kalat haukkovat happea

*akva*

Minulla tuore 375-litrainen akvaario, joka tuli kaloineen kasveineen, suodattimet ja hiekat yms mukana suoraan käytöstä. Eli bactozymin ja vedenparannusaineen kanssa oli odotettavissa melko helppo ja nopea kalallinen kypsyminen. Nitriittiä ei ole ollut lainkaan, reilun viikon akva nyt ollut. Muutamia uusia kalojakin tullut.

Nyt sitten muutama kiilakylki ja punapäätetra on vuorotellen kuollut niin, että aluksi olleet päivän-pari apaattisia ja haukkoneet henkeä. Ei muuta poikkeavaa ulkonäössä. Muut kalat pirteitä.

Kaloja 30punapäätetraa, 20 kiilakylkeä, 2 helmirihmaa ja 4 lehtikalaa sekä imumonni.

Auttakaas hädässä! Vaikka vesiarvot näyttävät tikkutestin mukaan olevan kunnossa, ajattelin huomenna tehdä ensimmäisen vedenvaihdon.

4

3449

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -Rihma-

      Ethän pessyt suodattimia tai hiekkoja kun perustit altaan uudelleen? Onko yhtään nitriittiä nyt?

      Kalojen haukkominen voi tarkoittaa hapenpuutetta, onhan suodatin tarpeeksi tehokas? Onhan altaassa ulkosuodatin? Laita pintavesi kiertämään ja vaihda hätäavuksi 50% vettä.

      • *akva**

        Suodatusta on yllinkyllin, tehokas sisä- ja ulkosuodatin. En pessyt suodatinta enkä hiekkoja siirron yhteydessä. Kaikki tehtiin ohjeiden mukaan. Nitriittiä ei ole ilmestynyt ollenkaan koko aikana. Lehtikalat alkoivat vkl aikana jopa kutemaan.
        Kuitenkin vielä vkl aikana 1 kiilakylki kuoli. Vaihdoin vettä ja nostin suodattimet pintaa rikkomaan. Jospa se siitä asettuisi... Vesi on vielä vähän sameaa ja levää näyttää kasvavan lasiin.
        Seuraillaan tilanteen kehitystä!


    • tania78

      Minulla oli parisen vuotta sitten outo tauti, joka sai kalat haukkomaan happea ja lopulta kuolemaan... Syyksi paljastui kidusloiset !
      (tulivat ostamieni kalojen mukana !)

    • suuria omistava

      Jos kalat roikkuvat pinnalla haukkoen happea, on vetesi happipitoisuus liian pieni. Siinä tapauksessa ei kannata suoraan vaihtaa vettä, vaan lisää veteen nestemäistä vetyperoksidia ja anna sen vaikuttaa ennenkuin vaihdat veden. vetyperoksidi joutuessaan kosketuksiin vedenkanssa luovuttaa veteen enemmän happea, sillä suodattimella hapettaminen ei tässä vaiheessa enää auta. Veden happipitoisuutta et voi testata normaalilla tikulla. lisätietoja www.aquahoito.info

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      127
      1694
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      101
      1219
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1078
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1015
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      54
      911
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      843
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      804
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      52
      802
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      50
      793
    10. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      793
    Aihe