Typerien moraalipohdintojen äiti

Olli-Älämölö

Saanenko tuoda esille erään jo vanhan pohdintani, johon en ole itsekään vielä saanut vastausta.

Oletetaan tilanne, että merimies NN nuorna ja vetreänä 16- vuotiaana poikasena karkaa merille. NN saa pestin syvänmerenlaivaan ja tapahtuu niin, että laiva haaksirikkoutuu myrskyssä ja uppoaa mukanaan koko miehistö lukuunottamatta NN:ä, joka pelastautuu autiolle saarelle. Ainoat "sivistysvälineet" mukanaan ovat puukko ja päälläolevat vaatteet.

Ensimmäiset vuodet NN toivoo pelastusta siviilisaation pariin, mutta koska sitä ei ole näkyvissä hän antaa periksi ja tyytyy kohtaloonsa elämä elettävänä autiolla saarella.
Kun uskovaiset väittävät, että jokainen ihminen on syntinen niin herää kysymys, että miksi NN olisi syntinen. Mitä sellaista syntiä NN voisi tehdä, että ei pääsisi taivaaseen. Jos ottaa senkin huomioon, että haaksirikon jälkeen olisi ollut mahdotonta kuulla Herran sanaa ja tulla uskoon. Toisaalta taas voisi olla mahdollista, että Herra NN olisi tullut uskoon syntisten merimiesvuosien jälkeen, jos haaksirikkoa ei olisi tapahtunut.

Kysymys siis kuuluu; pääseekö NN taivaaseen vai ei? Lasketaanko suureksi synniksi se, että NN:n ainoat "pahat" teot elinaikanaan autiolla saarella olivat lokeille julmistelu ja itsetyydytys autiolla kalliolla, naisen puutteessa.

Entä jos NN olisikin pelastunut. Viittä vaille kuolemaansa olisi tullut Ulkomaalainen alus, joka olisi noukkinut NN:n kyytiin. Laivassa olisi ollut huoria ja viinaa ja tupakkaa. NN olisi viimeisenä tekonaan vetänyt kännin, nusaissut lorttoa ja vetänyt päälle tupakan ja sen jälkeen heittänyt henkensä.
Mitä luulette olisiko NN tässä tapauksessa päässyt taivaaseen...

15

534

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suurin synti on se, jos NN ei usko Jeesukseen. Sen suurempaa syntiä hän ei voi tehdä. Hyvä moraali ei tee ketään ihmistä taivaskelpoiseksi, ehkä miellyttäväksi ihmiseksi tai sitten ei...
      Hyvä moraali voi saada ihmisen luottamaan omiin hyviin tekoihinsa eikä hän koe tarvitsevansa Jumalaa, koska hän pärjää loistavasti niine hyvineen. Siksipä Jeesus sanoikin, että monet huonomaineiset ihmiset menevät taivaaseen, koska luottavat Jeesukseen. Ja monet hyvät ihmiset jäävät sieltä pois, koska luottavat itseensä.

      • muikkumies

      • Olli-Älämölö

        Miten NN olisi voinut tietää Jeesuksesta jos hän ei olisi eläissään kuullut siitä? Olisko hän siis kadotettu vain siksi, että sattui teininä haaksirikkoutumaan autiolle saarelle ja elämään elinikänsä ainoina sanoina lokkien ja albatrossien rääkyminen? Eikö nyt olekaan niin, että ihminen voi tehdä kääntymyksen missä iässä tahansa....


      • Olli-Älämölö kirjoitti:

        Miten NN olisi voinut tietää Jeesuksesta jos hän ei olisi eläissään kuullut siitä? Olisko hän siis kadotettu vain siksi, että sattui teininä haaksirikkoutumaan autiolle saarelle ja elämään elinikänsä ainoina sanoina lokkien ja albatrossien rääkyminen? Eikö nyt olekaan niin, että ihminen voi tehdä kääntymyksen missä iässä tahansa....

        aina Jumalan teko, se ei ole ihmisen vallassa. Tarkoitan tällä sitä, että Jumala ei ole mikään sätkyukko, jota voisi pompottaa miten lystää.
        Jumala on kaikkialla läsnäoleva, joten hänellä on keinonsa lähestyä ketä tahansa ihmistä missä tahansa. Hän voi saarnata vaikka niiden lokkien ja albatrossien kautta, jos on tarvis. Jumalan tahto on, että kaikki ihmiset pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan totuuden.


      • moosegoose.e

        eli tiivistettynä kaikkivaltias jumala loi ihmisen pani tämän synteilemään ja rankaisee sitten synteilevää ihmistä siitä ettei tämä usko jumalan hengiltä rakkauden vuoksi kiduttamaansa poikaan joka huolimatta siitä että oli ihminen olikin jumala ilman että kuitenkaan olisikin kahta jumalaa.


      • Olli-Älämölö
        purje kirjoitti:

        aina Jumalan teko, se ei ole ihmisen vallassa. Tarkoitan tällä sitä, että Jumala ei ole mikään sätkyukko, jota voisi pompottaa miten lystää.
        Jumala on kaikkialla läsnäoleva, joten hänellä on keinonsa lähestyä ketä tahansa ihmistä missä tahansa. Hän voi saarnata vaikka niiden lokkien ja albatrossien kautta, jos on tarvis. Jumalan tahto on, että kaikki ihmiset pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan totuuden.

        että olisi Jumalan vallassa, että NN olisi tai ei olisi kääntynyt uskoon? Saanko udella, että mitä mieltä sitten olet esim. Amazonien intiaanin kanssa, jotka eivät ole koskaan kuulleet sinun Jumalasta. Ovatko he joutumassa kadotukseen? Tai oletetaan joku pyhä yksinkertainen erakko... pääseekö hän taivaaseen? Tai entä JOS Herra Saari tai Auvinen tuli viimeisillä minuuteilla uskoon niin onko taivaspaikka okei...


      • räpsy
        purje kirjoitti:

        aina Jumalan teko, se ei ole ihmisen vallassa. Tarkoitan tällä sitä, että Jumala ei ole mikään sätkyukko, jota voisi pompottaa miten lystää.
        Jumala on kaikkialla läsnäoleva, joten hänellä on keinonsa lähestyä ketä tahansa ihmistä missä tahansa. Hän voi saarnata vaikka niiden lokkien ja albatrossien kautta, jos on tarvis. Jumalan tahto on, että kaikki ihmiset pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan totuuden.

        Jos ihminen ei ole mistään jumalista kuullut, niin miten hän voisi "kääntyä"?


      • räpsy kirjoitti:

        Jos ihminen ei ole mistään jumalista kuullut, niin miten hän voisi "kääntyä"?

        ilmestyä henkilökohtaisesti hätätilanteissa, kun ihmisellä ei ole enää paljoa aikaa miettiä, mitä tehdä tämän elämän jälkeen. Jumalalle on kaikki mahdollista. Onneksi.


      • moosegoose.e kirjoitti:

        eli tiivistettynä kaikkivaltias jumala loi ihmisen pani tämän synteilemään ja rankaisee sitten synteilevää ihmistä siitä ettei tämä usko jumalan hengiltä rakkauden vuoksi kiduttamaansa poikaan joka huolimatta siitä että oli ihminen olikin jumala ilman että kuitenkaan olisikin kahta jumalaa.

        ihmisen oma valinta. Jumala halusi kuitenkin antaa ihmiselle mahdollisuuden elää hänen kanssaan iankaikkisesti ilman syntiä. Siksi Jeesus syntyi ihmiseksi, kantoi koko maailman synnin ruumiissaan ristille, antoi henkensä, nousi ylös kuolleista kirkastetussa ruumiissa, meni taivaaseen ja istuu siellä Isän Jumalan oikealla puolella, kunnes tulee pian takaisin hakemaan seurakunnan Karitsan häihin. Jos uskot tämän, niin pääset mukaan juhliin.


    • Mölyävä äly

      miksi tuollainen mielikuvitus? Mihin tällä pyrit? Miksi asia yleensä sinua kiinnostaa?
      Ei tässä ole kysymys uskomisesta, vaan pelastautumisesta elämään, tavalliseen ihmiselämään.
      Kuka meistä ihmisistä koko ajan ajattelee olemista uskova tai olemista ateisti, toivottavasti ei kukaan.

      • Olli-Älämölö

        Niin, miksi tässä mitään kysyy. Mihin itse pyrit vastakysymyksilläsi? Miksi asiani kiinnostaa sinua? MIhin minun pitäisi pelastua?

        Kuka meistä todellakin kokoajan ajattelee olevansa sitä tai tätä..


      • SemiSeppä

        Kyllä tuo oli aivan mielenkiintoinen pohdiskelu. Perinteisestä kristinuskon opeista ei varmaankaan löydy tuohon hyvää vastausta ja esitys jää kiusalliseksi.

        Mormoonit ovat muuten ratkaisseet tämän ongelman. He pystyvät kadotukseen joutuneiden sielut pelastamaan jälkikäteen rukoilemalla kuolleiden puolesta.

        Amerikoissa he tekivät pelastusrukoilusta oikein teollista ja siunasivat kadotuksesta natsien lahtaamat juutalaiset kristilliseen taivaaseen. Jotta älyttömyys olisi täydellinen, niin tietenkin juutalaiset raivostuivat mokomasta siunaamisesta. Ei heidän pojistaan ja tytöisään saa tehdä kristillisiä (ihan kuin niin tapahtuisikin - voi ziisus).


    • sunnyriver

      Oletan, että merimiehesi lähti täältä, missä jokainen oppii koulussa kristinuskon perustotuudet. Eli sana on kylvetty, hänestä itsestään riippuu, itääkö se.
      Ei siihen lisäsaarnoja tarvita. Päinvastoin hiljaisuus on hyvä maaperä hengelliselle kasvulle, sen ovat mystikot todenneet derämaissa eläessään kautta vuosisatojen.
      Eli vastuu on merimiehellä.

      Jos hän olisi lähtenyt jostakin viidakosta, eikä olis koskaan Jumalan sanaa kuullut, hänet
      tuomittaisiin aikanaan tekojen mukaan.
      Eli jos hän on tehnyt hyvää, hän pääsee
      Jumalan luo siksi, että hän on noudattanut
      omantuntonsa ääntä ja rakastanut maailmaa
      ympärillän parhaansa mukaan.

      Yksi asia ovat sitten ajatuksemme. Vaikkei
      varsinaisesti voi ketään toista vahingoittaa, voi olla niin katkera, että tavallaan ampuu
      nuolia toista ihmistä päin.

      Eli usein Jumala sanoo minuuttia-paria ennen kuin ilmapiiri kiristyy, että joku ajattelee ilkeitä. Ja eikös kohta tule sellainen
      kiperän kireä ilmapiiri vähäksi aikaa.
      Eli meillä kullakin on tehtävänä siunata kanssa-
      ihmisiä, ei kirota heitä. Rukous on sitä, että
      kannamme tämän toisen ihmisen asiat kiitoksen kanssa Jumalalle ylös, emme ammu niitä toisen niskaan.
      Toinen asia tietysti on, että asiat on hoidettava, varoitettava tai neuvottava toista
      pysymään kaukana vahingollisista asioista
      silloin kun se on tarpeen. Asiallisesti, ILMAN VIHAA.

      • idioottimaista löpinää

        taas kerran. Sinä olet itse kehitellyt tuota jumalsatuasi sinulle sopivaan muotoon. Ei järjen hiventä.


    • Hmmmm

      NN oli jo taivaassa, kun hän pelastui autiolle saarelle haaksirikosta. Taivaaseen ei kuulu parisuhteet ym.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      123
      1205
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      894
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      87
      767
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      19
      736
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      717
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      282
      692
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      626
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      593
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      115
      511
    Aihe