Refluksi ja kurkkukipu

Minä ihmettelen

Refluksitauti mulla todettu ja nyt ollut jo neljättä päivää kurkkukipua joka menee ohi kipulääkkeellä, eli onkohan se refluksitautiin kuuluva vai ei? Päänsärkyäkin, vähä väliä on.

Kuuluuko refluksitautiin kurkkukipu?

8

9435

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .............

kurkku on ärtynyt koko ajan,eikä auta haponsalpaajat yhtään.Kaikista hankalin vaiva kun kurkku reistailee koko ajan,kun oliskin vaan närästystä.

• klassisia oireita

refluksissa... itsellä koko homma alkoi
      juuri siitä. Kurkkukipu oli siis suht alhaalla
      kurkunpäässä (ei esim angiinatyyppisesti).
      Jos alue on tarpeeksi tulehtunut/punoittaa tai
      lihakset jännittynyt, luulisi särkylääkken auttavan - ainakin
      minulla teki niin (eikä yhtään lisännyt huonompaan suuntaan oloa). Lisäksi käytin Sirdaludia
      äänentuottolihasten rentouttamiseen.

Kumpaa refluksia sinulla yleensä on?

• ..............

on vaivaa juuri kurkussa ja hengenahdistusta myös,kurinaa ruokatorvessa ja välillä tuntuu että nielu ei toimi.Buranaa olen ottanut vaikka ei vatsalle hyväksi,mutta se auttaa kurkkuuni,myös kurkun lihakset jumissa usein.
        Pitää rentouttaa usein sillä on kuin pala kurkussa.
        Puhuminen joskus vaikeaa sillä meinaa ääni loppua kesken puhumisen.Siis minulla ei ole närästystä vaan yskää ja kurkkuoireita.

• in eli
        .............. kirjoitti:

on vaivaa juuri kurkussa ja hengenahdistusta myös,kurinaa ruokatorvessa ja välillä tuntuu että nielu ei toimi.Buranaa olen ottanut vaikka ei vatsalle hyväksi,mutta se auttaa kurkkuuni,myös kurkun lihakset jumissa usein.
        Pitää rentouttaa usein sillä on kuin pala kurkussa.
        Puhuminen joskus vaikeaa sillä meinaa ääni loppua kesken puhumisen.Siis minulla ei ole närästystä vaan yskää ja kurkkuoireita.

laryngofaryngeaaliseen refluksiin kuuluu noi
        kurkkuoireet (ja hengenahdistus) eli käytännössä ruokatorven ylempi sulkija ei sulkeudu vaan päästää aineksen kurkun (ja toisinaan minimaalisesti keuhkojen) puolelle, joka on huomattavsti herkempi hapolle kuin ruokatorven limakalvo. Itsellä on närästystä vain ehkä yhtenä päivänä vuodessa. Kurkkurefluksin oireita joka päivä :-(
        Hengenahdistus lähti Nexiumilla ja ruoka ym rempalla (että jotain hyvää sentään lääkityksestä on seurannut!).

Englantilaisilta sivuilta voit googlailla "LPR"
        (laryngopharyngeal reflux), reflux and voice jne.
        Löytyy aika paljon tietoa.

Vaikka ensisijainen aiheuttaja on
        varmaankin se takaisinvirtaus tälle alueelle, kannattaa hoitaa kurkunkin aluetta ihan näillä
        perinteisillä äänenhuolto keinoilla. Itse olen
        äänityöläinen, joten allaolevia tulee (=joutuu) tehtyä päivittäin kuten muutenkin ä-työläisten pitäisi.

Kurkkulääkäri voi tarkastaa pienellä peilillä onko alueella punoitusta/tulehdusta ym. Vaikka
        ei olisikaan mitään punoitusta, ylärefluksia
        voi olla. Pyydä lähete puheterapeutille - saattaa kestää kauan!

Fyysisiä juttuja mitä voi kokeilla
        on tietenkin perusjumppa hartioille/niskalle/kaulalle/maha (viereiset lihakset vetreämpiä), erityisesti tähän alueeseen vaikuttava äänihieronta
        (todella hyvä, maksaa n. 50e/45 min kerta),
        puheterapeutin antamat "jumppausohjeet" (äännepuolen juttuja) vox lax (vesipullo
        muovinen puhallusletku), normaalit äänihuulten
        rentoutuskeinot (eri äänteitä), joihin tarvitset jonkun, joka osaa näyttää oikeat tekniikat.

Tämän lisäksi
        klassikot eli haukottelu, vettä vähän väliä jotta ä-huulet kosteina (ja hapon vaikutus vähäisempi), höyryhengittely,
        melussa/taustahälyssä puhuminen minimiin,
        puheen määrän rajoittaminen (itse olen nyt kolmatta viikkoa hiljaisena työn ulkopuolella - ilmeillä ja kirjoittamalla pystyy kommunikoimaan melko hyvin lähipiirin kanssa), lämmintä vettä ja hunajaa (ei mitään mentolipastilleja). Kurkun suojaus ulkona ja kunnon puheasennot. Nämä kaikki
        löydät mistä tahansa puhetekniikan/viestinnän/äänen käytön oppaasta.

Myös hengitystekniikka ja kuinka
        rennosti/puristeisesti käytät ääntäsi on tärkeä. Kerroit rentoutavasi kurkkua - miten sen teet?

Kun sanoi ettei nielu toimi, tarkoititko
        että sinulla on nielemisvaikeuksia?
        Missä kohtaa nielussa/kurkussa sinulla ongelma
        ilmenee? Tyhjänä vai ruoan kanssa?
        (puheterapeutti on erikoistunut näihin nielemislihasten ongelmiin ja harjoittamiseen).

• lisäys!!
        in eli kirjoitti:

laryngofaryngeaaliseen refluksiin kuuluu noi
        kurkkuoireet (ja hengenahdistus) eli käytännössä ruokatorven ylempi sulkija ei sulkeudu vaan päästää aineksen kurkun (ja toisinaan minimaalisesti keuhkojen) puolelle, joka on huomattavsti herkempi hapolle kuin ruokatorven limakalvo. Itsellä on närästystä vain ehkä yhtenä päivänä vuodessa. Kurkkurefluksin oireita joka päivä :-(
        Hengenahdistus lähti Nexiumilla ja ruoka ym rempalla (että jotain hyvää sentään lääkityksestä on seurannut!).

Englantilaisilta sivuilta voit googlailla "LPR"
        (laryngopharyngeal reflux), reflux and voice jne.
        Löytyy aika paljon tietoa.

Vaikka ensisijainen aiheuttaja on
        varmaankin se takaisinvirtaus tälle alueelle, kannattaa hoitaa kurkunkin aluetta ihan näillä
        perinteisillä äänenhuolto keinoilla. Itse olen
        äänityöläinen, joten allaolevia tulee (=joutuu) tehtyä päivittäin kuten muutenkin ä-työläisten pitäisi.

Kurkkulääkäri voi tarkastaa pienellä peilillä onko alueella punoitusta/tulehdusta ym. Vaikka
        ei olisikaan mitään punoitusta, ylärefluksia
        voi olla. Pyydä lähete puheterapeutille - saattaa kestää kauan!

Fyysisiä juttuja mitä voi kokeilla
        on tietenkin perusjumppa hartioille/niskalle/kaulalle/maha (viereiset lihakset vetreämpiä), erityisesti tähän alueeseen vaikuttava äänihieronta
        (todella hyvä, maksaa n. 50e/45 min kerta),
        puheterapeutin antamat "jumppausohjeet" (äännepuolen juttuja) vox lax (vesipullo
        muovinen puhallusletku), normaalit äänihuulten
        rentoutuskeinot (eri äänteitä), joihin tarvitset jonkun, joka osaa näyttää oikeat tekniikat.

Tämän lisäksi
        klassikot eli haukottelu, vettä vähän väliä jotta ä-huulet kosteina (ja hapon vaikutus vähäisempi), höyryhengittely,
        melussa/taustahälyssä puhuminen minimiin,
        puheen määrän rajoittaminen (itse olen nyt kolmatta viikkoa hiljaisena työn ulkopuolella - ilmeillä ja kirjoittamalla pystyy kommunikoimaan melko hyvin lähipiirin kanssa), lämmintä vettä ja hunajaa (ei mitään mentolipastilleja). Kurkun suojaus ulkona ja kunnon puheasennot. Nämä kaikki
        löydät mistä tahansa puhetekniikan/viestinnän/äänen käytön oppaasta.

Myös hengitystekniikka ja kuinka
        rennosti/puristeisesti käytät ääntäsi on tärkeä. Kerroit rentoutavasi kurkkua - miten sen teet?

Kun sanoi ettei nielu toimi, tarkoititko
        että sinulla on nielemisvaikeuksia?
        Missä kohtaa nielussa/kurkussa sinulla ongelma
        ilmenee? Tyhjänä vai ruoan kanssa?
        (puheterapeutti on erikoistunut näihin nielemislihasten ongelmiin ja harjoittamiseen).

Älä kuiskaile koska se on
        erittäin rasittavaa toimintaa äänihuulille!

• ...................
        lisäys!! kirjoitti:

Älä kuiskaile koska se on
        erittäin rasittavaa toimintaa äänihuulille!

hyvistä neuvoista,todella nyt pitää tehdä töitä,ei tämä muuten hellitä.
        Olen kyllä kova puhumaan,ja puhelimessa välillä tuntuu että ääntä ei meinaa tulla,ihan kun kurkunpää ei toimisi.
        Pitää alkaa säästämään ääntä,ja tuo on varmasti hyväksi että voimistaa ylävartalon lihaksia.
        Kokeilen kaikkea nyt ja kerron kyllä myöhemmin miten edistyn.
        Melkein aina syödessä,alan yskiä eli ottaa kiinni kurkussa,ei ruokatorvessa.
        Viimeksi tutkimuksissa todettiin,ei ruokatorvitulehdusta,jonkin verran refluksia,eli valskaa tämä ruokatorven alaosa.
        Hyvä kun sain näin hyviä vinkkejä,miten pääsen eteenpäin,haponsalpaajia otan yhden vuorokaudessa,koko ajan.

• vinkkejä
        ................... kirjoitti:

hyvistä neuvoista,todella nyt pitää tehdä töitä,ei tämä muuten hellitä.
        Olen kyllä kova puhumaan,ja puhelimessa välillä tuntuu että ääntä ei meinaa tulla,ihan kun kurkunpää ei toimisi.
        Pitää alkaa säästämään ääntä,ja tuo on varmasti hyväksi että voimistaa ylävartalon lihaksia.
        Kokeilen kaikkea nyt ja kerron kyllä myöhemmin miten edistyn.
        Melkein aina syödessä,alan yskiä eli ottaa kiinni kurkussa,ei ruokatorvessa.
        Viimeksi tutkimuksissa todettiin,ei ruokatorvitulehdusta,jonkin verran refluksia,eli valskaa tämä ruokatorven alaosa.
        Hyvä kun sain näin hyviä vinkkejä,miten pääsen eteenpäin,haponsalpaajia otan yhden vuorokaudessa,koko ajan.

jos yskintä selväsi syödessä, kokeile
        huomattavasti h-i-d-a-s-t-a-a ruokailua.
        Sekä tietnkin huomattavsti pienemmät annokset.
        Laske suuhunlaittokertojen välillä
        aterimet lautaselle, lue jotain ym - ei mene kaikkien perinteisten painonhallintaoppien mukaisesti mutta nyt on tarkoituksena helpottaa kurkun/nielun toimintaa! Pidä välillä reilu tauko -
        alussa itsellä osa ruoasta oli jo jäähtynyt mutta olin vain iloinen kun sain kaiken alas. Jätä aterian yhteydessä juominen - vesi esim täyttää turhaa mahalaukkua, neutralisoi suht minimissä olevia happoja ja provosoi helpommin refluksia.

Ruoan koostumksella
        voi nielemistä ja ruoansulatusta myöskin helpottaa
        (lihaksille asteen verran helpompaa ja
        nopeampi r-sulatus kun ruoka jo pilkottu).
        Itse en ole koskaan käyttänyt näin paljon
        yleiskonetta/tehosekoitinta ja raastinta. Soseuta, muusaa, höyrytä ym. Keitot mielellään sosekeittona
        (tavallisessa keitossa hankalaa eri tiheiset
        ainekset palat ja neste). Hedelmät menee hyvin raasteena.

Pitkäaikanen tekeminen on se mitä olen oppinut todella tämän taudin kanssa. Joten tosi plajon tsempiä sulle ja
        koita jaksaa tehdä noita juttuja - vaikka lista
        peiliin että muistaa. Äänensäästöjutut vaatii
        yhtälailla energiaa kuin noi ruoka ym jutut.
        Itselle oli aluksi todella hankalaa kun olen puhelias. Vaivat voivat helpottua!

• Mhmm

Minullakin on kurkku kipeänä joka päivä, paitsi että nyt lähipäivinä ei ole arastanut niin paljoa, mutta huomenna voi taas kipuilla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      191
      1304
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1128
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      854
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      850
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      780
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      725
    7. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      692
    8. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      60