Syyshuollon yhteydessä on tarkoitus vaihtaa jäähdytysnesteet VP AD41:een. Nykyiset nesteet ovat edellisen omistajan jäljiltä ja väriltään vihreät.
Ohjekirjan mukaan vaihtoväliksi suositellaan VP:n omalle jäähdytysnesteelle 2 vuotta.
Onko kellään kokemuksia autotarvikeliikkeistä saaduista ns. "long life" jäähdytysnesteistä, joille ilmoitetaan vaihtovälisuositukseksi jopa 5...6 vuotta? Esim. Neste Superjäähtytinneste XLC tai Teboil Glycold XLC?
VP AD41:n Jäähdytysneste
4
2168
Vastaukset
- Katsastusmies-1
Jäähdytinnesteen tärkein tehtävä moottorissa, varsinaisen lämmönsiirron ohella, on estää korroosiota syömästä jäähdytysjärjestelmän eri metalleista tehtyjä osia.
Jäähdytinneste on erittäin ”lujilla” ahdetussa dieselmoottorissa venekäytössä. Ns. korroosionesto-ainepaketti kuluu kuumassa ajan myötä nopeastikin ja järjestelmän osat voivat alkaa syöpyä.
VOLVO suosittaa vaihtamaan nesteen 2 vuoden välein.
Itse olen joka syksy laskenut pois sen määrän nestettä joka helpolla tulee ulos moottorista (noin puolet) ja ajanut sen merivesijärjestelmään talveksi makeavesihuuhtelun jälkeen, ja täyttänyt uudella nesteellä. Tällä tavalla tuo 2 vuoden vaihtoväli pätee kun kerran vuodessa uusii puolet koko määrästä.
Minkälaista nestettä kannattaa käyttää? Jäähdytinnesteet ovat luokiteltu aivan kuten moottoriöljytkin. Suomi kuuluu valitettavasti ”pakkasnesteiden” suhteen kehitysmaihin. Meillä on valloillaan käsitys että ”pakkasneste” on OK kun se ei jäädy talvella, eikä se saa maksaa mitään.
Kannattaa kuitenkin kalliin venemoottorin suhteen harkita riittävän laatuluokan täyttävän nesteen käyttöä, hinnasta riippumatta. Noihin ylipitkiin vaihtoaikoihin venedieselkäytössä olisin varovainen, enkä kehota ketään kokeilemaan. Autokäytössä jäähdytinneste rasittuu paljon vähemmän, eikä sen vuoksi voi vetää yhtäläisyyksiä venekäytön ja autokäytön suhteen.
Useat valmistajat kertovat tuotteensa täyttävän BS 6580:1992 laatuluokan. Tuo BS on iänikuinen ja on kyseenalainen edes vanhanajan traktoridieseliin.
Mikäli haluaa käyttää kotimaista, on esimerkiksi NESTE SUPERJÄÄHDYTINNESTE XLC riittävä VOLVOon venekäytössä. Kaikki höpinä korroosioinhibiittien” kulumattomuudesta” kannattaa unohtaa ja vaihtaa tuo neste puoliksi vuosittain.
Joka tapauksessa on merivesipuolelle ajettava jotakin talveksi, ettei järjestelmään jäänyt vesi pääse tekemään tuhojaan, ellei sitten kuulu siihen harvaan veneenomistajien luokkaan joiden vene seisoo sisällä lämpimässä talven ylitse tulen uusimaan joka tapauksessa kokonaisuudessaan, sillä edellisen omistajan nestevalintoja en enää saa selville (ongelmana voisi tulla esiin eri nesteiden yhteensopivuus vaihtamalla vain puolet kertaalleen). Kun jäähdytinnesteet on kertaalleen vaihdettu niin ehdottamasi vaihtotapa on looginen ja mielekäs. Moottoria ei todellakaan kannata turhaan riskeerata jäähdytnnesteen vaihtamattomuuden tai laadun takia.
Olen ymmärtänyt että korroosioinhibiittorien määrää ei pysty tarkistamaan ns. perinteisin menetelmin pakkasnestemittarilla (joissa tulokset ilmoitetaan vain pakkaskestävyytenä)?- The Rat
Jos valutat puolet nesteestä vuosittain ulos ja pistät saman määrän sisälle, vaihdat kahdessa vuodessa 3/4 nesteestä. Valutathan puolet viimeksi lisäämästäsi pihalle ja puolet vanhoista jää vielä koneeseen.
Kolmantena vuotena vaihdat taas puolet, jolloin koneessa on:
4/8 yksivuotista
3/8 kaksivuotista
1/8 kolmivuotista
Jos nyt oikein laskin...
Mitä tuo sitten tekee korroosiosuojalle, en tiedä. Olisiko keskiarvo noista?
Ei varmaan käytännön merkitystä, mutta kannattaa huomioida - jos vaikka oliskin. :) - Katsastusmies-1
The Rat kirjoitti:
Jos valutat puolet nesteestä vuosittain ulos ja pistät saman määrän sisälle, vaihdat kahdessa vuodessa 3/4 nesteestä. Valutathan puolet viimeksi lisäämästäsi pihalle ja puolet vanhoista jää vielä koneeseen.
Kolmantena vuotena vaihdat taas puolet, jolloin koneessa on:
4/8 yksivuotista
3/8 kaksivuotista
1/8 kolmivuotista
Jos nyt oikein laskin...
Mitä tuo sitten tekee korroosiosuojalle, en tiedä. Olisiko keskiarvo noista?
Ei varmaan käytännön merkitystä, mutta kannattaa huomioida - jos vaikka oliskin. :)2 vuoden vaihtoväliin on laskettu aikamoinen varmuusmarginaali.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1292073
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi1051886Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?841659Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy641534Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M331202- 841173
Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm561132- 1101103
Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s471076Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet441023