne. Naisen sukupuolielimet? Kehon nesteet? Läheisyyskammo? Ihanneseksin näkemys lienee nyt yleensäkin vain saada seksiä. En osaa sanoa. Silloin kun sain, nainen ratsasti sen pari sekuntia ennekuin totesi ettei tästä helvetti mitään tule. Ei halunnut "raiskata" minua. Itsetyydytyspuolella taas maku menee yhä hardcorempaan ja hardcorempaan. Joskus mietin, olenko eräällä lailla polttanut "makuhermoni" seksuaalisuuteni suhteen, kun suhteutan makuani ns. normaaliin seksuaalisuuteen. Pahoittelen, jos oli kovin sekava vastaus.
ehkä olet vain saanut perusteltua itsellesi saamattomuuden omasta halunpuutteesta johtuvaksi.
liiaksi käynyt väärillä palstoilla kuten tämä.
itselläni myös seksuaalinen halu katosi osaltaan muiden tunteiden mukana kun minulle pakkosyötettiin lääkkeitä (kun minusta oltiin levitetty perätöntä tarinaa suhteita ilmeisesti hyvin omaavan henkilön taholta, josta syystä minut vietiin "hoitoon" millä elämäni samalla täysin tuhottiin) - Admiral Observer
---- kirjoitti:
ehkä olet vain saanut perusteltua itsellesi saamattomuuden omasta halunpuutteesta johtuvaksi.
liiaksi käynyt väärillä palstoilla kuten tämä.
itselläni myös seksuaalinen halu katosi osaltaan muiden tunteiden mukana kun minulle pakkosyötettiin lääkkeitä (kun minusta oltiin levitetty perätöntä tarinaa suhteita ilmeisesti hyvin omaavan henkilön taholta, josta syystä minut vietiin "hoitoon" millä elämäni samalla täysin tuhottiin)Sekin hermostuttaa, mikäli kaikki on itsesuggestiosta kiinni. Toivon, että on olemassa joku todellinen syy tilanteelle, ei pelkkä itsesuggessio. En osaa sanoa onko tämä nyt väärä palsta. Enemmänkin ahdistaa seksi/neitsys/poikuus-palstan lukeminen.
Itse jouduin turvautumaan lääkkeisiin kun periaatteessa kaikelta putosi pohja. Itkin useita tunteja putkeen ja ahdistus muuttui käsinkosketeltavaksi. Käytin psyykelääkettä vuoden. Ja ei seksuaalinen halu ole kadonnut, se ilmestyy pintaan ajottain, mutta huolestuttaa se inho jälkikäteen seksuaalisuutta kohtaan. Ja yleensäkin koko tilanne (seksuaalisuus ja kokemattomuus ovat vieneet mielenterveyden, ahdistus, pelko...). - ...
Sekin hermostuttaa, mikäli kaikki on itsesuggestiosta kiinni. Toivon, että on olemassa joku todellinen syy tilanteelle, ei pelkkä itsesuggessio. En osaa sanoa onko tämä nyt väärä palsta. Enemmänkin ahdistaa seksi/neitsys/poikuus-palstan lukeminen.
Itse jouduin turvautumaan lääkkeisiin kun periaatteessa kaikelta putosi pohja. Itkin useita tunteja putkeen ja ahdistus muuttui käsinkosketeltavaksi. Käytin psyykelääkettä vuoden. Ja ei seksuaalinen halu ole kadonnut, se ilmestyy pintaan ajottain, mutta huolestuttaa se inho jälkikäteen seksuaalisuutta kohtaan. Ja yleensäkin koko tilanne (seksuaalisuus ja kokemattomuus ovat vieneet mielenterveyden, ahdistus, pelko...).Oletko käynyt tai voisitko kuvitella käyväsi tapaamassa seksuaaliterapeuttia?
En tiedä hoitotavasta muuta kuin, että sellainen on, joten valitettavasti en osaa kertoa mitään. Uskoisin kuitenkin olevan varteenotettava vaihtoehto.
Itse olen ahdistunut ja huomaan sen selkeästi vaikuttavan siihen, miten usein haluan ja miten kokonaisena pystyn mukana olemaan. Psyykkiset syyt saattavat helpostikin selittää tällaiset asiat, joskin välillä toivoisin jotakin selkeää elimellistä vikaa, jottei kaikki paine kasaantuisi itsetutkiskeluun.
Voimia sinulle! :) - Admiral Observer
... kirjoitti:
Oletko käynyt tai voisitko kuvitella käyväsi tapaamassa seksuaaliterapeuttia?
En tiedä hoitotavasta muuta kuin, että sellainen on, joten valitettavasti en osaa kertoa mitään. Uskoisin kuitenkin olevan varteenotettava vaihtoehto.
Itse olen ahdistunut ja huomaan sen selkeästi vaikuttavan siihen, miten usein haluan ja miten kokonaisena pystyn mukana olemaan. Psyykkiset syyt saattavat helpostikin selittää tällaiset asiat, joskin välillä toivoisin jotakin selkeää elimellistä vikaa, jottei kaikki paine kasaantuisi itsetutkiskeluun.
Voimia sinulle! :)Olen aina olettanut/luullut, ettei niitä täällä Suomessa ole. Vain suuressa maailmassa. Sitten tuleekin mieleen kysymykset missähän (pääkaupunkiseutu?) tälläinen olisi ja minkäköhän luokan kokoiset ovat hoitokulut? Tuskin edes yhteiskunnan maksamat. Ja miten saisi itsensä menemään sellaiselle, mikäli normaali psykologikin vaati käytännössä romahduksen ennenkuin tuli mentyä (ts. vietiin).
Kiitos, kyllähän tässä on jo kestettykin vuosia. Saa nähdä kauanko kärsimystä on jäljellä.
- Nainen74
Olen muuten normaali, työssäkäyvä, paljon ystäviä (kummastakin sukupuolesta) omaava naisihminen, mutta en ole koskaan elänyt parisuhteessa, enkä ole harrastanut seksiä viiteen vuoteen.
Ottajia kyllä olisi, ja potentiaalisia patrtnereita, mutta kun ei innosta. Minulle ei niinkään seksi itsessään ole ällötyksen aihe, vaan se kuinka helposti sitä nykyään harrastetaan - "kertakäyttöseksi" ilman mitään henkisempää ei ole meikäläistä varten.
En ole sitoutumishaluinen, en vaadi seksikumppanilta minkään sortin lupauksia "punaisesta tuvasta ja perunamaasta"; vaadin vain, että kumppani ottaisi seksin ennen kaikkea henkiseltä kannalta - useille kumppaneilleni seksi on ollut yhtä kuin mekaaninen suoritus, josta minulle on aina jäänyt paha, likainen maku.
Vaikeata selittää, mutta...
Seksittömyys ei ole minulle ongelma - mieluummin kokonaan ilman kuin käyttökapineena :)- Admiral Observer
Hatunnoston paikka, kun pystyy elämään nykyajan paineessa noin. Ilman ongelmia. Itse en pystynyt ja se nyt näkyy. Toisaalta kieltämättä tämä vahvistaa jälleen mielikuvaani naisten seksuaalisuudesta, ja saanen tälläisen yleistyksen esittämällä taas tukun "vihamiehiä/vihanaisia"; naiselle seksuaalinen mielihyvä vaatii laajempaa toimenpiteiden skaalaa kuin pelkkää fyysistä toimintaa. Nainen pystyy elämään ilman seksuaalista kanssakäymistä sekä seksuaalista elämää.
Elämää ei ole ilman seksiä ja seksiä ei ole ilman elämää, mutta elämä ilman seksiä on heikolle mielelle liian raskas taakka. (?) - samppa1
Hatunnoston paikka, kun pystyy elämään nykyajan paineessa noin. Ilman ongelmia. Itse en pystynyt ja se nyt näkyy. Toisaalta kieltämättä tämä vahvistaa jälleen mielikuvaani naisten seksuaalisuudesta, ja saanen tälläisen yleistyksen esittämällä taas tukun "vihamiehiä/vihanaisia"; naiselle seksuaalinen mielihyvä vaatii laajempaa toimenpiteiden skaalaa kuin pelkkää fyysistä toimintaa. Nainen pystyy elämään ilman seksuaalista kanssakäymistä sekä seksuaalista elämää.
Elämää ei ole ilman seksiä ja seksiä ei ole ilman elämää, mutta elämä ilman seksiä on heikolle mielelle liian raskas taakka. (?)oletko varma, ettet ole bi/homo?
- Admiral Observer
samppa1 kirjoitti:
oletko varma, ettet ole bi/homo?
En ole varma. Minulla oli ehkä normaalia vahvempi homoseksuaalinen kausi, joskin nykyään ajatus on vastenmielinen. Samoin biseksuaalisuus, joskin en voi väistämättä sanoa tarkkaa kantaa miten todellisessa tilanteessa kävisi.
- AnonyymiUUSI
No isse olen 41v heteropoika ja kokematon kaikessa mahdollisessa, paitti runkkauksessa, itseinhossa, itsesäälissä, himoitsemisessa, kaipailussa, runkkaamaanlankeamisten katumisissa, runkkamorkkiksissa ja seksuaalisuudenunohtamispyrinnöissä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos tienaaminen koneella kiinnostaa niin lue!
Olen kerrännyt muutaman linkin kyselysivustoille. Vastaa kyselyihin ja tienaa rahaa! Minimikotiutus on sivuilla 10e ja v14268Kimmo Kiljunen sekoili täysin - joutuu nyt syrjään
HS: Kimmo Kiljunen syrjään ulkoasiainvaliokunnan johdosta. SDP:n eduskuntaryhmä aikoo vaihtaa ulkoasiainvaliokunnan puh3721837Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!
Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola2421621Keski-ikäiset julkkismiehet vaihtaa nuorempiin!
Seiska tietää kertoa: erikoisjoukot Janne Lehtosen vaimo yli 20v avioliitosta hakee eroa, Janne -ikuista rakkautta hehku281609Kimmo Kiljunen
"Kimmo Kiljunen, sdp, esittää rajuja väitteitä. Hän tapasi suomenvenäläisiä. Julki tulleella videolla hän vaatii rajaa2531206- 731033
- 581004
Salassapito luottamuselimissä. Missä kulkee raja?
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila (kesk) kyselee, mitä minulle oma väki aikoo tehdä, kun toin hallituksen60775- 47766
Miksi teet tästä niin vaikeaa?
Olisin sinun, jos haluaisit. Antaisin sinulle koko sydämeni. Et halua kohdata minua, vaikka kuitenkin haluat. Yritä jo p25729