Ilmeisesti uusimmassa TM:ssäon perinteinen talvirengastesti. Voisko joku laittaa tiivistelmän tuloksista tänne, niin ei tartteis mennä kirjastoon asti.
TM Talvirengastesti
32
13679
Vastaukset
- nastoja
Viime vuonna parhaan nastan ja parhaan kitkan välinen ero oli 1,0 pistettä. Tänä vuonna se kapeni 0,9 pisteeseen. Paras nasta sai neljä tähteä, paras kitka kolme.
Nastat parempia jäällä. Kitkat lumella.
Tällä kerralla mukana oli kaksi keski-Euroopan kitkaa (H-luokka) ja yksi M S rengas (V-luokka).- nastoja
Tuli kirjoitusvirhe. Ero oli viime vuonna 1,2 pistetä ei 1,0.
Viime vuonna parhaan nastan ja parhaan kitkan välinen ero oli 1,2 pistettä. Tänä vuonna se kapeni 0,9 pisteeseen. Paras nasta sai neljä tähteä, paras kitka kolme. Viime vuonna paras nasta sai viisi tähteä ja paras kitka kolme.
- AriPekkaNikkola
Pitää vissiin kuitenkin käydä kirjastossa tarkistamassa miten tuo Vredestein on noin hyvin pärjännyt. Vredestein ilmeisesti aina silloin tälloin onnistuu. Gislaved vajoaa. Muuten näyttäisi olevan tuttu järjestys kun valmistajia ajatellaan.
- AriPekkaNikkola
AriPekkaNikkola kirjoitti:
Pitää vissiin kuitenkin käydä kirjastossa tarkistamassa miten tuo Vredestein on noin hyvin pärjännyt. Vredestein ilmeisesti aina silloin tälloin onnistuu. Gislaved vajoaa. Muuten näyttäisi olevan tuttu järjestys kun valmistajia ajatellaan.
Kannatti muuten käydä. Olen hankkimassa kitkarenkaita ja kitkasarjan voittanut Continental CVC 5 ei enää tunnukaan niin hyvältä vaihtoehdolta. Sehän on onneton märällä asfaltilla jota täällä etelässä riittää.
- Lukija.
TM osoitti taas suuren terävyytensä testaamalla yhden kesärenkaan talvirenkaiden joukossa tuomatta edes esille että samalla merkillä olisi kyllä oikeitakin kitkarenkaita. Onko toimittajan typeryydellä oikeasti mitään rajaa, vai pitäisikö sanoa ahneudella. Aivan selvästi maksettu testi, jolla pyritään kaikin keinoin ajamaan lokaan Suomen markkinoilla lyhyessä ajassa ison markkinaosuuden saavuttanutta merkkiä. Meni kyllä viimeinenkin usko TM:n testeihin.
Se että renkaissa on jenkkimarkkinoilla kaikissa renkaissa oleva M S merkintä ei tee siitä millään tavalla talvirengasta eikä oikeuta ottamaan kesärengasta mukaan talvirengastestiin varsinkin kun rengasta on markkinoitu Suomessa puhtaasti kesärenkaana.
Aika heikosti on asiat jos Suomen parhaiksi väitetyt rengastestaajat eivät edes erota toisistaan kesä ja talvirenkaita. Eipä ole paljoa uskomista muihinkaan noista tuloksista. Ostettuja ilmeisesti kaikki.- se vaan on
esim. 2005 mainiosti pärjänyt Nankang Sv-1 kitkaa ei ole sen jälkeen testeissä näkynyt. Jarrutuspito jäällä parempi esim kuin: Continental, Nokia, Bridgestone, Goodyear jne. ja lumellakin samaa tasoa kuin Nokian ja kumppaneiden. on se vaan MERKILLISTÄ!!!!!!!!!!!!!
- Jore Joopajoo
Eikö olisi paljon uskottavampaa, jos Vannetukku kirjoittelisi omalla nimellä näitä lausuntoja. Vaikka omalle nettisivuille, ja olisi maahantuojana sanojensa takana.
Tämä eri keskustelupalstoille "normikäytäjänä" kirjoittelu on ainakin minut saanut karttamaan liikettä viimeiseen asti. - se vaan on part 2
se vaan on kirjoitti:
esim. 2005 mainiosti pärjänyt Nankang Sv-1 kitkaa ei ole sen jälkeen testeissä näkynyt. Jarrutuspito jäällä parempi esim kuin: Continental, Nokia, Bridgestone, Goodyear jne. ja lumellakin samaa tasoa kuin Nokian ja kumppaneiden. on se vaan MERKILLISTÄ!!!!!!!!!!!!!
Näitä Nankang renkaita ei kyllä vissiin saa vannetukusta? eli en ole "vannetukku mies" Minulla on ainakin aikomus tilata Rengasonlista Nankang SV-1 renkaat. olen kuullut pääosin vain hyvää näistä renkaista.
- Jore Joopajoo
se vaan on part 2 kirjoitti:
Näitä Nankang renkaita ei kyllä vissiin saa vannetukusta? eli en ole "vannetukku mies" Minulla on ainakin aikomus tilata Rengasonlista Nankang SV-1 renkaat. olen kuullut pääosin vain hyvää näistä renkaista.
.. Vastasinkin lähinnä tuolle lukija.:lle.
BF Goodrich olisi ollut kanssa kiva nähdä testissä. Melkoisen suosittu rengas, ja myyjät väittävät Michelinin veroiseksi. - niin..
se vaan on part 2 kirjoitti:
Näitä Nankang renkaita ei kyllä vissiin saa vannetukusta? eli en ole "vannetukku mies" Minulla on ainakin aikomus tilata Rengasonlista Nankang SV-1 renkaat. olen kuullut pääosin vain hyvää näistä renkaista.
"se vaan on part 2" Jaa, olet sitten vissiin rengasonline mies. Vieläkin pahempi
- aropupu81
Olivat vielä testiin saaneet Suomessa valmistetut Nokian HKPL5 näköjään..
Ja Euroopassa valmistetut Noranza 2:set...Vaikka DOTin mukaan nekin oli Suomessa tehty. Ihmettelen miksi sitä ei voinut mainita siinä.- jonka leipää syöt
sanoo sananlaskukin
- aropupu81
jonka leipää syöt kirjoitti:
sanoo sananlaskukin
Ihan kiva sananlasku mutta nyt ei ymmärrä yhteyttä...
- 20%
aropupu81 kirjoitti:
Ihan kiva sananlasku mutta nyt ei ymmärrä yhteyttä...
Bridgestonen eurooppalainen osasto omistaa viidenneksen Nokian renkaista, joten siinä mielessä joka viides rengastehtaalaisen leipäpala on Bridgestonen maksama.
Toisaalta sopimusvalmistuksessa tilaaja saa määritellä tuotteen, joten siinä voi lukeakin mitä tilaaja haluaa.
Tehdäänhän nokialaisiakin PT Gadjah Tunggalin tehtailla Jakartassa. Niissä toki lukee Made in Indonesia. Mutta valmistusmaata ei tuoda markkinoinnissa mitenkään esille. - kiinassakin
20% kirjoitti:
Bridgestonen eurooppalainen osasto omistaa viidenneksen Nokian renkaista, joten siinä mielessä joka viides rengastehtaalaisen leipäpala on Bridgestonen maksama.
Toisaalta sopimusvalmistuksessa tilaaja saa määritellä tuotteen, joten siinä voi lukeakin mitä tilaaja haluaa.
Tehdäänhän nokialaisiakin PT Gadjah Tunggalin tehtailla Jakartassa. Niissä toki lukee Made in Indonesia. Mutta valmistusmaata ei tuoda markkinoinnissa mitenkään esille.Olen itse ostanut Suomesta Nokialaiset, joissa luki kissankokoisin kirjaimin ENGINEERED IN FINLAND, alla kärpäsenpaskalla, jota ei oikeasti löytänyt kuin tosissaan etsimällä: Made in PRC. Ehkä muutama löytää ja vielä harvempi tajuaa että tarkoittaa People's Republic of Chinaa.
Eli sellaisia nämä suomalaiset renkaat. - Nordmanit?
kiinassakin kirjoitti:
Olen itse ostanut Suomesta Nokialaiset, joissa luki kissankokoisin kirjaimin ENGINEERED IN FINLAND, alla kärpäsenpaskalla, jota ei oikeasti löytänyt kuin tosissaan etsimällä: Made in PRC. Ehkä muutama löytää ja vielä harvempi tajuaa että tarkoittaa People's Republic of Chinaa.
Eli sellaisia nämä suomalaiset renkaat.Mullakin oli PeRCeessä tehdyt "nokialaiset". Eivät olleet kovin häävit talvirenkaat.
- nordmanit
Nordmanit? kirjoitti:
Mullakin oli PeRCeessä tehdyt "nokialaiset". Eivät olleet kovin häävit talvirenkaat.
Ei ollut Nordmanit, ihan Nokiat ne oli.
- malli?
nordmanit kirjoitti:
Ei ollut Nordmanit, ihan Nokiat ne oli.
Voisitko vielä tarkentaa mikä Nokian renkaiden malli oli kyseessä?
- Nokian 5
Valmistus viikko 38/08 Nokian 5:set.
Ostin 2 viikkoa sitten. Köyhän ku ei kannata ostaa halpaa = huonoa. Edellisillä nokian 2:silla ajeli hienosti 6 talvea. nastat tallella mutta kumipito heikonlainen.
Ajoa noin 50000km etelän sekakelissä tosin myös jäisillä pikkuteillä.
Mitenkäs kitkoilla pärjäilisi saman määrän kilometrejä? (3 rengaskertaa ja kieleen puraisuja jäisissä ylämäki risteyksissä?)
Taitaa olla niin että tuninkimiehet ajaa mitä alle saavat ja köyhät duunarit ostaa kalliita renkuloitako?
PS: Mukana on provoa joten kaivele herneet nenästä ennen vastaamistasi!! :)- nastapelle
Pidän kitkoja ympäri vuoden ja kilometrejä on tullut 70tkm. Pintaa on vielä, ehkä ensi syksynä uudet.
Ei ole irtoilevia nastoja jotka vanhemmiten pilaisivat renkaiden ominaisuudet, ja näillä voi ajaa kesälläkin toisin kuin nastoilla. - kannata ajaa
nastapelle kirjoitti:
Pidän kitkoja ympäri vuoden ja kilometrejä on tullut 70tkm. Pintaa on vielä, ehkä ensi syksynä uudet.
Ei ole irtoilevia nastoja jotka vanhemmiten pilaisivat renkaiden ominaisuudet, ja näillä voi ajaa kesälläkin toisin kuin nastoilla.kuitenkaan kesäisin kitkoilla, kun niistä katoaa silloin talviominaisuudet
- Nastat verolle
Ajoin edellisellä kitkarengassarjallani (Hakkapeliitta Q) viisi talvea ja 50 tkm. 10 tkm per talvi. Niillä ajaisi piteempäänkin, jolleivat nastakuskut olisivat rouhineet asfaltteja sellaisiksi raastinraudoiksi. Vaihdan kitkat alta pois aikaisin kevällä. Ennen huhtikuuta. Se auttaa niitä kestämään.
Nyt on kellarissa Hakkapeliitta R:t odottamassa talvisia kelejä. - ovat.
Nastat verolle kirjoitti:
Ajoin edellisellä kitkarengassarjallani (Hakkapeliitta Q) viisi talvea ja 50 tkm. 10 tkm per talvi. Niillä ajaisi piteempäänkin, jolleivat nastakuskut olisivat rouhineet asfaltteja sellaisiksi raastinraudoiksi. Vaihdan kitkat alta pois aikaisin kevällä. Ennen huhtikuuta. Se auttaa niitä kestämään.
Nyt on kellarissa Hakkapeliitta R:t odottamassa talvisia kelejä.Kuten uusin teknarikin totesi, niin nastarenkaat ovat paras valinta talvirenkaiksi. Piste.
- provoileva nastapelle
nastapelle kirjoitti:
Pidän kitkoja ympäri vuoden ja kilometrejä on tullut 70tkm. Pintaa on vielä, ehkä ensi syksynä uudet.
Ei ole irtoilevia nastoja jotka vanhemmiten pilaisivat renkaiden ominaisuudet, ja näillä voi ajaa kesälläkin toisin kuin nastoilla.noista nokian 2:sistakaan nastoja noina 6 talvena.
Täällä pikkukylillä kun sattuu olemaan jonkin verran korkeuserojakin teissä niin saa noissa risteyksissä sitten ohitella kitkasudittelijoita mielin määrin. Kas kun eivät hiekota tai suolaa levittele takaviisto risteyksiin mäissä....
Sama on kylän läpi menevän "pääväylän" kunto koko talven kun ME nastapellet siinä ajelemme miten sattuu ja jopa pääsemme risteyksistä liikkeellekkin.
On totta että provoan tässä himpun mutta totuus vain on näin.
Ajakaa millä ajatte mutta pitäkää turvaväli riittävänä kun se nastarenkailla ajava pysähtyy liukkaassa risteyksessä turhan nopeasti!!!!
On totta että kitka on hiljainen ja hyvä lumella mutta eteläisessä suomessa on liian vähän lumisia päiviä, vain vesisadetta ja sen jälkeen jäätä. - nastojen ulinaa
provoileva nastapelle kirjoitti:
noista nokian 2:sistakaan nastoja noina 6 talvena.
Täällä pikkukylillä kun sattuu olemaan jonkin verran korkeuserojakin teissä niin saa noissa risteyksissä sitten ohitella kitkasudittelijoita mielin määrin. Kas kun eivät hiekota tai suolaa levittele takaviisto risteyksiin mäissä....
Sama on kylän läpi menevän "pääväylän" kunto koko talven kun ME nastapellet siinä ajelemme miten sattuu ja jopa pääsemme risteyksistä liikkeellekkin.
On totta että provoan tässä himpun mutta totuus vain on näin.
Ajakaa millä ajatte mutta pitäkää turvaväli riittävänä kun se nastarenkailla ajava pysähtyy liukkaassa risteyksessä turhan nopeasti!!!!
On totta että kitka on hiljainen ja hyvä lumella mutta eteläisessä suomessa on liian vähän lumisia päiviä, vain vesisadetta ja sen jälkeen jäätä.Asustelen täällä pohjosessa, eli talvi on vielä talvi, eikä talven irvikuva kuten etelässä. Kilsoja tulee 50 000 km vuodessa, joten kelillä kuin kelillä on lähdettävä liikenteeseen. Ajoin 7 vuotta kitkoilla ja pidin niistä. Vaihdoin sitten autoa, jonka mukana tuli Nokian Hakkapeliitta neloset. Olipahan järkyttävät renkaat! Nastojen ulina oli korvia raastavaa ja auto kulki kuin ajokoira. Noh, olihan siinä nastarenkaassa vielä semmonenkin ominaisuus, että rupesin ajamaan reikäpäänä, koska nastathan pitää kelillä kuin kelillä! Roikuin toisten perseessä, enkä välittänyt keleistä mitään. Kitkojen kanssa tuli opittua talvelle sopiva ajotyyli - kelin mukaan ja turvavälit huomioiden! Enkä tarkoita sitä, että hissutellaan viittäkymppiä satasen alueella.
Yksi talvi nastoilla riitti, nyt tulee taas kitkat alle. Ne sopivat ajotyyliini parhaiten. - Provo pelle
nastojen ulinaa kirjoitti:
Asustelen täällä pohjosessa, eli talvi on vielä talvi, eikä talven irvikuva kuten etelässä. Kilsoja tulee 50 000 km vuodessa, joten kelillä kuin kelillä on lähdettävä liikenteeseen. Ajoin 7 vuotta kitkoilla ja pidin niistä. Vaihdoin sitten autoa, jonka mukana tuli Nokian Hakkapeliitta neloset. Olipahan järkyttävät renkaat! Nastojen ulina oli korvia raastavaa ja auto kulki kuin ajokoira. Noh, olihan siinä nastarenkaassa vielä semmonenkin ominaisuus, että rupesin ajamaan reikäpäänä, koska nastathan pitää kelillä kuin kelillä! Roikuin toisten perseessä, enkä välittänyt keleistä mitään. Kitkojen kanssa tuli opittua talvelle sopiva ajotyyli - kelin mukaan ja turvavälit huomioiden! Enkä tarkoita sitä, että hissutellaan viittäkymppiä satasen alueella.
Yksi talvi nastoilla riitti, nyt tulee taas kitkat alle. Ne sopivat ajotyyliini parhaiten.Itsekkään en tykännyt nokian 4:sesta työautossa mutta 2 ja 5 toimivat kyllä ainakin omissa tojoissa ihan ok.
Tuosta turvavälistä!! Koitappa pitää täällä etelässä edes motarilla 20m turvaväliä niin on alle 1 minuutin 5 autoa siinäkin välissä vaikka rajoitusten mukaan ajaisikin. - taas.....
nastapelle kirjoitti:
Pidän kitkoja ympäri vuoden ja kilometrejä on tullut 70tkm. Pintaa on vielä, ehkä ensi syksynä uudet.
Ei ole irtoilevia nastoja jotka vanhemmiten pilaisivat renkaiden ominaisuudet, ja näillä voi ajaa kesälläkin toisin kuin nastoilla....vaahtoaa liukkareiden puolesta. Lopeta jo lässytys, meille realisteille se ei tehoa. Nasta on ainoa joka pitää vaihtelevassa talvikelissä, sitä jäätä vielä löytyy ja nimenomaan etelässä ja sivuteillä. Ja nastarenkaan ajovakaus on paljon parempi sulalla asfaltilla. Ja tsekatkaapa uudesta TM:sta myös vierintävastukset: Nokian HKPL 5 kärjessä, huomattava paremmuusero kitkarenkaisiin siinäkin!
- kun suksi
nastojen ulinaa kirjoitti:
Asustelen täällä pohjosessa, eli talvi on vielä talvi, eikä talven irvikuva kuten etelässä. Kilsoja tulee 50 000 km vuodessa, joten kelillä kuin kelillä on lähdettävä liikenteeseen. Ajoin 7 vuotta kitkoilla ja pidin niistä. Vaihdoin sitten autoa, jonka mukana tuli Nokian Hakkapeliitta neloset. Olipahan järkyttävät renkaat! Nastojen ulina oli korvia raastavaa ja auto kulki kuin ajokoira. Noh, olihan siinä nastarenkaassa vielä semmonenkin ominaisuus, että rupesin ajamaan reikäpäänä, koska nastathan pitää kelillä kuin kelillä! Roikuin toisten perseessä, enkä välittänyt keleistä mitään. Kitkojen kanssa tuli opittua talvelle sopiva ajotyyli - kelin mukaan ja turvavälit huomioiden! Enkä tarkoita sitä, että hissutellaan viittäkymppiä satasen alueella.
Yksi talvi nastoilla riitti, nyt tulee taas kitkat alle. Ne sopivat ajotyyliini parhaiten.Renkaiden vika, että kuski ajaa reikäpäänä? Kas kun et jätä turvavyötä käyttämättä, niin tuleepahan ajettua sitten varovaisemmin. Mulle tuli auton mukana Nokian kitkarenkaat ja totesin jo märällä asvaltilla ne aivan helevetin liukkaaksi. En ole aiemmin jäänyt liikennevaloissa kiinni, mutta kitkarenkailla se temppu onnistui hienosti. Siinä sitten peruuteltiin ruuhkassa 20-30 metriä taaksepäin, että pääsi edes liikkeelle. Sen jälkeen kitkat vaihtuivat nastarenkaisiin.
- sinä nastapelle
taas..... kirjoitti:
...vaahtoaa liukkareiden puolesta. Lopeta jo lässytys, meille realisteille se ei tehoa. Nasta on ainoa joka pitää vaihtelevassa talvikelissä, sitä jäätä vielä löytyy ja nimenomaan etelässä ja sivuteillä. Ja nastarenkaan ajovakaus on paljon parempi sulalla asfaltilla. Ja tsekatkaapa uudesta TM:sta myös vierintävastukset: Nokian HKPL 5 kärjessä, huomattava paremmuusero kitkarenkaisiin siinäkin!
Siinä vierintävastustaulukossa oli palkkien värit ihan sekaisin. Toiselta sivulta löytyy tulokset oikein. Kitkarenkaiden vierintävakset olivat pienimmät, kesärenkaiden suurimmat, ja nastojen jotain siltä väliltä.
- luin testin,
ihme että taas nokian hakkapeliitta 5 voitti? eikö muka kilpailijat pysty lyömään jo vuoden vanhaa tuotetta?
no toisaalta lohduttaa, kun ostin viimetalvena juurikin noi hakka 5:set, ovat vieläkin sitten markkinoiden huippua :) ja made in Finland!- ???????????????
Painotukset on valittu niin, että nokian nastarengas voittaa testin.
Joskus nokian nasta jätetään muodon vuoksi niukasti kakkoseksi :-)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?961886- 881340
- 1101143
- 761037
- 1191010
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57873- 47791
- 36782
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48741- 33693