Leatherman monitoimityökalut

iski riippuvuus : /

Iski paha Leatherman fanitus ja melkeinpä riippuvuus!

Nää on kyll hauskoja vempaimia, miesten leluja. Toinen Mikra jo menossa. Ensimmäisen ostin n. 10 v. sitten, ystäväni sitä aikansa kehuttuaan ja esitellessä melontareissulla. Alkoi jo liitokset väljentyä ja veitsi, että sakset tylsyä.. Avainperässä oli/on aina mukana ja yllättävän usein käyttöä ollut.

Enempi pientä retkeä ja kajakkimelontaa tullut viime kesänä tehtyä ja odotettavissa tulevaisuudessakin sellaista. Muksut, t ja p, n. 10 v,.. ja pertiossa, retkihenkisiä muutenkin ollaan karavaanareita.

Intouduin ostamaan eilen sellaisen Blast lahjapappauksen, jossa mukana kellokompassi, h. 80,- e.

Tänään sitten Fuse ja Skeletool monitoimityökalut yhteishintaan 120,- e. Mietinkin, että pistänkö perheelle Joululahjaksi vai valjastanko Blastin sekä Fusen as.autoon ja pikkuauttoon yleistyökaluiksi. Skeletool mukanakulkeva, vyölenkissä hyvin pysyvänä "miestenkoruna" ja yleisapuvälineenä, arkiaskareissa niin töissä kuin kotona, yms.

Leathermanismi on tainut iskeä, ja paha sellainen. Kokoelmasta puuttunee vain se uutuusmalli ja kallein sekä parahin, iso työkalu, eli Charge TTI, sekä Skeletool CX

30

9344

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • supertool

      Supertoolin hankittuani 10v. sitten olin porukan kovin jannu. 2v. sitten kaverini toi Ameriikasta Waven ja sekin oli upea verme.

      Huomasin vaan vaelluksella ettei ko. työkalusta ole mitään apua ja kotihomissa myöskään.

      Metallimiehenä ei Leathermanista ole kovinkaan paljon työkalullista apua kun omaa kunnon ´kalut´. Leatherman on sellainen keräily- ja näyttelyverme.

    • onhan ne.......

      En ole vielä retkellä tarvinnut koskaan, tuskin otan mukaan...

      • joskus_

        oikealla retkellä. Silloin viimeistään huomaa aidon Leathermanin tarpeellisuuden. HalpaHalli-jäljitelmät on leluja.


    • kalliita

      ja olemattomia. Ei niillä tosipaikassa tee mitään.

    • Nahkamies 28

      Itselläni jo toinen wave menos. Toki kyseisiä työkaluja ilmankin elämässä pärjää, mutta itse siitä en enää luopuisi. kun harrastaa esim, metsästystä, kalastusta yms. on onni omistaa hyvä monitoimi työkalu...

      • minä...

        niitä lähinnä leluiksi sanoisin. Jos jokin monitoimityökalu pitää kuitenkin ostaa, ostaisin Leathermanin jäljitelmän, saisin sen n. 5-10 eurolla valmistajasta riippuen. Käsittääkseni melkein samanveroisia ovat Leathermanin kanssa!


      • ?ulel aaJ
        minä... kirjoitti:

        niitä lähinnä leluiksi sanoisin. Jos jokin monitoimityökalu pitää kuitenkin ostaa, ostaisin Leathermanin jäljitelmän, saisin sen n. 5-10 eurolla valmistajasta riippuen. Käsittääkseni melkein samanveroisia ovat Leathermanin kanssa!

        Kolme vuotta oli käytössä vawe, kunnes hukkui. Tilalla nyt halpa bahcon "vastaava".:

        -Terämekanismit ihan perseestä, jäykkä terä täytyy kaivella esiin(mukana tulee kolme muuta), kun vawesta sai terän esiin peukalon käänteellä ja se lukittui paikalleen.

        -Vawen terän sai todella teräväksi timanttiteroittimella, kun tään bahcon ohut terä muistuttaa voiveistä teroituksen jälkeenkin.

        -Bahcossa yks talttapäämeisseli ja ristipää, kun vawessa oli kolme talttaa ja kaks ristipäätä

        -Vawen katkaisupihdeillä leikkasi 3mm betoniraudoitusverkon kahtia ilman, että leikkuriin jäi jälkiä.
        Bahcolla ei tohdi ees moista kokeilla(paitsi ehkä sitten, kun hommaan taas uuden lm:n)

        -Vawessa on ihan oikea timanttiviila, joka pystyy myös pikateräkseen, sekä särmikäs teräsviila. On bahcossakin viila, mutta se on varmaan tarkoitettu kynsiviilaksi.

        -Niin kynsisaksia ei bahcossa sitten olekkaan.

        -Eikä myöskään sahaa, joka on vawessa kunnolla haritettu ja terävä.

        -Korkkiruuvi sensijaan bahcossa on, mitä ei vawesta löydy. Ja pari muuta nysäterää, joiden käyttötarkoitus ei mulle ole selvinnyt.

        Kyllähän toi bahco sopii hyvin jonnekkin kalastuspakin pohjalle, mutta työmaalle timpurihommiin siitä ei ole jo pelkästään hankalan käytettävyytensä vuoksi. Lm on ihan oikeasti hyvin suunniteltu, kunnollisista materiaaleista jämäkästi tehty taskuun sopiva monitoimityökalu. Halvat rimpulat menettelee, jos ei tiedä paremmasta.


      • olla provo
        minä... kirjoitti:

        niitä lähinnä leluiksi sanoisin. Jos jokin monitoimityökalu pitää kuitenkin ostaa, ostaisin Leathermanin jäljitelmän, saisin sen n. 5-10 eurolla valmistajasta riippuen. Käsittääkseni melkein samanveroisia ovat Leathermanin kanssa!

        Mutta jos ei ollut provo, niin eipä ole käsityksesi käytännön kanssa samoja. Itse aikoinani luulin myös , että halpiskopiolla pärjää. Toki sekin on tyhjää parempi, mutta vertaisin lähinnä Ladalla ajoa Mersun ajamiseen. Nyt vain harmittaa etten itse aikoinaan uskonut heti Leathermanin käyttäjien neuvoja, vaan meni muutamat kympit ihan hukkaan näihin halpalinkkareihin.


      • wamba
        ?ulel aaJ kirjoitti:

        Kolme vuotta oli käytössä vawe, kunnes hukkui. Tilalla nyt halpa bahcon "vastaava".:

        -Terämekanismit ihan perseestä, jäykkä terä täytyy kaivella esiin(mukana tulee kolme muuta), kun vawesta sai terän esiin peukalon käänteellä ja se lukittui paikalleen.

        -Vawen terän sai todella teräväksi timanttiteroittimella, kun tään bahcon ohut terä muistuttaa voiveistä teroituksen jälkeenkin.

        -Bahcossa yks talttapäämeisseli ja ristipää, kun vawessa oli kolme talttaa ja kaks ristipäätä

        -Vawen katkaisupihdeillä leikkasi 3mm betoniraudoitusverkon kahtia ilman, että leikkuriin jäi jälkiä.
        Bahcolla ei tohdi ees moista kokeilla(paitsi ehkä sitten, kun hommaan taas uuden lm:n)

        -Vawessa on ihan oikea timanttiviila, joka pystyy myös pikateräkseen, sekä särmikäs teräsviila. On bahcossakin viila, mutta se on varmaan tarkoitettu kynsiviilaksi.

        -Niin kynsisaksia ei bahcossa sitten olekkaan.

        -Eikä myöskään sahaa, joka on vawessa kunnolla haritettu ja terävä.

        -Korkkiruuvi sensijaan bahcossa on, mitä ei vawesta löydy. Ja pari muuta nysäterää, joiden käyttötarkoitus ei mulle ole selvinnyt.

        Kyllähän toi bahco sopii hyvin jonnekkin kalastuspakin pohjalle, mutta työmaalle timpurihommiin siitä ei ole jo pelkästään hankalan käytettävyytensä vuoksi. Lm on ihan oikeasti hyvin suunniteltu, kunnollisista materiaaleista jämäkästi tehty taskuun sopiva monitoimityökalu. Halvat rimpulat menettelee, jos ei tiedä paremmasta.

        Eihän siitä Bachosta työmaalle ole mutta onko jostain muusta (Leatherman mukaan lukien) nimenomaan työmaalle? Eiköhän normaalijärkinen kaveri lähde raksalle hieman isompien kalujen kanssa? Eikä myöskään kuullosta kovin miehiseltä sellaisen kaverin puhe joka kaipaa työkalusta ensimmäisenä kynsisaksia? Varmaan olet pettynyt kun värkeistä ei löydy myöskään meikkipeiliä? Ja jos Bacho maksaa tasan kympin ja samat toiminnot omaava Leatherman 99e niin täys Urpo valittaa!!


      • ?ulel aaJ
        wamba kirjoitti:

        Eihän siitä Bachosta työmaalle ole mutta onko jostain muusta (Leatherman mukaan lukien) nimenomaan työmaalle? Eiköhän normaalijärkinen kaveri lähde raksalle hieman isompien kalujen kanssa? Eikä myöskään kuullosta kovin miehiseltä sellaisen kaverin puhe joka kaipaa työkalusta ensimmäisenä kynsisaksia? Varmaan olet pettynyt kun värkeistä ei löydy myöskään meikkipeiliä? Ja jos Bacho maksaa tasan kympin ja samat toiminnot omaava Leatherman 99e niin täys Urpo valittaa!!

        Vaikka saattaa sulle oudolta kuulostaa, mutta pitkiksi jääneet kynnet miesten töissä on usein epämielyttävät, varsinkin raskaita esineitä nostellessa. Katsos tosimies ei välttämättä mene manikyyrille, mutta saksilla hänkin yleensä leikkaa kyntensä.

        Raksalla on monesti jotain pikkuhommia, joihin ei todellakaan viitsi vartavasten hakea toiseltapuolen työmaakopista työkalua. Just sillon se taskussa oleva kunnollinen monitoimityökalu säästää paljon aikaa ja vaivaa. Se on aina tallessa taskussa, eikä sitä tarvii etsiä muiden jäljiltä.

        Ja bacho on todellakin kömpelö pilipalikopio lm:n rinnalla. Jos tarvitset vain kirjeen avaajaa, niin varmaan sekin riittää.


    • anterohan se

      Kuulemma pullonkorkinavain siinä hyvä ja tarpeellinen.
      Itse en moista monivälinettä ymmärrä mihinkään tarpeeseen ja kovinkaa herätä luottamusta eräretkeilyyn kun sälää kannetaan ylpeänä mukana.

      Lapset aikoinaan moniväline linkkaria hypisteli ja nyt aikuiset samaista lelumaailman sälää ihannoivat?
      Jatkuvasti rikkinäistä korjaavinaan joka ei ole todellista.

      Onnea kuitenkin valitsemallesi tielle.

    • blondillakin

      Itse olen hoitoalalla ja todennut että töissäkin joskus tarvii tuollaisia vermeitä joten repussa kulkee töissäkin mukana.

      Toki koirien kanssa mettällä samoillessa on muutenkin repussa on isomman puukon kaverina mutta aina välillä tuotakin on tarvittu joten tämä blondi ainakin pitää mukanaan niin lapinreissuilla kuin muuallakin.

      Ite olen joskus ostanut kun miesväellä oli omat "isommat" monitoimityökalut ja nauroivatkin minun mutta mukana kulkee ja ovatpa kaveritkin jo huomanneet sen että voipi lainata sitä tarpeen tullen.

      Varmasti ilmankin pärjäisi mutta enpä minä kulje minnekkään ilman sitä enää, no joo pikkuveskassa ei ole mukana mutta muuten kyllä

      • rubenm

        Parin päivän reissulle saatan ottaa mukaan, mutta heti kun vaellus venähtää viikkoon ja rinkan grammoja täytyy viilata alaspäin, jää monitoimityökalu kotiin.

        Kalaveneessä on käyttöä löytynyt, mutta retkeillessä harvemmin.


    • garretace ja etrexh

      Itse en ole koskenutkaan leatermaniin kun ei mitään tarvetta ollut siihen. Puukko ja pieni jakari sekä kirves ja saha on pelittänyt eräretkillä lapin kairoissa kulkiessa ihan riittävästi vaikka fillarillakin siellä 3vkoa viihdytty kiertelemässä. Leatermanilla tuskin lauttaa tekisi helpolla ja mitään oikeasti muutakaan tekisi eräretkillä vaikka miten asiaa yrittää pohtia.
      Mielestäni aikuinen on jämähtänyt "linkkari-tasolle" kun jotain monivermettä halajaa.

      • Metsien mies

        Letherman on mielestäni aivan turha verme vaelluksella. Sanon suoraa että Victor Inox on ainoa oikea väline. Sveitsiläistä laatua.


    • Onkäyttöäkyllä

      Eiköhän kyse ole siitä, että millaista elämää viettää noin muutoin. Sen mukaan määräytyy se, onko ko. vehkeelle käyttöä vaiko eikö. Itse olen yleensä taloudellisen tilanteen sanelemana jättänyt merkkituotteet ostamatta niin vaellusvaatteissa kuin varusteissa, tai sitten olen käytettyjä hommaillut jne. mutta ehkä juuri tästä syystä päätin töihin päästyäni ostaa ensimmäisestä palkasta Victorinoxin Swiss Tool X:n. Ennen ostoa oli ehkä tätä kuumetta kyllä jonkun verran.

      Eniten käyttöä sille on tullut kotona, kun pidän sitä helposti saatavilla keittön pienessä laatikossa; aina kun tarvitsee pihtejä, ruuvi- tai ristipäämeisseliä, puukkoa tai jotain muuta, niin voi nopeesti napata sen siitä, ja tietää että se on hyvä ja tosi jämerä, vars. toi malli. Toki ois työkalupakkikin toisessa kaapissa, mutta ei sieltä mitään jaksa alkaa kaivaan. Joten jo tällä kotikäytöllä se on tullut tarpeelliseksi - vaikka olen itsekin saanut paljon kuulla sitä, että mitä sillä muka tekee.

      Lisäksi kun käyn pikku purkkarilla veneilemässä sekä teen kesä- että talvivaelluksia tai retkeilyreissuja niin tuo kulkee aina mukana, on totta että pelkästään vaelluksilla sille ei ole tullut hirveästi käyttöä, veneilyssä enemmänkin, mutta siloin kun on käyttöä vaelluksilla, niin se onkin sitten ollut aika tärkeä kapistus... --> katkenneen telttakepin korjaamista, talvella majoitteen tekoa jne. jne. Alunperinhän tässä puhuttiin Leatherman-kuumeesta mutta liekö valmistajalla niin väliä kun toi on melkeen sama, paitsi paremmaksikin jotkut haukkuvat mutta se taas on mieltymyksistä kiinni; toiset tykkää toisista ominaisuuksista. Mainitaan nyt vielä että jossain Leathermanin uusimmissa malleissa veitsen saa kätevästi peukalolla pyöräyttämällä esiin ja se ylipäätään on jonkun kokoinen, tässä sveitsiläisessä veitsi on edelleen sen linkkarin veitsen kokoinen ja muotoinen ja sitä ei saa noin helposti esille. Muuten tämä vaikuttas olevan parempi.

    • Jaro72

      Mulla on asaklitt yleis työkalu ja ainakin siinä on käyttökelpoiset pihdit leathermania en omista että niistä en osaa sanoa mitään Jaro72

    • lalalalallaalaaa

      Itsellä leatherman squirt & juice xe6 & wave. Victorinoxelta handyman ja joku toinen pikkumalli suurennuslasilla. Gerberiltä shortcut. Victorinox ja leatherman ovat kyllä aivan omassa sarjassa. Waveen ja juiceen on vielä ruuvikärkisarjat (torxia, kuuskoloa jms).

      Reissussa itsellä käytetyin XE6. Kotona wave ja aina matkassa squirt p4. Shortcutit toimii saksina (muuhun niistä ei suuremmin ole), niissähän tietääkseni fiskarsin saksien kanssa jotain tekemistä.

      Ja juu hos hintaa miettii. Moniko laittaa vaikkapa autoon luokkaa 5t "ylimääräistä" että saa vähän mukavuutta lisää. Parit satkut on ollut aika pieni rahareikä noihin, ne on kuitenkin aina tallessa. Euron työkaluja on pakit pullollaan, että harvemin tulee myllättyä "kunnon työkaluja".

      Juu halvoissa huoltoasemamalleissa pistää kyllä rahat hukkaan, yhdet napsahti poikki suht pienellä voimalla. Ja siinä on aina sormetkin vaarassa. Mutta eihän satasen monitoimityökalua voi tietenkään satkun pihteihin verrata tai viidenkympin tähtipääruuvimeisseliin. Tai kunnon vuoluupuukkoon jne.

    • junki..

      N ahkapäälinkkaria en viitsi mukanani raahata perinteisellä puukolla ja pikkukirvellä on monesta selvitty

    • yksjukkis

      No voi voi nää linkkarit ovat yhtä hyödyllisiä kun laserosoitin. Pullonkorkin avaaja ei tarvii kun sen viimeisen pullon avaamiseen, se monesti onkin juuri liikaa,heh
      Nimitänkin tuota monitoimilinkkaria, että se on henkkiinjäämisvehe, eli kun kaikki muut on koettu ja henki on kyseessä se kaivetaan takataskusta,heheheheh

    • yartfastg

      aika typerää hommaa.. tarvit sä sitte ees niitä. Keräät vaan .. pakkomielle mikä pakkomielle

    • reaswrf

      Ite hommasin juuri FUSEn ja en kyllä turhempaa kapinetta tiiä. Terät aivan olemattomia.

    • Mr. Magnus

      Itsekin omistan 6 erilaista nahkamiestä ja olen tykännyt kyllä niistä. Mutta olen aikaa myöten huomannut että on niitä oikeasti parenpiakin, esim. VIKTORIKNOX.

      On n. 15 vuoden oma kokemus leathermaneista ja olen ollut pitkään töissä leathermanin jälleen myyjällä ja olen todennut ettei ne todellakaan ole niin hyviä kuin aluksi luulin. Itsellä letukat hajonnut yllättävän kevyellä käytöllä ja töihin tuotiin niitä monta viikottain takuuhuoltoon.

      Kokemukseni perusteella voin suositella Viktoriknoxin valmisteita.

      • estrsear

        ite hommasin fuse nahkamiehen ja paska mikä paska. wawe kai on ainu jossa riittävä isot terät. Noh.. kokeiltu on ja ei kyl kannata tuhlata rahaa noihin


    • Mansen hanhi

      Ostin oman letukkani (CRUNCH) 129 € v.2006 ollut aina mukana rakennuksella,eräretkillä ja hyvin on toiminut, aukeaa 13mm pultti tarvittaessa. 2 kertaa huolettu takuuseen.
      takuuta viälä jäljellä n. 20 vuatta. Yhtä en vaihra :)

    • Tilasin itselleni pari päivää sitten Waven.
      Saa nähdä,koska tulee?

      Minulla oli aiemmin Leathermanin perusversio adapteri monta vuotta fillarin runkolaukussa ja kyytipoikana muutama fillariin sopiva hylsy mutta kerran ystäviemme ulkomaalaisten lapset tyhjensivät runkolaukun...
      Omin silmin näin anastuksen, mutten ehtinyt hätiin.

      Nyt sitten tilasin Waven osasarjan jossa ruuvipäitä yms.
      Hobbyhall möi tuota 99 eurolla.

      Toivottavasti pelittää,sillä olen pettynyt joihinkin hyviinkin monitoimipihteihin koska ovat liian isoja pienikätiselle.
      Toivottavasti tuossa on adapteri fillarissakin käytettäville hylsyille yms?...
      Kuten edellisessä oli.

      Tässä välillä käytin Gerberiä,mutta sekin katosi...
      Eikä ollut mielestäni yhtä laadukas...

    • kunnon peli

      Leatherman Charge Del Rey Työkalujen määrä: 19 kpl
      Pituus suljettuna: 10 cm
      Paino: n. 250 grammaa
      Materiaali: kulta, teräs
      Takuu 25 v

      Hinta 29 995,00€ !!!!!

    • Anonyymi

      Ei tee mitään . Otin tossa joskus lahjaksi saadun coren käyttöön perkele heti murtui iso puukkoterä silmukasta ja putosi . Amerikan paskaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      373
      4674
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      86
      1894
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      67
      1631
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1566
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      225
      1445
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1410
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      60
      1386
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1367
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1235
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1228
    Aihe